Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA din 12 martie 2003  de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 12 martie 2003 de evaluare si desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru constructii

EMITENT: MINISTERUL DE INTERNE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 297 din 5 mai 2003
CAP. 1
Obiect şi domeniu de aplicare

ART. 1
Prezenta procedura stabileşte regulile şi criteriile de evaluare şi desemnare a organismelor abilitate sa realizeze sarcini specifice privind atestarea conformitatii produselor pentru construcţii, denumite în continuare organisme în domeniul produselor pentru construcţii, domeniu reglementat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a produselor pentru construcţii.
ART. 2
(1) Organismele prevãzute la art. 1 fac parte dintre organismele care realizeazã evaluarea conformitatii produselor în domeniile reglementate de <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor şi sunt supuse, în principiu, prevederilor comune privind regulile de procedura pentru desemnarea şi notificarea nationala a acestor organisme, stabilite prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea şi notificarea nationala a laboratoarelor de încercãri, precum şi a organismelor de certificare şi de inspecţie care realizeazã evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, denumite în continuare normele metodologice, adaptate şi/sau completate, dupã caz, corespunzãtor cerinţelor domeniului reglementat specific.
(2) În domeniul produselor pentru construcţii nu sunt aplicabile procedurile modulare de evaluare a conformitatii, prevãzute la <>art. 19 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 , ci procedurile aferente sistemelor de atestare a conformitatii produselor, stabilite la <>art. 30 din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 , ceea ce implica un alt mod de identificare a domeniilor de competenta, a funcţiilor şi a sarcinilor specifice ce revin organismelor desemnate.
(3) Prevederile specifice referitoare la evaluarea şi desemnarea organismelor în domeniul produselor pentru construcţii, cuprinse în prezenta procedura, sunt stabilite pe baza condiţiilor prevãzute în <>cap. V şi VI din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 şi în concordanta cu prevederile echivalente adoptate la nivel european.

CAP. 2
Documente de referinta

ART. 3
(1) La baza prevederilor cuprinse în prezenta procedura au stat urmãtoarele acte normative:
a) <>Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a produselor pentru construcţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 129 din 27 februarie 2003;
b) <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001;
c) <>Hotãrârea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea şi notificarea nationala a laboratoarelor de încercãri, precum şi a organismelor de certificare şi de inspecţie care realizeazã evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 388 din 6 iunie 2002;
d) <>Legea nr. 245/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 38/1998 privind acreditarea şi infrastructura pentru evaluarea conformitatii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 13 mai 2002;
e) Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei şi al ministrului industriei şi resurselor nr. 165/92/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind atestarea conformitatii produselor pentru construcţii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 25 martie 2003.
(2) Prezenta procedura cuprinde prevederi cu referire la urmãtoarele standarde, la a cãror aplicare trebuie luatã în considerare ultima editie a standardului citat:
a) SR EN 45004 "Criterii generale pentru funcţionarea diferitelor tipuri de organisme care efectueazã inspecţia";
b) SR EN 45011 "Criterii generale pentru organisme de certificare care efectueazã certificarea produselor";
c) SR EN 45012 "Criterii generale pentru organisme de certificare care efectueazã certificarea sistemelor calitãţii";
d) SR EN ISO/CEI 17025 "Cerinţe generale pentru competenta laboratoarelor de încercãri şi etalonari".

CAP. 3
Termeni şi definiţii

ART. 4
(1) Termenii de specialitate utilizaţi în prezenta procedura sunt prevãzuţi şi definiţi în documentele de referinta menţionate în cap. II.
(2) Prescurtarile utilizate în textul procedurii se înţeleg astfel:
CIP = controlul intern al producţiei;
C.T.P.C. = Consiliul tehnic permanent pentru construcţii.

CAP. 4
Domenii şi condiţii de desemnare

ART. 5
(1) În concordanta cu prevederile <>art. 30 lit. A-F din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 , în domeniul produselor pentru construcţii se desemneazã organisme pentru exercitarea urmãtoarelor funcţii:
a) certificarea conformitatii produselor;
b) certificarea conformitatii CIP;
c) inspecţie;
d) laboratoare de încercãri.
(2) Pot fi desemnate orice persoane juridice sau, în unele cazuri, entitãţi din cadrul unor persoane juridice, cu sediul în România, care funcţioneazã ca organisme de certificare, ca organisme de inspecţie şi/sau ca laboratoare de încercãri şi îndeplinesc cumulativ cerinţele de acreditare prealabilã prevãzute la <>art. 16 din Legea nr. 608/2001 şi condiţiile minimale prevãzute la <>art. 39 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 , potrivit prevederilor prezentei proceduri.
(3) În vederea desemnãrii, organismele solicitante plãtesc o taxa de evaluare, a carei valoare se stabileşte anual de autoritatea competenta pentru desemnare.
ART. 6
(1) Persoana juridicã sau entitatea poate fi desemnatã, pe baza propriei solicitãri, pentru exercitarea funcţiilor prevãzute la art. 5 alin. (1) şi pentru efectuarea unor sarcini specifice, cu referire la anumite familii de produse pentru construcţii şi în corelare cu sistemele de atestare a conformitatii aplicabile, identificate conform prevederilor Regulamentului privind atestarea conformitatii produselor pentru construcţii.
(2) Sarcinile specifice ce revin organismelor din domeniul produselor pentru construcţii în corelare cu sistemele de atestare a conformitatii sunt:
a) certificarea conformitatii produsului şi eliberarea certificatului de conformitate CS, pentru sistemele 1+ şi 1;
b) certificarea conformitatii CIP, pentru sistemele 2+ şi 2;
c) supravegherea CIP, pentru sistemele 1+, 1 şi 2+;
d) inspecţia CIP, pentru sistemele 1+, 1, 2+ şi 2;
e) încercãri de terta parte, pentru sistemele 1+, 1 şi 3.
ART. 7
(1) Un organism de certificare, un organism de inspecţie sau un laborator de încercãri poate fi desemnat pentru una sau mai multe familii de produse pentru construcţii.
(2) Un organism poate fi desemnat, pentru o familie de produse, pe o singura funcţie, pe mai multe sau pe toate funcţiile prevãzute la art. 5 alin. (1), dupã cum sunt îndeplinite condiţiile relevante pentru desemnare pentru funcţia sau funcţiile respective.
ART. 8
(1) Entitãţi legate juridic de operatori economici nu pot fi desemnate în nici un caz ca organisme de certificare şi ca organisme de inspecţie, putând fi desemnate doar ca laboratoare de încercãri şi numai în cazuri speciale şi justificate (de exemplu, laboratorul este unicul din ţara sau dintr-o zona teritorialã, care dispune de aparatura de încercare necesarã).
(2) În sensul prezentei proceduri, prin operator economic se înţelege orice persoana responsabilã cu introducerea pe piata a produselor pentru construcţii, iar un organism se considera legat de un operator economic în urmãtoarele situaţii:
a) este parte a aceleiaşi societãţi ca şi unitatea de producţie;
b) este entitate separatã juridic de unitatea de producţie, dar este în întregime sau în majoritate proprietatea unitãţii de producţie;
c) este independent, dar unitatea de producţie deţine o anumitã cota de acţiuni;
d) este separat de unitatea de producţie, dar ambele au o societate-mama comuna care deţine în întregime sau în majoritate proprietatea;
e) este separat de unitatea de producţie, dar ambele au o societate-mama comuna care deţine o anumitã cota de acţiuni;
f) este în proprietatea unei organizaţii reprezentând mai mulţi producãtori (de exemplu, o asociaţie cu scop comercial).
ART. 9
(1) Organismele de certificare, organismele de inspecţie şi laboratoarele pot subcontracta executarea unora dintre sarcinile ce revin altor organisme şi/sau laboratoare.
(2) Un organism desemnat care subcontracteaza rãmâne în orice situaţie rãspunzãtor pentru toate activitãţile acoperite de desemnare. Subcontractarea nu se poate referi la delegarea autoritãţii sau a responsabilitãţilor corespunzãtoare funcţiei desemnate.
(3) Un organism desemnat nu poate în nici un caz sa subcontracteze toate activitãţile. De asemenea, este interzisã subcontractarea "în serie".
(4) Organismele de certificare nu pot subcontracta activitãţile de evaluare şi acceptare. Pot fi subcontractate numai activitãţi tehnice, precis delimitate şi riguros detaliate, de exemplu: încercãri, examinari, comparatii, esantionari sau audituri pentru calitate.
ART. 10
În scopul asigurãrii unei aplicari practice uniforme a sarcinilor ce revin diferitelor organisme desemnate în cadrul sistemelor de atestare a conformitatii, precum şi a evaluãrilor în vederea desemnãrii, C.T.P.C. va întocmi instrucţiuni detaliate privind rolul şi raporturile dintre organisme pentru realizarea metodelor de încercare, inspecţie şi certificare prevãzute în specificaţiile tehnice. Aceste instrucţiuni vor fi puse la dispoziţie organismelor interesate, contra cost.

CAP. 5
Solicitarea desemnãrii

ART. 11
(1) Solicitarea organismului se realizeazã conform art. 5 alin. (3) din normele metodologice prevãzute la art. 2 alin. (1), cu completãrile de mai jos.
(2) Cererea de desemnare trebuie sa corespundã modelului prezentat în anexa nr. 1.
(3) Cererea de desemnare trebuie însoţitã de documentele prevãzute la art. 5 alin. (3) lit. a), c), f), g), h) şi i) din normele metodologice, precum şi de urmãtoarele documente:
a) descrierea tipului de activitate la care se referã desemnarea, potrivit prevederilor art. 5 alin. (1);
b) descrierea produsului/produselor pentru construcţii, care va/vor fi acoperit/acoperite de desemnarea care se solicita, potrivit listelor de familii de produse stabilite în anexele I şi II la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru construcţii;
c) datele specifice de personal, de calificare şi de experienta profesionalã, referitoare la directorul organismului, la locţiitorul acestuia, la personalul cu funcţii de conducere şi la personalul tehnic, potrivit prevederilor art. 16;
d) declaraţie privind relaţiile economice şi juridice ale solicitantului, persoana juridicã sau entitate, ale directorului şi ale celorlalţi angajaţi ai solicitantului cu operatori economici;
e) descrierea sumarã a spaţiilor de lucru şi a echipamentelor tehnice;
f) detalii referitoare la subcontractanţi;
g) modelele documentelor ce urmeazã a fi eliberate: certificate de conformitate CS, rapoarte de încercare etc., dupã caz;
h) deţinerea unei asigurãri de rãspundere civilã, pentru cazul în care rãspunderea nu revine statului prin lege;
i) dovada de plata a taxei de evaluare.
(4) În situaţiile prevãzute la art. 7 alin. (1) şi (2), cererile şi documentele insotitoare se întocmesc distinct:
a) pentru o singura familie de produse şi mai multe funcţii; sau
b) pentru o singura funcţie şi mai multe familii de produse.
ART. 12
(1) Cererile pentru desemnare şi dosarul cu documente insotitoare se depun, în funcţie de familia de produse pentru care se solicita desemnarea, la autoritatea competenta pentru desemnare, conform prevederilor <>art. 37 alin. (3) şi (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 , care le înregistreazã prin secretariatul comisiei de desemnare.
(2) Cererile înregistrate la Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei se transmit în maximum doua zile la C.T.P.C. în vederea evaluãrii.
(3) Cererile înregistrate la Ministerul Administraţiei Publice se evalueaza prin compartimentul de specialitate stabilit de acesta, care înştiinţeazã C.T.P.C. în termen de maximum 15 zile asupra cererilor înregistrate.
(4) C.T.P.C. poate realiza evaluãri şi/sau supravegheri şi în domeniile din competenta Ministerului Administraţiei Publice, la solicitarea acestuia.

CAP. 6
Evaluarea solicitãrii

ART. 13
C.T.P.C. efectueazã evaluarea organismului pe baza documentaţiei prezentate potrivit prevederilor art. 11.
ART. 14
(1) Conformitatea organismelor cu condiţiile minimale prevãzute la <>art. 39 alin. (1) lit. a), b), c) şi d) din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 se evalueaza în raport cu cerinţele relevante prevãzute în standardele din seria SR EN 45000 pe baza cãrora au fost acreditate, considerate în contextul specificatiilor tehnice pentru produse şi/sau încercãri aferente domeniului de desemnare.
(2) Ca baza de evaluare a competentei pentru diversele funcţii şi sarcini ale organismelor se utilizeazã certificatele de acreditare eliberate de organismul naţional de acreditare RENAR, acreditarea dupã standardele din seria SR EN 45000 fiind luatã în considerare astfel:
a) pentru organismele care efectueazã certificarea conformitatii produselor: SR EN 45011;
b) pentru organismele care efectueazã certificarea conformitatii CIP: SR EN 45012;
c) pentru organismele care efectueazã inspecţia şi supravegherea CIP: SR EN 45012;
d) pentru organismele care efectueazã inspecţia CIP şi alte activitãţi specifice pentru inspecţii de terta parte (esantionare, audituri etc.): SR EN 45004;
e) pentru laboratoarele de încercãri: SR EN ISO 17025.
ART. 15
(1) Din documentele prezentate trebuie sa rezulte ca organismul are capabilitatea tehnica necesarã pentru produsul şi/sau incercarile specifice.
(2) Pentru organismele de certificare şi de inspecţie evaluarea se face comparativ cu specificaţiile tehnice de referinta pentru produse, incluse în Lista specificatiilor tehnice şi a documentelor tehnice directoare de referinta în domeniul produselor pentru construcţii şi al construcţiilor, prevãzutã la <>art. 13 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 , iar pentru laboratoarele de încercãri, comparativ cu standardele de încercãri prevãzute la <>art. 12 alin. (2) lit. a) din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 sau cu pãrţi ale acestora ori cu metodele de încercare stabilite prin agremente tehnice europene.
ART. 16
(1) Organismele solicitante trebuie sa detina suficient personal angajat permanent, care sa aibã pregãtirea, instruirea, cunoştinţele tehnice şi experienta necesare, corespunzãtor funcţiilor alocate, precum şi un director tehnic sau o funcţie asimilatã acesteia, care sa detina responsabilitatea globalã pentru supervizarea activitãţilor întregului personal.
(2) Directorul tehnic trebuie sa fie absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior cu caracter tehnic sau ştiinţific, corespunzãtor domeniului de activitate al organismului, şi trebuie sa aibã o experienta profesionalã de cel puţin 5 ani în domeniul incercarii, inspecţiei sau certificãrii produselor pentru construcţii ori în activitãţi comparabile.
(3) Directorul tehnic trebuie sa îşi exercite funcţia ca ocupaţie de baza. Dacã directorul tehnic are o alta ocupaţie de baza, aceasta cerinta poate fi consideratã satisfacuta şi prin numirea unui loctiitor permanent care trebuie sa îndeplineascã toate cerinţele relevante pentru directorul tehnic.
(4) Un loctiitor permanent pentru directorul tehnic poate fi o cerinta necesarã datoritã tipului şi extinderii activitãţilor. În cazul în care directorul tehnic are alta ocupaţie de baza, poate fi numit şi un al doilea loctiitor permanent. În ambele situaţii locţiitorul permanent trebuie sa îndeplineascã toate cerinţele relevante pentru directorul tehnic.
(5) Directorul tehnic al organismului solicitant trebuie sa îndeplineascã, de asemenea, urmãtoarele condiţii:
a) sa nu îşi fi pierdut capacitatea de a deţine funcţii publice;
b) sa nu fie supus, prin hotãrâre judecãtoreascã, unor restrictii privind proprietatea;
c) sa aibã competenta necesarã; şi
d) sa nu desfãşoare activitãţi incompatibile cu îndeplinirea corecta a obligaţiilor sale de director.
ART. 17
Organismele şi laboratoarele trebuie sa dispunã de:
a) spaţiile de lucru şi echipamentele tehnice necesare, în corelare cu specificaţiile tehnice de produs şi/sau încercãri relevante;
b) proceduri documentate pentru executarea sarcinilor ce le revin şi pentru utilizarea şi mentenanta echipamentului tehnic aferent;
c) un sistem pentru înregistrarea şi documentarea activitãţilor efectuate.
ART. 18
Pentru sarcinile organismelor implicate în inspecţia şi/sau certificarea controlului intern al producţiei se iau în considerare numai acele aspecte ale controlului intern al producţiei care sunt necesare pentru satisfacerea cerinţelor definite în specificaţiile tehnice de referinta pentru produsele respective.
ART. 19
(1) Organismele care solicita desemnarea trebuie sa fie şi sa rãmânã, dupã desemnare, de terta parte, respectiv independente de clienţii lor sau de alte pãrţi interesate.
(2) Dacã totuşi, în contextul prevederilor art. 8, este necesarã desemnarea unui laborator legat de un operator economic, trebuie sa se prezinte dovezi concludente ca laboratorul funcţioneazã în mod impartial. Desemnarea acordatã unui astfel de laborator îl indreptateste sa îşi efectueze sarcinile legate de atestarea conformitatii pentru orice client, inclusiv pentru operatorul economic de care este legat.
ART. 20
(1) Organismele desemnate, în special directorul tehnic şi locţiitorul sau permanent, trebuie sa asigure imparţialitatea.
(2) În mod special, în cazul prevãzut la art. 19 alin. (2) trebuie acordatã o atentie marita pentru evaluarea imparţialitãţii. Cu cat este mai strânsã relaţia dintre laborator şi operatorul economic cu atât mai stricte trebuie sa fie mijloacele de satisfacere a cerintei de impartialitate şi mai ridicatã severitatea cu care acestea sunt verificate şi supravegheate.
ART. 21
(1) Condiţia privind existenta asigurãrii de rãspundere civilã se considera îndeplinitã şi prin prezentarea unei asigurãri de garanţie profesionalã.
(2) Cuantumul anual al asigurãrii trebuie sa fie corelat cu cifra de afaceri şi cu natura riscurilor ce pot fi suportate de organismul în cauza.
ART. 22
(1) C.T.P.C. efectueazã evaluarea solicitãrilor, prin personalul de specialitate propriu, pe baza criteriilor stabilite prin prezenta procedura şi a referintelor prevãzute.
(2) Rezultatele evaluãrii sunt consemnate într-un raport de evaluare, care se înainteazã autoritãţii competente pentru desemnare, în termen de maximum 15 zile de la data înregistrãrii cererii. În concluziile raportului de evaluare se menţioneazã propunerea de acordare sau de respingere a desemnãrii şi, dacã este cazul, motivele respingerii.
(3) Dosarele constituite în procesul de evaluare se pãstreazã o perioada de 10 ani de cãtre C.T.P.C. şi se pun, la cerere, la dispoziţie autoritãţii competente pentru desemnare sau organelor de control împuternicite de aceasta.
(4) Procedurile operationale de lucru ale C.T.P.C. se elaboreazã de acesta şi se aproba de conducerea proprie.

CAP. 7
Acordarea desemnãrii

ART. 23
(1) Autoritãţile competente pentru desemnare, prin comisiile de desemnare constituite conform art. 23 din normele metodologice, analizeazã şi aproba propunerile din raportul de evaluare, în termen de maximum 10 zile de la primirea acestuia.
(2) Comisiile de desemnare se constituie şi funcţioneazã la fiecare autoritate competenta pentru desemnare, conform regulamentelor de organizare şi funcţionare proprii, având în vedere realizarea colaborarilor necesare.
(3) Desemnarea se acorda pe o perioada limitatã de 5 ani, care poate fi prelungitã pe aceeaşi perioada. Prelungirea desemnãrii se face în aceleaşi condiţii ca şi acordarea desemnãrii. Numãrul prelungirilor nu este limitat.
ART. 24
(1) Pentru organismele acceptate, în termen de maximum 5 zile de la aprobarea desemnãrii se elibereazã Certificatul de recunoaştere. Modelul Certificatului de recunoaştere este prevãzut în anexa nr. 2 la normele metodologice.
(2) Organismele care au primit Certificatul de recunoaştere din partea oricãreia dintre autoritãţile competente pentru desemnare sunt înscrise în lista organismelor desemnate în domeniul produselor pentru construcţii, prevãzutã la <>art. 37 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 .
(3) Modelul de întocmire a listei prevãzute la alin. (2) este prezentat în anexa nr. 2.
(4) C.T.P.C. întocmeşte şi tine la zi lista prevãzutã la alin. (2), care se publica anual în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 25
Conform prevederilor <>art. 37 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 , organismele din domeniul produselor pentru construcţii sunt supuse cerintei de notificare nationala. În acest scop autoritãţile competente procedeazã potrivit prevederilor cap. III din normele metodologice.

CAP. 8
Supravegherea organismelor desemnate

ART. 26
(1) Pe perioada desemnãrii organismele desemnate au urmãtoarele obligaţii generale:
a) sa accepte numai solicitarile care corespund domeniului desemnat, din partea oricãror persoane responsabile cu introducerea pe piata a produselor pentru construcţii;
b) sa respecte, la toate nivelurile proprii de organizare, condiţiile care sa asigure confidenţialitatea;
c) sa permitã autoritãţii competente pentru desemnare, care le-a desemnat, la cererea acesteia, sa efectueze supravegherea anuala;
d) sa participe, la intervale regulate, la schimburile de experienta dintre organismele desemnate de profil, programate de autoritatea competenta pentru desemnare;
e) sa asigure menţinerea la zi a instruirii personalului şi pãstrarea, repararea şi, dupã caz, înlocuirea echipamentelor tehnice, astfel încât condiţiile de desemnare sa fie îndeplinite pe toatã durata desemnãrii;
f) sa pãstreze şi sa actualizeze înregistrãrile relevante privind calificarea, perfecţionarea şi experienta profesionalã a personalului propriu;
g) sa elaboreze şi sa actualizeze procedurile din care rezulta obligaţiile şi responsabilitãţile personalului;
h) sa elaboreze o documentaţie sinteticã privind îndeplinirea obligaţiilor prevãzute la lit. d)-g), pe care sa o punã la dispoziţie personalului;
i) sa comunice imediat autoritãţii competente pentru desemnare, care le-a desemnat, schimbarea directorului tehnic sau a loctiitorului sau permanent şi modificãrile importante survenite în legatura cu echipamentul tehnic;
j) sa plãteascã anual o taxa pentru auditul de supraveghere.
(2) Laboratoarele de încercãri şi organismele de inspecţie pot sa utilizeze numai aparatura de încercare verificata potrivit regulilor tehnice general cunoscute; în scopul validãrii rezultatelor la încercãri laboratoarele şi organismele de inspecţie trebuie sa participe la incercarile comparative programate de autoritatea competenta pentru desemnare.
(3) Organismele de certificare, organismele de inspecţie şi laboratoarele de încercãri trebuie sa întocmeascã rapoarte privind activitãţile lor de certificare, inspecţie şi încercare, inclusiv documentaţia relevanta. Rapoartele trebuie sa conţinã un rezumat cu informaţii asupra subiectului respectiv, cu privire la personalul implicat, procedurile aplicate corespunzãtor cerinţelor tehnice, rezultatele obţinute şi unitãţile de producţie controlate. De asemenea, rapoartele trebuie sa conţinã data/datele incercarii/încercãrilor, data certificãrii şi perioada de inspecţie, dupã caz. Rapoartele se semneazã de directorul tehnic al organismului. Rapoartele se pãstreazã o durata de 10 ani şi se pun la dispoziţie, la cerere, autoritãţilor competente pentru desemnare, C.T.P.C. sau organismului naţional de acreditare, în cadrul activitãţii de supraveghere a organismelor desemnate.
ART. 27
(1) Prevederile referitoare la supravegherea organismelor, cuprinse în cap. II, secţiunea a 3-a din normele metodologice, se aplica şi organismelor din domeniul produselor pentru construcţii.
(2) Activitãţile de supraveghere a organismelor desemnate de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, respectiv de Ministerul Administraţiei Publice, se efectueazã de C.T.P.C. respectiv de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenta. Constatãrile şi propunerile privind menţinerea sau, dupã caz, limitarea, suspendarea ori retragerea desemnarilor acordate se consemneazã în rapoarte care se înainteazã periodic spre aprobare autoritãţii competente.

CAP. 9
Limitarea, suspendarea şi retragerea desemnãrii

ART. 28
(1) Desemnarea expira:
a) dacã organismul renunţa la desemnare printr-o comunicare scrisã, transmisã autoritãţii competente pentru desemnare, care l-a desemnat;
b) când expira durata de valabilitate a desemnãrii.
(2) Desemnarea se retrage:
a) dacã apar ulterior motive care ar fi justificat respingerea desemnãrii;
b) dacã organismul a încãlcat în mod repetat obligaţiile ce îi revin.
(3) Desemnarea poate fi retrasã dacã organismul:
a) nu a avut activitate timp de 2 ani;
b) nu participa la schimbul de experienta prevãzut la art. 26 alin. (1) lit. d);
c) nu participa la incercarile comparative conform art. 26 alin. (2).
ART. 29
Prevederile referitoare la limitarea, suspendarea şi retragerea desemnãrii, conform art. 9 şi 10 din normele metodologice, se aplica şi organismelor din domeniul produselor pentru construcţii.

CAP. 10
Responsabilitãţi

ART. 30
(1) Autoritãţile competente pentru desemnare, inclusiv prin comisiile de desemnare, au urmãtoarele responsabilitãţi şi atribuţii în domeniile stabilite la <>art. 37 alin. (3) şi (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 :
a) deţin responsabilitatea globalã pentru evaluarea şi desemnarea organismelor;
b) asigura organizarea şi funcţionarea comisiilor de desemnare, inclusiv colaborarea necesarã dintre acestea;
c) aproba taxele de evaluare iniţialã şi de supraveghere;
d) înregistreazã cererile de desemnare şi le transmit la C.T.P.C. în vederea evaluãrii, respectiv spre ştiinţa, dupã caz;
e) analizeazã şi aproba rapoartele de evaluare şi de supraveghere ale C.T.P.C. sau ale compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Administraţiei Publice, dupã caz;
f) acorda desemnarea şi elibereazã certificatele de recunoaştere;
g) solicita notificarea nationala a organismelor desemnate;
h) aproba limitarea, suspendarea şi retragerea desemnarilor acordate.
(2) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei aproba şi publica lista organismelor desemnate în domeniul produselor pentru construcţii şi actualizarile anuale ale acesteia.
ART. 31
C.T.P.C. are urmãtoarele atribuţii:
a) efectueazã evaluarea iniţialã şi supravegherea anuala a organismelor din competenta Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, precum şi, la cerere, a celor din competenta Ministerului Administraţiei Publice;
b) întocmeşte rapoartele de evaluare şi de supraveghere şi le transmite autoritãţii competente pentru desemnare;
c) face propuneri privind acordarea, respingerea, menţinerea, limitarea, suspendarea sau retragerea desemnãrii, dupã caz;
d) pãstreazã şi gestioneazã dosarele constituite în procesul de desemnare şi supraveghere;
e) constituie şi tine la zi baza de date centralizata, referitoare la organismele desemnate în domeniul produselor pentru construcţii;
f) încaseazã taxele pentru evaluarea iniţialã şi pentru supravegherile anuale.
ART. 32
(1) Atribuţiile C.T.P.C. prevãzute la art. 31, cu excepţia celei de la lit. e), revin compartimentului de specialitate stabilit în acest scop la Ministerul Administraţiei Publice.
(2) Compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Administraţiei Publice pune periodic la dispoziţie C.T.P.C. informaţiile necesare pentru actualizarea bazei de date prevãzute la art. 31 lit. e).

CAP. 11
Prevederi finale

ART. 33
Prevederile art. 25 din normele metodologice se aplica laboratoarelor de încercãri în construcţii, autorizate conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare. Întrucât, conform <>art. 50 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 102/2003 , anexele nr. 6 şi 7 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 766/1997 se abroga la 27 februarie 2005, pana la aceasta data se pãstreazã autorizãrile acordate laboratoarelor de încercãri în construcţii. Autorizãrile care îşi înceteazã valabilitatea în acest interval nu se mai prelungesc.
ART. 34
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta procedura.


ANEXA 1
-------
la procedura
-------------

Nr. ......../data ........*1)


MODEL DE CERERE DE DESEMNARE

Laboratorul/organismul ......../(denumirea completa, adresa, telefon/fax, e-mail, cod unic de înregistrare, nr. de ordine în registrul comerţului)/...........................................................................................................................................................


CERERE DE DESEMNARE

Laboratorul/organismul ..................................*2), având sediul în ...............................*3), reprezentat prin director/preşedinte ..........................*4), în aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din Normele metodologice privind desemnarea şi notificarea nationala a laboratoarelor de încercãri, precum şi a organismelor de certificare şi de inspecţie care realizeazã evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 487/2002 , şi ale art. 5 alin. (2) din Procedura de evaluare şi desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru construcţii, aprobatã prin Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, al ministrului de interne şi al ministrului administraţiei publice nr. 308/409/189/2003, solicita Ministerului ...........................*5) sa fie evaluat în vederea desemnãrii, în scopul de a participa la atestarea conformitatii produselor pentru construcţii din familia de produse ...................*6), ca .....................*7), în cadrul sistemului de atestare a conformitatii produselor .....................*8).
Anexãm la prezenta cerere urmãtoarele documente*9):
- ...................................................
- ...................................................
- ...................................................


Directorul/preşedintele*10)
laboratorului/organismului,
.............................


--------------
*1) Numãrul/data de înregistrare de cãtre autoritatea competenta pentru desemnare.
*2) Denumirea completa a laboratorului sau organismului.
*3) Adresa completa, codul poştal.
*4) Numele şi prenumele.
*5) Denumirea completa a autoritãţii competente pentru desemnare.
*6) Denumirea familiei de produse şi a utilizãrii/utilizarilor preconizate, conform anexelor I şi II la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru construcţii.
*7) Denumirea, conform art. 4 alin. (1) din Procedura de evaluare şi desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru construcţii, a funcţiei şi sarcinilor privind atestarea conformitatii produselor aferente sistemului de atestare aplicabil, prevãzut în anexa III la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru construcţii.
*8) Sistemul de atestare a conformitatii aplicabil, prevãzut în anexa III la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru construcţii.
*9) Documentele necesare conform prevederilor art. 11 alin. (3) din Procedura de evaluare şi desemnare a organismelor abilitate pentru atestarea conformitatii produselor pentru construcţii.
*10) Numele, prenumele şi semnatura directorului/preşedintelui şi ştampila laboratorului sau organismului.




ANEXA 2


la procedura
------------


LISTA
organismelor desemnate în domeniul produselor pentru construcţii
(model)



────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea Numãrul Familii Numãrul Sistemul
şi adresa de de produse/ tabe- de atestare Funcţia organismului
organismului notificare Utilizãri lului*1) a confor-
desemnat naţional preconizate mitatii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Exemplu:
ABCD,
Bucureşti, xxxx Cimenturi 3.1.1 Sistem 1+ Organism de certificare
str. ... obişnuite produs
Organism de certificare
CIP*2)
Organism de inspecţie
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


----------
*1) Numãrul tabelului din anexa III la Regulamentul privind atestarea conformitatii produselor pentru construcţii, referitor la familia de produse respectiva.
*2) CIP = controlul intern al producţiei

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016