Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 89 din 29 august 2000  privind unele masuri pentru autorizarea operatorilor si efectuarea inscrierilor in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 89 din 29 august 2000 privind unele masuri pentru autorizarea operatorilor si efectuarea inscrierilor in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 1 septembrie 2000
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. D pct. 1 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. 1
În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) titlul VI - titlul VI "Regimul juridic al garanţiilor reale mobiliare din <>Legea nr. 99/1999 privind unele mãsuri pentru accelerarea reformei economice";
b) regulament - Regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea Arhivei Electronice de Garanţii Reale Mobiliare, adoptat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 802/1999 ;
c) operator - persoana fizica sau juridicã autorizata sa efectueze înscrierea avizelor de garanţie în Arhiva Electronica de Garanţii Reale Mobiliare;
d) agent - persoana fizica sau juridicã imputernicita de operatori sa efectueze direct înscrierea avizelor de garanţie în Arhiva Electronica de Garanţii Reale Mobiliare;
e) arhiva - Arhiva Electronica de Garanţii Reale Mobiliare;
f) aviz de garanţie - dupã caz:
1. avizul de constituire a garanţiei, denumit în continuare aviz de garanţie iniţial;
2. avizul modificator al avizului de garanţie iniţial, vizând descrierea bunului în garanţie, numele/denumirea debitorului, respectiv al creditorului, precum şi rectificarea oricãrei erori materiale survenite;
3. avizul de cesiune a creanţei;
4. avizul de reducere a garanţiei la o parte din bunurile afectate acesteia prin avizul de garanţie iniţial;
5. avizul de prelungire a avizului de garanţie iniţial;
6. avizul de stingere a avizului de garanţie iniţial datoritã executãrii obligaţiei garantate ori renunţãrii creditorului la intreaga garanţie;
7. avizul de nulitate datoritã anulãrii sau constatãrii nulitãţii contractului de garanţie;
8. avizul de înscriere a intentiei de constituire a unui aviz de garanţie;
9. avizul de înscriere a celorlalte acte juridice, supuse prevederilor titlului VI în ceea ce priveşte ordinea de prioritate, publicitatea şi executarea.
ART. 2
(1) Înregistrarea operaţiunilor privind garanţiile reale mobiliare şi publicitatea actelor juridice, prevãzute de titlul VI, se efectueazã în Arhiva Electronica de Garanţii Reale Mobiliare, care constituie un sistem de evidenta a prioritatii garanţiilor reale mobiliare şi de publicitate, structurat pe persoane şi bunuri.
(2) Înscrierea avizelor de garanţie, prevãzutã la titlul VI, în arhiva se efectueazã de operatori şi de agenţii acestora, în condiţiile prevãzute în titlul VI, în regulament şi în prezenta ordonanta.
ART. 3
(1) Ministerul Justiţiei se constituie în Autoritatea de Supraveghere a arhivei.
(2) În calitatea sa, Autoritatea de Supraveghere exercita urmãtoarele atribuţii:
a) autorizeaza operatorii, în vederea înscrierii avizelor de garanţie în arhiva;
b) supravegheazã activitatea de înscriere a avizelor de garanţie de cãtre operatori şi agenţii acestora;
c) administreazã şi întreţine sistemul computerizat de siguranta, care conţine dispozitivele de stocare a copiilor fisierelor din baza de date a arhivei, şi efectueazã înscrieri de avize de garanţie în arhiva, în scopul aplicãrii prevederilor legale privind garanţiile reale, în cazuri de extrema urgenta, atunci când operatorii autorizaţi nu pot face fata cererii de înscrieri şi când aceasta conduce la o întârziere mai mare de 3 zile în efectuarea inscrierilor de cãtre operatori. Pentru efectuarea inscrierilor de cãtre Autoritatea de Supraveghere nu se percep tarife;
d) controleazã activitatea operatorilor şi a agenţilor acestora, precum şi funcţionarea arhivei, în vederea asigurãrii respectãrii dispoziţiilor legale în vigoare. În acest scop, Autoritatea de Supraveghere va emite decizii pentru punerea în aplicare a prevederilor legale, care vor avea caracter obligatoriu pentru operatori şi agenţii acestora;
e) examineazã orice plângere primitã referitoare la nerespectarea de cãtre operatori, directorii de arhiva sau de agenţii împuterniciţi a dispoziţiilor legale şi dispune mãsurile corespunzãtoare pentru îndreptarea situaţiei;
f) constata, prin organele sale specializate, sãvârşirea contravenţiilor prevãzute de prezenta ordonanta şi aplica sancţiunile corespunzãtoare;
g) supravegheazã desfãşurarea activitãţii operatorilor şi agenţilor acestora în conformitate cu regulile de concurenta loiala, sesizeazã Consiliul Concurentei, respectiv Oficiul Concurentei, cu privire la încãlcarea acestora şi poate suspenda sau revoca dreptul de a efectua operaţiuni de înscriere în arhiva, atunci când exista probe suficiente cu privire la practicile respective. Mãsurile luate îşi vor produce efectele pana la soluţionarea definitiva a cauzei, potrivit dispoziţiilor <>Legii concurentei nr. 21/1996 ; dupã acest moment Autoritatea de Supraveghere va dispune mãsuri în concordanta cu hotãrârea Consiliului Concurentei, respectiv a instanţei judecãtoreşti;
h) suspenda sau revoca dreptul unui operator sau al unui agent de a efectua înscrieri în arhiva, în cazul în care constata ca aceştia au încãlcat în mod repetat dispoziţiile legale şi deciziile sale, menţionate la lit. d);
i) coopereazã cu operatorii şi agenţii acestora, respectiv cu Corpul operatorilor, în scopul îmbunãtãţirii calitãţilor şi performantelor tehnice, a administrãrii şi functionarii arhivei, precum şi a relatiei dintre arhiva şi terminalele care o deservesc;
j) asigura, în condiţiile art. 54 alin. (2) din titlul VI, accesul direct şi gratuit al publicului la citirea şi copierea informaţiilor înscrise în arhiva, fãrã a stabili alte reguli cu privire la accesul şi la obţinerea informaţiilor din arhiva.
(3) Autoritatea de Supraveghere are competenta de a solicita operatorului şi personalului acestuia orice document sau informaţie pe care o considera necesarã, precum şi de a ridica toate înregistrãrile arhivei, în cazul în care constata încãlcãri grave şi repetate ale legii în funcţionarea serviciului respectiv.
ART. 4
În exercitarea atribuţiilor sale, Autoritatea de Supraveghere adopta acte administrative numite decizii.
ART. 5
Poate dobândi calitatea de operator orice persoana fizica sau juridicã care îndeplineşte condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta.
ART. 6
Numai operatorii autorizaţi şi agenţii împuterniciţi ai acestora au dreptul sa efectueze înscrieri în arhiva.
ART. 7
(1) Persoanele juridice autorizate sa opereze în arhiva vor desemna unul sau mai mulţi directori de arhiva care vor exercita drepturile şi vor îndeplini obligaţiile încredinţate de persoana juridicã în legatura cu activitatea arhivei.
(2) Directorul/directorii de arhiva reprezintã persoana juridicã în raporturile acesteia cu Autoritatea de Supraveghere şi cu terţii.
(3) Raporturile dintre persoana juridicã şi directorul/directorii sãi de arhiva sunt supuse, prin asemãnare, regulilor mandatului, dacã nu s-a precizat altfel în actele constitutive sau în convenţia pãrţilor.
(4) Persoanele fizice autorizate sa opereze în arhiva, romane sau strãine, vor putea desemna o alta persoana în calitate de director de arhiva, în cazul în care aceasta atribuţie nu va fi îndeplinitã de ele insesi.
(5) Directorul de arhiva trebuie sa aibã pe perioada îndeplinirii atribuţiilor sale domiciliul sau resedinta în România.
ART. 8
(1) Actele juridice efectuate de directorul de arhiva, în limitele puterilor ce i-au fost conferite, sunt actele operatorului însuşi.
(2) Faptele licite sau ilicite sãvârşite de director obliga operatorul însuşi, dacã au fost îndeplinite cu prilejul exercitãrii atribuţiilor acestuia.
(3) Faptele ilicite cauzatoare de prejudicii terţilor, sãvârşite de directorul de arhiva în exercitarea atribuţiilor care i-au fost conferite, atrag rãspunderea solidarã a directorului şi a operatorului fata de terţi.
ART. 9
Operatorul poate ratifica actele încheiate în numele şi pe seama sa de director în absenta sau cu depãşirea limitelor împuternicirii.
ART. 10
Nu poate fi director de arhiva persoana care, potrivit legii, este incapabila sau care a fost condamnata pentru gestiune frauduloasã, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelãciune, delapidare, mãrturie mincinoasã, dare sau luare de mitã, precum şi pentru infracţiunile prevãzute în titlul VIII din <>Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 11
(1) Persoanele juridice strãine vor putea, cu respectarea principiului specialitatii de folosinta, sa înfiinţeze în România, în condiţiile legii, reprezentante sau alte sedii secundare, fãrã personalitate juridicã, al cãror obiect de activitate sa îl constituie efectuarea operaţiunilor prevãzute în tilul VI.
(2) Persoanele juridice strãine vor desemna un director de arhiva pentru reprezentantele acestora din România.
ART. 12
(1) În termen de 30 de zile de la data autorizãrii primilor operatori, aceştia se vor constitui, în condiţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 privind asociaţiile şi fundaţiile, într-o asociaţie profesionalã denumita Corpul operatorilor, care sa le reprezinte interesele în raporturile cu Autoritatea de Supraveghere şi cu tertele persoane.
(2) Toţi operatorii autorizaţi de Autoritatea de Supraveghere fac parte din Corpul operatorilor de la data autorizãrii.
(3) Corpul operatorilor îşi va desfasura activitatea potrivit urmãtoarelor principii:
a) operatorii vor contribui la acoperirea cheltuielilor comune. Nivelul contribuţiei va fi stabilit de Corpul operatorilor, astfel încât sa poatã asigura acoperirea cheltuielilor;
b) orice venituri suplimentare ale Corpului operatorilor vor fi alocate pentru acoperirea cheltuielilor necesare pentru dezvoltarea arhivei;
c) fiecare operator va avea un vot în adoptarea deciziilor Corpului operatorilor;
d) Corpul operatorilor va desemna, prin majoritate simpla, comitetul sau director, precum şi preşedintele acestuia şi le va stabili atribuţiile;
e) în sarcina Corpului operatorilor vor intra şi suportarea cheltuielilor prilejuite de constituirea şi susţinerea reţelei informatice a arhivei, administrarea şi operarea arhivei, precum şi îndeplinirea oricãror acte necesare pentru realizarea acestor atribuţii;
f) adoptarea deciziilor se va realiza în prezenta majoritãţii simple a membrilor Corpului operatorilor.
(4) Statutul Corpului operatorilor, precum şi modificãrile acestuia nu vor putea aduce atingere principiilor enunţate mai sus.
(5) Corpul operatorilor va putea adopta reguli interne pentru administrarea şi operarea arhivei, cu respectarea titlului VI, a regulamentului şi a prezentei ordonanţe.
(6) Operatorii pot angaja discuţii cu privire la strategia de stabilire a nivelului contribuţiilor percepute de Corpul operatorilor pentru cheltuielile comune efectuate de acesta.
(7) Încetarea valabilitãţii autorizaţiei de operator, din orice motiv, atrage automat pierderea calitãţii de membru al Corpului operatorilor. Din acelaşi moment înceteazã şi obligaţia operatorului de a suporta cota-parte din contribuţia sa la cheltuielile comune.
ART. 13
(1) Persoanele care doresc sa obţinã autorizaţia de operator vor inainta Autoritãţii de Supraveghere urmãtoarele documente:
a) persoana fizica:
1. cerere prin care îşi manifesta intenţia de a deveni operator al arhivei, care va cuprinde atributele sale de identificare, precum: numele, codul numeric personal, domiciliul, numãrul de înmatriculare la registrul comerţului, locul principalului punct de desfãşurare a activitãţii etc.;
2. certificatul de cazier judiciar emis de organele de poliţie;
3. atributele de identificare şi certificatul de cazier judiciar ale directorului de arhiva desemnat, în cazul în care aceasta atribuţie nu va fi îndeplinitã de însãşi persoana fizica solicitanta;
b) persoana juridicã:
1. o cerere semnatã de persoanele care au calitatea de a o reprezenta legal, potrivit actelor constitutive, prin care îşi manifesta intenţia de a deveni operator al arhivei, care va cuprinde atributele de identificare a directorilor de arhiva şi a persoanei juridice, precum: denumirea, sediul, naţionalitatea, firma, contul bancar, numãrul de înmatriculare la registrul comerţului, codul fiscal etc.;
2. o copie certificatã de pe actul constitutiv de la registrul comerţului, registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, respectiv menţionarea actului administrativ care a autorizat constituirea şi funcţionarea pe teritoriul României, în cazul reprezentantelor persoanelor juridice strãine;
3. certificatul de cazier judiciar pentru directorul de arhiva şi pentru orice alta persoana fizica imputernicita sa reprezinte persoana juridicã în mod legal.
ART. 14
Persoanele fizice sau cele juridice vor ataşa la cererea de autorizare aprobarea organului competent pentru desfãşurarea unei astfel de activitãţi, dacã pentru exercitarea unei activitãţi de asemenea natura exista obligaţia obţinerii unei astfel de aprobãri.
ART. 15
(1) În termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete pentru obţinerea autorizaţiei de operator, Autoritatea de Supraveghere va soluţiona cererea de acordare a autorizaţiei.
(2) Autorizarea se face prin ordin al ministrului justiţiei şi se acorda pe o durata de 3 ani, cu posibilitatea reînnoirii periodice.
(3) În vederea soluţionãrii cererii de autorizare, Autoritatea de Supraveghere va verifica condiţiile stabilite de lege, precum şi gradul de satisfacere a urmãtoarelor criterii:
a) gradul de rãspândire în teritoriu a solicitantului şi existenta unor resurse financiare suficiente pentru exercitarea atributiei de operator;
b) numãrul de birouri teritoriale care vor primi avize de garanţie, în vederea înscrierii în arhiva;
c) existenta unei garanţii pentru rãspunderea profesionalã, superioarã nivelului minim stabilit la art. 20 alin. (1);
d) oferirea serviciilor de înscriere pentru publicul larg;
e) capacitatea de a crea facilitãţi pentru accesul liber al publicului la informaţiile cuprinse în arhiva;
f) capacitatea de a asigura accesul la arhiva prin tehnologii noi.
(4) Prin instrucţiuni Autoritatea de Supraveghere va stabili punctajul corespunzãtor fiecãrui criteriu şi va putea, în funcţie de condiţiile existente pe piata serviciilor operatorilor, sa completeze sau sa reducã sfera criteriilor prevãzute la alin. (3).
ART. 16
(1) Operatorii sunt abilitaţi sa imputerniceasca agenţi, care vor acţiona în numele şi pe seama acestora, sa înregistreze direct în arhiva avizele de garanţie.
(2) Operatorul este rãspunzãtor solidar pentru toate prejudiciile cauzate de agentul acestuia în exercitarea atribuţiilor încredinţate.
(3) Agentul împuternicit este obligat sa menţioneze pe toate documentele emise de el calitatea de agent împuternicit, precum şi numele/denumirea operatorului care l-a împuternicit.
(4) Raporturile dintre operatori şi agenţii acestora se stabilesc pe baze contractuale.
ART. 17
(1) În termen de 24 de ore de la împuternicirea unui agent, operatorul va comunica Autoritãţii de Supraveghere atributele de identificare a agentului, astfel cum figureazã în cuprinsul art. 13.
(2) Operatorul va comunica Autoritãţii de Supraveghere, de îndatã ce ia cunostinta, orice modificãri ale elementelor prevãzute la alin. (1), sub sancţiunea repararii prejudiciilor cauzate ca urmare a neîndeplinirii acestei obligaţii.
(3) Orice corespondenta a Autoritãţii de Supraveghere cu agenţii împuterniciţi se va face la adresa acestora, astfel cum figureazã în registrele Autoritãţii de Supraveghere, sub sancţiunea nulitãţii absolute.
ART. 18
(1) Decizia Autoritãţii de Supraveghere de revocare sau suspendare a autorizaţiei de funcţionare va fi publicatã pe pagina de web a arhivei şi într-un ziar de larga circulaţie şi va produce efecte la 40 de zile de la publicarea sa în pagina de web.
(2) Decizia va preciza momentul la care dreptul operatorului şi al agenţilor sãi de a efectua înscrieri a fost sau urmeazã sa fie suspendat sau revocat.
(3) În termen de 10 zile de la publicarea respectivei decizii în pagina de web a arhivei, Autoritatea de Supraveghere va comunica mãsura luatã tuturor agenţilor operatorului în cauza.
ART. 19
(1) Operatorii sunt obligaţi sa garanteze profesional impotriva eventualelor prejudicii rezultând din înscrierea necorespunzãtoare a avizelor de garanţie.
(2) Garantarea profesionalã se realizeazã prin subscrierea unei poliţe de asigurare la o societate de asigurare sau prin obţinerea unei scrisori de garanţie din partea unei instituţii financiar-bancare de specialitate.
(3) În cazul în care operatorul însuşi este o societate de asigurare sau o instituţie financiar-bancarã, polita de asigurare, respectiv scrisoarea de garanţie, trebuie sa fie emisã de o alta societate de asigurare sau, dupã caz, instituţie financiar-bancarã, la care operatorul nu deţine:
a) calitatea de membru în consiliul de administraţie, comitetul de direcţie sau comisia de cenzori;
b) calitatea de acţionar având cel puţin o poziţie de control în structura actionariatului entitatii respective, potrivit <>Legii nr. 52/1994 privind valorile mobiliare şi bursele de valori, cu modificãrile ulterioare.
(4) Dispoziţiile alin. (3) se aplica, în mod corespunzãtor, în cazul în care operatorul, persoana fizica, soţul sau rudele pana la gradul al patrulea inclusiv deţin una dintre calitãţile prevãzute la lit. a) sau b).
(5) Durata contractului de asigurare, respectiv a scrisorii de garanţie, trebuie sa acopere cel puţin perioada în care operatorului îi poate fi angajata rãspunderea civilã.
ART. 20
(1) Indemnizaţia de asigurare, respectiv scrisoarea de garanţie, va reprezenta cel puţin echivalentul în lei al sumei de 5.000 euro pentru fiecare transa de 50 de operaţiuni de înscriere, efectuate de operatori şi agenţii acestora.
(2) Dacã operatorul doreşte sa efectueze înscrieri peste numãrul de înscrieri pentru care exista garanţie, acesta trebuie sa îşi constituie o garanţie suplimentarã corespunzãtoare înainte de a proceda la efectuarea de noi înscrieri.
(3) Autoritatea de Supraveghere va monitoriza numãrul inscrierilor efectuate de fiecare operator, comunicându-i acestuia, prin intermediul arhivei, instiintari periodice cu privire la numãrul de înscrieri rãmase acoperite de garanţie. Dupã efectuarea ultimei înscrieri acoperite de garanţie, accesul operatorului se va bloca automat, dacã nu se va face dovada constituirii garanţiei suplimentare. Accesul se va debloca de îndatã ce operatorul va înştiinţa Autoritatea de Supraveghere despre constituirea garanţiei suplimentare, fãcând dovada corespunzãtoare în acest sens.
(4) Autoritatea de Supraveghere va revoca autorizaţia dacã în termen de 3 luni de la data blocarii accesului operatorului la arhiva acesta nu va face dovada corespunzãtoare ca a constituit garanţia suplimentarã.
ART. 21
(1) Prejudiciile cauzate prin activitatea de înscriere desfasurata de operator potrivit titlului VI şi regulamentului, inclusiv cele care angajeazã, în condiţiile legii, rãspunderea civilã rezultând din sãvârşirea unei fapte penale sau a unei contravenţii, vor fi acoperite cu indemnizaţia de asigurare sau cu scrisoarea de garanţie.
(2) În cazul neacoperirii întregului prejudiciu vor fi aplicabile regulile dreptului comun referitoare la rãspunderea civilã.
(3) Rãspunderea operatorilor vizând exercitarea atribuţiilor care privesc înscrierile avizelor de garanţie în arhiva, în modul prevãzut în titlul VI, în regulament şi în prezenta ordonanta, se apreciazã în abstracto, în condiţiile stabilite de art. 1.080 alin. (1) din Codul civil.
ART. 22
Termenul de prescripţie extinctiva pentru introducerea acţiunii în rãspundere civilã impotriva operatorului şi/sau agentului acestuia, pentru recuperarea pagubelor produse prin înscrierea necorespunzãtoare culpabilã a avizelor de garanţie în raport cu formularele de avize de garanţie predate de solicitantul înscrierii, este de 2 ani şi începe sa curgã de la data la care persoana interesatã a cunoscut prejudiciul, dar cel mai târziu de la împlinirea a doua luni de la data efectuãrii înscrierii avizului de garanţie în arhiva.
ART. 23
(1) Pentru obţinerea autorizaţiei şi pentru fiecare reautorizare operatorii vor plati o taxa în cuantum de 2.000.000 lei.
(2) De asemenea, operatorii vor plati o taxa în cuantum de 500.000 lei pentru fiecare agent împuternicit sa efectueze înscrieri în arhiva.
ART. 24
(1) Beneficiarii serviciilor de înscriere a avizelor de garanţie în arhiva vor plati o taxa de 300.000 lei pentru fiecare aviz de garanţie iniţial.
(2) Pentru celelalte avize de garanţie se vor plati urmãtoarele taxe:
a) 100.000 lei pentru avizul modificator al avizului de garanţie iniţial;
b) 100.000 lei pentru avizul de nulitate al avizului de garanţie iniţial;
c) 100.000 lei pentru avizul de stingere a avizului de garanţie iniţial;
d) 200.000 lei pentru avizul de cesiune a creanţei;
e) 200.000 lei pentru avizul de reducere a garanţiei la o parte din bunurile afectate acesteia prin avizul de garanţie iniţial;
f) 200.000 lei pentru avizul de prelungire a avizului de garanţie iniţial.
ART. 25
(1) Sumele realizate din taxele stabilite la art. 23 şi 24 se constituie şi se utilizeazã ca venituri extrabugetare la dispoziţia Ministerului Justiţiei, în completarea alocaţiilor de la bugetul de stat.
(2) Modul de utilizare a sumelor constituite conform alin. (1), precum şi detalierea cheltuielilor se vor stabili prin ordin al ministrului justiţiei.
(3) Disponibilitãţile rãmase la finele anului se vor reporta în anul urmãtor pentru a fi cheltuite cu aceeaşi destinaţie.
(4) Evidenta contabila a sumelor prevãzute la alin. (1), precum şi verificarea respectãrii destinaţiei acestora revin compartimentelor financiar-contabile din cadrul tribunalelor şi din cadrul Ministerului Justiţiei.
(5) Cuantumul taxelor stabilite la art. 23 şi 24 va fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de rata oficialã a indicelui de inflaţie.
ART. 26
Modul de încasare şi de plata a sumelor prevãzute la art. 23 şi 24 se stabilesc prin instrucţiuni aprobate prin ordin comun al ministrului justiţiei şi ministrului finanţelor.
ART. 27
(1) Nivelul tarifelor percepute de operatori pentru prestarea operaţiunilor de înscriere a avizelor de garanţie, pentru accesul la baza de date şi pentru celelalte servicii accesorii se stabileşte în mod liber, cu respectarea prevederilor <>Legii concurentei nr. 21/1996 .
(2) Operatorii pot percepe tarife cu niveluri diferite pentru zone geografice diferite sau pentru serviciile prestate în regim de urgenta, pentru înscrierile prin Internet sau on-line, potrivit propriilor strategii comerciale, cu respectarea dispoziţiilor legale.
(3) Sunt interzise operatorilor, agenţilor împuterniciţi şi Corpului operatorilor publicarea de tabele comparative privind nivelul tarifelor şi adoptarea oricãror mãsuri al cãror scop este sa limiteze reclama privind nivelul tarifelor încasate de operatori şi agenţii împuterniciţi pentru serviciile de înregistrare sau pentru împuternicirea de cãtre operatori a unor noi agenţi.
ART. 28
(1) Operatorii şi agenţii acestora sunt supuşi prevederilor <>Legii concurentei nr. 21/1996 în ceea ce priveşte stabilirea tarifelor percepute pentru serviciile prestate, precum şi a actelor sau faptelor care au sau pot avea ca efect restrangerea concurentei pe piata serviciilor respective.
(2) Operatorii şi agenţii acestora sunt, de asemenea, supuşi prevederilor <>Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificãrile ulterioare.
ART. 29
(1) Situaţia financiarã a operatorilor privind cheltuielile efectuate în legatura cu operarea bazei de date va fi verificata financiar-contabil de cãtre persoane care au calitatea de auditor financiar, în conformitate cu dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar.
(2) Autoritatea de Supraveghere va hotãrî dacã fondurile prevãzute pentru funcţionarea bazei de date sunt suficiente şi are dreptul sa dispunã mãsurile corespunzãtoare pentru lãrgirea concurentei, în cazul în care constata ca încasãrile au avut drept rezultat câştiguri excesive pentru Corpul operatorilor.
ART. 30
Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda între 1.000.000 lei şi 2.000.000 lei fapta Corpului operatorilor, a operatorilor, respectiv a agenţilor autorizaţi, de a nu furniza în termen de 30 de zile de la data primirii solicitãrii informaţiile cerute de Autoritatea de Supraveghere sau rapoartele prevãzute în regulament.
ART. 31
(1) Constituie contravenţii, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) falsificarea datelor din arhiva;
b) înscrierea avizelor de garanţie de cãtre o parte neinteresata;
c) falsificarea informaţiilor extrase din arhiva, în vederea influentarii oricãrei decizii cu privire la un drept de garanţie;
d) distrugerea, degradarea ori aducerea în stare de neîntrebuinţare a programelor de computer sau a echipamentelor arhivei.
(2) Faptele prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amenda cuprinsã între 5.000.000 lei şi 10.000.000 lei.
ART. 32
Nerespectarea dispoziţiilor art. 16 alin. (3) din prezenta ordonanta, a art. 35 şi a art. 46 alin. (1) din regulament constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu avertisment sau cu amenda cuprinsã între 1.000.000 lei şi 2.000.000 lei.
ART. 33
(1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 30, 31 şi 32 şi aplicarea sancţiunilor se efectueazã de cãtre organele de specialitate ale Autoritãţii de Supraveghere.
(2) Cuantumul amenzilor stabilite la art. 30, 31 şi 32 va fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de rata oficialã a indicelui de inflaţie.
(3) Prevederile <>art. 30, 31 şi 32 se completeazã cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare.
ART. 34
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga art. 45, 46, 47, 48, 51 şi 52 din titlul VI "Regimul juridic al garanţiilor reale mobiliare din <>Legea nr. 99/1999 privind unele mãsuri pentru accelerarea reformei economice", art. 3, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 38, 48, 49, 50, 90, 91, 92 şi 93 din Regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea Arhivei Electronice de Garanţii Reale Mobiliare, adoptat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 802/1999 , precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ART. 35
Pana la funcţionarea efectivã a arhivei operaţiunile de publicitate se efectueazã în vechile registre de gajuri existente la judecãtorii.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
Ministru de stat,
ministrul justiţiei,
Valeriu Stoica

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016