Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PRECIZARI din 22 decembrie 1997  privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PRECIZARI din 22 decembrie 1997 privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 379 din 29 decembrie 1997

Pentru incheierea in mod corespunzator a exercitiului financiar-contabil pe anul 1997, agentii economici, indiferent de forma de proprietate, vor lua urmatoarele masuri:

I. Pe linia intocmirii, verificarii, certificarii si depunerii bilantului contabil

Potrivit prevederilor <>Legii contabilitatii nr. 82/1991 , modificata si completata prin <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1996 , toti agentii economici prevazuti la art. 1 din legea mentionata mai sus au obligatia sa organizeze si sa tina contabilitatea in conformitate cu reglementarile legale in domeniu si sa intocmeasca bilantul contabil.
In conformitate cu <>art. 11 alin. (6) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , modificata si completata prin <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1996 , coroborat cu <>art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 483/1996 , societatile comerciale care au o cifra de afaceri de peste 100 milioane lei si la care contabilitatea nu este organizata in compartimente distincte sau care nu au personal calificat angajat, potrivit legii, au obligatia de a incheia contracte pentru intocmirea bilantului contabil numai cu persoane fizice si juridice autorizate, inscrise in Tabloul Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
La agentii economici la care contabilitatea este organizata si tinuta de persoane fizice sau juridice autorizate, inscrise in Tabloul Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, raspunderea pentru organizarea si tinerea contabilitatii revine atat persoanelor fizice sau juridice respective, cat si administratorilor.
In cazurile in care contabilitatea nu se tine de catre persoane autorizate sau de personal angajat, potrivit legii, iar cifra de afaceri anuala realizata este sub 100 milioane lei, raspunderea pentru organizarea si tinerea contabilitatii revine patronului, care are obligatia de a anexa la bilantul contabil declaratia de asumare a raspunderii in acest sens, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1 la prezentele precizari.
Declaratia respectiva se depune de catre patron si in cazul in care contabilitatea se tine de catre persoane angajate cu conventie civila, iar in conventia incheiata nu sunt prevazute clauze referitoare la raspunderea partilor privind conducerea contabilitatii potrivit legii.
In baza <>art. 29 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , cu modificarile ulterioare, bilanturile contabile sunt supuse verificarii si certificarii de catre cenzori, experti contabili, contabili autorizati cu studii superioare sau societati comerciale de expertiza contabila, dupa caz (conform <>Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile ulterioare, si <>art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 483/1996 ).
In conformitate cu <>art. 31 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , cu modificarile ulterioare, un exemplar din bilantul contabil anual se depune cel mai tarziu pana la data de 15 aprilie, anul urmator, la directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti.
In conformitate cu prevederile <>art. 133 din Legea nr. 31/1990 , astfel cum a fost modificat prin <>Legea nr. 195/1997 privind aprobarea <>Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/1997 pentru modificarea si completarea <>Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, agentii economici au obligatia sa depuna la Oficiul Registrului comertului o copie de pe bilantul contabil si de pe contul de profit si pierderi, la care se anexeaza raportul administratorilor si raportul cenzorilor, ambele in forma scurta, precum si procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
In vederea aplicarii prevederilor alin. 2 al articolului sus-mentionat, la setul de documente solicitate se va atasa copia de pe recipisa care certifica depunerea bilantului contabil, prin posta, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, iar in cazul cand bilantul contabil se depune la registratura unitatilor Ministerului Finantelor, exemplarul pentru Oficiul Registrului comertului va contine stampila de inregistrare la acestea.

II. Pe linia organizarii si conducerii contabilitatii

1. Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala.
Contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda nationala, cat si in valuta.
2. Operatiunile care afecteaza patrimoniul agentilor economici trebuie consemnate, in momentul producerii lor, in inscrisuri care dobandesc calitatea de document justificativ numai in cazul in care furnizeaza toate informatiile precizate la pct. 119 din Regulamentul de aplicare a <>Legii contabilitatii nr. 82/1991 , aprobat prin <>Hotararea Guvernului nr. 704/1993 , denumit in continuare regulament.
Documentele justificative se inregistreaza in contabilitate in mod cronologic si sistematic.
Operatiunile economico-financiare consemnate in documente justificative se inscriu in mod cronologic in registrele de contabilitate obligatorii (registrul-jurnal, registrul-cartea mare, registrul-inventar).
Documentele justificative, precum si registrele contabile legale se pastreaza la sediul declarat al societatii comerciale.
3. Unitatile patrimoniale au obligatia sa efectueze inventarierea generala a patrimoniului cel putin o data pe an, de regula la sfarsitul anului, in vederea punerii de acord a datelor din contabilitate cu situatia reala a patrimoniului.
Inventarierea patrimoniului se efectueaza in conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 2.388 din 15 decembrie 1995 , pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului.
Evaluarea elementelor patrimoniale cu ocazia inventarierii se efectueaza in conformitate cu prevederile pct. 132 din regulament.
Evaluarea bunurilor produse de unitate se face la costul de productie care cuprinde cheltuielile directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie, determinate rational ca fiind legate de fabricatia produselor stocate. La determinarea costului de productie trebuie avute in vedere prevederile pct. 110 din regulament potrivit caruia costul subactivitatii se reflecta direct in rezultatul exercitiului financiar. In situatiile in care costurile de productie au fost incluse si alte elemente decat cele prevazute la pct. 19 lit. a) din regulament, la incheierea exercitiului financiar aceste elemente se vor exclude din costul de productie, fiind considerate cheltuieli neincorporabile, asa cum se prevede la pct. 106 din regulament.
Pentru a da o imagine fidela patrimoniului, situatiei financiare si rezultatelor obtinute, trebuie respectate principiile prevazute la pct. 23 din regulament.
In acest sens se vor constitui provizioane pentru riscuri si cheltuieli, respectiv pentru deprecieri constatate cu ocazia inventarierii, in conformitate cu prevederile pct. 44, 60, 73, 85 si 94 din regulament, indiferent de regimul de deductibilitate a acestora.
Referitor la principiul independentei exercitiului financiar, se va avea in vedere ca, potrivit prevederilor pct. 95 din regulament, cheltuielile unitatii patrimoniale reprezinta sumele sau valorile platite sau de platit pentru anul incheiat. In acest scop, in cheltuielile exercitiului financiar trebuie cuprinse si consumurile de prestatii pentru care nu au fost primite inca facturile de la furnizori (evidentiate in creditul contului 408 "Furnizori - facturi nesosite"), cota cheltuielilor inregistrate in avans, aferenta exercitiului financiar (evidentiata in contul 471 "Cheltuieli inregistrate in avans"), precum si dobanzile de platit, care se vor evidentia in creditul contului 168 "Dobanzi aferente imprumuturilor si datoriilor asimilate" si, respectiv, al contului 5186 "Dobanzi de platit", dupa caz.
Potrivit prevederilor pct. 100 din regulament, veniturile se inregistreaza in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii sau in alte conditii prevazute in contract, care sa ateste transferul de proprietate a bunurilor respective asupra clientilor.
In veniturile exercitiului financiar trebuie cuprinse si livrarile de bunuri, prestarile de servicii, executarile de lucrari, pentru care, desi s-a efectuat transferul de proprietate, nu s-au intocmit facturile corespunzatoare (din debitul contului 418 "Clienti - facturi de intocmit"), cota veniturilor inregistrate in avans, aferenta perioadei (din contul 472 "Venituri inregistrate in avans"), precum si dobanzile de incasat (din debitul conturilor 2678 "Dobanzi aferente creantelor imobilizate" si, respectiv, 5187 "Dobanzi de incasat", dupa caz).
4. Conform pct. 21 din regulament, reevaluarea activelor si pasivelor unitatii patrimoniale se efectueaza potrivit reglementarilor in vigoare.
<>Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, modificata si completata prin <>Ordonanta Guvernului nr. 54/1997 , prevede la art. 10 lit. a) ca, prin valoarea de intrare a mijloacelor fixe, se intelege valoarea de intrare a fiecarui mijloc fix, reevaluata in conformitate cu prevederile legale. Ultima reevaluare s-a efectuat in anul 1994 pe baza prevederilor <>Hotararii Guvernului nr. 500/1994 privind reevaluarea imobilizarilor corporale si modificarea capitalului social, cu modificarile ulterioare, orice alta reevaluare urmand a avea la baza acte normative.
In consecinta, evaluarile efectuate de catre expertii evaluatori nu pot fi reflectate in contabilitate, cu exceptiile prevazute de lege (de exemplu: aportul in natura la capitalul social).
5. Eventualele erori constatate in contabilitate dupa aprobarea si depunerea bilantului contabil vor fi corectate in anul in care acestea se constata, bilanturile contabile ale exercitiilor financiare anterioare nemaiputand fi modificate (pct. 5 din <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1996 privind actualizarea si completarea regimului general al contabilitatii).
6. Creantele si datoriile existente in valuta la data de 31 decembrie 1997 se evidentiaza in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru aceasta data, iar diferentele nefavorabile sau favorabile de curs valutar se vor inregistra in conturile 476 "Diferente de conversie activ", respectiv 477 "Diferente de conversie pasiv", dupa caz.
Disponibilitatile banesti existente in valuta la data de 31 decembrie 1997 se evidentiaza in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru acea data, iar diferentele de curs valutar rezultate se vor inregistra conform prevederilor <>Ordinului ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.670/1997 .
7. Cupoanele valorice (bonuri de valoare), acordate agricultorilor, persoane fizice, in baza Ordonantei Guvernului nr. 21.1997, si utilizate pentru plata produselor livrate (seminte, material saditor, ingrasaminte, pesticide, motorina) si a serviciilor executate de catre agentii economici in calitate de furnizori, se inregistreaza in contabilitatea acestora astfel:



411 = % - cu valoarea totala a facturilor emise de furnizor
701 - cu valoarea produselor livrate sau a serviciilor prestate, cu
(704) plata pe baza de cupoane pentru agricultori (conform anexei
nr. 5 la Normele metodologice aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 465/1997)
4427 - cu T.V.A. aferenta

si, concomitent,

5113/ = 411 - cu valoarea produselor livrate sau a serviciilor prestate,
analitic decontata pe baza de cupoane (coloana 5 din anexa nr. 5
distinct mentionata mai sus)

5121 = 5113/ - cu sumele incasate, decontate de banca in functie de valoarea
analitic cupoanelor depuse.
distinct


8. Mijloacele fixe care fac obiectul participarii in natura la capitalul social al unei societati comerciale nou-infiintate se evidentiaza in contabilitate astfel:



% = 212 - cu valoarea de inregistrare in contabilitate
281 - cu valoarea amortizarii calculate
261 - cu valoarea neamortizata a mijloacelor fixe

si

261 = 1068/ - cu diferenta dintre valoarea titlurilor dobandite si valoarea
analitic neamortizata a mijloacelor fixe.
distinct


In cazul vanzarii titlurilor astfel dobandite si inregistrate, operatiunile contabile vor fi urmatoarele:



461 = 772 - cu valoarea de vanzare a titlurilor

si

% = 261 - cu valoarea de inregistrare in contabilitate a titlurilor
vandute
1068/ - cu valoarea titlurilor inregistrate in rezerve
analitic
distinct
672 - cu diferenta dintre valoarea de inregistrare a titlurilor si
valoarea inregistrata in contul 1068.


9. Sumele platite pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare in interesul serviciului de catre agentii economici peste nivelul prevazut de dispozitiile legale in vigoare pentru personalul angajat in institutiile publice si in regiile autonome cu specific deosebit reprezinta numai venituri supuse impozitarii potrivit <>art. 6 lit. a) din Legea nr. 32/1991 , republicata, astfel cum a fost modificata prin <>Ordonanta Guvernului nr. 62/1997 , caracterul specific al sumelor respective fiind acela de acoperire a cheltuielilor de deplasare efectuate si, ca atare, nu se cuprind in fondul de salarii.
Cheltuielile in speta se reflecta in contabilitate in debitul contului 625 "Cheltuieli cu deplasari, detasari si transferari", analitic distinct, si se adauga, extracontabil, in statul de salarii, majorand masa totala a venitului impozabil.
10. Impozitele, taxele, precum si celelalte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, cu termene scadente pana la data de 31 decembrie 1997, se achita prin depunerea ordinelor de plata de catre platitori la societatile bancare unde au deschise conturile, astfel incat documentele de plata sa fie incasate in contul general al trezoreriei statului pana cel mai tarziu la data de 31 decembrie 1997 inclusiv.
De asemenea, regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat vor urmari respectarea prevederilor cuprinse in cap. I din Normele metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 1997, aprobate prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 2.101 din 27 noiembrie 1997 .
11. Unitatile patrimoniale vor asigura corecta determinare a obligatiilor fata de fondurile speciale (anexa nr. 2).
12. Profitul net contabil se repartizeaza dupa cum urmeaza:
a) la regiile autonome, in conformitate cu prevederile <>Ordonantei Guvernului nr. 23/1996 privind repartizarea profitului la regiile autonome, aprobata prin <>Legea nr. 41/1997 ;
b) la societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, potrivit prevederilor <>Ordonantei Guvernului nr. 26/1995 , cu modificarile ulterioare, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , cu modificarile ulterioare;
c) la societatile comerciale cu capital majoritar privat, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
Profitul net repartizat pentru constituirea surselor proprii de finantare potrivit prevederilor <>art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 26/1995 , cu modificarile ulterioare, se inregistreaza in creditul contului 118 "Alte fonduri" analitic instinct (129 = 118).
13. Fondul pentru construirea de locuinte noi si pentru punerea in siguranta a locuintelor aflate in proprietatea persoanelor juridice romane, ce se constituie in conformitate cu prevederile <>art. 5 si 6 din Legea nr. 114/1996 , cu modificarile ulterioare, se inregistreaza in creditul contului 118 "Alte fonduri", analitic distinct (129 = 118).
Celelalte operatiuni privind construirea de locuinte se inregistreaza in contabilitatea agentilor economici potrivit Planului de conturi general si normelor de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin <>Hotararea Guvernului nr. 704/1993 .
14. Rezerva disponibila aferenta actiunilor proprii dobandite, constituita din profitul ramas dupa plata impozitului pe profit, potrivit pct. 24 din <>Legea nr. 195/1997 , se inregistreaza in creditul contului 1068 "Alte rezerve" analitic "Rezerva disponibila aferenta actiunilor proprii dobandite" (129 = 1068) sau 1063(1088) = 1068, dupa caz.
15. Potrivit <>art. 6 lit. a) din Legea nr. 42/1993 , republicata, cu modificarile ulterioare, pentru produsele din productia interna (inclusiv produsele de alcool), baza de calcul a accizelor este ... "contravaloarea bunurilor livrate, exclusiv accizele, si anume costurile plus profitul agentilor economici producatori...." .
Prin costuri se intelege costul complet al produselor, astfel cum este definit la pct. 106 din regulament.
16. Majorarea capitalului social in conditiile prevazute la pct. 39 din <>Legea nr. 195/1997 se inregistreaza in creditul contului 1012 "Capital subscris varsat" prin debitul conturilor 1068 "Alte rezerve" sau 118 "Alte fonduri" (pentru partea provenita din profitul net).
In categoria rezervelor legale se cuprind:
- rezervele constituite in proportie de 5% din profitul brut potrivit <>art. 131 din Legea nr. 31/1990 , cu modificarile ulterioare;
- rezervele constituite din diferentele favorabile de curs valutar, aferente disponibilitatilor in devize, reprezentand capital social in devize, in conformitate cu <>Hotararea Guvernului nr. 252/1996 , cu modificarile ulterioare;
- alte rezerve prevazute de acte normative.

III. Pe linia determinarii profitului impozabil

17. Contribuabilii care au determinat in anul 1995 si 1996 profitul impozabil in conformitate cu prevederile <>cap. II din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicata, cu modificarile ulterioare, vor tine seama si de urmatoarele:
a) veniturile financiare reprezentand diferente de curs valutar favorabile, inregistrate incepand cu data de 1 ianuarie 1997 la incasarea creantelor de devize, se deduc la calculul profitului impozabil, daca reprezinta influenta deprecierii cursului monedei nationale intre 1 ianuarie 1995 si 31 decembrie 1996;
b) cheltuielile financiare reprezentand diferente de curs valutar nefavorabile la plata datoriilor in valuta, inregistrate incepand cu data de 1 ianuarie 1997, nu sunt deductibile fiscal daca reprezinta influenta deprecierii cursului monedei nationale intre 1 ianuarie 1995 si 31 decembrie 1996.
Exceptie fac diferentele pentru care s-a constituit si s-a inregistrat in contabilitate provizion la nivelul pierderii nete in anul 1995 si 1996 potrivit <>art. 1 lit. b) din Hotararea Guvernului nr. 335/1995 , republicata;
c) dobanzile, discounturile, penalizarile si despagubirile aferente contractelor comerciale si de imprumut, determinate in scopul evaluarii creantelor si datoriilor in bilanturile fiscale ale anilor 1995 si 1996 si inregistrate in contabilitatea agentilor economici incepand cu anul 1997, nu reprezinta venituri impozabile, respectiv sunt cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil pana la nivelul inregistrat in bilantul fiscal.
18. In conformitate cu prevederile <>art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicata, cu modificarile ulterioare, pierderea fiscala care se recupereaza in urmatoarele 36 de luni este pierderea declarata de contribuabil in declaratiile de impunere ale anilor precedenti.
Nu se recupereaza pierderea declarata de contribuabilii mari, determinata de cresterea obligatiilor in bilantul fiscal sau de evaluarea acestora cu dobanzile aferente, precum si pierderea declarata in situatia in care s-a realizat profit contabil.
19. Referitor la reducerea impozitului pe profitul utilizat potrivit prevederilor <>art. 5 si 6 din Legea nr. 114/1996 , cu modificarile ulterioare, la determinarea acesteia se va lua in calcul profitul contabil utilizat pentru destinatiile prevazute de aceasta lege, dupa scaderea celorlalte surse de finantare, inclusiv a partii din acest profit asupra careia s-a calculat reducerea pentru reinvestire, potrivit prevederilor <>art. 7 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , republicata, cu modificarile ulterioare.
20. Societatile comerciale care s-au privatizat si care beneficiaza, potrivit prevederilor <>art. 50 din Legea nr. 77/1994 , de reducerea cu 50% a impozitului pe profit pentru toate actiunile dobandite atat de la Fondul Proprietatii de Stat, cat si de la Fondul Proprietatii Private, vor calcula, incepand cu data intrarii in vigoare a <>Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 38/1997 , o reducere de 30%, aplicata pentru impozitul datorat de la aceasta data, corespunzator actiunilor dobandite de la Fondul Proprietatii de Stat, raportat la capitalul social al societatii comerciale.
Reducerea calculata pana la intrarea in vigoare a <>Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 38/1997 ramane inscrisa in rd. 35 din declaratia de impunere, fara a se recalcula, adaugandu-se sumele calculate conform metodologiei enuntate la alineatul precedent, incepand cu impozitul datorat dupa aceasta data.
21. Regularizarile prezentate mai sus vor fi inscrise in declaratia de impunere pentru anul fiscal expirat, care va fi depusa la termenul prevazut pentru depunerea bilantului contabil.

IV. Probleme specifice societatilor comerciale din domeniul asigurarilor

Societatile comerciale din domeniul asigurarilor organizeaza si tin contabilitatea proprie potrivit prevederilor <>Legii contabilitatii nr. 82/1991 , cu modificarile ulterioare, regulamentului de aplicare a acesteia, proiectului planului de conturi si normelor de utilizare a conturilor contabile specifice unitatilor cu profil de asigurare si reasigurare, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.247/1995 .
Pentru incheierea in mod corespunzator a exercitiului financiar-contabil pe anul 1997, societatile comerciale din domeniul asigurarilor, pe langa precizarile comune tuturor agentilor economici, vor avea in vedere si precizarile din anexa nr. 4.

ANEXA 1
la precizari
------------
DECLARATIE

Subsemnatul ......................................, in calitate de patron al Societatii Comerciale ........................., cod fiscal ................, am luat cunostinta de prevederile <>art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , modificata si completata prin <>Ordonanta Guvernului nr. 22/1996 , si declar pe propria raspundere ca am asigurat organizarea si conducerea contabilitatii, precum si intocmirea bilantului contabil in stricta conformitate cu reglementarile legale in domeniu.

Numele ............................
Prenumele .........................
Act de identitate .................
seria ..... nr. ...................

Semnatura si stampila
..........................

ANEXA 2
la precizari
------------


SITUATIA
obligatiilor agentilor economici fata de fondurile speciale in anul 1997


Nr. Fondul Agentii Baza Baza de Cota Inregis-
crt. special economici legala calcul a trari
platitori obligatiei contabile
--------------------------------------------------------------------------------
1. Contributia Persoanele * Ordonanta Guvernului Castiguri 2% 4311 = 447
la Fondul juridice nr. 22/1992 brute
special si fizice * <>Legea nr. 49/1992 realizate 447 = 5121
pentru care uti- * Precizarile de salari-
sanatate lizeaza nr. 947/181.679 ale ati,
personal Ministerului Muncii aceleasi
salariat si Protectiei Sociale ca pentru
si ale Ministerului C.A.S.
Finantelor
* Normele metodologice
nr. 182.879/34.686/1992
ale Ministerului
Sanatatii si Ministe-
rului Muncii si
Protectiei Sociale
Persoanele * Ordonanta Guvernului Incasa- 10% 635 = 447
juridice nr. 22/1992 rile din
care reali- * <>Legea nr. 114/1992 actiuni
zeaza inca- * Normele metodologice publici- 447 = 5121
sari din nr. 182.879/34.686/1992 tare la
actiuni ale Ministerului produsele
publici- Sanatatii si Ministe- din tutun,
tare la rului Muncii si tigari si
produsele Protectiei Sociale bauturi
din tutun, * <>Legea nr. 72/1997 alcoolice
tigari si (art. 40)
bauturi
alcoolice
Persoanele * Ordonanta Guvernului Veniturile 1% 635 = 447
juridice nr. 22/1992 din vanza-
care reali- * <>Legea nr. 114/1992 rile de
zeaza veni- * Normele metodologice produse din 447 = 5121
turi din nr. 182.879/34.686/1992 tutun,
vanzarile ale Ministerului tigari si
de produse Sanatatii si Ministe- bauturi
din tutun, rului Muncii si alcoolice
tigari si Protectiei Sociale ale agen-
bauturi * <>Legea nr. 72/1997 tilor eco-
alcoolice (art. 40) nomici si
agentilor
economici
importatori;
Adaosul co-
mercial
aferent
vanzarilor
de produse
din tutun
si bauturi
alcoolice
dupa dedu-
cerea ac-
cizelor si
a T.V.A.
pentru
agentii
economici
care co-
merciali-
zeaza
astfel de
produse

2. Contributia Persoanele * <>Legea nr. 57/1992 Salariul 635 = 447
la Fondul juridice (art. 10) minim
de risc si cu un numar * <>Legea nr. 72/1997 brut pe 447 = 5121
accident de peste (art. 41) tara in-
pentru 250 de multit cu
protectia salariati, nr. de
speciala a care refuza persoane
persoanelor sa incadre- handica-
handicapate cel putin pate, re-
3% persoane fuzate a
handicapate fi inca-
drate
Persoanele * <>Legea nr. 53/1992 Fondul de 1% 635 = 447
juridice salarii 447 = 5121
si fizice
care utili-
zeaza perso-
nal salariat

3. Contributia Agentii * <>Legea nr. 8/1994 Valoarea 0,25% 447 = 5121
la Fondul economici * Ordinul ministru- in vama sau
special si cele- lui de stat, minis- a marfu- 0,5%
pentru lalte per- trul finantelor, rilor im- con-
dezvoltarea soane ju- nr. 886/1994 portate form
si moderni- ridice care * <>Legea nr. 72/1997 sau expor- legii
zarea efectueaza (art. 42) tate (se
punctelor operatiuni plateste
de control de import- o data cu
pentru tre- export plata taxe-
cerea fron- definitive lor vamale)
tierei,
precum si
a celorlal-
te unitati
vamale

4. Contributia Consumato- * Ordonanta Guvernului La costul 12% la "Renel"
la Fondul rii de nr. 29/1994 energiei 635 = 447
special energie electrice
pentru electrica livrate
dezvoltarea din econo- consuma-
sistemului mie, cu torilor
energetic exceptia * <>Legea nr. 136/1994 La costul 3% 447 = 5121
celor cas- * <>Legea nr. 72/1997 energiei
nici, fiind (art. 43) termice
colectat si livrate
virat de Re- consuma-
gia Autonoma torilor
de Electri-
citate
"Renel"

5. Contributia Agentii * <>Legea nr. 118/1996 , Pretul cu 25% 635 = 447
la Fondul economici modificata si comple- ridicata,
special care produc tata prin Ordonanta exclusiv 447 = 5121
al drumu- sau importa de urgenta a Guvernu- accizele,
rilor carburanti lui, nr. 20/1997, pentru
publice auto aprobata si modifi- carburanti
cata prin Legea nr. auto
164/1997 livrati
* <>Legea nr. 72/1997 la intern
(art. 44) de produ-
* Normele metodologice catori
nr. 147.T.B./2.445/1997 Valoarea in 25%
ale Ministerului vama stabi-
Transporturilor si lita potri-
Ministerului Finantelor vit legii,
privind constituirea pentru
si utilizarea Fondului carburanti
special al drumurilor auto
publice importati
* Normele metodologice
nr. 3.321/22.947/1997
ale Ministerului
Transporturilor si
Ministerului Finantelor
privind constituirea
si utilizarea Fondului
special al drumurilor
publice
Agentii * <>Legea nr. 118/1996 , Pretul cu 10% 635 = 447
economici modificata si comple- ridicata, sau
care produc tata prin Ordonanta exclusiv 5% 447 = 5121
sau importa de urgenta a Guvernu- accizele, po-
autovehicule lui, nr. 20/1997, pentru tri-
si remorci aprobata si modifi- autovehi- vit
cata prin Legea nr. culele si legii
164/1997 remorcile
* <>Legea nr. 72/1997 livrate de
(art. 44) catre pro-
* Normele metodologice ducatorii
mai sus mentionate din tara
pe piata
interna,
si valoarea
in vama a
autovehi-
culelor si
remorcilor
importate
6. Contributia Agentii * <>Legea nr. 136/1995 La volumul 0,5% 635 = 447
la Fondul economici * <>Legea nr. 72/1997 de prime
special din dome- (art. 45) brute 447 =5121
pentru niul asigu- incasate
protejarea rarilor si
asiguratilor reasigura-
rilor

7. Contributia Agentii * Hotararea Guvernului Veniturile 635 = 447
la Fondul economici nr. 3/1997 realizate 447 =5121
de pensii care pro- * Instructiunile din acti-
si asigu- duc, indus- nr. 193/19.808/1997 vitatea de
rari sociale trializeaza ale Ministerului productie
ale agricul- si comercia- Muncii si Protectiei agricola,
torilor lizeaza pro- Sociale si Ministeru- de indus-
duse agri- lui Finantelor privind trializare
cole si modul de calcul si de a produselor
alimentare virare a sumelor agricole si
datorate Fondului de alimentare,
pensii si asigurari dupa deduce-
sociale ale agricul- rea accize-
torilor lor, respec-
tiv din ada-
osul comer-
cial, comisi-
onul sau ada-
osul de ali-
mentatie
publica rea-
lizat din
activitatea
de comercia-
lizare a pro-
duselor agri-
cole si ali-
mentare,
astfel:
- pentru
productia
agricola 3,5%
- pentru
activitatea
de indus-
trializare
a produselor
agricole 2%
- pentru
comerciali-
zarea pro-
duselor
agricole si
alimentare 4%
------------------------------------------------------------------------------


ANEXA 3
la precizari
------------

PRINCIPALELE ACTE NORMATIVE
emise in anul 1997, a caror aplicare are implicatii de ordin contabil in contabilitatea agentilor economici

1) Precizari privind masurile referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1996, la agentii economici, aprobate prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 40 din 16 ianuarie 1997 , publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 24 ianuarie 1997.
2) Masuri pentru reflectarea in contabilitate a unor operatiuni financiar-contabile din activitatea agentilor economici, aprobate prin <>Hotararea Guvernului nr. 104 din 10 aprilie 1997 , publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 10 aprilie 1997.
3) Precizari privind efectuarea si reflectarea in contabilitate a operatiunilor in valuta, aprobate prin <>Hotararea Guvernului nr. 155 din 29 aprilie 1997 , publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 29 aprilie 1997.
4) <>Decizia nr. 9 din 23 iulie 1997 privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor <>Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, cu modificarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 189 din 8 august 1997.
5) Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie, aprobate prin <>Hotararea Guvernului nr. 481 din 2 septembrie 1997 , publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236 din 10 septembrie 1997.
6) Precizari pentru aplicarea prevederilor <>art. 3 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 14/1997 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1997, emise de Ministerul Finantelor sub nr. 9.634 din 16 septembrie 1997, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 bis din 30 septembrie 1997.
7) Precizari privind reflectarea in contabilitate a unor operatiuni in valuta, a diferentelor de curs valutar si a altor operatiuni, aprobate prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.670 din 30 septembrie 1997 , publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 298 din 3 noiembrie 1997.

ANEXA 4
la precizari
------------

PROBLEME SPECIFICE
societatilor comerciale din domeniul asigurarilor

1. Analiza soldurilor conturilor contabile, in sensul ca acestea sa reflecte real operatiunile efectuate si inregistrate in contabilitate pe baza de documente justificative intocmite cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Cu aceasta ocazie se va urmari, in principal, clarificarea sumelor ce se mentin nejustificat in soldul unor conturi din activul si pasivul bilantului contabil, cum sunt conturile referitoare la debitori, creditori, decontari, operatiunile in legatura cu cedarile si primirile in reasigurare, cheltuielile efectuate in avans, veniturile incasate in avans, dobanzile neincasate sau neplatite, achitarea obligatiilor fata de bugetul de stat si fondurile speciale, precum si identificarea apartenentei si a naturii sumelor incasate, in conformitate cu normele legale specifice domeniului asigurarilor si reasigurarilor.
2. Stabilirea corecta a nivelului veniturilor, precum si al cheltuielilor aferente acestor venituri, urmarindu-se:
a) Inregistrarea veniturilor si a cheltuielilor pe feluri, dupa natura lor, cu respectarea principiului independentei exercitiului financiar, care presupune delimitarea in timp a veniturilor si a cheltuielilor aferente activitatii desfasurate, pe masura angajarii acestora si trecerii lor la rezultatul exercitiului financiar la care se refera.
In vederea determinarii corecte a rezultatului exercitiului financiar, se vor inregistra in evidenta contabila ca venituri sumele rezultate din operatiunile de asigurare, reasigurare, intermediere etc. si cheltuielile aferente realizarii acestor venituri.
Pentru delimitarea corecta in timp a veniturilor rezultate din operatiuni specifice domeniului asigurarilor care nu apartin exercitiului financiar incheiat, se va utiliza contul 472 "Venituri inregistrate in avans".
b) In vederea determinarii profitului, din venituri se deduc sumele afectate rezervei de prime la asigurarile de viata, precum si sumele afectate rezervei de prime si daune pentru celelalte feluri de asigurari si reasigurari constituite potrivit prevederilor <>Legii nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea si functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor, prin efectuarea urmatorului articol contabil:


651 = 106
"Cheltuieli cu activitatea "Rezerve legale"
de asigurare si reasigurare" (analitic distinct)
(analitic distinct)


3. Includerea pe cheltuieli a Fondului special pentru protejarea asiguratilor, in conformitate cu prevederile <>art. 60 din Legea nr. 136/1995 privind asigurarile in Romania si ale Normelor privind constituirea, utilizarea si gestionarea Fondului special pentru protejarea asiguratilor, aprobate prin <>Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.998/1996 , prin efectuarea articolului contabil:


635 = 447
"Cheltuieli cu alte impozite, "Fonduri speciale, taxe si
taxe si varsaminte datorate" varsaminte asimilate"
(analitic distinct)


4. Operatiunile de intermediere in asigurari, efectuate de catre societatile de intermediere din domeniul asigurarilor, vor avea la baza contractele incheiate cu societatile comerciale de asigurare, asigurare-reasigurare si reasigurare.
Pentru evidentierea in contabilitate a venitului realizat in urma operatiunilor de intermediere in asigurari (comisionul de intermediere), societatile de intermediere din domeniul asigurarilor vor utiliza contul 751 "Venituri din activitatea de asigurari si reasigurari", analitic distinct.
5. Constituirea si inregistrarea in contabilitate a rezervelor tehnice:
a) Constituirea, majorarea sau diminuarea rezervelor tehnice la nivelul stabilit de prevederile <>art. 16 din Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea si functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor si mentinerea acestora atata timp cat continua valabilitatea contractelor de asigurare si reasigurare.
b) Pentru inregistrarea in contabilitate a rezervelor tehnice, avand in vedere necesitatea existentei unui sistem unitar de raportare a rezervelor tehnice constituite conform obligatiei legale stipulate in <>art. 16 din Legea nr. 47/1991 , la contul 1061 "Rezerve legale" vor fi utilizate conturi analitice pe categorii de rezerve astfel:
- "Rezerve de prime pentru asigurarile de viata";
- "Rezerve de prime la asigurarile nonviata";
- "Rezerve de daune la asigurarile nonviata";
- "Rezerve de prime si daune din operatiuni de reasigurare".
In cazul utilizarii sistemelor de prelucrare automata a datelor se va asigura respectarea normelor contabile, evidenta contabila fiind astfel organizata incat sa permita cunoasterea cu exactitate a tuturor tipurilor de rezerve, la sfarsitul fiecarui exercitiu financiar.
6. Pentru verificarea indeplinirii prevederilor stipulate de <>art. 16 din Legea nr. 47/1991 privind nivelul rezervelor de daune, contul 651 "Cheltuieli cu activitatea de asigurare si reasigurare" este necesar sa se desfasoare pe urmatoarele analitice:
- prime cedate in reasigurare;
- daune platite;
- rezerve de daune;
- rezerve de prime;
- comisioane de reasigurare.
La contul 751 "Venituri din activitatea de asigurare si reasigurare" veniturile obtinute este necesar sa fie, de asemenea, desfasurate pe urmatoarele analitice:
- prime de asigurare;
- prime pentru reasigurari primite;
- comisioane pentru reasigurari cedate;
- daune recuperate din reasigurari cedate.
7. Evidenta in contabilitate a operatiunilor rezultate din contractele de asigurare:
a) Pentru reflectarea corecta in contabilitate a operatiunilor rezultate din activitatea de reasigurare, se vor utiliza conturile prevazute in proiectul planului de conturi specific unitatilor cu profil de asigurare si reasigurare, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.247/1995 , respectiv:
467 "Decontari din operatiuni de reasigurare";
4671 "Decontari din operatiuni de reasigurare-primiri";
4672 "Decontari din operatiuni de reasigurare-cedari";
468 "Decontari pentru prime si daune in curs de lichidare din operatiuni de reasigurare".
b) In contabilitatea societatilor, comisionul corespunzator primei cuvenite reasiguratorilor la operatiunea de cedari in reasigurare se va reflecta in debitul contului 4672 "Decontari din operatiuni de reasigurare-cedari" prin creditul contului 751 "Venituri din activitatea de asigurare si reasigurare", analitic distinct.

-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016