Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARI SI METODOLOGIE din 10 iulie 2001  privind omologarea vehiculelor rutiere si eliberarea cartii de identitate a acestora, in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 7    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTARI SI METODOLOGIE din 10 iulie 2001 privind omologarea vehiculelor rutiere si eliberarea cartii de identitate a acestora, in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 7

EMITENT: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 552 din 9 septembrie 2001

CAP. 1
Obiectul si domeniul de aplicare. Abrevieri si definitii
1.1. Prezentele reglementari cuprind norme care se refera la:
a) metodologia de acordare a omologarii de tip cu valabilitate nationala a vehiculelor rutiere, in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania;
b) metodologia de acordare a omologarii de tip cu valabilitate internationala, in conformitate cu Regulamentele internationale O.N.U.-E.C.E., anexa la Acordul privind adoptarea de conditii uniforme de omologare si recunoasterea reciproca a omologarii echipamentelor si pieselor vehiculelor cu motor, incheiat la Geneva la 20 martie 1958, la care Romania a aderat prin <>Decretul nr. 371/1976 , publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 93 din 4 noiembrie 1976, cu modificarile ulterioare, denumit in continuare Acordul de la Geneva;
c) metodologia de acordare a omologarii individuale pentru vehiculele rutiere, noi sau uzate;
d) metodologiile pentru efectuarea operatiunilor de certificare a autenticitatii si de verificare tehnica a vehiculelor rutiere in vederea inmatricularii sau reinmatricularii.
1.2. In cuprinsul prezentelor reglementari se vor folosi urmatoarele abrevieri si definitii:
● Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" - R.A.R.;
● Cartea de identitate a vehiculului - C.I.V.;
● Certificatul de omologare de tip pentru circulatia pe drumurile publice - Certificatul de omologare de tip;
● Comisia Economica pentru Europa de pe langa Organizatia Natiunilor Unite - O.N.U.-E.C.E.;
● Reglementari privind certificarea incadrarii vehiculelor rutiere, inmatriculate, in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica periodica, aprobate prin <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 353/1998 , publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 285 bis din 3 august 1998 - RNTR 1;
● Reglementari privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania, aprobate prin <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 251/1999 , publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 29 iunie 1999 - RNTR 2;
● Reglementari privind omologarea in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania, agrearea si efectuarea inspectiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului de marfuri periculoase, aprobate prin <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 592/1998 , publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 220 si nr. 220 bis din 19 mai 1999 - RNTR 3;
- familie de vehicule - un grup de vehicule de aceeasi marca si tip, derivate dintr-o platforma tehnica de baza, avand caracteristici generale apropiate. Familia de vehicule poate prezenta diferite tipuri de motorizare si/sau transmisie, precum si diferite categorii de caroserie;
- numar de identificare a unui vehicul (VIN) - combinatie structurala de caractere atribuite unui vehicul de constructorul sau in vederea identificarii (SR ISO 3779:1996);
- chemarea vehiculelor - notificarea detinatorilor vehiculelor in vederea prezentarii acestora pentru remedierea, pe cheltuiala constructorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia, a neconformitatilor sistematice si majore constatate la vehiculele livrate, ulterior eliberarii certificatului de omologare de tip si care afecteaza grav siguranta rutiera si protectia mediului.

CAP. 2
Metodologia de acordare a omologarii de tip cu valabilitate nationala pentru vehiculele rutiere, in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania
2.1. Omologarea de tip cu valabilitate nationala a vehiculelor rutiere reprezinta autorizarea de comercializare in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania, acordata vehiculelor rutiere noi, construite in tara sau importate, in serie mai mare de 10 bucati de acelasi tip, pe an.
2.2. Omologarea de tip se acorda numai persoanelor juridice care au sediul in Romania, in calitate de constructor sau de reprezentant autorizat al acestuia.
2.3. Daca o alta persoana juridica cu sediul in Romania, autorizata ca reprezentant legal al aceluiasi constructor de vehicule, pentru acelasi tip de vehicul, importa intr-un an mai mult de 10 bucati de acest tip, ea poate, de comun acord cu firma detinatoare a omologarii, sa primeasca C.I.V. In cazul in care solicitantul nu a obtinut acordul firmei detinatoare a omologarii, acesta poate solicita si poate obtine o extindere a omologarii tipului respectiv de vehicul din partea R.A.R.
2.4. Omologarea de tip a vehiculelor rutiere se acorda de R.A.R. daca se constata, prin verificari efectuate pe baza prescriptiilor tehnice in vigoare in Romania, conformitatea vehiculelor rutiere cu normele privind siguranta circulatiei, protectia mediului si a folosintei conform destinatiei. Aceste norme sunt cele prevazute in RNTR 2, in vigoare la data prezentarii vehiculelor la omologare.
2.5. Omologarea de tip pentru circulatia pe drumurile publice se acorda in conditiile pct. 2.2, pe baza dosarului produsului intocmit de solicitantul omologarii si a verificarilor efectuate pentru certificarea conformitatii vehiculelor rutiere cu reglementarile tehnice si legislatia nationala. Continutul dosarului produsului si lista cuprinzand verificarile necesare se stabilesc de R.A.R. prin proceduri specifice interne, in conformitate cu activitatile definite prin Ghidul ISO-2, tinand seama de procedurile similare adoptate de celelalte tari europene, in special de cele din Uniunea Europeana.
2.6. In cazul solicitarii de omologare a unei familii de vehicule dosarul produsului trebuie sa cumuleze toate caracteristicile tehnice ale vehiculelor familiei respective, din care sa reiasa clar diferentele dintre acestea in ceea ce priveste datele ce se inscriu in C.I.V. In vederea certificarii conformitatii, R.A.R. va stabili unul sau mai multe vehicule reprezentative ce vor fi prezentate la verificari si va acorda numere de omologare pentru fiecare tip de vehicul al familiei ale carui caracteristici tehnice, care sunt inscrise in C.I.V., difera.
2.7. Documentul care atesta acordarea omologarii de tip cu valabilitate nationala este Certificatul de omologare de tip eliberat de R.A.R. Pe baza Certificatului de omologare de tip si in urma unei comenzi oficiale transmise de solicitant R.A.R. emite catre acesta C.I.V. Acest document se completeaza de catre solicitant cu toate datele de identificare ale vehiculului (numar de identificare - VIN, an de fabricatie, serie motor, culoare), incluzand atestarea conformitatii cu caracteristicile tehnice cuprinse in Certificatul de omologare de tip, si se elibereaza pentru toate vehiculele comercializate, conforme cu tipul omologat, catre clientii sai.
Detinatorii omologarii de tip au dreptul sa completeze si sa elibereze C.I.V. numai pentru vehiculele livrate de acestia.
2.8. Certificatul de omologare de tip are valabilitate nelimitata, cu exceptia omologarilor de tip acordate pe baza de derogare. Certificatul de omologare de tip isi pierde valabilitatea in cazul in care s-au modificat caracteristicile tehnice ale vehiculelor comercializate in baza acestuia sau in situatia in care au aparut modificari ale prevederilor reglementarilor tehnice RNTR 2, care au stat la baza omologarii de tip, prin care se prevad noi conditii tehnice, care afecteaza in mod semnificativ siguranta circulatiei si protectia mediului si care necesita eliberarea unor noi carti de identitate.
2.9. Verificarile efectuate in vederea certificarii conformitatii vehiculelor cu normele tehnice privind siguranta circulatiei, protectia mediului si folosinta conform destinatiei constau intr-o inspectie definita conform SR EN 45004:1997, avand ca baza documentele normative cerute prin dosarul produsului si prin RNTR 2 si incluzand masuratorile necesare pentru evidentierea datelor tehnice ce se inscriu in C.I.V. si in Certificatul de omologare de tip. Beneficiarul omologarii poate solicita acordarea unui numar limitat de C.I.V., anterior obtinerii omologarii de tip. Acestea vor putea fi eliberate dupa maximum 5 zile lucratoare de la data prezentarii vehiculului la R.A.R., timp necesar pentru finalizarea verificarilor de conformitate in vederea completarii datelor inscrise in C.I.V.
Daca in urma inspectiei se constata neconformitati ale tipului de vehicul cu documentele normative, se vor efectua masuratori suplimentare pentru atestarea incadrarii caracteristicilor vehiculului in cerintele RNTR 2. In cazul in care neconformitatile constatate sunt remediate de beneficiarul omologarii, pentru a se putea obtine Certificatul de omologare de tip, beneficiarul omologarii va fi obligat sa rezolve totodata si neconformitatile constatate la vehiculele pentru care a obtinut un numar limitat de C.I.V. In acest caz beneficiarul omologarii trebuie sa prezinte la R.A.R. documentele care sa ateste chemarea vehiculelor de la clienti pentru remedierile impuse, in vederea eliberarii in continuare a altor C.I.V.
2.10. Extinderea omologarii de tip pentru circulatia pe drumurile publice se poate acorda in urmatoarele situatii:
a) vehiculul este o varianta constructiva a unui tip de vehicul care a obtinut de la R.A.R. omologarea de tip pentru circulatia pe drumurile publice;
b) fabricatia de serie este transferata de producatorul care a obtinut initial omologarea de tip pentru circulatia pe drumurile publice unui alt producator;
c) vehiculele sunt importate in serie de alte societati comerciale decat cele care au solicitat initial eliberarea Certificatului de omologare de tip, daca se notifica in scris de catre constructorul vehiculelor schimbarea sau marirea numarului reprezentantilor sai autorizati in Romania.
In toate cazurile de solicitare a extinderii omologarii de tip vehiculele trebuie sa corespunda RNTR 2 in vigoare la data prezentarii la omologare a vehiculului pentru care se cere extinderea.
2.11. R.A.R. poate refuza acordarea omologarii de tip pentru circulatia pe drumurile publice, daca se constata ca producatorul nu are stabilite conditiile pentru asigurarea repetabilitatii in productia de serie a caracteristicilor si a performantelor vehiculului prezentat la omologare.
2.12. In cazul in care la controlul efectuat la constructorul vehiculului sau la vanzator, in baza prevederilor legale in vigoare, se constata neconformitatea cu tipul omologat, R.A.R. poate dispune anularea Certificatului de omologare de tip si retragerea omologarii.

CAP. 3
Metodologia de acordare a omologarii de tip cu valabilitate internationala
3.1. Omologarile cu valabilitate internationala se acorda in conformitate cu Regulamentele internationale O.N.U.- E.C.E., anexa la Acordul de la Geneva.
3.2. In vederea eliberarii certificatelor de omologare cu valabilitate internationala a vehiculelor rutiere si a componentelor acestora, in conformitate cu Acordul de la Geneva, Guvernul Romaniei a desemnat Ministerul Transporturilor (19/A) si R.A.R. (19/B) ca Departament administrativ, si, respectiv, Serviciu tehnic, insarcinate cu aplicarea prevederilor acordului mai sus mentionat. Prin delegare R.A.R. poate desemna alte servicii tehnice.
Lista cuprinzand serviciile tehnice notificate, precum si regulamentele internationale pentru care acestea pot elibera, pe baza de delegare, rapoarte de incercari se gaseste in editia in vigoare a documentului TRANS/WP.29/343 a Consiliului Economic si Social al Organizatiei Natiunilor Unite, document ce se modifica in functie de evolutia Acordului de la Geneva.
3.3. R.A.R. atesta corectitudinea si obiectivitatea rapoartelor de incercari pe baza carora se elibereaza certificatele de omologare internationala.
3.4. R.A.R. tine evidenta certificatelor de omologare internationala eliberate in Romania si a celor primite de la autoritatile administrative ale celorlalte tari care sunt parte la Acordul de la Geneva.
3.5. Pentru eliberarea certificatelor de omologare cu valabilitate internationala producatorii de vehicule rutiere sau de componente pentru vehicule rutiere adreseaza cererea insotita de documentele precizate in fiecare regulament la R.A.R. Documentele respective trebuie sa poarte antetul producatorului si sa fie redactate in limba romana si in limba franceza sau engleza.
3.6. Dupa primirea cererii de eliberare a Certificatului de omologare cu valabilitate internationala si in urma analizei documentelor R.A.R. stabileste daca efectueaza incercarile in laboratoarele proprii sau deleaga unul dintre serviciile tehnice mentionale la pct. 3.2.
3.7. Serviciul tehnic delegat conform pct. 3.2 va comunica data la care se vor efectua incercarile, in vederea participarii unui reprezentant al R.A.R., care sa asiste la efectuarea incercarilor si care sa confirme decizia sa serviciului tehnic respectiv.
3.8. In ceea ce priveste conformitatea productiei, R.A.R., prin structurile sale specializate, va verifica, pe parcursul procesului de omologare, existenta la fabricant a dispozitiilor adecvate si a programelor de inspectie documentate privind verificarea conformitatii vehiculelor, echipamentelor sau componentelor produse cu Certificatul de omologare cu valabilitate internationala. R.A.R. va conveni impreuna cu fabricantul ca pentru fiecare omologare sa se efectueze, la intervale specificate, incercari sau controale conexe, pentru a verifica daca productia ramane conforma cu tipul omologat, incluzand, unde este cazul, incercarile specificate in regulamentul respectiv.
3.9. Pe baza rapoartelor de incercari si a auditului efectuat de structurile specializate ale R.A.R., acesta redacteaza Comunicarea privind acordarea/extinderea/refuzul/retragerea omologarii sau oprirea definitiva a productiei, ii acorda numarul de ordine si o prezinta spre aprobare Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
3.10. Dupa semnare un exemplar al comunicarii se transmite solicitantului omologarii, prin R.A.R., un exemplar se arhiveaza de catre R.A.R. si cate un exemplar se transmite autoritatilor administrative din tarile care sunt parte la regulamentul respectiv, prin Directia generala de relatii internationale din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.

CAP. 4
Metodologia de acordare a omologarii individuale pentru vehiculele rutiere noi sau uzate
4.1. Omologarea individuala reprezinta autorizarea de admitere in circulatie pe drumurile publice din Romania, acordata vehiculelor rutiere care au fost anterior inmatriculate in alte tari, celor noi, construite in tara sau importate in serie de cel mult 10 bucati de acelasi tip pe an, precum si celor construite din piese detasate.
Omologarea individuala se acorda si in cazul vehiculelor rutiere pentru care a fost schimbata categoria sau subcategoria de folosinta, celor carora li s-a inlocuit motorul prevazut de constructor cu unul din afara gamei de motorizare, precum si vehiculelor carora li s-a inlocuit caroseria si/sau sasiul, chiar daca acestea sunt sau au fost inmatriculate in Romania.
4.2. Vehiculele noi introduse in tara de una si aceeasi persoana fizica sau juridica pot fi supuse procedurii de omologare individuala, daca numarul acestora nu depaseste 10 bucati de acelasi tip pe an, chiar daca in anul respectiv au fost aduse peste 10 vehicule de acelasi tip de alte persoane fizice sau juridice.
4.3. Omologarea individuala a vehiculelor rutiere se acorda de catre R.A.R. numai dupa verificarile efectuate conform prevederilor reglementarilor si normelor tehnice in transporturile rutiere (RNTR), in vigoare la data prezentarii vehiculului la omologare, ca urmare a validarii rezultatelor acestor verificari, conform carora vehiculele respective indeplinesc conditiile tehnice in vederea admiterii in circulatie in Romania.
4.4. Verificarea indeplinirii conditiilor in vederea admiterii in circulatie cuprinde operatiunile de identificare si de verificare a conformitatii vehiculului cu configuratia codificata in numarul de identificare si cu datele din documentele insotitoare ale vehiculului si din baza de date a R.A.R., precum si operatiunile de control pe liniile de diagnosticare.
In cazul vehiculelor inceput de serie, neomologate de tip, in cazul vehiculelor realizate din piese detasate sau cu modificari ale tipului de baza, precum si in cazul schimbarii de categorie, verificarea indeplinirii conditiilor in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania include un program de incercari de conformitate privind securitatea rutiera si protectia mediului.
4.5. Pentru vehiculele rutiere, cu exceptia celor noi, prezentate la omologarea individuala, verificarea indeplinirii conditiilor in vederea admiterii in circulatie include si operatiunea de certificare a autenticitatii, in conformitate cu prevederile pct. 5.1.1 si 5.1.2.
Operatiunea de certificare a autenticitatii se va introduce etapizat, incepand cu autovehiculele cu masa maxima autorizata de pana la 3,5 t.
4.6. Omologarea individuala se acorda detinatorului vehiculului, persoana fizica sau juridica, sau persoanei imputernicite legal de acesta sa il reprezinte.
4.7. Documentul care atesta acordarea omologarii individuale este C.I.V, document care se elibereaza de R.A.R si care este completat si luat in evidenta conform legislatiei in vigoare.

CAP. 5
Metodologiile pentru efectuarea operatiunilor de certificare a autenticitatii si de verificare tehnica a vehiculelor rutiere in vederea inmatricularii sau reinmatricularii
5.1. Metodologie pentru efectuarea operatiunii de certificare a autenticitatii vehiculelor rutiere
5.1.1. Certificarea autenticitatii unui vehicul rutier reprezinta atestarea de catre R.A.R. a faptului ca vehiculul respectiv, inclusiv principalele sale elemente de identificare, sunt originale si/sau nu au fost supuse unor modificari neautorizate.
5.1.2. Certificarea autenticitatii se face cu aparatura specifica, in vederea depistarii falsificarii seriilor de identificare, a controlului unor insemne de identificare specifice ale fabricantului si a verificarii altor date ale fabricantului care permit stabilirea exacta a conformitatii vehiculului si a componentelor acestuia cu cele originale.
5.1.3. Certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea inmatricularii sau reinmatricularii se atesta prin Certificatul de autenticitate emis de R.A.R.
5.1.4. La reinmatricularea vehiculelor rutiere Certificatul de autenticitate se elibereaza ultimului detinator mentionat in C.I.V.
Pana la data de 30 iunie 2002 Certificatul de autenticitate se elibereaza optional, la cererea detinatorilor.
5.1.5. Termenul de valabilitate a Certificatului de autenticitate este de 30 de zile de la data eliberarii.
5.1.6. Solicitantul Certificatului de autenticitate, care se considera vatamat in drepturi prin eliberarea unui astfel de certificat necorespunzator sau prin anularea acestuia, se poate adresa instantelor judecatoresti competente, in conditiile legii.
5.2. Metodologie pentru efectuarea operatiunii de verificare tehnica a vehiculelor rutiere, in vederea inmatricularii sau reinmatricularii
5.2.1. Verificarea tehnica a unui vehicul rutier, in vederea inmatricularii/reinmatricularii, consta in:
a) operatiunea de verificare a conformitatii vehiculului cu datele din documentele acestuia (certificatul de inmatriculare, C.I.V. etc.), precum si conformitatea datelor privind marca si tipul vehiculului respectiv cu cele din cataloagele de specialitate si din banca de date a R.A.R.;
b) operatiunile de verificare pe liniile de diagnosticare, conform prevederilor cuprinse in reglementarile RNTR 1, in vigoare, corelate cu verificarea conformitatii componentelor principale ale vehiculului cu numarul de identificare a acestuia.
5.2.2. Verificarea tehnica a unui vehicul rutier, in vederea inmatricularii/reinmatricularii, se finalizeaza prin eliberarea si/sau completarea anexei la certificatul de inmatriculare.

CAP. 6
Dispozitii finale
6.1. Preluarea in legislatia romana a prevederilor Directivelor Uniunii Europene de modificare a Directivelor de baza privind constructia si omologarea vehiculelor si/sau a subansamblurilor acestora se face cronologic, in ordinea numerelor atribuite acestora.
6.2. Aplicarea ultimei modificari a directivei de baza, stabilita in legislatia nationala la un moment dat, impune respectarea tuturor acelor directive anterioare, aplicabile omologarii pentru circulatie in situatia respectiva, cu exceptia cazului in care reglementarile nationale prevad derogari explicite.
6.3. In cazuri justificate si pentru loturi limitate de vehicule rutiere, la care se constata ca nu sunt indeplinite in totalitate prevederile RNTR 2, iar influentele neconformitatilor respective asupra sigurantei circulatiei si protectiei mediului sau folosintei conform destinatiei sunt apreciate ca fiind nesemnificative, solicitantul omologarii pentru circulatie poate cere acordarea unei derogari.
Derogarile de la cerintele RNTR 2 se acorda numai de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, ca urmare a unei solicitari motivate.
6.4. Pana la notificarea modificarii denumirii autoritatii administrative romane si publicarea acestei modificari in documentul TRANS/WP. 29/343 al O.N.U-E.C.E, in comunicarile privind omologarea de tip a unor vehicule sau componente, in conformitate cu prevederile unui anumit regulament O.N.U-E.C.E, pe care Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei le transmite conform prevederilor Acordului de la Geneva tuturor tarilor care aplica respectivul regulament, se va introduce o nota de subsol cu urmatorul continut:
"Vechea denumire a Autoritatii administrative este Ministerul Transporturilor".
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016