Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 96 din 27 august 1998 (*republicata*)  privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 96 din 27 august 1998 (*republicata*) privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 23 din 24 ianuarie 2000
_____________
*) Republicatã în temeiul <>art. IV din Legea nr. 141/1999 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999, dându-se textelor o noua numerotare.
<>Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 320 din 28 august 1998.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Pãdurile, prin funcţiile economice şi de protecţie pe care le îndeplinesc, constituie, indiferent de forma de proprietate, o avutie de interes naţional de care beneficiazã intreaga societate. În acest scop este necesarã asigurarea gestionãrii durabile a pãdurilor, prin stabilirea de mãsuri concrete de administrare, îngrijire, exploatare raţionalã şi regenerare.
ART. 2
Indiferent de forma de proprietate, strategia de punere în valoare economicã, socialã şi ecologica a pãdurilor este un atribut al statului. În condiţiile respectãrii dreptului de proprietate, pãdurile din România sunt administrate şi gospodãrite într-un sistem unitar, vizând valorificarea continua, în folosul generaţiilor actuale şi viitoare, a funcţiilor lor ecologice şi social-economice.
ART. 3
Dupã forma de proprietate, fondul forestier naţional, definit la art. 1 din Codul silvic**), este constituit din:
a) fondul forestier proprietate publica a statului;
b) fondul forestier proprietate publica a unitãţilor administrativ-teritoriale (comune, oraşe, municipii);
c) fondul forestier proprietate privatã a unitãţilor de cult (parohii, schituri, manastiri), a instituţiilor de învãţãmânt sau a altor persoane juridice;
d) fondul forestier proprietate privatã indivizã a persoanelor fizice (fosti composesori, moşneni şi rãzeşi sau moştenitori ai acestora);
e) fondul forestier proprietate privatã a persoanelor fizice.
_________
**) <>Legea nr. 26/1996 - Codul silvic a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996.

ART. 4
(1) Drumurile forestiere şi cãile ferate forestiere, existente la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, indiferent de forma de proprietate a fondului forestier pe care acestea îl strabat, aparţin statului.
(2) Regimul juridic al drumurilor şi cãilor ferate forestiere care se vor construi în viitor va fi stabilit în raport cu sursa de finanţare şi cu natura proprietãţii terenurilor, astfel:
a) drumurile şi cãile ferate forestiere, construite pe terenurile proprietate publica a statului şi finanţate cu fonduri de la bugetul de stat sau din fondul de dezvoltare al Regiei Naţionale a Pãdurilor, vor fi proprietate publica a statului şi vor fi administrate de regie;
b) drumurile şi cãile ferate forestiere, construite pe terenuri din fondul forestier proprietate privatã şi finanţate din resursele financiare ale proprietarilor de pãduri, vor fi proprietate privatã.
ART. 5
Titularii dreptului de proprietate asupra fondului forestier, proprietate publica sau privatã, îşi exercita dreptul de proprietate în limitele şi în condiţiile legii, urmãrind conservarea şi gospodãrirea durabila a pãdurilor.

CAP. 2
Regimul silvic

ART. 6
Fondul forestier naţional, indiferent de forma de proprietate, este supus regimului silvic.
ART. 7
(1) Regimul silvic reprezintã un sistem unitar de norme cu caracter tehnic silvic, economic şi juridic, referitoare la amenajarea, paza, protecţia contra dãunãtorilor, exploatarea şi regenerarea pãdurilor, în vederea asigurãrii gestionãrii durabile a ecosistemelor forestiere.
(2) Respectarea normelor definite la alin. (1) este obligatorie pentru toţi proprietarii de pãduri sau alţi deţinãtori.
(3) Normele tehnice silvice reglementeazã activitãţile de amenajare şi regenerare a pãdurilor, protecţie a pãdurilor impotriva dãunãtorilor, îngrijire (degajari, curatari, rarituri), punere în valoare a masei lemnoase şi de exploatare a lemnului atât pentru pãdurile proprietate publica, cat şi pentru pãdurile proprietate privatã. Normele tehnice actuale vor fi revizuite în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, prin grija autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura.
(4) Normele cu caracter economic se referã la totalitatea obligaţiilor financiare ce revin proprietarilor de pãduri pentru asigurarea regenerarii pãdurilor, stãrii de sãnãtate a acestora, efectuãrii lucrãrilor de amenajare, îngrijire şi punere în valoare, precum şi la modalitãţile de finanţare.
(5) Normele juridice cuprind totalitatea reglementãrilor cu specific silvic (legi, hotãrâri şi ordonanţe ale Guvernului, ordine şi instrucţiuni ale autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura).
(6) La dobândirea dreptului de proprietate proprietarii de pãduri vor lua cunostinta sub semnatura, prin grija autoritãţii publice pentru silvicultura, de obligaţiile pe care le au pentru respectarea regimului silvic.
ART. 8
(1) În vederea respectãrii reglementãrilor referitoare la regimul silvic, proprietarii de pãduri şi deţinãtorii cu orice titlu au urmãtoarele obligaţii:
a) sa elaboreze amenajamente silvice pentru pãdurile pe care le deţin, prin unitãţi specializate, autorizate în acest scop de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura. Costul acestor lucrãri se suporta de proprietari, în cazul persoanelor juridice. Pentru pãdurile cu suprafeţe mai mici de 10 hectare, aparţinând persoanelor fizice, gospodãrite în mod individual, se întocmesc de unitãţi specializate studii sumare de amenajare, al cãror conţinut se va preciza prin normele tehnice specifice;
b) sa asigure paza pãdurilor, în vederea prevenirii taierilor ilegale, distrugerii sau degradãrii vegetatiei forestiere, pasunatului abuziv, braconajului şi a altor fapte infractionale sau contravenţionale. Proprietarii de pãduri mentionati la art. 12 alin. (1), care nu au personal angajat pentru asigurarea pazei, rãspund contraventional;
c) sa execute lucrãrile necesare pentru prevenirea şi combaterea bolilor şi dãunãtorilor pãdurilor, stabilite de organele autoritãţii publice pentru silvicultura, cu mijloace proprii sau contra cost, prin unitãţi silvice specializate;
d) sa asigure respectarea mãsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor şi, dupã caz, dotarea cu mijloace de prima intervenţie;
e) sa efectueze lucrãrile de impadurire şi de ajutorare a regenerarii naturale, potrivit prevederilor amenajamentelor silvice şi ale normelor tehnice specifice. Lucrãrile de impadurire se vor executa în termen de cel mult 2 ani de la exploatarea masei lemnoase. În caz contrar, se vor aplica mãsurile prevãzute la art. 67 din Codul silvic;
f) sa efectueze lucrãrile de întreţinere a plantaţiilor şi regenerarilor naturale pana la realizarea stãrii de masiv;
g) sa execute la timp, în conformitate cu prevederile amenajamentelor silvice şi ale normelor tehnice specifice, lucrãrile de îngrijire a arboretelor - degajari, curatari, rarituri, tãieri de igiena;
h) sa execute tãieri de arbori numai dupã marcarea şi inventarierea acestora şi dupã elaborarea documentelor specifice de cãtre personalul silvic autorizat:
i) sa asigure, în conformitate cu prevederile amenajamentelor şi actelor normative în vigoare, întreţinerea şi repararea drumurilor forestiere aflate în proprietate.
(2) În situaţiile în care gospodãrirea pãdurilor, proprietate privatã, aparţinând persoanelor fizice sau juridice, este asigurata pe baze contractuale de Regia Nationala a Pãdurilor sau de unitãţi specializate, obligaţiile menţionate la alin. (1) se vor regasi ca atare în contractele încheiate.
ART. 9
(1) În vederea gospodãririi durabile a pãdurilor se interzic:
a) defrişarea vegetatiei forestiere - respectiv înlãturarea acesteia şi schimbarea destinaţiei terenului - fãrã aprobarea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura;
b) desfãşurarea de activitãţi care produc degradarea solului şi a malurilor apelor, distrugerea semintisului utilizabil şi a arborilor nedestinati exploatãrii, potrivit prevederilor art. 45 din Codul silvic.
(2) Se excepteazã de la prevederile alin. (1) lit. a) terenurile aflate în perimetrul fasiei de protecţie a frontierei de stat, care fac parte din domeniul public şi care, prin natura lor, sunt destinate protecţiei şi întreţinerii liniei de frontiera, potrivit prevederilor <>Legii nr. 56/1992 *) privind frontiera de stat a României. Defrişarea vegetatiei forestiere pentru realizarea fasiei de protecţie a frontierei de stat se va executa de cãtre proprietarul sau deţinãtorul pãdurii, sub supravegherea organului de graniceri şi a autoritãţii silvice competente.
__________
*) <>Legea nr. 56/1992 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126 din 9 iunie 1992.

ART. 10
(1) Exploatarea produselor lemnoase ale pãdurilor se face numai în conformitate cu prevederile amenajamentelor silvice şi cu respectarea instrucţiunilor privind termenele, modalitãţile şi epocile de recoltare şi transport al materialului lemnos din pãduri, emise de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura.
(2) Pentru masa lemnoasã destinatã a se exploata, proprietarii sau deţinãtorii cu orice titlu de pãduri întocmesc acte de punere în valoare, în conformitate cu normele tehnice în vigoare, cu marcarea şi inventarierea prealabilã a arborilor destinaţi tãierii de cãtre personalul silvic delegat sa utilizeze ciocanul silvic de marcat.
(3) Ocoalele silvice, agenţii economici atestaţi sa execute exploatãri forestiere, persoanele fizice şi juridice care au în proprietate sau în administrare pãduri au obligaţia sa foloseascã tehnologii de recoltare şi de scoatere a lemnului din padure, care sa nu producã degradarea solului, poluarea apelor, distrugerea sau vãtãmarea semintisului utilizabil, a arborilor nedestinati exploatãrii peste limitele admise prin instrucţiunile prevãzute la alin. (1).
(4) Masa lemnoasã care se exploateazã şi se transporta din padure va fi însoţitã de documentele prevãzute în instrucţiunile privind circulaţia materialelor lemnoase şi controlul instalaţiilor de debitat lemn rotund în cherestea, aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(5) Materialul lemnos, cu excepţia celui fasonat în metristeri, care se transporta din padure, având ca document de însoţire bonul de vânzare sau foaia de însoţire, se marcheaza cu marca dreptunghiulara specifica agentului economic care administreazã padurea sau care exploateazã masa lemnoasã, dupã caz.

CAP. 3
Administrarea fondului forestier naţional

SECŢIUNEA 1
Administrarea fondului forestier proprietate publica a statului

ART. 11
(1) Fondul forestier proprietate publica a statului se administreazã potrivit Codului silvic de Regia Nationala a Pãdurilor.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Regiei Naţionale a Pãdurilor se aproba prin hotãrâre a Guvernului**), la propunerea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura.
_________
**) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 982/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 530 din 31 decembrie 1998.

SECŢIUNEA a 2-a
Administrarea fondului forestier proprietate publica a comunelor, oraşelor şi municipiilor şi a celui proprietate privatã indivizã (fosti composesori, moşneni, rãzeşi sau moştenitorii acestora)

ART. 12
(1) Pãdurile proprietate publica, aparţinând comunelor, oraşelor şi municipiilor, precum şi cele proprietate privatã indivizã, aparţinând foştilor composesori, moşneni şi rãzeşi sau moştenitorilor acestora, se administreazã de cãtre proprietari prin structuri silvice proprii, similare cu cele ale statului. Pentru gestionarea pãdurilor deţinãtorii mentionati mai sus angajeazã personal de specialitate, autorizat în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) Pentru realizarea prevederilor menţionate la alin. (1) persoanele fizice, fosti composesori, moşneni şi rãzeşi sau moştenitorii acestora, se vor constitui, în prealabil, în mod obligatoriu, în asociaţii cu personalitate juridicã, potrivit legii.
ART. 13
(1) Pãdurile aparţinând deţinãtorilor mentionati la art. 12 alin. (1) se organizeazã pe cantoane silvice conduse de padurari cu studii de specialitate, suprafata unui canton fiind de maximum: 300 hectare în zona de campie; 500 hectare în zona de coline; 1.000 hectare în zona de munte.
(2) În situaţia existenţei mai multor cantoane se vor constitui districte sau brigazi silvice, conduse de ingineri silvici sau de tehnicieni silvici. Suprafata acestora este de maximum 1.500 hectare în zona de campie, 2.500 hectare în zona de coline şi 5.000 hectare în zona de munte.
(3) În cazul mai multor brigazi sau districte se vor constitui ocoale silvice, a cãror suprafata este de maximum 8.000 hectare în zona de campie, 12.000 hectare în zona de coline şi 20.000 hectare în zona de munte.
(4) Pentru îndeplinirea condiţiilor de suprafata precizate la alin. (1)-(3) proprietarii pãdurilor respective se pot asocia în funcţie de vecinãtãţi sau de interesele economice ale acestora.
ART. 14
(1) În situaţia în care proprietarii de pãduri care fac obiectul prezentei secţiuni nu pot îndeplini condiţiile menţionate la art. 12, aceştia vor gospodari pãdurile ce le aparţin, pe baza contractualã, prin Regia Nationala a Pãdurilor sau prin unitãţi specializate, autorizate de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura.
(2) Prin contractul încheiat între pãrţi se stabilesc drepturile şi obligaţiile proprietarilor de pãduri şi ale Regiei Naţionale a Pãdurilor. În mod obligatoriu se vor stipula:
a) drepturile materiale ale proprietarilor de pãduri, în natura sau în bani, care rezulta din valorificarea resurselor lemnoase şi nelemnoase ale pãdurilor preluate în gestiune;
b) obligaţiile Regiei Naţionale a Pãdurilor sau ale unitãţilor specializate, autorizate de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura, de a asigura paza pãdurilor şi de a executa lucrãrile tehnice silvice de îngrijire, combatere a dãunãtorilor, punere în valoare a masei lemnoase, exploatare a resurselor şi de regenerare a arboreturilor, în conformitate cu regimul silvic;
c) modalitãţile financiare de a suporta costul lucrãrilor de întocmire a amenajamentelor silvice, de administrare, paza, îngrijire, protecţie contra dãunãtorilor, exploatare şi regenerare.

SECŢIUNEA a 3-a
Administrarea fondului forestier proprietate privatã a persoanelor fizice

ART. 15
(1) Pãdurile proprietate privatã aparţinând persoanelor fizice sunt supuse regimului silvic. Proprietarii acestor pãduri au obligaţia sa execute, prin mijloace proprii sau prin unitãţi specializate, lucrãrile necesare impuse de regimul silvic.
(2) În situaţiile în care proprietarii de pãduri nu îşi pot îndeplini în mod individual obligaţiile prevãzute la alin. (1), aceştia se pot constitui în asociaţii cu pesonalitate juridicã, angajand personal silvic de specialitate, în conformitate cu prevederile art. 13.
(3) În vederea respectãrii obligaţiei prevãzute la alin. (1), proprietarii pãdurilor private, individuali sau constituiţi în asociaţii, pot solicita unitãţilor teritoriale ale Regiei Naţionale a Pãdurilor sau unitãţilor specializate, autorizate de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura, sa administreze pãdurile ce le aparţin, pe baza de contracte.

SECŢIUNEA a 4-a
Administrarea pãdurilor proprietate privatã a unitãţilor de cult (parohii, schituri, manastiri), a instituţiilor de învãţãmânt sau a altor persoane juridice

ART. 16
(1) Administrarea pãdurilor proprietate privatã aparţinând parohiilor, schiturilor, mãnãstirilor, unitãţilor de învãţãmânt sau altor persoane juridice se face de cãtre acestea sau angajand personal silvic specializat, în vederea respectãrii obligaţiilor prevãzute la art. 8 alin. (1).
(2) Pentru îndeplinirea obligaţiilor prevãzute la alin. (1) proprietarii pãdurilor respective se pot asocia cu alţi deţinãtori de pãduri, în vederea gospodãririi pãdurilor în condiţiile prevãzute la art. 13.
(3) Proprietarii de pãduri care fac obiectul prezentei secţiuni pot solicita ca pãdurile ce le aparţin sa fie administrate pe baza contractualã de Regia Nationala a Pãdurilor sau de unitãţi specializate, autorizate de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura, în condiţiile prevãzute la art. 14, completate cu alte prevederi specifice, convenite de pãrţile contractante.

SECŢIUNEA a 5-a
Reglementãri comune pentru administrarea fondului forestier proprietate publica a unitãţilor administrativ-teritoriale şi proprietate privatã

ART. 17
(1) Contractele de administrare a fondului forestier, menţionate la secţiunile 2-4 din prezentul capitol, se încheie pe o durata minima, egala cu perioada de aplicare a amenajamentului silvic, conform prevederilor art. 18 din Codul silvic.
(2) Contractele prevãzute la alin. (1) se încheie în forma autenticã la birourile notariale, taxele şi comisioanele suportandu-se de Regia Nationala a Pãdurilor sau de unitãţile specializate, autorizate de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura. Aceste contracte se înregistreazã la inspectoratele silvice teritoriale, instituţii definite conform art. 19 şi 21, în a cãror raza teritorialã se afla fondul forestier.
(3) Rezilierea contractului din initiativa unei pãrţi se soluţioneazã conform legislaţiei civile.
(4) Activitatea personalului silvic angajat din structuri proprii şi a celui din unitãţile specializate, care executa pe baza de contract paza şi gospodãrirea pãdurilor proprietate publica aparţinând unitãţilor administrativ-teritoriale şi proprietate privatã, este controlatã, sub raportul regimului silvic, de personalul tehnic al autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura şi al inspectoratelor silvice teritoriale, prevãzute la cap. IV.
(5) Personalul silvic angajat pentru paza pãdurilor va fi dotat cu armament de serviciu, în condiţiile legii, şi cu uniforma de serviciu.
ART. 18
Modalitãţile concrete de constituire a structurilor silvice pentru gospodãrirea pãdurilor, care fac obiectul secţiunilor 2-4 din prezentul capitol, precum şi modul de organizare şi funcţionare a acestora se stabilesc prin regulament aprobat prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.

CAP. 4
Controlul respectãrii regimului silvic

ART. 19
(1) Controlul respectãrii regimului silvic pentru întregul fond forestier naţional se exercita de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura, precum şi prin inspectoratele silvice teritoriale aflate în subordinea acesteia.
(2) Modul de organizare şi funcţionare a controlului aplicãrii regimului silvic la nivel central şi local, precum şi structurile administrative aferente se stabilesc prin regulament aprobat prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. 20
Direcţia generalã pentru controlul aplicãrii regimului silvic, prin organele sale centrale şi teritoriale, are urmãtoarele atribuţii:
a) controleazã modul de respectare de cãtre proprietarii şi deţinãtorii cu orice titlu de pãduri a dispoziţiilor legale în domeniul silviculturii, precum şi a normelor specifice regimului silvic;
b) analizeazã şi controleazã modul de respectare a prevederilor amenajamentelor silvice pentru toate pãdurile, indiferent de natura proprietãţii;
c) controleazã activitatea de exploatare a masei lemnoase, executatã prin agenţi economici atestaţi sau în regie proprie, şi dispune sistarea activitãţilor care incalca normele tehnice specifice sau care provoacã degradarea vegetatiei forestiere, eroziunea solului sau alte deteriorãri ale mediului;
d) controleazã aplicarea şi respectarea dispoziţiilor legale privind prevenirea şi stingerea incendiilor în pãduri;
e) controleazã activitatea de reparare şi întreţinere a drumurilor forestiere, în conformitate cu legislaţia şi normele specifice în vigoare;
f) constata faptele contravenţionale în domeniul silviculturii şi exploatãrii pãdurilor şi propune sau stabileşte, dupã caz, sancţiunile, potrivit împuternicirilor prevãzute de lege;
g) constata faptele infractionale în domeniul silviculturii şi exploatãrii pãdurilor şi sesizeazã de îndatã organul de poliţie, în vederea efectuãrii cercetãrii penale, în conformitate cu prevederile art. 207 şi 209 din Codul de procedura penalã;
h) verifica sesizãrile scrise cu privire la abaterile comise în fondul forestier proprietate publica sau proprietate privatã şi stabileşte situaţiile de încãlcare a actelor normative în vigoare, propunand mãsurile de reglementare sau de sancţionare, potrivit legii;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege.
ART. 21
(1) Inspectoratele silvice teritoriale se constituie în profil teritorial, prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Personalul tehnic de specialitate din inspectoratele silvice teritoriale se va dimensiona în raport cu suprafata pãdurilor şi cu numãrul de proprietari, astfel încât pentru o suprafata medie de 20.000 hectare sa existe un inspector-inginer silvic.
(3) Pentru lucrãrile tehnice de teren şi pentru executarea controalelor de fond se va asigura un inginer silvic sau un tehnician silvic pentru o suprafata medie de 10.000 hectare.
ART. 22
Finanţarea organelor centrale şi teritoriale pentru controlul respectãrii regimului silvic se face de la bugetul de stat.

CAP. 5
Scoaterea definitiva sau temporarã a terenurilor din fondul forestier naţional

ART. 23
(1) Reducerea suprafeţei pãdurilor din fondul forestier naţional este interzisã, cu excepţia urmãtoarelor situaţii:
a) pentru construcţii cu destinaţie militarã, pentru cai ferate, drumuri europene, naţionale şi judeţene, autostrazi, linii electrice de inalta tensiune, mine, forari, sonde şi echipamente aferente, conducte magistrale de transport gaze sau petrol, lucrãri de îmbunãtãţiri funciare, de gospodãrire a apelor sau de realizare a unor noi surse de apa. Ocuparea definitiva de terenuri din fondul forestier proprietate privatã, cu sau fãrã defrişarea pãdurii, se aproba cu acordul prealabil al proprietarilor terenurilor, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe. În cazurile în care proprietarii de terenuri nu sunt de acord, ocuparea terenurilor se poate face în condiţiile stabilite potrivit reglementãrilor legale privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica;
b) pentru construirea de obiective turistice, cu acordul proprietarului şi cu aprobarea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura;
c) în scopul executãrii de lucrãri, instalaţii şi construcţii necesare pentru gospodãrirea fondului forestier sau de interes propriu, la cererea proprietarilor şi cu aprobarea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura;
d) orice alte investiţii cu caracter social, cultural, sportiv, medical şi de cult, cu avizul autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura.
(2) Ocuparea definitiva a terenurilor din fondul forestier, prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b), se face cu plata de cãtre persoanele fizice şi juridice solicitante a urmãtoarelor taxe şi despãgubiri:
a) taxa pentru ocuparea definitiva de terenuri forestiere, care se vãrsa în Fondul de ameliorare a fondului funciar, potrivit prevederilor <>art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, fond aflat la dispoziţia autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura;
b) contravaloarea terenului şi a masei lemnoase, care se achitã proprietarului terenului forestier;
c) contravaloarea pierderii de creştere, determinata de exploatarea masei lemnoase înainte de varsta exploatabilitatii, dacã terenul este acoperit cu padure, despãgubire care revine proprietarului terenului.
(3) Persoanele fizice şi juridice pot solicita ocuparea definitiva a unor suprafeţe din fondul forestier şi dupã achitarea unei taxe egale cu contravaloarea pierderii de creştere, determinata de exploatarea masei lemnoase înainte de varsta exploatabilitatii, dacã beneficiarul compenseazã cu o suprafata echivalenta de teren, limitrofa fondului forestier, pe care o impadureste, şi dacã întreţine plantatia pana la încheierea stãrii de masiv pe cheltuiala proprie, cu avizul autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura.
ART. 24
(1) Pentru folosirea temporarã de terenuri din fondul forestier naţional, cu sau fãrã defrişare, în condiţiile prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. a), persoanele fizice sau juridice care beneficiazã de folosirea terenurilor au obligaţia sa achite:
a) chiria pentru ocuparea terenului pe durata aprobatã, care se încaseazã de proprietarul terenului;
b) contravaloarea pierderii de creştere, ca urmare a tãierii masei lemnoase înainte de varsta exploatabilitatii stabilitã în amenajamentele silvice;
c) o garanţie în suma egala cu cheltuielile necesare pentru reinstalarea vegetatiei forestiere pe terenul folosit temporar şi pentru întreţinerea acesteia pana la realizarea stãrii de masiv;
d) suma prevãzutã la lit. c) se depune într-un cont special, purtãtor de dobanda, la Fondul de ameliorare a fondului funciar, aflat la dispoziţia autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura, prevãzut în <>Legea nr. 18/1991 , republicatã.
(2) În situaţia în care folosirea temporarã a terenului nu implica defrişarea, beneficiarul plãteşte proprietarului chiria.
ART. 25
Metodologia de finanţare şi de executare a lucrãrilor de reinstalare a vegetatiei forestiere şi de întreţinere a acesteia pana la realizarea stãrii de masiv, prevãzutã la art. 24 alin. (1) lit. c), se elaboreazã de autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. 26
Ocuparea definitiva sau folosirea temporarã a terenurilor din fondul forestier naţional, potrivit prevederilor art. 23 şi 24, se face numai cu acordul proprietarilor şi se aproba dupã cum urmeazã:
a) pentru suprafata de pana la un hectar, de cãtre inspectoratul silvic teritorial, la cererea persoanei fizice sau juridice beneficiare;
b) pentru suprafata de peste un hectar, dar nu mai mare de 50 hectare, de cãtre autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura, la cererea persoanei fizice sau juridice beneficiare, cu avizul inspectoratului silvic teritorial;
c) pentru suprafata de peste 50 hectare, prin hotãrâre a Guvernului, la cererea persoanelor juridice beneficiare şi la propunerea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura.

CAP. 6
Finanţarea administrãrii fondului forestier naţional

ART. 27
Finanţarea activitãţilor de administrare a fondului forestier naţional se face din:
a) venituri proprii;
b) bugetul de stat;
c) alte surse.
ART. 28
(1) În vederea sprijinirii proprietarilor de pãduri, indiferent de forma de proprietate, în efectuarea unor lucrãri de gospodãrire, în scopul asigurãrii integritãţii fondului forestier naţional şi gestionãrii durabile a acestuia, statul va aloca anual de la buget fondurile necesare pentru:
a) refacerea pãdurilor afectate de calamitati naturale sau de incendii a cãror cauza este necunoscutã;
b) refacerea unor cai forestiere de transport distruse în urma calamitatii naturale;
c) combaterea bolilor şi dãunãtorilor pãdurilor proprietate privatã;
d) amenajarea pãdurilor proprietate privatã a persoanelor fizice;
e) finanţarea unor studii complexe de fundamentare a soluţiilor de gospodãrire a pãdurilor proprietate privatã a persoanelor fizice şi juridice;
f) punerea la dispoziţie proprietarilor de pãduri a normelor tehnice silvice şi juridice care reglementeazã regimul silvic şi a materialelor de propaganda şi educaţie forestierã privind ocrotirea şi conservarea pãdurilor;
g) sprijinirea proprietarilor de pãduri cu funcţii speciale de protecţie, persoane fizice, prin acordarea unor compensaţii reprezentând contravaloarea bunurilor pe care nu le recolteaza datoritã restrictiilor impuse prin amenajamentele silvice în pãdurile cu funcţii speciale de protecţie.
(2) Normele metodologice de acordare, utilizare şi control al sumelor acordate potrivit prevederilor alin. (1) se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale care rãspunde de silvicultura, cu avizul Ministerului Finanţelor, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.

CAP. 7
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 29
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe atrage, dupã caz, rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã a persoanei vinovate, potrivit legii.
ART. 30
(1) Încãlcarea prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani şi cu confiscarea materialului lemnos rezultat sau, dacã materialul a fost valorificat anterior constatãrii, cu plata contravalorii acestuia.
(2) Aceleaşi pedepse se aplica şi celor care favorizeazã încãlcarea prevederilor alin. (1).
ART. 31
(1) Taierea sau scoaterea din rãdãcini, fãrã drept, din pãduri, indiferent de forma de proprietate, de arbori şi lastari, de cãtre proprietari, deţinãtori sau de oricare alta persoana, dacã volumul masei lemnoase astfel extrase este de peste 5 mc sau dacã volumul acesteia este sub aceasta limita, iar fapta a fost sãvârşitã de cel puţin doua ori în interval de 2 ani, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.
(2) Dacã fapta a avut ca urmare extragerea unui volum de peste 20 mc, pedeapsa este închisoarea de la 1 la 5 ani.
(3) Când fapta a avut ca urmare extragerea unui volum de peste 50 mc, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
(4) Maximul pedepselor prevãzute la alin. (1)-(3) se majoreazã cu 3 ani în cazul în care faptele au fost sãvârşite în urmãtoarele împrejurãri:
a) de doua sau mai multe persoane împreunã;
b) de o persoana având asupra sa o arma sau substanţe chimice periculoase;
c) în timpul nopţii;
d) în arii forestiere protejate.
(5) Tentativa se pedepseşte.
ART. 32
Distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuinţare a unor suprafeţe de pãduri de cãtre proprietari, deţinãtori sau de oricare alta persoana, precum şi incendierea acestora constituie infracţiunea de distrugere şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani.
ART. 33
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni, şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) refuzul proprietarilor sau al altor deţinãtori de pãduri de a întocmi amenajamente silvice, conform obligaţiei prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a), cu amenda de la 200.000 lei la 1.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoane juridice;
b) neasigurarea pazei pãdurilor, potrivit obligaţiei prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. b), cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei pentru persoane fizice şi de la 2.500.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoane juridice;
c) refuzul proprietarilor sau al altor deţinãtori de pãduri de a executa lucrãrile de prevenire şi combatere a dãunãtorilor şi bolilor pãdurilor, conform dispoziţiei art. 8 alin. (1) lit. c), sau de a executa lucrãrile de îngrijire a arboreturilor, prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. g), cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei.
(2) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25-27.
(3) Cuantumul amenzilor contravenţionale se reactualizeazã periodic prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 34
Stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, altele decât cele prevãzute la art. 33, indiferent de forma de proprietate a pãdurilor în care acestea au fost comise, sunt reglementate prin lege specialã.
ART. 35
Constatarea infracţiunilor prevãzute la art. 30-32 şi a contravenţiilor prevãzute la art. 33 din prezenta ordonanta se face de cãtre personalul silvic prevãzut la art. 105 din Codul silvic şi de personalul silvic din structurile silvice nou-înfiinţate, potrivit prezentei ordonanţe.

CAP. 8
Dispoziţii finale

ART. 36
În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura va revizui şi va completa cu prevederi specifice pãdurilor proprietate publica şi privatã regulamentele, instrucţiunile şi normele tehnice din domeniul silviculturii.
ART. 37
În exercitarea atribuţiilor de serviciu privind paza fondului forestier, constatarea contravenţiilor şi a infracţiunilor silvice, personalul silvic prevãzut la art. 35 este asimilat personalului care îndeplineşte funcţii ce implica exerciţiul autoritãţii publice.
ART. 38
Unitãţile de poliţie, împreunã cu cele ale jandarmeriei, precum şi organele administraţiei publice locale ori, dupã caz, organele de pompieri militari vor sprijini organele silvice sau, dupã caz, le vor acorda asistenta tehnica, potrivit competentelor, în organizarea şi desfãşurarea acţiunilor de prevenire şi de combatere a fenomenului infractional şi contraventional şi, respectiv, pentru prevenirea şi stingerea incendiilor atât în pãdurile proprietate publica, cat şi în cele proprietate privatã.
ART. 39
Marcarea şi evaluarea arborilor destinaţi tãierii, pentru proprietarii de pãduri, persoane fizice, care îşi administreazã singuri pãdurile, se fac, la cerere, de cãtre personalul silvic autorizat din cadrul ocoalelor silvice ale Regiei Naţionale a Pãdurilor şi de personalul din unitãţile silvice înfiinţate conform prevederilor art. 13. O data cu plata acestor prestaţii proprietarii vor primi documentele legale pentru exploatarea şi transportul materialului lemnos respectiv.
ART. 40
Prevederile referitoare la infracţiunile din prezenta ordonanta se completeazã cu cele cuprinse în titlul VI "Raspunderi şi sancţiuni" din Codul silvic.
ART. 41
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României.*)
__________
*) A se vedea şi datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.

ART. 42
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga orice alte dispoziţii contrare

NOTA:
Potrivit prevederilor <>art. II din Legea nr. 141/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999, în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi autoritatea publica centrala care rãspunde de silvicultura va revizui şi va completa cu prevederi specifice pãdurilor, proprietate publica şi privatã, regulamentele şi instrucţiunile din domeniul silviculturii.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016