Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA din 1 octombrie 2004  de constatare a indeplinirii de catre asociatiile si federatiile de asociatii de consumatori a conditiilor prevazute de lege pentru recunoasterea de catre Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 1 octombrie 2004 de constatare a indeplinirii de catre asociatiile si federatiile de asociatii de consumatori a conditiilor prevazute de lege pentru recunoasterea de catre Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 962 din 20 octombrie 2004
CAP. 1
Prevederi generale

Prezenta procedurã stabileşte etapele de parcurs şi condiţiile specifice ce trebuiesc îndeplinite de asociaţiile şi federaţiile de asociaţii de consumatori pentru ca Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor sã propunã Guvernului României recunoaşterea acestora ca fiind de utilitate publicã.

CAP. 2
Legislaţie aplicabilã

- <>Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, modificatã şi completatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 37/2003
- <>Decretul nr. 31/1954 privind persoanele fizice şi persoanele juridice.

CAP. 3
Terminologie

În sensul prezentei proceduri, expresiile urmãtoarele sunt definite dupã cum urmeazã:
- asociaţiile de consumatori - organizaţii neguvernamentale, ca persoane juridice, conform legii, şi care, fãrã a urmãri realizarea de profit pentru membrii lor, au ca unic scop apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor în general;
- federaţiile asociaţiilor de consumatori - douã sau mai multe asociaţii de consumatori;
- utilitate publicã - orice activitate care vizeazã atingerea unor scopuri benefice în domenii de interes public general şi/sau comunitar.
În sensul prezentei proceduri, prin asociaţii se înţelege atât asociaţiile de consumatori, cât şi federaţiile de asociaţii de consumatori.

CAP. 4
Etape

4.1. Depunerea de cãtre asociaţie a cererii şi a dovezilor privind îndeplinirea condiţiilor specifice recunoaşterii acesteia ca fiind de utilitate publicã
4.1.1. Adresarea cererii:
Persoana sau persoanele împuternicite ale asociaţiei sã desfãşoare procedura de obţinere a recunoaşterii acesteia ca fiind de utilitate publicã vor adresa o cerere scrisã cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor str. Georges Clemenceau nr. 5, sectorul 1, Bucureşti -, cuprinzând cel puţin urmãtoarele elemente:
● denumirea asociaţiei şi adresa (dupã caz, telefon, fax, e-mail);
● persoana de contact (numele şi prenumele, adresa şi, dupã caz, telefon, e-mail).
Persoana de contact trebuie sã transmitã cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor, o datã cu cererea, şi urmãtoarele acte:
a) copii de pe actul constitutiv şi de pe statutul asociaţiei;
b) copie de pe dovada dobândirii personalitãţii juridice;
c) dovada privind bonitatea asociaţiei, emisã de banca la care are deschis contul;
d) copie de pe dovada privind situaţia juridicã a sediului asociaţiei;
e) numele şi adresa persoanelor fizice, respectiv denumirea şi sediul persoanelor juridice cu care asociaţia colaboreazã în mod frecvent în vederea realizãrii obiectului sãu de activitate, pentru care aceasta solicitã recunoaşterea statutului de utilitate publicã.
4.1.2. Depunerea dovezilor privind îndeplinirea condiţiilor recunoaşterii asociaţiei ca fiind de utilitate publicã:
1. procesele-verbale ale şedinţelor adunãrii generale a membrilor asociaţiei pe cel puţin 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoaşterea statutului de utilitate publicã;
2. rapoartele de activitate ale consiliului director al asociaţiei pe cel puţin 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoaşterea statutului de utilitate publicã;
3. rapoartele comisiei de cenzori pe cel puţin 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoaşterea statutului de utilitate publicã;
4. raport de activitate al asociaţiei, din care sã rezulte desfãşurarea unei activitãţi anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte specifice scopului, şi realizarea majoritãţii obiectivelor stabilite;
5. situaţiile financiare anuale şi bugetele de venituri şi cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoaşterea statutului de utilitate publicã;
6. documentele care atestã parteneriatul cu alte asociaţii, fundaţii, instituţii publice etc.;
7. certificatele constatatoare privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de platã a impozitelor şi taxelor cãtre stat, inclusiv a celor locale, precum şi a contribuţiilor pentru asigurãrile sociale de stat, asigurãrile sociale de sãnãtate, asigurãrile de şomaj (formularele-tip eliberate de autoritãţile competente);
8. valoarea activului patrimonial la momentul constituirii asociaţiei şi valoarea patrimoniului pe fiecare an dintre cei 3 ani anteriori depunerii cererii privind recunoaşterea statutului de utilitate publicã.
4.1.3. Declaraţii:
● declaraţia pe propria rãspundere a preşedintelui, cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, privind veridicitatea informaţiilor cuprinse în raport, faptul cã organizaţia nu a desfãşurat activitãţi ilicite ori contrare ordinii publice sau bunelor moravuri şi cã nu are sume neachitate la scadenţã cãtre persoanele fizice ori juridice;
● în cazul federaţiilor care solicitã recunoaşterea ca fiind de utilitate publicã, dovada cã cel puţin douã treimi din numãrul asociaţiilor care o alcãtuiesc sunt de utilitate publicã.
4.1.4. Verificarea documentelor depuse de asociaţie
Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor Direcţia integrare europeanã, strategii, parteneriat, relaţii externe, prin Compartimentul parteneriat, verificã depunerea întregii documentaţii a asociaţiei, confom pct. 4.1.1. şi 4.1.2. din prezenta procedurã.
În cazul în care se constatã cã documentaţia este incompletã sau neclarã, se solicitã persoanei împuternicite date şi documente suplimentare.
Pânã la primirea datelor şi documentelor suplimentare solicitate de Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor, acţiunea de examinare a documentaţiei asociaţiei se suspendã.
4.2. Examinarea cererii şi îndeplinirea condiţiilor
4.2.1. Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor - Direcţia integrare europeanã, strategii, parteneriat, relaţii externe, prin Compartimentul parteneriat, examineazã, în termen de 60 de zile, cererea şi îndeplinirea cumulativã a condiţiilor obligatorii prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta procedurã, inclusiv prin solicitarea de informaţii de la persoanele fizice sau de la persoanele juridice cu care asociaţia colaboreazã în mod frecvent.
4.3. Întocmirea raportului ca urmare a examinãrii documentaţiei
4.3.1. În cazul în care sunt îndeplinite cumulativ condiţiile specifice, Direcţia integrare europeanã, strategii, parteneriat, relaţii externe, prin Compartimentul parteneriat, întocmeşte un raport favorabil privind recunoaşterea asociaţiei ca fiind de utilitate publicã, care, dupã ce este avizat de Serviciul juridic şi audit public intern, va fi prezentat conducerii Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în vederea aprobãrii. În acest caz Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor va propune Guvernului României recunoaşterea.
4.3.2. În cazul în care nu sunt îndeplinite cumulativ condiţiile specifice, Direcţia integrare europeanã, strategii, parteneriat, relaţii externe, prin Compartimentul parteneriat, întocmeşte un rãspuns motivat, care, dupã ce este avizat de Serviciul juridic şi audit public intern şi prezentat conducerii Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, va fi transmis persoanelor juridice solicitante, în termen de 30 de zile de la luarea deciziei.
4.3.3. În conformitate cu <>art. 40 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, în cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii va fi înaintatã propunerea de recunoaştere a statutului de utilitate publicã, împreunã cu toatã documentaţia necesarã luãrii deciziei, cãtre Guvernul României, în vederea finalizãrii deciziei de recunoaştere a acestui statut. Dacã propunerea se respinge, soluţia va fi comunicatã asociaţiei de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor, în termen de 120 de zile de la depunerea cererii şi a documentelor necesare luãrii deciziei.


ANEXĂ
la procedurã



CONDIŢII OBLIGATORII
pentru recunoaşterea de cãtre Guvernul României a
asociaţiilor de consumatori ca fiind de utilitate publicã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr Condiţia generalã Criteriile specifice Documentul Îndepli- Îndepli-
crt. obligatorie ce se nirea nirea
analizeazã crite- condi-
riului ţiei
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
A. Asociaţia îşi Asociaţia are ca unic Statutul şi
desfãîoarã acti- scop apãrarea dreptu- actul consti-
vitatea în interes rilor şi intereselor tutiv ale
general sau comu- legitime ale membrilor asociaţiei
nitar, dupã caz. sãi sau ale consumato-
rilor în general.
─────────────────────────────────────────────────────
Asociaţia nu urmãreşte
realizarea de profit
pentru membrii sãi.
─────────────────────────────────────────────────────
Asociaţia este consti-
tuitã ca organizaţie
neguvernamentalã.
─────────────────────────────────────────────────────
Asociaţia se aflã în
evidenţa Autoritãţii
Naţionale pentru
Protecţia Consuma-
torilor.
─────────────────────────────────────────────────────
Denumirea asociaţiei
sã nu conţinã sin-
tagme sau cuvinte
specifice unor auto-
ritãţi publice, de
naturã sã producã
confuzie cu titu-
latura acestora (de
exemplu, Asociaţia
Naţionalã pentru
Protecţia Consumato-
rilor - ANPC).
─────────────────────────────────────────────────────
Personalul de condu-
cere şi salariaţii
organelor de specia-
litate ale adminis-
traţiei publice,
precum şi ale servi-
ciilor publice des-
centralizate ale
ministerelor sau
ale altor autoritãţi,
cu atribuţii pe
linia protecţiei
consumatorilor, sã
nu deţinã funcţii
în organele de con-
ducere ale asociaţiei.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
B. Asociaţia funcţio- Adunarea generalã a Procesul-verbal
neazã de cel puţin asociaţiei de consu- al întrunirii
3 ani, anterior matori s-a întrunit adunãrii gene-
datei depunerii cel puţin o datã pe rale a asocia-
cererii. an în cei 3 ani an- ţiei
teriori depunerii
cererii.
─────────────────────────────────────────────────────
Rapoartele de activi- Rapoartele de
tate ale consiliului activitate ale
director, prezentate consiliului
adunãrii generale a director şi
asociaţiei pe cei 3 cenzorului sau
3 ani anteriori ale comisiei
depunerii cererii de cenzori
─────────────────────────────────────────────────────
Rapoartele cenzo-
rului sau ale comi-
siei de cenzori a
asociaţiei, care au
fost prezentate
adunãrii generale
pe cei 3 ani ante-
riori depunerii
cererii.
─────────────────────────────────────────────────────
Plata impozitelor, Certificatele
taxelor, contribuţii- constatatoare
lor bugetare cãtre privind înde-
stat,inclusiv a celor plinirea obli-
locale, precum şi a gaţiilor exi-
contribuţiilor pentru gibile de platã
asigurãrile sociale a impozitelor
de stat, asigurãrile şi taxelor
sociale de sãnãtate, cãtre stat, in-
asigurãrile de şomaj clusiv a celor
pe cei 3 ani anteri- locale, precum
ori depunerii cererii şi a contribu-
ţiilor pentru
asigurãrile
sociale de stat,
asigurãrile
sociale de sã-
nãtate, asigu-
rãrile de şomaj
(formularele-tip
eliberate de
autoritãţile
competente)
─────────────────────────────────────────────────────
Dispune de un sediu Situaţia ju-
şi de dotãri materi- ridicã a
ale care asigurã sediului
funcţionarea asocia- asociaţiei
ţiei în interes ge-
neral sau comunitar.
─────────────────────────────────────────────────────
Durata de funcţionare Actul consti-
a asociaţiei este tutiv al
nelimitatã. asociaţiei
─────────────────────────────────────────────────────
Are capacitatea de autofinanţare. Dovada privind bonitatea
asociaţiei
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
C. Asociaţia a realizat Solicitarea luãrii de Statutul şi
majoritatea obiecti- mãsuri de cãtre auto- actul consti-
velor stabilite. ritãţile competente tutiv ale
pentru oprirea pro- asociaţiei
ducţiei sau retrage- Raportul de
rea de pe piaţã a activitate
produselor ori ser-
viciilor care nu
asigurã nivelul ca-
litativ prescris
în documentele sta-
bilite de lege sau
care pun în pericol
viaţa, sãnãtatea
ori securitatea
consumatorilor.
─────────────────────────────────────────────────────
Desfãşurarea de
activitãţi de infor-
mare, educare şi con-
siliere a consumato-
rilor asupra caracte-
risticilor esenţiale
ale produselor şi
serviciilor.
─────────────────────────────────────────────────────
Solicitarea şi obţi-
nerea unor informaţii
asupra preţului şi
caracteristicilor ca-
litative ale produs-
elor sau serviciilor
de naturã sã îi ajute
pe consumatori la
luarea unei decizii
asupra achiziţionãrii
acestora.
─────────────────────────────────────────────────────
Informarea opiniei pu-
blice prin mass-media
asupra deficienţelor
de calitate ale
produselor şi servi-
ciilor, precum şi
asupra consecinţelor
vãtãmãtoare ale aces-
tora pentru consuma-
tori
─────────────────────────────────────────────────────
Apãrarea drepturilor
şi intereselor legi-
time ale consumatori-
lor, inclusiv prin
introducerea de acţi-
uni în justiţie
Solicitarea servicii-
lor sau organelor
administraţiei publi-
ce, efectuarea de
analize şi încercãri
ale produselor des-
tinate consumatorilor
şi publicarea rezulta-
telor
─────────────────────────────────────────────────────
Alte obiective speci-
fice apãrãrii dreptu-
rilor şi intereselor
consumatorilor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
D. Prezentarea raportu- Obiectivele proiectu- Raportul de
lui de activitate, lui/programului sunt activitate
din acre sã rezulte din domeniul apãrãrii Situaţiile
desfãşurarea unei drepturilor şi intere- financiare
activitãţi anteri- selor legitime ale anuale şi
oare semnificative, consumatorilor. bugetele de
prin derularea venituri şi
unor programe ori cheltuieli ale
proiecte specifice asociaţiei
scopului sãu, în- ─────────────────────────────────────────────────────
soţit de situaţiile Atingerea obiective-
financiare anuale lor definite în
şi de bugetele de proiect/ program;
venituri şi chel- adecvarea metodei de
tuieli pe ultimii evaluare care sã per-
3 ani anteriori mitã verificarea
datei depunerii atingerii obiecti-
cererii velor definite ale
proiectului/
programului.
─────────────────────────────────────────────────────
Proiectul/programul a
identificat necesitã-
ţile de venituri şi
cheltuieli şi constrân-
gerile grupului-ţintã
pe ultimii 3 ani ante-
riori de consumatori.
─────────────────────────────────────────────────────
Calificarea şi experi-
enţa personalului
asociaţiei implicat în
realizarea proiectului/
programului
─────────────────────────────────────────────────────
Numãrul de beneficiari
direcţi şi indirecţi ai
proiectului/programului
este semnificativ.
─────────────────────────────────────────────────────
Nivelul difuzãrii re-
zultatelor proiectului/
programului
─────────────────────────────────────────────────────
Proiectul/programul este
relevant pentru comuni-
tate (grupul-ţintã) şi
pentru obiectivele
asociaţiei.
─────────────────────────────────────────────────────
Impactul proiectului/
programului asupra
comunitãţii (grupului-
ţintã) este semnifi-
cativ.
─────────────────────────────────────────────────────
Nivelul cooperãrii cu
alte organizaţii ne-
guvernamentale în rea-
lizarea proiectului/
programului
─────────────────────────────────────────────────────
Efectele multiplica-
toare ale proiectului/
programului sunt sem-
nificative
─────────────────────────────────────────────────────
Asigurarea continui-
tãţii activitãţii de
apãrare a drepturilor
şi intereselor legi-
time ale consumatori-
lor în urma derulãrii
proiectului/progra-
mului
─────────────────────────────────────────────────────
Avizul administraţiei Situaţiile
financiare pentru si- financiare
tuaţiile financiare anuale şi
şi bugetele de veni- bugetele
turi şi cheltuieli de venituri
ale asociaţiei şi cheltu-
ieli pe ul-
timii 3 ani
anteriori
datei depu-
nerii cererii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
E. Valoarea acti- Activul pa-
vului patrimo- trimonial
nial pe fiecare iniţial
dintre cei 3 ani Activul pa-
anteriori este trimonial
cel puţin egalã pe fiecare
cu valoarea pa- dintre cei
trimoniului ini- 3 ani ante-
ţial. riori
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016