Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURA DE NOTIFICARE din 22 decembrie 2003  a unui accident major    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA DE NOTIFICARE din 22 decembrie 2003 a unui accident major

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 118 din 10 februarie 2004

1. Scop
Prezenta procedurã prezintã modul de întocmire a notificãrii unui accident major în care sunt implicate categoriile de substanţe periculoase nominalizate în pãrţile I şi II din anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 privind controlul activitãţilor care prezintã pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase.
În cadrul prezentei proceduri sunt prezentate datele, informaţiile, formularele şi responsabilitãţile asociate schimbului şi diseminãrii informaţiilor în cazul producerii unui accident major.
2. Domeniul de aplicare
Prezenta procedurã se aplicã tuturor unitãţilor economice care intrã sub incidenţa prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 95/2003 .
Prezenta procedurã nu se aplicã:
● activitãţilor desfãşurate în cadrul obiectivelor, instalaţiilor sau depozitelor militare;
● pericolelor induse de radiaţii ionizante;
● transportului de substanţe periculoase şi stocãrii temporare intermediare a acestora pe cãi rutiere, cãi ferate, cãi de navigaţie interne, cãi maritime sau cãi aeriene, situate în afara obiectivelor unde se desfãşoarã activitãţi în care sunt prezente substanţele periculoase prevãzute în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 ;
● operaţiilor de încãrcare, descãrcare şi transport la sau de la alte mijloace de transport pe docuri, punţi sau staţii de triaj;
● transportului de substanţe periculoase prin conducte, inclusiv pentru staţii de pompare, situate în afara obiectivelor în care se desfãşoarã activitãţi în care sunt prezente substanţele periculoase prevãzute în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 ;
● activitãţilor din industria extractivã privind explorarea şi exploatarea minereurilor din cariere, foraje sau mine;
● depozitãrii deşeurilor.
3. Termeni şi definiţii
Definiţiile termenilor utilizaţi în prezenta procedurã sunt urmãtoarele:
● accident major - orice eveniment survenit, cum ar fi o emisie de substanţe periculoase, un incendiu sau o explozie, care rezultã din evoluţii necontrolate în cursul exploatãrii oricãrui obiectiv prevãzut la <>art. 3 din Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 , care conduce la apariţia imediatã sau întârziatã a unor pericole grave asupra sãnãtãţii populaţiei şi/sau asupra mediului, în interiorul sau în exteriorul obiectivului, şi în care sunt implicate una sau mai multe substanţe periculoase;
● autoritatea centralã pentru protecţia mediului Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului;
● autoritatea publicã teritorialã pentru protecţia mediului agenţiile de protecţie a mediului judeţene, a municipiului Bucureşti şi Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunãrii" (ARBDD);
● autoritatea centralã de protecţie civilã - Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã;
● autoritatea teritorialã de protecţie civilã - serviciul public comunitar pentru situaţii de urgenţã, aflat în subordinea consiliilor judeţene şi locale, precum şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti;
● avarie - eveniment sau incident care nu genereazã efecte majore asupra sãnãtãţii populaţiei şi/sau asupra mediului, dar care are potenţial sã producã un accident major;
● obiectiv - spaţiul care se aflã sub controlul titularului activitãţii, unde sunt prezente substanţe periculoase în una sau în mai multe instalaţii, inclusiv infrastructurile ori activitãţile comune sau conexe;
● substanţã periculoasã - orice substanţã chimicã purã, amestec de substanţe sau preparate prevãzute în partea I din anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 ori care îndeplineşte criteriile prevãzute în partea II din anexa nr. 2 la aceeaşi hotãrâre şi care existã sub formã de materii prime, produse, produse secundare, reziduuri sau produse intermediare, inclusiv acele substanţe despre care existã presupunerea rezonabilã cã vor fi generate în cazul producerii unui accident;
● titularul activitãţii - orice persoanã fizicã sau juridicã care exploateazã ori deţine controlul instalaţiei/obiectivului sau care este delegatã cu o putere economicã decisivã în ceea ce priveşte funcţionarea acestora.
4. Reguli procedurale
4.1. Informarea autoritãţilor
În conformitate cu prevederile <>art. 14 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 , în cazul producerii unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, care îndeplineşte cel puţin una dintre consecinţele descrise la pct. 4.2, titularul activitãţii are obligaţia de a informa imediat autoritãţile publice teritoriale cu responsabilitãţi în domeniile protecţiei civile, protecţiei mediului, protecţiei muncii, administraţiei publice şi sãnãtãţii.
Informarea se va face imediat, atât telefonic, cât şi prin elaborarea imediatã sau cel târziu în timpul sãptãmânii ce urmeazã accidentului a unui document denumit în continuare notificare. Acest document trebuie sã cuprindã cel puţin datele şi informaţiile structurate conform formularului prezentat în anexa nr. 2.1.
4.2. Evaluarea accidentului
Evaluarea unui acccident sau a unei avarii se face pe baza urmãtoarelor criterii:
● prezenţa substanţelor periculoase - orice incendiu ce conduce la un accident, la o explozie şi/sau la eliberarea accidentalã a unei substanţe periculoase în cantitãţi de cel puţin 5% din cantitatea relevantã stabilitã în coloana 3 a tabelelor nr. 1 şi 2 din partea I a anexei nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 95/2003 ;
● vãtãmarea persoanelor:
a) un deces;
b) rãnirea a 6 persoane în interiorul obiectivului şi spitalizarea acestora cel puţin pentru 24 de ore;
c) rãnirea unei persoane din afara obiectivului şi spitalizarea acesteia cel puţin pentru 24 de ore;
● producerea de daune asupra bunurilor imobiliare:
a) producerea de daune asupra unei/unor locuinţe din afara obiectivului şi distrugerea acesteia/acestora, creând imposibilitatea de a mai fi locuitã/locuite ca rezultat al accidentului;
b) evacuarea sau sinistrarea unor persoane pentru mai mult de douã ore (persoane x ore), valoarea calculatã trebuie sã fie de cel puţin 500;
c) întreruperea serviciilor de furnizare a apei potabile, electricitãţii, gazului sau telecomunicaţiilor pentru mai mult de douã ore (persoane x ore) în cazul în care valoarea rezultatã prin multiplicarea numãrului de persoane afectate cu numãrul de ore de întrerupere a serviciilor menţionate este de cel puţin 1.000;
● producerea de efecte nocive imediate asupra mediului:
a) daune permanente sau pe termen lung asupra habitatelor terestre:
- 0,5 ha sau mai mult dintr-un habitat cu valoare ecologicã ori de conservare, protejat prin lege;
- 10 ha sau mai mult dintr-un habitat mai extins, incluzând teren agricol;
b) daune semnificative sau pe termen lung asupra habitatelor de apã curgãtoare sau marine (acolo unde este cazul, în procesul de evaluare a pagubelor se pot face referiri la legislaţia referitoare la substanţele şi preparatele chimice periculoase sau la concentraţia letalã pentru 50% din speciile reprezentative ale mediului afectat):
- 10 km sau mai mult dintr-un râu sau canal;
- 1 ha sau mai mult dintr-un lac sau iaz;
- 2 ha sau mai mult dintr-o deltã;
- 2 ha sau mai mult dintr-o apã costierã sau mare deschisã;
c) daune semnificative aduse unui acvifer sau apelor subterane marine (acolo unde este cazul, în procesul de evaluare a pagubelor se pot face referiri la legislaţia referitoare la substanţele şi preparatele chimice periculoase sau la concentraţia letalã pentru 50% din speciile reprezentative ale mediului afectat):
- 1 ha sau mai mult;
● producerea de daune asupra bunurilor:
a) daune aduse bunurilor din cadrul obiectivului, a cãror valoare în lei reprezintã echivalentul a cel puţin 0,5 milioane euro;
b) daune aduse unor bunuri din afara obiectivului, a cãror valoare în lei reprezintã echivalentul a cel puţin 0,2 milioane euro;
● producerea de daune transfrontierã: orice accident în care este prezentã o substanţã periculoasã şi care produce efecte în afara teritoriului naţional.
5. Responsabilitãţi
5.1. Responsabilitãţi ale titularului activitãţii
În cazul producerii unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, titularul activitãţii are obligaţia de a informa imediat autoritãţile publice teritoriale cu responsabilitãţi în domeniile: protecţiei civile, protecţiei mediului, protecţiei muncii, administraţiei publice şi sãnãtãţii.
Un accident se notificã autoritãţilor publice teritoriale şi centrale, dacã are cel puţin una dintre consecinţele prezentate la pct. 4.2.
Se notificã orice accident sau avarie consideratã ca prezentând un interes tehnic special pentru prevenirea accidentelor majore şi pentru limitarea consecinţelor acestora, chiar dacã nu îndeplineşte consecinţele prezentate la pct. 4.2.
Titularul activitãţii pe platforma cãruia s-a produs un accident major are obligaţia de a elabora notificarea şi va rãspunde de transmiterea acesteia autoritãţilor publice teritoriale de protecţie civilã şi pentru protecţia mediului.
Titularul activitãţii are obligaţia de a actualiza informaţiile prezentate în notificare în cazul în care cercetãrile ulterioare dezvãluie date suplimentare care modificã informaţiile iniţiale sau concluziile referitoare la accidentul major produs.
5.2. Responsabilitãţi ale reprezentanţilor autoritãţilor publice
Reprezentanţii autoritãţilor publice teritoriale de protecţie civilã şi pentru protecţia mediului au obligaţia de a valida conţinutul notificãrii şi de a comunica titularului activitãţii respective observaţii cu privire la corectitudinea sau incorectitudinea acesteia.
Autoritatea centralã pentru protecţia mediului, prin autoritãţile publice teritoriale pentru protecţia mediului, are obligaţia de a urmãri:
a) luarea tuturor mãsurilor de intervenţie şi remediere necesare, urgente, pe termen mediu sau lung, de cãtre titularul activitãţii;
b) colectarea şi verificarea, prin inspecţie, a informaţiilor necesare pentru analizarea completã a aspectelor tehnice, organizatorice şi manageriale ale accidentului major;
c) îmbunãtãţirea mãsurilor preventive viitoare ce se impun, de cãtre titularul activitãţii.
Autoritatea centralã de protecţie civilã, prin autoritãţile teritoriale de protecţie civilã, are obligaţia de a urmãri:
a) organizarea şi conducerea activitãţilor de pregãtire, prevenire şi protecţie a populaţiei, bunurilor materiale şi a valorilor culturale în cazul producerii unor accidente majore;
b) participarea cu forţe şi mijloace la acţiunile de limitare şi înlãturare a efectelor în cazul producerii accidentelor majore;
c) luarea mãsurilor de intervenţie şi remediere necesare, urgente, pe termen mediu sau lung, de cãtre titularul activitãţii;
d) verificarea şi colectarea, prin inspecţie, a informaţiilor necesare pentru analizarea completã a aspectelor tehnice, organizatorice şi manageriale ale accidentului major;
e) îmbunãtãţirea mãsurilor preventive viitoare ce se impun, de cãtre titularul activitãţii;
f) anunţarea autoritãţilor similare din ţãrile vecine în caz de producere a unui accident major cu posibile efecte transfrontiere.
6. Înregistrãri
Titularul activitãţii cu potenţial pericol de producere a unor accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase este obligat sã pãstreze un exemplar original al notificãrii transmise autoritãţilor publice teritoriale de protecţie civilã şi pentru protecţia mediului. De asemenea, se recomandã stocarea acestui document şi pe suport magnetic.

ANEXA 2.1

NOTIFICARE
a accidentului major produs la data de ....

1. Elemente de identificare a unitãţii economice:
a) denumirea unitãţii economice;
b) adresa completã a unitãţii economice;
c) numele sau denumirea comercialã a titularului activitãţii;
d) sediul social al titularului activitãţii, inclusiv adresa completã a acestuia;
e) numele, prenumele şi funcţia persoanei care administreazã unitatea economicã;
f) profilul de activitate.
2. Caracterizarea accidentului în funcţie de criteriile prevãzute la pct. 4.2 din procedurã
3. Circumstanţele accidentului:
● locul în care s-a produs accidentul (instalaţie, echipament de proces, sistem de stocare, sistem de compresie, conducte etc.);
● modul de operare în momentul producerii accidentului;
● condiţiile meteorologice în timpul producerii accidentului (viteza şi direcţia vântului, clasa de stabilitate, temperatura şi umiditatea aerului, presiunea atmosfericã);
● tipul accidentului (incendiu, explozie, evacuare toxicã etc.);
● cauza accidentului (cauza imediatã);
● substanţele periculoase implicate;
● cantitãţile de substanţe periculoase implicate în accident; dacã nu sunt disponibile informaţii precise, pot fi inserate estimãri de tipul:
- mai puţin de X tone;
- între X şi Y tone;
- mai mult de Y tone.
4. Felul notificãrii:
● prima notificare;
● completãri şi corectãri;
● notificare finalã.
5. Consecinţele accidentului
Evaluarea efectelor asupra:
● persoanelor din interiorul şi exteriorul obiectivului;
● bunurilor imobiliare din interiorul şi exteriorul obiectivului;
● factorilor de mediu: apa de suprafaţã, apa subteranã, aer şi sol.
6. Mãsuri de atenuare a efectelor accidentului major în interiorul amplasamentului:
● mãsuri de intervenţie şi de remediere de primã urgenţã adoptate;
● mãsuri de minimizare a efectelor asupra activitãţilor care nu au fost direct afectate;
● mãsuri de intervenţie şi/sau de remediere necesare pe termen mediu şi lung (mãsuri necesare în scopul asigurãrii unei restaurãri rapide şi corespunzãtoare a zonelor afectate, o datã cu terminarea urgenţei);
● mãsuri de prevenire a producerii unor accidente similare;
● planificarea timpului pentru implementarea mãsurilor.
7. Data întocmirii notificãrii
● Notificarea a fost întocmitã la data de ....
8. Datele de identificare a persoanei care a întocmit notificarea:
● numele, prenumele şi funcţia persoanei care a întocmit notificarea;
● semnãtura persoanei care a întocmit notificarea;
● ştampila unitãţii economice.



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016