Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 86 din 28 august 2003  privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 86 din 28 august 2003 privind reglementarea unor masuri in materie financiar-fiscala

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 624 din 31 august 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. I
Reglementãri specifice în materia financiar-fiscalã

SECŢIUNEA 1
Stabilirea regimului vamal şi fiscal al mãrfurilor comercializate prin magazinele amplasate în aeroporturile internaţionale dupã locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal

ART. 1
(1) În aeroporturile internaţionale, în punctele de trecere a frontierei de stat, dupã locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal, pot funcţiona magazine care comercializeazã mãrfuri româneşti şi strãine, în condiţiile plãţii obligaţiilor fiscale, prevãzute de reglementãrile legale în vigoare.
(2) Închirierea spaţiilor comerciale din aeroporturile internaţionale se va face prin licitaţie publica.
(3) Amplasarea şi amenajarea exterioarã a magazinelor nu trebuie sa permitã introducerea şi scoaterea de mãrfuri din incinta acestora prin alte locuri decât cele stabilite de şeful punctului de trecere a frontierei de stat, împreunã cu cel al biroului vamal de control şi vamuire.
(4) Introducerea şi scoaterea de mãrfuri din aceste magazine se vor face numai sub supravegherea autoritãţilor prevãzute la alin. (3).
(5) În vederea introducerii mãrfurilor în magazine, persoanele juridice deţinãtoare ale acestora sunt obligate sa solicite biroului vamal, în competenta cãruia funcţioneazã magazinul, acordarea regimului vamal de antrepozit.
(6) Antrepozitarea vamalã se va face în condiţiile <>Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificãrile ulterioare.
ART. 2
Mãrfurile care pot face obiectul comercializãrii prin aceste magazine sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta.
ART. 3
(1) Comercializarea mãrfurilor se poate face numai cãtre pasagerii care cãlãtoresc înspre o destinaţie internationala, precum şi cãtre membrii echipajelor aeronavelor care efectueazã curse în trafic extern de pasageri.
(2) Comercializarea mãrfurilor este condiţionatã de prezentarea de cãtre cumpãrãtor a cãrţii de imbarcare sau a biletului de avion şi a pasaportului şi de înregistrarea electronica a datelor cuprinse în acestea. Excepţie fac numai membrii echipajelor aeronavelor care efectueazã curse în trafic extern de pasageri, care vor prezenta numai pasaportul.
ART. 4
(1) Mãrfurile vor fi comercializate numai în ambalaje şi în cantitãţi uzuale comerţului cu amãnuntul, destinate consumului individual sau familial.
(2) Toate mãrfurile destinate vânzãrii trebuie sa aibã aplicatã pe ele sau pe ambalaj o eticheta autocolanta cu urmãtorul text: "EXPORT".
(3) Preţurile de vânzare ale mãrfurilor vor fi exprimate în euro şi vor fi afişate la vedere.
(4) Justificarea vânzãrilor se face prin bonuri fiscale sau facturi.
(5) Bonurile fiscale vor conţine urmãtoarele date: denumirea, adresa/sediul şi codul fiscal ale agentului economic emitent; logotipul şi seria aparatului; numãrul de ordine; data şi ora emiterii; denumirea bunurilor livrate; cantitãţile; preţurile unitare; valoarea; valoarea totalã.
(6) Facturile vor fi utilizate pentru produsele de folosinta îndelungatã prevãzute prin hotãrâre a Guvernului privind obligaţiile ce revin agenţilor economici - persoane fizice sau juridice - în comercializarea produselor de folosinta îndelungatã destinate consumatorilor şi care se regãsesc în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta. Pe lângã informaţiile conţinute în bonurile fiscale, facturile vor evidenţia în plus marca, tipul, seriile produselor vândute, precum şi alte elemente cerute de reglementãrile în vigoare.
ART. 5
(1) Pentru mãrfurile româneşti care urmeazã a fi comercializate prin astfel de magazine se pot încheia fie contracte de comision, fie contracte de vânzare-cumpãrare.
(2) Pentru mãrfurile româneşti comercializate se vor întocmi formalitãţile privind exportul în primele 10 zile ale lunii urmãtoare lunii în care s-a realizat vânzarea mãrfurilor care au fãcut obiectul unor astfel de contracte.
(3) Declaraţiile vamale de export vor fi însoţite de o lista specificativa, în care se vor evidenţia numerele bonurilor fiscale şi/sau ale facturilor, dupã caz, în baza cãrora au fost vândute mãrfurile.
(4) Prin derogare de la prevederile legale în vigoare în materie, pentru mãrfurile româneşti supuse accizelor, comercializate prin astfel de magazine, se datoreazã accize.
ART. 6
(1) Pentru mãrfurile strãine care urmeazã a fi comercializate prin astfel de magazine se va proceda la antrepozitare, în condiţiile scutirii de la plata garantarii drepturilor de import.
(2) Introducerea şi scoaterea mãrfurilor din antrepozite se vor efectua numai sub supraveghere vamalã.
(3) Evidenta intrãrilor şi iesirilor de mãrfuri se va efectua potrivit protocolului încheiat cu autoritatea vamalã în baza normelor legale aplicabile.
(4) În primele 10 zile ale lunii urmãtoare lunii în care s-a realizat vânzarea mãrfurilor strãine se vor întocmi formalitãţile vamale aferente importurilor şi se vor efectua plãţile privind obligaţiile fiscale la bugetul de stat, respectiv taxele vamale, accizele, taxa pe valoarea adãugatã, comisionul vamal.
(5) Prin derogare de la prevederile legale în vigoare, pentru mãrfurile strãine comercializate prin astfel de magazine se vor întocmi şi formalitãţile specifice exportului.
(6) Pe declaraţiile vamale de export se vor face urmãtoarele menţiuni:
a) destinatar: "persoane fizice aflate în trafic extern";
b) condiţii de plata: "numerar" sau "card electronic";
c) moneda plãţii: "devize cotate de Banca Nationala a României".
ART. 7
În cazul distrugerii totale sau parţiale a mãrfurilor, acestea se scot din evidenta pe baza documentelor justificative, legal întocmite, prezentate autoritãţii vamale.
ART. 8
(1) Comercializarea altor mãrfuri decât cele stabilite prin prezenta ordonanta, precum şi neemiterea bonurilor fiscale sau a facturilor pentru mãrfurile comercializate constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda cuprinsã între 10.000.000 lei şi 100.000.000 lei.
(2) Amenda se aplica agenţilor economici care desfãşoarã activitatea de comercializare a mãrfurilor în condiţiile prezentei ordonanţe.
(3) În cazul în care contravenientul sãvârşeşte încã o data fapta prevãzutã la alin. (1), pe lângã amenda se aplica şi sancţiunea complementara a încetãrii activitãţii desfãşurate de agentul economic în astfel de magazine.
ART. 9
(1) Constatarea contravenţiilor, precum şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, unitãţilor sale teritoriale şi Direcţiei Generale a Vamilor.
(2) Prevederile prezentei secţiuni se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu completãrile ulterioare.

SECŢIUNEA a 2-a
Sistemul de antrepozitare fiscalã

ART. 10
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2004 se instituie sistemul de antrepozitare fiscalã.
(2) Sistemul de antrepozitare fiscalã se aplica produselor cuprinse în urmãtoarele grupe de produse: alcool şi bãuturi alcoolice, produse din tutun şi uleiuri minerale.
(3) Producţia şi/sau depozitarea produselor accizabile, acolo unde acciza nu a fost plãtitã, pot avea loc numai într-un antrepozit fiscal. Un antrepozit fiscal poate fi folosit numai pentru producerea şi/sau depozitarea produselor accizabile prevãzute la alin. (2).
(4) Producţia de produse accizabile reprezintã orice operaţiune de fabricare, procesare sau modificare sub orice forma a acestora.
ART. 11
(1) Un antrepozit fiscal poate funcţiona numai pe baza autorizaţiei valabile emise de Ministerul Finanţelor Publice, ca autoritate fiscalã competenta.
(2) În vederea obţinerii autorizaţiei pentru ca un loc sa funcţioneze ca antrepozit fiscal, persoana care intenţioneazã sa fie antrepozitar autorizat pentru acel loc trebuie sa depunã o cerere la autoritatea fiscalã competenta, în modul şi sub forma prevãzute în norme.
(3) Cererea trebuie sa conţinã informaţii şi sa fie însoţitã de documente cu privire la:
a) amplasarea şi natura locului;
b) tipurile şi cantitatea de produse accizabile estimate a fi produse şi/sau depozitate în decursul unui an;
c) identitatea şi alte informaţii cu privire la persoana care urmeazã sa-şi desfãşoare activitatea ca antrepozitar autorizat;
d) capacitatea persoanei care urmeazã a fi antrepozitar autorizat de a satisface cerinţele prevãzute la art. 14.
(4) Persoana care intenţioneazã sa fie antrepozitar autorizat va prezenta, de asemenea, o copie a contractului de administrare sau a actelor de proprietate ale sediului unde locul este amplasat. În plus, atunci când solicitantul nu este proprietarul locului, cererea trebuie sa fie însoţitã de o declaraţie din partea proprietarului, prin care se confirma permisiunea de acces pentru personalul cu atribuţii de control.
ART. 12
Autoritatea fiscalã competenta elibereazã autorizaţia de antrepozit fiscal pentru un loc numai dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) locul urmeazã a fi folosit pentru producerea, îmbutelierea, ambalarea, primirea, deţinerea, depozitarea şi/sau expedierea produselor accizabile. În cazul unui loc ce va fi autorizat numai ca antrepozit fiscal de depozitare, cantitatea de produse accizabile depozitata trebuie sa fie mai mare decât cantitatea pentru care suma accizelor potenţiale este mai mare de 50.000 euro;
b) locul este amplasat, construit şi echipat astfel încât sa se previnã scoaterea produselor accizabile din acest spaţiu fãrã plata accizelor;
c) locul nu va fi folosit pentru vânzarea cu amãnuntul a produselor accizabile;
d) în cazul unei persoane fizice care urmeazã sa funcţioneze ca antrepozitar autorizat, aceasta sa nu fi fost condamnata definitiv pentru evaziune fiscalã, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelãciune, delapidare, mãrturie mincinoasã, dare sau luare de mitã, în România sau în oricare dintre statele strãine în care aceasta a avut domiciliul/rezidenţã în ultimii 5 ani;
e) în cazul unei persoane juridice care urmeazã sa funcţioneze ca antrepozitar autorizat, administratorii acestor persoane juridice sa nu fi fost condamnaţi definitiv pentru evaziune fiscalã, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelãciune, delapitare, mãrturie mincinoasã, dare sau luare de mitã, în România sau în oricare dintre statele strãine în care aceasta a avut domiciliul/rezidenţã în ultimii 5 ani;
f) persoana care urmeazã sa îşi desfãşoare activitatea ca antrepozitar autorizat trebuie sa dovedeascã faptul ca poate îndeplini cerinţele prevãzute la art. 14.
ART. 13
(1) Autorizaţia va conţine urmãtoarele:
a) elementele de identificare ale antrepozitarului autorizat;
b) descrierea şi amplasarea locului antrepozitului fiscal;
c) tipul produselor accizabile şi natura activitãţii;
d) capacitatea maxima de depozitare în cazul antrepozitelor fiscale utilizate numai pentru operaţiuni de depozitare;
e) nivelul garanţiei financiare;
f) perioada de valabilitate a autorizaţiei;
g) orice alte informaţii relevante pentru autorizare.
(2) În cazul antrepozitelor fiscale autorizate pentru depozitare, capacitatea maxima de depozitare a antrepozitului fiscal propus va fi determinata de comun acord cu autoritatea fiscalã competenta.
(3) Respingerea cererii de autorizare va fi comunicatã în scris o data cu motivele luãrii acestei decizii.
(4) În cazul în care autoritatea fiscalã competenta a respins cererea de autorizare a unui loc ca antrepozit fiscal, persoana care a depus cererea poate contesta aceasta decizie, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
ART. 14
Orice antrepozitar autorizat are obligaţia de a îndeplini urmãtoarele cerinţe:
a) sa depunã la autoritatea fiscalã competenta o garanţie financiarã care sa acopere riscul de neplata a accizelor pentru produsele accizabile care sunt produse, primite, depozitate sau expediate din antrepozitul fiscal. Garanţiile pot îmbracã mai multe forme, şi anume: depozite în numerar, ipoteci, garanţii bancare sau garanţii personale. Modul de calcul, suma şi durata oricãrei garanţii financiare impuse prin aceasta ordonanta sunt prezentate în normele metodologice prevãzute la art. 16 alin. (1);
b) sa instaleze şi sa menţinã încuietori, sigilii, instrumente de mãsura sau alte instrumente similare adecvate, necesare asigurãrii securitãţii produselor accizabile amplasate în antrepozitul fiscal;
c) sa ţinã evidente exacte şi actualizate cu privire la materiile prime, lucrãrile în derulare şi produsele accizabile finite, produse sau primite în antrepozitele fiscale şi expediate din antrepozitele fiscale, şi sa prezinte evidentele corespunzãtoare la cererea autoritãţilor fiscale;
d) sa ţinã un sistem corespunzãtor de evidenta a stocurilor din antrepozitul fiscal, inclusiv un sistem de administrare, contabil şi de securitate;
e) sa asigure accesul autoritãţilor fiscale competente în orice zona a antrepozitului fiscal în orice moment în care antrepozitul fiscal este în exploatare şi în orice moment în care antrepozitul fiscal este deschis pentru primirea sau expedierea produselor;
f) sa prezinte produsele accizabile pentru a fi inspectate de autoritãţile fiscale competente, la cererea acestora;
g) sa asigure în mod gratuit un birou în incinta antrepozitului fiscal, la cererea autoritãţilor fiscale competente;
h) sa cerceteze şi sa raporteze cãtre autoritãţile fiscale competente orice pierdere, lipsa sau neregularitate cu privire la produsele accizabile;
i) sa înştiinţeze autoritãţile fiscale competente cu privire la orice extindere sau modificare propusã a structurii antrepozitului fiscal, precum şi a modului de operare în acesta, care poate afecta cuantumul garanţiei financiare constituite în conformitate cu lit. a);
j) sa se conformeze cu orice alte cerinţe impuse de îndeplinirea prevederilor legale.
ART. 15
(1) Pentru obţinerea autorizaţiilor de antrepozite fiscale cu valabilitate de la data de 1 ianuarie 2004, persoanele care intenţioneazã sa fie antrepozitari autorizaţi pot depune la Ministerul Finanţelor Publice, începând cu data de 1 octombrie 2003, cereri în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3).
(2) Emiterea autorizaţiilor de antrepozite fiscale se efectueazã în baza deciziei unei comisii instituite la nivelul Ministerului Finanţelor Publice prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3) Autorizaţiile se elibereazã în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.
ART. 16
(1) Ministerul Finanţelor Publice va emite în termen de 30 de zile de la publicarea prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I, norme metodologice de aplicare a prevederilor secţiunii privind sistemul de antrepozitare fiscalã, care vor fi supuse aprobãrii Guvernului.
(2) Toate autorizaţiile emise în cursul anului 2003 în baza <>Legii nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere şi autorizare a producţiei, importului şi circulaţiei unor produse supuse accizelor sunt valabile pana la data de 31 decembrie 2003.
(3) În cazul agenţilor economici autorizaţi potrivit prevederilor <>Legii nr. 521/2002 , ale cãror autorizaţii expira dupã data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, valabilitatea acestor autorizaţii se prelungeşte de drept pana la data de 31 decembrie 2003, cu condiţia plãţii taxei de autorizare legale, calculatã proporţional cu perioada de valabilitate rãmasã.

SECŢIUNEA a 3-a
Plata expertizelor judiciare şi depunerea cauţiunii de cãtre Ministerul Finanţelor Publice

ART. 17
Din sumele prevãzute în bugetul Ministerului Finanţelor Publice pentru despãgubiri civile, precum şi pentru cheltuieli judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit dispoziţiilor legale, pot fi suportate şi cheltuieli pentru plata expertizelor judiciare sau depunerea cautiunilor de cãtre Ministerul Finanţelor Publice în cauzele în care acesta este parte în numele statului sau în nume propriu.

SECŢIUNEA a 4-a
Agenţia Nationala de Administrare Fiscalã

ART. 18
(1) Se înfiinţeazã Agenţia Nationala de Administrare Fiscalã, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, instituţie publica cu personalitate juridicã, cu buget propriu, în subordinea Ministerului Finanţelor Publice, denumita în continuare Agenţie.
(2) Cheltuielile curente şi de capital se finanţeazã de la bugetul de stat.
(3) Agenţia are sediul central, la înfiinţare, în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, şi funcţioneazã cu unitãţi subordonate. Sediul se va putea modifica prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Agenţia este condusã de un secretar de stat care are şi calitatea de preşedinte.
(5) Preşedintele Agenţiei este ordonator secundar de credite şi reprezintã Agenţia în relaţia cu terţii.
ART. 19
(1) Agenţia îşi desfãşoarã activitatea în domeniul impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi al altor venituri bugetare, pentru care este competenta potrivit legii, prin intermediul procedurilor de gestiune, colectare, control fiscal, soluţionare a contestaţiilor şi dezvoltarea unor relaţii de parteneriat cu contribuabilii, inclusiv prin acordarea de servicii de asistenta.
(2) Agenţia este responsabilã, atât la nivel central, cat şi la nivel teritorial, în numele şi în contul statului, de aplicarea legislaţiei privind impozitele, taxele, contribuţiile şi alte venituri ale bugetului de stat, precum şi veniturile altor autoritãţi şi instituţii publice centrale sau ale Comunitãţii Europene, a cãror administrare îi este conferita prin acte normative sau convenţii, exclusiv veniturile datorate în vama.
ART. 20
Organizarea şi funcţionarea Agenţiei se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. 21
Prin atribuţiile încredinţate Agenţia asigura: aplicarea unitarã a prevederilor legislaţiei privind impozitele, taxele, contribuţiile şi alte venituri bugetare, colectarea veniturilor bugetare, exercitarea prerogativelor stabilite prin lege prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor, utilizarea tehnologiilor noi în susţinerea managementului Agenţiei şi îmbunãtãţirea relatiei cu contribuabilii.
ART. 22
Predarea-primirea în administrare a bunurilor mobile şi imobile între Ministerul Finanţelor Publice şi Agenţie, respectiv unitãţile subordonate acesteia, se realizeazã pe baza de protocol de predare-preluare.
ART. 23
(1) Drepturile de natura salariala care decurg din activitãţile de control şi colectare a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor venituri ale bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale vor fi acordate, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, personalului Agenţiei, personalului Ministerului Finanţelor Publice, cat şi personalului din instituţiile care gestioneazã bugetele pentru care se face colectarea din sumele aferente ale bugetului respectiv.
(2) Prin ordin comun al ministrului finanţelor publice, ministrului sãnãtãţii şi ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei vor fi aprobate norme de aplicare a prevederilor alin. (1).
ART. 24
În vederea îndeplinirii unor sarcini pe termen scurt sau care presupun un volum mare de activitate pe perioade limitate de timp, se vor asigura surse de finanţare pentru angajarea de personal pe perioade determinate de timp. Perioadele, numãrul de personal şi cheltuielile aferente se vor stabili anual, prin legea bugetului de stat.
ART. 25
Personalul aparatului propriu al Ministerului Finanţelor Publice care trece la aparatul propriu al Agenţiei îşi pãstreazã toate drepturile.
ART. 26
(1) Agenţia se înfiinţeazã la data de 1 octombrie 2003 şi devine operationala de la data de 1 ianuarie 2004.
(2) Agenţia va funcţiona pana la data de 1 ianuarie 2004 cu un numãr maxim de 50 de posturi.
(3) Persoanele angajate pe aceasta perioada vor desfasura operaţiuni legate de organizarea şi funcţionarea Agenţiei.
(4) Cheltuielile de înfiinţare a Agenţiei şi de salarizare a personalului Agenţiei pentru anul 2003 se suporta din bugetul Ministerului Finanţelor Publice.

SECŢIUNEA a 5-a
Preluarea activitãţii de administrare a veniturilor bugetare reprezentând contribuţii sociale de cãtre Ministerul Finanţelor Publice

ART. 27
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2004, activitatea privind declararea, constatarea, controlul, colectarea şi soluţionarea contestaţiilor pentru contribuţia de asigurãri sociale, contribuţia pentru asigurãri de şomaj, contribuţia pentru asigurãri sociale de sãnãtate şi contribuţia de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale, datorate de persoanele juridice şi persoanele fizice care au calitatea de angajator, denumite în continuare contribuţii sociale, se va realiza de Ministerul Finanţelor Publice şi unitãţile sale subordonate, care au şi calitatea de creditor bugetar.
(2) Contribuţiile sociale prevãzute la alin. (1) se cuvin în continuare bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetului asigurãrilor pentru şomaj, bugetului asigurãrilor pentru accidente de munca şi boli profesionale, dupã caz, şi sunt reglementate prin dispoziţiile legale specifice.
(3) Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca, Fondul Naţional de Asigurare pentru Accidente de Munca şi Boli Profesionale şi unitãţile din subordinea acestora vor efectua cheltuieli în limita aprobatã prin buget şi a creditelor bugetare deschise, în condiţiile legii.
ART. 28
(1) Persoanele juridice şi persoanele fizice care au calitatea de angajator au obligaţia sa declare contribuţiile sociale datorate, lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care se datoreazã drepturile salariale. Declararea se face la unitãţile subordonate ale Ministerului Finanţelor Publice unde sunt luate în evidenta ca plãtitori de impozite şi taxe.
(2) Termenul de declarare a contribuţiilor sociale constituie şi termen de plata.
(3) Modelul şi conţinutul declaraţiei privind obligaţiile de plata pentru contribuţiile sociale se aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice. Prevederile legale referitoare la întocmirea şi depunerea declaraţiilor de impozite şi taxe pentru veniturile datorate bugetului de stat sunt aplicabile şi obligaţiilor de plata reprezentând contribuţii sociale.
(4) Persoanele juridice şi persoanele fizice care au calitatea de angajator au obligaţia sa se înregistreze ca plãtitori de contribuţii sociale conform legislaţiei privind înregistrarea fiscalã a plãtitorilor de impozite şi taxe.
(5) Penalitãţile de orice fel, altele decât dobânzile şi penalitãţile de întârziere, se fac venit la bugetul de stat.
ART. 29
Activitatea de control privind modul de stabilire, declarare şi plata a obligaţiilor reprezentând contribuţii sociale, precum şi constatarea şi aplicarea contravenţiilor se efectueazã începând cu data preluãrii acestei activitãţi de cãtre Ministerul Finanţelor Publice şi unitãţile sale subordonate, în baza prevederilor legale în vigoare privind controlul fiscal.
ART. 30
(1) Contestaţiile formulate impotriva mãsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finanţelor Publice, abilitate, potrivit legii, sa încheie acte de control sau de impunere privind contribuţiile sociale, se soluţioneazã de cãtre organele specializate ale Ministerului Finanţelor Publice potrivit dispoziţiilor legale în vigoare în aceasta materie.
(2) Contestaţiile formulate impotriva mãsurilor dispuse prin acte de control sau de impunere întocmite de cãtre organele de control abilitate, potrivit actelor normative speciale care reglementeazã contribuţiile sociale, se soluţioneazã de cãtre organele specializate ale Ministerului Finanţelor Publice, începând cu data preluãrii activitãţii de cãtre acest minister.
ART. 31
Personalul care trece de la Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca, Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, precum şi de la Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei la Ministerul Finanţelor Publice, atât la nivel central, cat şi la nivel teritorial, îşi pãstreazã toate drepturile.
ART. 32
(1) Pentru creanţele bugetare reprezentând contribuţii sociale datorate pana la data de 1 ianuarie 2004, procedurile de realizare a creanţelor, aflate în derulare la aceasta data, vor fi continuate de Ministerul Finanţelor Publice şi unitãţile sale subordonate, care se subroga în drepturile şi obligaţiile instituţiilor prevãzute la art. 27 alin. (3), dupã caz, în calitate de creditor bugetar, şi le succeda de drept în aceasta calitate, actele îndeplinite anterior rãmânând valabile.
(2) Pentru litigiile având ca obiect contestaţiile la executarea silitã sau contestaţiile impotriva actelor prin care se dispun şi se aduc la îndeplinire mãsurile asiguratorii, precum şi în cazul litigiilor ce privesc procedurile de reorganizare judiciarã şi faliment, Ministerul Finanţelor Publice şi unitãţile sale subordonate se subroga în toate drepturile şi obligaţiile procesuale ale instituţiilor prevãzute la art. 27 alin. (3), dupã caz, şi dobândesc calitatea procesuala a acestora, începând cu data de 1 ianuarie 2004, în toate procesele şi cererile aflate pe rolul instanţelor judecãtoreşti, indiferent de faza de judecata.
ART. 33
Predarea-preluarea dosarelor de executare, precum şi a copiilor documentelor depuse la dosarul instanţei în litigiile prevãzute la art. 32 alin. (2) se va efectua pana la data de 31 ianuarie 2004.
ART. 34
Începând cu data de 1 ianuarie 2004, Ministerul Finanţelor Publice şi unitãţile sale subordonate vor înscrie la Arhiva Electronica de Garanţii Reale Mobiliare, în condiţiile legii, şi creanţele bugetare reprezentând contribuţii sociale, inclusiv dobânzi, penalitãţi şi penalitãţi de întârziere.
ART. 35
Sumele reprezentând contribuţii sociale, inclusiv dobânzile, penalitãţile şi penalitãţile de întârziere pentru care dreptul de a cere executarea silitã s-a prescris pana la data de 1 ianuarie 2004, rãmân în responsabilitatea instituţiilor prevãzute la art. 27 alin. (3), dupã caz.
ART. 36
Instituţiile prevãzute la art. 27 alin. (3), dupã caz, rãspund de activitãţile desfãşurate în domeniile prevãzute la art. 27 alin. (1) pana la data preluãrii acestor activitãţi de cãtre Ministerul Finanţelor Publice şi unitãţile sale subordonate.
ART. 37
Cererile de acordare a înlesnirilor la plata contribuţiilor sociale, depuse la instituţiile prevãzute la art. 27 alin. (3) şi nesolutionate în baza reglementãrilor legale în vigoare pana la data de 1 ianuarie 2004, se preiau de cãtre Ministerul Finanţelor Publice sau organele subordonate acestuia, dupã caz, în vederea analizarii şi soluţionãrii conform competentelor stabilite în condiţiile legii.
ART. 38
(1) Pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajat, asigurate pe baza de declaraţie sau contract de asigurare la sistemele de asigurãri sociale, activitatea de colectare a contribuţiilor rãmâne în sarcina instituţiilor prevãzute la art. 27 alin. (3), dupã caz, pana la o data ce va fi stabilitã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Obligaţiile angajatorilor de depunere a Declaraţiei privind evidenta nominalã a asiguraţilor şi obligaţiilor de plata cãtre bugetul asigurãrilor sociale, Declaraţiei privind obligaţiile de plata la Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate şi listele nominale privind persoanele pentru care se plãteşte contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi personalul care intra/iese în/din activitate şi a Declaraţiei la bugetul asigurãrilor pentru şomaj rãmân supuse prevederilor legale care reglementeazã contribuţiile sociale.
ART. 39
(1) Debitorii, plãtitori de contribuţii sociale, persoane juridice şi persoane fizice care au calitatea de angajator, sunt obligaţi sa întocmeascã pe propria rãspundere şi sa depunã pana la 15 februarie 2004 la unitãţile subordonate Ministerului Finanţelor Publice la care sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite şi taxe declaraţii-inventar privind contribuţiile sociale în sold la 31 decembrie 2003 şi neachitate pana la data de 31 ianuarie 2004, inclusiv accesoriile aferente, pe ani fiscali.
(2) Termenele de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã a obligaţiilor bugetare cuprinse în declaraţiile-inventar prevãzute la alin. (1) se întrerup la data de 31 ianuarie 2004, dupã aceasta data urmând sa curgã un nou termen de prescripţie.
(3) Nedepunerea declaraţiei-inventar în termenul prevãzut la alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei. Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzii se fac de cãtre organele abilitate, potrivit legii, din Ministerul Finanţelor Publice şi unitãţile subordonate acestuia.
(4) Modelul declaraţiei-inventar se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 40
Prevederile referitoare la preluarea activitãţii de control fiscal şi de soluţionare a contestaţiilor, precum şi la preluarea personalului aferent acestor activitãţi se aplica începând cu data de 1 octombrie 2003.
ART. 41
Preluarea în administrare a bunurilor imobile de la instituţiile prevãzute la art. 27 alin. (3) la unitãţile subordonate Ministerului Finanţelor Publice se va realiza, în condiţiile legii, pana la data de 15 decembrie 2003.
ART. 42
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin comun al ministrului finanţelor publice, ministrului sãnãtãţii şi ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei, se aproba protocolul-cadru de preluare a activitãţilor prevãzute la art. 27 alin. (1), precum şi termenele stabilite de comun acord pentru predarea-primirea dosarelor fiscale, a documentelor referitoare la activitãţile preluate, precum şi a bunurilor mobile.
(2) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin al ministrului finanţelor publice, se aproba norme metodologice de aplicare a prevederilor prezentei secţiuni.
ART. 43
În intervalul 1 octombrie - 31 decembrie 2003 personalul transferat pentru activitatea de control se finanţeazã din bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetul asigurãrilor pentru şomaj, bugetul asigurãrilor pentru accidente de munca şi boli profesionale, în limita posturilor transferate.
ART. 44
Prevederile prezentei secţiuni se completeazã cu dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu completãrile ulterioare.
ART. 45
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga:
a) <>art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2002 pentru reglementarea unor probleme financiare şi pentru modificarea unor acte normative, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 821 din 13 noiembrie 2002, aprobatã prin <>Legea nr. 41/2003 , cu completãrile ulterioare;
b) lit. a), b), c) şi d) ale <>art. IV din Legea nr. 232/2003 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2003 privind corelarea unor dispoziţii din legislaţia financiar-fiscalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 31 mai 2003;
c) orice alte dispoziţii contrare.

CAP. II
Modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul financiar-fiscal

SECŢIUNEA 1
Modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal

ART. I
<>Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 540 din 1 septembrie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 410/2002 , se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Alineatul (1) al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Cazierul fiscal se organizeazã de Ministerul Finanţelor Publice la nivel central şi la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti şi al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucureşti şi din judeţul Ilfov."

2. Dupã alineatul (3) al articolului 3 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Prin derogare de la prevederile alin. (2), la nivelul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili din municipiul Bucureşti şi din judeţul Ilfov se organizeazã cazierul fiscal în care se tine evidenta contribuabililor mari cu sediul în municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov."

3. Litera b) a alineatului (1) al articolului 8 va avea urmãtorul cuprins:
"b) la solicitarea înscrierii în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, a asociaţiilor şi fundaţiilor, de cãtre asociaţii sau membrii fondatori ai acestora;"

4. Alineatul (2) al articolului 8 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Judecãtorul delegat, instanţele şi organele competente nu dispun, respectiv nu autorizeaza desfãşurarea de activitãţi în formele menţionate la alin. (1), în cazul în care în cazierul fiscal exista înscrise fapte de natura penalã."

5. Alineatele (2)-(4) ale articolului 9 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face în termen de 10 zile lucrãtoare de la data solicitãrii eliberãrii.
(3) Pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal se percepe o taxa în suma de 50.000 lei.
(4) La cerere, pentru situaţii de urgenta, certificatul de cazier fiscal poate fi eliberat în 5 zile lucrãtoare, cu plata unei taxe în suma de 200.000 lei."

6. Dupã alineatul (4) al articolului 9 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Taxele prevãzute la alin. (3) şi (4) se fac venit la bugetul de stat."

SECŢIUNEA a 2-a
Modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare

ART. II
<>Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 14 august 2003, se modifica dupã cum urmeazã:

1. Alineatul (3) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul obligaţiilor bugetare stinse prin compensare, data stingerii este, pentru compensãrile la cerere, data depunerii la organul competent a cererii de compensare, iar pentru compensãrile efectuate din oficiu, data depunerii cererii de rambursare sau restituire."

2. Alineatul (1) al articolului 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget plãtitorii au dreptul la dobanda dupã expirarea unui termen de 30 de zile de la data depunerii la organul competent a cererii de restituire sau de rambursare, cu excepţia sumelor provenite din impozitul pe venit."

3. Alineatul (2) al articolului 19 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care cererea de restituire sau de rambursare, precum şi documentaţia anexatã care sta la baza acesteia, depuse de plãtitor, sunt incomplete şi nu îndeplinesc condiţiile prevãzute de reglementãrile legale în materie, termenul de 30 de zile curge de la data prezentãrii de cãtre acesta a documentaţiei complete."

4. Alineatul (3) al articolului 19 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru sumele de rambursat aferente operaţiunilor efectuate începând cu data de 1 ianuarie 2003, pentru care, potrivit reglementãrilor legale în materie, nu se face control anticipat, plãtitorii au dreptul la dobanda dupã expirarea unui termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de rambursare."

5. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) În cazul plãţilor în numerar obligaţia bugetarã se considera plãtitã la data înscrisã în documentul de plata eliberat de organele sau persoanele abilitate ale creditorilor bugetari.
(2) În cazul plãţii efectuate prin decontare bancarã sau prin mandat poştal pentru obligaţiile bugetare cu termen de plata fix sau stabilit sub forma de interval, obligaţia bugetarã se considera plãtitã la data la care bãncile debiteaza contul plãtitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice, confirmate prin ştampila şi semnatura autorizata a acestora.
(3) Nedecontarea de cãtre unitãţile bancare a sumelor cuvenite bugetului, în termen de 48 de ore de la data debitarii contului plãtitorului, atrage pentru plãtitor dobânzi şi penalitãţi la nivelul celor prevãzute la art. 14 alin. (1), art. 16 şi la art. 17 alin. (1), dupã intervalul de 48 de ore.
(4) Nedecontarea de cãtre unitãţile bancare a sumelor cuvenite bugetului şi reţinute din contul plãtitorului nu îl exonereaza pe plãtitor de obligaţia de plata a sumelor respective, inclusiv dobânzi şi penalitãţi la nivelul celor prevãzute la art. 14 alin. (1), art. 16 şi art. 17 alin. (1).
(5) Pentru recuperarea sumelor datorate bugetului şi nedecontate de unitãţile bancare, prevãzute la alin. (4), precum şi a dobânzilor şi penalitatilor prevãzute la alin. (3) şi (4) plãtitorul se poate indrepta impotriva unitãţii bancare respective."

SECŢIUNEA a 3-a
Prevederi referitoare la aplicarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare

ART. III
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 8 aprilie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 491/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Dupã alineatul (2) al articolului 25 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care debitorii nu achitã ratele eşalonate la termenele prevãzute în graficele-anexa la convenţiile încheiate pot efectua plata acestora cel mai târziu pana la urmãtorul termen de plata din grafic. Pentru ratele reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi altele asemenea se datoreazã dobanda şi penalitatea de întârziere prevãzute de lege. Organul fiscal competent calculeazã şi comunica debitorului pana la urmãtorul termen de plata din grafic diferenţa de dobanda şi penalitatea de întârziere aferentã, care se constituie ca obligaţii bugetare curente."

2. Alineatul (4) al articolului 28^1 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Debitorii, beneficiari de înlesniri la plata obligaţiilor bugetare restante, acordate în baza actelor normative anterioare, care achitã sau au achitat integral sumele ce fac obiectul acestor înlesniri la plata, beneficiazã de amânarea la plata pe 3 ani a dobânzilor datorate şi neachitate."

ART. IV
(1) Debitorii, care au încheiate convenţii în temeiul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 491/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi care, pana la 30 septembrie 2003, fac dovada achitãrii ratelor şi a obligaţiilor bugetare curente cu termene de plata pana la aceasta data, precum şi a constituirii garanţiei şi plãţii oricãror alte obligaţii bugetare ce nu fac obiectul convenţiei încheiate, prin derogare de la prevederile <>art. 25 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 491/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, beneficiazã de menţinerea valabilitãţii înlesnirilor la plata acordate cu toate efectele prevãzute de reglementãrile legale în vigoare.
(2) Pentru plata cu întârziere a ratelor şi a obligaţiilor bugetare curente de cãtre debitorii care se încadreazã la alin. (1), organul fiscal competent calculeazã şi comunica acestuia pana la urmãtorul termen de plata din grafic diferenţa de dobanda şi penalitatea de întârziere aferentã, care se vor achitã pana la data de 20 decembrie 2003.
ART. V
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2004 nu se mai acorda înlesniri la plata obligaţiilor bugetare în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 491/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Cererile pentru acordarea înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare restante, însoţite de documentaţia aferentã întocmitã în conformitate cu prevederile legale în vigoare, pot fi depuse de cãtre debitori numai pana la data de 1 decembrie 2003 inclusiv.
(3) Înlesnirile la plata acordate în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 491/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se deruleazã în termenii şi în condiţiile stabilite pana la recuperarea integrala a obligaţiilor bugetare restante ce au fãcut obiectul inlesnirii respective.

SECŢIUNEA a 4-a
Prevederi referitoare la aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã

ART. VI
(1) Alineatul (2) al articolului 49 din <>Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 30 august 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , se abroga.

(2) Alineatul (2) al articolului 73 din <>Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Importurile realizate de unitãţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare prevãzute la art. 7 şi art. 8 lit. A, necesare activitãţilor de cercetare-dezvoltare, beneficiazã de exceptarea de la plata taxelor vamale potrivit prevederilor Tarifului vamal de import al României."

(3) Aplicarea prevederilor alin. (3) al <>art. 49 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , se suspenda pana la 31 decembrie 2004. Pe perioada suspendãrii, din bugetul de stat se aloca fonduri pentru acţiuni de cercetare-dezvoltare şi inovare finanţate pe baza de programe, precum şi pentru celelalte cheltuieli, stabilite în condiţiile legii, asigurându-se o creştere permanenta a acestora.

SECŢIUNEA a 5-a
Modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata

ART. VII
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 942 din 23 decembrie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 250/2003 , se modifica dupã cum urmeazã:

1. Alineatele (4)-(6) ale articolului 2 vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) Cheltuielile cu administrarea şi operarea terminalelor de plata se vor stabili prin contractele încheiate cu bãncile desemnate potrivit alin. (2) şi (2^1).
(5) Bãncile acceptante de carduri, prevãzute la alin. (1), vor întreprinde mãsurile corespunzãtoare pentru asigurarea infrastructurii şi a dotãrilor proprii, în vederea ordonarii plãţilor prin intermediul mijloacelor moderne de plata şi a realizãrii transferului între contul de card şi contul beneficiarilor sumelor plãtite, pana la datele prevãzute la art. 1.
(6) Instituţiile publice vor prevedea în bugetele proprii creditele bugetare aferente cheltuielilor cu administrarea şi operarea terminalelor de plata."

2. Alineatul (1) al articolului 3 se abroga.

SECŢIUNEA a 6-a
Modificarea <>Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã

ART. VIII
Literele b) şi b^1) ale alineatului (1) al articolului 26 din <>Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 1 iunie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi vor avea urmãtorul cuprins:
"b) prin compensarea efectuatã de organele fiscale la cerere sau din oficiu, dupã caz, cu obligaţii datorate şi neachitate cãtre bugetul de stat, obligaţii datorate la fondul de risc provenind din plãţile efectuate de Ministerul Finanţelor Publice în calitate de garant, aferente ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor şi altor costuri, precum şi din neplata comisionului de risc de cãtre agenţii economici beneficiari ai creditelor externe garantate de stat, inclusiv dobânzile şi penalitãţile de orice fel aferente acestora;
b^1) prin compensarea efectuatã de organele fiscale la cerere sau din oficiu, dupã caz, cu obligaţii datorate şi neachitate cãtre bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul Fondului unic de asigurãri sociale de sãnãtate, bugetul asigurãrilor pentru şomaj, bugetele locale, inclusiv accesoriile aferente acestora. În vederea efectuãrii compensãrii organele fiscale teritoriale trebuie sa solicite în scris organelor teritoriale competente ale ordonatorilor de credite, care rãspund, conform legii, de colectarea veniturilor respective, comunicarea cuantumului obligaţiilor datorate şi neachitate cãtre aceste bugete şi/sau fonduri. În cazul necomunicarii în termen de 12 zile de la data solicitãrii a acestor informaţii se considera ca nu exista datorii cãtre bugetele şi/sau fondurile respective;"

SECŢIUNEA a 7-a
Modificarea unor prevederi din <>Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertiza contabila şi a contabililor autorizaţi

ART. IX
Începând cu data de 1 ianuarie 2004, articolul 14 al <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertiza contabila şi a contabililor autorizaţi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 243 din 30 august 1994, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 42/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:

"Art. 14. - Onorariile stabilite pentru expertizele contabile dispuse din oficiu în cursul procesului penal, conform art. 116, 124 şi 125 din Codul de procedura penalã, în cauzele privind infracţiuni prevãzute în Codul penal sau în legi speciale, prin care a fost prejudiciat avutul public, vor fi avansate de la bugetul de stat prin bugetele Ministerului Justiţiei, Ministerului Public sau Ministerului Administraţiei şi Internelor, dupã caz."

SECŢIUNEA a 8-a
Modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 30/2003 pentru instituirea unor mãsuri speciale privind producţia, importul şi comercializarea uleiurilor minerale

ART. X
Alineatul (1) al articolului 8 din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2003 pentru instituirea unor mãsuri speciale privind producţia, importul şi comercializarea uleiurilor minerale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 294 din 25 aprilie 2003, se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:

"Art. 8. - (1) Efectuarea formalitãţilor vamale de import, aferente uleiurilor minerale menţionate la art. 7, se face la şase birouri vamale de vamuire la frontiera şi este condiţionatã de prelevarea de probe în punctul vamal, în vederea efectuãrii analizelor de laborator. Modificarea acestui numãr de birouri vamale de frontiera se poate face prin hotãrâre a Guvernului."

SECŢIUNEA a 9-a
Modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 209/2002 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 254/2002 privind unele mãsuri pentru creşterea atractivitatii la privatizare a societãţilor comerciale cu capital integral sau parţial de stat, ce deţin în administrare terenuri agricole proprietate publica sau privatã a statului

ART. XI
Articolul II din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2002 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 254/2002 privind unele mãsuri pentru creşterea atractivitatii la privatizare a societãţilor comerciale cu capital integral sau parţial de stat, ce deţin în administrare terenuri agricole proprietate publica sau privatã a statului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 961 din 28 decembrie 2002, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 331/2003 , se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. II. - Înlesnirile la plata prevãzute la alin. (1), (2), (3) şi (4) ale <>art. 1 din Legea nr. 254/2002 îşi pierd valabilitatea în situaţia în care societatea comercialã nu îşi achitã obligaţiile bugetare curente ale fiecãrui an fiscal începând cu data semnãrii ordinului comun. În cazul în care societatea comercialã nu achitã la scadenta obligaţiile bugetare curente, poate efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreunã cu dobânzile şi penalitãţile de întârziere aferente. Obligaţiile bugetare cu termene de plata dupã data de 1 septembrie a fiecãrui an fiscal vor fi achitate pana cel târziu la data de 20 decembrie a anului respectiv."

SECŢIUNEA a 10-a
Prevederi referitoare la acordarea unor subvenţii

ART. XII
(1) Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului este mandatat sa subventioneze prin bugetul propriu, din sumele alocate anual cu aceasta destinaţie de la bugetul de stat, pe o perioada de 5 ani, 25% din dobanda aferentã creditelor contractate de producãtorii agricoli pentru achiziţionarea de tractoare şi maşini agricole.
(2) Condiţiile şi procedura de acordare a subventiei prevãzute la alin. (1) se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul Agriculturii, Pãdurilor, Apelor şi Mediului şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului.

SECŢIUNEA a 11-a
Reglementãri privind emiterea scrisorilor de confort

ART. XIII
(1) Ministerul Finanţelor Publice împreunã cu alte ministere sau autoritãţi ale administraţiei publice centrale coordonatoare ale activitãţilor economice sunt autorizate sa emita scrisori de confort.
(2) Scrisoarea de confort reprezintã documentul prin care emitentul îşi asuma obligaţii de diligenta pentru respectarea angajamentelor contractuale.

SECŢIUNEA a 12-a
Dispoziţii finale

ART. XIV
Dupã aprobarea prezentei ordonanţe prin lege:
a) <>Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 410/2002 ,
b) <>Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, republicatã,
c) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 491/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
d) <>Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 ,
e) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 250/2003 ,
f) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2003 pentru instituirea unor mãsuri speciale privind producţia, importul şi comercializarea uleiurilor minerale
vor fi republicate, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Ministrul integrãrii europene,
Hildegard Carola Puwak

Bucureşti, 28 august 2003.
Nr. 86.


ANEXA


LISTA
mãrfurilor care pot fi comercializate prin magazinele
existente în aeroporturile internaţionale

1. Produse de infrumusetare şi machiaj
2. Produse de parfumerie
3. Produse pentru îngrijirea şi întreţinerea pielii
4. Articole de toaleta
5. Ceasuri, brichete
6. Accesorii pentru birou
7. Jucarii
8. Bãuturi racoritoare
9. Apa minerala
10. Bãuturi alcoolice şi slab alcoolice
11. Casete video şi audio, baterii, compact discuri
12. Articole optice
13. Articole din piele naturala
14. Articole din blana naturala
15. Articole şi accesorii de îmbrãcãminte
16. Bijuterii
17. Articole din sticla, cristal, portelan, lemn (exclusiv mobila)
18. Aparatura de calcul de mici dimensiuni
19. Cãrţi, reviste, ziare
20. Artizanat
21. Produse alimentare (dulciuri, cacao, cafea, ceai, nes, biscuiti, conserve din fructe, sosuri, condimente, mezeluri, branzeturi)
22. Vin
23. Tigarete, tigari, trabucuri, tutun de pipa
24. Produse electrocasnice şi electronice şi suporturile aferente acestora (inclusiv cartele telefonice)
25. Articole de voiaj
26. Articole de sport
27. Instrumente muzicale.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016