Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 8 din 31 ianuarie 1997  privind stimularea cercetarii-dezvoltarii si inovarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 8 din 31 ianuarie 1997 privind stimularea cercetarii-dezvoltarii si inovarii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 14 din 31 ianuarie 1997
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie şi al <>art. 1 lit. d) din Legea nr. 142/1996 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Cercetarea-dezvoltarea şi inovarea sînt prioritati naţionale.
ART. 2
Statul stimuleaza cercetarea-dezvoltarea şi inovarea, precum şi crearea în economie şi societate a unui mediu favorabil difuziei şi absorbtiei inovarii, pentru a asigura dezvoltarea economicã durabila şi creşterea bunastarii şi calitãţii vieţii.
ART. 3
Alocarea de cãtre stat a resurselor financiare în acest scop este prioritate a cheltuielilor bugetare.
ART. 4
Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei este organul administraţiei publice centrale de specialitate în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii, care are rolul şi responsabilitatea de a defini, coordona şi asigura, în principal:
a) planificarea strategica şi obiectivele acesteia;
b) politicile pentru atingerea obiectivelor planificarii strategice;
c) cadrul normativ-metodologic, funcţional, operational şi financiar în care se realizeazã politicile;
d) atribuirea aplicãrii politicilor;
e) monitorizarea, evaluarea şi controlul realizãrii politicilor.
ART. 5
În vederea îndeplinirii rolului sau, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei stimuleaza dialogul cu structurile societãţii civile; în acest sens, acesta se consulta şi stimuleaza implicarea acestor structuri, în mod direct şi activ, inclusiv din punct de vedere financiar, în definirea şi implementarea politicilor în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi al inovarii.
ART. 6
În sensul prezentei ordonanţe, se înţelege:
a) cercetare fundamentalã - activitatea orientata spre dobindirea de cunoştinţe ştiinţifice noi, precum şi spre formularea şi verificarea de noi ipoteze şi teorii, fãrã a avea însã scop comercial sau industrial;
b) cercetare aplicativa - activitatea orientata spre lãrgirea cunoştinţelor cu scopul de a utiliza aceste cunoştinţe pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau servicii, sau pentru a îmbunãtãţi în mod semnificativ produsele, procesele sau serviciile existente;
c) cercetare ştiinţificã - activitãţile de cercetare fundamentalã şi de cercetare aplicativa, privite împreunã;
d) cercetare precompetitiva - activitatea orientata spre transformarea rezultatelor cercetãrii aplicative în planuri, scheme sau documentaţii pentru noi produse, procese sau servicii, chiar dacã acestea sînt destinate vinzarii sau utilizãrii, şi care includ fabricarea modelului experimental şi a primului prototip, care nu pot fi utilizate în scopuri comerciale; cercetarea precompetitiva nu include schimbãrile periodice sau de rutina ale produselor, liniilor de produs, proceselor de fabricaţie, serviciilor sau ale altor activitãţi existente deja, chiar şi în cazul în care aceste schimbãri reprezintã îmbunãtãţiri;
e) cercetare competitivã - activitatea orientata spre transformarea rezultatelor cercetãrii precompetitive în produse, procese şi servicii care pot rãspunde, în mod direct, cererii pieţei; include şi activitãţile de inginerie a sistemelor, de inginerie şi proiectare tehnologicã;
f) dezvoltare tehnologicã - activitãţile de cercetare precompetitiva şi de cercetare competitivã, privite împreunã şi care conţin activitãţile de transfer tehnologic şi valorificare a inventiilor, prin care se realizeazã dezvoltarea, aplicarea şi transferul rezultatelor cercetãrii în economie şi societate şi care au ca scop introducerea şi materializarea de noi produse, procese şi servicii, precum şi perfecţionarea celor existente;
g) cercetare-dezvoltare - activitãţile de cercetare ştiinţificã şi de dezvoltare tehnologicã, privite împreunã;
h) inovarea - ca produs - o noua funcţie sau îmbunãtãţirea ori lãrgirea unei functionalitati a unui produs, proces sau serviciu, în oricare dintre domenii, şi care ar putea ori poate rãspunde cererii pieţei sau care ar putea ori poate genera o noua cerere pe piata;
i) inovarea - ca proces - activitatea care permite apariţia inovarii - ca produs şi care se bazeazã pe un comportament individual, social sau de firma, creativ şi dinamic; inovarea - ca proces include cercetarea-dezvoltarea;
j) transfer tehnologic - activitatea de a disemina informaţii, a explica, a transfera cunoştinţe, a acorda consultanţa şi a comunica, cu persoane care nu sînt experţi în domeniu, despre rezultatele cercetãrii fundamentale, aplicative şi precompetitive într-un asemenea mod, încît creste sansa aplicãrii unor astfel de de rezultate, cu condiţia sa existe un proprietar al rezultatului;
k) valorificare - proces prin care rezultatele cercetãrii competitive ajung sa fie utilizate conform cerinţelor activitãţii industriale sau comerciale;
l) absorbtia inovarii - capacitatea mediului socioeconomic de a ingloba inovarea, în mod deosebit în întreprinderi, a utiliza, a transforma şi a largi cunoştinţele despre rezultatele inovarii, în scopul de a se largi posibilitatea aplicãrii acestor rezultate în noi produse, procese sau servicii;
m) proiect - un scop bine definit, care este prevãzut a fi realizat într-o perioada determinata şi în limitele resurselor alocate, şi cãruia îi este atasat un set de reguli, obiective şi activitãţi;
n) proiect tehnologic inovativ - un proiect prin care o întreprindere poate introduce sau achizitiona o noua tehnologie, utilaj specific, echipament, instalatie, în vederea obţinerii unor produse, procese sau servicii noi, sau imbunatatite, sau prin care se urmãreşte producerea unor noi produse sau servicii, cerute pe piata, sau prin care se adopta un comportament inovativ;
o) tema (în programe de cercetare-dezvoltare) - cadru cu referire la o necesitate, la una sau mai multe discipline în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, la o tehnologie sau la un sector, sau domeniu al societãţii, pentru care se pot defini proiecte;
p) tema (în programe de stimulare a inovarii) - o disciplina a inovarii - ca proces, un set coerent de alternative pentru abordari actuale sau o industrie în care rezultatele unui proiect de inovare pot fi absorbite;
q) program - un set de teme care au legatura între ele şi prin care se urmãreşte implementarea unei politici;
r) politica - direcţie, desfãşurare sau mod de acţiune, adoptate de cãtre Guvern, de cãtre un minister sau de cãtre un alt organ de specialitate al administraţiei publice centrale, precum şi al administraţiei publice locale;
s) conducere de program/proiect - activitatea de a controla un program-proiect prin monitorizarea performantelor şi prin decizie, în baza unui plan predefinit;
t) consultant - persoana fizica sau juridicã, care acorda consultanţa sau servicii profesionale;
u) expert - persoana fizica sau juridicã avînd cunoştinţe, pricepere şi specializare într-un anumit domeniu;
v) organizaţie neguvernamentala - persoana juridicã romana de drept public sau privat, de interes obştesc, nepolitica, fãrã scop lucrativ, recunoscuta, potrivit legii, ca avînd personalitate juridicã, şi care nu este investitã cu exerciţiul autoritãţii de stat şi nici nu face parte din sistemul administraţiei publice;
w) grant - alocatie nerambursabila cãtre persoane fizice, organizaţii neguvernamentale, agenţi economici şi instituţii publice;
x) instrumente financiare - modalitãţi de intervenţie financiarã pentru a reduce riscul pe piata sau pentru alte scopuri, prin oferirea de capital în mod ocazional sau, în mod constant, pe o perioada; astfel de instrumente sînt: grant, subventie, participare la capital, capital de start, capital de risc, microcredit, fond de dezvoltare şi altele asemenea;
y) monitorizare - activitatea de a urmãri, a observa, a mãsura şi a verifica în mod sistematic, precum şi de a concepe mãsurile adecvate pentru a menţine pe calea predefinita o operaţiune, un proces sau altele asemenea.

CAP. 2
Planul naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare

ART. 7
Planul naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, numit în continuare Planul naţional, este instrumentul prin care statul realizeazã politica generalã în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii şi asigura coordonarea acesteia.
Planul naţional, inclusiv evaluarea surselor necesare, este elaborat de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei pe perioade multianuale şi se aproba prin hotãrîre a Guvernului. Planul naţional se evalueaza, se detaliazã anual, iar prevederile anuale se aproba de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, care informeazã Guvernul asupra realizãrii acestuia.
ART. 8
Planul naţional conţine programe de cercetare-dezvoltare şi programe de stimulare a inovarii.
La elaborarea, evaluarea şi detalierea Planului naţional, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei se consulta cu Colegiul Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare şi Inovare, denumit în continuare Colegiul consultativ.
Colegiul consultativ poate avea în componenta reprezentanţi ai comunitãţii ştiinţifice, învãţãmîntului, asociaţiilor de întreprinzãtori, organizaţiilor patronale, asociaţiilor profesionale, asociaţiilor de consumatori, organizaţiilor sindicale, mass-media, asociaţiilor de conducatori ai unor autoritãţi publice locale, instituţiilor financiare, organizaţiilor neguvernamentale experte în dezvoltare localã şi sprijinirea dezvoltãrii sectorului privat, în protecţia mediului şi altele asemenea.
Regulamentul-cadru şi componenta Colegiului consultativ se aproba prin ordin al ministrului cercetãrii şi tehnologiei.
Pentru activitatea desfasurata, membrii Colegiului consultativ şi ai organelor de lucru de pe lîngã acesta sînt remuneraţi la nivelul gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitãţile bugetare.
ART. 9
Prin programele de cercetare-dezvoltare se finanţeazã activitãţile de cercetare ştiinţificã şi de dezvoltare tehnologicã.
Prin programele de stimulare a inovarii se finanţeazã transferul tehnologic, valorificarea şi oricare dintre activitãţile de stimulare a cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii, care fac obiectul politicilor în domeniu.
ART. 10
Obiectivele strategice de interes general urmãrite prin Planul naţional sînt:
a) lãrgirea cunoştinţelor, progresul tehnologic şi creşterea creativitatii, stimularea inovarii;
b) dezvoltarea economicã durabila, sporirea numãrului de locuri de munca şi îmbunãtãţirea condiţiilor de munca şi de viata şi creşterea bunastarii;
c) creşterea competitivitatii produselor şi serviciilor, precum şi a capacitãţii agenţilor economici, în mod deosebit a întreprinderilor mici şi mijlocii, de a exporta, de a acţiona într-un mediu bazat pe concurenta şi de a avea succes pe pieţe globale;
d) dezvoltarea agriculturii şi dezvoltarea ruralã;
e) creşterea ofertei de infrastructuri;
f) dezvoltarea serviciilor publice şi creşterea eficientei acestora;
g) sporirea investiţiei în capitalul uman şi creşterea eficientei acesteia;
h) întãrirea capacitãţii de apãrare nationala;
i) dezvoltarea regionala şi localã, întãrirea coeziunii sociale şi sporirea eficientei integrãrii sociale;
j) creşterea eficientei utilizãrii capitalului natural;
k) conservarea şi apãrarea moştenirii istorice şi artistice naţionale;
l) diseminarea culturii în toate formele acesteia;
m) diversificarea formelor de petrecere a timpului liber în condiţiile creşterii calitãţii vieţii;
n) facilitarea dialogului dintre ştiinţa şi societate şi, pe aceasta baza, sporirea capacitãţii societãţii româneşti de a se adapta la schimbãrile aduse de dezvoltarea ştiinţei şi a noilor tehnologii;
o) protejarea eficienta a grupurilor defavorizate şi creşterea capacitãţii de evitare a excluderii sociale;
p) creşterea capacitãţii de dialog şi comunicare între indivizi şi între gruparile sociale;
q) participarea sporitã a României pe plan internaţional şi creşterea capacitãţii sale de a oferi soluţii proprii sau în cooperare pentru probleme de interes naţional, regional sau global;
r) utilizarea spaţiului, a marilor şi oceanelor, precum şi a energiei nucleare în folosul omenirii.

CAP. 3
Finanţarea

ART. 11
Finanţarea de programe este forma principala de stimulare de cãtre stat a cercetãrii-dezvoltãrii şi inovarii.
ART. 12
Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei prevede anual în bugetul propriu resursele financiare necesare realizãrii politicilor în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi în domeniul stimulãrii inovarii, precum şi alte cheltuieli prevãzute de lege.
În acest scop, în bugetul Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei, la titlul "Transferuri" se înscriu sume de la bugetul de stat pentru Fondul pentru cercetare-dezvoltare şi Fondul pentru stimularea inovarii, denumite, în sensul prezentei ordonanţe, Fonduri.
ART. 13
Fondurile prevãzute la articolul precedent se constituie din resursele alocate de la bugetul de stat pentru realizarea programelor prevãzute în Planul naţional.
Din sumele alocate pentru aceste Fonduri, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei poate efectua cheltuieli şi pentru contractarea unor servicii de consultanţa şi expertiza, pentru realizarea de studii, analize, monitorizari, evaluãri şi alte activitãţi similare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi al inovarii, pentru evaluarea şi controlul conducerii programelor şi proiectelor, precum şi pentru altele asemenea.
Alocaţiile pentru programele multianuale se fac anual.
ART. 14
Programele se finanţeazã din cele doua Fonduri cu titlu de grant, pe baza de contract de finanţare.
La bugetul fiecãrui program pot contribui şi alte surse decît cele de la bugetul de stat.
Programele sînt anuale sau multianuale.
ART. 15
Atribuirea conducerii programelor se face conform normelor metodologice care se aproba prin hotãrîre a Guvernului, la propunerea Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei.
ART. 16
Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei poate atribui conducerea de programe organizaţiilor neguvernamentale şi, dupã caz, agenţilor economici sau instituţiilor publice, în sistem competitional sau în mod direct.
ART. 17
Orice program are un singur conducãtor de program.
ART. 18
Organizaţiile neguvernamentale sau, dupã caz, agenţii economici sau instituţiile publice, care conduc programe, atribuie proiecte pe baza de contract civil sau de contract de finanţare, în sistem competitional sau, dupã caz, în mod direct sau în sistem institutional, avînd dreptul ca o cota-parte din valoarea contractului sa fie prevãzutã şi utilizata pentru acoperirea cheltuielilor proprii ocazionate de realizarea contractului. Cuantumul şi categoriile de cheltuieli, precum şi alte condiţii de acordare a acestei cote-pãrţi se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 19
Orice proiect are un singur conducãtor de proiect.
ART. 20
Proiectele pot fi realizate şi de cãtre una sau mai multe persoane fizice.
În situaţia în care proiectul se atribuie unei persoane fizice, aceasta, în calitate de conducãtor de proiect, trebuie sa fie autorizata sa desfãşoare activitãţi în mod independent, conform Decretului-lege nr. 54/1990, în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, consultantei, expertizei şi altele asemenea.
ART. 21
Programele de stimulare a inovarii pot include în proiecte, la nivel naţional şi local, instrumente financiare destinate stimulãrii directe a întreprinderilor, în special a celor mici şi mijlocii, prin care se valorifica rezultatele cercetãrii-dezvoltãrii, se absoarbe inovarea sau se adopta un comportament de firma inovativa, inclusiv prin parteneriat internaţional şi dezvoltare localã.
ART. 22
Prin programele de stimulare a inovarii se finanţeazã şi proiectele tehnologice inovative.

CAP. 4
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 23
Resursele alocate de la bugetul de stat pentru constituirea Fondurilor prevãzute la titlul "Transferuri" din bugetul Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe, se aloca cãtre şi se contracteazã cu organizaţiile neguvernamentale, agenţii economici, instituţiile publice şi, dupã caz, persoanele fizice prevãzute la art. 20, care conduc programe sau realizeazã proiecte sau pãrţi din acestea, potrivit prezentei ordonanţe, prin exceptarea de la prevederile alin. (1) al <>art. 79 din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.
Prevederile alin. 1 se aplica şi în cazul cheltuielilor menţionate la art. 13 alin. 2 din prezenta ordonanta.
Fondurile menţionate la alin. 1 şi 2 nu se prevãd în mod distinct pe destinatari şi categorii de cheltuieli, prin exceptare de la prevederile art. 38 şi ale <>art. 79 alin. (2) din Legea nr. 72/1996 .
ART. 24
Cheltuielile de capital, efectuate din cele doua Fonduri pentru realizarea unor programe sau proiecte, se supun regimului financiar al cheltuielilor bugetare curente. Aceste cheltuieli nu intra sub incidenta <>art. 22 din Legea nr. 72/1996 .
ART. 25
Normele referitoare la categoriile de cheltuieli pe care Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei le suporta din bugetul sau în vederea realizãrii programelor se vor stabili prin hotãrîre a Guvernului. În norme se vor preciza categoriile şi felurile de cheltuieli care pot fi efectuate astfel încît sa se asigure corespondenta cu cele stabilite în cadrul programelor aparţinînd organismelor externe şi internaţionale la care are acces România, inclusiv cele europene.
ART. 26
Guvernul va aproba, în termen de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, normele metodologice prevãzute la art. 15, elaborate de Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, precum şi cele prevãzute la art. 18 şi 25, elaborate de Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, cu consultarea Ministerului Finanţelor.
ART. 27
În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei va stabili norme metodologice privind modul de acordare a burselor interne de cercetare.
ART. 28
Pentru anul 1997, prevederile art. 8 alin. (1), art. 9, art. 12 lit. a), b) şi c) şi ale <>art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 , astfel cum a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 , cu privire la finanţarea, contractarea şi valorificarea activitãţii de cercetare-dezvoltare, cuprinsã în Programul naţional de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã "ORIZONT 2000", aprobat prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 1.095/1995 , precum şi prevederile <>Hotãrîrii Guvernului nr. 1.096/1995 îşi menţin în continuare valabilitatea.
Fondul de stimulare a inovarii va fi creat şi va funcţiona experimental pînã la sfîrşitul anului 1997.
În cursul anului 1997, pe mãsura elaborãrii şi aprobãrii Planului naţional, se vor finanta în mod experimental unele programe, pînã la limita a 30% din sumele prevãzute, în acest an, pentru activitatea de cercetare-dezvoltare, în bugetul Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei.
ART. 29
Termenele prevãzute în <>Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizãrii şi finanţãrii activitãţii de cercetare-dezvoltare, astfel cum a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 şi, ulterior, modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 44/1996 , se prelungesc dupã cum urmeazã:
- termenul prevãzut la art. 25 alin. (1), pînã la data de 30 septembrie 1997;
- termenul prevãzut la art. 26, pînã la data de 30 mai 1997;
- termenul prevãzut la art. 27, pînã la data de 31 decembrie 1997.
ART. 30
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, articolul 13 alineatul (2) litera j), articolul 22 alineatul (2), precum şi articolul 26 litera f) din <>Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizãrii şi finanţãrii activitãţii de cercetare-dezvoltare, astfel cum a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 , se modifica şi vor avea urmãtorul cuprins:
- art. 13. - (2): ... "j) cheltuieli pentru mobilitatea specialiştilor din activitatea de cercetare-dezvoltare şi inovare".
- art. 22: ... "(2) Rezultatele cercetãrilor concretizate în active tangibile şi intangibile, efectuate şi finalizate din fonduri publice pînã la data de 31 decembrie 1995, al cãror beneficiar este Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, se transfera executantilor prin hotãrîre a Guvernului şi se înregistreazã în evidenta contabila a acestora".
- art. 26.: ... "f) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei va elabora un proiect de hotãrîre a Guvernului privind transferul cãtre executanti a rezultatelor concretizate în active tangibile şi intangibile, efectuate şi finalizate pînã la data de 31 decembrie 1995, conform prevederilor art. 22 alin. (2)".
ART. 31
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, se abroga prevederile art. 1-7, art. 8 alin. (2), art. 11 alin. (2) şi (3), art. 12 lit. d), art. 15 şi ale <>art. 26 lit. a), c) şi d) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizãrii şi finanţãrii activitãţii de cercetare-dezvoltare, astfel cum a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 , precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul cercetãrii şi tehnologiei,
Bujor Bogdan Teodoriu

Ministrul învãţãmîntului,
Virgil Petrescu

-----------------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016