Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 79 din 28 august 2003  privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 79 din 28 august 2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 622 din 30 august 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. II. 3 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. I
Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1
Definiţii

ART. 1
Prezenta ordonanta reglementeazã modalitãţile de control şi de recuperare a sumelor provenite din asistenta financiarã nerambursabila acordatã României de Comunitatea Europeanã, precum şi a sumelor reprezentând fondurile de cofinantare aferente.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) neregula înseamnã orice abatere de la legalitate, regularitate şi conformitate, precum şi orice nerespectare a prevederilor memorandumurilor de finanţare, memorandumurilor de înţelegere, acordurilor de finanţare - privind asistenta financiarã nerambursabila acordatã României de Comunitatea Europeanã -, precum şi a prevederilor contractelor încheiate în baza acestor memorandumuri/acorduri, rezultând dintr-o acţiune sau omisiune a operatorului economic, care, printr-o cheltuiala neeligibila, are ca efect prejudicierea bugetului general al Comunitãţii Europene şi/sau a bugetelor prevãzute la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-f) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, şi la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele publice locale;
b) frauda înseamnã orice acţiune sau omisiune intenţionatã în legatura cu: utilizarea sau prezentarea de declaraţii ori documente false, incorecte sau incomplete, inclusiv faptele penale prevãzute în <>cap. III secţiunea 4^1 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificãrile ulterioare, care au ca efect alocarea/dobândirea, respectiv utilizarea nepotrivita sau incorectã a fondurilor comunitare de la bugetul general al Comunitãţii Europene şi/sau a sumelor de cofinantare aferente de la bugetul de stat, bugetele prevãzute la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-f) din Legea nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003 ; necomunicarea unei informaţii prin încãlcarea unei obligaţii specifice, având acelaşi efect la care s-a fãcut referire anterior; deturnarea acestor fonduri de la scopurile pentru care au fost acordate iniţial;
c) operatorul economic este persoana fizica sau juridicã ori alte organe şi/sau entitãţi constituite potrivit legii;
d) creanţele bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda reprezintã sume de recuperat la bugetul Comunitãţii Europene, la bugetele prevãzute la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-f) din Legea nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003 , ca urmare a utilizãrii necorespunzãtoare a fondurilor comunitare şi a sumelor de cofinantare aferente.

SECŢIUNEA a 2-a
Obiectul controlului şi recuperãrii creanţelor bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda şi autoritãţi competente

ART. 3
(1) În sensul prezentei ordonanţe, activitatea de recuperare consta în exercitarea funcţiei administrative care conduce la stingerea creanţelor bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda şi este reglementatã de prezenta ordonanta, precum şi de actele normative emise în aplicarea acesteia.
(2) Constituie obiect al controlului şi recuperãrii creanţelor bugetare în sensul prezentei ordonanţe sumele plãtite necuvenit din fonduri comunitare şi/sau din cofinantarea aferentã, ca urmare a neregulilor şi/sau fraudei, accesoriile acestora, respectiv dobânzi, penalitãţi de întârziere şi alte penalitãţi, dupã caz, precum şi costurile bancare.
(3) Titlul de creanta este actul/documentul prin care se stabileşte şi se individualizeazã obligaţia de plata privind creanţele bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda, întocmit de organele de inspecţie sau de alte structuri de control abilitate de lege, dupã cum urmeazã:
a) actul/documentul de constatare şi stabilire a obligaţiilor de plata privind creanţele bugetare provenite din sumele plãtite necuvenit din fonduri comunitare şi/sau din sume de cofinantare aferente, ca urmare a neregulilor şi/sau fraudei, precum şi a accesoriilor acestora şi a costurilor bancare, care se emite de cãtre organele de inspecţie ori de cãtre alte structuri de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi alte instituţii abilitate de lege;
b) hotãrârea judecãtoreascã definitiva sau irevocabilã prin care se stabileşte obligaţia de plata privind creanţele bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda;
c) alte documente emise de organele competente, prin care, potrivit legii, se constata şi se individualizeazã creanţele bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda.
ART. 4
(1) Sunt competente sa efectueze controlul şi sa gestioneze recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda, conform prevederilor legale în vigoare referitoare la colectarea creanţelor bugetare, autoritãţile administraţiei publice centrale sau locale şi unitãţile teritoriale ale acestora, dupã caz, precum şi alte instituţii publice abilitate de lege.
(2) Prin documentele prevãzute la art. 3 alin. (3) se stabilesc sumele plãtite necuvenit din fonduri comunitare şi/sau din cofinantarea aferentã, ca urmare a neregulilor şi/sau fraudei, accesoriile acestora, respectiv dobânzi, penalitãţi de întârziere şi alte penalitãţi, dupã caz, precum şi costurile bancare, cadrul legal încãlcat, precum şi persoanele obligate la plata acestora.

SECŢIUNEA a 3-a
Obligaţia şi rãspunderea la plata

ART. 5
(1) Plãtitor al obligaţiei bugetare prevãzute la art. 3 alin. (2) este operatorul economic în calitate de debitor sau persoana care, potrivit legii, îl reprezintã sau care, în numele operatorului debitor, a beneficiat în mod necuvenit de sume din fonduri comunitare şi/sau din fonduri de cofinantare aferente ca urmare a unei nereguli şi/sau fraude.
(2) În cazul în care obligaţia bugetarã rezultatã din nereguli şi/sau frauda nu a fost achitatã de cãtre persoanele prevãzute la alin. (1), sunt obligaţi la plata sumei datorate, dupã caz, în condiţiile legii:
a) instituţia/persoana care îşi asuma obligaţia la plata a debitorului, printr-un angajament de plata sau printr-un alt act încheiat în forma autenticã, cu asigurarea unei garanţii reale la nivelul obligaţiei la plata;
b) alte instituţii/persoane, în condiţiile legii.

CAP. II
Modalitãţi de stingere a creanţelor bugetare

ART. 6
Stingerea creanţelor bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda se realizeazã prin plata voluntara efectuatã de cãtre persoanele prevãzute la art. 5, deducere din declaraţiile de cheltuieli ce vor urma, prin executare silitã ori prin alte modalitãţi prevãzute de lege.
ART. 7
(1) Plata creanţelor bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda, prevãzute la art. 3 alin. (2), constatate şi stabilite de organele de inspecţie sau de alte structuri de control abilitate de lege, se efectueazã de cãtre debitori în conturile indicate de creditorii bugetari, la termenele prevãzute de legislaţia în vigoare referitoare la colectarea creanţelor bugetare.
(2) Obligaţiile de plata ale debitorilor, precum şi accesoriile acestora datorate pentru neplata lor la termen şi costurile bancare se calculeazã şi se plãtesc în lei la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a României, valabil pentru ziua în care se face plata.
ART. 8
(1) Dacã debitorul nu şi-a plãtit în termenul legal de plata creanţele bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda, prevãzute la art. 3 alin. (2), şi dacã aceste creanţe nu au fost stinse în alt mod, organul de executare transmite debitorului o înştiinţare de plata, conform prevederilor legale în vigoare referitoare la colectarea creanţelor bugetare.
(2) În termen de 15 zile de la data comunicãrii înştiinţãrii de plata, debitorul urmeazã sa îşi plãteascã obligaţiile restante sau sa facã dovada stingerii acestora.
ART. 9
(1) Contestarea obligaţiei de plata a creanţelor bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda se face potrivit procedurii reglementate de legislaţia în vigoare privind contestarea obligaţiilor de plata a creanţelor bugetare.
(2) Procedura de recuperare a sumelor plãtite necuvenit din fondurile comunitare şi/sau din sumele de cofinantare aferente, precum şi a accesoriilor acestora şi a costurilor bancare nu influenţeazã în nici un mod exercitarea acţiunii penale în cazul în care neregulile sau fraudele constituie, potrivit legii penale, infracţiuni.
ART. 10
(1) În cazul în care debitorul nu îşi plãteşte de bunãvoie obligaţiile de plata privind creanţele bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda, organele competente vor dispune şi vor duce la îndeplinire mãsurile asiguratorii şi vor efectua procedura de executare silitã în conformitate cu prevederile legale în vigoare referitoare la colectarea creanţelor bugetare.
(2) Pentru creanţele bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda, actul/documentul prevãzut la art. 3 alin. (3), întocmit de organele de inspecţie sau de alte structuri de control abilitate de lege, constituie titlu executoriu în condiţiile legii.
(3) Pentru creanţele bugetare rezultate din nereguli şi/sau frauda asupra cãrora s-a pronunţat instanta judecãtoreascã, executarea silitã se efectueazã în temeiul hotãrârii judecãtoreşti care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
ART. 11
Ministerul Finanţelor Publice şi ceilalţi creditori bugetari care administreazã creanţele bugetare ale bugetelor prevãzute la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-f) din Legea nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003 , prin organele competente, sunt abilitaţi sa efectueze controlul, sa dispunã şi sa ducã la îndeplinire mãsurile asiguratorii şi sa efectueze procedura de executare silitã în condiţiile prevãzute de lege.

CAP. III
Dispoziţii finale

ART. 12
În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, va aproba normele metodologice de aplicare a acesteia, care vor intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
ART. 13
Prezenta ordonanta intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2004.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 28 august 2003.
Nr. 79.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016