Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
PROCEDURA SI CRITERIILE din 13 august 2004 de autorizare a persoanelor juridice in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de valorificare si reciclare a deseurilor de ambalaje
EMITENT: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 820 din 6 septembrie 2004
I. Prevederi generale
1. Obiectul prezentei proceduri îl constituie stabilirea criteriilor ce trebuie îndeplinite în vederea autorizãrii şi acordãrii licenţei pentru persoanele juridice care preiau, în baza art. 14 alin. (2) şi a <>art. 15 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 349/2002 privind gestionarea ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje, modificatã şi completatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 899/2004 , responsabilitãţile privind realizarea obiectivelor anuale de valorificare şi reciclare a deşeurilor de ambalaje, respectiv privind raportarea modului de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje.
2. Procedura de autorizare este coordonatã de Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor.
Criteriile şi procedura de autorizare trebuie sã asigure o abordare integratã, eficientã şi transparentã a gestionãrii deşeurilor de ambalaje, prin promovarea, la nivel naţional, a unor soluţii de colectare, valorificare şi reciclare eficientã din punct de vedere al protecţiei mediului şi viabile din punct de vedere economic.
În acest scop autoritãţile publice implicate sunt consultate şi participã la procesul de autorizare în cadrul comisiei de evaluare constituite conform prevederilor prezentei proceduri.
II. Competenţe de emitere, revizuire şi anulare a licenţei
3. Emiterea, revizuirea şi anularea licenţei se fac de cãtre Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor prin direcţia de specialitate - Direcţia gestiunea deşeurilor şi substanţelor chimice periculoase.
4. Pentru emiterea, respectiv revizuirea licenţei se achitã urmãtoarele tarife:
a) tariful de autorizare, în cuantum de 75.000.000 lei;
b) tariful de revizuire a licenţei, în cuantum de 20.000.000 lei.
Tarifele se achitã în contul indicat de autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului.
5. Tariful de autorizare se percepe pentru analiza documentaţiei depuse, evaluarea planului de operare propus, emiterea licenţei, monitorizarea activitãţii. Tariful se achitã integral şi dã dreptul de a solicita Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor consultaţii de specialitate pentru definitivarea dosarului de autorizare.
III. Depunerea solicitãrii şi evaluarea acesteia
6. Dosarul de autorizare trebuie sã cuprindã urmãtoarele documente:
a) cerere-tip - conform anexei nr. 2;
b) statutul sau, dupã caz, actul constitutiv al persoanei juridice (copie);
c) certificat de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (copie);
d) certificat constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (original);
e) dovada achitãrii tarifului de autorizare;
f) planul de operare pentru anul în curs şi anul urmãtor, cu precizarea tipurilor de ambalaje, a materialelor de ambalare ce urmeazã a fi gestionate şi a provenienţei deşeurilor de ambalaje - din circuitele industriale şi comerciale, din deşeurile menajere colectate direct de la populaţie;
g) argumentaţia de susţinere a realizãrii planului de operare, în concordanţã cu obiectivele Strategiei naţionale pentru gestionarea deşeurilor şi ale Planului naţional pentru gestionarea deşeurilor;
h) contractele-tip ce urmeazã a fi folosite în relaţie cu toţi partenerii;
i) tarifele ce urmeazã a fi percepute agenţilor economici responsabili pentru introducerea pe piaţã a produselor ambalate şi sumele ce urmeazã a fi plãtite colectorilor/ valorificatorilor autorizaţi, pe tip de material, şi prezentarea, în detaliu, a modului de calcul al acestora;
j) prezentarea modului de utilizare a eventualului profit rezultat din activitate;
k) prezentarea sistemului de evidenţã - baza de date ce urmeazã a fi folosit;
l) copii ale acordurilor, precontractelor/contractelor de preluare a responsabilitãţii, copii ale acordurilor precontractelor/ contractelor încheiate cu societãţi comerciale autorizate pentru colectarea şi/sau valorificarea deşeurilor de ambalaje, alte dovezi privind capacitatea tehnico-financiarã (garanţii etc.).
7. Dosarul de autorizare, însoţit de o copie electronicã a acestuia, se depune la sediul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
IV. Criterii de autorizare
8. Persoana juridicã ce solicitã autorizarea în baza prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 349/2002 , modificatã şi completatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 899/2004 , trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele criterii:
a) sã aibã ca scop preluarea responsabilitãţilor ce revin agenţilor economici privind realizarea obiectivelor anuale de valorificare şi reciclare a deşeurilor de ambalaje, respectiv privind raportarea modului de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje. Persoana juridicã poate desfãşura suplimentar numai activitãţi privind sprijinirea valorificãrii şi reciclãrii deşeurilor de ambalaje, derularea de programe educaţionale şi de informare/conştientizare, precum şi realizarea de studii privind activitatea de colectare şi valorificare a deşeurilor de ambalaje;
b) sã promoveze soluţii de colectare şi valorificare la nivel naţional pentru a asigura crearea unui sistem integrat, eficient şi transparent de gestionare a deşeurilor de ambalaje;
c) sã fie deschisã faţã de noi asociaţi;
d) sã fie deschisã faţã de noi parteneri contractuali;
e) sã acţioneze fãrã discriminare faţã de tipurile de deşeuri de ambalaje şi de cantitãţile propuse spre contractare de cãtre oricare agent economic responsabil;
f) sã reinvesteascã integral eventualul profit pentru dezvoltarea sistemului de gestionare a ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje.
9. Persoana juridicã ce a obţinut licenţa de operare are obligaţia:
a) sã preia responsabilitatea pentru toate tipurile de materiale prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 349/2002 , modificatã şi completatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 899/2004 ;
b) sã gestioneze deşeurile de ambalaje în corelaţie cu cantitãţile şi cu tipurile de ambalaje şi de materiale de ambalare contractate;
c) sã încheie contracte cu toţi agenţii economici responsabili pentru introducerea pe piaţã a produselor ambalate sau, dupã caz, a ambalajelor, care acceptã condiţiile contractuale impuse în contractul-cadru şi nivelul tarifelor practicate;
d) sã primeascã în rândul asociaţilor, în condiţiile legii, toţi agenţii prevãzuţi la lit. c), care solicitã acest lucru;
e) sã preia deşeuri de ambalaje de la toţi colectorii de deşeuri municipale care acceptã tariful şi asigurã calitatea minimã stabilitã, în limita obiectivelor anuale;
f) sã acţioneze fãrã discriminare între agenţii economici simpli contractanţi şi agenţii economici asociaţi;
g) sã respecte tarifele cuprinse în documentaţia de autorizare;
h) sã notifice Comisiei de evaluare orice creştere de tarif, înainte cu cel puţin 30 de zile de la data aplicãrii acesteia;
i) sã nu foloseascã eventualul profit pentru plata de dividende şi sã respecte modul de utilizare a acestuia, aşa cum s-a obligat prin documentele prezentate la autorizare;
j) sã transmitã autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului raportul de activitate, complet, în termen de 30 de zile de la încheierea perioadei de raportare, impusã prin licenţa de operare. Raportul trebuie sã cuprindã urmãtoarele informaţii detaliate: persoanele juridice cu care s-au încheiat contracte (agenţii economici care au transferat responsabilitatea, colectori, valorificatori, autoritãţi ale administraţiei publice locale implicate), cantitãţile de ambalaje introduse pe piaţã şi cantitãţile de deşeuri de ambalaje contractate, cantitãţile de deşeuri de ambalaje gestionate, prezentarea activitãţii derulate (atât din punct de vedere tehnic, cât şi organizatoric), cuantumul şi modul de utilizare a eventualului profit, precum şi orice alte informaţii relevante pentru evaluarea activitãţii;
k) sã informeze în scris autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului asupra oricãrei schimbãri semnificative a datelor care au stat la baza eliberãrii licenţei.
V. Etapa de evaluare a solicitãrii
10. Analiza preliminarã a solicitãrii este efectuatã, în termen de 10 zile de la depunere, în cadrul Direcţiei gestiunea deşeurilor şi substanţelor chimice periculoase, care transmite documentaţia depusã cãtre Comisia de evaluare, dacã aceasta este completã şi dacã rãspunde tuturor criteriilor de autorizare.
11. Evaluarea finalã a solicitãrii şi a documentaţiei depuse se face de cãtre Comisia de evaluare, convocatã în acest scop la sediul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
12. În termen de 10 zile de la primirea solicitãrii, Comisia de evaluare evalueazã solicitarea, verificã dacã criteriile de autorizare sunt îndeplinite, întocmeşte raportul de evaluare pe care îl transmite împreunã cu dosarul de autorizare Direcţiei gestiunea deşeurilor şi substanţelor chimice periculoase din cadrul Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor, care comunicã, în scris, solicitantului concluziile. Respingerea solicitãrii se motiveazã.
13. În cazuri justificate, atât Comisia de evaluare, cât şi Direcţia gestiunea deşeurilor şi substanţelor chimice periculoase pot solicita documente sau informaţii suplimentare sau pot recomanda amendamente la documentaţia depusã, în vederea conformãrii cu cerinţele stabilite prin prezenta procedurã.
14. În cazul îndeplinirii tuturor condiţiilor de autorizare, se emite licenţa de operare în maximum 10 zile de la înaintarea raportului de evaluare.
15. Solicitantul poate ataca decizia de respingere a autorizãrii, potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.
VI. Valabilitatea licenţei. Revizuirea şi anularea licenţei
16. Licenţa de operare se emite pentru o perioadã de 2 ani.
Licenţa de operare îşi pierde valabilitatea dacã activitatea solicitantului nu începe în maximum 3 luni de la data emiterii.
17. Reautorizarea se face în baza procedurii stabilite pentru autorizare, pentru care se percepe tariful de autorizare. În cazul reautorizãrii, licenţa de operare se emite pentru perioade de 5 ani.
18. Licenţa de operare se revizuieşte în cazul în care evaluãrile periodice ale activitãţii impun acest lucru sau dacã apar elemente noi, necunoscute la data emiterii.
19. Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor, prin Direcţia gestiunea deşeurilor şi substanţelor chimice periculoase, stabileşte necesitatea revizuirii licenţei. Revizuirea licenţei urmeazã procedura stabilitã pentru autorizare, cu perceperea tarifului stabilit prin prezenta procedurã.
20. Licenţa de operare se anuleazã în cazul nerespectãrii obligaţiilor prevãzute la pct. 9, în cazul nerespectãrii prevederilor legale privind gestiunea deşeurilor şi a deşeurilor de ambalaje ori al neatingerii obiectivelor de valorificare şi reciclare anuale în mod repetat (2 ani).
21. Persoana juridicã cãreia i s-a anulat licenţa de operare este obligatã ca în decurs de 30 de zile sã comunice în scris acest lucru tuturor partenerilor şi sã transfere, cu acordul scris al acestora, toate contractele încheiate în baza transferului de responsabilitate cãtre o persoanã juridicã autorizatã în acest scop.
22. În cazul în care agentul economic contractant nu este de acord cu transferul cãtre persoana juridicã autorizatã propusã pentru preluarea contractelor sau dacã o astfel de persoanã juridicã nu este disponibilã, contractul se considerã denunţat.
23. Dispoziţia de anulare a autorizãrii este executorie.
_____________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: