Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 83 din 25 august 1998  privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 83 din 25 august 1998 privind impunerea unor venituri realizate din Romania de persoane fizice si juridice nerezidente

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 315 din 27 august 1998
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al <>art. 1 pct. 4 lit. f) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

ART. 1
(1) Veniturile realizate de orice persoana fizica sau persoana juridicã nerezidenta din activitãţi desfãşurate pe teritoriul României sau din operaţiuni efectuate cu persoane juridice romane ori cu alte entitãţi autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României, precum şi cu persoane fizice romane autorizate sa desfãşoare, pe cont propriu, activitãţi producãtoare de venit sunt supuse impozitului stabilit prin prezenta ordonanta, indiferent dacã sumele sunt încasate în România sau în strãinãtate.
(2) Persoanele juridice romane sau alte entitãţi autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României, precum şi persoanele fizice romane autorizate sa desfãşoare, pe cont propriu, activitãţi producãtoare de venit sunt denumite în continuare plãtitori de venituri.
(3) În sensul prezentei ordonanţe urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) nerezident înseamnã orice persoana fizica care nu are resedinta sau domiciliul stabil în România sau care nu este prezenta în România pentru o perioada sau perioade care depãşesc în total 183 de zile în orice perioada de 12 luni, începând sau sfârşind în cursul anului calendaristic vizat, precum şi persoanele juridice strãine şi orice alta entitate înregistratã în strãinãtate;
b) dobânzi înseamnã veniturile provenite din titluri de creanta de orice natura, însoţite sau neinsotite de garanţii ipotecare, venituri aferente efectelor publice, titlurilor de creanta sau obligaţiunilor, inclusiv primele şi premiile legate de asemenea efecte, titluri de creanta sau obligaţiuni, precum şi plãţile de natura dobânzilor, în cazul contractelor de leasing. Penalitãţile pentru plata cu întârziere nu sunt considerate dobânzi;
c) comisioane înseamnã plãţile fãcute unui broker, agent comisionar general, intermediar sau altei persoane asimilate acestora pentru serviciile lor în promovarea şi în realizarea de operaţiuni comerciale;
d) redevenţe înseamnã plati de orice fel, inclusiv cele în natura, primite pentru folosirea sau concesionarea oricãrui drept, cum ar fi: drept de autor asupra unei lucrãri literare, artistice sau ştiinţifice, inclusiv asupra filmelor sau benzilor pentru emisiunile de radio sau televiziune, înregistrãri audio sau video, precum şi efectuarea de înregistrãri audio, video; orice brevet, invenţie, inovaţie, licenta, know-how, mãrci de comerţ sau de fabrica, operaţiuni de franchising, desene sau modele, planuri, schite, formule secrete sau procedee de fabricaţie, program de calculator (soft), orice transmisiuni directe sau indirecte prin cablu, relee sau prin satelit, orice echipament industrial, comercial sau ştiinţific, inclusiv pentru utilizarea şi dreptul de a utiliza informaţii şi cunoştinţe referitoare la experienta în domeniul industrial, comercial sau ştiinţific, precum şi orice alte plati pentru utilizarea altor drepturi;
e) venituri obţinute din jocuri de noroc înseamnã premii sau orice câştiguri în bani şi/sau în natura, acordate participanţilor de cãtre orice societate comercialã înregistratã legal în România şi autorizata pe baza de licenta sa organizeze şi sa exploateze jocuri de noroc, fãrã deducerea cheltuielilor efectuate pentru obţinerea acestora.
ART. 2
(1) Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile realizate din România se calculeazã, se retine şi se vãrsa de cãtre plãtitorii de venituri prin aplicarea urmãtoarelor cote de impozit:
a) 10% pentru veniturile din dobânzi plãtite nerezidentilor, cu excepţia dobânzilor plãtite acestor persoane de bãncile înregistrate în România pentru depozitele la vedere şi la termen, pentru certificatele de depozit, precum şi cele aferente oricãrui instrument de economisire al acestora;
b) 15% pentru veniturile din comisioanele plãtite în favoarea nerezidentilor pentru începerea, derularea sau intermedierea unor operaţiuni de comerţ exterior;
c) 15% pentru veniturile provenind din prestãri de servicii de orice natura, precum şi din consultaţii medicale şi operaţii chirurgicale. Aceste prevederi se aplica numai în cazul în care asemenea activitãţi au loc efectiv în România şi dacã nu se desfãşoarã prin intermediul unei baze fixe sau al unui sediu permanent, situat pe teritoriul României;
d) 15% pentru veniturile plãtite nerezidentilor, provenind din transporturi internaţionale aeriene, navale, rutiere şi feroviare, cu urmãtoarele menţiuni:
(i) impozitul se percepe numai de la beneficiarii de venit care au sediul conducerii efective în statele care impun veniturile similare obţinute din acele state de cãtre întreprinderile romane de transport;
(ii) veniturile realizate din România de beneficiarii care au sediul conducerii efective în state care aplica companiilor romane de transport o cota de impozit mai redusã de 15% se vor impune cu cote de impozit la nivelul celor percepute de acele state;
e) 15% pentru veniturile din redevenţe plãtite nerezidentilor;
f) 20% în cazul veniturilor plãtite nerezidentilor pentru activitãţi artistice, distractive sau sportive, desfãşurate în mod independent, al veniturilor realizate din organizarea de concursuri, precum şi al veniturilor plãtite oamenilor de litere, arta şi ştiinţa nerezidenti, ca urmare a activitãţilor de acest gen desfãşurate în mod independent pe teritoriul României;
g) 10% în cazul premiilor în bani şi/sau în natura, acordate la concursurile organizate în orice domeniu, altele decât cele plãtite cu titlu de salarii, şi în cazul veniturilor obţinute din jocuri de noroc de cãtre jucatori, persoane fizice nerezidente, pentru sumele ce depãşesc plafonul stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice. Acest plafon, în cazul jocurilor de noroc, se referã la veniturile obţinute de un jucator de la acelaşi organizator de jocuri într-o singura zi de joc.
(2) Impozitul reglementat prin prezenta ordonanta se calculeazã prin aplicarea cotelor menţionate la art. 2 alin. (1) asupra veniturilor brute plãtite nerezidentilor, transformate în lei la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României, din ziua precedenta celei în care plãtitorul de venit a efectuat ordonanţarea plãţii cãtre nerezident.
ART. 3
Veniturile realizate de nerezidenti din închirierea şi subînchirierea bunurilor mobile şi imobile aflate pe teritoriul României se impun potrivit legislaţiei care reglementeazã impozitarea unor asemenea venituri realizate de persoanele fizice sau juridice romane.
ART. 4
Plãtitorii de venituri prevãzuţi la art. 2 alin. (1) sunt obligaţi ca, în momentul când efectueazã plata venitului la extern, sa prezinte organelor bancare documentul prin care se dispune vãrsarea la bugetul de stat a impozitului datorat sau o declaraţie pe propria rãspundere a persoanei autorizate care a semnat documentul de plata a venitului la extern, atunci când venitul respectiv este exonerat de la impunere în România, potrivit legii.
ART. 5
(1) Dobânzile plãtite la creditele, respectiv împrumuturile externe contractate şi/sau garantate de Guvernul României, de Banca Nationala a României, de unitãţile administrativ-teritoriale, de instituţiile financiare şi de bãncile desemnate ca agent al statului, dobânzile plãtite la creditele externe contractate direct sau prin emisiune de titluri sau obligaţiuni de cãtre bãncile cu capital majoritar de stat, precum şi cele aferente emisiunilor de titluri de stat pe piata interna şi externa de capital sunt scutite de impozit.
(2) Instituţiile financiare şi bãncile desemnate ca agent al statului, potrivit legii, înseamnã instituţiile financiare şi bãncile care contracteazã şi/sau garanteazã în numele şi în contul statului.
ART. 6
(1) Sumele care se reţin potrivit art. 2 constituie impozit definitiv şi se vãrsa la bugetul de stat în aceeaşi zi în care se efectueazã plata venitului supus impunerii, conform prezentei ordonanţe, avându-se în vedere cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României, din ziua precedenta celei în care se efectueazã plata impozitului cãtre bugetul de stat, cu excepţia impozitului reţinut potrivit art. 2 alin. (1) lit. g), care se vãrsa la bugetul de stat de cãtre unitãţile care acorda premii şi câştiguri, în termen de 5 zile de la data acordãrii acestora.
(2) În cazul în care impozitul datorat nu s-a plãtit la termen, se calculeazã majorãri de întârziere potrivit dispoziţiilor legale în materie.
(3) Neretinerea la sursa a impozitului datorat conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi/sau nevãrsarea acestuia la bugetul de stat se sancţioneazã cu o penalitate de 100% din impozitul ce trebuia reţinut şi/sau vãrsat, care va avea regimul juridic şi procedura aplicabile acestui impozit.
ART. 7
Plata impozitului, a majorãrilor de întârziere şi a penalitatilor, care se fac venit la bugetul de stat, se efectueazã în lei.
ART. 8
Constatarea, controlul, urmãrirea şi încasarea impozitului şi a majorãrilor de întârziere aferente, precum şi a penalitatilor reglementate de prezenta ordonanta se efectueazã de cãtre organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor.
ART. 9
(1) Obiectiunile, contestaţiile şi plângerile formulate la actele de control sau de impunere ale organelor prevãzute la art. 8 se soluţioneazã conform dispoziţiilor legale în materie.
(2) În aceleaşi condiţii se soluţioneazã şi obiectiunile, contestaţiile şi plângerile formulate în legatura cu penalitatea prevãzutã la art. 6 alin. (3).
ART. 10
Termenul de prescripţie pentru stabilirea impozitului şi a penalitãţii reglementate de prezenta ordonanta este de 5 ani, socotiţi de la data când trebuia efectuatã plata impozitului sau a penalitãţii, dupã caz.

Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 11
(1) Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplica veniturilor realizate de cãtre persoanele nerezidente din salarii, de cãtre reprezentantele din România ale societãţilor comerciale şi organizaţiilor economice strãine, precum şi de persoanele strãine rezidente în România din activitãţi desfãşurate pe teritoriul acesteia.
(2) Veniturile prevãzute la alin. (1) rãmân supuse impozitului potrivit normelor legale care reglementeazã impunerea unor asemenea venituri.
ART. 12
(1) În situaţia în care exista convenţii pentru evitarea dublei impuneri, sunt aplicabile prevederile acelor convenţii, coroborate cu prevederile art. 5.
(2) Pentru aplicarea prevederilor convenţiilor de evitare a dublei impuneri, beneficiarul venitului va prezenta organelor fiscale din România certificatul de rezidenţã fiscalã, eliberat de organul fiscal din ţara de rezidenţã, prin care sa se ateste ca este rezident al statului respectiv şi ca îi sunt aplicabile prevederile convenţiei de evitare a dublei impuneri.
ART. 13
Formularistica corespunzãtoare referitoare la aplicarea prezentei ordonanţe şi a convenţiilor de evitare a dublei impuneri se aproba prin ordin al ministrului finanţelor.
ART. 14
Prevederile prezentei ordonanţe referitoare la plata în lei a impozitului, la termenul de plata, cele privind stabilirea şi calculul majorãrilor de întârziere, ale penalitãţii de 100% în cazul impozitului nereţinut, precum şi cele referitoare la soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor formulate în legatura cu actele de control şi prescripţia se aplica şi în cazul impozitelor de aceeaşi natura din convenţiile de evitare a dublei impuneri.
ART. 15
Contestaţiile aflate pe rol la organele Ministerului Finanţelor, precum şi plângerile de la instanţele judecãtoreşti competente se soluţioneazã în conformitate cu legislaţia în vigoare la data constatãrii faptei.
ART. 16
Problemele legate de aplicarea unitarã a legislaţiei privind impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice şi juridice nerezidente şi a convenţiilor de evitare a dublei impuneri se soluţioneazã de Comisia centrala fiscalã a impozitelor directe, constituitã în conformitate cu prevederile art. 35 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 17
Prezenta ordonanta intra în vigoare începând cu data de 1 septembrie 1998.
ART. 18
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>Ordonanta Guvernului nr. 47/1997 privind impunerea unor venituri, realizate din România, de persoanele fizice şi juridice nerezidente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997, aprobatã prin <>Legea nr. 180/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi instrucţiunile şi precizãrile date în aplicarea acesteia.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu

Ministrul industriei
şi comerţului,
Radu Berceanu

Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016