Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 83 din 30 august 1999  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 83 din 30 august 1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 423 din 31 august 1999
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. R din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

ART. 1
<>Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 şi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Activitatea organizatã pentru culegerea, prelucrarea, analiza, difuzarea şi constituirea seriilor de date statistice cu caracter demografic, social, economic, financiar, juridic, necesare fundamentarii şi evaluãrii politicilor economice şi sociale, informãrii opiniei publice, elaborãrii cercetãrilor ştiinţifice şi prognozelor, fundamentarii deciziilor guvernamentale şi ale agenţilor economici, transmiterii de date statistice organismelor internaţionale potrivit obligaţiilor asumate de statul roman, precum şi altor categorii de utilizatori interni şi externi, se desfãşoarã cu respectarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe.
(2) Ordonanta privind organizarea statisticii publice se aplica tuturor persoanelor fizice şi juridice care îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul României."

2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Statistica publica în România este organizatã şi coordonata de Comisia Nationala pentru Statistica, organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Guvernului, finanţatã de la bugetul de stat.
(2) Comisia Nationala pentru Statistica este condusã de un preşedinte, ajutat de un vicepreşedinte, ale cãror salarii de baza se stabilesc potrivit legii.
(3) În subordinea Comisiei Naţionale pentru Statistica funcţioneazã direcţiile generale teritoriale de statistica, ca servicii publice descentralizate, finanţate de la bugetul de stat, precum şi editura "Revista Romana de Statistica", finanţatã din venituri extrabugetare.
(4) În scopul formãrii profesionale continue a personalului din sistemul statisticii publice, precum şi al promovãrii unei culturi statistice în sistemul administraţiei publice centrale şi locale, în companii şi societãţi naţionale, regii autonome, societãţi comerciale, în alte unitãţi cu personalitate juridicã de drept public sau privat, se înfiinţeazã, în subordinea Comisiei Naţionale pentru Statistica, Centrul Naţional de Pregãtire în Statistica, finanţat din venituri extrabugetare.
(5) Centrul Naţional de Pregãtire în Statistica are ca obiect de activitate organizarea, promovarea şi coordonarea activitãţilor de formare profesionalã continua în domeniile statisticii, demografiei, economiei, econometriei, sociologiei cantitative şi prelucrãrii electronice a datelor, contribuind la rãspândirea cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice din aceste domenii.
(6) Centrul Naţional de Pregãtire în Statistica poate elibera, în condiţiile legii, diplome educaţionale sau certificate de absolvire, dupã caz, cu evidentierea competentelor dobândite, cu valabilitate nationala.
(7) Formarea profesionalã continua prin Centrul Naţional de Pregãtire în Statistica este asigurata de formatori, specialişti în domeniile prevãzute la alin. (5), din ţara sau din strãinãtate, remuneraţi potrivit legii.
(8) Organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale pentru Statistica şi a Centrului Naţional de Pregãtire în Statistica se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(9) În sensul prezentei ordonanţe, prin servicii de statistica publica se înţelege: Comisia Nationala pentru Statistica şi unitãţile sale subordonate, precum şi compartimentele statistice din cadrul administraţiei publice."

3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Organizarea statisticii publice se întemeiazã pe principiile: autonomiei, confidenţialitãţii, transparenţei, relevantei, proportionalitatii, deontologiei statistice şi raportului cost/eficienta.
(2) Potrivit principiului autonomiei, Comisia Nationala pentru Statistica este autorizata sa stabileascã în mod impartial şi independent, fãrã ingerinţe de pe poziţii de interes ale Guvernului, partidelor politice, grupãrilor etnice, sindicatelor, organizaţiilor patronale şi ale altor organizaţii sau persoane fizice, sistemele de indicatori, nomenclatoarele, clasificarile, metodologiile, tehnicile de înregistrare şi prelucrare, sa publice şi sa difuzeze datele şi informaţiile statistice. Acest principiu implica obligativitatea difuzãrii statisticilor produse tuturor categoriilor de utilizatori, fãrã nici o restrictie şi în condiţii de egalitate, în privinta volumului, calitãţii şi termenelor de difuzare ale acestora.
(3) Potrivit principiului confidenţialitãţii, serviciile de statistica publica şi personalul statistic au obligaţia sa adopte pe parcursul întregii cercetãri statistice - de la înregistrare pana la publicare - mãsuri de protecţie a datelor care se referã la subiecti statistici individuali (persoane fizice sau juridice), date obţinute direct prin cercetãri statistice sau indirect din surse administrative sau alte surse.
(4) Potrivit principiului transparenţei, serviciile de statistica publica sunt obligate sa respecte dreptul furnizorilor de date statistice, utilizatorilor şi al altor categorii de persoane fizice sau juridice interesate în a avea acces la temeiul legal şi scopul organizãrii cercetãrilor statistice, la metodologiile, tehnicile şi metodele folosite la elaborarea informaţiilor statistice şi la modul şi termenele de difuzare a datelor şi informaţiilor statistice.
(5) Potrivit principiului relevantei, serviciile de statistica publica sunt obligate sa producã date şi informaţii statistice conform domeniilor, termenelor şi gradului de detaliere a datelor statistice stabilite în funcţie de evoluţia continua a fenomenelor demografice, economice, sociale şi de mediu.
(6) Potrivit principiului proportionalitatii, serviciile de statistica publica şi personalul statistic au obligaţia sa asigure corelarea între cantitatea de informaţii individuale care se solicita şi cantitatea de informaţii prelucrate care se oferã utilizatorilor.
(7) Potrivit principiului deontologiei statistice, serviciile de statistica publica sunt obligate sa aplice criterii ştiinţifice la selectarea surselor, metodelor şi procedurilor pentru realizarea cercetãrilor statistice şi sa facã cunoscute, într-o forma larg accesibila, sursele de date, sfera de cuprindere, metodologiile de calcul şi gradul de exactitate a rezultatelor.
(8) Potrivit principiului raportului cost/eficienta, serviciile de statistica publica sunt obligate sa limiteze volumul datelor statistice culese de la subiectii statistici, la nivelul care se justifica prin obiectivul cercetãrilor statistice şi în condiţiile utilizãrii optime a resurselor disponibile."

4. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Pentru asigurarea caracterului obiectiv, transparent şi ştiinţific al metodologiilor, indicatorilor, nomenclatoarelor, clasificarilor şi tehnicilor utilizate în activitatea de statistica, precum şi al sistemului de publicaţii, se înfiinţeazã Consiliul de Coordonare a Activitãţii de Statistica. Consiliul are, în principal, ca obiect de activitate analiza şi avizarea strategiei de dezvoltare a sistemului statistic naţional, ale proiectelor de acte normative privind activitatea de statistica, ale rapoartelor de activitate ale Comisiei Naţionale pentru Statistica şi ale Programului anual al cercetãrilor statistice.
(2) Consiliul de Coordonare a Activitãţii de Statistica are urmãtoarea componenta:
- 4 reprezentanţi ai ministerelor şi/sau ai organelor de specialitate în subordinea Guvernului;
- 4 personalitãţi din învãţãmântul superior de specialitate şi din cercetare;
- 3 reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale;
- 3 reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masa;
- 2 reprezentanţi ai patronatului;
- 2 reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale;
- 1 reprezentant al asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor;
- 1 reprezentant al Bãncii Naţionale a României.
Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Statistica este membru de drept.
(3) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitãţii de Statistica sunt numiţi prin decizie a primului-ministru, la propunerea organismelor şi instituţiilor prevãzute la alin. (2), pe o perioada de 2 ani, mandat care poate fi reînnoit.
(4) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitãţii de Statistica beneficiazã de o indemnizaţie de participare la şedinţa, egala cu salariul minim brut pe economie.
(5) Consiliul de Coordonare a Activitãţii de Statistica se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar şi îşi poate constitui grupe de lucru pe domenii statistice, potrivit atribuţiilor sale.
(6) Atribuţiile Consiliului de Coordonare a Activitãţii de Statistica se aproba prin hotãrâre a Guvernului."

5. Partea introductivã a articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Pentru asigurarea datelor şi informaţiilor necesare constituirii seriilor de date statistice, Comisia Nationala pentru Statistica elaboreazã programe de cercetãri statistice la nivel naţional, regiuni statistice, judeţe şi alte structuri teritoriale cuprinzând, în principal, urmãtoarele secţiuni şi domenii:"

6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Programul anual al cercetãrilor statistice, dupã avizarea acestuia de cãtre Consiliul de Coordonare a Activitãţii de Statistica, se aproba prin hotãrâre a Guvernului şi se da publicitãţii."

7. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Serviciile de statistica publica au dreptul, în baza şi cu respectarea prevederilor din prezenta ordonanta, sa solicite şi sa obţinã datele şi informaţiile statistice de la toate persoanele juridice care se afla, deţin capital sub orice forma sau desfãşoarã o activitate de orice fel pe teritoriul României."

8. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Persoanele juridice - regii autonome, companii şi societãţi naţionale, societãţi comerciale indiferent de forma de proprietate, instituţii ale administraţiei publice centrale sau locale, partide politice, organizaţii sindicale, patronale, neguvernamentale şi alte tipuri de organizaţii - sunt obligate sa furnizeze serviciilor de statistica publica, la termenele, perioadele şi în forma solicitatã, datele statistice în conformitate cu metodologia cuprinsã în instrucţiunile emise de Comisia Nationala pentru Statistica în baza prezentei ordonanţe.
(2) Persoanele fizice sunt obligate sa furnizeze serviciilor de statistica publica datele personale şi cele privind gospodãria şi activitatea economicã, necesare efectuãrii recensamintelor şi anchetelor statistice. Datele personale de natura celor privind convingerile ideologice şi religioase, apartenenţa politica, cazierul judiciar, sãnãtatea şi viata intima, pot fi culese şi prelucrate numai cu acordul subiectilor statistici, respectându-se prevederile prezentei ordonanţe referitoare la confidenţialitatea datelor statistice.
(3) Pentru utilizarea datelor personale în scopuri statistice, ştiinţifice sau istorice, serviciile de statistica publica sunt obligate sa asigure stocarea acestora în condiţii de siguranta.
(4) Serviciile de statistica publica sunt autorizate sa efectueze, prin aparatul propriu, cercetãri statistice prin culegerea directa a datelor statistice privind fenomenele economice şi sociale, persoanele juridice de drept public sau privat fiind obligate sa permitã accesul personalului statistic în unitãţile respective şi la documentele de evidenta a datelor primare.
(5) Pentru asigurarea calitãţii datelor statistice comunicate serviciilor de statistica publica, personalul acestora are dreptul sa verifice modul de determinare a datelor raportate şi corespondenta lor cu evidentele deţinãtorilor de date primare, iar în cazul constatãrii unor abateri au obligaţia sa încheie procese-verbale de constatare şi sa aplice prevederile cap. VI din prezenta ordonanta."

9. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Cercetarea fenomenelor şi a proceselor economico-sociale se efectueazã, dupã caz, prin recensaminte, microrecensaminte, monografii statistice, cercetãri statistice selective şi prin alte anchete statistice.
(2) Pentru completarea volumului de date necesare şi reducerea gradului de solicitare a subiectilor statistici, serviciile de statistica publica au acces la datele primare din evidentele administrative ale instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale (bilanţuri contabile, documente de impozitare, registre agricole, registre comerciale, registre de evidenta a populaţiei şi alte forme de evidenta a datelor), inclusiv la datele individuale de identificare, cu respectarea regimului de confidenţialitate a acestora. Datele confidenţiale obţinute din surse administrative se utilizeazã numai în scopuri statistice, fãrã sa afecteze scopurile pentru care ele au fost inital culese."

10. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Cercetãrile statistice de interes naţional, de tipul recensamantului populaţiei şi al locuinţelor, al clãdirilor, exploataţiilor agricole şi animalelor, întreprinderilor, patrimoniului, se aproba prin hotãrâre a Guvernului."

11. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Pentru acoperirea nevoilor de date şi informaţii statistice ale instituţiilor administraţiei publice, Comisia Nationala pentru Statistica, la întocmirea programelor anuale de cercetãri statistice, va tine seama de cerinţele de informare ale acestora."

12. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Pentru domeniile specifice de cercetare statistica aflate în competenta ministerelor şi a altor organe ale administraţiei publice, cum sunt: statistica judiciarã, statistica sanitarã, statistica învãţãmântului, statistica financiarã, statistica somajului, statistica mediului înconjurãtor şi alte statistici, autoritãţile respective au obligaţia de a transmite Comisiei Naţionale pentru Statistica, pe baza de convenţii bilaterale, datele şi informaţiile statistice care urmeazã sa fie incluse în seriile de date statistice, în publicaţiile statistice sau transmise organismelor internaţionale."

13. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Datele utilizate de cãtre serviciile de statistica publica sunt considerate confidenţiale dacã permit identificarea subiectilor statistici, în mod direct sau indirect, dezvaluind astfel informaţii cu caracter individual. Pentru a se stabili dacã un subiect statistic este identificabil se vor avea în vedere toate mijloacele care pot fi utilizate de o terta parte pentru a identifica subiectul statistic respectiv.
(2) Datele statistice confidenţiale nu pot servi ca probe în justiţie sau la stabilirea unor drepturi sau obligaţii pentru subiectii statistici la care se referã.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1), nu sunt considerate confidenţiale datele individuale ale persoanelor juridice referitoare la denumire, adresa, profilul activitãţii, capitalul social, cifra de afaceri şi numãrul de personal, date care îşi vor pãstra caracterul public la nivelul serviciilor de statistica publica, potrivit prevederilor legale."

14. Dupã articolul 14 se introduc articolele 14^1 - 14^3 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 14^1 . - (1) Datele confidenţiale culese de serviciile de statistica publica se utilizeazã numai în scopuri statistice.
(2) Datele statistice rezultate din prelucrarea datelor individuale vor putea fi publicate sau difuzate numai în condiţiile în care identificarea directa sau indirecta a persoanelor fizice sau juridice nu este posibila.
Art. 14^2 . - Datele statistice prelucrate pentru trei sau mai multe persoane fizice sau juridice îşi pierd caracterul confidenţial, dacã datele astfel obţinute nu mai permit identificarea datelor individuale.
Art. 14^3 . - (1) Serviciile de statistica publica sunt obligate sa adopte mãsurile administrative, organizatorice şi tehnice privind asigurarea confidenţialitãţii datelor statistice individuale, prevenirea accesului neautorizat la informaţii, prevenirea difuzãrii distorsionate a datelor statistice şi distrugerii intenţionate sau neautorizate a acestora.
(2) Personalul cuprins în activitatea serviciilor statisticii publice care, potrivit statutului legal, ia cunostinta de conţinutul datelor statistice va fi obligat sa respecte confidenţialitatea acestora. Aceasta prevedere se referã şi la persoanele antrenate temporar în activitate de culegere şi de procesare a datelor şi informaţiilor statistice şi se extinde şi dupã încetarea activitãţii personalului statistic în respectivele posturi."

15. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Datele şi infromatiile statistice reprezintã un bun naţional, accesibil Parlamentului, Presedentiei, Guvernului, instituţiilor administraţiei publice centrale şi locale, partidelor politice, sindicatelor, organizaţiilor patronale, mediilor de informare în masa, unitãţilor de învãţãmânt şi cercetare ştiinţificã, agenţilor economici şi altor persoane juridice, cadrelor didactice, cercetatorilor, studenţilor şi altor categorii de populaţie, în condiţii de impartialitate şi transparenta, cu respectarea confidenţialitãţii datelor.
(2) Datele şi informaţiile statistice obţinute pe baza centralizarii şi prelucrãrii înregistrãrilor cuprinse în programele anuale de cercetãri statistice vor fi transmise în mod gratuit cãtre Parlament, Presedintie, Guvern, ministere şi alte organe de specialitate din subordinea Guvernului ori a ministerelor şi vor fi publicate în volume şi în structuri cat mai largi posibile, pentru a satisface nevoile de informare a utilizatorilor de date statistice şi a populaţiei."

16. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Comisia Nationala pentru Statistica asigura, cu plata, difuzarea datelor şi a informaţiilor statistice cãtre alte categorii de utilizatori prin publicaţii pe suport de hârtie sau electronice şi prin acces direct la rezultatele cercetãrilor stocate în baze de date statistice, în condiţiile specifice ale protecţiei şi confidenţialitãţii datelor şi informaţiilor statistice."

17. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Comisia Nationala pentru Statistica este autorizata sa realizeze cercetãri statistice în afarã celor cuprinse în programul anual aprobat, la cererea unor beneficiari interni sau externi, cu plata pe baza de contract. În acelaşi mod, pe baza rezultatelor cercetãrilor statistice cuprinse în programele anuale de cercetare, Comisia Nationala pentru Statistica poate elabora studii, poate edita şi furniza publicaţii, date şi informaţii statistice din bazele de date statistice.
(2) Sumele încasate din cercetãri statistice sau studii, realizate potrivit prevederilor alin. (1), precum şi cele aferente publicaţiilor statistice şi serviciilor privind furnizarea de informaţii şi date statistice pe suport de hârtie, magnetic sau prin acces direct la bazele de date rãmân la dispoziţia Comisiei Naţionale pentru Statistica şi se gestioneazã în regim extrabugetar.
(3) Din veniturile extrabugetare astfel constituite, Comisia Nationala pentru Statistica poate efectua cheltuieli curente şi de capital, soldul rãmas la finele anului reportandu-se în anul urmãtor, cu aceeaşi destinaţie."

18. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) refuzul sau întârzierea din culpa a transmiterii datelor statistice solicitate potrivit programului aprobat al cercetãrilor statistice;
b) refuzul de a prezenta organelor de control statistic documentele şi evidentele necesare verificãrii datelor statistice;
c) comunicarea de date eronate sau incomplete;
d) neaplicarea mãsurilor dispuse de organul de control statistic;
e) nerespectarea de cãtre personalul serviciilor de statistica publica a dispoziţiilor legale cu privire la pãstrarea caracterului confidenţial al datelor şi informaţiilor statistice individuale, potrivit principiului confidenţialitãţii şi reglementãrilor cuprinse în cap. IV din prezenta ordonanta.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amenda cuprinsã între 10.000.000 lei şi 50.000.000 lei.
(3) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se constata şi amenzile prevãzute la alin. (2) se aplica de cãtre personalul Comisiei Naţionale pentru Statistica anume împuternicit pentru aceasta.
(4) Dispoziţiile privind contravenţiile prevãzute în prezentul articol se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor."

ART. 2
<>Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta ordonanta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Preşedintele Comisiei
Naţionale pentru Statistica,
Victor Dinculescu

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

Ministrul muncii
şi protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu

p. Ministrul educaţiei
naţionale,
Jozsef Koto,
secretar de stat
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016