Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 9 din 7 august 1992*) (*republicata*)  privind organizarea statisticii oficiale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 9 din 7 august 1992*) (*republicata*) privind organizarea statisticii oficiale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 763 din 18 octombrie 2002
*) Republicatã în temeiul <>art. IV din Legea nr. 311/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 379 din 5 iunie 2002, dându-se textelor o noua numerotare.
<>Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994 şi a fost modificatã şi completatã ulterior prin:
- <>Ordonanta Guvernului nr. 83/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 423 din 31 august 1999, respinsã prin <>Legea nr. 150/2002 şi abrogatã prin <>Legea nr. 311/2002 ;
- <>Ordonanta Guvernului nr. 111/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 426 din 2 septembrie 2000, abrogatã prin <>Legea nr. 311/2002 şi respinsã prin <>Legea nr. 330/2002 ;
- <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 31 mai 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 311/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 379 din 5 iunie 2002.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Activitatea organizatã pentru culegerea, prelucrarea, analiza, difuzarea şi constituirea seriilor de date statistice oficiale cu caracter demografic, social, economic, financiar, juridic, necesare fundamentarii şi evaluãrii politicilor economice şi sociale, deciziilor guvernamentale şi ale agenţilor economici, informãrii opiniei publice, elaborãrii cercetãrilor ştiinţifice, prognozelor şi strategiilor de dezvoltare, transmiterii de date statistice organismelor internaţionale, potrivit obligaţiilor asumate de statul roman, precum şi altor categorii de utilizatori interni şi externi, se desfãşoarã cu respectarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe.
(2) Ordonanta privind organizarea statisticii oficiale se aplica tuturor persoanelor fizice şi juridice care îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul României.
ART. 2
(1) Statistica oficialã în România este organizatã şi coordonata de Institutul Naţional de Statistica, organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Guvernului, finanţat de la bugetul de stat.
(2) Institutul Naţional de Statistica este condus de un preşedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de 2 vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat, dintre care unul pentru coordonarea activitãţii de integrare europeanã, numiţi prin decizie a primului-ministru.
(3) În subordinea Institutului Naţional de Statistica funcţioneazã direcţiile generale de statistica organizate la nivelul judeţelor-centre ale regiunilor de dezvoltare stabilite potrivit <>Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionala în România şi direcţiile judeţene de statistica organizate la nivelul celorlalte judeţe, ca servicii publice descentralizate, finanţate de la bugetul de stat, precum şi editura "Revista Romana de Statistica" şi Centrul Naţional de Pregãtire în Statistica, finanţate din venituri extrabugetare.
(4) În sensul prezentei ordonanţe, prin servicii de statistica oficialã se înţelege Institutul Naţional de Statistica, direcţiile generale de statistica, direcţiile judeţene de statistica, precum şi compartimentele statistice din cadrul Bãncii Naţionale a României şi al instituţiilor şi autoritãţilor publice, coordonate metodologic de Institutul Naţional de Statistica.
ART. 3
(1) În scopul formãrii profesionale continue a personalului din serviciile de statistica oficialã, precum şi al promovãrii unei culturi statistice în sistemul administraţiei publice centrale şi locale, în companii şi societãţi naţionale, regii autonome, societãţi comerciale, în alte unitãţi cu personalitate juridicã de drept public sau privat, se înfiinţeazã Centrul Naţional de Pregãtire în Statistica, în subordinea Institutului Naţional de Statistica, finanţat din venituri extrabugetare.
(2) Centrul Naţional de Pregãtire în Statistica are ca obiect de activitate organizarea, promovarea activitãţilor de formare profesionalã continua prin sistemul educaţional în domeniile statisticii, demografiei, economiei, econometriei, sociologiei cantitative şi tehnologiei informatiei, contribuind la rãspândirea cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice din aceste domenii.
(3) Centrul Naţional de Pregãtire în Statistica poate elibera, în condiţiile legii, diplome educaţionale sau certificate de absolvire, dupã caz, cu evidentierea competentelor dobândite, cu valabilitate nationala.
(4) Formarea profesionalã continua, prin Centrul Naţional de Pregãtire în Statistica, este asigurata de formatori, specialişti în domeniile prevãzute la alin. (2), din administraţia publica sau de cãtre colaboratori din ţara ori din strãinãtate, remuneraţi potrivit legislaţiei în materie.
ART. 4
Organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistica şi a Centrului Naţional de Pregãtire în Statistica se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 5
(1) Organizarea statisticii oficiale se întemeiazã pe principiile autonomiei, confidenţialitãţii, transparenţei, relevantei, proportionalitatii, deontologiei statistice şi raportului cost/eficienta.
(2) Potrivit principiului autonomiei Institutul Naţional de Statistica este autorizat sa stabileascã în mod impartial şi independent, fãrã ingerinţe de pe poziţii de interes ale Guvernului, partidelor politice, grupãrilor etnice, sindicatelor, organizaţiilor patronale şi ale altor organizaţii sau persoane fizice, sistemele de indicatori, nomenclatoarele, clasificarile, metodologiile, tehnicile de înregistrare şi prelucrare, sa publice şi sa difuzeze datele şi informaţiile statistice. Acest principiu implica obligativitatea ca datele şi informaţiile statistice oficiale sa fie puse la dispoziţie tuturor categoriilor de utilizatori, în condiţii de egalitate, simultaneitate şi nediscriminare în privinta calitãţii şi a termenelor de difuzare.
(3) Potrivit principiului confidenţialitãţii serviciile de statistica oficialã şi personalul statistic au obligaţia sa adopte şi sa asigure, pe parcursul întregii perioade a cercetãrii statistice - de la înregistrare pana la publicare -, mãsuri de protecţie a datelor care se referã la subiecti statistici individuali (persoane fizice sau juridice), date obţinute direct prin cercetãri statistice sau indirect, din surse administrative ori din alte surse.
(4) Potrivit principiului transparenţei serviciile de statistica oficialã sunt obligate sa respecte şi sa asigure dreptul furnizorilor de date statistice, al utilizatorilor şi al altor categorii de persoane fizice sau juridice de a avea acces la temeiul legal şi la scopul organizãrii cercetãrilor statistice, la metodologiile, tehnicile şi metodele folosite la elaborarea informaţiilor statistice, la mãsurile adoptate de protecţie a datelor şi la modul şi termenele de difuzare a datelor şi a informaţiilor statistice.
(5) Potrivit principiului relevantei serviciile de statistica oficialã sunt obligate sa asigure producerea de date şi informaţii statistice, conform domeniilor, termenelor şi gradului de detaliere a datelor statistice, stabilite în funcţie de evoluţia continua a fenomenelor demografice, economice, sociale şi de mediu.
(6) Potrivit principiului proportionalitatii serviciile de statistica oficialã au obligaţia sa asigure corelarea dintre cantitatea de informaţii individuale ce se solicita şi cantitatea de informaţii prelucrate ce se oferã utilizatorilor.
(7) Potrivit principiului deontologiei statistice serviciile de statistica oficialã sunt obligate sa instituie şi sa aplice criterii ştiinţifice la selectarea surselor, a metodelor şi procedurilor pentru realizarea cercetãrilor statistice şi sa facã cunoscute, într-o forma larg accesibila, sursele de date, sfera de cuprindere, metodologiile de calcul şi gradul de exactitate a rezultatelor.
(8) Potrivit principiului raportului cost/eficienta serviciile de statistica oficialã sunt obligate sa limiteze volumul datelor statistice culese de la subiectii statistici la nivelul care se justifica prin obiectivul cercetãrilor statistice şi în condiţiile utilizãrii optime a resurselor disponibile.
ART. 6
(1) Pentru asigurarea caracterului obiectiv, transparent şi ştiinţific al metodologiilor, indicatorilor, nomenclatoarelor şi clasificarilor utilizate în activitatea de statistica se înfiinţeazã Consiliul de Coordonare a Activitãţii de Statistica, organ consultativ care are, în principal, ca obiect de activitate analiza şi avizarea strategiei de dezvoltare a sistemului statistic naţional, a rapoartelor de activitate ale Institutului Naţional de Statistica şi a Programului anual de cercetãri statistice.
(2) Consiliul de Coordonare a Activitãţii de Statistica are urmãtoarea componenta:
a) 3 reprezentanţi ai Academiei Romane;
b) 6 reprezentanţi ai învãţãmântului superior de specialitate;
c) 6 reprezentanţi ai institutelor de cercetare;
d) 6 reprezentanţi ai ministerelor şi/sau ai organelor de specialitate din subordinea Guvernului;
e) un reprezentant al Bãncii Naţionale a României;
f) 3 reprezentanţi ai organismelor sindicale;
g) 3 reprezentanţi ai organizaţiilor patronale;
h) 3 reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masa;
i) 3 reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale.
(3) Preşedintele Institutului Naţional de Statistica este membru de drept.
(4) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitãţii de Statistica sunt numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea organismelor şi instituţiilor prevãzute la alin. (2), pe o perioada de 2 ani.
(5) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitãţii de Statistica beneficiazã de o indemnizaţie de participare la şedinţa, egala cu salariul minim brut pe economie.
(6) Consiliul de Coordonare a Activitãţii de Statistica se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar şi îşi poate constitui grupe de lucru pe domenii statistice, potrivit atribuţiilor sale.
(7) Consiliul de Coordonare a Activitãţii de Statistica elaboreazã şi aproba regulamentul propriu de funcţionare.

CAP. 2
Cercetãri statistice

ART. 7
(1) Pentru asigurarea datelor şi a informaţiilor necesare tuturor categoriilor de utilizatori de date statistice Institutul Naţional de Statistica elaboreazã programe anuale de cercetãri statistice la nivel naţional, pe regiuni de dezvoltare, judeţe şi alte structuri teritoriale.
(2) Programul anual de cercetãri statistice reprezintã cadrul elaborãrii, producerii şi diseminarii statisticilor oficiale în România.
(3) Programul anual de cercetãri statistice va acoperi datele şi informaţiile statistice necesare în vederea observarii, cuantificãrii şi analizei fenomenelor economice, sociale, demografice şi ale mediului înconjurãtor, luând în considerare principiul cost/eficienta.
(4) Programul anual de cercetãri statistice prevede obiectivul cercetãrii, organizatorul cercetãrii, categoriile de unitãţi statistice incluse în cercetare, sursa datelor statistice şi formularele, datele calendaristice şi periodicitatea de culegere a datelor statistice, responsabilitãţile unitãţilor statistice cercetate pentru a furniza şi a transmite datele statistice, tipul informaţiilor statistice, forma şi datele de difuzare, inclusiv principalii indicatori, precum şi costul şi sursa de finanţare.
ART. 8
Cercetãrile statistice se efectueazã lunar, trimestrial, anual sau la alte periodicitati, în funcţie de necesitatea informaţiilor, natura indicatorilor şi posibilitãţile de organizare şi efectuare; periodicitatile se coreleazã cu practica statistica internationala.
ART. 9
(1) Programul anual de cercetãri statistice, dupã avizarea acestuia de cãtre Consiliul de Coordonare a Activitãţii de Statistica, se aproba prin hotãrâre a Guvernului şi se da publicitãţii.
(2) Realizarea Programului anual de cercetãri statistice se finanţeazã de la bugetul de stat, precum şi din alte surse interne sau externe.

CAP. 3
Culegerea datelor statistice

ART. 10
Serviciile de statistica oficialã sunt autorizate, în baza şi cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe, sa solicite şi sa obţinã gratuit datele şi informaţiile statistice de la toate persoanele fizice şi juridice care se afla, deţin capital sub orice forma sau desfãşoarã o activitate de orice fel pe teritoriul României.
ART. 11
(1) Persoanele juridice - regii autonome, companii şi societãţi naţionale, societãţi comerciale, indiferent de forma de proprietate, instituţii ale administraţiei publice centrale sau locale, partide politice, organizaţii sindicale şi patronale, organizaţii neguvernamentale şi alte tipuri de organizaţii - sunt obligate sa furnizeze gratuit serviciilor de statistica oficialã, la termenele, periodicitatile şi în forma solicitatã, datele şi informaţiile statistice, în conformitate cu metodologia cuprinsã în instrucţiunile emise de Institutul Naţional de Statistica în baza prezentei ordonanţe.
(2) Serviciile de statistica oficialã sunt autorizate sa efectueze cercetãri statistice prin culegerea directa a datelor statistice, persoanele juridice de drept public sau privat fiind obligate sa permitã accesul personalului statistic în unitãţile respective şi la documentele de evidenta a datelor primare, respectându-se prevederile prezentei ordonanţe.
(3) Pentru asigurarea calitãţii datelor statistice comunicate serviciilor de statistica oficialã personalul acestora are dreptul sa verifice modul de determinare a datelor raportate şi corespondenta lor cu evidentele deţinãtorilor de date primare, iar în cazul constatãrii unor abateri au obligaţia sa încheie procese-verbale de constatare a contravenţiilor şi sa aplice prevederile cap. VI din prezenta ordonanta.
(4) Persoanele fizice sunt obligate sa furnizeze serviciilor de statistica oficialã datele personale şi cele privind gospodãria şi activitatea economicã, necesare efectuãrii recensamintelor şi anchetelor statistice. Datele personale de natura celor privind convingerile ideologice, apartenenţa politica, cazierul judiciar, sãnãtatea şi viata intima pot fi culese şi prelucrate numai cu acordul persoanelor, respectându-se prevederile din prezenta ordonanta referitoare la confidenţialitatea datelor statistice.
(5) Pentru utilizarea datelor personale în scopuri statistice, ştiinţifice sau istorice serviciile de statistica oficialã sunt obligate sa asigure stocarea acestora în condiţii de siguranta.
(6) În exercitarea atribuţiilor şi activitãţilor serviciile de statistica oficialã sunt autorizate sa utilizeze agenţi statistici, în calitate de colaboratori, şi sa contracteze servicii pentru culegerea datelor din gospodãriile populaţiei şi de la persoanele juridice cuprinse în cercetãrile statistice.
(7) Angajarea agenţilor statistici pentru culegerea datelor se face potrivit legii, iar cuantumul remuneraţiei brute pentru activitatea desfasurata de aceştia se stabileşte prin ordin al preşedintelui.
(8) Pentru realizarea balanţei de venituri şi cheltuieli a gospodariilor şi pentru completarea pe o perioada determinata a formularelor tip jurnal, gospodãriile participante la ancheta bugetelor de familie şi la alte anchete similare vor fi recompensate cu o suma bruta corespunzãtoare efortului depus, stabilitã prin ordin al preşedintelui.
(9) Agenţii statistici angajaţi în calitate de colaboratori nu se cuprind în numãrul anual de salariaţi ai Institutului Naţional de Statistica şi ai direcţiilor teritoriale de statistica.
ART. 12
(1) Cercetarea fenomenelor şi proceselor economice, sociale, demografice şi de mediu se efectueazã, dupã caz, prin recensaminte, microrecensaminte, monografii statistice, cercetãri statistice selective şi prin alte anchete statistice.
(2) Pentru completarea volumului de date necesare şi reducerea gradului de solicitare a subiectilor statistici serviciile de statistica oficialã au acces la datele primare din evidentele administrative ale instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale (bilanţuri contabile, documente de impozitare, registre agricole, registre comerciale, registre de evidenta a populaţiei şi alte forme de evidenta a datelor), inclusiv la datele individuale de identificare, cu respectarea principiului confidenţialitãţii statistice. Datele confidenţiale obţinute din surse administrative se utilizeazã numai în scopuri statistice, fãrã sa afecteze scopurile pentru care ele au fost iniţial colectate.
ART. 13
Cercetãrile statistice totale de interes naţional, regional sau la nivelul unei alte structuri teritoriale de tipul recensamantului populaţiei şi locuinţelor, al clãdirilor, recensamintelor din agricultura, al întreprinderilor, patrimoniului se aproba prin hotãrâre a Guvernului sau prin lege, dupã caz.
ART. 14
(1) Pentru acoperirea nevoilor de date şi informaţii statistice ale instituţiilor administraţiei publice, Institutul Naţional de Statistica va tine seama de cerinţele de informare ale acestora la întocmirea programelor anuale de cercetãri statistice.
(2) O cercetare statistica prevãzutã în Programul anual al cercetãrilor statistice va fi realizatã de compartimentele statistice din cadrul instituţiilor şi autoritãţilor publice sau al Bãncii Naţionale a României, dacã cercetarea statistica respectiva necesita o experienta de specialitate de care dispune compartimentul statistic în cauza sau are la dispoziţie datele culese în acest scop.
(3) Instituţia care organizeazã o cercetare statistica potrivit procedurii prevãzute la alin. (2) este obligatã:
a) sa transmitã spre avizare metodologia cercetãrii statistice Institutului Naţional de Statistica;
b) sa aplice clasificarile statistice de interes general;
c) sa furnizeze rezultatele cercetãrii statistice Institutului Naţional de Statistica şi, în consultare cu acesta, sa le transmitã organizaţiilor internaţionale.
ART. 15
Pentru domeniile specifice de cercetare statistica aflate în competenta ministerelor şi a altor instituţii şi autoritãţi publice, cum sunt: statistica judiciarã, statistica sanitarã, statistica învãţãmântului, statistica financiarã, statistica somajului, statistica asigurãrilor sociale, statistica mediului înconjurãtor şi alte statistici, autoritãţile respective au obligaţia de a transmite Institutului Naţional de Statistica, în scopul, forma şi la termenele specificate în Programul anual al cercetãrilor statistice, datele şi informaţiile statistice ce urmeazã sa fie incluse în seriile de date statistice, în publicaţiile statistice sau sa fie transmise organismelor internaţionale.

CAP. 4
Confidenţialitatea datelor statistice
ART. 16
(1) Datele şi informaţiile statistice utilizate de serviciile de statistica oficialã sunt considerate confidenţiale dacã permit identificarea subiectilor statistici, în mod direct sau indirect, dezvaluind astfel informaţii cu caracter individual. Pentru a se stabili dacã un subiect statistic este identificabil se vor avea în vedere toate mijloacele care pot fi utilizate de o terta parte pentru a identifica subiectul statistic respectiv.
(2) Datele şi informaţiile statistice confidenţiale nu pot servi ca probe în justiţie sau la stabilirea unor drepturi sau obligaţii pentru subiectii statistici la care se referã.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1), nu sunt considerate confidenţiale datele individuale ale persoanelor juridice, referitoare la denumire, adresa, profilul activitãţii, capitalul social, cifra de afaceri şi numãrul de personal, date ce îşi pãstreazã caracterul public, potrivit prevederilor legale.
ART. 17
(1) Datele confidenţiale culese de serviciile de statistica oficialã se utilizeazã numai în scopuri statistice.
(2) Datele statistice rezultate din prelucrarea datelor individuale vor putea fi publicate sau diseminate numai în condiţiile în care identificarea directa ori indirecta a persoanelor fizice sau juridice nu este posibila.
ART. 18
(1) Serviciile de statistica oficialã sunt obligate sa adopte mãsurile administrative, organizatorice şi tehnice privind asigurarea confidenţialitãţii datelor statistice individuale, prevenirea accesului neautorizat la informaţii, prevenirea difuzãrii distorsionate a datelor statistice şi a distrugerii intenţionate sau neautorizate a acestora.
(2) Personalul cuprins în activitatea serviciilor statisticii oficiale, care, potrivit statutului legal, ia cunostinta de conţinutul datelor statistice, este obligat sa respecte confidenţialitatea acestora. Aceasta prevedere se referã şi la persoanele antrenate temporar în activitatea de culegere şi procesare a datelor şi a informaţiilor statistice şi se extinde şi dupã încetarea activitãţii personalului statistic în respectivele posturi.

CAP. 5
Accesul la datele statistice

ART. 19
(1) Datele şi informaţiile statistice reprezintã un bun naţional, accesibil Parlamentului, Preşedintelui României, Guvernului, instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale, partidelor politice, sindicatelor, organizaţiilor patronale, organizaţiilor neguvernamentale, mijloacelor de informare în masa, unitãţilor de învãţãmânt şi cercetare ştiinţificã, întreprinderilor şi altor persoane juridice, cadrelor didactice, cercetatorilor, studenţilor şi altor categorii de populaţie, cu respectarea confidenţialitãţii datelor.
(2) Datele şi informaţiile statistice obţinute pe baza programelor de cercetãri statistice ale serviciilor de statistica oficialã vor fi transmise, în limita resurselor financiare, în mod gratuit, cãtre Parlament, Preşedintele României, Guvern, ministere, alte organe de specialitate din subordinea Guvernului ori a ministerelor şi vor fi publicate în volume şi structuri cat mai largi posibil, pentru a satisface nevoile de informare a utilizatorilor de date statistice şi a populaţiei.
ART. 20
(1) Institutul Naţional de Statistica şi unitãţile teritoriale de statistica asigura, cu plata, difuzarea datelor şi a informaţiilor statistice, obţinute potrivit programelor anuale de cercetãri statistice, cãtre diferitele categorii de utilizatori, prin publicaţii pe suport de hârtie sau electronice, în condiţiile specifice ale protecţiei şi confidenţialitãţii datelor şi informaţiilor statistice. Preţul va fi stabilit în scopul recuperãrii nivelului cheltuielilor necesare pentru editarea şi difuzarea datelor şi a informaţiilor statistice solicitate, precum şi a suportului pe care acestea sunt difuzate.
(2) Pe baza rezultatelor aceloraşi cercetãri statistice cuprinse în programele anuale de cercetãri statistice, la cererea expresã a utilizatorilor interni şi externi Institutul Naţional de Statistica şi direcţiile teritoriale de statistica pot edita publicaţii, altele decât cele cuprinse în programul cercetãrilor statistice, şi pot furniza date şi informaţii statistice din bazele de date statistice, în condiţiile specifice ale respectãrii protecţiei şi confidenţialitãţii datelor. Plata se va efectua pe baza unui tarif stabilit de Institutul Naţional de Statistica, tarif care va cuprinde şi costul prelucrãrii suplimentare a datelor şi informaţiilor.
ART. 21
(1) Institutul Naţional de Statistica şi unitãţile teritoriale de statistica sunt autorizate sa realizeze, cu plata, pe baza de contract, la cererea unor beneficiari interni sau externi, lucrãri statistice în afarã celor cuprinse în programul anual aprobat. Valoarea contractului va acoperi toate cheltuielile implicate de realizarea lucrãrilor prevãzute în contract.
(2) Sumele încasate din cercetãri statistice, realizate potrivit prevederilor alin. (1), precum şi cele aferente publicaţiilor statistice şi serviciilor privind furnizarea de informaţii şi date statistice pe suport de hârtie, magnetic sau prin acces direct la bazele de date rãmân la dispoziţia Institutului Naţional de Statistica şi a unitãţilor teritoriale de statistica şi se gestioneazã în regim extrabugetar.
(3) Din veniturile extrabugetare astfel constituite Institutul Naţional de Statistica şi unitãţile teritoriale de statistica pot efectua cheltuieli curente şi de capital; soldul rãmas la finele anului se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.

CAP. 6
Obligaţii şi sancţiuni

ART. 22
Persoanele juridice sunt obligate sa organizeze evidenta activitãţii pe care o desfãşoarã, astfel încât sa poatã determina şi comunica serviciilor de statistica oficialã datele, în forma şi la termenele stabilite prin normele emise în baza prezentei ordonanţe.
ART. 23
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) refuzul sau întârzierea din culpa a transmiterii datelor statistice solicitate, potrivit programului de cercetãri statistice aprobat;
b) refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de cãtre conducerea serviciilor de statistica oficialã documentele şi evidentele necesare verificãrii datelor statistice;
c) comunicarea de date eronate sau incomplete;
d) neaplicarea mãsurilor dispuse de serviciile de statistica oficialã;
e) nerespectarea de cãtre personalul serviciilor de statistica oficialã a dispoziţiilor legale cu privire la pãstrarea caracterului confidenţial al datelor şi informaţiilor statistice individuale, potrivit principiului confidenţialitãţii şi reglementãrilor cuprinse în cap. IV din prezenta ordonanta.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(3) Constatarea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul serviciilor de statistica oficialã anume împuternicit pentru aceasta.
(4) Dispoziţiile privind contravenţiile prevãzute în prezentul articol se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 24
Încãlcarea cu vinovãţie a prevederilor prezentei ordonanţe de cãtre personalul serviciilor de statistica oficialã atrage dupã sine rãspunderea disciplinarã, administrativã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a persoanelor vinovate.

CAP. 7
Dispoziţii finale
ART. 25
Salariaţii serviciilor de statistica oficialã şi agenţii statistici folosiţi la efectuarea de recensaminte şi alte cercetãri statistice se bucura, pe tot timpul îndeplinirii acestei activitãţi, de protecţia legii, fiind socotiţi ca indeplinind o funcţie ce implica exerciţiul autoritãţii de stat.
ART. 26
Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. La aceeaşi data se abroga Decretul nr. 152/1970 , cu modificãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016