Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 9 din 29 ianuarie 2010  privind masuri pentru diminuarea consecintelor restructurarii si reorganizarii unor societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat din domeniul feroviar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 9 din 29 ianuarie 2010 privind masuri pentru diminuarea consecintelor restructurarii si reorganizarii unor societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat din domeniul feroviar

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 30 ianuarie 2010
ORDONANŢÃ nr. 9 din 29 ianuarie 2010
privind mãsuri pentru diminuarea consecinţelor restructurãrii şi reorganizãrii unor societãţi naţionale, companii naţionale şi societãţi comerciale cu capital majoritar de stat din domeniul feroviar
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 70 din 30 ianuarie 2010

În temeiul <>art. 108 din Constituţia României, republicatã , şi al <>art. 1 pct. IV.4 din Legea nr. 9/2010 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. 1
Prevederile prezentei ordonanţe reglementeazã mãsurile de protecţie socialã de care beneficiazã persoanele disponibilizate prin concedieri colective efectuate ca urmare a restructurãrii şi reorganizãrii unor societãţi naţionale, companii naţionale şi societãţi comerciale cu capital majoritar de stat din sectorul feroviar şi a filialele acestora, denumite în continuare societãţi.
ART. 2
Societãţile care pot efectua concedieri colective în condiţiile prezentei ordonanţe, precum şi numãrul de salariaţi ce urmeazã sã fie disponibilizaţi se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, numai în condiţiile în care au un program de restructurare şi reorganizare sau numai un program de restructurare ori de reorganizare, aprobat astfel încât concedierea colectivã sã nu depãşeascã termenul de 31 decembrie 2012.
ART. 3
(1) Mãsurile de protecţie socialã prevãzute de prezenta ordonanţã se acordã în baza programelor de restructurare şi reorganizare sau numai a programelor de restructurare ori de reorganizare a societãţilor prevãzute la art. 1, aprobate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(2) Programele prevãzute la alin. (1) cuprind în mod obligatoriu:
a) numãrul total de salariaţi existent la data întocmirii acestora;
b) motivele care determinã restructurarea şi reorganizarea ori numai restructurarea sau reorganizarea;
c) numãrul de salariaţi necesar pentru desfãşurarea activitãţii în urma restructurãrii şi reorganizãrii sau numai a restructurãrii ori reorganizãrii;
d) numãrul de salariaţi care vor fi afectaţi de concedieri colective;
e) data de la care sau perioada în care vor avea loc concedierile colective.
(3) În situaţia în care restructurarea şi reorganizarea ori numai restructurarea sau reorganizarea se desfãşoarã în etape, programele prevãzute la alin. (1) vor cuprinde şi numãrul de salariaţi care vor fi afectaţi de concedieri în fiecare dintre etape, stabilit cu respectarea condiţiilor de concediere colectivã prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare, precum şi data la care va avea loc fiecare etapã.
ART. 4
(1) Pot beneficia de prevederile prezentei ordonanţe numai persoanele care au încheiat contracte individuale de muncã pe duratã nedeterminatã cu societãţile prevãzute la art. 1 cu cel puţin 12 luni înainte de data concedierii.
(2) Beneficiazã de prevederile prezentei ordonanţe şi persoanele care:
a) au fost preluate prin protocol de alte societãţi dintre cele prevãzute la art. 1, în baza actelor normative în vigoare, dacã au încheiat contracte individuale de muncã pe duratã nedeterminatã cu societãţile de la care au fost preluate, în perioada prevãzutã la alin. (1);
b) au fost preluate de societãţile rezultate în urma divizãrii sau a altor forme de reorganizare a societãţilor prevãzute la art. 1, dacã au încheiat contracte individuale de muncã pe duratã nedeterminatã cu societãţile supuse divizãrii sau altor forme de reorganizare, în perioada prevãzutã la alin. (1).
ART. 5
(1) Concedierea colectivã se face în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 53/2003 - <>Codul muncii , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 2.
(2) În situaţia în care restructurarea şi reorganizarea ori numai restructurarea sau reorganizarea se desfãşoarã în etape, prevederile alin. (1) se aplicã pentru concedierea colectivã efectuatã în prima etapã, urmând ca pentru celelalte etape concedierea colectivã sã se efectueze în termen de 60 de zile de la data prevãzutã la art. 3 alin. (3).
ART. 6
Persoanele prevãzute la art. 1 beneficiazã, în condiţiile legii, de serviciile de preconcediere, precum şi de serviciile realizate în vederea stimulãrii ocupãrii forţei de muncã, acordate de Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţei de Muncã, prin agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã judeţene şi a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii pentru ocuparea forţei de muncã.
ART. 7
Persoanele concediate în condiţiile prezentei ordonanţe beneficiazã de urmãtoarele drepturi:
a) la data încetãrii contractului individual de muncã, ca urmare a concedierii colective, de o sumã egalã cu de douã ori salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã;
b) indemnizaţie de şomaj, stabilitã potrivit reglementãrilor legale în vigoare;
c) venit lunar de completare.
ART. 8
(1) Venitul lunar de completare prevãzut la art. 7 lit. c) se stabileşte odatã cu indemnizaţia de şomaj şi este egal cu diferenţa dintre salariul individual mediu net pe ultimele 3 luni înainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de muncã, dar nu mai mult decât salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã, şi nivelul indemnizaţiei de şomaj.
(2) Venitul de completare se acordã lunar, pe perioade stabilite diferenţiat, în funcţie de vechimea în muncã a persoanelor concediate în condiţiile prezentei ordonanţe, dupã cum urmeazã:
a) 12 luni, pentru salariaţii care au o vechime în muncã de pânã la 15 ani;
b) 13 luni, pentru salariaţii care au o vechime în muncã cuprinsã între 15 şi 25 de ani;
c) 15 luni, pentru salariaţii care au o vechime în muncã de peste 25 de ani.
(3) Dupã expirarea perioadei de acordare a indemnizaţiei de şomaj, persoanele concediate în condiţiile prezentei ordonanţe beneficiazã, pânã la încheierea perioadei prevãzute la alin. (2), de un venit lunar de completare egal cu salariul individual mediu net pe ultimele 3 luni înainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de muncã, dar nu mai mult decât salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
ART. 9
Nu beneficiazã de venit lunar de completare persoanele care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege pentru stabilirea indemnizaţiei de şomaj.
ART. 10
(1) Persoanele prevãzute la art. 1 pot beneficia de venit lunar de completare acordat în condiţiile prezentei ordonanţe, în mai multe etape, dar nu mai mult decât duratele maxime stabilite potrivit art. 8 alin. (2).
(2) Venitul lunar de completare prevãzut la art. 8 alin. (1) se modificã odatã cu recalcularea indemnizaţiei de şomaj, ca urmare a modificãrii salariului de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã.
(3) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile şi în cazurile în care dreptul persoanei la indemnizaţie de şomaj înceteazã sau se suspendã şi aceasta beneficiazã exclusiv de venitul lunar de completare.
ART. 11
(1) Persoanele care se reîncadreazã în muncã beneficiazã de venit lunar de completare în urmãtoarele situaţii:
a) dacã în perioada acordãrii venitului lunar de completare prevãzutã la art. 8 alin. (2) se încadreazã în muncã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la alte societãţi decât cele de la care au fost disponibilizate, beneficiazã pe perioada lucratã, pânã la expirarea perioadei prevãzute la art. 8 alin. (2), de venit lunar de completare egal cu jumãtate din salariul individual mediu net pe ultimele 3 luni înainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de muncã, dar nu mai mult de jumãtate din salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã;
b) dacã în perioada acordãrii venitului lunar de completare prevãzutã la art. 8 alin. (2) se încadreazã în muncã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la societãţile de la care au fost disponibilizate, beneficiazã pe perioada lucratã, pânã la expirarea perioadei prevãzute la art. 8 alin. (2), de venit lunar de completare în cuantumul stabilit la lit. a), dacã la data încadrãrii societãţile respective nu mai au capital majoritar de stat.
(2) În situaţia în care încadrarea în muncã este pe perioadã determinatã, venitul lunar de completare se acordã în condiţiile alin. (1) pe perioada lucratã şi se reia în platã, dupã caz, în condiţiile prevãzute la art. 8 alin. (1) sau (3), pânã la expirarea perioadei prevãzute la art. 8 alin. (2).
(3) În situaţia în care în perioada acordãrii venitului lunar de completare prevãzutã la art. 8 alin. (2) persoanele beneficiare solicitã înscrierea la una dintre categoriile de pensii prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, plata venitului lunar de completare înceteazã.
ART. 12
Venitul lunar de completare este un drept cu caracter personal şi înceteazã la data decesului beneficiarului.
ART. 13
(1) În perioada prevãzutã la art. 8 alin. (2), persoanele beneficiare rãmân în evidenţa agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncã în a cãror razã teritorialã îşi au domiciliul sau, dupã caz, reşedinţa, pânã la încetarea plãţii venitului lunar de completare.
(2) În perioada prevãzutã la art. 8 alin. (2), persoanele beneficiare ale venitului lunar de completare au urmãtoarele obligaţii:
a) sã se prezinte lunar, pe baza programãrii, sau ori de câte ori sunt solicitate la agenţia pentru ocuparea forţei de muncã la care sunt înregistrate, pentru a primi sprijin în vederea încadrãrii în muncã;
b) sã comunice în termen de 3 zile agenţiei pentru ocuparea forţei de muncã la care sunt înregistrate orice modificare a condiţiilor care au condus la acordarea drepturilor;
c) sã caute activ un loc de muncã, sã participe la serviciile pentru stimularea ocupãrii forţei de muncã şi de formare profesionalã oferite de agenţia pentru ocuparea forţei de muncã la care sunt înregistrate.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplicã pe perioada în care persoanele beneficiare ale venitului lunar de completare se încadreazã în muncã potrivit legii.
ART. 14
(1) Plata venitului lunar de completare prevãzut la art. 8 alin. (1) şi (3) se suspendã la data neîndeplinirii de cãtre persoanele beneficiare a obligaţiei prevãzute la art. 13 alin. (2) lit. a).
(2) Perioada de suspendare prevãzutã la alin. (1) face parte din perioada de acordare a venitului lunar de completare, prevãzutã la art. 8 alin. (2).
(3) În situaţia în care persoanele beneficiare de venit lunar de completare nu îndeplinesc obligaţiile prevãzute la art. 13 alin. (2) lit. a) din cauza arestãrii preventive sau din cauza îmbolnãvirii, doveditã cu certificat medical, confirmat de comisiile de expertizã medicalã, perioada de suspendare prevãzutã la alin. (1) nu face parte din perioada de acordare a venitului lunar de completare, prevãzutã la art. 8 alin. (2).
(4) Repunerea în platã a venitului lunar de completare prevãzut la art. 8 alin. (1) şi (3), dupã suspendarea în condiţiile alin. (1), se face de la data de întâi a lunii urmãtoare depunerii cererii beneficiarului.
ART. 15
(1) În situaţia persoanelor care în perioada în care beneficiazã de indemnizaţie de şomaj doresc sã caute un loc de muncã pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene şi au primit aprobare pentru menţinerea plãţii indemnizaţiei de şomaj din partea agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncã la care sunt înregistrate, plata venitului lunar de completare prevãzut la art. 8 alin. (1) se suspendã pe o perioadã de cel mult 3 luni de la data obţinerii aprobãrii.
(2) Prevederile art. 13 alin. (2) lit. a) şi c) nu se aplicã pe perioada prevãzutã la alin. (1).
(3) Perioada de suspendare prevãzutã la alin. (1) nu face parte din perioada de acordare a venitului lunar de completare, prevãzutã la art. 8 alin. (2), în situaţia în care în aceastã perioadã plata indemnizaţiei de şomaj s-a realizat de instituţia competentã în materie de şomaj a statului membru al Uniunii Europene, în numele agenţiei pentru ocuparea forţei de muncã şi pe cheltuiala acesteia.
(4) Repunerea în platã a venitului lunar de completare prevãzut la art. 8 alin. (1) dupã suspendarea în condiţiile alin. (1) se face de la data depunerii cererii beneficiarului, dar nu mai târziu de 3 luni de la data suspendãrii.
(5) Plata venitului lunar de completare prevãzut la art. 8 alin. (1) pentru perioada de suspendare prevãzutã la alin. (3) se face odatã cu plata drepturilor beneficiarilor reprezentând venituri de completare pentru luna urmãtoare depunerii cererii prevãzute la alin. (4), respectiv expirãrii termenului de 3 luni de la data suspendãrii.
ART. 16
(1) Plata venitului lunar de completare prevãzut la art. 8 alin. (1) şi (3) înceteazã la data refuzului nejustificat de a accepta locul de muncã oferit potrivit pregãtirii profesionale, a refuzului de a participa la serviciile pentru stimularea ocupãrii forţei de muncã şi de formare profesionalã, la serviciile de consiliere şi mediere oferite de agenţia pentru ocuparea forţei de muncã la care persoanele sunt înregistrate, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi la data depistãrii faptului cã presteazã activitãţi lucrative fãrã forme legale.
(2) Se considerã refuz nejustificat în sensul alin. (1) refuzul motivat de:
a) situarea locului de muncã oferit la o distanţã mai mare de 50 km de localitatea de domiciliu pe teritoriul României, în condiţiile în care angajatorul oferã condiţii de transport sau locuinţã;
b) primirea unui salariu egal sau mai mic decât venitul de completare;
c) neparticiparea la programe de reconversie profesionalã furnizate gratuit de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã sub formã de servicii de iniţiere, calificare, recalificare, perfecţionare şi specializare.
(3) Nu se considerã refuz nejustificat în sensul alin. (1) starea de sãnãtate necorespunzãtoare pentru prestarea unei munci, justificatã în baza unui certificat medical, confirmat de comisiile de expertizã medicalã şi prezentat de persoanele în cauzã în termen de 30 de zile de la intervenirea acesteia.
ART. 17
(1) Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã au obligaţia de a monitoriza:
a) beneficiarii de venit de completare care au refuzat locuri de muncã pe baza documentelor medicale care atestã starea de sãnãtate necorespunzãtoare pentru prestarea unei munci, în vederea integrãrii cât mai rapide în muncã;
b) ofertele zilnice de locuri de muncã, în vederea încadrãrii în muncã, potrivit pregãtirii profesionale, a beneficiarilor de venit de completare aflaţi în evidenţã.
(2) Inspecţia Muncii are obligaţia de a comunica Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã, dupã efectuarea controalelor, numele şi prenumele, adresa şi codul numeric personal ale persoanelor depistate cã presteazã activitãţi fãrã forme legale.
(3) Mãsura suspendãrii, cea a revocãrii suspendãrii şi a încetãrii plãţii venitului lunar de completare, precum şi cea a sancţionãrii propriilor angajaţi, conform legii, care nu respectã prevederile alin. (1) se stabilesc prin decizii ale directorilor executivi ai agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncã.
ART. 18
(1) Sumele necesare pentru acordarea drepturilor prevãzute la art. 7 şi 11 se suportã din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
(2) Din resursele financiare prevãzute la alin. (1) societãţile pot solicita aplicarea mãsurilor de protecţie pentru salariaţii disponibilizaţi colectiv în baza unui singur program de restructurare şi reorganizare sau numai de restructurare ori de reorganizare, întocmit în baza prevederilor prezentei ordonanţe, prezentat în cursul aceluiaşi an.
ART. 19
(1) Sumele prevãzute la art. 7 lit. a) şi c) sunt exceptate de la plata contribuţiilor cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat.
(2) Perioada prevãzutã la art. 8 alin. (2) constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi cãtre Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(3) Venitul asigurat, utilizat la stabilirea drepturilor prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este egal cu salariul individual mediu net pe ultimele 3 luni înainte de concediere, stabilit pe baza clauzelor din contractul individual de muncã, dar nu mai mult decât salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplicã în situaţia în care persoanele care beneficiazã de venit lunar de completare realizeazã şi venituri de naturã salarialã care, conform dispoziţiilor <>Legii nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se au în vedere la stabilirea pensiilor.
(5) Perioada prevãzutã la art. 8 alin. (2), în care persoanele din sectorul feroviar care dovedesc un stagiu de cotizare de cel puţin 15 ani în condiţii speciale beneficiazã de venit lunar de completare, constituie stagiu de cotizare realizat în condiţii speciale de muncã.
(6) În vederea certificãrii de cãtre casele teritoriale de pensii a stagiului de cotizare realizat în condiţiile alin. (2) şi (5), începând cu data încetãrii plãţii venitului lunar de completare, agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã vor elibera persoanelor solicitante adeverinţe care sã ateste perioadele în care au beneficiat de acest drept, precum şi cuantumul venitului asigurat, prevãzut la alin. (3).
ART. 20
Venitul lunar de completare are acelaşi regim de impozitare ca şi indemnizaţia de şomaj.
ART. 21
(1) Debitele create la bugetul asigurãrilor pentru şomaj de persoanele care au beneficiat în mod necuvenit de drepturile prevãzute de prezenta ordonanţã se recupereazã în termenul legal de prescripţie, pe baza deciziilor emise de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã, ce constituie titluri executorii.
(2) Sumele rãmase nerecuperate de la beneficiarii decedaţi nu se mai urmãresc.
ART. 22
(1) Angajatorii care au încadrat în muncã, conform legii, persoane din rândul beneficiarilor venitului lunar de completare prevãzut la art. 8 alin. (2) au obligaţia de a anunţa în termen de 3 zile agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã în evidenţa cãrora s-au aflat aceste persoane.
(2) Angajatorii care refuzã încadrarea în muncã, în condiţiile legii, a persoanelor beneficiare de venit lunar de completare au obligaţia de a anunţa în termen de 3 zile agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã în evidenţa cãrora s-au aflat aceste persoane motivul refuzului.
(3) Societãţile prevãzute la art. 1 au obligaţia de a transmite agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncã programele prevãzute la art. 3, precum şi tabelele nominale cu persoanele concediate colectiv.
ART. 23
(1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 22 alin. (1) şi (2), cu amendã de la 2.500 lei la 5.000 lei;
b) necomunicarea datelor şi informaţiilor prevãzute la art. 22 alin. (3), cu amendã de la 1.500 lei la 2.500 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizeazã de cãtre organele de control ale agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncã.
ART. 24
Dispoziţiile prevãzute la art. 23 referitoare la contravenţii se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 25
Sumele încasate din amenzile contravenţionale aplicate conform prezentei ordonanţe se fac venit la bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 26
Litigiile determinate de modul de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe se soluţioneazã de cãtre instanţele judecãtoreşti competente, potrivit legii.
ART. 27
Prezenta ordonanţã se aplicã pânã la data de 31 decembrie 2012.
ART. 28
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi a Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, va adopta normele metodologice de aplicare a acesteia.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu

p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Valentin Mocanu,
secretar de stat

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 29 ianuarie 2010.
Nr. 9.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016