Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 86 din 19 august 2004  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 86 din 19 august 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 799 din 30 august 2004
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 1 pct. V.3 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 619 din 30 august 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 515/2003 , se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Serviciile sociale, în sensul prezentei ordonanţe, reprezintã ansamblul complex de mãsuri şi acţiuni realizate pentru a rãspunde nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, în vederea prevenirii şi depãşirii unor situaţii de dificultate, vulnerabilitate sau dependenţã pentru prezervarea autonomiei şi protecţiei persoanei, pentru prevenirea marginalizãrii şi excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale şi în scopul creşterii calitãţii vieţii.
(2) Serviciile sociale sunt asigurate de furnizorii de servicii sociale în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã.
(3) În funcţie de complexitatea situaţiei, serviciile sociale pot sã fie furnizate în sistem integrat, prin asocierea serviciilor medicale, educaţionale, de locuire şi de ocupare în muncã la serviciile sociale."
2. Articolul 2 se abrogã.
3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Principiile şi valorile care stau la baza furnizãrii serviciilor sociale sunt:
a) solidaritatea socialã;
b) unicitatea persoanei;
c) libertatea de a alege serviciul social în funcţie de nevoia socialã;
d) egalitatea de şanse şi nediscriminarea în accesul la servicii sociale şi în furnizarea serviciilor sociale;
e) participarea beneficiarilor la întregul proces de furnizare a serviciilor sociale;
f) transparenţã şi responsabilitate publicã în acordarea serviciilor sociale;
g) proximitate în furnizarea serviciilor sociale;
h) complementaritate şi abordare integratã în furnizarea serviciilor sociale;
j) concurenţã şi competitivitate în furnizarea serviciilor sociale;
i) confidenţialitate;
k) parteneriat între pãrţile implicate în procesul de furnizare a serviciilor sociale şi beneficiarii acestora."
4. Dupã articolul 3 se introduce un nou capitol, capitolul I^1, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL I^1
Tipologia serviciilor sociale
Art. 3^1. - Serviciile sociale pot fi servicii sociale cu caracter primar şi servicii sociale specializate, ambele categorii având caracter proactiv.
Art. 3^2. - (1) Serviciile sociale cu caracter primar sunt serviciile sociale care au drept scop prevenirea sau limitarea unor situaţii de dificultate ori vulnerabilitate, care pot duce la marginalizare sau excluziune socialã.
(2) Serviciile sociale definite la alin. (1) sunt urmãtoarele:
a) activitãţi de identificare a nevoii sociale individuale, familiale şi de grup;
b) activitãţi de informare despre drepturi şi obligaţii;
c) mãsuri şi acţiuni de conştientizare şi sensibilizare socialã;
d) mãsuri şi acţiuni de urgenţã în vederea reducerii efectelor situaţiilor de crizã;
e) mãsuri şi acţiuni de sprijin în vederea menţinerii în comunitate a persoanelor în dificultate;
f) activitãţi şi servicii de consiliere;
g) mãsuri şi activitãţi de organizare şi dezvoltare comunitarã în plan social pentru încurajarea participãrii şi solidaritãţii sociale;
h) orice alte mãsuri şi acţiuni care au drept scop prevenirea sau limitarea unor situaţii de dificultate ori vulnerabilitate, care pot duce la marginalizare sau excluziune socialã.
Art. 3^3. - Funcţiile serviciilor sociale cu caracter primar sunt:
a) evidenţierea, diagnosticarea şi evaluarea nevoilor sociale individuale, familiale şi de grup;
b) informarea asupra situaţiilor de risc social, precum şi asupra drepturilor sociale ale persoanei;
c) identificarea persoanelor şi familiilor aflate în situaţii de risc, în vederea realizãrii de acţiuni şi mãsuri cu caracter preventiv;
d) furnizarea de mãsuri de urgenţã în vederea înlãturãrii situaţiei de dificultate în care se poate gãsi o familie sau o persoanã la un moment dat;
e) sensibilizare asupra necesitãţilor sociale existente sau latente şi asupra resurselor umane, materiale şi financiare necesare satisfacerii lor;
f) dezvoltarea de programe cu caracter comunitar, în scopul promovãrii sociale a indivizilor şi colectivitãţilor;
g) prevenirea oricãrei forme de dependenţã prin acţiuni de identificare, ajutor, susţinere, informare, consiliere;
h) asigurarea transferului şi monitorizãrii beneficiarului, atunci când situaţia acestuia o cere, spre serviciile sociale specializate;
i) gestionarea activã a procedurilor de conlucrare cu celelalte servicii, cum ar fi cele de: locuire, educaţionale, medicale, ocupare şi altele asemenea;
j) consiliere pentru persoanele şi familiile care adoptã copii sau care au minori în plasament ori încredinţare;
k) consiliere pentru tinerii care pãrãsesc instituţiile pentru protecţia copilului.
Art. 3^4. - (1) Serviciile sociale specializate sunt serviciile sociale care au drept scop menţinerea, refacerea sau dezvoltarea capacitãţilor individuale pentru depãşirea unei situaţii de nevoie socialã.
(2) Serviciile sociale definite la alin. (1) sunt urmãtoarele:
a) recuperare şi reabilitare;
b) suport şi asistenţã pentru familiile şi copiii aflaţi în dificultate;
c) educaţie informalã extracurricularã pentru copii şi adulţi, în funcţie de nevoia fiecãrei categorii;
d) asistenţã şi suport pentru persoanele vârstnice, inclusiv pentru persoanele vârstnice dependente;
e) asistenţã şi suport pentru toate categoriile definite la art. 25;
f) sprijin şi orientare pentru integrarea, readaptarea şi reeducarea profesionalã;
g) îngrijire social-medicalã pentru persoanele aflate în dificultate, inclusiv paleative pentru persoanele aflate în fazele terminale ale unor boli;
h) mediere socialã;
i) consiliere în cadru instituţionalizat, în centre de informare şi consiliere;
j) orice alte mãsuri şi acţiuni care au drept scop menţinerea, refacerea sau dezvoltarea capacitãţilor individuale pentru depãşirea unei situaţii de nevoie socialã.
(3) Serviciile de îngrijire social-medicalã reprezintã un complex de activitãţi care se acordã în cadrul unui sistem social şi medical integrat şi au drept scop principal menţinerea autonomiei persoanei, precum şi prevenirea agravãrii situaţiei de dependenţã.
(4) Serviciile de îngrijire social-medicalã sunt acordate persoanelor care se gãsesc în situaţia de dependenţã parţialã sau totalã de a realiza singure activitãţile curente de viaţã, celor izolate, precum şi celor care suferã de afecţiuni fizice, psihice, mentale sau senzoriale.
(5) Serviciile de îngrijire social-medicalã se acordã în colaborare cu furnizorii de servicii medicale.
(6) Furnizarea serviciilor medicale se asigurã de cãtre personal specializat, în condiţiile stabilite prin reglementãrile legale în vigoare.
(7) Principalele categorii de persoane cãrora li se adreseazã serviciile de îngrijire social-medicalã sunt persoanele vârstnice, persoanele cu handicap, bolnavii cronici, persoanele care suferã de boli incurabile, copiii cu nevoi speciale, persoanele victime ale violenţei în familie.
Art. 3^5. - (1) Serviciile de îngrijire social-medicalã sunt servicii sociale, servicii medicale şi servicii conexe acestora.
(2) Serviciile de îngrijire social-medicalã de naturã socialã pot fi urmãtoarele:
a) servicii de bazã: ajutor pentru igiena corporalã, îmbrãcare şi dezbrãcare, igiena eliminãrilor, hrãnire şi hidratare, transfer şi mobilizare, deplasare în interior, comunicare;
b) servicii de suport: ajutor pentru prepararea hranei sau livrarea acesteia, efectuarea de cumpãrãturi, activitãţi de menaj, însoţirea în mijloacele de transport, facilitarea deplasãrii în exterior, companie, activitãţi de administrare şi gestionare, activitãţi de petrecere a timpului liber;
c) servicii de reabilitare şi adaptare a ambientului: mici amenajãri, reparaţii şi altele asemenea.
(3) Serviciile de îngrijire social-medicalã de naturã medicalã pot fi reprezentate de activitãţi complexe de diagnostic, tratament, îngrijiri şi altele asemenea, recomandate şi realizate în conformitate cu tipurile de afecţiuni pe care le prezintã beneficiarii de servicii sociale.
(4) Serviciile de îngrijire social-medicalã de natura serviciilor conexe, interdisciplinare pot fi servicii de recuperare şi reabilitare, kinetoterapie, fizioterapie, terapie ocupaţionalã, psihoterapie, psihopedagogie, logopedie, podologie şi altele asemenea.
Art. 3^6. - (1) Funcţiile serviciilor sociale specializate sunt:
a) gãzduire, îngrijire, recuperare, reabilitare şi reinserţie socialã şi profesionalã a persoanelor cu handicap, bolnavilor cronici, persoanelor dependente de consum de alcool sau de droguri, persoanelor victime ale violenţei în familie sau ale traficului de persoane;
b) gãzduire, îngrijire, recuperare, reabilitare şi reinserţie socialã a persoanelor vârstnice aflate într-o situaţie de nevoie socialã;
c) suport şi asistenţã pentru copiii şi familiile în dificultate;
d) gãzduire şi educaţie specialã pentru copiii sau tinerii cu handicap ori care prezintã dificultãţi de adaptare, altele decât cele din învãţãmântul special organizat pentru preşcolarii şi elevii cu deficienţe;
e) gãzduire în sistem protejat, pe perioadã determinatã, a tinerilor care pãrãsesc sistemul de protecţie a copilului;
f) inserţie socialã şi profesionalã a tinerilor care pãrãsesc sistemul de protecţie a copilului;
g) gãzduire pe perioadã determinatã a persoanelor fãrã adãpost;
h) asistenţã şi suport pentru asigurarea unei vieţi autonome şi active persoanelor de vârsta a treia, precum şi servicii de îngrijire acordate vârstnicilor aflaţi într-o situaţie de dependenţã;
i) furnizare de mãsuri de suport pentru integrarea în muncã, altele decât cele prevãzute de legislaţia în vigoare;
j) furnizare de mãsuri de readaptare şi de reorientare profesionalã stabilite prin legislaţia în vigoare;
k) primire şi îngrijire în situaţii de urgenţã, cu sau fãrã gãzduire, acordarea de sprijin ori acompaniament social, adaptarea la o viaţã activã sau inserţia socialã şi profesionalã a persoanelor ori familiilor în dificultate sau în situaţii de risc;
l) consiliere juridicã;
m) informare, consiliere, sprijin şi tratament specializat.
(2) Funcţiile prevãzute la alin. (1) sunt completate şi extinse cu funcţiile derivate din serviciile sociale prestate de cãtre instituţiile abilitate prin legi speciale."
5. Articolele 4-10 se abrogã.
6. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Furnizorii de servicii sociale pot fi persoane fizice sau juridice, publice ori private.
(2) Furnizorii publici de servicii sociale pot fi:
a) serviciul public de asistenţã socialã la nivel judeţean şi local;
b) alte servicii publice specializate la nivel judeţean sau local;
c) instituţiile publice care au constituite compartimente de asistenţã socialã.
(3) Furnizorii privaţi de servicii sociale pot fi:
a) asociaţiile şi fundaţiile, cultele religioase şi orice alte forme organizate ale societãţii civile;
b) persoane fizice autorizate în condiţiile legii;
c) filialele şi sucursalele asociaţiilor şi fundaţiilor internaţionale recunoscute în conformitate cu legislaţia în vigoare;
d) organizaţiile internaţionale de profil.
(4) Furnizorii de servicii sociale pot organiza şi acorda servicii sociale numai dacã sunt acreditaţi în condiţiile legii.
(5) Societãţile comerciale pot furniza servicii sociale numai prin intermediul fundaţiilor proprii înfiinţate în acest scop.
(6) Metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii sociale se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, şi se poate revizui ori de câte ori este necesar."
7. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Serviciul public de asistenţã socialã, organizat la nivel local, are responsabilitatea creãrii, menţinerii şi dezvoltãrii serviciilor sociale cu caracter primar, în funcţie de nevoile sociale identificate, cu scopul prioritar de susţinere a funcţionalitãţii sociale a persoanei în mediul propriu de viaţã, familial şi comunitar.
(2) Serviciul public de asistenţã socialã, organizat la nivel judeţean, are responsabilitatea dezvoltãrii şi diversificãrii serviciilor sociale specializate, în funcţie de nevoile sociale identificate, cu scopul prioritar de a menţine funcţionalitatea socialã a persoanei, urmãrind reinserţia în mediul propriu de viaţã, familial şi comunitar.
(3) Serviciile publice de asistenţã socialã, organizate la nivel judeţean şi local, pot încheia convenţii de parteneriat între ele, cu orice alţi furnizori de servicii sociale şi contracte de acordare a serviciilor sociale cu furnizorii de servicii sociale prevãzuţi la art. 11.
(4) Contractul prevãzut la alin. (3) cuprinde în mod obligatoriu serviciile oferite, natura şi costurile acestora, drepturile şi obligaţiile pãrţilor, perioada şi condiţiile de furnizare, cu respectarea standardelor de calitate stabilite pentru fiecare tip de serviciu, precum şi sancţiunile aplicate în condiţiile unor servicii sociale de calitate necorespunzãtoare.
(5) Modelul contractului prevãzut la alin. (3) se aprobã prin ordin al ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei.
(6) Convenţiile de parteneriat prevãzute la alin. (3) se referã la cadrul de cooperare stabilit în urma negocierilor la nivel judeţean şi local sau între judeţe, între judeţe şi localitãţi din judeţe diferite sau între localitãţi din acelaşi judeţ cu scopul organizãrii şi dezvoltãrii serviciilor sociale acordate de cãtre furnizorii implicaţi în parteneriat.
(7) Convenţiile de parteneriat cuprind:
a) responsabilitãţile partenerilor publici, privaţi de la nivel local şi central şi partenerii externi implicaţi în furnizarea serviciilor sociale;
b) programele locale de acordare a serviciilor sociale implementate de furnizorii publici de servicii sociale, pentru organizarea şi furnizarea de servicii sociale specializate şi de servicii de proximitate la nivelul consiliilor judeţene şi locale;
c) contractele de acordare a serviciilor sociale încheiate între diferiţii furnizori, publici şi privaţi;
d) sursele de finanţare şi estimarea nivelului acestora;
e) resursele umane implicate în acordarea serviciilor sociale;
f) modalitãţile de sancţionare a încãlcãrii prevederilor convenţiei."
8. Dupã articolul 12 se introduce un nou articol, articolul 12^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^1. - Externalizarea furnizãrii serviciilor sociale se face, prin contract de acordare a serviciilor sociale, de cãtre serviciul public de asistenţã socialã organizat la nivel local sau judeţean, cãtre orice alt furnizor de servicii sociale, în condiţii de concurenţã prevãzute de legislaţia în vigoare."
9. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Furnizorii prevãzuţi la art. 11 pot organiza şi acorda servicii sociale:
a) la domiciliul beneficiarului;
b) în instituţii publice şi private de asistenţã socialã;
c) în alte categorii de instituţii publice sau private, prevãzute de lege."
10. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Instituţiile de asistenţã socialã prevãzute la art. 14 lit. b) furnizeazã servicii sociale şi asigurã supraveghere şi îngrijire cu titlu permanent sau temporar, cu ori fãrã gãzduire."
11. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Criteriile de acreditare, precum şi Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a instituţiilor de asistenţã socialã, cu excepţia celor de tip pilot, se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei.
(2) Instituţiile de asistenţã socialã au obligaţia de a elabora regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, care va include şi drepturile şi obligaţiile beneficiarilor, în conformitate cu standardele de calitate pentru servicii sociale.
(3) Standardele de calitate se elaboreazã de Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei şi se aprobã prin ordin al ministrului.
(4) Instituţiile publice de asistenţã socialã sunt conduse de un director, sprijinit de un consiliu consultativ compus din reprezentanţi ai beneficiarilor şi ai partenerilor sociali. Numirea şi eliberarea din funcţia de director, precum şi stabilirea componenţei consiliului consultativ se fac de cãtre consiliul judeţean, respectiv de cãtre Consiliul General al Municipiului Bucureşti. Postul de director se ocupã prin concurs organizat de consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
(5) În cazul instituţiilor publice de asistenţã socialã prevãzute la art. 17 alin. (3), competenţa consiliului judeţean şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti de numire şi eliberare din funcţia de director, precum şi de stabilire a componenţei consiliului consultativ revine consiliilor locale şi, respectiv, consiliilor sectoarelor municipiului Bucureşti."
12. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Instituţiile publice de asistenţã socialã pot fi înfiinţate şi organizate prin hotãrâre a consiliului judeţean şi pot deservi una sau mai multe unitãţi administrativ-teritoriale.
(2) În condiţiile în care sunt implicate mai multe judeţe, instituţiile prevãzute la alin. (1) sunt înfiinţate şi organizate în baza unor convenţii încheiate în condiţiile legii, care se aprobã prin hotãrâri ale consiliilor judeţene.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), consiliile locale pot înfiinţa şi organiza instituţii de asistenţã socialã, finanţate din bugetul propriu sau în parteneriat cu alte instituţii publice ori private."
13. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Serviciile sociale sunt furnizate de asistentul social, precum şi de specialişti având diverse calificãri şi competenţe, responsabilitãţi şi atribuţii specifice domeniului de activitate, în condiţiile prevãzute la art. 35 alin. (3).
(2) În procesul de furnizare a serviciilor sociale se pot implica membri de familie, alte persoane fizice, voluntari, precum şi tineri care au optat pentru serviciul utilitar militar alternativ, în condiţiile legii."
14. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Serviciile sociale cu caracter primar sunt furnizate de personal de specialitate format în instituţii de învãţãmânt superior de stat şi particulare, care funcţioneazã în condiţiile legii, precum şi de personal care a dobândit competenţe în procesul de formare şi de perfecţionare continuã, în condiţiile legii.
(2) Serviciile sociale specializate sunt furnizate de echipe interdisciplinare.
(3) Echipa interdisciplinarã prevãzutã la alin. (2) poate cuprinde asistent social, asistent maternal, îngrijitor, însoţitor, asistent personal, ajutor menajer, educator specializat, psihoterapeut, psihopedagog, psiholog, terapeut ocupaţional, kinetoterapeut, logoped, pedagog social, asistent medical şi medic, mediatori şi facilitatori comunitari şi sanitari, consilier juridic, jandarm şi poliţist de proximitate, precum şi alte profesii conexe domeniului social şi medical."
15. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Asistentul social are urmãtoarele atribuţii principale în furnizarea serviciilor sociale:
a) sensibilizarea şi informarea cu privire la serviciile sociale;
b) identificarea persoanelor şi familiilor aflate în dificultate, precum şi a cauzelor care au generat vulnerabilitate şi nevoie socialã;
c) consilierea, orientarea şi ajutorul pentru realizarea demersurilor necesare obţinerii drepturilor sociale;
d) elaborarea planului de intervenţie;
e) participarea la elaborarea planului individualizat de asistenţã şi îngrijire;
f) participarea la monitorizarea, evaluarea şi controlul serviciilor sociale;
g) participarea la elaborarea strategiilor şi planurilor de asistenţã socialã judeţene şi, dupã caz, locale."
16. Articolul 22 se abrogã.
17. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Beneficiarii de servicii sociale sunt:
a) persoane şi familii aflate în dificultate sau risc;
b) grupuri sociale în situaţii de dificultate sau risc, generatoare de marginalizare sau excluziune socialã;
c) comunitatea care are nevoie de sensibilizare, prevenire şi combatere a situaţiilor de dificultate sau risc."
18. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Beneficiarii de servicii sociale pot fi: copii, persoane vârstnice, persoane cu handicap, persoane dependente de consumul de droguri, alcool sau alte substanţe toxice, persoane care au pãrãsit penitenciarele, familii monoparentale, persoane afectate de violenţa în familie, victime ale traficului de fiinţe umane, persoane infectate sau bolnave HIV/SIDA, fãrã venituri sau cu venituri mici, imigranţi, persoane fãrã adãpost, bolnavi cronici, persoane care suferã de boli incurabile, precum şi alte persoane aflate în situaţii de nevoie socialã."
19. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Beneficiarii de servicii sociale au urmãtoarele drepturi:
a) sã li se respecte drepturile şi libertãţile fundamentale, fãrã discriminare pe bazã de naştere, rasã, sex, religie, opinie sau orice altã circumstanţã personalã ori socialã;
b) sã fie informaţi asupra situaţiilor de risc, precum şi asupra drepturilor sociale;
c) sã li se comunice, în termeni accesibili, informaţiile privind drepturile fundamentale şi mãsurile legale de protecţie, precum şi cele privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru a le obţine;
d) sã participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale;
e) sã li se asigure pãstrarea confidenţialitãţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
f) sã li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se menţin condiţiile care au generat situaţia de dificultate;
g) sã fie protejaţi de lege atât ei, cât şi bunurile lor, atunci când nu au capacitate de decizie, chiar dacã sunt îngrijiţi în familie sau într-o instituţie;
h) sã li se garanteze demnitatea şi intimitatea;
i) sã li se respecte viaţa intimã;
j) sã participe la luarea deciziilor privind intervenţia socialã care li se aplicã, putând alege variante de intervenţii, dacã acestea existã;
k) sã participe la evaluarea serviciilor sociale primite; l) sã participe în organismele de reprezentare ale furnizorilor de servicii sociale;
m) sã fie respectate toate drepturile speciale care privesc minorii sau persoanele cu handicap.
(2) Informaţiile confidenţiale pot fi dezvãluite fãrã acordul beneficiarilor în urmãtoarele situaţii:
a) atunci când dispoziţiile legale o prevãd în mod expres;
b) când este pusã în pericol viaţa persoanei beneficiare sau a membrilor unui grup social;
c) pentru protecţia vieţii, integritãţii fizice sau a sãnãtãţii persoanei, în cazul în care aceasta se aflã în incapacitate fizicã, psihicã, senzorialã ori juridicã de a-şi da consimţãmântul."
20. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Beneficiarii de servicii sociale au urmãtoarele obligaţii:
a) sã furnizeze informaţii corecte cu privire la identitate, situaţie familialã, socialã, medicalã şi economicã;
b) sã participe la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
c) sã contribuie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcţie de tipul serviciului şi de situaţia lor materialã;
d) sã comunice orice modificare intervenitã în legãturã cu situaţia lor personalã."
21. Dupã litera g) a articolului 29 se introduce o nouã literã, litera h), cu urmãtorul cuprins:
"h) evaluarea opiniei beneficiarului."
22. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Evaluarea iniţialã şi planul de intervenţie sunt efectuate de asistentul social sau de personalul de specialitate cu competenţe în domeniul asistenţei sociale al furnizorului de servicii sociale din cadrul serviciului public de asistenţã socialã din subordinea autoritãţilor administraţiei publice locale.
(2) Evaluarea iniţialã are drept scop identificarea nevoilor individuale sau de grup, precum şi elaborarea planului de intervenţie.
(3) În situaţia în care evaluarea iniţialã stabileşte numai servicii de informare, acestea se acordã pe loc.
(4) Planul de intervenţie cuprinde mãsurile necesare soluţionãrii situaţiei de risc social, respectiv furnizarea de prestaţii şi servicii sociale, precum şi orice alte mãsuri prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare.
(5) Planul de intervenţie se elaboreazã în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrãrii solicitãrii."
23. Articolul 31 se abrogã.
24. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) În condiţiile în care evaluarea iniţialã evidenţiazã existenţa unor situaţii complexe pentru a cãror rezolvare se impune participarea mai multor profesionişti sau instituţii specializate în domeniul medical, educaţional şi altele asemenea, se va recomanda efectuarea evaluãrii complexe necesare identificãrii şi stabilirii mãsurilor de intervenţie personalizate.
(2) Evaluarea complexã este realizatã de echipe interdisciplinare de specialişti care, în activitatea desfãşuratã, utilizeazã instrumente şi tehnici standardizate specifice domeniului de activitate.
(3) Principalele categorii de persoane care pot beneficia de o evaluare complexã a nevoilor sociale individuale sunt reprezentate de copiii aflaţi în dificultate, persoanele vârstnice şi cele cu handicap, bolnavii cronici, persoanele infectate sau bolnave HIV/SIDA, persoanele dependente de consumul de droguri sau de alte substanţe toxice, persoanele afectate de violenţã în familie, victimele traficului de persoane, persoanele care suferã de maladii incurabile, precum şi alte persoane pentru care se impune aceasta.
(4) Organizarea şi funcţionarea echipelor interdisciplinare sunt reglementate prin convenţiile-cadru stabilite la nivel judeţean între instituţiile în care sunt angajate persoanele care compun echipele."
25. Alineatul (1) al articolului 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Rezultatele evaluãrii complexe se comunicã, în scris, în toate cazurile, în termen de 5 zile, serviciului public de asistenţã socialã din subordinea autoritãţilor administraţiei publice locale care a efectuat evaluarea iniţialã."
26. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Furnizarea serviciilor sociale se realizeazã în baza planului individualizat de asistenţã şi îngrijire, elaborat de furnizorul de servicii sociale cu acordul şi participarea beneficiarului şi cu consimţãmântul formal al acestuia.
(2) Planul individualizat de asistenţã şi îngrijire cuprinde, în principal, programarea serviciilor sociale, personalul responsabil, precum şi procedurile de acordare.
(3) Rãspunderea privind implementarea şi monitorizarea planului individualizat de asistenţã şi îngrijire revine asistentului social desemnat de furnizor ca responsabil de caz."
27. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) În vederea monitorizãrii eficienţei serviciilor sociale furnizate, precum şi pentru stabilirea continuãrii intervenţiei sau scoaterii din evidenţã a cazului, situaţia persoanei beneficiare se reevalueazã periodic de cãtre responsabilul de caz desemnat de furnizor.
(2) Pe baza rezultatelor reevaluãrii, planul de intervenţie sau, dupã caz, planul individualizat se completeazã ori se revizuieşte de cãtre furnizorul de servicii sociale cu consimţãmântul formal al beneficiarului."
28. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Furnizorul de servicii sociale, altul decât cel prevãzut la art. 11 alin. (2) lit. a), are obligaţia de a transmite trimestrial serviciului public de asistenţã socialã local, în a cãrui razã teritorialã locuieşte beneficiarul, raportul cu privire la rezultatele implementãrii planului individualizat de asistenţã şi îngrijire.
(2) Modelul raportului prevãzut la alin. (1) se aprobã prin ordin al ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei.
(3) Pe baza raportului prevãzut la alin. (1) serviciul public de asistenţã socialã local monitorizeazã activitatea furnizorilor de servicii sociale prevãzuţi la alin. (1)."
29. Articolul 44 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - Monitorizarea, evaluarea şi controlul serviciilor sociale se realizeazã de Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei prin direcţiile pentru dialog, familie şi solidaritate socialã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare direcţii teritoriale, şi se exercitã asupra tuturor furnizorilor de servicii sociale."
30. Dupã litera e) a articolului 45 se introduce o nouã literã, litera f), cu urmãtorul cuprins:
"f) colectarea datelor cu privire la situaţia beneficiarilor, furnizorilor şi tipurilor de servicii."
31. Litera c) a articolului 46 va avea urmãtorul cuprins:
"c) respectarea standardelor de calitate;".
32. Alineatul (3) al articolului 47 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul abaterilor repetate constatate la furnizorii de servicii sociale sau al nerespectãrii de cãtre aceştia a recomandãrilor stabilite anterior, direcţiile teritoriale, în raport cu gravitatea abaterilor constatate, pot decide limitarea domeniilor de activitate, suspendarea sau retragerea provizorie a acreditãrii pe o perioadã de 30 de zile, pânã la constituirea comisiei de acreditare, care va decide în condiţiile legii."
33. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - Direcţiile teritoriale acordã, la cerere, prin personalul propriu, furnizorilor de servicii sociale asistenţã tehnicã de specialitate, în condiţiile dispoziţiilor legale în materia furnizorilor de servicii sociale."
34. Dupã articolul 50 se introduce un nou capitol, capitolul VIII^1, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VIII^1
Organizarea administrativã în domeniul furnizãrii serviciilor sociale
Art. 50^1. - În realizarea serviciilor sociale, principalele atribuţii şi responsabilitãţi ale Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, coordonator al domeniului, precum şi ale celorlalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale cu competenţe în domeniu sunt urmãtoarele:
a) elaboreazã legislaţia în domeniu şi urmãreşte aplicarea ei de instituţiile administraţiei publice, precum şi de cãtre partenerii societãţii civile;
b) elaboreazã planuri şi programe specifice pentru dezvoltarea şi diversificarea serviciilor sociale la nivel naţional;
c) identificã prioritãţile de dezvoltare a serviciilor sociale;
d) întocmesc şi adoptã metodologia şi procedurile de evaluare, monitorizare şi control al serviciilor sociale;
e) iniţiazã şi elaboreazã procedura de acreditare a furnizorilor de servicii sociale;
f) asigurã prin programe de interes naţional finanţarea serviciilor sociale de la bugetul de stat;
g) elaboreazã şi aprobã criteriile obligatorii de acreditare, organizare şi funcţionare a instituţiilor de asistenţã socialã;
h) elaboreazã şi aprobã modelele contractelor de acordare a serviciilor sociale;
i) elaboreazã şi aprobã standardele obligatorii de calitate la care se acordã serviciile sociale;
j) exercitã controlul furnizãrii serviciilor sociale;
k) identificã sursele de finanţare interne şi externe destinate dezvoltãrii şi diversificãrii serviciilor sociale.
Art. 50^2. - (1) Serviciile sociale se organizeazã descentralizat, la nivel comunitar, în funcţie de nevoile identificate, de numãrul potenţialilor beneficiari, de complexitatea situaţiilor de dificultate şi de gradul de risc social.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia de a dezvolta şi a diversifica gama serviciilor sociale în funcţie de nevoile identificate.
(3) În realizarea obiectivelor proprii, autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia de a implica comunitatea în identificarea, prevenirea şi soluţionarea la nivel local a problemelor sociale.
(4) Autoritãţile administraţiei publice locale pot organiza serviciile sociale de îngrijire la domiciliu, în funcţie de nevoile identificate.
Art. 50^3. - Principalele atribuţii în domeniul serviciilor sociale ale serviciului public de asistenţã socialã organizat la nivel judeţean sunt:
a) pune în practicã planurile şi strategiile naţionale din domeniul serviciilor sociale;
b) elaboreazã planuri şi programe judeţene în vederea dezvoltãrii şi diversificãrii serviciilor sociale, în funcţie de nevoile semnalate şi identificate la nivel local;
c) iniţiazã şi aplicã mãsuri de prevenire a situaţiilor de marginalizare şi excludere socialã şi asigurã resursele de orice naturã necesare pentru soluţionarea urgenţelor sociale;
d) evalueazã activitãţile desfãşurate de furnizorii de servicii sociale în cadrul programelor subvenţionate de la bugetul local al judeţului şi, respectiv, al municipiului Bucureşti;
e) înfiinţeazã, administreazã şi finanţeazã serviciile sociale specializate;
f) înfiinţeazã şi finanţeazã instituţii de asistenţã socialã care au drept scop gãzduirea, îngrijirea şi protejarea persoanelor aflate în nevoie din judeţ;
g) coordoneazã metodologic şi monitorizeazã activitatea instituţiilor publice şi private care au responsabilitãţi şi atribuţii în domeniul serviciilor sociale;
h) ierarhizeazã prioritãţile la nivel judeţean în dezvoltarea serviciilor sociale;
i) colecteazã datele cu privire la furnizorii şi beneficiarii serviciilor sociale;
j) încheie contracte şi convenţii cu alţi furnizori de servicii sociale;
k) înainteazã consiliului judeţean planul anual de dezvoltare a serviciilor sociale, precum şi bugetul aferent acestuia, cu previziune pentru urmãtorii 3 ani.
Art. 50^4. - Serviciul public de asistenţã socialã organizat la nivel local şi serviciile publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti au urmãtoarele atribuţii principale în domeniul serviciilor sociale cu caracter primar:
a) identificã şi evalueazã nevoile şi situaţiile care impun furnizarea de servicii sociale în funcţie de nevoile specifice comunitãţii;
b) dezvoltã şi gestioneazã serviciile sociale primare în funcţie de nevoile locale;
c) realizeazã mãsuri de prevenţie a situaţiilor de risc;
d) asigurã consilierea şi informarea cetãţenilor din comunitate privind serviciile sociale existente la nivel local, precum şi privind drepturile şi obligaţiile ce le revin;
e) organizeazã, finanţeazã şi susţin serviciile sociale cu caracter primar acordate la nivel local;
f) asigurã administrarea de competenţe şi resursele financiare necesare funcţionãrii serviciilor sociale organizate la nivel local;
g) promoveazã parteneriate cu alţi furnizori de servicii sociale;
h) stimuleazã participarea cetãţenilor la dezvoltarea şi diversificarea serviciilor sociale;
i) controleazã din punct de vedere administrativ serviciile sociale acordate la nivel local;
j) colecteazã datele cu privire la furnizorii şi beneficiarii serviciilor sociale, la tipurile serviciilor sociale şi asigurã transmiterea acestora consiliului judeţean, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
k) transmite la nivelul judeţului, respectiv la nivelul Consiliului General al Municipiului Bucureşti, centralizarea rapoartelor privind implementarea planurilor individualizate de asistenţã şi îngrijire;
l) înainteazã consiliului local planul anual de dezvoltare a serviciilor sociale, precum şi bugetul aferent acestuia, cu previziune pentru urmãtorii 3 ani;
m) orice alte atribuţii prevãzute de reglementãrile legale în vigoare."
35. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Serviciile sociale se finanţeazã din urmãtoarele surse:
a) bugetul de stat;
b) bugetul local al judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti;
c) bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, respectiv bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti;
d) donaţii, sponsorizãri sau alte contribuţii din partea persoanelor fizice ori juridice din ţarã şi din strãinãtate;
e) fonduri externe rambursabile şi nerambursabile;
f) contribuţia persoanelor beneficiare;
g) alte surse de finanţare, în conformitate cu legislaţia în vigoare."
36. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - De la bugetul de stat se alocã fonduri pentru:
a) finanţarea programelor de interes naţional, elaborate pe baza programelor judeţene şi ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în scopul înfiinţãrii, dezvoltãrii şi susţinerii serviciilor sociale;
b) finanţarea înfiinţãrii unor instituţii de asistenţã socialãpilot."
37. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - Din bugetele locale ale judeţelor, respectiv al municipiului Bucureşti, se alocã fonduri pentru:
a) finanţarea serviciilor sociale specializate;
b) finanţarea în parteneriat cu pânã la 50% a serviciilor sociale cu caracter primar furnizate la nivelul consiliilor locale;
c) finanţarea integralã sau finanţarea în parteneriat a înfiinţãrii, organizãrii şi funcţionãrii unor instituţii de asistenţã socialã."
38. Dupã articolul 53 se introduc trei noi articole, articolele 53^1-53^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 53^1. - Din bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, respectiv din bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, se alocã fonduri pentru:
a) finanţarea serviciilor sociale cu caracter primar;
b) subvenţionarea serviciilor sociale realizate de furnizorii acreditaţi;
c) finanţarea sau finanţarea în parteneriat a înfiinţãrii, organizãrii şi funcţionãrii unor instituţii de asistenţã socialã organizate la nivel de municipii, oraşe sau comune.
Art. 53^2. - Autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia sã prevadã în bugetele proprii fonduri necesare pentru servicii sociale, care vor fi alocate cu prioritate beneficiarilor din zonele defavorizate.
Art. 53^3. - (1) Finanţarea serviciilor sociale din sursele publice se face pe principiul concurenţei şi al eficienţei.
(2) Furnizorii de servicii sociale, publici sau privaţi, au acces nediscriminatoriu la sursele publice de finanţare, în condiţiile legii."
39. Alineatul (1) al articolului 55 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (4) şi (5), art. 13 alin. (1) şi (2), art. 16 alin. (2), art. 18 alin. (1), art. 30 alin. (4) şi (5), art. 34, art. 35, art. 38 alin. (3) şi ale art. 45 lit. f) constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei."
40. Dupã alineatul (1) al articolului 55 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Nerespectarea prevederilor art. 38 alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã contravenţionalã de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei, ca sancţiune contravenţionalã principalã, precum şi cu neacordarea sau retragerea cofinanţãrii ori finanţãrii în parteneriat, ca sancţiune contravenţionalã complementarã."
41. Alineatul (1) al articolului 58 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58. - (1) Pânã la obţinerea acreditãrii, activitatea furnizorilor de servicii sociale care acordã servicii sociale la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se desfãşoarã în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare."
42. Dupã alineatul (2) al articolului 58 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Prin derogare de la prevederile art. 52 lit. a), în anii 2004 şi 2005 programele naţionale finanţate de la bugetul de stat vor fi elaborate de cãtre Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei fãrã condiţia prealabilã a elaborãrii programelor judeţene sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti."
43. Dupã articolul 59 se introduce un nou articol, articolul 59^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 59^1. - Instituţiile publice de asistenţã socialã înfiinţate prin hotãrâri ale consiliilor locale trec în responsabilitatea administrativã şi financiarã a consiliilor judeţene dacã consiliile locale respective nu decid altfel, asumându-şi finanţarea în continuare."
ART. II
<>Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 515/2003 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea prin lege a prezentei ordonanţe, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. III
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei,
Dan Mircea Popescu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 19 august 2004.
Nr. 86.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016