Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURI din 13 martie 2002  pentru implementarea Programului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURI din 13 martie 2002 pentru implementarea Programului "Parcuri industriale"*)

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII SI PROGNOZEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 15 iulie 2002
*) Elaborate în temeiul prevederilor anexei nr. 12 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.116/2001 şi în conformitate cu Decizia Consiliului Concurentei nr. 275 din 29 iunie 2001 de autorizare a schemei de ajutor de stat prevãzutã de acest program.

1. Prezentarea programului
1.1. Scopul programului
Îmbunãtãţirea mediului de afaceri din România reprezintã un obiectiv strategic pe perioada 2001-2004 al Programului de guvernare, a cãrui realizare implica adoptarea unor politici şi direcţii de acţiune care sa asigure dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii fizice, stimularea investiţiilor de capital româneşti şi strãine.
Scopul Programului "Parcuri industriale", denumit în continuare program, este sa determine decizia de a investi în îmbunãtãţirea infrastructurii economice regionale, respectiv în parcuri industriale. Prin program sunt promovate proiecte de realizare/modernizare a infrastructurii aferente parcurilor industriale, prin care sa se faciliteze desfãşurarea activitãţii agenţilor economici.
Proiectele vor fi realizate prin cofinantare, din fonduri de la bugetul de stat alocate de Guvernul României prin poziţia "Transferuri" prevãzutã în bugetul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
1.2. Obiective
Obiective generale:
● stimularea dezvoltãrii economice regionale şi locale;
● atragerea societãţilor comerciale capabile sa desfãşoare activitãţi productive generatoare de produse cu valoare adãugatã mare.
Obiective specifice:
● crearea de condiţii atractive pentru desfãşurarea activitãţilor economice, în condiţii de eficienta, prin înfiinţarea de parcuri industriale, ca zone delimitate teritorial, cu infrastructura, utilitãţi şi servicii conexe adecvate;
● dezvoltarea activitãţilor economice care pot sa determine, cu prioritate, angajarea personalului cu inalta calificare, crearea de locuri de munca în concordanta cu evolutiile de pe pieţele autohtone şi internaţionale;
● creşterea volumului de investiţii;
● stimularea parteneriatelor dintre sectoarele privat, universitar, de cercetare şi al administraţiei publice.
Realizarea proiectelor creeazã premisele oferirii unor servicii eficiente şi de calitate societãţilor comerciale care vor desfasura activitãţi economice în parcul industrial.
2. Principii
Prezentele proceduri pentru implementarea programului sunt în conformitate cu principiile fondurilor structurale.
a) Concentrarea - alocarea fondurilor programului pentru dezvoltarea parcurilor industriale în scopul atingerii obiectivelor generale şi specifice ale programului.
b) Programarea - procesul de organizare, de luare a deciziei şi de finanţare, care se realizeazã în mai multe etape şi care urmãreşte implementarea pe baza unui buget multianual în scopul îndeplinirii obiectivelor generale şi specifice ale programului.
c) Parteneriat - cooperarea dintre diferite instituţii publice centrale sau locale şi societãţi private ori numai dintre societãţi private, în scopul de a realiza obiectivele generale şi specifice ale programului.
d) Cofinantare - participarea fondurilor private alãturi de fondurile publice.
e) Eficienta - capacitatea programului de a atinge obiectivele planificate şi de a genera un impact pozitiv capabil sa contribuie la dezvoltarea sustenabila asupra regiunilor şi activitãţilor finanţate prin program, pe criteriul concurential.
3. Definiţii
Parc industrial - definit în conformitate cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea şi funcţionarea parcurilor industriale.
Parc de soft - parc industrial în care activitãţile specifice sunt dedicate conceperii şi comercializãrii de produse software.
Solicitant - societate comercialã, persoana juridicã romana, deţinãtoare a titlului de parc industrial în conformitate cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/2001 , care depune o cerere de finanţare a unui proiect de investiţii (denumit în continuare proiect) în cadrul programului.
Ghidul solicitantului - prezentare detaliatã a programului, a conţinutului cererii de finanţare, precum şi a detaliilor privind selecţia proiectelor. Acesta va fi pus la dispoziţie solicitanţilor gratuit de cãtre agenţia pentru dezvoltare regionala sau Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, tipãrit şi prin mijloace electronice.
Cerere de finanţare nerambursabila - solicitare de finanţare a unui proiect, initiata de un solicitant şi elaborata de acesta în cadrul programului şi cu respectarea condiţiilor indicate în Ghidul solicitantului.
Studiu de fezabilitate - documentaţia care cuprinde caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, prin care se asigura utilizarea raţionalã şi eficienta a cheltuielilor de capital şi a cheltuielilor materiale, pentru satisfacerea cerinţelor economice şi sociale în domeniul respectiv.
Licitaţie deschisã - licitaţie la care pot participa toţi solicitantii care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate şi conformitate. Analiza şi selecţia cererilor de finanţare se fac în ordinea depunerii acestora, în limita bugetului alocat programului.
Comisia de evaluare - grup format din 7 persoane desemnate de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei dupã criterii de competenta, multidisciplinaritate, obiectivitate şi impartialitate, în vederea evaluãrii cererilor de finanţare.
Evaluarea cererilor de finanţare - analiza aspectelor de ordin tehnic şi financiar ale proiectelor care îndeplinesc condiţiile referitoare la conformitate şi eligibilitate. Propunerile neconforme şi/sau neeligibile nu vor intra în etapa de evaluare.
Beneficiar - solicitant care încheie contractul de finanţare.
Contract de finanţare - contractul încheiat între Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi beneficiarul selectat în urma licitaţiei, prin care se acorda asistenta financiarã.
4. Programarea
4.1. Repartiţia fondurilor
Programul este implementat de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, cu sprijinul agentiilor pentru dezvoltare regionala în a cãror raza teritorialã se implementeaza proiectele finanţate.
Programul se implementeaza în perioada 2002-2005, iar suma alocata din bugetul de stat este de 583 miliarde lei, care reprezintã:
- ajutoare financiare nerambursabile pentru beneficiari;
- asistenta tehnica pentru implementarea şi monitorizarea programului, destinatã finanţãrii cheltuielilor Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei şi agentiilor pentru dezvoltare regionala în a cãror raza teritorialã se implementeaza proiectele finanţate.
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei este ordonatorul principal de credite şi este responsabil de implementarea programului, de evaluarea cererilor de finanţare rambursabila, de selecţia beneficiarului, de contractarea şi de monitorizarea proiectelor.
4.2. Componentele programului
Din bugetul programului se finanţeazã realizarea urmãtoarelor tipuri de parcuri industriale:
A. parcuri industriale:
B. parcuri de soft.
Componenta A
Pentru proiectele din cadrul acestei componente programul poate cofinanta realizarea infrastructurii din afarã parcului industrial, necesarã conectarii acestuia la magistralele de utilitãţi.
În funcţie de situaţia existenta lucrãrile de infrastructura acceptate pentru finanţare vor fi investiţii noi/modernizãri/ dezvoltãri/reparaţii capitale pentru:
● alimentare cu energie electrica;
● reţele de telecomunicaţii;
● reţea de alimentare cu gaz;
● alimentare cu apa;
● canalizare, inclusiv pluviala;
● drumuri de racord la drumul naţional;
● iluminat public.
Totodatã poate fi cofinantata o serie de lucrãri privind protecţia mediului, amenajarea spaţiilor verzi adiacente parcului industrial şi diferite împrejmuiri, dacã este cazul.
Pentru lucrãrile de infrastructura eligibile (conform condiţiilor menţionate anterior) programul poate cofinanta cel mult 30% din totalul cheltuielilor aferente acestor lucrãri, care reprezintã maximum 20 miliarde lei pentru un proiect de parc industrial.
Componenta B
Pentru proiectele din cadrul acestei componente programul poate cofinanta realizarea infrastructurii din afarã şi din interiorul parcului de soft, necesarã functionarii acestuia.
În funcţie de situaţia existenta lucrãrile de infrastructura acceptate pentru finanţare vor fi investiţii noi/modernizãri/dezvoltãri/reparaţii capitale/amenajãri pentru:
● alimentare cu energie electrica;
● reţele de telecomunicaţii pentru transmisii de date şi echipamente aferente;
● reţea de alimentare cu gaz;
● alimentare cu apa - racord la reţeaua principala şi/sau în incinta;
● canalizare, inclusiv pluviala - racord la reţeaua principala şi/sau în incinta;
● drumuri de racord şi drumuri de incinta;
● iluminat public;
● construcţii existente.
Totodatã poate fi cofinantata o serie de lucrãri privind protecţia mediului, amenajarea spaţiilor verzi şi diferite împrejmuiri, dacã este cazul.
Pentru lucrãrile de infrastructura eligibile (conform condiţiilor menţionate anterior) programul poate cofinanta cel mult 50% din totalul cheltuielilor aferente acestor lucrãri, care reprezintã maximum 10 miliarde lei pentru un proiect de parc de soft.
Prevederile urmãtoare din prezentele proceduri se referã la ambele componente, utilizându-se în mod generic termenul de parc industrial.
4.3. Implementare
4.3.1. Etapele implementarii
Implementarea programului se va realiza în perioada 2002 şi 2005, potrivit urmãtoarelor etape:
- lansarea oficialã a programului;
- promovarea programului: permanent;
- termenul limita de depunere a cererilor de finanţare: 31 mai 2003*);
- termenul limita de încheiere a contractelor: 1 septembrie 2003;
- termenul limita de selecţie a antreprenorului de cãtre beneficiar: 31 decembrie 2003;
- termenul limita de plata: 31 august 2005.
-----------
*) Acest termen se poate modifica în funcţie de proiectele finanţate şi de bugetul alocat Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
4.3.2. Lansare
Programul va fi lansat în cadrul unei conferinţe de presa. Responsabilitatea organizãrii conferintei de presa revine purtatorului de cuvânt al Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
Ulterior lansãrii sunt puse la dispoziţie celor interesaţi Ghidul solicitantului şi anexele sale:
● Cererea de finanţare - anexa nr. 1;
● Conţinutul-cadru al studiului de fezabilitate - anexa nr. 2;
● Bugetul proiectului - anexa nr. 3;
● Conţinutul-cadru al proiectului tehnic - anexa nr. 4;
● Lista criteriilor de evaluare - anexa nr. 5.
4.3.3. Promovare
Mãsurile de informare şi publicitate privind asistenta acordatã prin program au ca scop:
● sa mãreascã gradul de informare şi transparenta publica fata de activitãţile Guvernului şi ale Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei;
● sa informeze potentialii beneficiari despre finantarile care se acorda din bugetul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
Informarea şi publicitatea trebuie sa priveasca toate proiectele pentru care Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei asigura finantari nerambursabile. Scopul mãsurilor de informare şi publicitate este de a informa publicul general şi, de asemenea, potentialii beneficiari, inclusiv:
- autoritãţile publice locale;
- partenerii sociali şi economici;
- organizaţiile neguvernamentale;
- firmele de consultanţa în afaceri;
- orice alte pãrţi interesate
despre oportunitatile oferite de Guvernul României şi Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, prin sprijinul financiar nerambursabil pe care îl acorda investitorilor.
Susţinerea campaniilor de promovare a programului de cãtre agenţiile pentru dezvoltare regionala se va realiza din bugetul pentru asistenta tehnica. Valoarea bugetului alocat, precum şi modul de utilizare a acestuia se vor stabili prin contractul ce se va încheia între Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi fiecare agenţie pentru dezvoltare regionala, dupã caz.
4.3.4. Evaluare
4.3.4.1. Comisia de evaluare
Componenta Comisiei de evaluare. Comisia de evaluare va fi compusa dintr-un preşedinte, un secretar şi 5 membri votanti. Componenta Comisiei de evaluare va fi aprobatã prin ordin al ministrului dezvoltãrii şi prognozei şi poate cuprinde şi reprezentanţi propuşi ai altor instituţii. Vor fi nominalizate cel puţin doua persoane de rezerva, pentru cazurile în care se identifica un conflict de interese sau apar evenimente neprevãzute. Nu pot face parte din Comisia de evaluare experţii independenţi care realizeazã rapoarte tehnico-economice privind studiile de fezabilitate.
Preşedintele şi secretarul Comisiei de evaluare nu au drept de vot.
Secretariatul Comisiei de evaluare va fi asigurat de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei. Secretarul Comisiei de evaluare asigura redactarea raportului-sinteza.
Rolul Comisiei de evaluare este acela de a evalua proiectele depuse de solicitanti şi de a selecta, în vederea finanţãrii, proiectele care au obţinut cel mai bun punctaj.
Şedinţele comisiei de evaluare. Comisia de evaluare se intalneste în sesiuni, compuse din una sau mai multe şedinţe, la convocarea preşedintelui. La sfârşitul fiecãrei sesiuni Comisia de evaluare elaboreazã un raport-sinteza.
În prima sesiune toţi membrii Comisiei de evaluare semneazã Declaraţia de confidenţialitate şi impartialitate.
În aceasta şedinţa Comisia de evaluare stabileşte:
● regulile şi programul de desfãşurare a sesiunilor Comisiei de evaluare în procesul de evaluare, inclusiv cazurile în care se pot cere clarificãri din partea solicitanţilor, precum şi modalitãţile în care Comisia de evaluare va comunica cu solicitantii;
● lista criteriilor de evaluare şi selecţie;
● punctajul care se poate acorda pentru fiecare criteriu de selecţie, precum şi modul de punctare în cadrul fiecãrui criteriu de selecţie.
Oricare membru al Comisiei de evaluare implicat într-un conflict de interese va fi recuzat şi exclus din aceasta.
4.3.4.2. Evaluarea cererii de finanţare
Proiectele se depun la sediul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei începând cu lansarea programului pana la termenul limita de depunere a cererilor de finanţare nerambursabila, prevãzut la pct. 4.3.1.
Instrucţiunile de completare a cererii de finanţare nerambursabila sunt prezentate detaliat în Ghidul solicitantului. Pentru completarea cererii de finanţare nerambursabila Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei furnizeazã toate informaţiile cerute de potentialii solicitanti, în mod gratuit. În scopul asigurãrii unor sanse egale tuturor solicitanţilor se asigura confidenţialitatea datelor şi informaţiilor cuprinse în cererea de finanţare nerambursabila şi nu se face nici o apreciere cu privire la sansele de finanţare a diverselor proiecte.
Proiectele vor fi depuse la sediul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei (aducatorului i se va elibera o confirmare de primire cu data şi semnatura).
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei anexeazã la fiecare proiect fişa de proiect, în care completeazã datele generale ale solicitantului, partea de conformitate şi eligibilitate.
Dacã proiectul este conform şi eligibil, acesta se înainteazã Comisiei de evaluare în termen de 20 de zile de la depunerea sa, împreunã cu fişa de proiect şi raportul tehnico-economic al expertului independent.
În cazul în care proiectul este foarte complex şi necesita cunoştinţe multidisciplinare, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei poate constitui o comisie de experţi. Punctul de vedere al expertului este opozabil membrilor Comisiei de evaluare; în acest caz membrii Comisiei de evaluare nu pot selecta şi propune spre finanţare un proiect care nu are avizul expertului sau al comisiei de experţi.
Conformitate
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei examineazã cererea de finanţare nerambursabila pentru a verifica dacã aceasta este completa, respectiv dacã exista toate documentele solicitate pentru licitaţie. Dacã un proiect nu este conform, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei poate cere clarificãrile necesare. Solicitantul are obligaţia de a rãspunde în termen de 48 de ore de la confirmarea solicitãrii. Dacã rãspunsul nu se primeşte în termenul stabilit, nu este concludent şi/sau nu este susţinut de documentele justificative, Comisia de evaluare va fi informatã în vederea respingerii cererii.
Eligibilitate
Criteriile de eligibilitate se regãsesc în Ghidul solicitantului. Eligibilitatea va fi verificata de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei. Cererile de finanţare nerambursabila care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi respinse. În aceasta situaţie Comisia de evaluare va fi informatã în vederea respingerii cererii.
Dupã constatarea îndeplinirii criteriilor de conformitate şi eligibilitate studiul de fezabilitate este analizat de cãtre un expert independent sau de cãtre o comisie de experţi independenţi, care îşi formuleazã observaţiile în cuprinsul raportului tehnico-economic. Acest raport este supus atentiei Comisiei de evaluare, fiind opozabil acesteia.
Anterior evaluãrii tehnice şi financiare reprezentanţii Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei viziteaza locaţia parcului industrial şi elaboreazã un raport de vizita pe care îl înainteazã Comisiei de evaluare.
Evaluare tehnica şi financiarã
Comisia de evaluare evalueaza fiecare proiect în funcţie de lista criteriilor şi ţinând seama de raportul tehnico-economic al expertului independent, iar rezultatele evaluãrii vor fi incluse într-un raport-sinteza.
Comisia de evaluare poate solicita clarificãrile necesare privind proiectul. Solicitantul are obligaţia de a rãspunde în termen de cel mult 48 de ore de la confirmarea solicitãrii. Toatã corespondenta este facuta în forma scrisã şi este predatã personal sau trimisa prin posta ori fax. Dacã rãspunsul la solicitare nu se primeşte în termenul stabilit, proiectul este respins.
Raportul-sinteza, elaborat dupã fiecare sesiune a Comisiei de evaluare, conţine concluziile privind respingerea sau, dupã caz, recomandarea pentru finanţare a proiectelor. Raportul-sinteza este transmis ministrului dezvoltãrii şi prognozei.
Cererile de finanţare nerambursabila recomandate de Comisia de evaluare sunt aprobate de ministrul dezvoltãrii şi prognozei nu mai târziu de data de 1 septembrie 2003. Aprobarea cererilor de finanţare nerambursabila se comunica solicitanţilor în termen de 48 de ore de la data la care a fost luatã aceasta decizie.
Decizia de respingere a unei cereri de finanţare nerambursabila este finala. Pentru cererile de finanţare nerambursabila respinse solicitanţilor le sunt comunicate motivele respingerii în termen de 48 de ore de la data la care a fost luatã aceasta decizie. Proiectele respinse nu mai pot intra în alta şedinţa de selecţie.
4.4. Autorizare
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei notifica Consiliul Concurentei în vederea autorizãrii alocarilor specifice din cadrul programului.
Deciziile Consiliului Concurentei cu privire la autorizarea ajutoarelor de stat se comunica solicitanţilor.
4.5. Contractare
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei finalizeazã proiectul contractului de finanţare ale cãrui clauze urmeazã sa fie agreate cu beneficiarul.
Contractele de finanţare încheiate între Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi beneficiari, cu respectarea deciziilor Consiliului Concurentei de autorizare a ajutoarelor de stat, cuprind, pe lângã elementele generale şi obligatorii oricãrui contract, clauze referitoare la: suma solicitatã de la program, riscurile neîndeplinirii obligaţiilor reciproce, monitorizare, raportare, publicitate, confidenţialitate, proprietatea intelectualã. De asemenea, cererea de finanţare nerambursabila este anexa la contract, iar nerespectarea obiectivelor proiectului menţionate în aceasta atrage rãspunderea contractualã.
4.6. Realizarea proiectului tehnic
În cel mult 3 luni de la data semnãrii contractului de finanţare beneficiarii finalizeazã proiectul tehnic.
În sensul prezentelor proceduri, proiectul tehnic, verificat, avizat şi aprobat potrivit prevederilor legale, reprezintã documentaţia scrisã şi desenatã pe baza cãreia se executa lucrarea.
Conţinutul-cadru al proiectului tehnic este prezentat în anexa nr. 5.
Proiectantul este ales ca urmare a organizãrii unui concurs de soluţii conform legislaţiei privind achiziţiile publice.
4.7. Achiziţii
Pentru orice achiziţie efectuatã în cadrul proiectului beneficiarii respecta legislaţia privind achiziţiile publice şi prezentele proceduri.
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei avizeazã documentaţia de licitaţie şi hotãrârea Comisiei de licitaţie înainte ca beneficiarii sa încheie contractele cu furnizorii/prestatorii respectivi.
5. Monitorizarea şi evaluarea
5.1. Monitorizarea
Monitorizarea se bazeazã pe informaţiile furnizate de beneficiari şi rezultatele constatãrilor din teren. Beneficiarii ajutorului financiar trebuie sa ofere toate informaţiile solicitate.
5.1.1. Rapoarte de monitorizare
Beneficiarii ajutorului financiar transmit Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei:
● rapoarte de monitorizare cu ocazia fiecãrei cereri de plata sau, în lipsa acestora, un raport la 30 de zile de la transmiterea ultimului raport;
● raportul anual cu privire la graficul de realizare a lucrãrilor şi, în concordanta cu acesta, datele preconizate ale cererilor de plata cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi sumele estimate pentru anul viitor. Acest raport se transmite pana la data de 1 decembrie a anului anterior celui pentru care este estimat necesarul de ajutoare financiare;
● notificare în cazul intarzierilor fata de graficul de realizare a lucrãrilor, motivarea acestora şi mãsurile preconizate;
● raportul final, în maximum 30 de zile de la încheierea implementarii proiectului.
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei completeazã fişa de monitorizare care cuprinde sinteza datelor menţionate în rapoartele de monitorizare, precum şi rezultatele vizitelor în teren. Pe baza acestor date se apreciazã progresul proiectelor în raport cu obiectivele stabilite, respectarea planului de activitate, atingerea tintelor propuse etc.
5.1.2. Comitetul de monitorizare
Comitetul de monitorizare se constituie pentru fiecare proiect, având un rol consultativ. Din Comitetul de monitorizare fac parte reprezentanţi ai beneficiarului, ai agentiilor pentru dezvoltare regionala şi ai Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei. În funcţie de interesul manifestat şi de importanta proiectului Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei poate accepta participarea autoritãţilor locale.
Comitetul de monitorizare se reuneste ori de câte ori una dintre pãrţi considera ca este necesar şi analizeazã evoluţia proiectului, precum şi orice alta problema aparuta în implementarea proiectului. Comitetul de monitorizare identifica soluţiile pentru creşterea eficientei şi asigurarea calitãţii implementarii proiectelor.
Comitetul de monitorizare se poate reuni cu participarea tuturor reprezentanţilor beneficiarilor în prezenta unor invitaţi (experţi, consultanţi, alte persoane interesate), pentru dezbateri asupra politicii de dezvoltare a parcurilor industriale în România.
5.1.3. Rapoarte de implementare
Rapoartele de implementare sunt realizate de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei în termen de maximum doua luni de la începutul fiecãrui an calendaristic pentru anul precedent. Rolul acestor rapoarte este de a prezenta stadiul implementarii programului şi activitãţile preconizate sa se desfãşoare pentru anul în curs. Raportul de implementare va fi avizat de ministrul dezvoltãrii şi prognozei.
5.1.4. Vizitele de monitorizare
Reprezentanţii Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei efectueazã vizite la locul de implementare a proiectului. Acestea se efectueazã:
● înainte de evaluarea tehnica şi financiarã;
● pe parcursul derulãrii proiectului, când este necesarã o verificare a celor menţionate de beneficiar în rapoartele de monitorizare;
● la finalizarea implementarii proiectului.
Vizitele de monitorizare vor fi anunţate beneficiarilor în scris, cu cel puţin o saptamana înainte. Data stabilitã pentru fiecare vizita poate fi modificatã o singura data.
Dacã se constata diferenţe între rapoartele beneficiarilor şi situaţia existenta pe teren, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei poate invita la discuţii echipa de conducere a unui proiect, care este obligatã sa dea curs invitatiei în termen de 7 zile.
5.2. Evaluarea
Pe baza rapoartelor beneficiarilor, a vizitelor în teren şi a fişelor de monitorizare Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei întocmeşte rapoarte de evaluare. Acestea cuprind examinarea calitativã a activitãţilor de implementare, iar pentru proiectele cu probleme, recomandãri.
Raportul de evaluare finala va fi întocmit la cel puţin 6 luni de la încheierea implementarii proiectelor, pentru a evidenţia rezultatele obţinute pe termen scurt. Acest raport va servi la îmbunãtãţirea viitoarelor programe în domeniul parcurilor industriale.
6. Anexe:
- anexa nr. 1 - Ghidul solicitantului;
- anexa nr. 2 - Formular de cerere de finanţare nerambursabila;
- anexa nr. 3 - Conţinutul-cadru al studiului de fezabilitate;
- anexa nr. 4 - Bugetul proiectului;
- anexa nr. 5 - Conţinutul-cadru al proiectului tehnic;
- anexa nr. 6 - Lista orientativa a criteriilor de evaluare.


ANEXA 1
-------
la proceduri
------------

GHIDUL SOLICITANTULUI

Definiţii
Parc industrial - definit în conformitate cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea şi funcţionarea parcurilor industriale.
Parc de soft - parc industrial în care activitãţile specifice sunt dedicate conceperii şi comercializãrii de produse software.
Solicitant - societate comercialã, persoana juridicã romana, deţinãtoare a titlului de parc industrial în conformitate cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/2001 , care depune o cerere de finanţare a unui proiect de investiţii (denumit în continuare proiect) în cadrul programului.
Ghidul solicitantului - prezentare detaliatã a programului, a conţinutului cererii de finanţare, precum şi a detaliilor privind selecţia proiectelor. Acesta va fi pus la dispoziţie solicitanţilor gratuit de cãtre agenţia pentru dezvoltare regionala sau de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, tipãrit şi prin mijloace electronice.
Cerere de finanţare nerambursabila- solicitare de finanţare a unui proiect, initiata de un solicitant, elaborata de acesta în cadrul programului şi cu respectarea condiţiilor indicate în Ghidul solicitantului.
Studiu de fezabilitate - documentaţia care cuprinde caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, prin care se asigura utilizarea raţionalã şi eficienta a cheltuielilor de capital şi a cheltuielilor materiale, pentru satisfacerea cerinţelor economice şi sociale în domeniul respectiv.
Licitaţie deschisã - licitaţie la care pot participa toţi solicitantii care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate şi conformitate. Analiza şi selecţia cererilor de finanţare se fac în ordinea depunerii acestora, în limita bugetului alocat programului.
Comisia de evaluare - grup format din 7 persoane, desemnate de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei dupã criterii de competenta, multidisciplinaritate, obiectivitate şi impartialitate, în vederea evaluãrii cererilor de finanţare.
Evaluarea cererilor de finanţare - analiza aspectelor de ordin tehnic şi financiar ale proiectelor care îndeplinesc condiţiile referitoare la conformitate şi eligibilitate. Propunerile neconforme şi/sau neeligibile nu vor intra în etapa de evaluare.
Beneficiar - solicitant care încheie contractul de finanţare.
Contract de finanţare - contractul încheiat între Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi beneficiarul selectat în urma licitaţiei, prin care se acorda asistenta financiarã.
NOTA:
Toate materialele care alcãtuiesc Ghidul solicitantului şi Procedurile pentru implementarea programului au fost elaborate de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.116/2001 privind aprobarea structurii indicatorilor şi fondurilor aferente programelor care se experimenteaza şi se finanţeazã din bugetul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei în anul 2001, ale legislaţiei în vigoare privind dezvoltarea regionala şi achiziţiile publice. Schema de ajutor de stat continuta de programe a fost autorizata de Consiliul Concurentei prin Decizia nr. 275 din 29 iunie 2001.
Prezentarea ofertelor şi participarea la licitaţie se fac în condiţiile şi cu respectarea dispoziţiilor prezentelor proceduri.
Solicitantii vor examina cu atentie documentele cuprinse în Ghidul solicitantului pentru a putea respecta toate instrucţiunile cuprinse în acest dosar. Nerespectarea acestora conduce la respingerea ofertei.
Adrese
Ghidul solicitantului este disponibil la sediul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei, municipiul Bucureşti, Str. Ministerului nr. 2-4, sectorul 1, pe suport magnetic şi pe Internet la pagina Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei: http://www.mdp.ro.
Oferta se depune la Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei pana la termenul limita de 31 mai 2003.
Informaţii suplimentare pot fi obţinute de pe pagina de web a Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
1. Introducere
1.1. Scopul programului
Îmbunãtãţirea mediului de afaceri din România reprezintã un obiectiv strategic pe perioada 2001-2004 al Programului de guvernare, a cãrui realizare implica adoptarea unor politici şi direcţii de acţiune care sa asigure dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii fizice, stimularea investiţiilor de capital româneşti şi strãine.
Scopul prezentului program este sa determine decizia de a investi în îmbunãtãţirea infrastructurii economice regionale, respectiv în parcuri industriale. Prin program sunt promovate proiecte de realizare/modernizare a infrastructurii aferente parcurilor industriale, prin care sa se faciliteze desfãşurarea activitãţii agenţilor economici.
Proiectele vor fi realizate prin cofinantare, din fonduri de la bugetul de stat alocate de Guvernul României prin poziţia "Transferuri" prevãzutã în bugetul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
1.2. Obiective
Obiective generale:
● stimularea dezvoltãrii economice regionale şi locale;
● atragerea societãţilor comerciale capabile sa desfãşoare activitãţi productive generatoare de produse cu valoare adãugatã mare.
Obiective specifice:
● crearea de condiţii atractive pentru desfãşurarea activitãţilor economice, în condiţii de eficienta, prin înfiinţarea de parcuri industriale ca zone delimitate teritorial, cu infrastructura, utilitãţi şi servicii conexe adecvate;
● dezvoltarea activitãţilor economice care pot sa determine, cu prioritate, angajarea personalului cu inalta calificare, crearea de locuri de munca în concordanta cu evolutiile de pe pieţele autohtone şi internaţionale;
● creşterea volumului de investiţii;
● stimularea parteneriatelor dintre sectoarele privat, universitar, de cercetare şi al administraţiei publice.
Realizarea proiectelor creeazã premisele oferirii unor servicii eficiente şi de calitate societãţilor comerciale care vor desfasura activitãţi economice în parcul industrial.
1.3. Suma disponibilã pentru ajutoarele financiare nerambursabile
Programul este implementat de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, cu sprijinul agentiilor pentru dezvoltare regionala în a cãror raza teritorialã se implementeaza proiectele finanţate.
Programul se implementeaza în perioada 2002-2005, iar suma alocata din bugetul de stat este de 583 miliarde lei, care reprezintã:
- ajutoare financiare nerambursabile pentru beneficiari;
- asistenta tehnica pentru implementarea şi monitorizarea programului, destinatã finanţãrii cheltuielilor Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei şi ale agentiilor pentru dezvoltare regionala.
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei este ordonatorul principal de credite şi este responsabil de implementarea programului, de evaluarea cererilor de finanţare rambursabila, de selecţia beneficiarilor, de contractarea şi de monitorizarea proiectelor.
Din bugetul programului se finanţeazã realizarea urmãtoarelor tipuri de parcuri industriale:
A. parcuri industriale;
B. parcuri de soft.
Componenta A
Pentru proiectele din cadrul acestei componente programul poate cofinanta realizarea infrastructurii din afarã parcului industrial, necesarã conectarii acestuia la magistralele de utilitãţi.
În funcţie de situaţia existenta lucrãrile de infrastructura acceptate pentru finanţare vor fi investiţii noi/ modernizãri/dezvoltãri/reparaţii capitale pentru:
● alimentare cu energie electrica;
● reţele de telecomunicaţii;
● reţea de alimentare cu gaz;
● alimentare cu apa;
● canalizare, inclusiv pluviala;
● drumuri de racord la drumul naţional;
● iluminat public.
Totodatã poate fi cofinantata o serie de lucrãri privind protecţia mediului, amenajarea spaţiilor verzi adiacente parcului industrial şi diferite împrejmuiri, dacã este cazul.
Pentru lucrãrile de infrastructura eligibile (conform condiţiilor menţionate anterior) programul poate cofinanta cel mult 30% din totalul cheltuielilor aferente acestor lucrãri, care reprezintã maximum 20 miliarde lei pentru un proiect de parc industrial.
Componenta B
Pentru proiectele din cadrul acestei componente programul poate cofinanta realizarea infrastructurii din afarã şi din interiorul parcului de soft, necesarã functionarii acestuia.
În funcţie de situaţia existenta lucrãrile de infrastructura acceptate pentru finanţare vor fi investiţii noi/modernizãri/dezvoltãri/reparaţii capitale/amenajãri pentru:
● alimentare cu energie electrica;
● reţele de telecomunicaţii pentru transmisii de date şi echipamente aferente;
● reţea de alimentare cu gaz;
● alimentare cu apa - racord la reţeaua principala şi/sau în incinta;
● canalizare, inclusiv pluviala - racord la reţeaua principala şi/sau în incinta;
● drumuri de racord şi drumuri de incinta;
● iluminat public;
● construcţii existente.
Totodatã pot fi cofinantate o serie de lucrãri privind protecţia mediului, amenajarea spaţiilor verzi adiacente şi diferite împrejmuiri, dacã este cazul.
Pentru lucrãrile de infrastructura eligibile (conform condiţiilor menţionate anterior) programul poate cofinanta cel mult 50% din totalul cheltuielilor aferente acestor lucrãri, care reprezintã maximum 10 miliarde lei pentru un proiect de parc de soft.
Prevederile urmãtoare din acest ghid şi din anexele sale se referã la ambele componente, utilizându-se în mod generic termenul de parc industrial.
2. Reguli privind licitaţia deschisã
Ghidul stabileşte regulile de depunere, de selecţie şi implementare a proiectelor pentru program şi este elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare.
2.1. Criterii de eligibilitate
Exista 3 seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se referã la:
- persoanele juridice care pot solicita o finanţare nerambursabila;
- proiectele care pot primi o finanţare nerambursabila;
- tipuri de costuri care pot fi acoperite cu finanţare în cadrul programului.
2.1.1. Eligibilitatea solicitanţilor: cine poate participa la licitaţie
Pentru a fi eligibili şi a primi o finanţare nerambursabila solicitantii trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa aibã experienta şi sa poatã demonstra capacitatea de a gestiona proiecte;
b) sa fie persoane juridice romane;
c) sa aibã ca obiect de activitate administrarea parcurilor industriale;
d) sa detina titlul de parc industrial;
e) sa fie beneficiarii direcţi ai rezultatului proiectului;
f) sa nu aibã datorii fata de stat.
Potentialii solicitanti nu sunt în drept sa participe la licitaţia deschisã şi sa primeascã finanţare nerambursabila, respectiv nu sunt eligibili, dacã se afla în oricare dintre situaţiile urmãtoare:
a) înregistreazã pierderi;
b) sunt în stare de faliment ori de lichidare, afacerile le sunt administrate de un judecãtor-sindic, activitãţile lor comerciale sunt suspendate sau sunt în orice situaţie analoagã provenind dintr-o procedura similarã prevãzutã în legislaţia şi reglementãrile în vigoare;
c) nu şi-au îndeplinit obligaţiile de plata a contribuţiilor la asigurãrile sociale, conform prevederilor legale;
d) nu şi-au îndeplinit obligaţiile de plata a taxelor şi impozitelor conform prevederilor legale;
e) sunt declaraţi a fi într-o situaţie grava de încãlcare contractualã prin neîndeplinirea obligaţiilor provenind dintr-un alt contract încheiat cu Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei sau un alt contract finanţat din fondurile Comisiei Europene;
f) au încercat sa obţinã informaţii confidenţiale sau sa influenteze Comisia de evaluare în timpul procesului de evaluare a licitaţiilor prezente sau anterioare.
Impozitele şi taxele pentru care s-au acordat înlesniri la plata (amânãri, eşalonãri etc.) de cãtre organele competente nu se considera obligaţii exigibile la plata, în mãsura în care s-au respectat condiţiile impuse la acordarea înlesnirilor.
2.1.2. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care poate fi facuta o cerere de finanţare nerambursabila
Mãrimea proiectelor
Suma: nu exista nici o restrictie referitoare la costul total al proiectului. Indiferent de costul total al proiectului solicitarea de finanţare nerambursabila trebuie sa se refere numai la cheltuielile eligibile.
Finanţarea nerambursabila nu poate depãşi procentul indicat (pentru componenta A - parcuri industriale şi pentru componenta B - parcuri de soft) din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenţa trebuie sa fie finanţatã din sursele proprii ale solicitantului.
Durata de realizare a unui proiect nu poate sa depãşeascã 24 de luni. Finantarile din cadrul programului sunt acordate pana la data de 31 octombrie 2005.
Zone geografice
Sunt eligibile toate regiunile României.
Ajutorul financiar nerambursabil va fi plãtit de cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei în urmãtoarele condiţii:
● contractarea activitãţilor de construcţii-montaj sa se realizeze cu respectarea legislaţiei privind achizitile publice;
● achiziţia serviciilor/lucrãrilor/produselor sa se realizeze cu respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice;
● sa nu fie utilizat la achiziţionarea prin închiriere sau leasing.
Modul de efectuare a plãţilor
Plata se va efectua de cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei în baza cererii de plata transmise de beneficiar, în contul acestuia (deschis special pentru derularea operaţiunilor proiectului), în limita procentului stabilit prin contract.
Termenul limita de depunere a cererilor de plata de cãtre beneficiar în cadrul unui an financiar este 1 decembrie.
Beneficiarul are posibilitatea de a depune cereri de plata în cursul anului financiar pe mãsura achitãrii contravalorii contractelor pe care le are în derulare pentru realizarea obiectivelor proiectului.
Beneficiarul va face dovada sumelor achitate pentru care solicita decontarea cu urmãtoarele documente:
- copii autentificate la notarul public de pe facturile achitate ce fac obiectul decontãrii;
- extrasele de cont şi ordinele de plata vizate de banca;
- copie de pe declaraţia vamalã de import (unde este cazul);
- copie de pe dispoziţia de plata valutarã externa (unde este cazul);
- contractul de prestãri de servicii sau de achiziţii;
- devizul de lucrãri de construcţii sau de amenajãri.
În cazul achiziţionãrii de cãtre beneficiar a unor bunuri sau servicii de pe piata externa, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei va deconta, în limita şi procentul stabilit prin contract, contravaloarea în lei a sumelor în valuta plãtite de beneficiar, la cursul de schimb valutar la care a fost efectuatã tranzacţia, conform documentelor bancare pe care le va prezenta.
Contribuţia cofinanţãrii de la bugetul de stat nu va depãşi 30% din totalul cheltuielilor fiecãrui proiect aferent componentei A, reprezentând maximum 20 miliarde lei, şi, respectiv, 50% din totalul cheltuielilor fiecãrui proiect aferent componentei B, reprezentând maximum 10 miliarde lei.
Activitãţi neeligibile: activitãţi deja finanţate sau în curs de finanţare de la bugetul de stat. În legatura cu aceasta, beneficiarii de finanţare nerambursabila trebuie sa declare în scris ca au luat la cunostinta faptul ca dubla finanţare a aceluiaşi proiect nu este permisã.
Numãrul cererilor de finanţare depuse de un client
Solicitantul unui ajutor financiar nerambursabil poate depune o singura cerere de finanţare nerambursabila în cadrul programului.
Recomandãri
În cadrul acestui program se impune colaborarea activa a sectorului privat cu autoritãţile administraţiei publice.
Informaţii suplimentare, clarificarea unor detalii privind eligibilitatea unor iniţiative în cadrul acestui program pot fi solicitate la adresa e-mail: info-licitaţie@mdlp.ro sau la numerele de fax: +401 312 41 71, +401 315 84 34.
2.1.3. Costuri eligibile
În sensul prezentului program, prin bugetul total al proiectului se înţelege valoarea totalã estimativã a cheltuielilor de capital necesare realizãrii proiectului propus, valoare exprimatã în moneda nationala.
Prin costuri eligibile se înţelege costurile ce pot fi luate în considerare pentru finanţarea nerambursabila, valoare exprimatã în moneda nationala. Costurile eligibile sunt costuri justificabile şi nu pot lua forma unor sume forfetare.
Bugetul trebuie sa fie realist şi sa se realizeze un raport optim cost/beneficiu. Bugetul total poate fi mai mare decât costurile eligibile.
Costuri eligibile
Pentru a fi considerate eligibile în contextul proiectului costurile trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii generale:
● sa fie prevãzute în proiect, sa fie necesare pentru realizarea proiectului şi sa fie în conformitate cu principiile unui management financiar sanatos, respectiv utilizarea eficienta a fondurilor;
● sa fie efectuate în perioada de execuţie a proiectului şi dupã semnarea contractului.
Urmãtoarele costuri directe sunt eligibile:
● cheltuieli legate de utilizarea terenului de cãtre societatea administrator, respectiv lucrãri ce se executa în afarã incintei parcului industrial (şi a parcului de soft) pentru conectarea acestuia la reţelele de:
- alimentare cu energie electrica;
- reţele de telecomunicaţii;
- reţele de alimentare cu gaz;
- alimentare cu apa;
- canalizare, inclusiv pluviala;
- drumuri de racord la drumul naţional;
- iluminat public;
● cheltuieli pentru investiţia de baza numai de utilitate comuna, în incinta pentru parcuri de soft, instalaţii aferente construcţiilor, reţele de utilitãţi - care cuprind cheltuielile necesare pentru realizarea lucrãrilor de construcţii şi instalaţii (conform pct. 1.3, componenta B);
● cheltuieli pentru lucrãri privind protecţia mediului, amenajarea spaţiilor verzi (adiacente parcului, în cazul celor industriale) şi diferite împrejmuiri, dacã este cazul.
Costuri neeligibile
Urmãtoarele costuri sunt neeligibile:
● obţinerea terenului: cumpãrãri de terenuri, concesionari şi schimbarea destinaţiei terenului;
● studii de teren: geo-, topo-, hidro-;
● cheltuieli pentru avize, acorduri, certificate, autorizaţii;
● cheltuieli pentru realizarea planurilor urbanistice (PUG, PUD, PUZ);
● cheltuieli privind organizarea licitaţiilor pentru execuţia lucrãrilor;
● consultanţa şi asistenta tehnica, inclusiv plata personalului de supraveghere pe parcursul realizãrii obiectivului;
● alte cheltuieli (proiectare, organizare de şantier, comisioane, taxe);
● cheltuieli pentru darea în exploatare;
● pierderi la schimbul valutar;
● T.V.A.
Rezerva pentru cheltuieli neprevãzute
Maximum 5% din costurile totale eligibile reprezintã rezerva pentru cheltuieli neprevãzute, care poate fi folositã doar cu autorizarea prealabilã scrisã a Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
2.2. Proceduri. Completarea cererii de finanţare nerambursabila
2.2.1. Formularul de cerere de finanţare nerambursabila şi documentele necesare
Formularul de cerere de finanţare nerambursabila şi documentele necesare sunt disponibile la sediul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei.
De asemenea, acestea se afla pe Internet la pagina Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei: http://www.mdp.ro.
Solicitantii trebuie sa completeze formularul de cerere în ordinea paginilor. Proiectul trebuie indosariat, paginile numerotate, iar documentele cerute trebuie sa fie separate prin despartitori. Copiile trebuie sa fie lizibile. Cererea de finanţare nerambursabila, completatã în limba romana, trebuie depusa împreunã cu toate anexele.
Proiectul trebuie sa cuprindã suficiente detalii pentru a asigura claritatea în special privind modul în care vor fi atinse scopurile proiectului, avantajele ce vor rezulta din implementarea proiectului şi modul în care proiectul propus este relevant pentru obiectivele programului.
Nu sunt acceptate proiectele completate de mana.
2.2.2. Unde şi cum se trimit cererile de finanţare nerambursabila
Cererile de finanţare nerambursabila trebuie sa fie trimise în plic sigilat, prin scrisoare recomandatã, sau sunt prezentate personal la sediul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei, municipiul Bucureşti, Str. Ministerului nr. 2-4, sectorul 1.
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei confirma solicitanţilor primirea cererilor de finanţare nerambursabila. Confirmarea de primire este datatã şi semnatã.
Cererile de finanţare nerambursabila trimise prin orice alte mijloace (de exemplu, fax ori e-mail) sau trimise la alte adrese vor fi respinse.
Cererile de finanţare nerambursabila (formularul de cerere şi anexele) trebuie sa fie depuse în original, însoţite de doua copii.
2.2.3. Termenul limita
Cererile de finanţare nerambursabila se pot depune la sediul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei începând cu data lansãrii programului, pana la termenul limita de depunere a cererilor de finanţare nerambursabila, prevãzut la pct. 4.3.1. din prezentele proceduri. De aceea este în interesul solicitanţilor sa prezinte proiecte cat mai bine fundamentate într-un termen cat mai scurt de la lansarea licitaţiei.
Având în vedere faptul ca proiectele vor fi deschise, analizate, evaluate şi selectate în ordinea primirii lor la Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei, valoarea totalã a bugetului pentru program se va diminua progresiv în funcţie de numãrul proiectelor primite şi selectate pentru finanţare.
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei va publica periodic pe pagina de Internet sumele contractate şi sumele rãmase disponibile, pe mãsura încheierii fiecãrui contract.
În mãsura în care rãmân sume disponibile, având în vedere ca termenul limita de contractare este 1 septembrie 2003, este preferabil ca proiectele sa fie depuse pana la data de 1 mai 2003.
Durata de realizare a unui proiect este de maximum 24 de luni.
2.2.4. Informaţii suplimentare
Solicitantii pot formula întrebãri, prin fax sau e-mail, indicând clar programul pentru care se solicita clarificãri. Întrebãrile sunt trimise la adresa de e-mail: infolicitatie@mdp.ro sau la numerele de fax: +401 312 41 71, +401 315 84 34.
2.3. Evaluarea şi selectarea cererilor de finanţare nerambursabila
Cererile de finanţare nerambursabila vor fi analizate şi evaluate de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei. Toate proiectele solicitanţilor vor fi evaluate conform urmãtoarelor criterii:
a) Conformitatea
Se verifica dacã cererea este completa, respectiv dacã exista toate documentele solicitate pentru licitaţie, menţionate la pct. 2.2.1. Conformitatea va fi verificata de cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei. Un proiect nu poate fi înaintat Comisiei de evaluare atât timp cat nu este conform. Dacã un proiect nu este conform, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei poate cere documente suplimentare. Solicitantul trebuie sa rãspundã la cererea Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei în termen de 48 de ore. Dacã rãspunsul este transmis mai târziu, cererea de finanţare nerambursabila este respinsã.
b) Eligibilitatea solicitanţilor şi proiectelor
Eligibilitatea solicitanţilor şi a proiectelor este verificata de cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei conform criteriilor prevãzute la pct. 2.1.1, 2.1.2 şi 2.1.3. Proiectele care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi respinse.
c) Evaluarea tehnica, evaluarea financiarã şi selecţia proiectelor
Evaluarea se efectueazã de cãtre Comisia de evaluare pe baza proiectului şi a raportului tehnico-economic întocmit de Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei.
Cererile de finanţare nerambursabila sunt evaluate pe baza criteriilor de evaluare. Dupã fiecare sesiune Comisia de evaluare întocmeşte un raport-sinteza prin care recomanda proiectele selectate în vederea finanţãrii, indicând pentru fiecare proiect suma propusã pentru finanţare din program.
Criteriile de evaluare şi selecţie sunt aceleaşi pentru toate proiectele ce au ajuns în faza de evaluare şi selecţie.
Pentru orice neclaritati ale Comisiei de evaluare se admite pentru clarificãri contactarea potenţialului beneficiar prin intermediul Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei. Orice comunicare, solicitare, notificare între Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei şi beneficiar trebuie sa se transmitã sub forma de document scris. Documentele scrise pot fi transmise prin una dintre urmãtoarele forme: scrisoare transmisã prin posta, telegrama, telex, telefax. Solicitantul are obligaţia de a transmite documentele respective în cel mult 48 de ore. Dacã rãspunsul la solicitare nu se primeşte în termen de 48 de ore, cererea de finanţare nerambursabila este respinsã.
2.4. Informaţii privind decizia Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei de a acorda finantari nerambursabile
Solicitantii vor fi informati în scris despre decizia Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei în legatura cu cererile de finanţare nerambursabila depuse. Decizia de a respinge o cerere de finanţare nerambursabila şi de neacordare a finanţãrii nerambursabile are la baza unul dintre urmãtoarele motive:
● cererea de finanţare nerambursabila a fost primitã dupã data de închidere a licitaţiei, respectiv 31 mai 2003;
● la cererea Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei de completare a documentelor lipsa şi/sau neconforme solicitantul nu a prezentat documentele solicitate în termen;
● solicitantul este neeligibil;
● proiectul este neeligibil (de exemplu: propunerea depãşeşte durata maxima permisã, se solicita finanţarea unor cheltuieli neeligibile etc.);
● relevanta şi calitatea tehnica a propunerii sunt considerate mai slabe decât cele ale propunerilor selectate;
● calitatea financiarã a propunerii este consideratã insuficienta;
● studiul de fezabilitate nu a avut avizul favorabil al expertului tehnic.
Decizia Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei de a respinge o cerere şi de a nu acorda o finanţare nerambursabila este finala; nu sunt admise contestaţii ulterioare.
2.5. Condiţii aplicabile în faza de implementare a proiectului, ulterior deciziei Ministerului Dezvoltãrii şi Prognozei de a acorda finanţarea nerambursabila
Contractul
Dupã aprobarea deciziei de finanţare de cãtre ministrul dezvoltãrii şi prognozei solicitantului i se propune un contract de finanţare. Ulterior încheierii contractului de finanţare cu Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei solicitantul este denumit beneficiar.
Contractele cuprind, pe lângã elementele generale şi obligatorii pentru orice contract, clauze referitoare la:
Valoarea finanţãrii nerambursabile
Va fi stipulatã suma maxima a finanţãrii nerambusabile.
Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasã a obiectivelor
Dacã beneficiarul nu reuşeşte sa punã în aplicare proiectul în condiţiile stipulate în contract, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei îşi rezerva dreptul de întrerupe plãţile şi/sau de a rezilia contractul. Dacã beneficiarul nu respecta termenii contractuali, Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei poate reduce finanţarea şi/sau poate cere beneficiarului restituirea sumelor deja plãtite, în totalitate sau parţial.
Amendamente la contract şi modificãri în cadrul bugetului
Orice modificare a contractului trebuie stabilitã într-un amendament la contract. Fac excepţii modificãrile legate de adrese şi de numãrul conturilor bancare, pentru care este suficienta o notificare în scris.
Raportare
Rapoartele trebuie întocmite în limba romana. Cererile de plata se depun împreunã cu rapoartele tehnice şi financiare. Rapoartele depuse pentru plati intermediare vor trebui sa fie însoţite de un plan de acţiune, devize de cheltuieli şi un buget pentru urmãtoarea perioada de punere în aplicare a proiectului.
Informaţii suplimentare
Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei poate solicita beneficiarului informaţii suplimentare pentru orice neclaritate cu privire la derularea contractului.
Plati
Plata se va efectua de cãtre Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei în baza cererii de plata transmise de beneficiar.
Cererea de plata trebuie sa fie însoţitã de documente justificative din care sa reiasã dovada de plata a fiecãrui serviciu/lucrãri/produs de beneficiar.
În cazul plãţilor intermediare este necesar ca beneficiarul sa depunã un raport intermediar, un plan de acţiune şi un buget pentru perioada urmãtoare.
În fiecare an financiar data maxima pentru primirea cererilor de plata este 1 decembrie.
Înregistrãri şi conturi ale proiectului
Beneficiarul trebuie sa ţinã înregistrãri exacte şi periodice, precum şi înregistrãri contabile separate şi transparente ale implementarii proiectului. Beneficiarul trebuie sa pãstreze înregistrãrile timp de 5 ani de la data de încheiere a proiectului.
Publicitatea
Se va urmãri o publicitate adecvatã pentru acest program finanţat cu fonduri de la bugetul de stat în rapoartele şi publicaţiile produse ca rezultat al proiectului sau în afisele publicitare ale proiectului.
Proiectul tehnic
În cel mult 3 luni de la data semnãrii contractului de finanţare beneficiarii finalizeazã proiectul tehnic.
Proiectul tehnic, verificat, avizat şi aprobat potrivit prevederilor legale, reprezintã documentaţia scrisã şi desenatã pe baza cãreia se executa lucrãrile de infrastructura.
Conţinutul-cadru al proiectului tehnic este prezentat în anexa nr. 5 la proceduri.
Alegerea proiectantului se va realiza prin organizarea unui concurs de soluţii conform legislaţiei privind achiziţiile publice.



ANEXA 2


la proceduri
------------

FORMULAR DE CERERE DE FINANŢARE NERAMBURSABILA

Denumirea solicitantului
Dosar nr.
(doar pentru uz intern)

Secţiunea A - Date generale despre solicitant şi parteneri
1. Date generale despre solicitant


┌──────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐
│ Denumirea legalã completa: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Prescurtare (acronim): │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Statutul legal: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
codul fiscal sau cod unic de înregistrare: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Adresa oficialã: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Adresa poştalã: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Reprezentant: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Telefon: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Fax: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Adresa de e-mail: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Website: │ │
└──────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────┘

2. Detalii despre banca
┌──────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐
│ Numele titularului de cont: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Contul bancar: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Denumirea bãncii: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Adresa bãncii: │ │
└──────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────┘

3. Asociaţi/acţionari
┌──────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┤
│ Persoane fizice │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Adresa: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Telefon: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Cetãţenie: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Procentul fiecãrui asociat/acţionar: │ │
└──────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────┘

┌──────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐
│ Persoane juridice │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Adresa: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Telefon: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Nr. de înmatriculare în registrul comerţului: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
codul fiscal sau cod unic de înregistrare: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Naţionalitate: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Procentul fiecãrui asociat/acţionar: │ │
└──────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────┘

4. Date financiare despre agentul economic
┌──────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐
│ Cifra de afaceri (2001): │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Profit net: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Pierderi: │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Total active (ultimul bilanţ): │ │
├──────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ Numãrul total de angajaţi: │ │
└──────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────┘


Secţiunea B - Descrierea proiectului
1. Titlul proiectului:
2. Durata de implementare a proiectului: ..... (nu mai mult de .....ani)
3. Localizare/aria geograficã de cuprindere a proiectului:
- regiunea:
- judeţul:
- localitatea:
4. Descriere generalã:
a) rezumat;
b) obiectivele proiectului;
c) principalele activitãţi necesare realizãrii investiţiei;
d) modul în care vor fi finanţate activitãţile dupã încetarea finanţãrii nerambursabile;
e) modul de exploatare a parcului industrial;
f) gradul de limitare a desfãşurãrii activitãţii de cãtre agenţii economici care îşi vor desfasura activitatea în parcul industrial.

Secţiunea C - Bugetul total al proiectului
Bugetul total al proiectului este de ........ milioane lei.
Costul total eligibil conform programului este de ........ milioane lei, din care:
- suma solicitatã de la program: ......... milioane lei, reprezentând ........% din costul total eligibil al proiectului;
- contribuţia solicitantului: ....... milioane lei, reprezentând .......% din costul total eligibil al proiectului.
Cheltuieli neeligibile: .......... milioane lei.

Secţiunea D - Calendarul desfãşurãrii proiectului
Indicaţi graficul anticipat al proiectului pentru care este cerutã aceasta asistenta.


┌─────────────────────────────────┬────────────────────┬──────────────────────┐
│ │ Data de începere │ Data de finalizare │
├─────────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────┤
│ Proiectare │ │ │
├─────────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────┤
│ Organizarea licitaţiei pentru │ │ │
│ execuţia lucrãrilor │ │ │
├─────────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────┤
│ Realizarea investiţiei de baza │ │ │
├─────────────────────────────────┼────────────────────┼──────────────────────┤
│ Faza operationala │ │ │
└─────────────────────────────────┴────────────────────┴──────────────────────┘

Prezentaţi detaliat activitãţile din faza operationala, menţionând:
┌────┬───────────┬─────────┬─────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │Activitatea│ Durata │ Planificarea implementarii activitãţii │
│crt.│ prevãzutã │ de ├────────────┬───────────┬────────────┬───────────┤
│ │ │realizare│ Anul 1 │ Anul 2 │ Anul 3 │ Anul 4 │
│ │ │ ├───┬───┬────┼───┬───┬───┼───┬───┬────┼──┬───┬────┤
│ │ │ │ L1│...│L12 │ L1│...│L12│ L1│...│L12 │L1│...│L12 │
├────┼───────────┼─────────┼───┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼───┼────┼──┼───┼────┤
│ 1. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼─────────┼───┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼───┼────┼──┼───┼────┤
│ 2. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────┼─────────┼───┼───┼────┼───┼───┼───┼───┼───┼────┼──┼───┼────┤
│... │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴─────────┴───┴───┴────┴───┴───┴───┴───┴───┴────┴──┴───┴────┘


NOTA:
Dacã proiectul a început deja, indicaţi starea prezenta a lucrãrilor.

Secţiunea E - Documente care trebuie anexate la cererea de finanţare nerambursabila
Va rugãm verificaţi dacã lista este completa şi bifati casuta. În cazul în care nu anexati un document, precizati motivele
1. Certificat de înmatriculare la registrul comerţului, cod fiscal sau cod unic de înregistrare, actele constitutive ale persoanei juridice, cu eventualele modificãri ulterioare
[]
2. Certificat constatator emis de camera de comerţ teritorialã - registrul ROLEG, atestând ca solicitantul nu este falimentar sau subiect al unor procese pentru declararea falimentului, nu are activitatile suspendate şi nu are afacerile administrate de judecãtorul-sindic
[]
3. Bilanţul contabil cu anexe la 31 decembrie 2001, raportarea contabila la 30 iunie 2002, ultima situaţie financiarã oficialã, iar pentru persoanele juridice nou-înfiinţate, ultima situaţie financiarã oficialã - vizate şi înregistrate de organele competente
[]
4. Cea mai recenta balanţa de verificare a persoanei juridice
[]
5. Studiu de fezabilitate - anexa nr. 3 la proceduri
[]
6. Bugetul - anexa nr. 4 la proceduri
[]
7. Curriculum vitae pentru fiecare persoana implicata în managementul proiectului
[]
8. Licenţe/certificate/autorizaţii (de construcţie, de mediu etc.) /brevete pentru desfãşurarea activitãţilor preconizate în cadrul proiectului
[]
9. Scrisoare de bonitate de la banca solicitantului, din care sa rezulte o buna situaţie financiarã a acestuia
[]
10. Certificat emis de casa judeteana de pensii, din care sa rezulte ca solicitantul nu are obligaţii restante la plata cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat
[]
11. Certificat emis de organele teritoriale ale direcţiei generale a finanţelor publice, din care sa rezulte ca solicitantul nu are obligaţii restante la plata cãtre bugetul de stat
[]
12. Certificat emis de casa de asigurãri de sãnãtate judeteana, din care sa rezulte ca solicitantul nu are obligaţii restante la plata cãtre fondul de asigurãri sociale de sãnãtate
[]
Precizare: societãţile comerciale care declara ca nu au avut activitate vor anexa şi o dovada în acest sens de la administraţia financiarã.


Secţiunea F - Declaraţia solicitantului
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ DECLARAŢIE │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Subsemnatul ................................., în calitate de reprezentant │
│ legal al societãţii comerciale solicitante a ajutorului financiar neram- │
│ bursabil pentru realizarea prezentului proiect, certific urmãtoarele: │
│ - informaţia furnizatã în aceasta cerere şi orice alta informaţie │
│ furnizatã ca suport pentru aceasta cerere sunt complete şi corecte; │
│ - am luat cunostinta de faptul ca dubla finanţare a aceluiaşi proiect de │
│ la bugetul de stat nu este permisã; │
│ - înţeleg ca Ministerul Dezvoltãrii şi Prognozei are dreptul de a solicita,│
│ în scopul verificãrii şi confirmãrii declaraţiilor şi documentelor care │
│ însoţesc oferta, orice informaţii suplimentare privind eligibilitatea, │
│ experienta, competenta şi resursele de care dispunem; │
│ - de la înfiinţare societatea comercialã a beneficiat de urmãtoarele │
│ sume corespunzãtoare unor alocari specifice şi/sau ajutoare de stat │
│ individuale. │
│ │
│ NOTA: │
│ Se vor enumera dacã este cazul. │
│ │
│ Numele şi prenumele reprezentantului legal al societãţii comerciale ...... │
│ │
│ Ştampila societãţii │
│ │
│ Semnatura........................ │
│ │
│ Data ................. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



ANEXA 3
-------
la proceduri
------------

CONŢINUTUL - CADRU
al studiului de fezabilitate

Structura prezentatã este consideratã ca minima conform legislaţiei în vigoare în România.
Pentru susţinerea cererii de finanţare nerambursabila solicitantii pot sa furnizeze orice alte date suplimentare care sa fie luate în considerare de Comisia de evaluare.
Studiul de fezabilitate reprezintã documentaţia care cuprinde caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, prin care se asigura utilizarea raţionalã şi eficienta a cheltuielilor de capital şi a cheltuielilor materiale, pentru satisfacerea cerinţelor economice şi sociale în domeniul respectiv.
Conţinutul-cadru al studiului de fezabilitate:
A. Pãrţile scrise
1. Date generale:
1.1. Denumirea investiţiei
1.2. Elaboratorul studiului de fezabilitate
1.3. Beneficiarul
1.4. Amplasamentul (judeţul, localitatea, strada, numãrul)
1.5. Tema, cu fundamentarea necesitãţii şi oportunitãţii avute în vedere
1.6. Descrierea funcţionalã şi tehnologicã, inclusiv memorii tehnice, pe specialitãţi
2. Date tehnice ale lucrãrii:
2.1. Suprafata şi situaţia juridicã ale terenului care urmeazã sa fie ocupat (definitiv şi/sau temporar) de lucrare
2.2. Caracteristicile geofizice ale terenului din amplasament (zona seismicã de calcul şi perioada de colt; natura terenului de fundare şi presiunea conventionala, nivelul maxim al apelor freatice)
2.3. Caracteristicile principale ale construcţiilor:
2.3.1. pentru clãdiri: deschideri, travee, aria construitã, aria desfasurata, numãrul de niveluri şi înãlţimea acestora, volumul construit
Se vor preciza care dintre acestea sunt clãdiri şi construcţii speciale de utilitate comuna;
2.3.2. pentru reţele: lungimi, lãţimi, diametre, materiale, condiţii de pozare etc.
2.4. Structura constructivã
Pentru clãdiri şi reţele se va face o descriere a soluţiilor tehnice avute în vedere, cu recomandãri privind tehnologia de realizare şi condiţiile de exploatare ale fiecãrui obiect.
2.5. Principalele utilaje de dotare a construcţiilor de utilitate comuna (cazane de abur sau apa fierbinte, hidrofoare, ascensoare etc.)
2.6. Instalaţii aferente construcţiilor
Se vor descrie soluţiile adoptate pentru instalaţiile de iluminat, forta, curenţi slabi, apa, canalizare etc.
2.7. Utilitãţi
Se vor descrie modul de asigurare a acestora şi soluţiile tehnice adoptate.
3. Date privind forta de munca ocupatã dupã realizarea investiţiei:
3.1. Total personal, din care:
- personal de execuţie
3.2. Locuri de munca nou-create.
4. Devizul general estimativ al investiţiei
Valoarea totalã a investiţiei, cu detalierea pe structura devizului general, conform prevederilor legale. Se vor specifica valorile totale, din care:
- cheltuielile neeligibile;
- cheltuieli eligibile şi valoarea finanţãrii nerambursabile solicitate.
5. Principalii indicatori tehnico-economici ai investiţiei:
5.1. Valoarea totalã (în preţuri - luna, anul), din care:
- construcţii-montaj
5.2. Eşalonarea (INV/C + M):
- anul I
- anul II
- ............
5.3. Durata de realizare (luni)
5.4. Capacitãţi (în unitãţi fizice)
Principalii indicatori se vor completa, dupã caz, cu date privind:
- condiţiile financiare de realizare a obiectivului (analiza cash-flow, inclusiv cu rata de actualizare, rata interna de rentabilitate, analiza raportului cost-profit, rata impozitului pe profit, perioada de scutire de impozit pe profit, influenta variaţiei în timp a preţurilor, rata dobânzii la credite bancare, rata de schimb valutar etc.);
- maşini şi utilaje necesare prestãrii serviciilor (lista cuprinzând principalele utilaje, echipamente şi dotãri, cu indicarea capacitãţii tehnice a acestora);
- servicii ce urmeazã sa fie oferite agenţilor economici care vor desfasura activitatea în parcul industrial (lista cuprinzând serviciile, matrice de preţ, preţul de vânzare/închiriere al terenurilor);
- materiile prime, materialele, combustibilii, energia şi preţurile de procurare a acestora;
- manopera (cu detalierea pe structura de personal);
- cheltuieli generale ale societãţii comerciale (taxe, comisioane, impozite, instruire personal, chirii şi/sau amortismente, cheltuieli de administraţie şi marketing etc.).
6. Finanţarea investiţiei
Din valoarea totalã a investiţiei: ..... mii lei din surse proprii, ..... mii lei din credite bancare, ....... mii lei din fondurile bugetului de stat sau ale bugetului local, ...... mii lei din fondurile speciale constituite prin lege în afarã acestor bugete, ....... mii lei din credite externe garantate sau contractate direct de stat etc.
7. Avize şi acorduri
Avizele şi acordurile emise de organele în drept, potrivit legislaţiei în vigoare, privind:
- certificatul de urbanism, cu încadrarea amplasamentului în planul urbanistic, avizat şi aprobat potrivit legii;
- avizele privind asigurarea utilitãţilor (energie termica şi electrica, gaz metan, apa, canal, telecomunicaţii etc.);
- avizele pentru consumul de combustibil;
- acordurile şi avizele pentru protecţia mediului şi a apelor;
- alte avize de specialitate, stabilite potrivit dispoziţiilor legale.
B. Pãrţile desenate
1. Plan de amplasare în zona (1:25.000 - 1:5.000)
2. Plan general (1:5.000 - 1:500)
3. Planuri de arhitectura - planurile nivelurilor, faţade, vederi, secţiuni pentru principalele obiecte de construcţii
C. Detalii cu privire la managementul activitãţii operationale (dupã finalizarea proiectului), precum şi cu privire la managementul resurselor umane din zona, disponibile, care sunt utilizate pentru realizarea proiectului şi pentru desfãşurarea activitãţilor curente de operare
D. Studiu de piata
Evidenţiazã în special oportunitatile de intrare pe piata parcurilor industriale din Europa de Est, cererea de servicii de piata, politici de promovare etc.



ANEXA 4


la proceduri
------------



┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ BUGETUL PROIECTULUI │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ I. Costuri eligibile │
├────┬──────────────┬─────────────────┬─────────────────────┬──────────────────┤
│Nr. │Tip de costuri│Suma transferata │ Suma reprezentând │ Valoarea totalã │
│crt.│ │ de la program │ contribuţia privatã │ │
├────┼──────────────┼─────────┬───────┼──────────┬──────────┼─────────┬────────┤
│ │ │ lei │ % │ lei │ % │ lei │ % │
├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤
│ A. Cheltuieli pentru realizarea infrastructurii obiectivului (reţele de │
│ racord, utilitãţi exterioare incintei) │
├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤
│ 1. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ 2. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│... │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ │Subtotal A: │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤
│ B. Cheltuieli pentru investiţia de baza (de utilitate comuna din incinta - │
│ numai pentru parcuri de soft) │
├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤
│ 1. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ 2. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│... │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ │Subtotal B: │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ │Total costuri │ │ │ │ │ │ │
│ │eligibile: │ │ │ │ │ │ │
├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤
│ II. Alte costuri suportate integral de solicitant │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ A. Cheltuieli pentru obţinerea şi achiziţia terenului │
├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤
│ 1. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ 2. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│... │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ │Subtotal A: │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤
│ B. Cheltuieli pentru studii, avize, organizare licitaţii, consultanţa, │
│ asistenta tehnica etc. │
├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤
│ 1. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ 2. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│... │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ │Subtotal B: │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤
│ C. Alte cheltuieli │
├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤
│ 1. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ 2. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│... │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ │Subtotal C: │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
├────┴──────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┤
│ D. Cheltuieli pentru darea în exploatare │
├────┬──────────────┬─────────┬───────┬──────────┬──────────┬─────────┬────────┤
│ 1. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ 2. │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│... │ │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ │Subtotal D: │ x │ x │ │ x │ x │ x │
├────┼──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ │Total costuri │ │ │ │ │ │ │
│ │neeligibile: │ x │ x │ │ │ x │ x │
├────┴──────────────┼─────────┼───────┼──────────┼──────────┼─────────┼────────┤
│ TOTAL BUGET │ │ │ │ │ │ │
│ PROIECT (I + II): │ │ │ │ │ │ │
└───────────────────┴─────────┴───────┴──────────┴──────────┴─────────┴────────┘



ANEXA 5
-------
la proceduri
-------------

CONŢINUTUL-CADRU AL PROIECTULUI TEHNIC

Structura prezentatã este consideratã ca minima conform legislaţiei în vigoare în România.
Conţinutul-cadru al proiectului tehnic
A. Pãrţile scrise
1. Descrierea generalã a lucrãrilor
1.1. Elemente generale
Proiectul tehnic, verificat, avizat şi aprobat potrivit prevederilor legale, reprezintã documentaţia scrisã şi desenatã pe baza cãreia se executa lucrarea.
Proiectul tehnic trebuie sa fie elaborat în mod clar şi sa asigure informaţii complete, astfel încât autoritatea contractantã sa obţinã date tehnice şi economice complete privind viitoarea lucrare care va rãspunde cerinţelor sale tehnice, economice şi tehnologice.
De asemenea, este necesar ca proiectul tehnic sa fie complet şi suficient de clar, astfel încât sa se poatã elabora pe baza lui detaliile de execuţie în conformitate cu materialele şi cu tehnologia de execuţie propusã, dar cu respectarea stricta a prevederilor proiectului tehnic, fãrã sa fie necesarã suplimentarea cantitãţilor de lucrãri respective şi fãrã a se depãşi costul lucrãrii, stabilit în faza de oferta pentru execuţia lucrãrilor.
1.2. Descrierea lucrãrilor
În cadrul descrierii lucrãrilor care fac obiectul proiectului tehnic se vor face referiri la urmãtoarele elemente:
- amplasamentul;
- topografia;
- clima şi fenomenele naturale specifice zonei;
- geologia, seismicitatea;
- prezentarea proiectului pe volume, broşuri, capitole;
- organizarea de şantier, descriere sumarã, demolãri, devieri de reţele etc.;
- cãile de acces provizorii;
- sursele de apa, energie electrica, gaze, telefon etc., pentru organizarea de şantier şi definitive;
- cãile de acces, cãile de comunicaţii etc.;
- programul de execuţie a lucrãrilor, graficele de lucru, programul de recepţie;
- trasarea lucrãrilor;
- protejarea lucrãrilor executate şi a materialelor din şantier;
- mãsurarea lucrãrilor;
- laboratoarele contractantului (ofertantului) şi testele care cad în sarcina sa;
- curãţenia în şantier;
- serviciile sanitare;
- relaţiile dintre contractant (ofertant), consultant şi persoana juridicã achizitoare (investitor);
- memoriile tehnice, pe specialitãţi.
2. Caietele de sarcini, pe specialitãţi
Caietele de sarcini dezvolta în scris elementele tehnice menţionate în planşe şi prezintã informaţii, precizãri şi prescripţii complementare planşelor.
Aceste caiete de sarcini se elaboreazã de proiectant pe baza planşelor deja terminate şi se organizeazã, de regula, în broşuri distincte, pe specialitãţi.
2.1. Rolul şi scopul caietelor de sarcini:
- reprezintã descrierea scrisã a lucrãrilor a cãror execuţie va face obiect al achiziţiei; în planşe se face prezentarea lor grafica, iar în breviarele de calcul se justifica dimensionarea elementelor constituente;
- planşele, breviarele de calcul şi caietele de sarcini sunt complementare. Notele explicative înscrise în planşe sunt scurte şi cu caracter general, vizând în special explicitarea desenelor;
- conţin nivelul de performanta al lucrãrilor, descrierea soluţiilor tehnice şi tehnologice folosite, care sa asigure exigenţele de performanta calitative;
- detaliazã aceste note şi cuprind caracteristicile şi calitãţile materialelor folosite, testele şi probele acestora, descriu lucrãrile care se executa, calitatea, modul de realizare, testele, verificãrile şi probele acestor lucrãri, ordinea de execuţie şi de montaj şi aspectul final;
- împreunã cu planşele, trebuie sa fie astfel concepute încât pe baza lor sa se poatã determina cantitãţile de lucrãri, costurile lucrãrilor şi utilajelor, forta de munca şi dotarea necesarã în vederea execuţiei lucrãrilor;
- elaborarea acestora se face pe baza breviarelor de calcul şi a planşelor de cãtre ingineri specialişti, pentru fiecare categorie de lucrare;
- forma de prezentare trebuie sa fie ampla, clara, sa conţinã şi sa clarifice precizãrile din planşe, sa defineascã calitãţile materialelor, cu trimitere la standarde, sa defineascã calitatea execuţiei, normativele şi prescripţiile tehnice în vigoare;
- stabilesc responsabilitãţile pentru calitãţile materialelor şi ale lucrãrilor şi responsabilitãţile pentru teste, verificãri şi probe;
- orice neclaritate în execuţia lucrãrilor trebuie sa îşi gãseascã precizãri în caietele de sarcini;
- nu trebuie sa fie restrictive;
- redactarea acestora trebuie sa fie concisã, sistematizatã şi exprimarea se va face cu minimum de cuvinte;
- sa prevadã modul de urmãrire a comportãrii în timp a lucrãrii;
- sa prevadã mãsurile şi acţiunile de demontare, de demolare (inclusiv reintegrarea în mediul natural al deşeurilor), dupã expirarea perioadei de viata (postutilizarea).
2.2. Tipuri şi forme de caiete de sarcini
În funcţie de destinaţie, caietele de sarcini pot fi:
- caiete de sarcini pentru execuţia lucrãrilor;
- caiete de sarcini pentru recepţii, teste, probe, verificãri şi puneri în funcţiune, urmãrirea comportãrii în timp a construcţiilor şi conţinutul cãrţii tehnice a construcţiei;
- caiete de sarcini pentru furnizori de materiale, utilaje, echipamente şi confecţii diverse.
În funcţie de domeniul la care se referã, caietele de sarcini pot fi:
- caiete de sarcini generale, care se referã la lucrãri curente în domeniul construcţiilor şi care acoperã majoritatea categoriilor de lucrãri; acestea se pot sistematiza pe categorii şi capitole de lucrãri; pot deveni repetitive şi pot fi introduse în memoria calculatoarelor;
- caiete de sarcini speciale, care se referã la lucrãri specifice şi care sunt elaborate independent pentru fiecare lucrare.
2.3. Conţinutul caietelor de sarcini
Dat fiind ca fiecare lucrare în construcţii are un anumit specific, caietele de sarcini sunt elaborate pentru fiecare lucrare, folosindu-se, dacã este posibil, pãrţi, secţiuni, capitole etc. elaborate anterior, verificate şi adaptate la noile condiţii tehnice ale lucrãrii şi puse de acord cu prescripţiile tehnice în vigoare.
Astfel, conţinutul unui capitol de lucrãri din caietul de sarcini trebuie sa cuprindã:
- breviarele de calcul pentru dimensionarea elementelor de construcţii şi de instalaţii;
- nominalizarea planşelor care guverneazã lucrarea:
- proprietãţile fizice, chimice, de aspect, de calitate, tolerante, probe, teste etc. pentru materialele componente ale lucrãrii, cu indicarea standardelor;
- dimensiunea, forma, aspectul şi descrierea execuţiei lucrãrii;
- ordinea de execuţie, probe, teste şi verificãri ale lucrãrii;
- standardele, normativele şi alte prescripţii care trebuie respectate la materiale, utilaje, confecţii, execuţie, montaj, probe, teste şi verificãri;
- condiţiile de recepţie, mãsurãtori, aspect, culori, tolerante etc.
3. Listele cantitãţilor de lucrãri
Acest capitol va cuprinde toate elementele necesare în vederea cuantificãrii valorice şi a duratei de execuţie a lucrãrilor, şi anume:
- centralizatorul obiectelor, pe obiectiv;
- centralizatorul categoriilor de lucrãri, pe obiecte;
- listele cuprinzând cantitãţile de lucrãri pe capitole de lucrãri, aferente categoriilor de lucrãri, cu descrierea în detaliu a acestora;
- listele cuprinzând cantitãţile de utilaje şi echipamente tehnologice, inclusiv dotãrile (dupã caz);
- specificaţiile tehnice.
4. Graficul general de realizare a lucrãrii
B. Pãrţile desenate
Sunt documentele principale ale proiectului tehnic pe baza cãrora se elaboreazã pãrţile scrise ale proiectului şi care, de regula, se compun din:
1. Planurile generale:
- planurile de amplasare a reperelor de nivelment şi planimetrice;
- planurile topografice principale;
- planurile de amplasare a forajelor, profilurilor geotehnice, inclusiv cu înscrierea în acestea a condiţiilor şi a recomandãrilor privind lucrãrile de pãmânt şi de fundare;
- planurile principale de amplasare a obiectelor, inclusiv cote de nivel, distanţe de amplasare, orientãri, coordonate, axe, repere de nivelment şi planimetrice, cotele +/0,00, cotele trotuarelor, cotele şi distanţele principale de amplasare a drumurilor, trotuarelor, aleilor pietonale, platformelor etc.;
- planurile principale privind sistematizarea pe verticala a terenului, inclusiv înscrierea în acestea a volumelor de terasamente, sãpãturi-umpluturi, depozite de pãmânt, volumul pãmântului transportat (excedent şi deficit), lucrãrile privind stratul vegetal, precum şi precizãri privind utilajele şi echipamentele de lucru, completãri şi alte date şi elemente tehnice şi tehnologice;
- planurile principale privind construcţiile subterane amplasarea lor, secţiuni, profiluri longitudinale, dimensiuni, cote de nivel, cofraj şi armare, ariile şi marca secţiunilor din oţel, marca betoanelor, protecţii şi izolaţii hidrofuge, protecţii impotriva agresivitãţii solului, coroziunii etc.;
- planurile de amplasare a reperelor fixe şi mobile de trasare.
2. Planşele principale ale obiectelor
Se recomanda ca fiecare obiect subteran sau suprateran sa aibã un numãr sau un cod şi o denumire proprii, iar planşele sa fie organizate într-un volum propriu, independent pentru fiecare obiect. În cazul în care proiectul este voluminos, planşele se vor organiza în volume şi/sau broşuri pentru fiecare specialitate, distinct.
3. Arhitectura
Va cuprinde planşe principale privind arhitectura fiecãrui obiect, inclusiv cote, dimensiuni, tolerante, din care:
- planul individual de amplasare;
- planurile de arhitectura ale nivelurilor subterane şi supraterane, ale teraselor, acoperişurilor etc., inclusiv cote, dimensiuni, suprafeţe, funcţiuni tehnologice, cu precizãri privind materialele, confecţiile etc.;
- secţiuni, faţade, detalii importante, cotate etc.;
- tablouri de prefabricate, confecţii;
- tablouri de tâmplãrii şi tablouri de finisaje interioare şi exterioare.
Planşele vor conţine cote, dimensiuni, distanţe, funcţiuni, arii, precizãri privind finisajele şi calitatea acestora etc.
4. Structura
Va cuprinde planşele principale privind alcãtuirea şi execuţia structurii de rezistenta, pentru fiecare obiect, şi anume:
- planurile infrastructurii şi secţiunile caracteristice cotate;
- planurile suprastructurii şi secţiunile caracteristice cotate;
- descrierea soluţiilor constructive, descrierea ordinii tehnologice de execuţie şi montaj, recomandãri privind transportul, manipularea, depozitarea şi montajul, care se vor înscrie pe planşele principale.
5. Instalaţiile
Vor cuprinde planşele principale privind execuţia instalaţiilor fiecãrui obiect, inclusiv cote, dimensiuni, tolerante etc., şi anume:
- planurile principale de amplasare a utilajelor;
- schemele principale ale instalaţiilor;
- secţiuni, vederi, detalii principale; planşele vor conţine cote, dimensiuni, calitãţile materialelor, verificãrile şi probele necesare, izolaţii termice, acustice, protecţii anticorosive şi parametrii principali ai instalaţiilor.
6. Dotãri şi instalaţii tehnologice
Vor cuprinde planurile principale de tehnologie şi montaj, secţiuni, vederi, detalii, inclusiv cote, dimensiuni, tolerante, detalii de montaj etc., şi anume:
- desenele de ansamblu;
- schemele tehnologice ale fluxului tehnologic;
- schemele cinematice, cu indicarea principalilor parametri;
- schemele instalaţiilor hidraulice, pneumatice, electrice, de automatizare, comunicaţii, reţele de combustibil, apa, iluminat etc., ale instalaţiilor tehnologice;
- planurile de montaj, geometrii, dimensiuni de amplasare, prestaţii, sarcini etc., inclusiv schemele tehnologice de montaj;
- diagramele, nomogramele, calculele inginereşti, tehnologice şi de montaj, inclusiv materialul grafic necesar punerii în funcţiune şi exploatãrii;
- listele cu utilajele şi echipamentele din componenta planurilor tehnologice, inclusiv parametrii, performanţele şi caracteristicile.
7. Dotãri de mobilier, inventar gospodãresc, paza contra incendiilor, protecţia muncii etc.:
- planurile principale de amplsare şi montaj, inclusiv cote, dimensiuni, secţiuni, vederi, tablouri de dotãri etc.;
- listele cu dotãri, inclusiv parametrii, performanţele şi caracteristicile acestora.


ANEXA 6
-------
la proceduri
------------

LISTA ORIENTATIVA A CRITERIILOR DE EVALUARE

1. Criterii generale:
a) încadrarea în obiectivele programului;
b) capacitatea tehnica;
c) calitatea managementului proiectului;
d) planul de exploatare a rezultatelor;
e) credibilitatea tehnica şi eficacitatea partenerilor;
f) impactul economic, social şi asupra mediului.
2. Criterii specifice:
a) fezabilitatea tehnica;
b) orientarea spre cerere - indicarea clara a utilizatorilor potenţiali, a nevoilor acestora sau a subsectoarelor economice vizate;
c) cunoaşterea situaţiei curente în domeniu (infrastructura, servicii, facilitãţi - oferite de alte parcuri industriale) la nivel mondial;
d) nivelul adecvat al bugetului propus;
e) riscul tehnic al proiectului;
f) viabilitatea financiarã - capacitatea de a plati contribuţia financiarã; costurile estimate ale proiectului comparativ cu beneficiile potenţiale economice şi cu amortizarea investiţiilor;
g) gradul de limitare a desfãşurãrii activitãţii de cãtre agenţii economici care îşi vor desfasura activitatea în parcul industrial;
h) implicarea diferitelor categorii de parteneri.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016