Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 99 din 29 august 2000 (*republicata*)  privind comercializarea produselor si serviciilor de piata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 99 din 29 august 2000 (*republicata*) privind comercializarea produselor si serviciilor de piata

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 603 din 31 august 2007

*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 650/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 914 din 16 decembrie 2002, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 1 septembrie 2000.
Aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 a fost suspendatã în anul 2001 pânã la adoptarea legii de aprobare a acesteia, conform articolului unic al <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 21/2001 pentru suspendarea aplicãrii <>Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 19 februarie 2001, aprobatã prin <>Legea nr. 393/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 20 iulie 2001.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanţã stabileşte principiile generale privind desfãşurarea activitãţii comerciale şi urmãreşte dezvoltarea reţelei de distribuţie a produselor şi serviciilor de piaţã, cu respectarea principiilor liberei concurenţe, protecţiei vieţii, sãnãtãţii, securitãţii şi intereselor economice ale consumatorilor, precum şi a mediului.
ART. 2
Prevederile ordonanţei au în vedere realizarea urmãtoarelor obiective:
a) stimularea dezvoltãrii activitãţii de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţã;
b) încurajarea liberei iniţiative, asigurarea concurenţei loiale şi a liberei circulaţii a produselor şi serviciilor de piaţã;
c) informarea corectã şi protejarea intereselor consumatorilor, precum şi posibilitatea asigurãrii produselor şi serviciilor de piaţã în zonele de vecinãtate ale acestora;
d) modernizarea şi dezvoltarea formelor de distribuţie;
e) promovarea diverselor tipuri de reţele de distribuţie şi forme de vânzare;
f) stimularea dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii cu activitate de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţã;
g) susţinerea şi ocrotirea activitãţii comerciale şi de prestãri de servicii de piaţã în zonele defavorizate.
ART. 3
(1) Prezenta ordonanţã reglementeazã activitãţile din sectorul comercial şi al serviciilor de piaţã privind cerinţele necesare desfãşurãrii acestor activitãţi, structurile de vânzare, practicile comerciale şi regulile generale de comercializare, precum şi sancţiunile în caz de nerespectare a prevederilor acesteia.
(2) Activitatea comercialã, în sensul prezentei ordonanţe, se exercitã cu referire la produsele alimentare, nealimentare şi la serviciile de piaţã prevãzute în anexa la prezenta ordonanţã.
(3) Sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonanţe activitãţile de comercializare având ca obiect:
a) produsele medicamentoase, dispozitivele medicale;
b) produsele agricole şi agroalimentare vândute de producãtorii agricoli individuali în baza certificatului de producãtor;
c) combustibilii pentru uzul mijloacelor de transport, inclusiv cei comercializaţi prin staţii de distribuţie;
d) bunurile din producţia proprie a meşteşugarilor individuali vândute la locurile de producţie;
e) lucrãrile, brevetele şi invenţiile, precum şi publicaţiile de naturã ştiinţificã sau informativã realizate de titularii acestora;
f) tipãriturile, pliantele, broşurile şi albumele, realizate în scopul prezentãrii patrimoniului cultural deţinut de muzee, centre de culturã, teatre sau alte instituţii similare acestora, ori bunurile culturale sau cu caracter promoţional specifice activitãţii instituţiilor culturale, şi comercializate prin fondul propriu al fiecãrei instituţii culturale sau cu prilejul unor manifestãri cultural-artistice organizate de acestea;
g) mãrfurile vândute cãtre vizitatori, în cadrul festivalurilor, târgurilor, saloanelor sau al altor manifestãri expoziţionale, cu condiţia ca acestea sã facã obiectul manifestãrilor respective;
h) produsele confiscate şi valorificate conform dispoziţiilor legale în vigoare;
i) produsele şi serviciile de piaţã reglementate prin acte normative speciale.
(4) Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplicã activitãţilor comerciale desfãşurate şi serviciilor prestate pe teritoriul României.
ART. 4
În înţelesul prezentei ordonanţe, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) consumator - orice persoanã fizicã sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care cumpãrã, dobândeşte, utilizeazã ori consumã produse sau servicii în afara activitãţii profesionale;
b) comerciant - persoana fizicã sau juridicã autorizatã sã desfãşoare activitãţi de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţã;
c) comerţ cu ridicata/de gros - activitatea desfãşuratã de comercianţii care cumpãrã produse în cantitãţi mari în scopul revânzãrii acestora în cantitãţi mai mici altor comercianţi sau utilizatori profesionali şi colectivi;
d) comerţ cu amãnuntul/de dιtail - activitatea desfãşuratã de comercianţii care vând produse, de regulã, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora;
e) comerţ de gros cash and carry/formã de comerţ cu autoservire pe bazã de legitimaţie de acces - activitatea desfãşuratã de comercianţii care vând mãrfuri prin sistemul de autoservire cãtre persoane juridice sau persoane fizice autorizate şi asociaţii familiale autorizate conform legii, înregistrate în baza de date a vânzãtorului, în scopul revânzãrii şi/sau prelucrãrii, precum şi al utilizãrii acestora ca produse consumabile;
f) comerţ ambulant - activitatea de comercializare cu amãnuntul realizatã prin trecere dintr-un loc în altul, în rulote mobile, standuri mobile, chioşcuri mobile sau în vehicule special amenajate;
g) serviciu de alimentaţie publicã - activitatea de pregãtire, preparare, prezentare şi servire a produselor şi a bãuturilor pentru consumul acestora în unitãţi specializate sau la domiciliul/locul de muncã al consumatorilor;
h) exerciţiu comercial - una sau mai multe activitãţi de comercializare cu ridicata, cu amãnuntul, de tip cash and carry, de alimentaţie publicã, precum şi a serviciilor desfãşurate de un comerciant. Obiectul activitãţilor de comercializare îl constituie produsele şi serviciile cuprinse în anexa la prezenta ordonanţã;
i) serviciu de piaţã - orice acţiune sau prestaţie care face obiectul vânzãrii-cumpãrãrii pe piaţã şi care nu are drept consecinţã transferul proprietãţii asupra unui bun corporal, efectuatã în scopul satisfacerii unor necesitãţi ale consumatorilor;
j) structurã de vânzare - spaţiul de desfãşurare a unuia sau mai multor exerciţii comerciale;
k) suprafaţã de vânzare - suprafaţã destinatã accesului consumatorilor pentru achiziţionarea produsului/serviciului, expunerii produselor oferite, plãţii acestora şi circulaţiei personalului angajat pentru derularea activitãţii. Nu constituie suprafeţe de vânzare cele destinate depozitãrii şi pãstrãrii mãrfurilor, producţiei, birourilor şi anexelor;
l) structurã de vânzare cu suprafaţã micã - structurã de vânzare având o suprafaţã de vânzare de pânã la 400 mp inclusiv;
m) structurã de vânzare cu suprafaţã medie - structurã de vânzare având o suprafaţã de vânzare cuprinsã între 400-1.000 mp inclusiv;
n) structurã de vânzare cu suprafaţã mare - structurã de vânzare având o suprafaţã de vânzare mai mare de 1.000 mp;
o) centru comercial - structura de vânzare cu suprafaţã medie sau mare în care se desfãşoarã activitãţi de comercializare cu amãnuntul de produse, servicii de piaţã şi de alimentaţie publicã, ce utilizeazã o infrastructurã comunã şi utilitãţi adecvate. Suprafaţa de vânzare a unui centru comercial este rezultatã din suma suprafeţelor de vânzare cu amãnuntul de produse şi servicii de piaţã şi de alimentaţie publicã cuprinse în acesta;
p) comerţ în zone publice - activitatea de comercializare a produselor şi serviciilor, desfãşuratã permanent sau sezonier în pieţe, târguri, oboare, pasaje publice, porturi, aeroporturi, gãri, autogãri, drumuri publice şi strãzi sau orice zonã de altã naturã destinatã folosinţei publice.

CAP. II
Cerinţe şi criterii necesare desfãşurãrii activitãţii comerciale

ART. 5
(1) Orice exerciţiu comercial se desfãşoarã numai de cãtre comercianţi autorizaţi în condiţiile legii.
(2) Exercitarea de activitãţi comerciale cu produse din sectorul alimentar şi de alimentaţie publicã necesitã cunoştinţe de specialitate şi se efectueazã cu personal calificat, conform normelor de aplicare a prezentei ordonanţe.
(3) În termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, personalul angajat în efectuarea de activitãţi comerciale cu produse din sectorul alimentar şi de alimentaţie publicã va trebui sã îndeplineascã una dintre urmãtoarele cerinţe profesionale:
a) sã fi absolvit un curs de specialitate pentru comercializarea produselor alimentare şi/sau de alimentaţie publicã, organizat conform legislaţiei în vigoare;
b) sã fi desfãşurat cel puţin 2 ani de activitate profesionalã de comercializare de produse alimentare şi/sau de alimentaţie publicã şi sã fi absolvit un curs de noţiuni fundamentale de igienã, organizat în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
ART. 6
(1) Comerţul în zone publice se desfãşoarã în structuri de vânzare cu sediu fix sau ambulant.
(2) Exercitarea activitãţii de comercializare în zone publice este supusã acordului autoritãţilor administraţiilor publice locale sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti, dupã caz, cu respectarea regulamentelor proprii ale acestora şi a planurilor de urbanism.
(3) Prevederile alin. (2) se aplicã şi în cazul transferului, mutãrii sau extinderii unui exerciţiu comercial, precum şi în cazul modificãrilor aduse structurii de vânzare.
ART. 7
Acordul prevãzut la art. 6 alin. (2) nu se elibereazã în urmãtoarele cazuri:
a) contravine planului general de dezvoltare urbanã şi criteriilor generale privind determinarea zonelor şi locurilor de vânzare din localitãţi;
b) aduce prejudicii spaţiilor aflate în incinta sau în apropierea unor clãdiri de valoare arhitectonicã deosebitã ori cu valoare de patrimoniu;
c) exerciţiul comercial se face în spaţii improvizate;
d) se încalcã dispoziţiile prezentei ordonanţe.

CAP. III
Orarele de funcţionare

ART. 8
Structurile de vânzare cu amãnuntul şi cele în care se presteazã servicii de piaţã pot fi deschise publicului în toate zilele sãptãmânii. Fiecare comerciant îşi stabileşte orarul de funcţionare cu respectarea prevederilor înscrise în legislaţia muncii şi cu condiţia respectãrii reglementãrilor în vigoare privind liniştea şi ordinea publicã, şi în conformitate cu solicitãrile autoritãţilor administraţiei publice locale privind continuitatea unor activitãţi comerciale sau de prestãri de servicii, în funcţie de necesitãţile consumatorilor.
ART. 9
Orarul de funcţionare se afişeazã la intrarea în unitate, în mod vizibil din exterior, comerciantul fiind obligat sã asigure respectarea acestuia.
ART. 10
Structurile de vânzare cu amãnuntul din sectorul alimentar nu pot fi închise mai mult de douã zile consecutive, cu excepţia unor cauze obiective de nefuncţionare.

CAP. IV
Obligaţiile şi rãspunderile autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale

ART. 11
Autoritãţile administraţiei publice asigurã dezvoltarea armonioasã a reţelei şi tipurilor de distribuţie şi promovarea întreprinderilor mici şi mijlocii cu activitate de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţã.
ART. 12
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale stabilesc strategia de dezvoltare a reţelei de distribuţie, având drept obiective:
a) sprijinirea creãrii unei reţele de distribuţie care sã asigure servicii de calitate consumatorilor şi care sã rãspundã necesitãţilor de consum ale acestora şi marcarea acesteia în documentaţiile de urbanism întocmite;
b) dezvoltarea armonioasã a reţelei şi tipurilor de distribuţie cu respectarea principiului liberei concurenţe;
c) armonizarea principiilor urbanismului cu cele de mediu;
d) protejarea patrimoniului arhitectural, istoric şi de mediu prin menţinerea caracterului sitului;
e) dezvoltarea şi revigorarea reţelei de distribuţie în zonele montane, rurale şi defavorizate şi susţinerea creãrii de servicii de piaţã în aceste zone;
f) stimularea dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii cu activitate comercialã în scopul creşterii competitivitãţii acestora şi gradului de ocupare a forţei de muncã;
g) asigurarea şi dezvoltarea unui sistem de baze de date privind reţeaua de distribuţie;
h) respectarea legislaţiei în vigoare din domeniul urbanismului pentru structurile de vânzare şi de prestãri de servicii de piaţã.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale stabilesc criteriile de dezvoltare urbanisticã a sectorului comercial pentru determinarea:
a) suprafeţelor destinate activitãţilor comerciale, în special pentru cele cu structuri de vânzare cu suprafaţã medie şi mare;
b) modului de încadrare a suprafeţelor structurilor de vânzare pentru protejarea lucrãrilor de artã, a edificiilor cu valoare arhitectonicã, istoricã sau arheologicã, precum şi a mediului în centrele istorice şi în localitãţile de interes turistic;
c) amplasamentelor spaţiilor de parcare aferente diverselor structuri de vânzare, conform reglementãrilor legale în vigoare.
(3) Autoritãţile administraţiei publice locale asigurã corelarea autorizãrii desfãşurãrii unui exerciţiu comercial într-o structurã de vânzare, cu conţinutul certificatului de urbanism şi al autorizaţiei de construire.
(4) Autoritãţile administraţiei publice locale, în stabilirea strategiei de dezvoltare conform alin. (1), au în vedere urmãtoarele caracteristici teritoriale:
a) zone urbane omogene, prin realizarea unei corelãri integrate între centru şi periferie;
b) zone periferice pentru care trebuie individualizate criterii de dezvoltare omogenã, în scopul integrãrii acestora într-un cadru urbanistic coerent;
c) centre istorice, în scopul promovãrii unor activitãţi comerciale adecvate şi al protejãrii zonelor cu valoare istoricã şi artisticã;
d) zone cu micã concentrare demograficã, în scopul dezvoltãrii şi/sau îmbunãtãţirii infrastructurii;
e) zone situate pe traseele autostrãzilor şi drumurilor naţionale, în scopul dezvoltãrii structurilor de vânzare; f) zone defavorizate.
(5) În zonele publice autoritãţile administraţiei publice locale, în scopul satisfacerii intereselor consumatorilor, stabilesc, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare:
a) criteriile generale ce trebuie respectate în determinarea zonelor şi amplasamentelor structurilor de vânzare din localitãţi;
b) modalitãţile de organizare a pieţelor şi târgurilor;
c) periodicitatea şi tipologia pieţelor şi târgurilor;
d) criteriile de atribuire a amplasamentelor structurilor de vânzare.
(6) În scopul promovãrii şi protejãrii activitãţii comerciale în zonele periferice ale oraşelor, precum şi în zonele rurale, montane sau defavorizate, autoritãţile administraţiei publice locale, prin hotãrâri ale consiliilor locale, pot acorda, în condiţiile legii, înlesniri la plata impozitelor şi taxelor datorate bugetelor locale.
(7) Pentru elaborarea strategiilor şi criteriilor, conform prezentului articol, autoritãţile administraţiei publice locale consultã asociaţiile profesionale, asociaţiile consumatorilor, organizaţiile patronale, reprezentanţi ai societãţilor comerciale şi ai camerelor de comerţ şi industrie teritoriale.
ART. 13
Pentru zone sau edificii cu valoare arhitectonicã, istoricã sau arheologicã şi pentru zone turistice, autoritãţile administraţiei publice locale pot acorda, în limita competenţelor legale, facilitãţi financiare comercianţilor care contribuie prin efort propriu la reabilitarea sau la restaurarea acestora.
ART. 14
(1) Autoritãţile administraţiei publice, camerele de comerţ şi industrie şi societãţile comerciale, precum şi alte persoane fizice sau juridice interesate pot sã organizeze cursuri de pregãtire şi perfecţionare profesionalã în domeniul comercializãrii produselor şi serviciilor de piaţã prevãzute în anexã, cu condiţia ca acestea sã fie autorizate conform legislaţiei în vigoare.
(2) Cursul profesional va conţine ca obiecte de studiu materii adecvate pentru a garanta însuşirea normelor şi reglementãrilor cu privire la sãnãtatea, securitatea şi informarea consumatorilor, la comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã, precum şi însuşirea noţiunilor fundamentale de igienã.
ART. 15
Examinarea şi avizarea implantãrii structurilor de vânzare cu suprafaţã mare se vor realiza pe baza criteriilor elaborate de cãtre ministerul cu atribuţii în domeniul comerţului interior.

CAP. V
Practici comerciale

ART. 16
Prin vânzãri cu preţ redus, în sensul prezentei ordonanţe, se înţelege:
a) vânzãri de lichidare;
b) vânzãri de soldare;
c) vânzãri efectuate în structuri de vânzare denumite magazin de fabricã sau depozit de fabricã;
d) vânzãri promoţionale;
e) vânzãri ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupã ce evenimentul a trecut şi este evident cã produsele respective nu mai pot fi vândute în condiţii comerciale normale;
f) vânzãri ale produselor care într-o perioadã de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vândute;
g) vânzãri accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapidã sau a cãror conservare nu mai poate fi asiguratã pânã la limita termenului de valabilitate;
h) vânzarea unui produs la un preţ aliniat la cel legal practicat de ceilalţi comercianţi din aceeaşi zonã comercialã, pentru acelaşi produs, determinat de mediul concurenţial;
i) vânzarea produselor cu caracteristici identice, ale cãror preţuri de reaprovizionare s-au diminuat.
ART. 17
Este interzis oricãrui comerciant sã ofere sau sã vândã produse în pierdere, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 16 lit. a) -c), e)-i), precum şi în cazul produselor aflate în pachete de servicii. Prin vânzare în pierdere, în sensul prezentei ordonanţe, se înţelege orice vânzare la un preţ egal sau inferior costului de achiziţie, astfel cum acesta este definit în reglementãrile legale în vigoare.
ART. 18
Potrivit prezentei ordonanţe, prin vânzare de lichidare se înţelege orice vânzare precedatã sau însoţitã de publicitate şi anunţatã sub denumirea de "lichidare" şi care, printr-o reducere de preţuri, are ca efect vânzarea acceleratã a totalitãţii sau numai a unei pãrţi din stocul de produse dintr-o structurã de vânzare cu amãnuntul, în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) încetarea definitivã a activitãţii comerciantului, inclusiv în cazul schimbãrii proprietarului, chiriaşului, locatarului sau mandatarului, dupã caz, care exploateazã structura de vânzare, cu excepţia cazurilor în care aceasta este vândutã, cedatã sau închiriatã unei persoane juridice administrate de vechiul proprietar (utilizator) sau în care acesta este acţionar;
b) încetarea din proprie iniţiativã a activitãţii comerciantului în structura de vânzare respectivã sau ca urmare a anulãrii contractului de închiriere, locaţie sau mandat, în baza unei hotãrâri judecãtoreşti rãmase definitive sau în baza unei hotãrâri judecãtoreşti de evacuare silitã;
c) întreruperea activitãţii comerciale sezoniere pentru o perioadã de cel puţin 5 luni dupã terminarea operaţiunilor de lichidare;
d) schimbarea profilului structurii de vânzare, suspendarea sau înlocuirea unei activitãţi comerciale desfãşurate în acea structurã;
e) modificarea condiţiilor de exploatare a suprafeţei de vânzare, dacã lucrãrile de transformare şi amenajare depãşesc 30 de zile şi sunt efectuate în interiorul acesteia, structura de vânzare fiind închisã în toatã aceastã perioadã, sau modificarea condiţiilor de exercitare a activitãţii în cazul încheierii ori anulãrii unui contract de distribuţie având o clauzã de aprovizionare exclusivã;
f) vânzarea stocului de produse de cãtre moştenitorii legali ai comerciantului defunct;
g) deteriorarea gravã, din cauza unor calamitãţi sau acte de vandalism, a unei pãrţi sau, dupã caz, a întregului stoc de produse, exclusiv cele alimentare.
ART. 19
(1) Vânzãrile de lichidare sunt supuse notificãrii în baza unui inventar detaliat al mãrfurilor de lichidat întocmit de comerciant, care este obligat sã justifice cu documente legale provenienţa produselor respective. Notificarea se face la primãria localitãţii în a cãrei razã teritorialã este amplasatã structura de vânzare sau, dupã caz, la primãriile sectoarelor municipiului Bucureşti, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea vânzãrilor de lichidare în situaţiile prevãzute la art. 18 lit. a), d) şi e) şi cu cel puţin 5 zile înainte de începerea vânzãrilor de lichidare în situaţiile prevãzute la art. 18 lit. b), c), f) şi g). Perioada pentru care se notificã vânzãrile de lichidare este de maximum:
a) 90 de zile pe an pentru cazurile prevãzute la art. 18 lit. a) şi f);
b) 60 de zile pe an pentru cazurile prevãzute la art. 18 lit. b), d), e) şi g);
c) 15 zile pe an pentru cazurile prevãzute la art. 18 lit. c).
(2) La cererea organelor de control abilitate comerciantul este obligat sã justifice cu documente legale situaţia care a motivat vânzarea de lichidare, în termen de maximum 10 zile de la finalizarea operaţiunilor de lichidare pentru situaţiile prevãzute la art. 18 lit. a)-d), f) şi g) şi, respectiv, de maximum 45 de zile în cazul situaţiilor prevãzute la art. 18 lit. e).
(3) Orice anunţ sau altã formã de publicitate privind vânzarea de lichidare trebuie sã specifice în mod obligatoriu data de debut a vânzãrii şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mãrfuri supus vânzãrii de lichidare, în cazul în care operaţiunea nu se referã la totalitatea produselor din structura de vânzare.
ART. 20
(1) Pe durata vânzãrilor de lichidare se pot lichida numai produsele înscrise în lista de inventar aferentã notificãrii şi aflate în stocul unitãţii comerciale la data depunerii/transmiterii notificãrii. Stocul este format din produsele expuse în spaţiile destinate vânzãrii şi cele aflate în depozitele structurii de vânzare; produsele deţinute în antrepozite şi/sau în depozite situate în afara structurii de vânzare pentru care a fost fãcutã notificarea nu intrã în componenţa stocului de lichidat.
(2) Pot face obiectul vânzãrilor de lichidare numai produsele care fac parte din stocul structurii de vânzare şi a cãror contravaloare a fost achitatã de comerciant la data depunerii/transmiterii notificãrii sau a emiterii hotãrârii judecãtoreşti prevãzute la art. 18 lit. b), sau la data evenimentelor prevãzute la art. 18 lit. g).
ART. 21
În afara cazurilor prevãzute la art. 18 lit. b) şi g), orice vânzare de lichidare trebuie sã aibã loc în structura de vânzare în care produsele au fost vândute în mod obişnuit.
ART. 22
Vânzarea de soldare este orice vânzare însoţitã sau precedatã de publicitate şi anunţatã sub denumirea "soldare/soldãri/solduri" şi care, printr-o reducere de preţuri, are ca efect vânzarea acceleratã a stocului de mãrfuri sezoniere dintr-o structurã de vânzare cu amãnuntul.
ART. 23
Vânzãrile de soldare se pot efectua numai în cursul a douã perioade pe an, cu o duratã maximã de câte 45 de zile fiecare, cu condiţia ca produsele propuse pentru soldare sã fie achitate furnizorului de cãtre comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de debut a perioadei de vânzãri de soldare şi oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date.
ART. 24
Stocul de produse propus pentru soldare trebuie sã fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivã, în spaţiile de vânzare şi depozitele structurii de vânzare, precum şi, dupã caz, în unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzãrii de soldare, şi nu va fi reînnoit dupã constituire sau în cursul vânzãrilor de soldare.
ART. 25
Vânzarea de soldare trebuie sã aibã loc în structurile de vânzare în care produsele respective erau vândute în mod obişnuit.
ART. 26
Documentele legale justificative care atestã cã stocul de produse propus pentru soldare a fost constituit cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzãrii de soldare şi achitat cu cel puţin 30 de zile înainte de aceastã datã vor fi pãstrate pentru a putea fi prezentate, ori de câte ori este nevoie, organelor de control abilitate. Dovada achitãrii contravalorii produselor supuse vânzãrii de soldare rezultã din examinarea actelor contabile.
ART. 27
(1) Perioadele de soldãri prevãzute la art. 23 se stabilesc de comerciant între urmãtoarele limite:
a) perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnã - iarnã;
b) perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primãvarã - varã.
(2) Comercianţii au obligaţia sã notifice la primãria în a cãrei razã teritorialã îşi desfãşoarã activitatea perioada în care efectueazã vânzãrile de soldare cu cel puţin 15 zile înainte de începerea operaţiunilor.
ART. 28
(1) Este interzis sã se anunţe o vânzare de soldare în alte cazuri şi condiţii decât cele prevãzute la art. 23.
(2) Orice anunţ sau altã formã de publicitate privind soldarea trebuie sã specifice obligatoriu data de debut a vânzãrii de soldare şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mãrfuri supus soldãrii în cazul în care operaţiunea de soldare nu se referã la totalitatea produselor din structura de vânzare.
ART. 29
Vânzãrile efectuate în structuri denumite magazin de fabricã sau depozit de fabricã sunt vânzãrile din producţia proprie, efectuate direct consumatorilor de cãtre producãtori, aceştia îndeplinind obligaţiile ce revin oricãrui comerciant care desfãşoarã comerţ cu amãnuntul. Vânzãrile cu preţ redus prin magazin sau depozit de fabricã nu sunt supuse notificãrii.
ART. 30
În cadrul vânzãrilor definite la art. 29, cu excepţia produselor alimentare, producãtorii pot practica vânzãri cu preţ redus pentru acea parte din producţia lor care îndeplineşte urmãtoarele condiţii asupra cãrora consumatorii au fost informaţi:
a) nu a fost anterior oferitã spre vânzare din cauza defectelor de fabricaţie;
b) face obiectul retururilor din reţeaua comercialã;
c) reprezintã stocul din producţia sezonului anterior rãmas nevândut.
ART. 31
Orice producãtor care vinde cu preţ redus o parte a producţiei sale, conform prevederilor art. 30, este obligat sã punã la dispoziţie organelor de control abilitate toate documentele legale care justificã originea şi data de fabricaţie a produselor care fac obiectul acestor vânzãri.
ART. 32
(1) În sensul prezentei ordonanţe, vânzãrile promoţionale sunt vânzãrile cu amãnuntul/vânzãrile cash and carry/prestãrile de servicii de piaţã care pot avea loc în orice perioadã a anului, fãrã sã facã obiectul notificãrii, cu condiţia ca:
a) sã nu fie efectuate în pierdere;
b) sã se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum şi la servicii vândute ori, dupã caz, prestate în mod curent;
c) produsele şi serviciile promovate trebuie sã existe la vânzare pe durata întregii perioade anunţate a vânzãrilor promoţionale sau comerciantul va informa consumatorii cã oferta este valabilã numai în limita stocului disponibil.
(2) În sensul prezentei ordonanţe, nu sunt considerate vânzãri promoţionale;
a) acţiunile de promovare efectuate de producãtori;
b) acţiunile de lansare de produse/servicii noi pe piaţã.
ART. 33
(1) Vânzãrile cu preţ redus prevãzute la art. 16, astfel cum sunt definite de prezenta ordonanţã, atunci când consumatorii sunt anunţaţi despre o reducere de preţuri care comportã o comparaţie exprimatã în cifre, sunt supuse urmãtoarelor reguli de fixare şi publicitate a preţurilor:
a) Orice comerciant care anunţã o reducere de preţ trebuie sã o raporteze la preţul de referinţã practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul redus trebuie sã fie inferior preţului de referinţã. Preţul de referinţã reprezintã cel mai scãzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicãrii preţului redus.
b) Orice anunţ de reducere de preţuri, indiferent de forma, modul de publicitate şi motivaţia reducerii, trebuie sã se adreseze ansamblului consumatorilor şi sã indice în cifre o reducere în raport cu preţurile de referinţã, excepţie fãcând:
- publicitãţile comparative de preţ;
- anunţurile publicitare exclusiv literare, care nu conţin cifre;
- anunţurile de preţ de lansare a unui nou produs pe piaţã;
- anunţurile publicitare orale efectuate exclusiv în interiorul magazinului pentru reduceri de preţuri la un anumit raion, pentru o foarte scurtã perioadã a unei zile de vânzare.
c) Publicitatea prin catalog şi ofertele de reducere de preţuri, lansate de comercianţii care practicã vânzarea prin corespondenţã, pot fi valabile numai pânã la epuizarea stocurilor, cu condiţia ca aceastã menţiune sã figureze vizibil şi lizibil în catalog.
d) Orice anunţ de reducere de preţ exprimatã în valoare absolutã sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fãrã echivoc pentru fiecare produs sau grupã de produse identice:
- fie prin menţionarea noului preţ lângã preţul anterior, barat;
- fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângã sumele corespunzãtoare;
- fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângã preţul anterior, barat.
e) Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs şi/sau serviciu sã fie prezentatã consumatorilor ca o ofertã gratuitã a unei pãrţi din produs şi/sau serviciu.
f) Toate documentele justificative legale care atestã veridicitatea preţului de referinţã trebuie sã fie pãstrate pentru a putea fi prezentate ori de câte ori este nevoie organelor de control abilitate.
g) Orice anunţ de reducere de preţuri ce nu corespunde reducerii practicate efectiv în raport cu preţul de referinţã este considerat o formã de publicitate înşelãtoare şi este sancţionat conform reglementãrilor legale în vigoare.
(2) Aceste reguli nu se aplicã atunci când reducerile de preţ pe produs rezultã din creşterea cantitãţii de produs conţinutã în ambalajul utilizat în mod uzual în comercializarea acestora sau din creşterea numãrului de produse identice oferite spre vânzare într-un ambalaj colectiv.
ART. 34
Vânzarea la distanţã este acea formã de vânzare cu amãnuntul care se desfãşoarã în lipsa prezenţei fizice simultane a consumatorului, şi a comerciantului, în urma unei oferte de vânzare efectuate de acesta din urmã, care în scopul încheierii contractului, utilizeazã exclusiv tehnici de comunicaţie la distanţã.
ART. 35
(1) Vânzarea directã este acea practicã comercialã prin care produsele sau serviciile sunt desfãcute de cãtre comerciant direct consumatorilor, în afara spaţiilor de vânzare cu amãnuntul, prin intermediul vânzãtorilor direcţi, care prezintã produsele şi serviciile oferite spre vânzare.
(2) Vânzarea prin reţele (multilevel marketing) este o formã a vânzãrii directe prin care produsele şi serviciile sunt oferite consumatorilor prin intermediul unei reţele de vânzãtori direcţi care primesc un comision atât pentru vânzãrile proprii, cât şi pentru vânzãrile generate de reţelele de vânzãtori direcţi pe care i-au recrutat personal.
ART. 36
Sunt considerate practici comerciale interzise:
a) vânzarea piramidalã, vânzarea practicatã prin procedeul denumit "bulgãre de zãpadã" sau orice alte procedee similare care constau în special în a oferi produse/servicii consumatorilor fãcându-i sã spere cã le vor obţine fie cu titlu gratuit, fie la un preţ redus faţã de valoarea lor realã şi condiţionând vânzãrile de plasarea contra platã de bonuri, tichete, cupoane ori a altor titluri similare cãtre terţi sau de colectarea de adeziuni sau subscrieri;
b) faptul de a propune unei persoane sã colecteze adeziuni sau sã se înscrie pe o listã, fãcând-o sã spere câştiguri financiare rezultate din creşterea numãrului de persoane recrutate sau înscrise.
ART. 37
(1) În cazul reţelelor de vânzare constituite prin recrutarea aderenţilor sau afiliaţilor este interzis sã se solicite aderentului sau afiliatului reţelei plata unei sume aferente dreptului de intrare în reţea, cu excepţia contravalorii materialelor sau serviciilor de naturã pedagogicã, formativã demonstrativã ori de vânzare sau a oricãrui alt material sau serviciu similar.
(2) În cadrul aceleiaşi reţele este, de asemenea, interzis sã se impunã unui aderent sau afiliat achiziţionarea unui stoc de produse destinat vânzãrii ulterioare, fãrã obligaţia ca stocul de produse nevândute de aferent/afiliat sã fie reprimit de titularul reţelei.
ART. 38
(1) Vânzãrile în afara spaţiilor comerciale sunt acele vânzãri directe realizate de comercianţi în urmãtoarele situaţii:
a) în timpul unei deplasãri organizate de comerciant în afara spaţiilor sale comerciale;
b) în timpul unei vizite efectuate de comerciant, dacã aceasta nu a avut loc la solicitarea expresã a consumatorului:
- la locuinţa unui consumator, unde pot fi încheiate contracte şi cu alte persoane prezente;
- la locul de muncã al consumatorului sau în locul în care acesta se gãseşte, chiar temporar, pentru motive de lucru, studiu sau tratament;
c) în orice alte locuri publice sau destinate publicului, în care comerciantul prezintã o ofertã pentru produsele sau serviciile pe care le furnizeazã, în vederea acceptãrii acesteia de cãtre consumator.
(2) Comercianţii care efectueazã vânzãri în afara spaţiilor comerciale rãspund civil faţã de efectele activitãţii vânzãtorilor direcţi.
ART. 39
Comercianţii sunt obligaţi sã elibereze legitimaţii pentru vânzãtorii direcţi, angajaţi în acest sistem de vânzare. Legitimaţiile trebuie sã conţinã numele, prenumele şi fotografia vânzãtorului, denumirea şi sediul comerciantului, semnãtura administratorului/directorului şi vor fi vizate trimestrial. Legitimaţiile vor fi retrase imediat ce deţinãtorii acestora îşi pierd calitatea de vânzãtori direcţi.
ART. 40
Vânzãtorii direcţi, angajaţi în acest sistem de vânzare, sunt obligaţi sã se legitimeze înaintea prezentãrii produselor/serviciilor oferite, precum şi la solicitarea consumatorilor.
ART. 41
(1) Loteria publicitarã este acea practicã de promovare a produselor/serviciilor care tinde sã stimuleze în rândul participanţilor speranţa unui câştig prin tragere la sorţi.
(2) Loteriile publicitare sunt admise numai în condiţiile în care participanţilor nu le este impusã în contrapartidã nicio cheltuialã directã sau indirectã, suplimentarã achiziţionãrii produsului/serviciului.
(3) Cheltuielile efectuate de cãtre participanţi pentru achiziţionarea de efecte şi servicii poştale şi pentru tarifele telefonice normale, referitoare la participarea la loteria publicitarã, nu intrã sub incidenţa alin. (2).
ART. 42
(1) În privinţa câştigurilor puse în joc în cadrul unei loterii publicitare, anunţurile de prezentare a acesteia vor preciza natura, numãrul şi valoarea comercialã a respectivelor câştiguri, precum şi urmãtoarea menţiune: "regulamentul de participare/desfãşurare este disponibil în mod gratuit oricãrui solicitant". În acest scop se va menţiona adresa sau numãrul de telefon la care solicitarea poate fi transmisã, respectiv fãcutã.
(2) În regulament se va preciza obligaţia organizatorului loteriei publicitare de a face publice numele câştigãtorilor şi câştigurile acordate.
ART. 43
(1) Regulamentul şi/sau orice alt document în baza cãruia urmeazã sã se desfãşoare loteria publicitarã trebuie sã fie autentificat şi depus la un notar public înainte de începerea operaţiunii. În scopul prevenirii desfãşurãrii unor jocuri de noroc deghizate organizatorul va depune un exemplar al regulamentului şi/sau al documentului autentificat, dupã caz, la Direcţia generalã management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, pânã la data începerii loteriei publicitare.
(2) Pentru a verifica corecta desfãşurare a loteriei publicitare respective reprezentanţii Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Ministerului Internelor şi Reformei Administrative pot solicita organizatorilor de loterii publicitare regulamentul de desfãşurare a acestora, precum şi un exemplar al anunţurilor adresate publicului, caz în care organizatorii vor prezenta aceastã documentaţie în termen de 5 zile de la data solicitãrii.
ART. 44
Prezenta ordonanţã nu exclude controlul acţiunilor de promovare a vânzãrilor prin acest gen de operaţiuni publicitare de cãtre asociaţiile profesionale cu rol de autoreglementare în domeniul publicitãţii, precum şi dreptul persoanelor, care se considerã induse în eroare în cursul desfãşurãrii acestor operaţiuni, de a se adresa direct acestor asociaţii.
ART. 45
Se considerã publicitate înşelãtoare acele fapte prin care organizatorul unei loterii publicitare sugereazã destinatarului, prin anunţul publicitar efectuat, cã:
a) a intrat în posesia marelui premiu, deşi tragerea la sorţi pentru atribuirea câştigurilor se va desfãşura ulterior;
b) a intrat în posesia unui câştig important, în realitate fiind însã vorba de un premiu de o valoare minimã sau de un premiu de consolare.
ART. 46
Nu sunt asimilate loteriei publicitare concursurile în cadrul cãrora premiile sunt câştigate exclusiv datoritã abilitãţii, cunoştinţelor şi perspicacitãţii participanţilor, câştigãtorul fiind desemnat în funcţie de valoarea prestaţiei sale.
ART. 47
Nu este asimilatã loteriei publicitare şi este consideratã practicã comercialã permisã alocarea de premii în mod aleator, înainte de oferirea la vânzare a produselor/ serviciilor şi atribuirea câştigurilor la achiziţionarea produselor/ serviciilor, chiar dacã intrarea în posesie a premiilor are loc la o datã ulterioarã.
ART. 48
Vânzarea cu prime este acea practicã comercialã prin care la vânzarea sau oferta de vânzare de produse/servicii se oferã consumatorului cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, prime sub forma unor produse/servicii.
ART. 49
Este interzisã orice vânzare ori ofertã de vânzare de produse sau orice prestare ori ofertã de prestare de servicii fãcutã cãtre consumator, care dã dreptul acestuia, cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, la o primã sub forma unor produse/servicii, în afara cazurilor în care acestea sunt identice sortimental cu produsele/serviciile cumpãrate.
ART. 50
Nu sunt considerate prime:
a) ambalajele produselor;
b) produsele sau serviciile indispensabile utilizãrii normale a produsului sau serviciului cumpãrat;
c) produsele sau serviciile a cãror valoare este de pânã la 10% din preţurile de vânzare/tarifele produselor/serviciilor achiziţionate de cãtre consumatori;
d) articolele personalizate, respectiv obiectele purtând mesaje publicitare, inscripţionate în mod vizibil şi care nu se regãsesc ca atare în comerţ;
e) serviciile postvânzare;
f) facilitãţile de staţionare oferite de cãtre comercianţi consumatorilor.
ART. 51
Este interzisã condiţionarea vânzãrii cãtre consumator a unui produs de cumpãrarea unei cantitãţi impuse sau de cumpãrarea concomitentã a unui alt produs sau serviciu. De asemenea, este interzisã prestarea unui serviciu cãtre consumator, condiţionatã de prestarea altui serviciu sau de cumpãrarea unui produs.
ART. 52
Nu sunt considerate vânzãri condiţionate:
1. vânzãrile la un preţ global pentru produse sau servicii diferite, care constituie un ansamblu, precum şi pentru produse identice preambalate oferite într-un ambalaj colectiv, cu condiţia ca:
a) fiecare produs şi fiecare serviciu sã poatã fi achiziţionat şi separat la preţul practicat în cadrul aceleiaşi suprafeţe de vânzare;
b) cumpãrãtorul sã fie informat despre aceastã posibilitate şi despre preţul de vânzare aferent produsului sau serviciului;
2. vânzãrile de produse în loturi sau ambajale consacrate de uzanţele comerciale şi de nevoile de consum.
ART. 53
Prin vânzare forţatã se înţelege:
a) expedierea unui produs cãtre o persoanã, fãrã o cerere prealabilã din partea acesteia, solicitându-i cumpãrarea acelui produs sau returnarea lui cãtre expeditor, chiar şi fãrã taxe, în cazul refuzului de cumpãrare;
b) prestarea unui serviciu cãtre o persoanã, fãrã o cerere prealabilã din partea acesteia, solicitându-i acceptarea acelui serviciu prin achitarea contravalorii.
ART. 54
Orice vânzare forţatã este interzisã. Expedierea unui produs sau prestarea unui serviciu cãtre o persoanã se face numai în baza unei comenzi prealabile din partea acesteia.
ART. 55
Nu sunt considerate vânzãri forţate ofertele efectuate în scopuri filantropice. În cazul acestor oferte, pe documentele însoţitoare va fi inscripţionatã, în mod clar şi vizibil, urmãtoarea menţiune: "destinatarul nu are nicio obligaţie de a plãti sau de a returna produsul".
ART. 56
Se interzice a se refuza consumatorului fãrã un motiv justificat, conform prevederilor legale în vigoare, vânzarea unui produs sau prestarea unui serviciu.

CAP. VI
Reguli generale de comercializare a produselor şi serviciilor

ART. 57
(1) Producãtorii şi importatorii sunt obligaţi sã introducã pe piaţã numai produse sigure pentru viaţa, sãnãtatea şi securitatea consumatorilor.
(2) Aceeaşi obligaţie revine şi oricãrui comerciant care, pe baza informaţiilor obţinute de la producãtor/importator şi a cunoştinţelor profesionale, trebuie sã se asigure cã produsele oferite spre comercializare sunt sigure şi sã informeze consumatorii asupra factorilor de risc în utilizarea/consumul acestora.
(3) Se interzice introducerea pe piaţã a produselor, dacã acestea nu sunt însoţite de documentele de angajare ale producãtorului/importatorului referitoare la calitatea şi securitatea acestora, emise conform reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 58
Produsul care este conform reglementãrilor cu caracter obligatoriu, prin care sunt definite caracteristicile de securitate ale acestuia şi modalitãţile de control al conformitãţii cu caracteristicile parametrilor definiţi, este considerat sigur.
ART. 59
Dacã securitatea produselor nu este determinatã conform prevederilor art. 58, un produs va fi considerat sigur atunci când, utilizat în condiţii normale sau previzibile, nu prezintã riscuri pentru viaţa, sãnãtatea şi securitatea consumatorilor.
ART. 60
Pentru evaluarea securitãţii unui produs vor fi luate în considerare urmãtoarele elemente:
a) proprietãţile produsului, inclusiv compoziţia, instrucţiunile de montare şi punere în funcţiune, de utilizare, de întreţinere şi de depozitare, service-ul necesar pe durata medie de utilizare a produsului;
b) prezentarea produsului, informaţiile furnizate de producãtor prin etichetare, marcare şi/sau ambalajul acestuia, precum şi orice altã informaţie furnizatã de producãtor;
c) influenţa produsului asupra altui produs sau produse, când în mod justificat se presupune cã acesta va fi utilizat împreunã cu alt produs sau produse;
d) categoriile de utilizatori cãrora li se adreseazã, o atenţie deosebitã fiind acordatã grupei de consumatori cu grad de risc major.
ART. 61
Prevederile art. 58-60 sunt aplicabile în egalã mãsurã şi serviciilor de piaţã.
ART. 62
Prevederile art. 58-60 nu se aplicã în cazul produselor care necesitã reparaţii sau recondiţionãri înaintea utilizãrii, cu condiţia ca despre acest fapt consumatorii sã fie informaţi de cãtre comercianţi în momentul cumpãrãrii.
ART. 63
În aplicarea prevederilor art. 58, 60 şi 61 se vor avea în vedere reglementãrile legale în vigoare privind activitatea de standardizare, acreditare şi infrastructura pentru evaluarea conformitãţii.
A. Reguli privind etichetarea şi ambalarea
ART. 64
La vânzarea produsului sau la prestarea serviciului comerciantul ori, dupã caz, prestatorul trebuie sã aducã cu bunã-credinţã la cunoştinţã consumatorului, la solicitarea acestuia, pe lângã informaţiile furnizate prin etichetare, marcare şi ambalare şi informaţii corecte şi utile privind caracteristicile produsului sau serviciului, condiţiile de vânzare şi modul de utilizare.
ART. 65
(1) Informaţiile furnizate prin etichetare, marcare, ambalare vor respecta prevederile legale referitoare la etichetare.
(2) Pentru unele categorii de produse, în scopul asigurãrii protecţiei consumatorilor şi pentru menţinerea unui mediu concurenţial normal, Guvernul poate elabora reglementãri specifice de etichetare.
(3) Pentru a informa consumatorul despre impactul unor produse asupra mediului înconjurãtor, precum şi pentru a promova producţia şi utilizarea acelor produse care, pe toatã durata lor de viaţã, au efecte nesemnificative asupra calitãţii apei, aerului şi solului, se va institui un sistem naţional de etichetare ecologicã.
ART. 66
Ambalajele produselor trebuie sã asigure integritatea şi protecţia calitãţii acestora, sã fie uşor de manipulat, sã promoveze vânzarea produselor, fiind totodatã conforme prevederilor legale referitoare la protecţia muncii, mediului şi a securitãţii consumatorilor.
B. Obligaţia indicãrii preţurilor/tarifelor
ART. 67
(1) Comerciantul care în reţeaua de distribuţie oferã spre vânzare produse/servicii trebuie sã indice preţul de vânzare/tariful practicat şi preţul pe unitatea de mãsurã, conform reglementãrilor legale în vigoare.
(2) Preţurile de vânzare, preţurile pe unitatea de mãsurã şi tarifele practicate se indicã în mod vizibil, lizibil şi fãrã echivoc prin marcare, etichetare şi/sau afişare.
(3) Când livrarea produsului sau prestarea serviciului se face ulterior plãţii unui acont, comerciantul este obligat sã elibereze consumatorului, la plata acontului, un document fiscal conform legislaţiei în vigoare sau, dupã caz, un contract scris şi sã respecte condiţiile contractuale.
(4) Comercianţii care, potrivit legislaţiei în vigoare, sunt obligaţi sã utilizeze aparate de marcat electronice fiscale vor elibera bonuri fiscale cumpãrãtorilor de produse/servicii.
C. Reguli privind indicarea cantitãţii
ART. 68
(1) În funcţie de tipul şi caracteristicile produsului, pe ambalajul acestuia se vor indica vizibil, lizibil şi fãrã echivoc dimensiunile sau numãrul de articole (bucãţi) conţinute, cantitatea netã conţinutã, exprimatã în unitãţi de mãsurã recunoscute de autoritatea statului român în materie de metrologie.
(2) Obligativitatea indicãrii acestor date revine producãtorului, ambalatorului sau, dupã caz, importatorului.
ART. 69
În cazul vânzãrilor la distanţã prin corespondenţã, orice comerciant care informeazã consumatorul asupra ofertei sale de produse prin intermediul cataloagelor, broşurilor sau al altor publicaţii tipãrite este obligat ca pentru produsele preambalate sã menţioneze cantitatea netã conţinutã de fiecare ambalaj, preţul de vânzare, precum şi preţul pe unitatea de mãsurã, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 70
(1) Pentru produsele comercializate în vrac, care sunt cântãrite sau mãsurate în prezenţa consumatorului, dispoziţiile art. 68 alin. (1) nu se aplicã.
(2) Informaţiile furnizate de aparatele de mãsurã utilizate pentru determinarea cantitãţii produselor vândute în vrac trebuie sã fie clare şi vizibile pentru consumator.
D. Clauze abuzive
ART. 71
În calitate de parte contractantã consumatorii pot refuza încheierea contractelor care cuprind clauze definite ca abuzive, conform prevederilor legale în vigoare.
ART. 72
Pentru unele categorii de produse/servicii, în scopul asigurãrii unui echilibru între obligaţiile şi drepturile pãrţilor contractante şi pentru a promova un mediu concurenţial normal, Guvernul poate stabili contracte-tip cu caracter obligatoriu.

CAP. VII
Sancţiuni

ART. 73
Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sã constituie infracţiuni, şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
1. desfãşurarea oricãrui exerciţiu comercial cu încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1), cu suspendarea activitãţii comerciale pânã la data autorizãrii şi cu amendã:
a) de la 200 lei la 500 lei pentru structurile de vânzare cu suprafaţã micã;
b) de la 500 lei la 1.000 lei pentru structurile de vânzare cu suprafaţã medie;
c) de la 1.000 lei la 2.000 lei pentru structurile de vânzare cu suprafaţã mare;
d) de la 100 lei la 200 lei pentru comercianţii ambulanţi;
e) de la 500 lei la 1.000 lei pentru comercianţii care practicã vânzãri în afara spaţiilor comerciale şi pentru cei care practicã vânzãri directe;
2. nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amendã de la 200 lei la 1.000 lei;
3. comercializarea de produse şi servicii de piaţã, altele decât cele înscrise în autorizaţia de funcţionare, cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei;
4. nerespectarea prevederilor art. 9, cu amendã de la 200 lei la 2.000 lei;
5. oferirea spre vânzare a produselor în pierdere în alte cazuri decât cele prevãzute la art. 17, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei în mãsura în care nu sunt aplicabile prevederile Legii concurenţei nr. 21/1996, republicatã;
6. vânzãrile de lichidare efectuate în alte cazuri decât cele prevãzute la art. 18 lit. a)-g), cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei şi cu sistarea operaţiunilor de lichidare;
7. nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (1) şi ale art. 27 alin. (2), cu privire la notificare, cu amendã de la 200 lei la 1.000 lei;
8. neprezentarea la solicitarea organelor de control abilitate a documentelor legale privind justificarea situaţiei care a motivat lichidarea, conform dispoziţiilor cuprinse în art. 19 alin. (2), cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei;
9. nerespectarea prevederilor art. 20, 23 şi 24, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei şi cu sistarea vânzãrilor de lichidare sau de soldare, dupã caz;
10. realizarea vânzãrilor de soldare în alte perioade decât cele prevãzute la art. 27 alin. (1), cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei şi cu sistarea vânzãrilor de soldare;
11. neprezentarea, la solicitarea organelor de control abilitate, a documentelor legale justificative, conform prevederilor art. 26 şi 31, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei;
12. nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (3) şi ale art. 28 alin. (2), cu amendã de la 500 lei la 3.000 lei;
13. utilizarea denumirii "soldare/solduri/soldãri" sau a sinonimelor acesteia, în cazuri în care aceasta nu este în legãturã cu o operaţiune de soldare astfel cum este definitã de prezenta ordonanţã, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei şi cu interzicerea practicãrii acestei denumiri;
14. practicarea de vânzãri sau de orice alte procedee prevãzute la art. 36, cu amendã de la 10.000 lei la 50.000 lei, iar veniturile realizate din aceste practici se confiscã şi se fac venit la bugetul de stat;
15. nerespectarea prevederilor art. 39, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei;
16. nerespectarea prevederilor art. 40, cu amendã de la 100 lei la 200 lei;
17. nerespectarea de cãtre organizatorii de loterii publicitare a prevederilor art. 41 alin. (2), cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei, iar veniturile realizate ilicit din aceastã practicã se confiscã şi se fac venit la bugetul de stat;
18. neprezentarea în termen a documentelor solicitate conform prevederilor art. 43 alin. (2), cu amendã de la 1.000 lei la 2.000 lei;
19. nerespectarea prevederilor art. 49, cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei;
20. nerespectarea prevederilor art. 51, 54 şi 56, cu amendã de la 500 lei la 2.000 lei;
21. nerespectarea prevederilor art. 70 alin. (2), cu amendã de la 100 lei la 500 lei;
22. exercitarea de activitãţi de comerţ cu ridicata şi comerţ cu amãnuntul în aceeaşi structurã de vânzare, respectiv suprafaţã de vânzare, cu amendã de la 2.000 lei la 10.000 lei şi cu interzicerea uneia dintre cele douã activitãţi;
23. desfãşurarea oricãrui exerciţiu comercial în perioada suspendãrii activitãţii comerciale, cu amenda prevãzutã la pct. 1 lit. a)-e), caz în care limitele minime şi maxime se dubleazã, iar veniturile realizate ilicit în perioada dintre data suspendãrii activitãţii comerciale şi momentul constatãrii contravenţiei se confiscã şi se fac venit la bugetul de stat.
ART. 74
Sancţiunile prevãzute la art. 73 se pot aplica şi persoanelor juridice, caz în care limitele minime şi maxime ale amenzilor se dubleazã.
ART. 75
Împiedicarea sau obstrucţionarea sub orice formã, de cãtre comerciant sau de oricare altã persoanã, a organelor autoritãţilor administraţiei publice în exercitarea atribuţiilor lor privind controlul respectãrii prevederilor prezentei ordonanţe constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei.
ART. 76
Contravenţiile prevãzute la art. 73 se constatã şi se sancţioneazã de cãtre:
a) organele de control abilitate ale primãriilor, pentru cele prevãzute la pct. 1-4, 6-11, 13 şi 21-23;
b) organele de control abilitate ale Ministerului Economiei şi Finanţelor, pentru cele prevãzute la pct. 5, 6, 8-11, 13, 14, 17-19 şi 22;
c) organele de control abilitate ale Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, pentru cele prevãzute la pct. 4, 12, 18, 20 şi 21;
d) organele de control abilitate ale poliţiei, pentru cele prevãzute la pct. 15, 16 şi 18.
ART. 77
Prevederile prezentei ordonanţe referitoare la contravenţii se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.
ART. 78
În cazul repetãrii contravenţiilor prevãzute la art. 73 pct. 1, 3, 6-11, 13, 22 şi 23 într-un interval de 12 luni, chiar dacã amenda a fost plãtitã, precum şi în cazul în care se încalcã în mod repetat dispoziţiile legale privind liniştea şi ordinea publicã, primãriile vor suspenda activitatea comercialã pe o perioadã de pânã la 30 de zile pentru structura de vânzare respectivã.
ART. 79
Sancţiunile aplicate de organele de control abilitate, conform prevederilor prezentei ordonanţe, vor fi aduse la cunoştinţã primãriilor în termen de 48 de ore de la aplicarea acestora.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 80
În cazul vânzãrilor de lichidare şi de soldare, atunci când acestea se efectueazã în pierdere, conform prevederilor art. 17, costul de achiziţie este deductibil din punct de vedere fiscal.
ART. 81
În termen de 18 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe comercianţii care desfãşoarã activitãţi de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţã sunt obligaţi sã solicite autorizarea exerciţiilor comerciale în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
ART. 82
Ministerul cu atribuţii în domeniul comerţului interior, cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, va elabora norme metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe, în termen de 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonanţe. Normele metodologice vor fi supuse spre aprobare Guvernului.
ART. 83
Ministerul cu atribuţii în domeniul comerţului interior, în baza consultãrii cu alte organisme abilitate ale administraţiei publice, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale, elaboreazã reglementãri specifice cu privire la comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã.
ART. 84
Pentru realizarea unei baze de date privind reţeaua de distribuţie şi de prestãri de servicii de piaţã autoritãţile administraţiei publice locale vor transmite ministerului cu atribuţii în domeniul comerţului interior informaţii privind reţeaua de distribuţie, conform normelor stabilite de cãtre acesta.
ART. 85
(1) Anexa face parte integrantã din prezenta ordonanţã şi poate fi actualizatã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Valoarea amenzilor prevãzute la art. 73 şi 75 se va actualiza prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 86
(1) Organele abilitate în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe vor stabili modalitãţile concrete de colaborare.
(2) Administraţiile publice locale vor întreprinde acţiunile necesare în vederea aplicãrii dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi a normelor metodologice de aplicare a acesteia.
(3) La solicitarea autoritãţilor administraţiei publice interesate, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sau, dupã caz, oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale vor pune gratuit la dispoziţie acestora informaţiile cu privire la înregistrarea şi autorizarea funcţionãrii comercianţilor.
ART. 87
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.

ANEXĂ

TABEL
cu clasificarea activitãţilor din economia naţionalã


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cod CAEN*1) Denumirea activitãţii
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5010 Comerţ cu autovehicule
5020 Întreţinerea şi repararea autovehiculelor (fãrã reparaţii executate
în întreprinderi organizate de tip industrial)
5030 Comerţ cu piese şi accesorii pentru autovehicule
5040 Comerţ cu motociclete, piese şi accesorii aferente, şi reparaţii
5050 Comerţ cu amãnuntul al carburanţilor pentru autovehicule
5122 Comerţ cu ridicata al florilor şi al plantelor
5131 Comerţ cu ridicata al fructelor şi legumelor
5132 Comerţ cu ridicata al cãrnii şi produselor din carne
5133 Comerţ cu ridicata al produselor lactate, ouãlor, uleiurilor
şi grãsimilor comestibile
5134 Comerţ cu ridicata al bãuturilor
5135 Comerţ cu ridicata al produselor din tutun
5136 Comerţ cu ridicata al zahãrului, ciocolatei şi produselor zaharoase
5137 Comerţ cu ridicata cu cafea, ceai, cacao şi condimente
5138 Comerţ cu ridicata, specializat, al altor alimente, inclusiv peşte,
crustacee şi moluşte
5139 Comerţ cu ridicata, nespecializat, de produse alimentare, bãuturi şi tutun
5141 Comerţ cu ridicata al produselor textile
5142 Comerţ cu ridicata al îmbrãcãmintei şi încãlţãmintei
5143 Comerţ cu ridicata al aparatelor electrice şi de uz gospodãresc, al
aparatelor de radio şi televizoarelor
5144 Comerţ cu ridicata al produselor din ceramicã, sticlãrie, tapete şi
produse de întreţinere
5145 Comerţ cu ridicata al produselor cosmetice şi de parfumerie
5146 Comerţ cu ridicata al produselor farmaceutice
5147 Comerţ cu ridicata al altor bunuri de consum, nealimentare, n.c.a.
5151 Comerţ cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi şi gazoşi şi
al produselor derivate
5153 Comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi de construcţii
5154 Comerţ cu ridicata al echipamentelor şi furniturilor, de fierãrie
pentru instalaţii sanitare şi de încãlzire
5155 Comerţ cu ridicata al produselor chimice
5156 Comerţ cu ridicata al altor produse intermediare
5185 Comerţ cu ridicata al altor maşini şi echipamente de birou
5188 Comerţ cu ridicata al maşinilor, accesoriilor şi uneltelor
agricole, inclusiv al tractoarelor
5190 Comerţ cu ridicata al altor produse
5211 Comerţ cu amãnuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantã
de produse alimentare, bãuturi şi tutun
5212 Comerţ cu amãnuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantã
de produse nealimentare
5221 Comerţ cu amãnuntul al fructelor şi legumelor proaspete
5222 Comerţ cu amãnuntul al cãrnii şi al produselor din carne
5223 Comerţ cu amãnuntul al peştelui, crustaceelor şi moluştelor
5224 Comerţ cu amãnuntul al pâinii, produselor de patiserie şi
produselor zaharoase
5225 Comerţ cu amãnuntul al bãuturilor
5226 Comerţ cu amãnuntul al produselor din tutun
5227 Comerţ cu amãnuntul, în magazine specializate, al produselor alimentare
5231 Comerţ cu amãnuntul al produselor farmaceutice
5232 Comerţ cu amãnuntul al articolelor medicale şi ortopedice
5233 Comerţ cu amãnuntul al produselor cosmetice şi de parfumerie
5241 Comerţ cu amãnuntul al textilelor
5242 Comerţ cu amãnuntul al îmbrãcãmintei
5243 Comerţ cu amãnuntul al încãlţãmintei şi articolelor din piele
5244 Comerţ cu amãnuntul al mobilei, al articolelor de iluminat şi al
altor articole de uz casnic
5245 Comerţ cu amãnuntul al articolelor şi aparatelor electro-menajere,
al aparatelor radio şi televizoarelor
5246 Comerţ cu amãnuntul al articolelor de fierãrie, cu articole din sticlã,
cu cele pentru vopsit
5247 Comerţ cu amãnuntul al cãrţilor, ziarelor şi articolelor de papetãrie
5248 Comerţ cu amãnuntul, în magazine specializate, al altor produse n.c.a.
5250 Comerţ cu amãnuntul al bunurilor de ocazie vândute prin magazine
5261 Comerţ cu amãnuntul prin corespondenţã
5262 Comerţ cu amãnuntul prin standuri în pieţe
5263 Comerţ cu amãnuntul care nu se efectueazã prin magazine
5271 Reparaţii de încãlţãminte şi ale altor articole din piele
5272 Reparaţii de articole electrice de uz gospodãresc
5273 Reparaţii de ceasuri şi bijuterii
5274 Alte reparaţii de articole personale n.c.a.
5530 Restaurante
5540 Baruri
5551 Cantine
5552 Alte unitãţi de preparare a hranei
7020 Închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate
7032 Administrarea imobilelor pe bazã de tarife sau contract
7110 Închirierea autoturismelor şi utilitarelor de capacitate micã
7133 Închirierea maşinilor şi echipamentelor de birou, inclusiv a
calculatoarelor
7140 Închirierea bunurilor personale şi gospodãreşti n.c.a.
7250 Întreţinerea şi repararea maşinilor de birou, de contabilizat
şi a calculatoarelor
7470 Activitãţi de întreţinere şi curãţare a clãdirilor
7481 Activitãţi fotografice
7485 Activitãţi de secretariat şi traducere
9301 Spãlarea, curãţarea şi vopsirea textilelor şi blãnurilor
9302 Coafurã şi alte activitãţi de înfrumuseţare
9303 Activitãţi de pompe funebre şi similare
9304 Activitãţi de întreţinere corporalã
9305 Alte activitãţi de servicii personale n.c.a.
9500 Activitãţi ale personalului angajat în gospodãrii particulare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


*1) Conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificãrii activitãţilor din economia naţionalã - CAEN, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 şi 301 bis din 5 noiembrie 1997, actualizatã prin <>Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statisticã nr. 601/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din 13 decembrie 2002.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016