Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PRECIZARI nr. 2011 din 5 ianuarie 1993  privind masurile ce trebuie luate pentru inchiderea exercitiului financiar pe anul 1992    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PRECIZARI nr. 2011 din 5 ianuarie 1993 privind masurile ce trebuie luate pentru inchiderea exercitiului financiar pe anul 1992

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 3 din 14 ianuarie 1993


I. Administratorii regiilor autonome şi societãţilor comerciale cu capital de stat şi privat, indiferent de forma de organizare, au, potrivit art. 11 din Legea contabilitãţii nr. 82/1991, rãspunderea organizãrii şi ţinerii contabilitãţii potrivit dispoziţiilor legale.
Pentru închiderea corecta a exerciţiului financiar pe anul 1992 se vor lua urmãtoarele mãsuri:
1. Efectuarea inventarierii întregului patrimoniu al unitãţii, potrivit prevederilor legii mai sus menţionate şi metodologiei prevãzute în cap. 5 din Normele metodologice privind contabilitatea unitãţilor economice, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 595/1970, stabilirea rezultatelor inventarierii, înregistrarea în contabilitate şi reflectarea acestora în bilanţul contabil pe anul 1992.
2. Perfectarea, valorificarea şi înregistrarea în contabilitate a tuturor documentelor care privesc operaţiuni de capital, miscarea bunurilor materiale, cheltuieli, încasãri, decontãri sau alte operaţiuni economice şi financiare privind gestiunea anului 1992.
În acest scop, se va urmãri ţinerea corecta şi la zi a evidentei, astfel ca toate operaţiunile efectuate sa fie consemnate în documente legale, iar acestea sa fie înregistrate în conturile sintetice şi analitice în vederea verificãrii concordanţei datelor din aceste evidente şi clarificarii diferenţelor constatate. Înscrisurile care stau la baza înregistrãrilor în contabilitate pot dobîndi calitatea de document justificativ numai în cazurile în care furnizeazã toate informaţiile prevãzute de normele legale în vigoare. În cazul cumpãrãrii de bunuri şi valori (executãri de lucrãri sau prestãri de servicii) de la persoane fizice, înscrisul trebuie sa conţinã toate elementele de identificare a persoanei de la care acestea s-au procurat (nume şi prenume, seria şi numãrul actului de identitate şi adresa completa).
3. Analiza conţinutului soldurilor conturilor contabile, în sensul ca acestea sa reflecte operaţiunile reale efectuate şi înregistrate în contabilitate pe baza de documente justificative, conform normelor metodologice şi instrucţiunilor de aplicare a planurilor de conturi.
Cu aceasta ocazie se va urmãri, în principal, clarificarea, regularizarea şi lichidarea sumelor ce se menţin nejustificat în soldul unor conturi din activul şi pasivul bilanţului, cum sînt:
a) conturile: "materiale", "obiecte de inventar în depozit", "produse finite", "produse expediate, lucrãri executate şi servicii prestate", luindu-se mãsuri pentru lichidarea stocurilor fãrã mişcare, respectiv clarificarea refuzurilor de plati şi încasarea facturilor;
b) conturile: "cheltuieli de producţie" şi "cheltuieli de circulaţie", urmãrindu-se încadrarea în consumurile programate, închiderea comenzilor sistate sau abandonate şi decontarea producţiei realizate şi a cheltuielilor de circulaţie;
c) conturile: "debitori", "clienţi", "furnizori" şi "creditori" (interni şi externi), urmãrindu-se încasarea debitelor şi creanţelor restante în lei şi în valuta, precum şi achitarea obligaţiilor de plata fata de furnizori şi creditori. La analiza soldului conturilor de "creditori" se va asigura determinarea corecta a obligaţiilor fata de fondurile speciale (cercetare-dezvoltare, fondul de risc şi accident, fondul special pentru asigurãrile sociale ale ţãrãnimii, constituit în perioada 1.IV.- 30.IX.1992, conform Legii nr. 36/1992, fondul de pensii şi asigurãri sociale pentru agricultori, constituit dupã data de 1.X.1992, potrivit Legii nr. 80/1992 şi Hotãrîrii Guvernului nr. 557/1992, fondul special pentru sãnãtate, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 22/1992, aprobatã prin Legea nr. 114/1992, etc.);
d) contul "decontãri din operaţiuni în curs de lãmurire", luindu-se mãsuri pentru clarificarea sumelor înregistrate, trecerea lor pe seama persoanelor vinovate, costurilor de producţie sau rezultatelor financiare, dupã caz, şi, respectiv, pentru identificarea apartenentei şi naturii sumelor încasate, în conformitate cu dispoziţiile legale;
e) contul "decontãri cu bugetul statului", actionindu-se pentru vãrsarea la termenele legale a obligaţiilor fata de bugetul statului.
Totodatã, se vor analiza eventualele sume evidentiate în debitul acestui cont, reprezentind creanţe de încasat de la bugetul de stat. În legatura cu aceasta, se precizeazã ca se pot evidenţia drepturi ale agenţilor economici în contul bugetului de stat numai în mãsura reglementãrii exprese, prin dispoziţii legale, a operaţiunilor respective, luindu-se mãsuri pentru stornarea înregistrãrilor care nu se încadreazã în dispoziţiile legale.
Eventualele subvenţii sau diferenţe de preţ cuvenite agenţilor economici şi neîncasate de la bugetul de stat la 31 decembrie 1992 se pot inregistra în debitul contului 430 "decontãri cu bugetul statului", numai pe baza certificãrii realitãţii acestora de cãtre organele de control financiar teritoriale;
f) contul "subvenţii pentru acoperirea pierderilor", urmãrindu-se ca în creditul acestui cont din bilanţul anual sa fie înregistrate numai subvenţiile aferente facturilor emise şi neîncasate la 31 decembrie 1992 şi, ca urmare, pentru evidentierea corecta a acestora, se impune verificarea exactitatii sumelor pe baza cantitãţilor de produse livrate şi neîncasate şi a subvenţiilor unitare, aprobate şi comunicate pe produse de cãtre Ministerul Finanţelor. În cazurile în care s-au primit subvenţii de la bugetul de stat mai mari decît cele cuvenite potrivit deconturilor anuale definitive, sumele respective se vor vira la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz, respectîndu-se Instrucţiunile Ministerului Finanţelor nr. 4955/1992.
4. Stabilirea corecta a profitului impozabil, a impozitului pe profit, determinarea profitului net şi repartizarea acestuia pe destinatiile prevãzute de lege.
În acest scop, se va asigura determinarea corecta a cheltuielilor aferente activitãţii desfãşurate, corespunzãtoare veniturilor, inclusiv a impozitului pe circulaţia mãrfurilor şi accizelor, urmãrindu-se:
- inventarierea şi stabilirea exactã a producţiei neterminate şi evaluarea corecta a acesteia;
- repartizarea cheltuielilor de transport-aprovizionare aferente materialelor consumate, potrivit regulilor stabilite prin instrucţiunile de aplicare a planurilor de conturi;
- repartizarea cheltuielilor anticipate şi a cheltuielilor indirecte în conformitate cu regulile de baza privind evidenta şi calcularea costurilor, iar pentru cele eşalonate pe mai mult de 2 ani, existenta aprobãrilor legale;
- includerea în costuri, potrivit reglementãrilor în vigoare, a rezervelor create pentru cheltuielile preliminate, în limita cheltuielilor efective. Eventualele rezerve constituite nelegal sau în plus vor fi stornate din costuri;
- includerea pe costuri a premiilor plãtite de cãtre agenţii economici, precum şi a altor sume din fondul de salarii, în conformitate cu prevederile Hotãrîrii Guvernului nr. 496/1992. Cota de constituire a fondului de premiere şi modalitãţile concrete de acordare (obiective, periodicitate, categorii de personal) sînt cele stabilite prin contractul colectiv de munca şi se pot acorda în limita posibilitãţilor financiare ale fiecãrui agent economic şi în cadrul fondului total destinat plãţii salariilor pentru care nu se plãteşte impozit suplimentar;
- pentru eventualele sporuri, adaosuri sau premii acordate, în cazul unor unitãţi care au obţinut rezultate financiare deosebite peste fondul total destinat plãţii salariilor se plãteşte impozit suplimentar potrivit Hotãrîrii Guvernului nr. 21/1992. În afarã sumelor menţionate mai sus, societãţile comerciale cu capital majoritar de stat şi regiile autonome constituie, potrivit legii, fondul de participare a salariaţilor la profit în proporţie de pînã la 10% şi, respectiv, 5% din profitul rãmas dupã plata impozitului datorat;
- potrivit art. 23 şi 24 din Legea nr. 36/1992, agenţii economici cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi cei cu capital integral sau majoritar privat pot efectua din profitul brut realizat cheltuieli pentru sprijinirea unor activitãţi sociale (cantine, cãmine muncitoresti, crese, grãdiniţe şi alte acţiuni sociale colective), precum şi a unor acţiuni culturale şi sportive, în limita unei cote de pînã la 1,5% şi, respectiv, 2% aplicatã asupra fondului de salarii realizat anual.
Cotele prevãzute mai sus reprezintã limite maxime ce nu pot fi depasite:
- stabilirea corecta a diferenţelor dintre preţurile de înregistrare şi costurile efective la produsele fabricate, precum şi la produsele facturate, vîndute şi încasate, potrivit instrucţiunilor de aplicare a planurilor de conturi;
- determinarea cheltuielilor de circulaţie şi, respectiv, a adaosului comercial, aferent stocurilor de mãrfuri din unitãţile comerciale, potrivit instrucţiunilor de aplicare a planului de conturi;
- delimitarea corecta a soldului conturilor de venituri anticipate şi venituri de realizat;
- reflectarea în contabilitate a diferenţelor favorabile sau nefavorabile rezultate în urma operaţiunilor efectuate în valuta, avîndu-se în vedere ca acestea trebuie reflectate în venituri sau cheltuieli financiare, dupã caz, la cursul de schimb valutar în vigoare, numai la efectuarea operaţiunilor de încasãri sau plati în valuta. Se precizeazã ca, la 31 decembrie 1992, activele şi pasivele în valuta se vor reevalua la cursul valutar existent la acea data, diferenţele rezultate evidentiindu-se în contul 494.09 "diferenţe de curs valutar - 31 decembrie 1992".
În creditul acestui cont se înregistreazã diferenţele favorabile rezultate între cursul valutar la 31 decembrie 1992 şi cursurile valutare cu care activele au fost înregistrate în contabilitate pînã la acea data, iar în debit, diferenţele nefavorabile rezultate între cursul valutar la 31 decembrie 1992 şi cursurile valutare cu care pasivele au fost evidentiate în contabilitate.
Diferenţele favorabile existente în contul 494.09 se înscriu în pasivul bilanţului contabil cod 10, pe rindul 89 intitulat "Diferenţe favorabile de curs valutar - 31 decembrie 1992", iar cele nefavorabile, în activul bilanţului, pe rindul 49 cu aceeaşi denumire.
Pe data de 1 ianuarie 1993 operaţiunile respective se storneaza, urmînd ca pe mãsura derulãrii efective a încasãrilor şi plãţilor în valuta, diferenţele de curs valutar sa se reflecte în venituri sau cheltuieli financiare, dupã caz.
Excepţie de la aceasta regula o vor reprezenta diferenţele de curs valutar aferente disponibilitãţilor în devize existente în conturile 301 "casa în devize" şi 311 "disponibil la banca în devize", care la 31 decembrie 1992 se vor inregistra în conturile 650 "venituri financiare" sau 550 "cheltuieli financiare", dupã caz (conform Normelor metodologice ale Ministerului Finanţelor nr. 150104/1992);
- înregistrarea corecta a cheltuielilor care se suporta din veniturile încasate potrivit anexei nr. 1 la Hotãrîrea Guvernului nr. 804/1991 şi stabilirea eventualelor diferenţe fata de limitele prevãzute de Legea nr. 36/1992, a cheltuielilor de deplasare, detaşare, peste limitele legale etc., în vederea determinãrii corecte a profitului impozabil. Înregistrarea de cãtre regiile autonome a constituirii fondului de dezvoltare din veniturile realizate (750=716), potrivit prevederilor art. 8 din Legea nr. 15/1990;
- înregistrarea pe cheltuieli care se suporta din venituri a drepturilor actionarilor calculate potrivit Legii nr. 46/1992 şi Precizãrilor Ministerului Finanţelor nr. 115411/1992, precum şi constituirea fondului special de asigurare pentru acoperirea pagubelor din calamitati, în cota de pînã la 40% din profitul impozabil, potrivit Ordinului ministrului finanţelor şi ministrului agriculturii şi alimentaţiei nr. 233/24/1990 şi scrisorii Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei nr. 67.191/1992;
- repartizarea profitului net potrivit destinaţiilor prevãzute de lege: fondul de participare a salariaţilor la profit, în proporţie de pînã la 10% în cazul societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat şi 5% la regiile autonome; fondul de dezvoltare destinat modernizãrii, retehnologizãrii, creşterii surselor proprii de finanţare, în proporţie de pînã la 50% (la societãţile comerciale cu capital majoritar de stat); dividende, în cazul societãţilor comerciale, sau vãrsãminte la bugetul de stat sau bugetele locale, în cazul regiilor autonome, precum şi alte destinaţii prevãzute de lege;
- încadrarea corecta a cheltuielilor prevãzute la art. 9 din Legea nr. 12/1991 şi art. 4 din Hotãrîrea Guvernului nr. 804/1991 în cazul stabilirii reducerii cu 50% a impozitului pe profit, precum şi utilizarea cu aceeaşi destinaţie a sumelor echivalente reducerii respective.
5. Reflectarea în contabilitatea societãţilor comerciale cu capital de stat a operaţiunilor privind vînzarea prin licitaţie a unor active, potrivit Precizãrilor Ministerului Finanţelor nr. 150219/1992, urmãrindu-se modul de determinare a impozitului pe suma încasatã din vînzarea activelor, vãrsarea la termen a impozitului datorat, precum şi utilizarea sumelor rãmase din cele încasate pentru efectuarea de investiţii noi sau rambursarea creditelor pentru investiţii, potrivit legii.
6. Înregistrarea diferenţelor privind reevaluarea unor active şi pasive, potrivit Normelor metodologice nr. 150104/1992 şi Precizãrilor Ministerului Finanţelor nr. 72598/1992, precum şi efectuarea vãrsãmintelor prevãzute de lege din diferenţele favorabile înregistrate (Hotãrîrea Guvernului nr. 329/1992 şi Instrucţiunile Ministerului Finanţelor nr. 491010/13.XI.1992). În acest scop, unitãţile la care fondul de rezerva a depãşit de trei ori capitalul social şi, ca urmare, s-a înregistrat dublarea capitalului social, vor efectua urmãtoarele operaţiuni contabile pe mãsura virarii la fondul special a 50% din diferenţele rezultate din reevaluare:
703 = 700 (în roşu)

şi

703 = 310 cu ocazia virarii.

Se precizeazã ca prevederile Hotãrîrii Guvernului nr. 732/11.XI.1992 şi pct. 4 din Instrucţiunile Ministerului Finanţelor nr. 491010/13.XI.1992 se referã numai la activele în valuta provenite din creanţe externe neîncasate la data de 1 aprilie 1991 şi, respectiv, 11 noiembrie 1991, rezultate din activitatea de comerţ exterior, cooperare economicã internationala şi din alte activitãţi externe, derulate în cadrul acordurilor guvernamentale ale României şi, ca urmare, nu fac obiectul reevaluarii prevãzute de Hotãrîrea Guvernului nr. 26/1992.
7. Agenţii economici cu capital integral sau majoritar de stat, care în anul 1992 au înregistrat pierderi pe total activitate, pe baza hotãrîrii imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, vor acoperi pierderile realizate din fondul de rezerva constituit potrivit prevederilor legale (articol contabil 703 = 750). Aceasta operaţiune urmeazã a se efectua dupã verificarea şi aprobarea bilanţului contabil încheiat la 31 decembrie 1992, potrivit legii.
8. Potrivit prevederilor art. 129 din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale "Administratorii trebuie sa prezinte cenzorilor, cu cel puţin o luna înainte de ziua stabilitã pentru şedinţa adunãrii generale, bilanţul exerciţiului precedent, cu contul de profit şi pierderi, însoţit de raportul lor şi de documentele justificative".
În raportul administratorilor (raportul de gestiune) se vor face referiri concrete cu privire la:
- realizarea sarcinilor prevãzute în Legea contabilitãţii nr. 82/1991, privind organizarea şi conducerea corecta şi la zi a contabilitãţii;
- faptul ca operaţiunile economico-financiare privind exerciţiul expirat au fost consemnate în documente legale şi contabilizate corect;
- respectarea regulilor de întocmire a bilanţului contabil, prevãzute în legea mai sus menţionatã, respectiv posturile înscrise în bilanţ corespund cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situaţia realã a elementelor patrimoniale pe baza inventarului; întocmirea bilanţului contabil pe baza balanţei de verificare a conturilor sintetice şi respectarea normelor metodologice cu privire la întocmirea acestuia şi a anexelor sale;
- neefectuarea de compensãri între conturile bilantiere sau între venituri şi cheltuieli;
- evaluarea elementelor patrimoniale în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
- concluziile rezultate din analiza creanţelor şi obligaţiilor unitãţii, a eventualelor sume prescrise şi mãsurile dispuse;
- sursele pentru activitatea de producţie şi pentru investiţii au fost utilizate potrivit reglementãrilor legale şi nu s-au efectuat deturnari de fonduri;
- situaţia creditelor şi a altor împrumuturi ale societãţii, garanţia acestora, posibilitãţile de rambursare şi efectele asupra activitãţii analizate, cît şi asupra celei viitoare;
- preliminarile şi rezervele constituite, precum şi temeiul legal al acestora;
- contul de profit şi pierderi reflecta fidel veniturile, cheltuielile şi rezultatele financiare ale perioadei de raportare;
- propunerile privind destinatiile profitului net sînt în conformitate cu dispoziţiile legale;
- obligaţiile fata de bugetul statului şi fata de fondurile speciale au fost corect stabilite şi vãrsate;
- mãsurile propuse pentru bunul mers al societãţii.
II. În conformitate cu prevederile art. 114 alin. 1, 2 şi 3 din Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, "Cenzorii sînt obligaţi sa supravegheze gestiunea societãţii, sa verifice dacã bilanţul şi contul de profit şi pierderi sînt legal întocmite şi în concordanta cu registrele, dacã acestea din urma sînt regulat ţinute şi dacã evaluarea patrimoniului s-a fãcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilanţului.
Despre toate acestea, precum şi asupra propunerilor pe care le vor crede necesare asupra bilanţului şi repartizãrii profitului, cenzorii vor face adunãrii generale un raport amãnunţit.
Adunarea generalã nu va putea aproba bilanţul şi contul de profit şi pierderi, dacã acestea nu sînt însoţite de raportul cenzorilor".
Constatãrile rezultate din verificãrile efectuate pe tot parcursul anului vor fi cuprinse de cãtre cenzori în rapoartele amanuntite pe care, potrivit legii, aceştia trebuie sa le prezinte adunãrii generale sau imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, dupã caz.
Din aceste rapoarte nu pot lipsi referirile concrete cu privire la:
- operaţiunile legate de înregistrarea sau modificarea capitalului social;
- inventarierea patrimoniului, modul de valorificare a rezultatelor acesteia şi faptul ca rezultatele inventarierii sînt cuprinse în bilanţul anual;
- organizarea gestiunilor de valori materiale, precum şi a evidentei analitice şi sintetice a elementelor patrimoniale;
- organizarea controlului propriu la nivelul fiecãrei societãţi comerciale;
- ţinerea corecta şi la zi a contabilitãţii;
- preluarea corecta în balanţa de verificare a datelor din conturile sintetice şi concordanta dintre contabilitatea sinteticã şi cea analitica;
- întocmirea bilanţului contabil pe baza balanţei de verificare a conturilor sintetice şi respectarea normelor metodologice cu privire la întocmirea acestuia şi a anexelor sale;
- evaluarea patrimoniului s-a fãcut conform reglementãrilor legale în vigoare;
- contul de profit şi pierderi este întocmit pe baza datelor din contabilitate privind perioada de raportare;
- stabilirea în conformitate cu dispoziţiile legale a profitului net şi punctul de vedere referitor la destinatiile acestuia, propuse de consiliul de administraţie;
- situaţia creditelor şi a altor împrumuturi ale societãţii comerciale şi garantarea acestora;
- propunerile de mãsuri fãcute consiliului de administraţie, imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat sau adunãrii generale, dupã caz.
III. Organele de control financiar ale Ministerului Finanţelor vor urmãri realizarea mãsurilor prevãzute la pct.I, pe baza obiectivelor de control stabilite potrivit programelor aprobate.
Ministru de stat, ministrul finanţelor

Florin Georgescu

---------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016