Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 85 din 19 august 2004  privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta privind serviciile financiare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 85 din 19 august 2004 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta privind serviciile financiare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 796 din 27 august 2004
ORDONANTA nr. 85 din 19 august 2004
privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanta privind serviciile financiare
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 796 din 27 august 2004

În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 1 pct. I.9 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. 1
Prezenta ordonanta reglementeazã condiţiile de informare a consumatorilor în vederea încheierii şi executãrii contractelor la distanta privind serviciile financiare dintre furnizorii de servicii financiare şi consumatori.
ART. 2
(1) În cazul încheierii unui contract privind servicii financiare, urmat de operaţiuni succesive sau de o serie de operaţiuni financiare distincte, de aceeaşi natura, denumite în continuare operaţiuni, executate eşalonat în timp, prevederile prezentei ordonanţe se aplica numai contractului.
(2) În cazul în care nu exista un contract în sensul celui prevãzut la alin. (1), dar operaţiuni succesive sau serii de operaţiuni distincte, de aceeaşi natura, eşalonate în timp, sunt executate între aceleaşi pãrţi contractuale, dispoziţiile art. 4 sunt aplicabile numai pentru prima operaţiune.
(3) În situaţia prevãzutã la art. (2), în cazul în care într-o perioada de un an nu este executatã nici o operaţiune similarã, urmãtoarea operaţiune pusã în executare va fi consideratã ca fiind prima dintr-o noua serie de operaţiuni, dispoziţiile art. 4 aplicându-se în mod corespunzãtor.
ART. 3
În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) contract la distanta - contractul de furnizare de servicii financiare încheiat între un furnizor şi un consumator, în cadrul unui sistem de vânzare la distanta sau al unui sistem de furnizare de servicii organizat de cãtre furnizor care utilizeazã în mod exclusiv, înainte şi la încheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicaţie la distanta;
b) serviciu financiar - orice serviciu bancar, de credit, de asigurare, pensii individuale, servicii de investiţii financiare reglementate de <>Legea nr. 297/2004 privind piata de capital sau orice servicii referitoare la plata în natura;
c) furnizor - orice persoana juridicã sau persoana fizica, publica sau privatã, abilitata conform legii, care, în cadrul activitãţilor sale profesionale sau comerciale, are calitatea de furnizor de servicii financiare stipulate în contractul la distanta;
d) consumator - orice persoana fizica care, în cadrul contractelor reglementate de prezenta ordonanta, acţioneazã în afarã activitãţii sale profesionale, economice sau comerciale;
e) tehnica de comunicaţie la distanta - orice mijloc care, fãrã a necesita prezenta fizica simultanã a celor doua pãrţi, consumator şi furnizor, poate fi folosit pentru comercializarea ori promovarea la distanta a serviciilor financiare;
f) suport durabil - orice instrument ce permite consumatorului pãstrarea informaţiilor ce îi sunt comunicate şi accesul la acestea pentru o perioada de timp corespunzãtoare scopului informatiei, cu posibilitatea de a fi consultate ori de câte ori este necesar, şi care sa permitã reproducerea nemodificata a conţinutului lor;
g) operator de comunicaţie - orice persoana fizica sau juridicã, publica sau privatã, a carei activitate profesionalã, economicã sau comercialã consta în a pune la dispoziţie furnizorului una sau mai multe tehnici de comunicaţie la distanta.
ART. 4
(1) Înainte de încheierea unui contract la distanta sau la momentul prezentãrii ofertei, furnizorul are obligaţia de a informa consumatorul în timp util, corect şi complet asupra urmãtoarelor elemente referitoare la identificarea sa privind, cel puţin:
a) denumirea furnizorului, forma de organizare, activitatea sa principala, adresa sediului social sau, dupã caz, domiciliul stabil şi modalitãţile de contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail, registrul comerţului în care este înregistrat şi codul unic de înregistrare;
b) denumirea reprezentantului din ţara unde consumatorul are resedinta, activitatea principala, adresa sediului social sau, dupã caz, domiciliul stabil al acestuia şi modalitãţile de contactare a acestuia, numãrul de telefon/fax, adresa de e-mail, registrul comerţului în care este înregistrat şi codul unic de înregistrare, dacã un astfel de reprezentant exista;
c) denumirea intermediarului, activitatea principala, adresa sediului social sau, dupã caz, domiciliul stabil al acestuia şi modalitãţile de contactare a acestuia, numãrul de telefon/fax, adresa de e-mail, registrul comerţului în care este înregistrat şi codul unic de înregistrare, atunci când consumatorul trateazã cu un intermediar;
d) în cazul în care activitatea furnizorului necesita o autorizare specialã, acesta este obligat sa furnizeze, complementar informaţiilor prevãzute la lit. a) şi b), şi datele de identificare, adresa şi modalitãţile de contactare a autoritãţii emitente a autorizaţiei, inclusiv numãrul de telefon/fax şi adresa de e-mail ale acesteia.
(2) Informaţiile referitoare la serviciul financiar ce urmeazã a fi prestat trebuie sa fie oferite consumatorului de cãtre furnizor în timp util, corect şi complet, înainte de încheierea unui contract la distanta sau la momentul prezentãrii ofertei, asupra urmãtoarelor elemente:
a) descrierea caracteristicilor esenţiale ale serviciului financiar respectiv;
b) preţul total pe care consumatorul îl are de plãtit pentru achiziţionarea serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile suplimentare ori cheltuielile aferente şi toate tarifele, achitate direct de cãtre consumator ori achitate prin intermediul furnizorului, iar în cazul în care nu poate fi indicat un preţ total precis al serviciului financiar respectiv, furnizorul este obligat sa informeze consumatorul asupra modalitatii de calcul necesare verificãrii costului total;
c) elementele specifice anumitor operaţiuni privind existenta unor riscuri speciale asociate contractãrii serviciilor financiare ori caracteristicile specifice acestora sau referitoare la posibilitatea unei variatii a preţului total în funcţie de pieţele financiare ori bursiere, asupra cãrora furnizorul nu are influenta şi nu poate fi prezentatã o estimare a evoluţiei viitoare raportatã la performanţele statistice precedente;
d) existenta sau posibilitatea existenţei unor taxe şi/sau costuri suplimentare care nu sunt plãtite prin intermediul furnizorului sau impuse de acesta;
e) orice limita de timp sau data pana la care informaţiile furnizate sunt valabile;
f) modalitãţile de plata şi de realizare a plãţii;
g) orice cost suplimentar pentru consumator, rezultat din utilizarea de cãtre acesta a mijloacelor de comunicare la distanta, dacã astfel de costuri adiţionale sunt facturate separat.
(3) Informaţiile referitoare la contractul la distanta ce urmeazã a fi încheiat trebuie sa fie oferite consumatorului de cãtre furnizor în timp util, corect şi complet, înainte de încheierea unui contract la distanta sau la momentul prezentãrii ofertei, asupra urmãtoarelor elemente:
a) existenta sau inexistenta dreptului de denunţare unilaterala prevãzut la art. 9 şi, în situaţia în care acest drept este stipulat, se vor preciza termenul şi condiţiile în care acesta poate fi exercitat, inclusiv o precizare a informaţiilor privind plata sumelor pe care consumatorul poate fi obligat sa le plãteascã potrivit art. 13 alin. (1), precum şi a consecinţelor ce decurg din neexercitarea acestui drept;
b) durata minima pentru care se încheie contractul la distanta, în cazul prestãrii unor servicii financiare cu caracter permanent sau periodic;
c) informarea privind dreptul pãrţilor de reziliere sau de denunţare unilaterala a contractului înainte de termen, în temeiul unei clauze contractuale, inclusiv asupra penalitatilor impuse prin contract, dupã caz;
d) indicarea modalitãţilor practice de exercitare a dreptului de denunţare unilaterala a contractului, între altele şi indicarea adresei la care poate fi expediatã notificarea de denunţare unilaterala a contractului;
e) statul sau statele ale cãror norme sunt avute în vedere de cãtre furnizor ca temei juridic al raportului contractual cu consumatorul, în scopul încheierii unui contract la distanta;
f) orice clauza contractualã prin care este indicatã legea aplicabilã şi/sau instanta competenta în soluţionarea eventualelor litigii între pãrţi;
g) în ce limba sau în care dintre limbile oficiale ale unui stat sunt formulati termenii şi condiţiile contractuale, informaţiile prealabile prevãzute de art. 4, care va fi limba sau limbile în care furnizorul a convenit de comun acord cu consumatorul sa comunice pe durata derulãrii contractului la distanta.
(4) Furnizorul este obligat sa ofere consumatorului, înainte de încheierea unui contract la distanta sau la momentul prezentãrii ofertei, informaţii privind cãile de soluţionare a litigiilor dintre pãrţi, şi anume:
a) posibilitatea apelarii la proceduri extrajudiciare anterioare sesizãrii instanţei de judecata, de cãtre consumator, care are calitatea de parte contractualã, şi, de asemenea, care sunt modalitãţile consumatorului de apelare la aceste proceduri;
b) existenta unor fonduri de garantare sau a altor mecanisme de compensare, altele decât cele prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de <>Legea nr. 297/2004 şi de reglementãrile privind Fondul de compensare a investitorilor emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare în aplicarea <>Legii nr. 297/2004 .
(5) Informaţiile prevãzute la alin. (1)-(4), al cãror scop comercial trebuie sa rezulte fãrã echivoc, vor fi comunicate în mod clar, uşor de înţeles de cãtre consumator, prin orice mijloc adaptat tehnicii de comunicaţie la distanta utilizate, ţinându-se seama de principiile de buna practica comercialã în tranzacţii şi de principiile care guverneazã protecţia minorilor şi a altor persoane lipsite de capacitate de exerciţiu, precum şi de principiile referitoare la bunele moravuri.
ART. 5
(1) În cazul în care mijlocul de comunicaţie la distanta este telefonul sau orice alt mijloc ce implica vorbirea directa, la începutul convorbirii furnizorul are obligaţia de a informa consumatorul, în mod complet, corect şi precis asupra:
a) datelor sale de identificare;
b) scopului comercial al apelului.
(2) Continuarea de cãtre furnizor a convorbirii telefonice este permisã numai cu acordul explicit al consumatorului. În cazul acceptãrii de cãtre consumator a continuãrii convorbirii telefonice, furnizorul are obligaţia de a prezenta urmãtoarele informaţii:
a) identitatea persoanei care a contactat consumatorul din partea furnizorului şi în ce calitate reprezintã furnizorul;
b) descrierea caracteristicilor esenţiale ale serviciului financiar;
c) preţul total pe care consumatorul îl are de plãtit pentru achiziţionarea serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile suplimentare ori cheltuielile aferente şi toate tarifele, achitate direct de cãtre consumator ori achitate prin intermediul furnizorului, iar în cazul în care nu poate fi indicat un preţ total precis al serviciului financiar respectiv, furnizorul este obligat sa informeze consumatorul asupra modalitatii de calcul necesare verificãrii costului total;
d) existenta sau posibilitatea existenţei unor taxe şi/sau costuri suplimentare care nu sunt plãtite prin intermediul furnizorului sau impuse de acesta;
e) existenta sau inexistenta dreptului de denunţare unilaterala prevãzut la art. 9 şi, în situaţia în care acest drept este stipulat, se vor preciza termenul şi condiţiile în care acesta poate fi exercitat, inclusiv o precizare a informaţiilor privind plata sumelor pe care consumatorul poate fi obligat sa le plãteascã potrivit art. 13 alin. (1), precum şi a consecinţelor ce decurg din neexercitarea acestui drept.
(3) Furnizorul este obligat sa informeze consumatorul despre faptul ca orice alte informaţii suplimentare sunt disponibile la cerere şi, totodatã, sa indice natura acestor informaţii. În toate situaţiile furnizorul trebuie sa ofere informaţiile complete atunci când îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin potrivit art. 7.
ART. 6
(1) Informaţiile referitoare la obligaţiile contractuale vor fi comunicate consumatorului în faza precontractuala. Aceste informaţii trebuie sa fie în conformitate cu obligaţiile contractuale rezultate din legea aplicabilã contractului la distanta, în cazul încheierii lui.
(2) În situaţia în care, în legislaţia nationala sau în aceea a Uniunii Europene, referitoare la serviciile financiare, sunt aplicabile dispoziţii speciale care impun o informare prealabilã în favoarea consumatorului, altele decât cele prevãzute de prezenta ordonanta, acestea se aplica în mod corespunzãtor contractului financiar respectiv.
(3) Obligaţia de a-l informa pe consumator ori pe furnizor, potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe, nu poate fi înlãturatã prin invocarea secretului comercial sau profesional şi nu poate fi limitatã sau înlãturatã prin clauze contractuale.
ART. 7
(1) Furnizorul va comunica consumatorului, în totalitate, termenii şi condiţiile contractuale şi informaţiile prevãzute la art. 4 şi 6, în scris, pe hârtie sau pe orice suport durabil disponibil şi accesibil consumatorului, în timp util, înainte ca acesta sa aibã obligaţii rezultate din semnarea unui cotract la distanta sau din acceptarea unei oferte a unui astfel de serviciu financiar la distanta.
(2) În cazul în care, la cererea expresã a consumatorului, contractul a fost încheiat prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanta care nu permit îndeplinirea procedurii prealabile de informare prevãzute la alin. (1), furnizorul îşi va îndeplini obligaţiile ce îi revin, imediat dupã încheierea contractului la distanta.
(3) Pe toatã durata derulãrii contractului, consumatorul are dreptul sa solicite comunicarea condiţiilor şi prevederilor contractuale potrivit alin. (1), pe suport hârtie. Complementar, consumatorul are dreptul de a schimba mijlocul de comunicaţie folosit, exceptând situaţia în care mijlocul ales este incompatibil cu contractul încheiat sau cu natura serviciului financiar furnizat.
ART. 8
Dacã pãrţile nu au convenit altfel, momentul încheierii contractului la distanta privind serviciile financiare îl constituie momentul primirii mesajului de confirmare de cãtre consumator, referitor la comanda sa.
ART. 9
Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la distanta, în termen de 14 zile calendaristice, fãrã penalitãţi şi fãrã a fi necesarã invocarea vreunui motiv. În cazul contractelor la distanta care au ca obiect asigurãrile de viata şi contractele referitoare la operaţiuni privind pensiile individuale, termenul în care consumatorul îşi poate exercita dreptul de denunţare unilaterala este de 30 de zile calendaristice.
ART. 10
Termenul prevãzut la art. 9 începe sa curgã:
a) din ziua încheierii contractului la distanta, cu excepţia cazurilor referitoare la contractul care are ca obiect asigurarea de viata menţionatã la art. 9 şi pentru care acesta va începe sa curgã de la data când consumatorul este informat ca s-a încheiat contractul la distanta; sau
b) din ziua în care consumatorul primeşte termenii şi condiţiile contractuale şi informaţiile în condiţiile prevãzute de art. 7 alin. (1) sau (2), dacã aceasta data este ulterioara datei la care se face referire la lit. a).
ART. 11
(1) Dreptul de denunţare unilaterala a contractului nu se aplica în cazul serviciilor financiare al cãror preţ depinde de fluctuatiile pieţei financiare şi care nu poate fi influentat de furnizor, care pot aparea în perioada de denunţare unilaterala a contractului, cum ar fi serviciile referitoare la:
a) operaţiuni de schimb valutar;
b) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenta mai mica de un an şi certificate de depozit;
c) valori mobiliare;
d) titluri de participare la organisme de plasament colectiv;
e) contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finala în fonduri;
f) contracte forward pe rata dobânzii - FRA;
g) swap-uri pe rata dobânzii, curs de schimb şi acţiuni;
h) optiuni pe orice instrument financiar prevãzut la lit. b)-e), inclusiv contracte similare de decontare finala în fonduri; aceasta categorie include şi optiuni pe curs de schimb şi rata dobânzii.
(2) Dreptul de denunţare unilaterala a contractului nu se aplica:
a) politelor de asigurare de cãlãtorie şi pentru bagaje sau altor poliţe de asigurare pe termen scurt cu o durata de cel mult o luna calendaristicã;
b) contractelor executate integral de ambele pãrţi la cererea expresã a consumatorului, formulatã înainte ca acesta sa-şi exercite dreptul de denunţare unilaterala a contractului;
c) contractelor de credit pentru dobândirea sau pãstrarea dreptului de proprietate asupra terenului ori asupra unei construcţii existente sau proiectate, ori pentru renovarea sau îmbunãtãţirea unei construcţii;
d) contractelor de credit garantate printr-o ipoteca asupra unui bun imobil sau asupra unui drept bazat pe proprietatea unui bun imobil;
e) declaraţiei consumatorului care foloseşte serviciile unui notar sau ale altei instituţii oficiale, sub condiţia ca aceasta sa confirme ca dreptul prevãzut la art. 7 alin. (1) a fost asigurat consumatorului.
(3) Prevederile prezentei ordonanţe, referitoare la dreptul de denunţare, nu se aplica contractelor de credit reglementate de <>art. 8 din Legea nr. 282/2004 privind protecţia dobanditorilor cu privire la unele aspecte ale contractelor purtând asupra dobândirii unui drept de utilizare pe durata limitatã a unor bunuri imobiliare şi de <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanta, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 51/2003 .
ART. 12
(1) În cazul exercitãrii dreptului de denunţare unilaterala a contractului, consumatorul va notifica furnizorul, conform informaţiilor primite de la acesta potrivit art. 4 alin. (3) lit. d), înainte de expirarea termenului prevãzut de art. 9, prin orice mijloc care poate fi probat. Termenul va fi considerat respectat dacã notificarea formulatã pe suport hârtie sau alt suport durabil, disponibil şi accesibil destinatarului, este expediatã înaintea expirãrii termenului în care acest drept poate fi exercitat.
(2) Dacã unui contract la distanta pentru un serviciu financiar încheiat la un anumit moment i se conexeaza un alt contract la distanta pentru servicii oferite de furnizor sau de un terţ pe baza unui contract între terţ şi furnizor, acest contract adiţional la distanta se va rezilia, fãrã plata unor penalitãţi sau costuri suplimentare, dacã consumatorul îşi exercita dreptul sau de denunţare unilaterala prevãzut de art. 9.
ART. 13
(1) În cazul exercitãrii dreptului de denunţare unilaterala a contractului conform art. 9, consumatorului îi poate fi solicitatã achitarea doar a cheltuielilor aferente serviciului deja furnizat, în conformitate cu clauzele contractuale. Executarea contractului poate începe numai dupã ce consumatorul şi-a dat consimţãmântul în acest sens.
(2) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) nu vor putea:
a) sa depãşeascã o suma stabilitã proporţional cu perioada în care serviciul financiar a fost furnizat, raportatã la durata totalã a contractului;
b) sa fie prevãzute ca plata în orice situaţie în care suma respectiva poate fi consideratã ca penalitate.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul denunţãrii contractelor de asigurare consumatorul nu va fi obligat la cheltuieli.
(4) Furnizorul nu poate solicita consumatorului sa plãteascã cheltuielile prevãzute la alin. (1) fãrã a face dovada ca acesta a fost informat în timp util în ceea ce priveşte obligativitatea plãţii acestor cheltuieli, conform art. 4 alin. (3) lit. a). Consumatorul nu poate fi obligat sa efectueze plata dacã furnizorul a început executarea contractului înaintea expirãrii perioadei de denunţare, fãrã existenta unei cereri prealabile a consumatorului sau a unui acord expres al acestuia.
(5) În termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificãrii, furnizorul este obligat sa ramburseze fãrã nici o întârziere orice sume primite conform contractului la distanta, cu excepţia sumelor prevãzute la alin. (1), termen ce curge din ziua în care furnizorul a primit notificarea de denunţare unilaterala a contractului.
(6) Consumatorul este obligat sa restituie furnizorului orice suma şi/sau bunuri ce i-au fost furnizate de acesta, fãrã întârziere, în termen de maximum 30 de zile calendaristice, termen ce curge din ziua în care consumatorul a expediat notificarea de denunţare unilaterala a contractului.
ART. 14
Pentru plãţile efectuate prin intermediul sistemelor moderne de plata de tip card, în cazul în care cardul consumatorului este utilizat în mod fraudulos pentru achitarea serviciilor financiare la distanta, sumele plãtite vor fi recreditate sau restituite consumatorului potrivit reglementãrilor specifice acestor sisteme de plata. În astfel de situaţii consumatorul poate sa solicite anularea tranzacţiei respective, fãrã plata de sume sau penalitãţi suplimentare.
ART. 15
(1) Este interzisã furnizarea de servicii financiare, fãrã o comanda prealabilã, din partea consumatorului, dacã aceasta livrare presupune efectuarea unei plati imediate sau suplimentare ulterioare.
(2) Consumatorul este exonerat de orice obligaţie, în cazul furnizarii de servicii financiare nesolicitate, lipsa rãspunsului consumatorului neavând valoare de consimţãmânt tacit.
ART. 16
Necesita acordul prealabil al consumatorului, exprimat în mod expres, urmãtoarele tehnici de comunicaţie la distanta:
a) sistem automatizat de apel fãrã intervenţie umanã de tipul automatelor de apel;
b) telecopiator sau fax.
ART. 17
(1) Utilizarea altor tehnici de comunicaţie individualã la distanta în afarã celor prevãzute la art. 16 nu este permisã dacã exista un refuz manifestat de consumator.
(2) Cheltuielile de utilizare a tehnicilor de comunicare la distanta în situaţiile prevãzute la art. 16 şi la alin. (1) nu vor fi suportate de cãtre consumator.
ART. 18
(1) Constituie contravenţie încãlcarea prevederilor art. 4, 6 şi 7, referitoare la nerespectarea obligaţiei de informare, şi se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei.
(2) Constituie contravenţie încãlcarea prevederilor art. 13 alin. (5) privind nerespectarea termenelor de rambursare, precum şi ale art. 16 şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 40.000.000 lei.
(3) Constituie contravenţie încãlcarea prevederilor art. 17 şi se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
ART. 19
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 18 se fac la sesizarea consumatorilor sau din oficiu de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(2) Contravenţiilor prevãzute la <>art. 18 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 20
Consumatorii au dreptul de a solicita rezilierea contractului în situaţia în care furnizorul nu respecta prevederile art. 7, fãrã plata de penalitãţi şi fãrã costuri suplimentare.
ART. 21
(1) Contractele pentru furnizarea de servicii financiare la distanta nu pot conţine, chiar cu acordul expres al consumatorului, clauze de renunţare la drepturile prevãzute de prezenta ordonanta.
(2) Consumatorul beneficiazã de protecţia conferita de alin. (1), indiferent de legea aleasã de pãrţi pentru a guverna contractul, dacã locul încheierii contractului este pe teritorul României.
ART. 22
(1) Prevederile prezentei ordonanţe se completeazã, în mod corespunzãtor, cu dispoziţiile <>Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, cu modificãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanta, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 51/2003 , ale <>Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic, cu modificãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 296/2004 privind Codul consumului, ale <>Legii nr. 297/2004 privind piata de capital şi ale reglementãrilor Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare emise în aplicarea acesteia, ale Codului penal, ale Codului comercial, precum şi cu cele ale Codului civil.
(2) Reglementãrile emise în aplicarea prezentei ordonanţe, care vizeazã activitãţile prevãzute de <>Legea nr. 297/2004 , vor fi elaborate de Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor împreunã cu Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
ART. 23
(1) Prevederile prezentei ordonanţe nu ingradesc dreptul consumatorilor de a formula reclamaţii şi sesizãri în apãrarea intereselor lor pentru rezolvarea neintelegerilor legate de încheierea şi executarea contractelor la distanta privind serviciile financiare.
(2) Autoritatea competenta pentru soluţionarea reclamatiilor şi sesizarilor consumatorilor ce decurg din încheierea şi executarea contractelor la distanta privind serviciile financiare este Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor.
ART. 24
(1) Sarcina probei privind îndeplinirea obligaţiilor furnizorului de informare a consumatorului, precum şi sarcina probei existenţei consimţãmântului consumatorului la încheierea contractului şi, dupã caz, la executarea acestuia cad în sarcina furnizorului.
(2) Orice clauza contractualã prin care sarcina probei privind respectarea de cãtre furnizor a unora sau a tuturor obligaţiilor care îi incumba în baza prezentei ordonanţe este atribuitã consumatorului va fi consideratã clauza abuzivã, conform <>Legii nr. 193/2000 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 25
Prezenta ordonanta transpune Directiva nr. 2002/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 septembrie 2002 privind vânzarea la distanta a serviciilor financiare cãtre consumatori şi modificarea Directivei Consiliului nr. 90/619/CEE şi a Directivelor Consiliului nr. 97/7/CE şi 98/27/CE , publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L271 din 9 octombrie 2002.
ART. 26
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor,
Eduard Gabriel Matei

Ministru de stat, ministrul economiei şi comerţului,
Dan Ioan Popescu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 19 august 2004.
Nr. 85.
------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016