Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARI TEHNICE*) din 19 aprilie 2001  CU PRIVIRE LA PREVEDERI COMUNE PENTRU RECIPIENTE SUB PRESIUNE SI METODE DE VERIFICARE A ACESTORA - RT 76/767 -    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTARI TEHNICE*) din 19 aprilie 2001 CU PRIVIRE LA PREVEDERI COMUNE PENTRU RECIPIENTE SUB PRESIUNE SI METODE DE VERIFICARE A ACESTORA - RT 76/767 -

EMITENT: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 463 bis din 14 august 2001
--------
*) Aprobate de <>Ordinul nr. 113 din 19 aprilie 2001 , publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 463 din 14 august 2001.


CAP. 1
Definiţii şi principii de baza

1.1. In sensul prezentelor reglementãri tehnice prin "recipient sub presiune" se înţelege orice recipient fix sau mobil în care se poate obţine sau se dezvolta o presiune mai mare de 0,5 bar la un fluid (gaz, abur sau lichid).
Prezentele reglementãri tehnice se aplica urmãtoarelor categorii de recipiente sub presiune:
- recipiente - butelii pentru gaz executate din oţel fãrã sudura;
- recipiente - butelii pentru gaz executate din oţel nealiat sudate;
- recipiente - butelii pentru gaz executate din aluminiu nealiat şi aliaje cu aluminiu fãrã sudura.
1.2. Prezentele reglementãri tehnice nu se aplica:
- recipientelor sub presiune special proiectate pentru utilizarea în domeniul nuclear, care prin avariere ar putea cauza emisii radioactive;
- recipientelor sub presiune destinate în mod special instalãrii în interiorul navelor maritime sau aeriene, sau pentru propulsia acestora;
- conductelor şi reţelelor de conducte.
1.3. Cerinţele pentru proiectare şi fabricaţie, pentru inspecţie, încercare şi unde este necesar, metodele de utilizare pentru categoriile de recipiente sub presiune descrise la art. 1.1, precum şi pentru echipamentul auxiliar al categoriei de recipiente sub presiune, dupã caz, sunt cuprinse în reglementãri tehnice specifice categoriilor.
In reglementãri tehnice specifice categoriilor, trebuie indicat dacã recipientul sub presiune se supune aprobãrii de model CS sau verificãrii CS, dacã se supune ambelor proceduri sau nici uneia dintre acestea doua.
Totodatã, aceste reglementãri specifice categoriilor trebuie sa indice:
- în ce condiţii şi intervalul de timp în care se acorda aprobarea modelului CS, şi marcajele care se fixeazã pe recipientele sub presiune în aceste cazuri;
- marcajul de identificare pentru fiecare recipient sub presiune;
- condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã diferitele modele ale unui recipient sub presiune aprobat, pentru a primi aceeaşi aprobare de model.
1.4. In sensul prezentelor reglementãri tehnice, urmãtorii termeni se definesc astfel:
- "recipient sub presiune tip CS" înseamnã orice recipient proiectat şi fabricat astfel încât sa satisfacã cerinţele cuprinse în reglementãrile tehnice specifice categoriei acestuia.
- "recipient sub presiune tip CE" înseamnã orice recipient proiectat şi fabricat de un producãtor dintr-un stat membru al Uniunii Europene, astfel încît sa satisfacã cerinţele cuprinse în reglementãrile europene specifice categoriei sale.
- "reglementãri specifice recipientului" înseamnã reglementãri tehnice specifice categoriilor de recipiente sub presiune definite în art. 1.1.
- "organism de inspecţie" - organismul desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor, în calitate de autoritate de stat în domeniu, pentru evaluarea categoriilor de recipiente sub presiune, definite la art. 1.1., înaintea introducerii pe piaţa si/sau punerii în funcţiune;
- "organism de control" - structura cu funcţie de control din cadrul Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat, desemnatã de Ministerul Industriei şi Resurselor pentru aplicarea prevederilor prezentei reglementãri tehnice şi pentru supravegherea pieţei.
1.5. Se admite introducerea pe piaţa şi punerea în funcţiune a recipientelor sub presiune care:
a) satisfac cerinţele prezentelor reglementãri tehnice şi cerinţele reglementãrilor specifice recipientelor, si
b) poarta marcajele aplicabile categoriilor specifice de recipiente sub presiune cuprinse în Anexele nr. 1 A şi 1 B şi sunt însoţite de certificatul pentru aprobarea de model CS,
sau
c) poarta marcajele aplicabile categoriilor specifice de recipiente sub presiune tip CE şi sunt însoţite de certificatul pentru aprobare de model CE.
1.6. Procedurile pentru aprobarea de model CS şi pentru verificarea CS descrise în prezentele reglementãri tehnice, aplicabile în România, sunt echivalente cu procedurile de aprobare de model CE şi verificare CE conform reglementãrilor europene.
1.7. Sarcinile organismului de control desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor care emite certificatul pentru aprobarea de model CS şi ale organismului de inspecţie care efectueazã verificarea recipientului sub presiune, se vor limita la efectuarea examinãrilor în concordanta cu cerinţele reglementãrilor specifice recipientului şi la activitãţile atribuite acestor organisme conform cerinţelor prezentelor reglementãri tehnice.

CAP. 2
Aprobarea de model CS

2.1. Atunci când într-o reglementare specifica recipientului, este prevãzutã aprobarea de model CS, aceasta se va executa:
- înainte de verificarea CS atunci când aceasta este cerutã;
- înainte de introducera pe piaţa şi punerea în funcţiune atunci cînd nu este cerutã verificarea CS.
2.2. La cererea oricãrui producãtor sau a reprezentantului sau autorizat, persoana juridicã cu sediul în România, organismul de control, pe baza unui raport întocmit de un organism de inspecţie desemnat, poate sa emita un certificat pentru aprobarea de model CS pentru orice tip de recipient sub presiune care satisface cerinţele prevãzute în reglementãrile specifice recipientului.
2.2.1. Cererea pentru obţinerea certificatului pentru aprobarea de model CS va fi înaintatã unui singur organism de inspecţie conform prevederilor din Anexa nr. 1.A. pct. 1.
2.2.2. Într-un interval de maxim 15 zile de la data depunerii cererii, organismul de inspecţie trebuie sa rãspundã solicitantului:
- dacã cererea este acceptatã, sau
- dacã solicitantul trebuia sa aducã completãri în scopul acceptãrii cererii, sau
- dacã cererea este respinsã.
2.2.3 Dupã acceptarea cererii, organismul de inspecţie trebuie sa efectueze verificãrile şi sa emita raportul pentru aprobare de model CS într-un interval de maxim 90 de zile. Dacã în timpul verificãrilor organismul de inspecţie constata ca sunt necesare modificãri si/sau completãri, intervalul stabilit pentru emiterea raportului se mãreşte corespunzãtor.
2.3. Organismul de control emite, refuza emiterea sau, retrage certificatul pentru aprobarea de model CS conform prevederilor cuprinse în acest capitol şi în Anexa nr. 1.A secţiunile 1 şi 2.
2.4. Dacã rezultatele examinãrii descrise în Anexa nr. 1 A secţiunea 2 sunt satisfãcãtoare, organismul de control trebuie sa emita un certificat pentru aprobarea de model CS care va fi înaintat solicitantului. Dacã aceasta aprobare se referã la un recipient sub presiune care este supus verificãrii CS, producãtorul trebuie sa fixeze pe recipient marcajul aprobãrii descris în Anexa nr. 1.A secţiunea 3.1. înainte de a avea loc verificarea.
2.5. Cerinţele referitoare la certificat şi la marcajul aprobãrii sunt prezentate în Anexa nr. 1.A.
2.6. In cazul în care pentru o categorie de recipiente sub presiune, care satisfac cerinţele unor reglementãri specifice recipientului nu este prevãzutã aprobarea de model CS, a fost înaintatã o solicitare pentru venficarea CS, producãtorul, pe propria rãspundere, înainte de a avea loc verificarea CS, va fixa pe recipientele sub presiune din categoria respectiva marcajul special descris în Anexa nr. 1.A secţiunea 3.2.
2.7. Atunci cînd anumite condiţii din reglementãrile specifice recipientului, dupã cum este prevãzut în art. 1.3, înceteazã a mai fi respectate, organismul de control trebuie sa retragã certificatul pentru aprobarea de model CS.
2.8. Atunci cînd organismul de control constata ca tipul de recipient sub presiune cãruia i s-a acordat certificatul pentru aprobarea de model CS nu este conform modelului, poate acţiona dupã cum urmeazã:
a) poate menţine aprobarea în cazul în care diferenţele constatate sunt minime sau, nu au nici un efect esenţial asupra proiectului sau a metodelor de fabricaţie şi nu prezintã în nici un fel pericol pentru siguranţa;
b) trebuie sa retragã aprobarea în cazul în care schimbãrile constituie un pericol pentru siguranţa;
c) trebuie sa solicite producãtorului sa opereze schimbãrile necesare în procesul de fabricaţie cît mai curând posibil dacã considera ca lotul fabricat nu mai corespunde modelului aprobat. Ministerul Industriei şi Resurselor trebuie sa retragã aprobarea dacã constata ca producãtorul nu a putut sa se conformeze acestei solicitãri.
2.9. Dacã organismul de control constata ca nu trebuia acordat certificatul pentru aprobarea de model CS, trebuie sa retragã certificatul.
2.10. Atunci cînd apare o disputa cu privire la oportunitatea retragerii unui certificat sunt necesare consultãri între organismul de inspecţie care a efectuat verificãrile şi organismul de control. Soluţionarea disputei se va face pe baza consultãrilor între organisme informand Ministerul Industriei şi Resurselor cu privire la soluţia adoptatã.
2.1.1. Retragerea certificatului se poate face doar de cãtre organismul de control.

CAP. 3
Verificarea CS

3.1. Verificarea CS serveşte la stabilirea faptului ca un recipient sub presiune este conform cerinţelor cuprinse în reglementãrile specifice recipentului; aceasta se atesta prin marcajul pentru verificarea CS.
3.2 Atunci când un recipient sub presiune este supus verificãrii CS, organismul de inspecţie verifica dacã:
a) - recipientul sub presiune aparţine unei categorii supuse aprobãrii de model CS si, în acest caz, dacã acesta corespunde modelului aprobat şi poarta marcajul pentru aprobarea CS;
- recipientul sub presiune aparţine unei categorii exceptate de la aprobarea de model CS si, în acest caz, dacã acesta satisface cerinţele din reglementãrile specifice recipientului.
b) - recipientul sub presiune satisface cerinţele prevãzute în reglementãrile specifice cu privire la efectuarea încercãrilor şi aplicarea marcajelor şi inscriptiilor specifice.
3.3. Producãtorul nu poate refuza accesul reprezentanţilor organismului de inspecţie şi ai reprezentanţilor organismelor de control în locurile de producţie, dacã acest acces este important pentru efectuarea sarcinilor atribuite organismului respectiv.
3.4. Dupã efectuarea verificãrii CS a unui recipient sub presiune în condiţiile descrise la art. 3.2. şi 3.3. şi în modul indicat în Anexa nr. 1.B, organismul de inspecţie va aplica pe recipient marcajul pentru verificarea CS parţialã sau finala, conform Anexei nr. 1.B secţiunea 3.
3.5. Anexa nr. 1.B secţiunea 3 conţine cerinţele pentru forma şi caracteristicile marcajelor pentru verificarea CS.
3.6. Dacã prevederile unor reglementãri specifice recipientului se referã la emiterea unui certificat în care sa fie descrise verificãrile efectuate şi rezultatele acestora, organismul de inspecţie va emite un astfel de certificat.
3.7. Atunci când o reglementare specifica unei categorii de recipiente sub presiune nu prevede verificarea CS, producãtorul, dupã ce a verificat ca fiecare recipient sub presiune satisface cerinţele respectivei reglementãri, şi dupã caz, este conform modelului pentru aprobare, trebuie sa aplice pe proprie rãspundere:
a) un marcaj special dupã cum este descris în Anexa nr. 1.A secţiunea 5.3, acolo unde este necesarã aprobarea de model CS, sau
b) un marcaj special descris în Anexa nr. 1.A secţiunea 5.4, atunci cînd nu este necesarã aprobarea de model CS.

CAP. 4
Prevederi comune pentru aprobarea de model CS şi verificarea CS

4.1. Marcajele prevãzute în prezentele reglementãri tehnice sau în reglementãrile specifice recipientelor şi echipamentelor auxiliare ale acestora trebuie sa fie aplicate în mod vizibil, uşor lizibil şi de nesters pe fiecare recipient şi echipament auxiliar al acestuia.
4.2. Este interzisã aplicarea pe recipientele sub presiune şi echipamentele auxiliare ale acestora a marcajelor asemãnãtoare cu marcajul pentru aprobarea de model CS, care pot fi confundate cu acest marcaj.

CAP. 5
Clauza derogatorie

5.1. In cazul în care proiectul şi metodele de fabricaţie ale unui recipient sub presiune nu corespund tuturor-prevederilor reglementãrilor specifice, este obligatoriu ca prevederile art. 1.5. din prezentele reglementãri sa fie respectate, cu condiţia ca modificãrile fãcute recipientului sub presiune sa asigure un grad echivalent de securitate al acestuia.
5 2. Fiecare reglementare specifica recipientului trebuie sa prezinte foarte clar prevederile de la care este posibila o astfel de derogare sau, prevederile de la care nu se poate face nici o derogare.
5.3. Pentru acordarea unei derogãri se procedeazã astfel:
a) producãtorul sau importatoru], persoana juridicã cu sediul în România adreseazã o solicitare pentru derogare organismului de control desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor;
b) solicitarea se face pe proprie rãspundere şi va conţine soluţii compensatoare, motivate corespunzãtor din punct de vedere tehnic, care sa nu afecteze siguranţa în funcţionare a recipientului şi sa excludã pericolul accidentelor;
c) se constituie o comisie specialã din care fac parte principalii factori interesaţi (proiectant, poducator, montator sau reparator, proprietar sau utilizator şi dupã caz Inspecţia Muncii, unitãţi de cercetare şi proiectare, unitãţi de învãţãmînt superior de specialitate) şi un organism de inspecţie care întocmesc un raport, ce se înainteazã organismului de control;
d) pe baza raportului întocmit de comisia specialã, organismul de control desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor acorda derogarea solicitatã;
e) documentaţia necesarã obţinerii derogãrii se transmite însoţitã de o copie în limba romana, dupã caz.

CAP. 6
Adaptarea la progresul tehnic

6.1. In scopul adaptãrii la progresul tehnic în vederea eliminãrii barierelor din calea comerţului cu echipamente sub presiune, Ministerul Industriei şi Resurselor va putea modifica cu respectarea legislaţiei în vigoare:
- Anexele nr. 1.A şi 1.B. ale prezentelor Reglementãri, si
- prevederile cuprinse în reglementãri specifice recipientului care, sunt indicate în mod particular în fiecare din acestea,
6.2. Modificãrile respective se aproba prin Ordin al Ministrului Industriei şi Resurselor:

CAP. 7
Clauza de siguranţa

7.1. Cînd organismul de control constata ca unul sau mai multe recipiente sub presiune constituie un pericol pentru siguranţa, chiar dacã satisfac prevederile prezentelor reglementãri tehnice şi ale reglementãrilor specifice recipientului, trebuie sa ia mãsurile necesare de interzicere temporarã de la introducerea pe piaţa a recipientelor sau, sa impunã condiţii speciale recipientelor în cauza.
Organismul de control va informa Ministerul Industriei şi Resurselor cu privire la decizia luatã.
7.2. In cazul în care organismul de control considera ca sunt necesare modificãri de natura tehnica în textul reglementãrilor, se vor aduce modificãrile necesare conform prevederilor din Capitolul VI.
7.3. In cazul în care s-a fãcut uz de clauza de siguranţa descrisã la art. 7.1. aceasta va fi menţinutã pînã cînd modificãrile reglementalilor intra în vigoare.

CAP. 8
Prevederi pentru recipientele sub presiune tip CE din import

3.1. Nu se poate interzice sau restrânge introducerea pe piaţa şi punerea în funcţiune a recipientelor sub presiune tip CE provenite din import, dacã respecta condiţiile prezentate la art. 1.5.
3.2. Acceptarea recipientelor sub presiune tip CE provenite din import se va face conform prevederilor prezentelor reglementãrii tehnice şi conform procedurii din Anexa nr. 1.D.
3.3. Atunci cînd organismul de control are motive bine întemeiate sa considere ca unul sau mai multe recipiente sub presiune provenite din import constituie un pericol pentru mediul înconjurãtor sau populaţie, cu toate ca poarta marcajul CE specific şi sunt însoţite de certificatul pentru aprobarea de model CE, va interzice comercializarea acestora pe teritoriul României..
In aceasta situaţie organismul de control va informa Ministerul Industriei şi Resurselor şi dupã caz, va face uz de clauza de siguranţa.

CAP. 9
Dispoziţii finale

9.1. In urma acţiunilor întreprinse de organismul de control sau de organismul de inspecţie, în conformitate cu prevederile prezentelor reglementãri tehnice şi ale reglementãrilor specifice recipientului, din care rezulta refuzul pentru aprobarea de model CS, sau refuzul de a aplica marcajul pentru verificarea CS, retragerea aprobãrii, sau interzicerea vânzãrii sau folosirii recipientelor sub presiune tip CS, în decizia sa organismul de control desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor va indica motivele exacte care stau la baza unei astfel de decizii. Decizia va fi adusã la cunostina partii sancţionate care, în acelaşi timp va fi informatã cu privire la posibilitãţile de remediere, conform reglementãrilor în vigoare.
9.2. Ministerul Industriei şi Resurselor în calitate de autoritate de stat în domeniu, desemneazã organismele de inspecţie, avînd în vedere criteriile minime specificate în Anexa nr. 1.C, astfel încât aceste organisme sa opereze în mod eficient, coordonat şi ireprosabil.
9.3. Dacã se constata ca nu sunt îndeplinite sau au încetat sa fie îndeplinite criteriile minime specificate în Anexa nr. 1.C, Ministerul Industriei şi Resurselor poate retrage numirea acordatã unui organism de inspecţie, complet sau doar pentru efectuarea anumitor verificãri.
9.4. Doar Ministerul Industriei şi Resurselor poate retrage numirea unui organism de inspecţie, pentru acele competente care se înscriu în domeniul autoritãţii sale.
9.5. Nerespectarea prevederilor prezentelor reglementãri tehnice se sancţioneazã conform legislaţiei în vigoare.


ANEXA 1.A

Aprobarea de model CS

1. Solicitarea aprobãrii de model CS
1.1. Cererea şi corespondenta referitoare la aprobarea de model CS va fi întocmitã în limba romana în conformitate cu legislaţia în vigoare în România. Documentele care se anexeazã la cerere se redacteazã, sau se traduc dupã caz, în limba romana.
1.2. Cererea trebuie sa conţinã urmãtoarele informaţii:
- numele şi adresa firmei producãtoare, a reprezentantului sau autorizat, persoana juridicã cu sediul în România, şi locul sau locurile de fabricaţie a recipientelor;
- categoria recipientului;
- scopul utilizãrii sau utilizarile nepermise;
- caracteristicile tehnice;
- numele comercial, dacã exista, sau tipul.
1.3. Cererea trebuie sa fie însoţitã de 2 copii ale dosarului tehnic care va cuprinde în special urmãtoarele:
1.3.1. O descriere care include:
- Specificaţiile materialelor, metodele de construcţie şi calculele de rezistenta ale recipientului;
- orice dispozitive de siguranţa utilizate;
- locurile unde se vor fixa marcajele pentru aprobare şi pentru verificare specificate în prezentele reglementãri tehnice, precum şi celelalte marcaje prevãzute în reglementãrile specifice recipientului.
1.3.2. Desenele de ansamblu, şi când este cazul, desenele de execuţie ale elementelor/reperelor importante ale proiectului.
1.3.3. Orice alte informaţii indicate în reglementãrile specifice recipientului.
1.3.4. O declaraţie prin care se certifica faptul ca nu s-a mai fãcut nici o alta solicitare pentru acelaşi model de recipient.

2. Examinarea pentru aprobarea de model CS
2.1 Examinarea pentru aprobarea de model CS va fi fãcuta pe baza planurilor, şi când este cazul, pe recipiente mostra sau prototip.
Examinarea va cuprinde:
a) verificarea calculelor proiectului, metodelor de fabricaţie, execuţie şi a materialelor;
b) când este cazul, verificarea dispozitivelor de securitate şi a aparatelor de mãsurat şi a metodelor de instalare.

3. Certificatul şi marcajul pentru aprobarea de model CS
3.1 Certificatul menţionat la art. 2.5. al prezentelor reglementãri tehnice trebuie sa conţinã concluziile examinãrii modelului şi va indica orice condiţii, conform art. 1.3. la care poate fi supusã aprobarea. Certificatul trebuie sa fie însoţit de descrierile şi desenele necesare pentru a identifica modelul si, când este cazul, pentru a explica cum funcţioneazã.
Marcajul pentru aprobarea CS menţionat la art. 2.5. al prezentelor reglementãri va fi o litera E stilizata care conţine:
- în partea superioarã, numãrul alocat reglementãrilor tehnice specifice categoriei, în ordinea cronologicã a adoptãrii, şi majusculele RO pentru România şi anul acordãrii aprobãrii de model CS; numãrul reglementãrilor specifice recipientelor sunt atribuite de Ministerul Industriei şi Resurselor în ordinea adoptãrii acestora;
- în partea inferioarã, numãrul aprobãrii de model CS.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la alin. 5.1.

______________
NOTA(CTCE)
In continuare marcajul de la punctul 3.1 va fi reprezentat prin [E].

3.2. Marcajul descris la art. 2.6. al prezentelor reglementãri, reprezentat de litera [E] inversata simetric fata de axa verticala, conţine în partea superioarã aceleaşi informaţii cerute de alin. 3.1, primul alineat şi în partea inferioarã, numãrul de referinţa al categoriei care nu este supusã aprobãrii de model CS, dacã se specifica astfel în reglementãrile specifice recipientului.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la alin. 5.2.
3.3. Marcajul menţionat la art. 4.7.(a) al prezentelor reglementãri este acelaşi cu marcajul pentru aprobarea CS inconjurat de-un hexagon.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la alin. 5.3.
3.4. Marcajul menţionat la art. 4.7.(b) al prezentelor reglementãri este marcajul exceptãrii de la aprobarea modelului CS inconjurat de un hexagon.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la alin. 5.4.
4. Înregistrarea certificatului pentru aprobarea de model CS
Evidenta certificatelor pentru aprobarea de model CS se va tine într-un registru special constituit la Ministerul Industriei şi Resurselor.
5. Marcaje referitoare la aprobarea de model CS
5.1. Marcajul pentru aprobarea de model CS (vezi alin. 3.1.).
- Exemplu:


Aprobare de model CS acordatã de România în
*) 2001, conform primelor reglementãri specifice
recipientului
Numãrul aprobãrii de model CS


______________
*) NOTA(CTCE)
Marcajul pentru aprobarea de model CS se gaseste în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 463 bis din 14.08.2001, la pagina 8.

5.2. Marcajul exceptãrii de la aprobarea de model CS (vezi alin. 3.9.)
Exemplu:


Recipient construit în România şi care nu este
supus aprobãrii de model CS, conform primelor
*) reglementãri specifice recipientului.
Numãrul de referinţa al categoriei exceptate de
la aprobarea de model CS, dacã asa se indica în
reglementarea specifica recipientului.


______________
*) NOTA(CTCE)
Marcajul exceptãrii de la aprobarea de model CS se gaseste în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 463 bis din 14.08.2001, la pagina 8.

5.3. Marcajul pentru aprobarea de model CS şi exceptarea de la verificarea CS (vezi alin. 3.3.).
Exemplu


Aprobarea de model CS acordatã de România în
*) 2001, conform primelor reglementãri specifice
recipientului
Numãrul aprobãrii de model CS.


______________
*) NOTA(CTCE)
Marcajul pentru aprobarea de model CS şi exceptarea de la verificarea CS se gaseste în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 463 bis din 14.08.2001, la pagina 8.

5.4. Marcajul exceptãrii de la aprobarea de model CS si de la verificarea CS (vezi alin. 3.4.)
Exemplu


Recipient construit în România şi care nu este
supus aprobãrii de model CS, conform primelor
*) reglementãri specifice recipientului.
Numãrul de referinţa al categoriei exceptate de
la aprobarea de model CS, dacã asa se indica în
reglementarea specifica recipientului.


______________
*) NOTA(CTCE)
Marcajul exceptãrii de la aprobarea de model CS si de la verificarea CS se gaseste în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 463 bis din 14.08.2001, la pagina 8.

5.5. Reglementãrile specifice recipientului trebuie sa cuprindã indicaţii privind locul şi dimensiunile marcajelor referitoare la aprobarea de model CS.
Dacã nu se indica altfel în Reglementãrile tehnice specifice, literele şi numerele din fiecare marcaj trebuie sa aibã cel puţin 5 mm înãlţime.


ANEXA 1.B

VERIFICAREA CS

1. Date Generale
1.1. Verificarea CS poate fi efectuatã în una sau mai multe etape.
1.2. In funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile specifice recipientului se procedeazã astfel:
1.2.1 Verificarea CS se efectueazã într-o singura etapa numai pe recipientele care constituie un întreg atunci când pãrãsesc fabrica, adicã recipientele care, teoretic, pot fi transferate la locul de instalare al acestora fãrã a fi necesar ca mai întâi sa fie demontate.
1.2.2 Verificarea recipientelor care nu sunt livrate dintr-o bucata se efectueazã în doua sau mai multe etape.
1.2.3 Verificarea trebuie sa asigure în special faptul ca recipientul este conform modelului aprobat, sau în cazul recipientelor exceptate de la aprobarea de model CS, este conform cerinţelor indicate în respectivele reglementãri specifice recipientului.
2. Conţinutul Verificãrii CS
2.1 In funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile specifice recipientului, verificarea CS va cuprinde:
- examinarea caracteristicilor materialelor;
- verificarea calculelor proiectului, a metodei de fabricaţie, a execuţiei şi a materialelor folosite;
- o examinare interioarã, care consta într-o verificare a componentelor interioare şi a sudurii;
- o încercare la presiune;
- verificarea tuturor dispozitivelor de siguranţa şi a aparatelor de mãsurat montate pe recipient;
- o examinare exterioarã a diferitelor pãrţi ale recipientului;
- o încercare de performanta atunci când aceasta este prevãzutã în reglementãri specifice recipientului.
3. Marcajele pentru verificarea CS
3.1. Descrierea marcajelor pentru verificarea CS
3.1.1. In funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile specifice recipientului, marcajele pentru verificarea CS care sunt aplicate conform pct. 3.3., vor fi dupã cum urmeazã:
3.1.1.1. Marcajul pentru verificarea CS finala va fi compus din doua ştampile.
3.1.1.1.1. Prima consta din litera "e", care conţine:
- în partea superioarã, majusculele care identifica statul în care se efectueazã verificarea, RO pentru România, împreunã cu 1 sau 2 numere care identifica o subdiviziune teritorialã, când este cazul;
- în partea inferioarã, ştampila organismului de inspecţie împreunã cu ştampila inspectorului, dacã este cazul.
3.1.1.1.2. A doua ştampila consta din data verificãrii înscrisã într-un hexagon, descris cu precizia cerutã de reglementãrile specifice recipientului.
3.1.1.2. Marcajul pentru verificarea CS parţialã va consta numai din prima ştampila.*1)
-----------
*1) Nota explicativã pentru marcajul CS al verificãrii finale şi pentru marcajul CS al verificãrii parţiale.
Dacã un recipient nu se poate asambla la locul de fabricaţie, sau dacã prin transportare pot fi afectate caracteristicile acestuia, verificarea CS trebuie efectuatã dupã cum urmeazã:
- verificarea recipientului la locul de fabricaţie de cãtre un organism de certificare care, dacã recipientul este conform cerinţelor CS, va aplica ştampila "e" descrisã la 3.1.1.1.1. care este cunoscutã ca marcajul pentru verificarea CS parţialã.
- verificarea finala a recipientului la locul instalãrii de cãtre un organism de certificare care, dacã recipientul este conform cerinţelor CS, va aplica ştampila descrisã la 3.1.1.1.2 şi care împreunã cu marcajul pentru verificarea CS parţialã, formeazã marcajul pentru verificarea CS finala.

3.2. Forma şi dimensiunile marcajelor
3.2.1. Un exemplu al stampilelor descrise la 3.1.1.1.1. şi 3.1.1.1.2. este ilustrat în figurile 1 şi 2 de mai jos.
Reglementãrile specifice recipientului trebuie sa indice locul unde se amplaseazã şi dimensiunile marcajelor pentru verificarea CS. Dacã nu se indica altfel în reglementãrile specifice, literele şi numerele fiecãrui marcaj trebuie sa aibã cel puţin 5 mm înãlţime.
3.3. Aplicarea marcajelor
3.3.1. Marcajul pentru verificarea CS finala va fi aplicat în poziţia cerutã pe recipient, când acesta a fost verificat final şi s-a constatat ca este conform cerinţelor CS.
3.3.2. Când verificarea se efectueazã în mai mult de o faza, marcajul pentru verificarea CS parţialã va fi aplicat la locul de fabricaţie pe recipient sau pe o componenta a recipientului care este conform cerinţelor CS în acea faza a procedurii de verificare, şi în locul special indicat pentru poansonare sau în orice alt loc indicat în reglementãrile specifice recipientului.
3.4. Pentru recipientele tip CE provenite din import, majusculele cuprinse în conţinutul marcajelor care identifica statul membru UE care a acordat aprobarea modelului CE sau a efectuat verificarea CE sunt:
B pentru Belgia, D pentru Germania, DK pentru Danemarca, EL pentru Grecia, F pentru Franta, I pentru Italia, IRL pentru Irlanda, L pentru Luxemburg, NL pentru Olanda, UK pentru Marea Britanie.

Fig. 1

_____________
NOTA(CTCE)
Fig. 1 se gaseste în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 463 bis din 14.08.2001, la pagina 10.


Fig. 2

_____________
NOTA(CTCE)
Fig. 2 se gaseste în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 463 bis din 14.08.2001, la pagina 10.


ANEXA 1.C

CRITERIILE MINIME DE AVUT IN VEDERE LA
NUMIREA ORGANISMULUI DE INSPECŢIE

1. Organismul de inspecţie, directorul sau şi personalul responsabil pentru executarea încercãrilor de verificare trebuie sa fie alţii decât proiectantul, producãtorul, furnizorul sau instalatorul de recipiente pe care aceştia le inspecteaza şi alţii decât reprezentanţii autorizaţi ai acestora. Ei nu se vor implica direct în proiectarea, construcţia, comercializarea sau întreţinerea acestor recipiente şi nici nu vor reprezenta pãrţile angajate în aceste activitãţi. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice între producãtor şi organismul de certificare.
2. Organismul de inspecţie şi personalul acestuia trebuie sa execute încercãrile de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesionalã şi competenta tehnica şi trebuie sa fie independenţi de orice presiuni şi stimulente îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în rezultatul verificãrii şi care ar putea influenta decizia acestora sau rezultatele verificãrilor.
3. Organismul de inspecţie trebuie sa aibã la dispoziţie personalul necesar şi sa dispunã de dotãrile necesare care sa-i permitã îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice legate de verificare; de asemenea, trebuie sa aibã acces la echipamentul necesar pentru verificãri speciale.
4. Personalul organismului de inspecţie trebuie sa aibã:
- o pregãtire temeinica tehnica şi profesionalã,
- cunoştinţe satisfãcãtoare ale cerinţelor încercãrilor care trebuie executate şi experienţa adecvatã pentru aceste încercãri,
- abilitatea de a emite certificate, înregistrãri şi rapoarte de autentificare a performantelor încercãrilor.
5. Trebuie garantatã imparţialitatea personalului de inspecţie. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numãrul de încercãri executate şi nici de rezultatul acestora.
6. Organismul de inspecţie trebuie sa încheie o asigurare de rãspundere civilã dacã rãspunderea pentru încercãri nu este asumatã de cãtre stat pe baza dreptului roman sau, pentru încercãrile care nu sunt efectuate direct de cãtre stat.
7. Personalul de inspecţie este obligat sa pãstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor acestuia care decurg din respectarea prevederilor prezentei hotãrâri sau ale altor reglementãri, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de Ministerul Industriei şi Resurselor în calitate de autoritate de stat în domeniu.


ANEXA 1.D


PROCEDURA ACCEPTĂRII
RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE IMPORTATE

1. Procedura solicitãrii
1.1. In cazul în care un producãtor dintr-un stat membru al Uniunii Europene doreşte sa exporte în România unul sau mai multe recipiente sub presiune din acelaşi model, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România, va înainta o cerere scrisã la organismul de control desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor
1.2. Excepţie de la pct. 1.1. se poate face în cazul recipientelor sub presiune proiectate şi fabricate pentru o instalatie complexa conform documentaţiei tehnice şi specificatiilor furnizate de clientul din România sau de o firma de consultanţa numita de acesta, cînd organismul de inspecţie poate fi ales de client din ţara producãtorului, cu condiţia ca organismul de control sa fie de acord.
1.3. Solicitarea scrisã menţionatã la pct. 1.1. va fi însoţitã de un dosar care va conţine urmãtoarele:
- numele clientului sau importatorului;
- desene şi calcule referitoare la recipientele sub presiune;
- specificaţiile de materiale;
- proceduri de sudura şi normele de sudura aplicate;
- indicaţii privind tratamentul termic aplicat,
- procedura şi metodele de control nedistructiv;
- dotarea cu dispozitive de securitate şi control;
- placa de timbru a fabricantului, eticheta de firma, etc.
- instrucţiuni de exploatare şi de întreţinere;
- copia certificatului pentru aprobare de model CE;
- adresele spaţiilor de depozitare de pe teritoriul României;
- orice alte informaţii pe care producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridicã cu sediul în România, considera ca pot ajuta la obţinerea aprobãrii.
Documentele vor fi înaintate în 4 exemplare în limba romana sau în orice alta limba acceptatã de comun acord cu organismul de inspecţie.

2. Procedura acceptãrii
2.1 Dacã se constata ca dosarul primit conţine toate informaţiile cerute la pct. 1 din prezenta anexa, rãspunsul se va transmite într-o perioada de maximum 15 zile de la data înregistrãrii.
2.2 Dacã se constata ca dosarul primit nu conţine toate informaţiile cerute, rãspunsul se va transmite în maximum 15 zile de la data înregistrãrii, solicitantul fiind informat cu privire la detaliile care lipsesc. Dupã completarea dosarului se va proceda ca la pct. 2.1.
2.3 In urma examinãrii dosarului pot rezulta situaţiile urmãtoare:
2.3.1. Dacã recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model, care au fost, sau vor fi fabricate în conformitate cu documente relevante şi satisfac cerinţele cuprinse în reglementãrile tehnice, sau ar putea fi acceptate dacã este posibila acordarea unei derogãri de la aceste cerinţe, organismul de control va acorda avizul necesar importului, în maxim 60 de zile.
2.3.2. Dacã în urma examinãrii recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model care, au fost sau vor fi fabricate în conformitate cu documente relevante, dar nu satisfac cerinţele reglementãrilor tehnice şi cãrora nu li se poate acorda o derogare de la aceste cerinţe, organismul de control va notifica în consecinţa solicitantul în maximum 60 de zile, indicind în mod obligatoriu care prevederi trebuie respectate pentru ca recipientele sub presiune sa fie acceptate. De asemenea, organismul de control va informa solicitantul cu privire la cerinţele pentru proiectare şi fabricaţie, precum şi cu privire la verificãrile, încercãrile şi inspectiile prevãzute de legislaţia pentru recipientele sub presiune în vigoare în România. La primirea dosarului modificat se va proceda ca la pct. 2.3.1
Criteriile folosite de organismul de control desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor pentru acordarea sau refuzarea derogãrilor menţionate la pct. 2.3.1. şi 2.3.2. sunt cele prevãzute în reglementãrile tehnice aplicate în mod curent pentru producãtorii din România.
2.4. Taxele cuvenite pentru examinarea dosarului, precum şi pentru alte lucrãri legate de completarea si/sau modificarea acestuia, vor fi conform "Prescripţiilor Tehnice" colecţia ISCIR.

3. Toate planurile şi documentele înaintate organismului de control desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor vor avea caracter confidenţial.

Schema logica a combinaţiilor posibile pentru
Aprobarea de model CS sau Verificarea CS


┌──────────────────────┐
│Este recipientul supus│
│aprobãrii de model CS?│
└─────────┬────────────┘

┌──┐ ▼ ┌──┐
│Da├◄────────────────┴─────────────►┤Nu│
└┬─┘ └─┬┘
│ │
▼ ▼
┌─────┴──────────────────┐ ┌───────┴──────────────┐
│ Este recipientul supus │ │Este recipientul supus│
│ verificãrii CS? │ │ verificãrii CS? │
└────────┬───────────────┘ └─────────┬────────────┘
│ │
│ │
┌──┐ ▼ ┌──┐ ┌──┐ ▼ ┌──┐
│Da├─────┴─────┤Nu│ │Da├────────┴─────┤Nu│
└┬─┘ └┬─┘ └┬─┘ └─┬┘
│ │ │ │
▼ ▼ ▼ ▼
┌───────┴─────┐ ┌───┴─────────┐ ┌─┴───────────┐ ┌──┴───────────┐
│ Producãtorul│ │ Producãtorul│ │ Producãtorul│ │ Producãtorul│
│ trebuie │ │ trebuie │ │ trebuie │ │ trebuie │
│ sa aplice │ │ sa aplice │ │ sa aplice │ │ sa aplice │
│ marcajul │ │ marcajul │ │ marcajul │ │ marcajul │
│ descris în │ │ descris în │ │ descris în │ │ descris în │
│ 3.1. şi │ │ 3.3. şi │ │ 3.4. şi │ │ 3.2. şi │
└───┬─────────┘ └─────────────┘ └─────────────┘ └──────────┬───┘
│ *) *) │
▼ ▼
┌─────┴────────────┐ ┌──────────┴───────┐
│ Organismul de │ │ Organismul de │
│ inspecţie │ │ inspecţie │
│ trebuie sa aplice│ │ trebuie sa aplice│
│ marcajul descris │ │ marcajul descris│
│ în 3.1.1.1 │ │ în 3.1.1.1 │
│ al Anexei │ │ al Anexei │
└──────────────────┘ └──────────────────┘
*) *)



_________________
*) NOTA(CTCE)
Marcajele se gasesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 463 bis din 14.08.2001, la pagina 13.


-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016