Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   RAPORT nr. 2 din 6 iulie 2010  privind constatarile efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizarii aspectelor legate de siguranta aprovizionarii cu gaze naturale pentru perioada iulie 2009-iulie 2010    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

RAPORT nr. 2 din 6 iulie 2010 privind constatarile efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizarii aspectelor legate de siguranta aprovizionarii cu gaze naturale pentru perioada iulie 2009-iulie 2010

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI - COMISIA DE COORDONARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 523 din 7 iulie 2010

1. Preambul
În conformitate cu prevederile <>Legii nr. 346/2007 privind mãsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, prin <>Decizia primului-ministru nr. 21/2008 pentru numirea Comisiei de coordonare prevãzute la <>art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2007 privind mãsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, cu modificãrile ulterioare, s-a constituit Comisia de coordonare însãrcinatã cu elaborarea Planului de acţiuni pentru situaţii de urgenţã şi totodatã cu avizarea şi monitorizarea mãsurilor necesare pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale a României.
2. Activitatea Comisiei de coordonare
În vederea asigurãrii securitãţii şi continuitãţii în furnizarea gazelor naturale, în special, în sezonul rece al anului 2009-2010, Comisia de coordonare s-a întâlnit în scopul monitorizãrii aspectelor relevante şi adoptãrii deciziilor privind siguranţa şi continuitatea în aprovizionarea cu gaze naturale, dupã cum urmeazã:
a) periodic, în scopul monitorizãrii unor aspecte relevante, astfel:
● îndeplinirea obligaţiei furnizorilor de gaze naturale prevãzute în Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 3/2009 privind stabilirea stocului de gaze naturale pe care titularii licenţelor de furnizare a gazelor naturale aveau obligaţia sã îl deţinã în depozitele de înmagazinare subteranã la încheierea ciclului de injecţie din anul 2009;
● situaţia referitoare la cantitãţile de gaze naturale extrase, stocul rãmas disponibil şi capacitatea de extracţie zilnicã, detaliatã pe depozite de înmagazinare;
● situaţia stocurilor de combustibili alternativi (pãcurã, cãrbune etc.), respectiv a numãrului de zile pentru care aceste stocuri acoperã necesarul de consum al fiecãrui utilizator prevãzut în Planul de acţiuni pentru situaţii de urgenţã pentru anul gazier 2009-2010;
● nivelul producţiei de gaze naturale realizat şi contractat de cei 2 mari producãtori interni: Societatea Naţionalã de Gaze Naturale ROMGAZ - S.A. şi Societatea Comercialã PETROM - S.A.;
b) în regim de urgenţã, ca urmare a notificãrilor transmise de Dispeceratul Naţional de Gaze Naturale, astfel:
● în data de 25 ianuarie 2010, convocarea în regim de urgenţã a Comisiei de coordonare, determinatã de scãderea accentuatã a parametrilor tehnologici din Sistemul naţional de transport, ca urmare a creşterii consumului de gaze naturale în sectorul rezidenţial, pe fondul înregistrãrii unor temperaturi extrem de reduse la nivel naţional;
● declararea situaţiei de urgenţã în aprovizionarea cu gaze naturale începând cu data de 25 ianuarie 2010;
● aplicarea mãsurilor stipulate în Planul de acţiune pentru situaţii de urgenţã pentru anul gazier 2009-2010, respectiv:
- maximizarea producţiei interne de gaze naturale;
- maximizarea capacitãţii de extracţie zilnicã din depozitele de înmagazinare subteranã;
- suplimentarea de cãtre furnizorii de gaze a cantitãţilor de gaze naturale din import curent peste nivelurile curente contractate;
- întreruperea/limitarea consumului la consumatorii care deţineau statut de consumatori întreruptibili;
- reducerea sau menţinerea la un nivel scãzut a consumului de gaze naturale al altor consumatori care nu aveau statut de consumatori întreruptibili (prin reducerea sau amânarea reluãrii producţiei pe perioada situaţiei de urgenţã); aceastã acţiune s-a realizat în mod amiabil, prin înţelegerea pãrţilor;
- disponibilizarea unor cantitãţi de gaze naturale prin utilizarea de combustibili alternativi (pãcurã, cãrbune etc.) de cãtre producãtorii de energie electricã şi termicã.
Situaţia de urgenţã a durat pânã la data de 29 ianuarie 2009, aceasta fiind ridicatã prin <>Decizia primului-ministru nr. 62/2010 privind constatarea încetãrii situaţiei de urgenţã în asigurarea siguranţei aprovizionãrii cu gaze naturale;
● în data de 9 februarie 2010, convocarea în regim de urgenţã a Comisiei de coordonare, determinatã de scãderea parametrilor tehnologici din Sistemul naţional de transport;
● Comisia de coordonare a constatat cã nu sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la <>art. 3 lit. c) din Legea nr. 346/2007 privind mãsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale şi nu a confirmat situaţia de urgenţã.
3. Constatãrile efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizãrii aspectelor legate de siguranţa aprovizionãrii cu gaze naturale în perioada iulie 2009-iulie 2010
3.1. Constatãri privind influenţa mãsurilor adoptate de cãtre Comisia de coordonare în domeniile obligaţiei de serviciu public şi concurenţei
Mãsurile adoptate de Comisia de coordonare în perioada situaţiei de urgenţã au vizat urmãtoarele obiective:
a) îndeplinirea obligaţiei de serviciu public:
- livrãrile de gaze naturale cãtre categoriile de consumatori prevãzute la <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 346/2007 s-au efectuat în regim continuu şi în condiţii de siguranţã;
- livrãrile de gaze naturale cãtre consumatorii industriali, alţii decât cei cu statut de consumatori întreruptibili sau care au avut posibilitatea funcţionãrii prin utilizarea de combustibili alternativi, au avut în vedere reducerea/eliminarea efectelor negative asupra activitãţii acestora.
În acest fel, mãsurile luate de Comisia de coordonare pe timpul situaţiei de urgenţã şi care au fost puse în aplicare cu maximã operativitate atât de operatorul Sistemului naţional de transport, cât şi de cãtre ceilalţi operatori din sectorul gazelor naturale au contribuit esenţial la îndeplinirea obligaţiei de serviciu public, aşa cum este definitã în <>Legea gazelor nr. 351/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Mãsurile luate de Comisia de coordonare au fost susţinute şi de diligenţele depuse de furnizorii de gaze naturale. În acest sens, pentru asigurarea necesarului crescut de consum al pieţei reglementate pe perioada situaţiei de urgenţã, au fost suplimentate cantitãţile de gaze naturale din import curent peste nivelurile contractate, mobilizând semnificative resurse financiare, cu impact negativ asupra costurilor de achiziţie a gazelor naturale în ciclul de extracţie 2010-2011. De asemenea, costurile suplimentare generate de cantitãţile de gaze naturale din import nu au fost încã acoperite prin preţurile finale aprobate de Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei. Procedurile de ajustare sunt în curs de finalizare;
b) reducerea impactului asupra cadrului concurenţial:
- pe perioada de timp în care a fost activatã situaţia de urgenţã, mãsurile dispuse de Comisia de coordonare au prevalat faţã de înţelegerile contractuale şi reglementãrile specifice pieţei gazelor naturale.
Ca urmare a celor precizate mai sus şi a faptului cã amploarea şi efectele crizei în aprovizionarea cu gaze naturale nu au fost deosebit de mari, Comisia de coordonare apreciazã cã impactul asupra concurenţei nu a fost semnificativ.
3.2. Constatãri privind impactul asupra capacitãţilor de înmagazinare şi extracţie
În perioada situaţiei de urgenţã, nivelul maxim al producţiei interne de gaze naturale a fost de 32 milioane mc/zi.
Cantitatea de gaze naturale existentã în depozitele de înmagazinare subteranã la începutul ciclului de extracţie (octombrie 2009) a fost de 3.203,4 milioane mc.
În ciclul de extracţie 2009/2010, cantitatea zilnicã maximã extrasã a fost de 28,1 milioane mc, iar în perioada situaţiei de urgenţã, cantitatea maximã extrasã a fost de 25,5 milioane mc/zi.
Faptul cã la sfârşitul lunii ianuarie 2010 a fost posibilã extracţia unei cantitãţi zilnice de gaze naturale de 25,5 milioane mc a condus la acoperirea cererii consumatorilor casnici şi industriali, excepţie fãcând doar consumatorii cu statut de consumatori întreruptibili şi cei care au utilizat în acea perioadã combustibili alternativi.
3.3. Constatãri privind durata contractelor de achiziţie a gazelor naturale
În scopul asigurãrii necesarului de gaze naturale din import corelat cu cererea previzionatã, operatorii economici de pe piaţa de gaze naturale din România au încheiate contracte de achiziţie gaze naturale de provenienţã import pe termen mediu/lung.
În ceea ce priveşte asigurarea necesarului de gaze naturale din producţia internã, operatorii economici de pe piaţa de gaze naturale din România au încheiate contracte de achiziţie de gaze naturale din producţia internã pe termen scurt/mediu.
Existenţa unor contracte pe termen lung pentru asigurarea gazelor naturale din producţia internã ar conduce la îmbunãtãţirea premiselor pentru asigurarea securitãţii în aprovizionarea cu gaze naturale.
3.4. Constatãri privind lichiditatea pieţei gazelor naturale din România
Nivelul lichiditãţii este influenţat de factori precum: numãrul de participanţi activi pe piaţã, numãrul de tranzacţii efectuate, cantitãţile tranzacţionate, cadrul de derulare a tranzacţiilor.
În ceea ce priveşte numãrul participanţilor activi pe piaţa gazelor naturale din România, se constatã cã acesta a crescut faţã de perioada anterioarã, dar gradul de concentrare se menţine încã la niveluri ridicate. Astfel, pe piaţa reglementatã şi pe piaţa angro este o concentrare ridicatã a cotelor de piaţã, iar pe piaţa liberã este o concentrare moderatã a cotelor de piaţã.
Referitor la cantitãţile tranzacţionate pe platforma bursierã de tranzacţionare a gazelor naturale înfiinţatã în cadrul Bursei Române de Mãrfuri (BRM), acestea sunt încã destul de reduse.
În consecinţã, piaţa gazelor naturale din România se caracterizeazã în prezent printr-un nivel scãzut de lichiditate.
3.5. Constatãri privind cadrul de reglementare a mãsurilor de promovare corespunzãtoare noilor investiţii aferente producţiei, înmagazinãrii şi transportului gazelor naturale, inclusiv gazului natural lichefiat (GNL), avându-se în vedere şi prevederile <>art. 69^1-69^9 din Legea nr. 351/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare
Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei asigurã cadrul de reglementare care garanteazã recunoaşterea costurilor operatorilor pentru investiţiile realizate în activitãţile de înmagazinare şi transport al gazelor naturale.
De asemenea, dupã aprobarea Deciziei preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 1.228/2008 privind scutirea tronsonului românesc al gazoductului Nabucco de la prevederile legislaţiei referitoare la accesul terţilor la sistemele de transport al gazelor naturale şi de la metodologiile de tarifare şi dupã comunicarea acesteia Comisiei Europene, Compania Nabucco Gas Pipeline Internaţional GmbH a solicitat Autoritãţii de Reglementare în Domeniul Energiei modificarea acesteia, ca urmare a evoluţiilor ulterioare pe pieţele internaţionale de energie. Astfel, acest act normativ a fost modificat şi completat prin Decizia preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 145/2009 şi prin Decizia preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 2.246/2009. Modificãrile şi/sau completãrile au avut în vedere solicitãrile Companiei Nabucco Gas Pipeline Internaţional GmbH şi, respectiv, recomandãrile Comisiei Europene, referitoare la armonizarea termenelor şi condiţiilor de scutire a tronsonului românesc al gazoductului Nabucco cu cele acordate de celelalte autoritãţi de reglementare în domeniu ale ţãrilor implicate în proiect.


Preşedintele Comisiei de coordonare,
Tudor Şerban,
secretar de stat


Bucureşti, 6 iulie 2010.
Nr. 2.
__________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016