Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA din 17 octombrie 2003  de emitere a autorizatiei integrate de mediu    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 17 octombrie 2003 de emitere a autorizatiei integrate de mediu

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 800 din 13 noiembrie 2003

CAP. I
Prevederi generale

SECŢIUNEA 1
Cadrul legal al procedurii

ART. 1
(1) Prezenta procedura prezintã metodologia de aplicare a cerinţelor de conformare a activitãţilor/ instalaţiilor prevãzute în anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea şi controlul integrat al poluarii, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 645/2002 , denumita în continuare <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 , în scopul obţinerii autorizaţiei integrate de mediu, care face parte integrantã din documentele de reglementare a functionarii activitãţii.
(2) Autoritatea competenta pentru aplicarea procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu este autoritatea competenta pentru protecţia mediului la nivel regional în a carei raza de competenta se afla amplasamentul.
(3) Prezenta procedura se aplica tuturor activitãţilor/ instalaţiilor existente sau celor care au suferit modificãri substanţiale ori activitãţilor/instalaţiilor noi, reglementate prin acordul integrat de mediu.
ART. 2
(1) Termenii specifici utilizaţi în prezenta procedura sunt în conformitate cu definiţiile prevãzute în anexa nr. I la <>Legea protecţiei mediului nr. 137/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, în anexa nr. 2 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 şi în art. 2 din Convenţia privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei şi accesul la justiţie în probleme de mediu, semnatã la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificatã prin <>Legea nr. 86/2000 , denumita în continuare Convenţia de la Aarhus.
(2) Definiţiile din actele normative menţionate la alin. (1) şi explicarea acestora în contextul specific prezentei proceduri sunt prezentate în Ghidul tehnic general, care va fi aprobat prin ordin al conducatorului autoritãţii centrale pentru protecţia mediului, în termen de 3 luni.
ART. 3
(1) Condiţiile şi procedura de emitere a autorizaţiei integrate de mediu asigura informarea şi participarea publicului şi a tuturor autoritãţilor implicate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Participarea autoritãţilor implicate la procedura de emitere a autorizaţiei integrate de mediu se realizeazã în cadrul Comisiei de analiza tehnica (CAT), organizatã la nivelul autoritãţii competente pentru aplicarea procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu.
(3) Participarea publicului se realizeazã în baza Convenţiei de la Aarhus, detaliatã în cap. IX secţiunea a 2-a din prezentul ordin.

SECŢIUNEA a 2-a
Aplicabilitate şi competente în emiterea autorizaţiei integrate de mediu

ART. 4
(1) Autoritatea regionala pentru protecţia mediului stabileşte mãsurile şi condiţiile de emitere a autorizaţiei integrate de mediu pentru activitãţile/instalaţiile existente, dupã evaluarea condiţiilor de operare care nu respecta prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 , pe baza proiectului de program de conformare aprobat.
(2) Pentru activitãţile/instalaţiile noi sau pentru cele existente care au suferit modificãri substanţiale titularul activitãţii/instalaţiei are obligaţia sa obţinã, încã din etapa de proiectare, acordul integrat de mediu pentru toate activitãţile/instalaţiile prevãzute în anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 , punerea în funcţiune a acestora având loc numai dupã obţinerea autorizaţiei integrate de mediu.
ART. 5
(1) Depunerea solicitãrii pentru obţinerea autorizaţiei integrate de mediu este obligatorie pentru funcţionarea oricãrei instalaţii/activitãţi menţionate în lista din anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 .
(2) În termen de 20 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, autoritatea localã pentru protecţia mediului va inainta titularilor de activitãţi/instalaţii, care desfãşoarã activitãţi listate în anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 , instiintari scrise privind necesitatea demararii procedurii specifice de emitere a autorizaţiei integrate de mediu.
(3) Titularul activitãţii/instalaţiei va depune solicitarea pentru obţinerea autorizaţiei integrate de mediu la sediul autoritãţii locale pentru protecţia mediului unde se afla amplasamentul activitãţii/instalaţiei.
ART. 6
(1) În termen de 10 zile de la primirea solicitãrii, autoritatea localã pentru protecţia mediului este obligatã sa informeze în scris autoritatea regionala pentru protecţia mediului cãreia îi revine responsabilitatea emiterii autorizaţiei integrate de mediu.
(2) Autoritatea regionala pentru protecţia mediului cãreia îi revine responsabilitatea emiterii autorizaţiei coordoneazã şi controleazã procedura de emitere a autorizaţiei integrate de mediu şi poate delega autoritãţilor locale competenta analizarii anumitor faze din procedura.
ART. 7
Pentru desfãşurarea în condiţii optime a procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu, la sediul autoritãţilor locale şi regionale pentru protecţia mediului se afişeazã la loc public urmãtoarele:
- conţinutul anexei nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 ;
- lista documentelor de referinta privind cele mai bune tehnici disponibile (BREF);
- condiţiile locale de mediu specifice amplasamentului;
- lista documentelor pentru solicitarea autorizaţiei integrate de mediu;
- condiţiile de participare a publicului în cadrul procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu;
- formularul-tip pentru solicitarea autorizaţiei integrate de mediu;
- lista taxelor şi tarifelor aferente procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu, stabilite conform legislaţiei în vigoare.

CAP. II
Solicitarea de autorizaţie integrata de mediu

SECŢIUNEA 1
Conţinutul solicitãrii autorizaţiei integrate de mediu

ART. 8
Titularul de activitate care intra sub incidenta prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 are obligaţia de a elabora şi de inainta autoritãţii locale pentru protecţia mediului solicitarea autorizaţiei integrate de mediu, care cuprinde:
- cerere;
- raport de amplasament, întocmit în conformitate cu prevederile Ghidului tehnic general prevãzut la art. 2 alin. (2);
- evaluãri privind nivelul impactului activitãţilor asupra mediului;
- proiect de program pentru conformare în cazul instalaţiilor existente;
- dovada publicãrii anunţului public de solicitare a autorizaţiei integrate de mediu;
- dovada achitãrii tarifului pentru verificarea solicitãrii.
ART. 9
(1) Analiza preliminarã efectuatã de autoritatea localã pentru protecţia mediului stabileşte dacã solicitarea este sau nu corect întocmitã şi dacã îndeplineşte condiţiile legale pentru a fi supusã analizei propriu-zise. O solicitare nu este corect întocmitã dacã:
a) nu au fost depuse toate documentele de sustinere a solicitãrii;
b) face referire la o instalatie ce nu se încadreazã în domeniul reglementat pentru autorizarea integrata de mediu;
c) tarifele necesare nu au fost achitate.
(2) În cazul acceptãrii solicitãrii, titularul de activitate/operatorul este invitat sa achite tarifele corespunzãtoare etapei de analiza a documentaţiei de sustinere a solicitãrii.
(3) Respingerea motivatã a solicitãrii se comunica solicitantului fãrã perceperea taxei de autorizare, dar cu perceperea tarifului pentru etapa parcursã pentru verificarea solicitãrii.
(4) Dupã analiza preliminarã a documentaţiei de solicitare autoritatea competenta pentru protecţia mediului la nivel local transmite în scris titularului de activitate/operatorului, în termen de 10 zile lucrãtoare, rãspunsul privind acceptarea solicitãrii sau respingerea motivatã.
ART. 10
Autoritatea regionala pentru protecţia mediului stabileşte şi comunica în termen de 7 zile lucrãtoare titularului de activitate/instalatie, în funcţie de numãrul autoritãţilor implicate în aplicarea procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu şi componenta CAT, numãrul de exemplare pe hârtie ale solicitãrii autorizaţiei integrate de mediu şi un exemplar pe suport electronic.

SECŢIUNEA a 2-a
Conţinutul documentaţiei de sustinere a solicitãrii autorizaţiei integrate de mediu

ART. 11
(1) Formularul-tip de cerere pentru solicitarea demararii procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu este prevãzut în Ghidul tehnic general şi se completeazã conform specificatiilor acestuia.
(2) Raportul de amplasament se întocmeşte pe baza investigatiilor efectuate, a datelor şi informaţiilor conţinute în evaluarile privind nivelul impactului asupra mediului şi în conformitate cu recomandãrile Ghidului tehnic general.
(3) Evaluarile privind nivelul impactului activitãţilor asupra mediului, constând în studiul de evaluare a impactului asupra mediului în cazul activitãţilor noi şi în bilanţul de mediu pentru cele existente, se realizeazã de persoane fizice sau juridice atestate în acest scop de cãtre autoritatea centrala pentru protecţia mediului, conform prevederilor legale în vigoare.

SECŢIUNEA a 3-a
Analiza propriu-zisa a conţinutului documentaţiei de sustinere a solicitãrii autorizaţiei integrate de mediu

ART. 12
(1) Documentaţia de sustinere a solicitãrii trebuie sa fie corect întocmitã şi sa prezinte autoritãţii regionale pentru protecţia mediului toate informaţiile necesare pentru luarea deciziei.
(2) Toate documentele de sustinere a solicitãrii care au trecut de analiza preliminarã a autoritãţii locale pentru protecţia mediului se supun analizei detaliate efectuate de cãtre autoritatea regionala pentru protecţia mediului.
ART. 13
(1) Analiza detaliatã a documentelor de sustinere a solicitãrii se realizeazã în cadrul CAT.
(2) În situaţia în care analiza documentaţiei de sustinere a solicitãrii autorizaţiei integrate de mediu necesita evaluarea unui expert, CAT poate solicita un punct de vedere al grupului de experţi în domeniul de activitate supus analizei.
ART. 14
Autoritatea regionala pentru protecţia mediului stabileşte, în urma analizei detaliate a documentelor de sustinere a solicitãrii, dacã procedura de emitere a autorizaţiei integrate de mediu continua.
ART. 15
(1) Autoritatea regionala pentru protecţia mediului, în urma analizei detaliate, stabileşte:
a) respingerea solicitãrii, în cazul în care documentele de sustinere a solicitãrii nu sunt corect întocmite;
b) completãri pe baza raportului de analiza CAT, în cazul în care nu se furnizeazã datele şi informaţiile necesare pentru luarea deciziei.
(2) Autoritatea regionala pentru protecţia mediului, în cazul respingerii documentaţiei de sustinere a solicitãrii autorizaţiei integrate de mediu, este obligatã, în termen de 10 zile lucrãtoare, sa înştiinţeze în scris titularul de activitate/operatorul despre motivatia respingerii solicitãrii, o data cu returnarea documentelor depuse, fãrã restituirea tarifului perceput pentru etapa de verificare parcursã.
(3) În cazul în care autoritatea regionala pentru protecţia mediului solicita completãri la documentaţia depusa, titularul de activitate/operatorul este obligat sa transmitã informaţiile şi datele în termen de 30 de zile, în vederea continuãrii procedurii. Neincadrarea în acest termen atrage respingerea documentaţiei în condiţiile alin. (2).
(4) Completãrile la documentaţia depusa, solicitate de autoritatea regionala pentru protecţia mediului, se reanalizeaza în cadrul CAT, în conformitate cu prevederile art. 13.
(5) În situaţia respingerii documentaţiei, titularul de activitate/operatorul este obligat sa reia procedura de emitere a autorizaţiei integrate de mediu de la etapa iniţialã, în conformitate cu prevederile art. 31.

CAP. III

SECŢIUNEA 1
Depunerea solicitãrii în vederea obţinerii autorizaţiei integrate de mediu pentru o instalatie existenta

ART. 16
(1) Depunerea solicitãrii în vederea obţinerii autorizaţiei integrate de mediu pentru funcţionarea instalaţiilor existente se realizeazã în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 .
(2) Pentru orice instalatie existenta, definitã în sensul prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 , titularul de activitate/operatorul întocmeşte un proiect de program pentru conformare, care se ataşeazã la documentele pentru solicitarea autorizaţiei integrate de mediu, în vederea aprobãrii de cãtre autoritatea competenta pentru protecţia mediului.
ART. 17
(1) Elaborarea proiectului programului de conformare pentru instalaţiile existente se face în funcţie de data punerii în funcţiune a activitãţii/instalaţiei.
(2) Pentru activitãţile/instalaţiile care au intrat în funcţiune înainte de 30 octombrie 1999, termenul de finalizare a aplicãrii programelor de conformare este 30 octombrie 2007.
(3) Pentru activitãţile/instalaţiile care au intrat în funcţiune în perioada 30 octombrie 1999 - 4 aprilie 2002, termenul pentru finalizarea aplicãrii programelor de conformare este 31 decembrie 2006.
ART. 18
(1) Autorizaţia integrata de mediu pentru instalaţiile care funcţioneazã în baza unui program de conformare se emite cu termene de valabilitate pe perioada realizãrii fiecãrei mãsuri cuprinse în programul de conformare aprobat de autoritatea competenta pentru protecţia mediului.
(2) Nerespectarea termenelor şi a mãsurilor cuprinse în programul pentru conformare duce la aplicarea prevederilor <>art. 1 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 .

SECŢIUNEA a 2-a
Conţinutul documentaţiei de sustinere a solicitãrii autorizaţiei integrate de mediu pentru o instalatie existenta

ART. 19
(1) Bilanţul de mediu, întocmit în conformitate cu prevederile legale în vigoare, identifica, descrie şi evalueaza, în conformitate cu procedura de evaluare, efectele directe şi indirecte ale activitãţii asupra mediului.
(2) Pentru aspectele de neconformare identificate prin bilanţul de mediu, raportul de amplasament şi condiţiile specifice amplasamentului, titularul de activitate/instalatie propune mãsuri etapizate pentru realizarea conformarii cuprinse în proiectul de program pentru conformare, întocmit în conformitate cu specificaţiile Ghidului tehnic general, ce cuprind şi recomandãrile ghidurilor de referinta pentru cele mai bune tehnici disponibile.
(3) Proiectul de program pentru conformare se realizeazã în baza art. 17 şi a specificatiilor Ghidului tehnic general.

SECŢIUNEA a 3-a
Depunerea solicitãrii în vederea obţinerii autorizaţiei integrate de mediu pentru o instalatie noua sau pentru modificarea substantiala a unei instalaţii existente

ART. 20
(1) În cazul solicitãrii autorizaţiei integrate de mediu pentru o instalatie noua sau pentru modificarea substantiala a unei instalaţii existente, definite în sensul prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 , titularul de activitate este obligat sa depunã solicitarea când proiectul final este redactat, dar înainte de începerea lucrãrilor de construcţie.
(2) Solicitarea autorizaţiei integrate de mediu pentru activitãţile noi sau pentru modificãri substanţiale ale unei activitãţi existente va respecta cerinţele cap. II.
ART. 21
Dacã în timpul lucrãrilor de construcţie sau la punerea în funcţiune titularul de activitate/operatorul efectueazã schimbãri care conduc la modificarea condiţiilor de autorizare, acesta va depune în prealabil cererea de reconsiderare a solicitãrii, împreunã cu modificarea şi completarea solicitãrii iniţiale.
ART. 22
În cazul activitãţilor privind managementul deşeurilor, menţionate în anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 , se aplica cerinţele specifice stipulate de legislaţia în vigoare pentru acest sector, încã din faza depunerii solicitãrii de obţinere a autorizaţiei integrate de mediu.

CAP. IV
Analiza solicitãrii autorizaţiei integrate de mediu

SECŢIUNEA 1
Analiza solicitãrii autorizaţiei integrate de mediu de cãtre autoritatea regionala pentru protecţia mediului

ART. 23
În termen de 20 de zile de la primirea informãrii privind solicitarea autorizaţiei integrate de mediu pentru o activitate/instalatie existenta, noua sau pentru o instalatie existenta care a suferit modificãri substanţiale, autoritatea regionala responsabilã pentru emiterea autorizaţiei integrate de mediu dispune şi urmãreşte realizarea urmãtoarelor etape din procedura:
a) evaluarea solicitãrii şi a documentelor de sustinere a acesteia;
b) verificarea amplasamentului şi a modului de delimitare/identificare a instalaţiei, în conformitate cu specificaţiile Ghidului tehnic general;
c) verificarea întocmirii anunţului public, în conformitate cu specificaţiile Ghidului tehnic general.
ART. 24
Titularul de activitate/instalatie furnizeazã autoritãţii publice locale pentru protecţia mediului dovada publicãrii anunţului public de solicitare a autorizaţiei integrate de mediu.

SECŢIUNEA a 2-a
Consultarea celorlalte autoritãţi

ART. 25
În termen de 15 zile lucrãtoare de la data acceptãrii solicitãrii, autoritatea regionala pentru protecţia mediului dispune şi urmãreşte realizarea urmãtoarelor etape:
a) stabileşte componenta CAT în care sa fie reprezentate toate autoritãţile implicate în autorizarea şi reglementarea functionarii activitãţii/instalaţiei;
b) transmite copiile solicitãrii celorlalte autoritãţi;
c) convoacã CAT constituitã conform prevederilor art. 3 alin. (2) şi comunica solicitantului data stabilitã pentru demararea procedurii de analiza a solicitãrii de autorizare;
d) prezintã CAT solicitarea titularului de activitate şi propunerea autoritãţii competente pentru protecţia mediului privitoare la continuarea procedurii;
e) prezintã CAT propunerea autoritãţii competente pentru protecţia mediului privind completãrile necesare documentaţiei de sustinere a solicitãrii;
f) definitiveaza, pe baza observaţiilor şi propunerilor primite de la celelalte autoritãţi, lista actelor de reglementare care trebuie emise de alte autoritãţi, prealabil eliberãrii autorizaţiei integrate de mediu.
ART. 26
În termen de 10 zile de la data evaluãrii solicitãrii în cadrul CAT, autoritatea regionala pentru protecţia mediului transmite titularului de activitate/operatorului raportul analizei.
ART. 27
(1) În cazul activitãţilor/instalaţiilor a cãror funcţionare ar putea avea efecte negative semnificative asupra mediului unei alte tari, autoritatea competenta pentru protecţia mediului la nivel regional va înştiinţa în termen de 10 zile de la acceptarea solicitãrii autoritatea centrala pentru protecţia mediului.
(2) Autoritatea centrala pentru protecţia mediului va înştiinţa autoritatea centrala pentru protecţia mediului a statului în cauza, în condiţii de reciprocitate şi în conformitate cu prevederile acordurilor de colaborare bilaterala.
(3) Autoritatea centrala pentru protecţia mediului stabileşte decizia finala privind acordarea sau respingerea autorizaţiei integrate de mediu numai dupã ce consultarile cu alte state sunt încheiate. Autoritatea centrala pentru protecţia mediului ia în considerare orice observatie primitã de la celelalte state.

CAP. V
Decizia de acordare a autorizaţiei integrate de mediu

SECŢIUNEA 1
Consultarea celorlalte autoritãţi

ART. 28
(1) În termen de 30 de zile lucrãtoare de la încheierea procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu, a consultãrii publicului şi în lipsa unor observaţii fundamentale din partea acestuia, autoritatea regionala pentru protecţia mediului acţioneazã dupã cum urmeazã:
a) pentru activitãţi/instalaţii noi, existente supuse unor modificãri substanţiale sau pentru instalaţii existente aflate în conformitate cu cerinţele autorizãrii integrate, pregãteşte proiectul de autorizaţie integrata de mediu sau propunerea de respingere justificatã a solicitãrii;
b) înainteazã membrilor CAT proiectul de autorizaţie integrata de mediu sau de respingere motivatã a solicitãrii şi cere transmiterea în scris a comentariilor/punctelor de vedere în termen de 10 zile lucrãtoare;
c) anunta titularul de activitate/operatorul despre acţiunea de inaintare a proiectului de autorizaţie integrata de mediu membrilor CAT spre consultare şi analiza.
(2) În termen de 10 zile de la primirea comentariilor menţionate la alin. (1), autoritatea regionala pentru protecţia mediului convoacã în plen CAT în vederea definitivãrii proiectelor de autorizaţie integrata de mediu, respectiv autorizaţie de mediu cu program pentru conformare.
(3) Neprimirea comentariilor în termenul specificat la alin. (2) echivaleaza cu lipsa acestora.
(4) În termen de 5 zile de la consultarea în plen a CAT, conform alin. (2) şi (3), autoritatea regionala pentru protecţia mediului anunta publicul, prin mass-media, asupra deciziei de emitere sau de respingere a autorizaţiei integrate de mediu. Costul anunţului public este suportat de titularul de activitate/instalatie.

SECŢIUNEA a 2-a
Luarea deciziei privind emiterea autorizaţiei integrate de mediu

ART. 29
(1) În termen de 30 de zile de la anunţul public de emitere a unei autorizaţii integrate de mediu/autorizaţii de mediu cu program de conformare şi în lipsa unor observaţii fundamentate din partea publicului, autoritatea regionala pentru protecţia mediului emite autorizaţia integrata de mediu.
(2) În situaţia în care observaţiile primite din partea publicului justifica aprofundarea evaluãrii şi solicitarea de noi informaţii sau investigaţii suplimentare, autoritatea regionala pentru protecţia mediului decide reluarea procedurii de la etapa solicitãrii acestor informaţii, cu plata tarifelor aferente etapelor corespunzãtoare reevaluarii.
ART. 30
Informaţiile transmise spre consultare publica sunt informaţiile prevãzute de Convenţia de la Aarhus, informaţii fãrã valoare comercialã sau securitate nationala.
ART. 31
Titularii de activitãţi/operatorii cãrora li s-au respins solicitarile de emitere a autorizaţiei integrate de mediu pot relua procedura în termen de maximum 90 de zile de la data respingerii, cu plata tarifelor corespunzãtoare.

SECŢIUNEA a 3-a
Reexaminarea şi actualizarea autorizaţiei integrate de mediu

ART. 32
Autoritatea competenta pentru protecţia mediului reexamineaza periodic şi actualizeazã, dacã este necesar, condiţiile de acordare a autorizaţiei integrate de mediu.
ART. 33
Reexaminarea autorizaţiei integrate de mediu este obligatorie în urmãtoarele situaţii:
a) poluarea cauzatã de instalatie necesita revizuirea valorilor limita de emisie existente în autorizaţie sau necesita stabilirea de noi valori limita de emisie;
b) schimbãrile substanţiale şi extinderi ale instalaţiilor, precum şi modificarea celor mai bune tehnici disponibile care permit o reducere semnificativã a emisiilor;
c) siguranta exploatãrii şi a desfãşurãrii activitãţii face necesarã introducerea de tehnici speciale şi mãsuri de management;
d) rezultatele acţiunilor de inspecţie şi control al conformarii releva aspecte noi, neprecizate de documentaţia depusa pentru susţinerea solicitãrii, sau modificãri ulterioare emiterii actului de autorizare;
e) emiterea unor noi reglementãri legale.

CAP. VI

SECŢIUNEA 1
Obligaţiile de baza ale titularului activitãţii/operatorului privind exploatarea instalaţiei

ART. 34
Obligaţiile de baza ale titularului activitãţii/operatorului privind exploatarea instalaţiei sunt urmãtoarele:
a) luarea tuturor mãsurilor de prevenire eficienta a poluarii, în special prin recurgerea la cele mai bune tehnici disponibile;
b) luarea mãsurilor care sa asigure ca nici o poluare importanta nu va fi cauzatã;
c) evitarea producerii de deşeuri şi, în cazul în care aceasta nu poate fi evitata, valorificarea lor, iar în caz de imposibilitate tehnica şi economicã, luarea mãsurilor pentru neutralizarea şi eliminarea acestora, evitandu-se sau reducându-se impactul asupra mediului;
d) utilizarea eficienta a energiei;
e) luarea mãsurilor necesare pentru prevenirea accidentelor şi limitarea consecinţelor acestora;
f) luarea mãsurilor necesare, în cazul încetãrii definitive a activitãţilor, pentru evitarea oricãrui risc de poluare şi pentru aducerea amplasamentului şi a zonelor afectate într-o stare care sa permitã reutilizarea acestora.
ART. 35
(1) Schimbarea modului de exploatare a instalaţiei, prevãzutã de titularul activitãţii/operator, nu poate fi întreprinsã fãrã a se cere eliberarea acordului şi/sau autorizaţiei integrate de mediu.
(2) Titularul activitãţii/operatorul este obligat sa informeze autoritãţile competente pentru protecţia mediului despre orice schimbare adusã instalaţiei sau procesului tehnologic. Autoritatea regionala pentru protecţia mediului reanalizeaza, dupã caz, condiţiile de funcţionare stabilite în autorizaţia integrata de mediu.
(3) Cererea de autorizare se va face pentru pãrţile de instalatie şi pentru elementele respective, susceptibile de a fi modificate.
ART. 36
Titularul activitãţii/operatorul este obligat sa respecte condiţiile din acordul şi/sau din autorizaţia integrata de mediu în desfãşurarea activitãţii din instalatie.
ART. 37
(1) Titularul activitãţii/operatorul este obligat sa informeze cu regularitate autoritatea competenta pentru protecţia mediului despre rezultatele monitorizarii emisiilor din instalatie şi, în termenul cel mai scurt, despre orice incident sau accident care afecteazã semnificativ mediul.
(2) Titularul activitãţii/operatorul este obligat sa asiste şi sa punã la dispoziţie autoritãţii competente pentru protecţia mediului toate datele necesare pentru desfãşurarea controlului instalaţiei şi pentru prelevarea de probe sau culegerea oricãror informaţii pentru respectarea prevederilor autorizaţiei integrate de mediu.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţii şi raspunderi ale autoritãţilor competente pentru protecţia mediului

ART. 38
Autoritatea competenta pentru protecţia mediului are urmãtoarele atribuţii şi raspunderi:
a) coordoneazã şi controleazã modul de aplicare şi respectare a prevederilor autorizaţiei integrate de mediu;
b) asigura luarea mãsurilor necesare pentru ca autorizaţia integrata de mediu pentru activitãţile prevãzute în anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 sa fie eliberata cu respectarea dispoziţiilor şi prevederilor legale în vigoare;
c) asigura luarea mãsurilor pentru informarea permanenta privind evoluţia celor mai bune tehnici disponibile în structurile sale; aceste informaţii sunt publice;
d) asigura cadrul necesar pentru liberul acces la informaţie şi pentru participarea publicului la procedura de emitere a autorizaţiei integrate de mediu, în scopul garantarii faptului ca orice cerere de autorizare pentru o noua instalatie sau de modificare substantiala a unei instalaţii existente este accesibila publicului pentru exprimarea opiniei, înaintea luãrii deciziei de cãtre autoritatea competenta;
e) pune la dispoziţie publicului rezultatele supravegherii emisiilor în mediu şi modul de respectare a condiţiilor de autorizare prevãzute şi deţinute de autoritatea competenta;
f) publica anual inventarul principalelor emisii şi surse responsabile de poluare;
g) comunica şi pune la dispoziţie în cadrul relaţiilor bilaterale, pe baza de reciprocitate şi în condiţii de echivalenta, toate datele cuprinse în cererea prin care a fost solicitatã eliberarea autorizaţiei, în cazul în care se constata ca funcţionarea unei instalaţii în care se desfãşoarã activitãţi prevãzute în anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 poate avea efecte asupra mediului altor state sau dacã statul respectiv, care este susceptibil de a fi grav afectat, face o cerere în acest sens. Punerea la dispoziţie a datelor respective se va face potrivit dispoziţiilor legale în vigoare în acelaşi timp cu informarea propriilor cetãţeni;
h) verifica respectarea dispoziţiilor legale pentru ca activitãţile prevãzute în anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 sa se desfãşoare astfel încât sa fie luate toate mãsurile adecvate pentru prevenirea poluarii şi pentru promovarea celor mai bune tehnici disponibile, cu respectarea prevederilor cuprinse în anexa nr. 4 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 ;
i) verifica luarea mãsurilor necesare pentru a se evita orice poluare semnificativã;
j) verifica luarea mãsurilor de eliminare totalã a deşeurilor poluante ce pot fi generate de activitãţile prevãzute în anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 , iar în cazul în care totuşi acestea apar, verifica luarea mãsurilor de utilizare eficienta şi nepoluanta a acestora; în cazul în care acest lucru nu este posibil de realizat tehnic şi nu este eficient din punct de vedere economic, verifica luarea mãsurilor de neutralizare şi/sau de inlaturare a lor, cu respectarea reglementãrilor legale, evitandu-se sau reducându-se impactul asupra mediului, potrivit normelor legale;
k) verifica aplicarea mãsurilor de utilizare eficienta a energiei;
l) verifica luarea mãsurilor pentru prevenirea accidentelor cu impact asupra sãnãtãţii omului şi a mediului şi limitarea consecinţelor acestora;
m) verifica luarea tuturor mãsurilor necesare pentru evitarea oricãror riscuri de poluare şi a celor pentru aducerea amplasamentului, dupã încetarea activitãţii, într-o stare care sa permitã reutilizarea acestuia pentru alte scopuri.

CAP. VII
Condiţii de autorizare integrata

SECŢIUNEA 1
Condiţii specifice amplasamentului

ART. 39
(1) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului stabileşte valori limita de emisie pentru instalaţiile/activitãţile menţionate în anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 şi/sau alte condiţii de funcţionare care ţin cont de condiţiile specifice amplasamentului.
(2) Autoritatea localã pentru protecţia mediului indica titularilor de activitãţi valorile limita de emisie care trebuie respectate pe amplasamentul considerat.
(3) La întocmirea documentaţiilor pentru susţinerea solicitãrilor de obţinere a autorizaţiei integrate de mediu, titularii de activitãţi/instalaţii se raporteazã la valorile limita de emisie indicate de autoritatea publica competenta pentru protecţia mediului şi folosesc standardele indicate de normele de reglementare a procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu şi ghidurile privind cele mai bune tehnici disponibile.
(4) În situaţia în care normele de calitate a mediului solicita condiţii mai severe decât cele ce pot fi atinse prin introducerea celor mai bune tehnici disponibile, se impun mãsuri adiţionale specificate în acord şi/sau în autorizaţie fãrã a afecta mãsurile ce sunt solicitate pentru respectarea standardelor de calitate.

SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea activitãţii

ART. 40
(1) Autorizaţia integrata de mediu se elibereazã de cãtre autoritãţile competente pentru protecţia mediului în baza solicitãrii titularului de activitate/operatorului, care trebuie sa cuprindã descrierea urmãtoarelor elemente:
a) amplasamentul prevãzut pentru operare;
b) instalatia şi activitãţile desfãşurate, din care sa rezulte natura şi amploarea acestor activitãţi;
c) materiile prime şi auxiliare, substantele şi tipul de energie utilizata sau produsã de instalatie;
d) sursele de emisie ale instalaţiei;
e) starea amplasamentului instalaţiei;
f) impactul activitãţii asupra mediului, ca întreg;
g) natura şi cantitatea de emisii previzibile ale instalaţiei în fiecare element component al mediului, astfel încât sa fie posibila o identificare a efectelor semnificative ale emisiilor asupra mediului;
h) tehnologia prevãzutã şi alte tehnici utilizate pentru prevenirea emisiilor provenind de la instalaţii, iar dacã aceasta nu este posibila, pentru reducerea lor;
i) mãsurile prevãzute pentru prevenirea producerii şi valorificãrii deşeurilor generate de instalatie;
j) mãsurile prevãzute pentru supravegherea emisiilor în mediu;
k) alte mãsuri stabilite pentru îndeplinirea obligaţiilor de baza prevãzute la art. 12, dupa caz.
(2) Cererea trebuie sa cuprindã un rezumat cu datele prevãzute la alin. (1).
(3) Dupã furnizarea datelor titularul activitãţii/operatorul va întocmi, dupã caz, un raport de securitate pentru prevenirea riscurilor de accident major, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 41
Condiţiile necesare pentru emiterea acordului şi/sau autorizaţiei integrate de mediu sunt urmãtoarele:
a) verificarea de cãtre autoritatea competenta pentru protecţia mediului a mãsurilor cuprinse în autorizaţiile integrate de mediu privind îndeplinirea condiţiilor de asigurare a protecţiei aerului, apei şi solului şi pentru realizarea unui nivel ridicat de protecţie a mediului, ca un întreg;
b) autoritatea competenta pentru protecţia mediului stabileşte mãsurile necesare pentru prevenirea sau, în cazul în care aceasta nu este posibila, pentru reducerea emisiilor provenite din activitãţile prevãzute în anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 în aer, apa şi sol, inclusiv mãsurile privind gestionarea deşeurilor, astfel încât sa se atinga un nivel ridicat de protecţie a mediului, considerat în întregul sau, în acord cu respectarea legislaţiei în vigoare şi a obligaţiilor din convenţiile internaţionale din acest domeniu, la care România este parte;
c) luarea în considerare a tuturor informaţiilor şi/sau concluziilor pertinente, precum şi a celor din studiul de impact privind efectele asupra mediului pentru instalaţiile noi, în cazul unei modificãri substanţiale a instalaţiilor existente şi al unor proiecte publice/private;
d) stabilirea valorilor limita de emisie, în special pentru poluantii care figureazã în anexa nr. 3 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 , susceptibili de a fi evacuati de instalatia respectiva în cantitãţi semnificative, în funcţie de natura şi de potenţialul lor de transfer al poluarii de la un element şi factor de mediu la altul;
e) autoritatea competenta pentru protecţia mediului solicita prescripţii care sa garanteze protecţia solului, a apelor subterane şi mãsuri privind gestiunea deşeurilor generate de instalatie; valorile limita pot fi completate sau înlocuite cu parametri sau cu mãsuri tehnice echivalente;
f) pentru instalaţiile prevãzute la pct. 6.6 din anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 , valorile limita de emisie se stabilesc luându-se în considerare cele mai bune tehnici disponibile adoptate pentru aceste categorii de instalaţii;
g) valorile limita de emisie, parametrii şi mãsurile tehnice se vor baza pe cele mai bune tehnici disponibile, fãrã a fi prescrisã utilizarea unei tehnici sau tehnologii speciale, dar luându-se în considerare caracteristicile tehnice ale instalaţiei respective, amplasarea sa geograficã şi condiţiile locale de mediu. Condiţiile de autorizare trebuie sa prevadã dispoziţii referitoare la reducerea poluarii la lungã distanta sau transfrontiera şi sa garanteze un nivel ridicat de protecţie a mediului;
h) luarea mãsurilor adecvate pentru supravegherea emisiilor, cu specificarea metodologiei de mãsurare, a frecvenţei acestora şi a procedurii de evaluare a rezultatelor masurarilor, precum şi obligaţia de a comunica autoritãţii competente pentru protecţia mediului datele necesare controlului şi respectãrii condiţiilor de autorizare. Pentru instalaţiile prevãzute la pct. 6.6 din anexa nr. 1 la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 mãsurile prevãzute iau în considerare costurile şi beneficiile;
i) mãsurile privind condiţiile de exploatare, altele decât cele normale, vor fi luate în considerare în mod adecvat în situaţiile în care mediul risca sa fie afectat de pornirea instalaţiei, de emisiile fugitive, de disfunctionalitati, de oprirea momentanã sau definitiva a exploatãrii;
j) mãsuri speciale cu scopul de a preveni şi/sau de a reduce poluarea, atunci când autoritãţile competente pentru protecţia mediului le gãsesc adecvate.
ART. 42
În situaţia în care pentru respectarea standardelor de calitate a amplasamentului autoritatea competenta pentru protecţia mediului stabileşte condiţii mai severe decât cele care ar putea fi atinse prin utilizarea tehnicii aflate în operare, introducerea celor mai bune tehnici disponibile poate fi impusa prin condiţii suplimentare, cerute prin autorizaţie, fãrã a se aduce atingere altor mãsuri pentru respectarea normativului de calitate a mediului.

CAP. VIII
Soluţionarea contestaţiilor la decizia de acordare a autorizaţiei integrate de mediu

ART. 43
Contestaţiile la decizia de acordare a autorizaţiei integrate de mediu, eliberata de autoritatea regionala competenta pentru protecţia mediului, se adreseazã cãtre Corpul de Apel Administrativ din cadrul autoritãţii centrale pentru protecţia mediului.
ART. 44
Litigiile generate de eliberarea sau de respingerea, revizuirea, suspendarea ori anularea autorizaţiei integrate/autorizaţiei de mediu se soluţioneazã potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 45
Litigiile generate de nerespectarea participãrii publicului la procedura de emitere a autorizaţiei integrate de mediu se vor soluţiona în instanta prin depunerea unei sesizãri în termen de 30 de zile de la data luãrii deciziei de eliberare a autorizaţiei integrate de mediu.

CAP. IX
Accesul la informaţii şi participarea publicului la procedura de emitere a autorizaţiei integrate de mediu

SECŢIUNEA 1
Accesul publicului la informaţii

ART. 46
Autoritãţile competente pentru protecţia mediului asigura şi garanteazã accesul liber la informaţie al publicului şi participarea acestuia la luarea deciziilor prin:
a) aducerea la cunostinta publica a tuturor cererilor de autorizare a noilor instalaţii sau de modificare substantiala a instalaţiilor existente, astfel încât, în raport cu perioada necesarã şi cu modul de informare, publicul sa îşi poatã face cunoscutã opinia înainte de luarea deciziilor;
b) aducerea la cunostinta publica a deciziei luate şi a unei copii de pe autorizaţia eliberata, precum şi de pe fiecare actualizare ulterioara a acesteia;
c) punerea la dispoziţie publicului a rezultatelor supravegherii emisiilor, primite de la titularul de activitate/ operatorul conform condiţiilor de autorizare.

SECŢIUNEA a 2-a
Participarea publicului la procedura de emitere a autorizaţiei integrate de mediu

ART. 47
Titularul de activitate/operatorul trebuie sa anunţe public solicitarea autorizaţiei integrate de mediu inclusiv solicitarea pentru schimbarea esenţialã a modului de operare şi actualizarea condiţiilor de autorizare simultan cu depunerea documentaţiei, în mass-media inclusiv, dar nu restrictiv, într-un cotidian local/regional/naţional.
ART. 48
(1) Autoritatea publica competenta pentru protecţia mediului stabileşte decizia finala privind acordarea sau respingerea autorizaţiei integrate de mediu numai dupã ce consultarile cu alte state sunt încheiate. Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului trebuie sa ia în considerare orice observatie primitã de la celelalte state.
(2) Procedura privind comunicãrile internaţionale legate de aplicarea prevederilor alin. (1) va fi stabilitã prin acorduri bilaterale cu celelalte state vecine, la propunerea autoritãţii centrale pentru protecţia mediului.
ART. 49
Documentaţia pentru susţinerea autorizaţiei integrate de mediu, împreunã cu toate datele relevante, cu excepţia celor care reprezintã secret de stat şi informaţii comerciale pentru care se cere confidenţialitate, trebuie sa fie disponibile publicului pentru consultare la sediul autoritãţii competente pentru protecţia mediului sau la sediul primãriei locale din zona în care se afla instalatia.
ART. 50
(1) Publicul are dreptul sa prezinte în scris sau verbal comentariile asupra solicitãrii de obţinere a autorizaţiei integrate de mediu, în termen de 30 de zile de la depunerea solicitãrii.
(2) Comentariile justificate ale publicului vor fi consemnate în procesul-verbal al dezbaterii publice, pot fi depuse/trimise în scris la sediul autoritãţii competente pentru protecţia mediului sau pot fi transmise prin posta electronica.
(3) Autoritatea competenta pentru protecţia mediului transmite în scris titularului de activitate/operatorului observaţiile primite din partea publicului şi le afişeazã pe site-ul propriu în termen de 5 zile de la termenul specificat la alin. (1).
ART. 51
(1) Poate fi refuzat accesul publicului la urmãtoarele informaţii:
a) procesele-verbale (lucrãrile) autoritãţii publice confidenţiale, unde confidenţialitatea este asigurata prin lege;
b) documentele privind relaţii internaţionale, securitatea publica sau apãrarea nationala;
c) informaţiile industriale sau comerciale, când confidenţialitatea este asigurata prin reglementãri la nivel naţional ori local pentru a proteja interese economice legitime, inclusiv interesul în menţinerea confidenţialitãţii datelor statistice şi a taxelor;
d) drepturile de proprietate intelectualã;
e) datele personale şi/sau dosarele confidenţiale referitoare la personal, când persoana nu consimte sa dezvaluie publicului aceste informaţii şi când confidenţialitatea este asigurata prin reglementãri la nivel naţional sau local.
(2) Refuzul accesului la informaţiile menţionate la alin. (1) se va realiza conform legislaţiei în vigoare.
ART. 52
(1) Conţinutul deciziei, incluzând copia autorizaţiei integrate de mediu, şi orice condiţii ulterioare, luate în cursul derulãrii prezentei proceduri - cu excepţia datelor clasificate ca secrete de stat şi informaţii comerciale confidenţiale -, trebuie puse la dispoziţie publicului interesat de cãtre autoritatea competenta pentru protecţia mediului, la sediul acesteia şi la cel al primãriei locale, pe durata functionarii instalaţiei.
(2) Împreunã cu publicarea deciziei trebuie sa fie afişate motivele şi consideratiile pe care se bazeazã decizia, inclusiv informaţia privind procesul de participare a publicului.
(3) Publicarea unei decizii trebuie însoţitã de informaţii practice privind accesul publicului la conţinutul procedurilor administrative şi juridice relevante.
ART. 53
Datele referitoare la emisiile provenite de la instalaţii trebuie sa fie puse la dispoziţie publicului pe suport hârtie/electronic pentru a putea fi consultate la sediul autoritãţii pentru protecţia mediului sau/şi la sediul administraţiei locale în a carei raza se afla instalatia.
ART. 54
Registrul naţional de evidenta a autorizaţiilor integrate de mediu este public.
ART. 55
Registrul naţional de evidenta a autorizaţiilor integrate de mediu trebuie sa fie disponibil pentru consultare pe pagina de web a Ministerului Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului.

CAP. X
taxe şi tarife

ART. 56
Tarifele se încaseazã de cãtre autoritatea competenta pentru protecţia mediului implicata, pe fiecare etapa de procedura.
ART. 57
Tarifele pentru eliberarea de informaţii cãtre public la cerere, prin copiere, în cadrul procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu, sunt cele specificate de <>Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 1.182/2002 pentru aprobarea Metodologiei de gestionare şi furnizare a informatiei privind mediul, detinuta de autoritãţile publice pentru protecţia mediului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331 din 15 mai 2003.
ART. 58
Depunerea sesizarilor la Corpul de Apel Administrativ, analiza acestora şi soluţionarea lor se fac fãrã perceperea de taxe/tarife.
ART. 59
(1) Cuantumul taxelor şi tarifelor pentru emiterea autorizaţiilor integrate de mediu se aplica conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Taxele se achitã la Trezoreria Statului în contul Fondului pentru mediu, iar tarifele se încaseazã de cãtre autoritatea competenta pentru protecţia mediului.

CAP. XI
Dispoziţii finale

ART. 60
Pana la organizarea agentiilor regionale pentru protecţia mediului, autorizaţiile integrate de mediu aflate în competenta de emitere a acestor agenţii vor fi emise de cãtre autoritatea centrala şi localã pentru protecţia mediului.




───────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016