Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 89 din 28 august 2003  privind alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si certificarea in materie de siguranta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 89 din 28 august 2003 privind alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si certificarea in materie de siguranta

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 623 din 31 august 2003
ORDONANTA nr. 89 din 28 august 2003
privind alocarea capacitãţilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare şi certificarea în materie de siguranta
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 623 din 31 august 2003

În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. II.12 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
având în vedere prevederile art. 69 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993 şi ratificat prin <>Legea nr. 20/1993 , şi ale Directivei 2001/14/CE a Parlamentului European şi Consiliului privind alocarea capacitãţilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare şi certificarea în materie de siguranta,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. I
Dispoziţii generale

Domeniul de aplicare
ART. 1
(1) Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie principiile şi procedurile privind stabilirea şi perceperea unor tarife de utilizare a infrastructurii feroviare, pentru alocarea capacitãţilor infrastructurii feroviare şi pentru certificarea în materie de siguranta. Sistemele de tarifare şi de alocare a capacitãţilor infrastructurii feroviare trebuie sa respecte principiile enunţate în prezenta ordonanta şi sa permitã astfel gestionarului infrastructurii feroviare sa comercializeze şi sa obţinã utilizarea eficienta a capacitãţilor disponibile ale infrastructurii.
(2) Prezenta ordonanta se aplica în cazul utilizãrii infrastructurii feroviare pentru serviciile de transport feroviar interne şi internaţionale.
(3) Excepţii de la prevederile prezentei ordonanţe se pot stabili prin hotãrâre a Guvernului pentru urmãtoarele cazuri:
a) reţele independente, locale sau regionale pentru transporturile de cãlãtori;
b) reţele deschise numai pentru operarea transportului suburban de cãlãtori;
c) reţele regionale utilizate pentru servicii de transporturi de marfa regionale de cãtre un singur operator, atât timp cat nu se formuleazã alte cereri de alocare de capacitãţi de la alţi operatori;
d) infrastructuri feroviare private care funcţioneazã exclusiv pentru utilizarea de cãtre proprietarul infrastructurii pentru transporturi proprii de marfa.
Definiţii
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe, termenii de specialitate se definesc dupã cum urmeazã:
a) alocare - repartizarea capacitãţii de infrastructura feroviara de cãtre gestionarul infrastructurii;
b) solicitant - orice operator de transport feroviar roman sau orice operator de transport feroviar strãin şi/sau orice grup internaţional, acceptat pentru circulaţie pe infrastructura feroviara publica în condiţiile stabilite în acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte, titular al licenţei de transport feroviar şi al certificatului de siguranta, obţinute în vederea efectuãrii serviciilor de transport feroviar pe cãile ferate romane;
c) infrastructura saturata - secţiunea de infrastructura pentru care, în anumite perioade, cererile de capacitate de infrastructura nu pot fi satisfacute în totalitate, chiar şi dupã coordonarea cererilor de rezervare a acestor capacitãţi;
d) plan de sporire a capacitãţii - o mãsura sau o serie de mãsuri, însoţite de un calendar de punere în aplicare, vizând ameliorarea restrictiilor de capacitate care au condus la declararea unei secţiuni de infrastructura drept "infrastructura saturata";
e) coordonare - procedura prin care organismul de alocare a capacitãţilor şi solicitantii incearca sa rezolve situaţiile cererilor concurente pentru capacitatea de infrastructura;
f) acord-cadru - un acord general, încheiat în condiţiile legii, prin care sunt stabilite drepturile şi obligaţiile unui solicitant şi ale gestionarului infrastructurii în ceea ce priveşte capacitatile de infrastructura care urmeazã sa fie alocate şi tarifarea care se aplica pe o durata ce depãşeşte o singura perioada de valabilitate a graficului de circulaţie;
g) capacitate de infrastructura - posibilitatea de programare a traselor solicitate pentru un segment de infrastructura pe o anumitã perioada;
h) gestionarul infrastructurii - orice organism sau orice întreprindere care are ca obiect principal de activitate administrarea şi întreţinerea infrastructurii feroviare; aceasta include şi gestionarea sistemelor de control şi de siguranta a infrastructurii;
i) reţea - totalitatea infrastructurii feroviare care aparţine gestionarului infrastructurii şi/sau care este gestionata de acesta;
j) document de referinta al reţelei - document prin care se precizeazã în mod detaliat regulile generale, termenele, procedurile şi criteriile referitoare la sistemele de tarifare şi de alocare a capacitãţilor de infrastructura; acest document conţine, de asemenea, informaţiile necesare pentru a se permite introducerea cererilor de capacitãţi de infrastructura;
k) operator de transport feroviar - orice agent economic cu capital de stat sau privat, care a obţinut o licenta în conformitate cu legislaţia în vigoare, a cãrui activitate principala consta în efectuarea de prestaţii de transport de marfa şi/sau de cãlãtori pe calea feratã, tractiunea fiind asigurata obligatoriu de aceasta întreprindere; acest termen include, de asemenea, şi agenţii economici care asigura numai tractiunea;
l) trasa - capacitatea de infrastructura necesarã pentru a permite circulaţia unui tren între doua puncte ale reţelei, în cursul unei perioade determinate;
m) grafic de circulaţie - sistemul de date care definesc toate miscarile programate ale trenurilor şi ale materialului rulant pe infrastructura respectiva, pe perioada de valabilitate a acestui grafic.
Documentul de referinta al reţelei
ART. 3
(1) Gestionarul infrastructurii, dupã consultarea pãrţilor interesate, stabileşte şi publica într-o publicaţie proprie de specialitate un document de referinta al reţelei, care se obţine contra plata şi al cãrui preţ nu poate fi mai mare decât costul de publicare al acestui document.
(2) În documentul de referinta al reţelei se prevãd caracteristicile infrastructurii puse la dispoziţia operatorilor de transport feroviar. El conţine informaţii prin care sunt precizate condiţiile de acces la infrastructura feroviara în cauza. Conţinutul documentului de referinta al reţelei este prevãzut în anexa nr. 1.
(3) Documentul de referinta al reţelei se actualizeazã periodic şi se modifica, dacã este cazul.
(4) Documentul de referinta al reţelei se publica cel târziu cu 4 luni înainte de data limita pentru introducerea cererilor de capacitãţi de infrastructura.

CAP. II
Tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare

Stabilirea şi perceperea tarifelor de utilizare a infrastructurii feroviare
ART. 4
(1) Stabilirea cadrului general pentru tarifarea utilizãrii infrastructurii feroviare publice se face prin contractul de activitate al companiei naţionale care gestioneazã infrastructura, încheiat cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, conform prevederilor <>art. 19 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate romane şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 89/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Stabilirea regulilor de tarifare specifice se face prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(2) Calculul tarifului pentru utilizarea infrastructurii feroviare publice şi încasarea acestuia revin în sarcina gestionarului infrastructurii.
(3) În cazul în care gestionarul infrastructurii, potrivit prevederilor legale, prin organizare sau prin mecanismele de luare a deciziilor, nu este independent de activitãţile de operator feroviar, funcţiunile descrise în acest capitol, cu excepţia perceperii tarifelor, vor fi preluate de un organism de tarifare independent prin cadrul legal existent, prin organizare sau prin mecanismele de luare a deciziilor.
(4) Gestionarul infrastructurii coopereazã cu gestionari de infrastructura din alte state astfel încât sa asigure funcţionarea eficienta a serviciilor feroviare care se realizeazã prin parcurgerea mai mult decât a unei singure reţele. Gestionarul infrastructurii depune eforturi, în principal, în scopul garantarii unei competitivitati optime a transportului feroviar internaţional de marfa şi al asigurãrii unei utilizãri eficiente a Reţelei transeuropene de transport feroviar de marfa. În acest scop, gestionarul infrastructurii poate participa cu gestionari de infrastructura din alte state la stabilirea unor organizãri comune care sunt necesare. Orice cooperare sau organizare comuna este supusã reglementãrilor prevãzute în prezenta ordonanta.
(5) Gestionarul infrastructurii trebuie sa asigure ca sistemul de tarifare se bazeazã pe aceleaşi principii aplicate pe intreaga reţea, exceptând cazul prevãzut la art. 8 alin. (3).
(6) Gestionarul infrastructurii trebuie sa asigure aplicarea sistemului de tarifare astfel încât operatorii de transport feroviar care efectueazã prestaţii de servicii de un tip echivalent, în zone de piata similare, sa fie supuşi unor tarife echivalente şi nediscriminatorii şi ca tarifele aplicate în mod efectiv sunt în conformitate cu regulile prevãzute în documentul de referinta al reţelei.
(7) Gestionarul infrastructurii trebuie sa respecte confidenţialitatea, din punct de vedere comercial, a informaţiilor care îi sunt comunicate de solicitanti.
Serviciile
ART. 5
(1) Operatorii de transport feroviar îşi pot exercita dreptul de a beneficia, pe o baza nediscriminatorie, de setul minim de prestaţii şi de acces prin intermediul reţelei la facilitãţile de servicii prevãzute în anexa nr. 2. Serviciile prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 2 sunt furnizate în mod nediscriminatoriu, iar cererile operatorilor de transport feroviar nu pot fi respinse decât dacã exista alte optiuni viabile în condiţiile pieţei.
(2) Dacã gestionarul infrastructurii furnizeazã unul dintre serviciile descrise la pct. 3 din anexa nr. 2, ca prestaţii suplimentare, el trebuie sa le furnizeze oricãrui operator de transport feroviar care solicita acest lucru.
(3) Operatorii de transport feroviar pot solicita în plus gestionarului infrastructurii sau altor furnizori un set de prestaţii auxiliare, prevãzute la pct. 4 din anexa nr. 2. Gestionarul infrastructurii nu are obligaţia de a furniza aceste prestaţii auxiliare.
Costul infrastructurii şi contabilitatea
ART. 6
(1) Conturile gestionarului infrastructurii, în condiţii normale de activitate şi în raport cu perioada pentru care se încheie contractul de activitate prevãzut la art. 4, trebuie sa prezinte un echilibru, pe de o parte, între veniturile încasate din aplicarea tarifelor de utilizare a infrastructurii, excedentele rezultate din alte activitãţi comerciale şi finanţarea de cãtre stat şi, pe de alta parte, cheltuielile de infrastructura.
(2) Gestionarul infrastructurii poate fi incurajat prin unele mãsuri stimulative sa reducã costurile de furnizare a serviciilor pe infrastructura şi nivelul tarifelor de acces, în condiţiile legii, respectându-se în totalitate cerinţele în materie de siguranta a traficului, cu menţinerea şi îmbunãtãţirea parametrilor infrastructurii feroviare.
(3) Mãsurile stimulative menţionate la alin. (2) vor fi prevãzute în contractul de activitate.
(4) În cadrul contractului de activitate, prevederile contractului şi structura plãţilor destinate asigurãrii mijloacelor financiare ale gestionarului infrastructurii sunt convenite în prealabil şi acoperã intreaga durata a contractului.
(5) Metoda stabilitã de repartizare a costurilor, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, trebuie sa fie actualizatã periodic, în concordanta cu cele mai avansate practici internaţionale.
Principii de tarifare
ART. 7
(1) Tarifele de utilizare a infrastructurii sunt plãtite gestionarului infrastructurii, iar acesta le utilizeazã la finanţarea activitãţilor sale.
(2) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului poate solicita gestionarului infrastructurii sa furnizeze orice informaţii necesare cu privire la tarifele practicate. În aceasta privinta gestionarul infrastructurii trebuie sa fie în mãsura sa dovedeascã faptul ca tarifele de utilizare a infrastructurii, facturate în fapt oricãrui operator de transport feroviar, prin aplicarea prevederilor art. 4-12, sunt în conformitate cu metoda, cu reglementarea şi, dacã este cazul, cu baremurile stabilite în documentul de referinta al reţelei.
(3) Tarifele percepute pentru setul minim de servicii şi accesul prin reţea la facilitãţile de servicii sunt egale cu costul direct rezultat din exploatarea trenurilor, cu excepţia prevederilor alin. (4)-(7) şi ale art. 8.
(4) Tariful de utilizare a infrastructurii poate include un tarif aferent cazului de insuficienta a capacitãţilor, pe secţiunea identificabila a infrastructurii, pe perioadele de saturare.
(5) Tariful de utilizare a infrastructurii poate fi modificat pentru a se tine seama de costul efectelor pe care exploatarea trenurilor le are asupra mediului. Aceasta modificare este diferenţiatã în funcţie de amploarea efectului produs.
(6) Tarifarea costurilor legate de mediu care conduce la o creştere a valorii globale a încasãrilor realizate de gestionarul infrastructurii nu se poate efectua decât dacã se aplica, la un nivel comparabil, şi în cazul modurilor de transport concurente.
(7) În absenta unui nivel de tarifare comparabil al costurilor legate de mediu, aplicabil altor moduri de transport concurente, aceasta modificare nu trebuie sa aducã o schimbare a valorii globale a încasãrilor realizate de gestionarul infrastructurii. Dacã s-a introdus un nivel comparabil de tarifare a costurilor legate de mediu pentru transportul feroviar şi pentru alte moduri de transport concurente şi dacã aceasta conduce la o creştere a încasãrilor, modul de repartizare a acestor încasãri suplimentare se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(8) Pentru a se evita unele variatii disproportionate nedorite, tarifele de utilizare menţionate la alin. (3)-(7) pot fi exprimate sub forma de medii calculate pe o gama suficienta de servicii feroviare şi de perioade de timp. Mãrimea relativã a tarifelor de utilizare a infrastructurii este în raport cu costurile aferente diferitelor servicii.
(9) Prezentul articol nu se referã la furnizarea serviciilor prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 2. La stabilirea tarifelor serviciilor menţionate la pct. 2 din anexa nr. 2 se tine seama de situaţia concurentei la cãile ferate.
(10) Dacã serviciile prevãzute la pct. 3 şi 4 din anexa nr. 2, ca prestaţii suplimentare şi auxiliare, nu sunt propuse decât de un singur furnizor, tariful de utilizare impus pentru un asemenea serviciu este în concordanta cu costul prestaţiei, calculat în funcţie de gradul real de utilizare.
(11) Tarifele pentru capacitãţi de infrastructura utilizate în scopul întreţinerii infrastructurii nu pot fi mai mari decât valoarea neta a pierderii suportate de gestionarul de infrastructura în urma efectuãrii operaţiunilor de întreţinere, pierdere care trebuie recuperatã.
Exceptari de la principiile de tarifare
ART. 8
(1) Pentru recuperarea totalã a costurilor gestionarului infrastructurii, se pot percepe, dacã piata se preteaza la aceasta, unele majorãri bazate pe principii eficiente, transparente şi nediscriminatorii, garantand în acelaşi timp o competitivitate optima, în special pentru transportul feroviar internaţional de marfa. Sistemul de tarifare trebuie sa respecte sporurile de productivitate realizate de operatorii de transport feroviar.
(2) Nivelul tarifelor nu trebuie sa excludã utilizarea infrastructurilor de cãtre unele segmente de piata care pot sa achite cel puţin costul direct aferent exploatãrii serviciului feroviar plus un indice de rentabilitate, dacã piata se preteaza la aceasta.
(3) Pentru proiecte de investiţii specifice care se vor realiza sau care au fost realizate cu cel mult 15 ani înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, gestionarul infrastructurii poate stabili sau menţine tarife de utilizare mai ridicate bazate pe costul pe termen lung al unor asemenea proiecte, în mãsura în care aceste cresteri ale costurilor se regãsesc în cheltuielile gestionarului infrastructurii şi în mãsura în care este vorba de proiecte destinate creşterii randamentului şi/sau a rentabilitatii, proiecte care în caz contrar nu ar putea sau nu ar fi putut fi puse în aplicare. Asemenea prevederi în materie de tarifare pot cuprinde şi unele acorduri privind partajarea riscurilor legate de unele investiţii noi.
(4) Pentru a se evita orice discriminare se procedeazã astfel încât tariful mediu de utilizare şi tariful marginal de utilizare ale gestionarului infrastructurii sa fie comparabile pentru o utilizare echivalenta a infrastructurii sale şi astfel încât, pentru serviciile comparabile furnizate pe acelaşi segment de piata, sa fie aplicate aceleaşi tarife de utilizare. În documentul de referinta al reţelei gestionarul infrastructurii trebuie sa precizeze ca sistemul de tarifare rãspunde acestor cerinţe, fãrã a dezvalui informaţii comerciale cu caracter confidenţial.
(5) Dacã gestionarul infrastructurii intenţioneazã sa modifice elementele esenţiale ale sistemului de tarifare menţionat la alin. (1) şi (2), el trebuie sa informeze public despre aceasta într-o publicaţie proprie de specialitate cu cel puţin 3 luni înainte.
Reducerile
ART. 9
(1) Prin derogare de la art. 7 alin. (3), orice reducere acceptatã a tarifelor percepute unui operator de transport feroviar de cãtre gestionarul infrastructurii, pentru o prestaţie de serviciu, oricare ar fi aceasta, trebuie sa îndeplineascã criteriile prevãzute în prezentul articol.
(2) Cu excepţia alin. (3), reducerile sunt destinate exclusiv economiei reale de cost administrativ realizate de gestionarul infrastructurii. Pentru a se stabili nivelul de reducere nu se tine seama de acele economii care au fost deja incluse în tariful de utilizare perceput.
(3) Gestionarul infrastructurii poate institui sisteme de reducere care sa se adreseze tuturor utilizatorilor de infrastructura şi care acorda, pentru fluxuri de circulaţie specificate, reduceri limitate în timp, în scopul de a se incuraja dezvoltarea unor noi servicii feroviare, sau reduceri care favorizeazã utilizarea unor linii care sunt utilizate mult sub capacitatea lor.
(4) Reducerile nu pot fi aplicate decât la tarifele percepute pentru o secţiune determinata a infrastructurii.
(5) Sisteme de reduceri similare se aplica la servicii similare.
Sisteme de compensare a costurilor legate de mediu, a costurilor rezultate din accidente şi a costurilor de infrastructura, care nu sunt acoperite în cadrul celorlalte moduri de transport
ART. 10
(1) Prin hotãrâre a Guvernului avizatã de Consiliul Concurentei, se poate institui un sistem de compensare, privind utilizarea infrastructurii feroviare pe o durata limitatã, a costurilor legate de mediu, a costurilor legate de accidente şi a costurilor de infrastructura, care nu sunt acoperite de modurile de transport concurente, atunci când neacoperirea acestor costuri poate fi stabilitã şi în mãsura în care acestea depãşesc costurile echivalente proprii caii ferate.
(2) Operatorul de transport feroviar care beneficiazã de o compensare şi se bucura de un drept exclusiv este obligat sa ofere avantaje comparabile pentru utilizatori.
(3) Metodologia utilizata şi calculele efectuate pentru sistemul de compensare trebuie incluse în hotãrârea Guvernului prevãzutã la alin. (1). Pe baza acestora se poate face dovada costurilor specifice ale infrastructurii de transport concurente, care nu sunt acoperite şi care pot sa fie evitate de cãtre transportul feroviar, iar aplicarea sistemului sa se facã în mod nediscriminatoriu.
Sistemul de creştere a performantelor
ART. 11
(1) Prin stabilirea unui sistem de creştere a performantelor, sistemele de tarifare a infrastructurii trebuie sa incurajeze operatorii de transport feroviar şi gestionarul infrastructurii sa micşoreze defectarile şi sa imbunatateasca performanţele reţelei feroviare. Acest sistem poate sa cuprindã sancţiuni, în cazul unor acţiuni care se afla la originea unor defectari ale reţelei, compensãri pentru întreprinderile care suporta efectele acestor defectari produse, precum şi bonificatii în cazul unor performanţe bune ce depãşesc previziunile.
(2) Principiile de baza ale sistemului de imbunatatire a performantelor se aplica pentru totalitatea reţelei.
Tarife de rezervare a capacitãţilor de infrastructura
ART. 12
(1) Gestionarul infrastructurii poate percepe un tarif corespunzãtor pe capacitatile de infrastructura solicitate, dar care nu sunt utilizate. Acest tarif încurajeazã o utilizare eficienta a capacitãţilor de infrastructura.
(2) Gestionarul infrastructurii trebuie sa informeze orice parte interesatã despre capacitatile de infrastructura alocate operatorilor de transport feroviar utilizatori.

CAP. III
Alocarea capacitãţilor de infrastructura feroviara

Drepturi privind capacitatile de infrastructura
ART. 13
(1) Capacitatile de infrastructura disponibile sunt alocate de gestionarul infrastructurii şi nu pot fi transferate de cãtre beneficiar unui alt operator de transport feroviar sau unui alt serviciu.
(2) Orice tranzacţie între operatorii de transport feroviar privind capacitatile de infrastructura este interzisã şi conduce la excluderea de la alocarea de capacitãţi.
(3) Utilizarea unor capacitãţi de infrastructura de cãtre un operator de transport feroviar în scopul exercitãrii activitãţilor unui solicitant care nu este operator de transport feroviar nu este consideratã un transfer.
(4) Dreptul de utilizare a capacitãţilor de infrastructura, stabilite sub forma de trase, poate fi acordat solicitanţilor pentru o durata maxima corespunzãtoare unei singure perioade de valabilitate a graficului de circulaţie.
(5) Gestionarul infrastructurii şi un solicitant pot încheia un acord-cadru, conform art. 17, în ceea ce priveşte utilizarea capacitãţilor pe infrastructura feroviara respectiva, pentru o durata mai mare de de o singura perioada de valabilitate a graficului de circulaţie.
(6) Drepturile şi obligaţiile gestionarului infrastructurii şi, respectiv, ale solicitanţilor în ceea ce priveşte alocarea capacitãţilor de infrastructura sunt stabilite pe baza de contract.
Alocarea capacitãţilor de infrastructura
ART. 14
(1) Prin hotãrâre a Guvernului se poate aproba un regulament pentru alocarea capacitãţilor de infrastructura, cu respectarea independentei de gestionare a companiei naţionale care gestioneazã infrastructura feroviara. Reglementãrile specifice de alocare a capacitãţilor de infrastructura se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului. Îndeplinirea procedurilor de alocare a acestor capacitãţi revine gestionarului infrastructurii, care urmãreşte ca aceste capacitãţi de infrastructura sa fie alocate pe o baza echitabila şi nediscriminatorie şi cu respectarea prevederilor legale.
(2) Gestionarul infrastructurii respecta confidenţialitatea, din punct de vedere comercial, a informaţiilor care îi sunt comunicate.
Colaborarea în vederea alocãrii capacitãţilor de infrastructura a mai multe reţele feroviare
ART. 15
(1) Gestionarul infrastructurii va coopera cu gestionari de infrastructura din alte state, în special din statele membre ale Uniunii Europene şi statele candidate la aderare, în vederea creãrii şi alocãrii eficiente a unor capacitãţi de infrastructura care implica mai multe reţele feroviare. În cadrul acestor cooperãri se stabilesc trase internaţionale, în principal în cadrul Reţelei transeuropene de transport feroviar de marfa, şi se stabilesc procedurile necesare în acest scop. Aceste proceduri sunt supuse reglementãrilor stabilite prin prezenta ordonanta.
(2) Gestionarul infrastructurii care participa la cooperãri potrivit alin. (1) va asigura publicarea într-o publicaţie proprie de specialitate a listei membrilor, a metodelor de funcţionare a acestei cooperãri, precum şi toate criteriile utilizate pentru evaluarea şi alocarea capacitãţilor de infrastructura.
(3) În cadrul cooperãrii prevãzute la alin. (1) gestionarul infrastructurii participa la evaluarea privind necesitãţile şi, dacã este cazul, la propunerea şi organizarea acestor trase internaţionale, pentru a se facilita operarea trenurilor de marfa care fac obiectul unei cereri, conform prevederilor art. 23.
(4) Gestionarul infrastructurii va pune la dispoziţia solicitanţilor acele trase internaţionale prestabilite, în conformitate cu deciziile luate în cadrul cooperãrii prevãzute la alin. (1).
Solicitantii
ART. 16
(1) Cererile pentru obţinerea unor capacitãţi de infrastructura feroviara pot fi depuse, conform legii, de operatorii de transport feroviar.
(2) Cererile operatorilor de transport feroviar strãini şi ale grupurilor internaţionale constituite din aceşti operatori sunt acceptate în condiţiile legii şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(3) Gestionarul infrastructurii poate stabili solicitanţilor unele reguli în vederea asigurãrii încasãrilor previzionate şi a utilizãrii viitoare a infrastructurii. Aceste reguli vor fi corespunzãtoare, transparente şi nediscriminatorii. Ele vor fi publicate, împreunã cu principiile de alocare, în documentul de referinta al reţelei.
(4) Prevederile alin. (3) se referã doar la furnizarea unei garanţii financiare care nu trebuie sa depãşeascã un nivel corespunzãtor proporţional cu volumul de activitate preconizat al solicitantului, precum şi la capacitatea de a prezenta oferte atragatoare în vederea obţinerii de capacitãţi de infrastructura.
Acorduri-cadru
ART. 17
(1) Gestionarul infrastructurii poate încheia un acord-cadru cu un solicitant. Acest acord-cadru precizeazã caracteristicile capacitãţilor de infrastructura feroviara solicitate de un solicitant, precum şi ale capacitãţilor de infrastructura care îi sunt oferite, pe orice durata ce depãşeşte o singura perioada de valabilitate a graficului de circulaţie. Acordul-cadru nu va specifica trasa în mod detaliat, dar va fi întocmit astfel încât sa asigure interesele comerciale ale solicitantului. Acest acord-cadru se supune aprobãrii prealabile a Consiliului de supraveghere menţionat la art. 30.
(2) Prevederile acordului-cadru nu pot impiedica utilizarea infrastructurii respective de cãtre alţi solicitanti sau alte servicii.
(3) Termenii acordului-cadru pot fi modificati sau limitati, pentru a se permite o mai buna utilizare a infrastructurii feroviare.
(4) Acordul-cadru poate cuprinde unele sancţiuni, precum penalitãţi, majorãri de întârziere şi altele asemenea, pentru cazul când s-ar dovedi necesarã modificarea sau încheierea sa.
(5) Acordul-cadru se încheie, în principiu, pe o durata de 5 ani. Gestionarul infrastructurii îşi poate da acordul, în unele cazuri specifice, pentru perioade mai mici sau mai mari. Orice perioada cu o durata mai mare de 5 ani va fi justificatã de existenta unor contracte comerciale, a unor investiţii particulare sau a unor riscuri. O durata mai mare de 10 ani nu este posibila decât în cazuri excepţionale, în principal atunci când este vorba de investiţii importante şi pe termen lung şi, în special, atunci când acestea fac obiectul unor angajamente contractuale.
(6) Prevederile generale ale fiecãrui acord-cadru vor fi comunicate oricãrei pãrţi interesate, cu respectarea confidenţialitãţii comerciale.
Programul procesului de alocare a capacitãţilor de infrastructura
ART. 18
(1) Gestionarul infrastructurii va respecta calendarul privind alocarea capacitãţilor de infrastructura, prevãzut în anexa nr. 3.
(2) Gestionarul infrastructurii va participa împreunã cu gestionãrii de infrastructura implicaţi din alte state, conform art. 15, la convenirea traselor internaţionale care vor fi incluse în graficul de circulaţie, înainte de începerea consultãrilor asupra proiectului de grafic de circulaţie. Nu se vor opera modificãri decât dacã este absolut necesar.
Cererile
ART. 19
(1) Solicitantii pot prezenta gestionarului infrastructurii, conform legislaţiei în vigoare, o cerere în scopul obţinerii unor drepturi de utilizare a infrastructurii feroviare, în schimbul unui tarif de utilizare.
(2) Cererile privind graficul de circulaţie care se schimba periodic trebuie sa respecte termenele stabilite în anexa nr. 3.
(3) Solicitantul care este parte la un acord-cadru va depune cererea în conformitate cu prevederile acordului respectiv.
(4) Solicitantii pot solicita capacitãţi de infrastructura care implica mai multe reţele feroviare, adresandu-se gestionarului infrastructurii, care este astfel abilitat sa acţioneze în numele solicitantului, pe lângã ceilalţi gestionari de infrastructura implicaţi, pentru identificarea de capacitãţi de infrastructura.
(5) În cadrul cooperãrii prevãzute la art. 15 gestionarul infrastructurii va proceda împreunã cu ceilalţi gestionari de infrastructura astfel încât, în cazul unor capacitãţi de infrastructura care implica mai multe reţele feroviare, solicitantii sa poatã adresa cererile oricãrui organism comun pe care gestionãrii de infrastructura îl pot stabili.
Programarea
ART. 20
(1) Gestionarul infrastructurii satisface toate cererile de capacitãţi de infrastructura, în special cererile de trase care traverseaza mai multe reţele, şi tine seama de toate constrangerile cãrora vor trebui sa le facã fata solicitantii, cum ar fi consecinţele economice asupra activitãţii acestora.
(2) Gestionarul infrastructurii va putea, în cadrul procedurii de programare şi de coordonare, sa acorde prioritate anumitor servicii prevãzute la art. 22 şi 24.
(3) Gestionarul infrastructurii va consulta pãrţile interesate în legatura cu proiectul graficului de circulaţie, lãsând la latitudinea acestora sa-şi prezinte observaţii pe o perioada de cel puţin o luna. Pãrţile interesate sunt toate pãrţile care au depus o cerere de capacitãţi de infrastructura, precum şi celelalte pãrţi care doresc sa formuleze comentarii referitoare la influenta pe care graficul de circulaţie ar putea s-o aibã asupra capacitãţii lor de a furniza servicii feroviare, pe perioada valabilitãţii graficului de circulaţie.
(4) Gestionarul infrastructurii adopta mãsuri corespunzãtoare, astfel încât toate motivele de preocupare exprimate sa fie luate în considerare.
Procedura de coordonare
ART. 21
(1) Gestionarul infrastructurii care se confrunta, pe parcursul procesului de programare prevãzut la art. 20, cu unele cereri concurente se va strãdui ca printr-o coordonare a cererilor sa asigure o cat mai buna adaptare a tuturor acestor cereri între ele.
(2) Atunci când situaţia este de asa natura încât se impune o coordonare, gestionarul infrastructurii are posibilitatea de a propune solicitanţilor capacitãţi de infrastructura diferite de cele care au fost solicitate.
(3) Soluţionarea eventualelor conflicte se va face prin consultarea gestionarului infrastructurii cu solicitantii respectivi.
(4) Principiile care reglementeazã procedura de coordonare vor fi definite în documentul de referinta al reţelei. Aceste principii reflecta dificultatea de stabilire a traselor internaţionale şi consecinţele pe care orice modificare risca sa le aibã asupra celorlalţi gestionari de infrastructura din alte state.
(5) Atunci când o cerere de capacitãţi de infrastructura nu poate fi satisfacuta fãrã o coordonare, gestionarul infrastructurii va urmãri ca toate cererile sa fie tratate pe baza acestei coordonari.
(6) Solicitantul poate sa adreseze gestionarului infrastructurii o contestaţie privind alocarea capacitãţii de infrastructura, fãrã a se incalca prevederile art. 30. Gestionarul infrastructurii soluţioneazã contestaţia şi comunica solicitantului în scris modul de soluţionare, în termen de 10 zile lucrãtoare.
Saturarea capacitãţilor de infrastructura
ART. 22
(1) În situaţia în care, dupã coordonarea traselor solicitate şi dupã consultarea solicitanţilor, se dovedeşte ca satisfacerea favorabilã a tuturor cererilor de capacitãţi de infrastructura este imposibila, gestionarul infrastructurii va declara imediat secţiunea de infrastructura respectiva ca fiind infrastructura cu capacitate saturata. Se va proceda în mod similar şi în cazul infrastructurilor despre care se poate crede ca într-un viitor apropiat vor suferi de o lipsa de capacitate similarã.
(2) În situaţia în care o infrastructura a fost declarata ca având capacitate saturata, gestionarul infrastructurii va proceda la o analiza a capacitãţilor de infrastructura în conformitate cu prevederile art. 25, cu excepţia cazului când s-a pus deja în aplicare un plan de sporire a capacitãţilor, asa cum se prezintã la art. 26.
(3) Dacã tarifele de utilizare prevãzute la art. 7 alin. (4) nu au fost percepute sau nu au dat rezultate satisfãcãtoare şi dacã infrastructura a fost declarata ca fiind infrastructura cu capacitate saturata, gestionarul infrastructurii poate aplica, în plus, criterii de prioritate în alocarea capacitãţilor de infrastructura.
(4) Criteriile de prioritate vor tine seama de importanta unui serviciu pentru colectivitate, în comparatie cu orice alt serviciu care, din acest motiv, ar urma sa fie exclus. Ele se stabilesc prin contractul de activitate încheiat pentru executarea obligaţiilor de serviciu public social.
(5) Pentru ca în acest cadru sa se garanteze dezvoltarea unor servicii de transport corespunzãtoare, în principal în scopul de a se rãspunde cerinţelor de serviciu public, sau pentru a se favoriza dezvoltarea sectorului feroviar de marfa, în condiţii nediscriminatorii, aceste servicii trebuie sa fie prioritare în alocarea capacitãţilor de infrastructura.
(6) Gestionarului infrastructurii i se va putea acorda, dacã este cazul, o compensare corespunzãtoare pierderii unor eventuale venituri ca urmare a necesitãţii de a se atribui anumitor servicii o capacitate stabilitã prin aplicarea celor prevãzute în prezentul alineat.
(7) În aplicarea criteriilor de prioritate trebuie sa se ţinã seama, în principal, de consecinţele acestei eventuale excluderi în alte state.
(8) Importanta serviciilor de transport feroviar de marfa şi, în special, a serviciilor de transport feroviar internaţional de marfa va fi luatã în considerare în mod corespunzãtor la stabilirea criteriilor de prioritate.
(9) Procedurile care trebuie urmate şi criteriile care se vor aplica în cazul în care infrastructurile sunt declarate ca având o capacitate saturata vor fi stabilite în documentul de referinta al reţelei.
Cererile de ultim moment
ART. 23
(1) Gestionarul infrastructurii va rãspunde într-un termen cat mai scurt cu putinta şi, în orice caz, în urmãtoarele 5 zile lucrãtoare unor cereri de ultim moment pentru trase individuale. Informaţiile privind capacitatile de infrastructura neutilizate şi disponibile sunt puse la dispoziţia tuturor solicitanţilor care ar putea fi interesaţi sa utilizeze aceste capacitãţi.
(2) Gestionarul infrastructurii va efectua, dacã este cazul, o evaluare a necesitãţii menţinerii unei rezerve de capacitãţi de infrastructura, în cadrul graficului de circulaţie definitiv, care sa îi permitã sa rãspundã rapid cererilor previzibile de ultim moment pentru capacitãţi de infrastructura. Prezenta prevedere se aplica şi în cazul infrastructurilor cu capacitate saturata.
Infrastructura specializatã
ART. 24
(1) Capacitatea infrastructurii va fi consideratã disponibilã pentru utilizarea tuturor tipurilor de servicii care sunt în conformitate cu caracteristicile impuse pentru utilizarea trasei respective, cu excepţia prevederilor alin. (2) şi (3).
(2) În situaţia în care exista itinerare de substitutie corespunzãtoare, gestionarul infrastructurii poate desemna, dupã consultarea pãrţilor interesate, unele infrastructuri specifice care sa fie utilizate pentru tipuri determinate de trafic. Atunci când s-a efectuat o asemenea desemnare, gestionarul infrastructurii poate acorda prioritate acestui tip de trafic cu ocazia alocãrii capacitãţilor de infrastructura.
(3) Aceasta desemnare nu va constitui un obstacol în utilizarea acestor infrastructuri pentru alte tipuri de trafic, în cazul în care sunt disponibile capacitãţi, iar materialul rulant prezintã caracteristicile tehnice impuse pentru utilizarea liniei respective.
(4) În situaţia în care infrastructura a fost desemnatã în conformitate cu prevederile alin. (2) şi (3), se va specifica acest lucru în documentul de referinta al reţelei.
Analiza capacitãţilor de infrastructura
ART. 25
(1) Scopul analizei capacitãţilor de infrastructura consta în stabilirea restrictiilor de capacitãţi de infrastructura, care nu permit ca cererile de capacitãţi sa poatã fi satisfacute în mod corespunzãtor, precum şi în propunerea unor metode care sa permitã satisfacerea cererilor suplimentare. Aceasta analiza va stabili motivele acestei saturari a capacitãţilor de infrastructura şi mãsurile care ar putea fi luate, pe termen scurt şi mediu, pentru remedierea acestei situaţii.
(2) Analiza se va referi la infrastructura, procedurile de exploatare, tipul diferitelor servicii oferite şi consecinţele acestor factori asupra capacitãţilor de infrastructura. Mãsurile care trebuie preconizate cuprind, în special, modificarea itinerarului, reprogramarea serviciilor, modificarea vitezelor şi îmbunãtãţirea infrastructurii.
(3) Analiza capacitãţilor de infrastructura va fi finalizatã în termen de 6 luni de la data la care infrastructura a fost declarata ca având capacitatea saturata.
Planul de sporire a capacitãţilor de infrastructura
ART. 26
(1) În termen de 6 luni de la finalizarea analizei capacitãţilor de infrastructura, gestionarul infrastructurii va prezenta un plan de sporire a capacitãţilor.
(2) Planul de sporire a capacitãţilor de infrastructura este întocmit dupã consultarea cu utilizatorii infrastructurii respective, cu capacitate saturata, şi va cuprinde:
a) motivele saturarii capacitãţii de infrastructura;
b) evoluţia probabila a traficului;
c) constrangerile la care este supusã dezvoltarea infrastructurii;
d) soluţiile care pot fi preconizate referitor la sporirea capacitãţilor de infrastructura şi costul acestora, în special în ceea ce priveşte modificãrile probabile ale tarifelor de acces.
(3) Pe baza unei analize cost-beneficiu a eventualelor mãsuri preconizate, în acest plan se stabilesc, de asemenea, acţiunile care trebuie întreprinse pentru sporirea capacitãţilor de infrastructura şi se prezintã un calendar pentru punerea în aplicare a acestor mãsuri.
(4) Planul de sporire a capacitãţilor de infrastructura se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(5) Gestionarul infrastructurii renunţa la perceperea oricãrui tarif conform art. 7 alin. (4) pentru infrastructura în cauza, în urmãtoarele cazuri:
a) nu prezintã un plan de sporire a capacitãţilor de infrastructura; sau
b) întârzie sa punã în aplicare planul de acţiune întocmit în cadrul planului de sporire a capacitãţilor de infrastructura.
(6) Cu excepţia prevederilor art. 30, gestionarul infrastructurii poate sa perceapã în continuare aceste tarife de acces în situaţia în care:
a) planul de sporire a capacitãţilor nu poate fi pus în aplicare din motive independente de vointa sa;
b) opţiunile care i se oferã nu sunt viabile din punct de vedere economic sau financiar.
Utilizarea traselor
ART. 27
(1) Gestionarul infrastructurii impune, în special în cazul infrastructurii cu capacitate saturata, renunţarea la o trasa a carei utilizare, pe o perioada de cel puţin o luna, a fost sub pragul specificat în documentul de referinta al reţelei, numai dacã aceasta utilizare sub capacitate nu este datoratã altor cauze decât celor economice, cauze pe care operatorii nu le pot tine sub control.
(2) Gestionarul infrastructurii poate stabili în documentul de referinta al reţelei condiţiile în care se iau în considerare nivelurile de utilizare anterioare ale traselor cu ocazia stabilirii prioritatilor, în cadrul procedurii de alocare a capacitãţilor.
Capacitatile de infrastructura pentru întreţinerea programata a reţelei
ART. 28
(1) Cererile de capacitãţi de infrastructura în vederea efectuãrii lucrãrilor de întreţinere vor fi prezentate în cadrul procesului de programare.
(2) Gestionarul infrastructurii va tine seama în mod corespunzãtor de consecinţele pe care rezervarile de capacitãţi de infrastructura în vederea întreţinerii programate a reţelei le pot avea asupra celorlalţi solicitanti.
Mãsurile particulare care se impun în cazul unor perturbari ale circulaţiei
ART. 29
(1) În cazul unor perturbari ale circulaţiei trenurilor, ca urmare a unei defectari tehnice sau a unui eveniment feroviar, gestionarul infrastructurii trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru a asigura restabilirea situaţiei normale. În acest scop, el întocmeşte un plan de intervenţie, care cuprinde o lista a diferitelor organisme publice care trebuie alertate în cazul producerii unor evenimente feroviare grave sau a unor perturbari serioase ale circulaţiei.
(2) În caz de urgenta sau de necesitate absolutã, justificatã printr-o defectare care face ca infrastructura sa fie momentan inutilizabila, trasele alocate pot fi anulate fãrã preaviz, pe durata necesarã pentru restabilirea sistemului. Dacã considera necesar, gestionarul infrastructurii poate solicita operatorilor de transport feroviar sa-i punã la dispoziţie mijloacele care estimeaza ca sunt cele mai adecvate în scopul restabilirii, în cel mai scurt timp, a situaţiei normale.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (1) şi (2), autoritatea de stat competenta în ceea ce priveşte asigurarea siguranţei feroviare poate solicita operatorilor de transport feroviar sa participe la controlul propriilor lor aplicari şi respectari ale regulilor şi standardelor de siguranta.

CAP. IV
Dispoziţii generale şi finale

Consiliul de supraveghere
ART. 30
(1) Se înfiinţeazã Consiliul de supraveghere constituit din specialişti din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. Preşedintele Consiliului de supraveghere este secretarul de stat cu atribuţii în domeniul transportului feroviar, iar în componenta consiliului se numesc specialişti cel puţin din domeniile: feroviar, integrare europeanã, economic şi juridic.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare, atribuţiile şi finanţarea Consiliului de supraveghere se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Solicitantul poate sesiza Consiliul de supraveghere, în cazul în care se considera vãtãmat, pentru a face contestaţie impotriva deciziilor luate de gestionarul infrastructurii sau, dacã este cazul, de operatorul de transport feroviar, cu privire la:
a) documentul de referinta al reţelei;
b) criteriile conţinute în documentul de referinta al reţelei;
c) procedura de alocare a capacitãţilor de infrastructura şi rezultatele acesteia:
d) sistemul de tarifare;
e) nivelul sau structura tarifelor de utilizare a infrastructurii pe care trebuie sa le plãteascã sau pe care ar putea avea obligaţia sa le plãteascã;
f) certificatul de siguranta, aplicarea şi controlul normelor şi regulilor de siguranta.
(4) Consiliul de supraveghere se va asigura ca tarifele stabilite de gestionarul infrastructurii sunt în conformitate cu prevederile cap. II şi au un caracter nediscriminatoriu. Negocierile între solicitanti şi gestionarul infrastructurii cu privire la nivelul tarifelor de utilizare a infrastructurii sunt autorizate numai dacã au loc sub supravegherea acestui consiliu. Consiliul de supraveghere va interveni imediat în cazul în care negocierile ar putea sa contravina prevederilor prezentei ordonanţe.
(5) Consiliul de supraveghere este abilitat sa solicite gestionarului infrastructurii, solicitanţilor şi oricãrei alte pãrţi interesate sa furnizeze informaţiile necesare; aceste informaţii vor fi prezentate fãrã întârziere.
(6) Consiliul de supraveghere are obligaţia sa se pronunţe asupra tuturor contestaţiilor şi va adopta mãsurile necesare pentru remedierea situaţiei, într-un termen de maximum doua luni de la primirea tuturor informaţiilor.
(7) Deciziile luate de Consiliul de supraveghere au un caracter obligatoriu pentru toate pãrţile implicate, cu excepţia prevederilor alin. (9).
(8) În cazul în care se introduce contestaţie impotriva unui refuz de alocare a capacitãţilor de infrastructura sau impotriva modalitãţilor unei propuneri de capacitãţi de infrastructura, Consiliul de supraveghere fie confirma ca nu este cazul sa se modifice decizia luatã de gestionarul infrastructurii, fie solicita modificarea deciziei care face obiectul reclamaţiei, în conformitate cu liniile directoare stabilite de Consiliul de supraveghere.
(9) Contestaţiile impotriva deciziilor luate de Consiliul de supraveghere se soluţioneazã de instanţele judecãtoreşti competente, potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.
Cooperarea cu organisme de supraveghere din alte state
ART. 31
Consiliul de supraveghere efectueazã schimburi de informaţii cu organisme de supraveghere similare din statele membre ale Uniunii Europene şi din statele candidate la aderare cu privire la activitatea lor, la principiile şi practicile lor decizionale, astfel încât principiile decizionale ale acestuia sa fie armonizate cu cele ale organismelor de supraveghere din statele membre ale Uniunii Europene.
Certificatul de siguranta
ART. 32
(1) Reglementãrile privind certificarea în materie de siguranta pentru operatorii de transport feroviar romani, precum şi pentru operatorii de transport feroviar strãini şi grupurile internaţionale, prevãzuţi la art. 2 lit. b), care sunt infiintati sau care se vor infiinta, trebuie sa fie în conformitate cu prezentul articol.
(2) Operatorii de transport feroviar au obligaţia prezentãrii unui certificat de siguranta în care sa fie stabilite cerinţele în materie de siguranta care le sunt impuse în scopul asigurãrii siguranţei circulaţiei pe rutele respective.
(3) Pentru obţinerea certificatului de siguranta, operatorul de transport feroviar trebuie sa respecte reglementãrile din legislaţia nationala, impuse în mod nediscriminatoriu, în ceea ce priveşte cerinţele tehnice şi operationale specifice pentru serviciile feroviare şi cerinţele de siguranta care se aplica personalului, materialului rulant şi organizãrii interne.
(4) Operatorul de transport feroviar trebuie sa prezinte dovada ca personalul sau destinat conducerii trenurilor şi personalul insotitor al trenurilor poseda pregãtirea necesarã pentru a se conformã regulilor de circulaţie aplicate de gestionarul infrastructurii şi pentru a respecta cerinţele de siguranta care îi sunt impuse, pentru asigurarea circulaţiei trenurilor.
(5) Operatorul de transport feroviar trebuie sa dovedeascã ca materialul rulant care intra în componenta acestor trenuri a fost aprobat de Autoritatea Feroviara Romana - AFER şi a fost verificat în conformitate cu reglementãrile de exploatare aflate în vigoare pentru infrastructura utilizata. Certificatul de siguranta se elibereazã de Autoritatea Feroviara Romana - AFER, conform prevederilor legale în vigoare.
Rãspunderea
ART. 33
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, a celor vinovaţi.
Contravenţii
ART. 34
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (5), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (6), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (2), cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre personalul împuternicit prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(3) Contravenientul poate achitã, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (1), agentul constatator fãcând menţiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal.
(4) Dispoziţiile prezentei ordonanţe referitoare la contravenţii se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
Alte dispoziţii
ART. 35
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta ordonanta.
Abrogãri
ART. 36
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>Ordonanta Guvernului nr. 133/2000 privind repartizarea capacitãţilor de infrastructura feroviara, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 127/2002 .

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Miron Tudor Mitrea

Ministrul integrãrii europene,
Hildegard Carola Puwak

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 28 august 2003.
Nr. 89.


ANEXA 1


CONŢINUTUL
documentului de referinta al reţelei

Documentul de referinta al reţelei trebuie sa conţinã urmãtoarele informaţii:
1. un capitol cu prezentarea tipului infrastructurii care este pusã la dispoziţia operatorilor de transport feroviar şi a condiţiilor de acces la aceasta infrastructura;
2. un capitol referitor la principiile de tarifare şi la tarife. Acest capitol conţine precizãri corespunzãtoare cu privire la sistemul de tarifare, precum şi informaţii suficiente privind tarifele de utilizare aplicate în cazul serviciilor menţionate în anexa nr. 2 la ordonanta, care sunt oferite de un singur furnizor. În acest capitol se descriu detaliat metoda, reglementarea şi, dacã este cazul, baremurile utilizate pentru aplicarea art. 7 alin. (4)-(7), precum şi a art. 8 şi 9 din ordonanta. El conţine informaţii privind modificãrile tarifelor de utilizare care sunt deja stabilite sau care sunt prevãzute;
3. un capitol despre principiile şi criteriile de alocare a capacitãţilor de infrastructura. Acest capitol face o prezentare a caracteristicilor importante ale capacitãţilor de infrastructura puse la dispoziţia operatorilor de transport feroviar şi precizeazã eventualele restrictii care limiteazã utilizarea acestora, în principal acele restrictii probabile care sunt impuse în vederea întreţinerii reţelei. În acest capitol se specifica, de asemenea, procedurile şi termenele privind alocarea capacitãţilor de infrastructura şi se stabilesc criteriile specifice aplicabile, în special:
a) procedura depunerii de cãtre solicitant la gestionarul infrastructurii a cererilor de capacitãţi de infrastructura;
b) prevederile pe care trebuie sa le îndeplineascã solicitantii;
c) termenele aplicabile pentru procedurile de cerere şi de alocare;
d) principiile care reglementeazã procesul de coordonare;
e) procedurile care trebuie urmate şi criteriile aplicate în cazul unei infrastructuri cu capacitate saturata;
f) detalii privind restricţiile impuse utilizãrii infrastructurilor;
g) regulile privind eventuala luare în considerare a nivelurilor anterioare de utilizare a capacitãţilor de infrastructura, în vederea stabilirii prioritatilor cu ocazia procesului de alocare a capacitãţilor de infrastructura.
În acest capitol se prezintã detaliat mãsurile luate pentru a se asigura un mod de tratare corespunzãtoare a serviciilor de transport de marfa, a serviciilor internaţionale şi a cererilor supuse procedurii de ultim moment.


ANEXA 2


SERVICIILE FURNIZATE
operatorilor de transport feroviar

1. Setul minim de prestaţii cuprinde:
a) tratarea cererilor de capacitãţi de infrastructura;
b) dreptul de utilizare a capacitãţilor de infrastructura acordate;
c) utilizarea aparatelor de cale şi a jonctiunilor reţelei;
d) coordonarea circulaţiei trenurilor, cuprinzând semnalizarea, regularitatea, activitatea de dispecerat, precum şi mijloacele de comunicare şi furnizarea de informaţii privind circulaţia trenurilor;
e) orice alte informaţii necesare pentru punerea în aplicare sau exploatarea serviciului pentru care au fost acordate capacitatile de infrastructura.
2. Accesul prin intermediul reţelei la infrastructurile de servicii şi serviciile furnizate cuprinde:
a) utilizarea sistemului de alimentare electrica pentru curentul de tracţiune, dacã este disponibil;
b) infrastructurile de aprovizionare cu combustibil, aflate în proprietatea gestionarului infrastructurii;
c) accesul în staţiile de cãlãtori, clãdirile acestora şi alte facilitãţi;
d) accesul în terminalele de mãrfuri;
e) accesul în staţiile de triaj;
f) facilitãţi pentru compunerea trenurilor;
g) accesul la liniile de depozitare;
h) accesul în centrele de întreţinere şi la celelalte infrastructuri tehnice.
3. Prestaţiile suplimentare pot cuprinde:
a) curentul de tracţiune;
b) preincalzirea vagoanelor de cãlãtori;
c) furnizarea de combustibil, serviciile de manevra şi toate celelalte servicii furnizate instalaţiilor de acces menţionate mai sus;
d) încheierea unor contracte, dupã caz, pentru:
- controlul transportului de mãrfuri periculoase;
- asistenta în cazul circulaţiei unor trenuri speciale.
4. Prestaţiile auxiliare pot cuprinde:
a) accesul la reţeaua de telecomunicaţii;
b) furnizarea de informaţii suplimentare;
c) verificarea tehnica a materialului rulant.


ANEXA 3


CALENDARUL
procesului de alocare a capacitãţilor de infrastructura

1. Graficul de circulaţie este stabilit o data pentru fiecare an calendaristic.
2. Modificãrile graficului de circulaţie intervin în a doua zi de sambata a lunii decembrie, la miezul nopţii. În cazul în care se opereazã unele modificãri sau corecturi dupã perioada de iarna, în particular se tine seama, dacã este cazul, de schimbãrile în mersul de tren al traficului regional de cãlãtori, acestea se aplica în a doua zi de sambata a lunii iunie, la miezul nopţii, precum şi în alte momente, între aceste date, dacã este cazul, convenite cu gestionãrii de infrastructura, conform art. 18 din ordonanta.
3. Termenul de introducere a cererilor de capacitãţi de infrastructura, care vor fi cuprinse în graficul de circulaţie, trebuie sa fie, de regula, cu cel puţin 12 luni înaintea intrãrii în vigoare a acestui grafic.
4. Gestionarul infrastructurii participa împreunã cu gestionãrii de infrastructura sau organisme de alocare competente din alte state, cu cel mult 11 luni înaintea intrãrii în vigoare a graficului de circulaţie, la stabilirea de trase internaţionale provizorii. Gestionarul infrastructurii se va asigura, pe cat posibil, ca aceste trase sunt respectate în derularea procedurii.
5. Dupã cel mult 4 luni de la data limita stabilitã pentru prezentarea ofertelor de cãtre solicitanti, gestionarul infrastructurii întocmeşte un proiect de grafic de circulaţie

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016