Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 75 din 30 august 2001 (*republicata*)  privind organizarea si functionarea cazierului fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 75 din 30 august 2001 (*republicata*) privind organizarea si functionarea cazierului fiscal

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 664 din 23 iulie 2004

______________
*) Republicatã în temeiul <>art. XIV lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor mãsuri financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 540 din 1 septembrie 2001, a fost aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 410/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 493 din 9 iulie 2002 şi ulterior a mai fost modificatã prin:
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 190/2001 pentru modificarea <>art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 848 din 29 decembrie 2001, aprobatã prin <>Legea nr. 228/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 29 aprilie 2002;
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor mãsuri în materie financiar-fiscalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 609/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 930 din 23 decembrie 2003;
- <>Ordonanţa Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor mãsuri financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 116/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 353 din 22 aprilie 2004.


ART. 1
În scopul prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale, precum şi în scopul întãririi administrãrii impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat se organizeazã cazierul fiscal al contribuabililor ca mijloc de evidenţã şi urmãrire a disciplinei financiare a contribuabililor.
ART. 2
În cazierul fiscal se ţine evidenţa persoanelor fizice şi juridice, precum şi a asociaţilor, acţionarilor şi reprezentanţilor legali ai persoanelor juridice, care au sãvârşit fapte sancţionate de legile financiare, vamale, precum şi cele care privesc disciplina financiarã, denumiţi în continuare contribuabili.
ART. 3
(1) Cazierul fiscal se organizeazã de Ministerul Finanţelor Publice la nivel central şi la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti şi al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili.
(2) La nivelul Ministerului Finanţelor Publice se organizeazã cazierul fiscal naţional, în care se ţine evidenţa contribuabililor de pe întregul teritoriu al României, iar la nivelul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, se organizeazã cazierul fiscal local, în care se ţine evidenţa contribuabililor care au domiciliul/sediul în raza teritorialã a acestora.
(3) Cazierul fiscal va fi gestionat atât la nivel naţional, cât şi la nivelul organelor fiscale teritoriale printr-o structurã specializatã care se va constitui în acest sens prin regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Finanţelor Publice.
(4) Prin derogare de la prevederile alin. (2), la nivelul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili se organizeazã cazierul fiscal în care se ţine evidenţa contribuabililor mari cu sediul în municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov.
ART. 4
(1) În cazierul fiscal se înscriu date privind:
a) sancţiuni aplicate contribuabililor pentru sãvârşirea faptelor prevãzute la art. 2, rãmase definitive şi irevocabile potrivit prevederilor legale în vigoare;
b) mãsuri de executare silitã aplicate contribuabililor în legãturã cu faptele prevãzute la art. 2, rãmase definitive şi irevocabile potrivit prevederilor legale în vigoare.
(2) Înscrierea datelor în cazierul fiscal se face pe baza documentelor rãmase definitive şi irevocabile potrivit legislaţiei în vigoare.
ART. 5
Pânã la rãmânerea definitivã a documentelor prevãzute la art. 4 Ministerul Finanţelor Publice va organiza o evidenţã separatã, operativã pentru urmãrirea derulãrii fazelor procedurale prevãzute de lege. Datele sunt supuse secretului fiscal potrivit legii.
ART. 6
(1) Înscrierea datelor prevãzute la art. 4 se face în baza urmãtoarelor documente:
a) extrasele de pe hotãrârile judecãtoreşti definitive, transmise de instanţele judecãtoreşti Ministerului Finanţelor Publice;
b) extrasele de pe deciziile de soluţionare a contestaţiilor rãmase definitive prin neexercitarea cãilor de atac;
c) actele/documentele întocmite de organele fiscale şi vamale din subordinea Ministerului Finanţelor Publice, rãmase definitive, prin care se consemneazã datele şi informaţiile prevãzute la art. 2 şi 4;
d) actele rãmase definitive ale altor organe competente sã constate faptele prevãzute la art. 2 şi sã aplice sancţiuni.
(2) În scopul completãrii cazierului fiscal organele fiscale pot solicita Inspectoratului General al Poliţiei şi unitãţilor teritoriale ale acestuia extras de pe cazierul judiciar al contribuabililor care au sãvârşit faptele prevãzute la art. 2.
(3) Documentele prevãzute la alin. (2) se comunicã în termen de 30 de zile de la data solicitãrii acestora. Pentru aceste solicitãri nu se percep taxe de timbru.
ART. 7
(1) Contribuabilii care au înscrise date în cazierul fiscal se scot din evidenţã dacã se aflã în urmãtoarele situaţii:
a) faptele pe care le-au sãvârşit nu mai sunt sancţionate de lege;
b) a intervenit reabilitarea de drept sau judecãtoreascã constatatã prin hotãrâre judecãtoreascã;
c) nu au mai sãvârşit fapte de natura celor prevãzute la art. 2 într-o perioadã de 5 ani de la data rãmânerii definitive a actului prin care au fost sancţionate aceste fapte;
d) decesul, respectiv radierea contribuabilului.
(2) În cazul în care în cazierul fiscal al contribuabililor aflaţi în una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. a), b) şi c) existã şi alte menţiuni cu privire la alte fapte, se şterg numai menţiunile care impun scoaterea din evidenţã.
ART. 8
(1) Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie în urmãtoarele situaţii:
a) la înfiinţarea societãţilor comerciale de cãtre asociaţi, acţionari şi reprezentanţii legali desemnaţi;
b) la solicitarea înscrierii în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, a asociaţiilor şi fundaţiilor, de cãtre asociaţii sau membrii fondatori ai acestora;
c) la autorizarea exercitãrii unei activitãţi independente de cãtre solicitanţi.
(2) Persoanele fizice şi juridice strãine care nu sunt înregistrate fiscal în România şi se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1) nu au obligaţia sã prezinte certificatul de cazier fiscal, fiind suficientã declaraţia autenticã pe propria rãspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, dupã caz, din care sã rezulte cã nu au datorii fiscale.
(3) Judecãtorul delegat, instanţele şi organele competente nu dispun, respectiv nu autorizeazã desfãşurarea de activitãţi în formele menţionate la alin. (1), în cazul în care în cazierul fiscal existã înscrise fapte de naturã penalã.
(4) Certificatele de cazier fiscal se vor elibera dupã 6 luni de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.
(5) La solicitarea motivatã a organelor de urmãrire penalã şi a instanţelor judecãtoreşti Ministerul Finanţelor Publice va furniza informaţii din cazierul fiscal al contribuabililor aflaţi în curs de urmãrire sau de judecatã.
(6) În baza acordurilor fiscale internaţionale Ministerul Finanţelor Publice poate furniza autoritãţilor fiscale competente din statele partenere, la cerere, informaţii din cazierul fiscal al contribuabililor.
ART. 9
(1) Certificatul de cazier fiscal este valabil 15 zile de la data emiterii şi numai în scopul în care a fost eliberat.
(2) Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face în termen de 10 zile lucrãtoare de la data solicitãrii eliberãrii.
(3) Pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal se percepe o taxã în sumã de 50.000 lei.
(4) La cerere, pentru situaţii de urgenţã, certificatul de cazier fiscal poate fi eliberat în 5 zile lucrãtoare, cu plata unei taxe în sumã de 200.000 lei.
(5) Taxele prevãzute la alin. (3) şi (4) se fac venit la bugetul de stat.
ART. 10
(1) Contribuabilii care figureazã în evidenţa cazierului fiscal pot cere rectificarea datelor înscrise, dacã acestea nu corespund situaţiei reale ori înregistrarea lor nu s-a fãcut cu respectarea dispoziţiilor legale.
(2) Cererea de rectificare, însoţitã de acte doveditoare, se adreseazã unitãţii fiscale care a emis certificatul de cazier fiscal.
(3) Organele fiscale vor comunica contribuabililor modul de soluţionare a cererii de rectificare în termen de 30 de zile de la data depunerii acesteia.
(4) Organele fiscale sunt obligate sã verifice susţinerile contribuabililor şi, dacã constatã cã în cazierul fiscal s-a fãcut o înregistrare greşitã, iau mãsuri de rectificare a datelor şi comunicã sau elibereazã un nou certificat de cazier fiscal în locul celui contestat.
(5) Certificatul de cazier fiscal eliberat în condiţiile alin. (4) este scutit de taxa de timbru.
ART. 11
(1) Contribuabilii cãrora li s-a respins cererea de rectificare pot introduce contestaţie în termen de 30 de zile de la comunicare. Contestaţia se poate introduce şi în cazul în care eroarea înregistrãrii în cazierul fiscal nu se datoreazã organelor fiscale.
(2) Contestaţia se soluţioneazã de cãtre tribunal, Secţia de contencios administrativ în a cãrei razã teritorialã îşi au domiciliul sau sediul contribuabilii, fãrã procedura prealabilã.
(3) Contestaţia este scutitã de taxa de timbru.
(4) Hotãrârea prin care se soluţioneazã contestaţia este definitivã şi irevocabilã.
(5) În caz de admitere a contestaţiei instanţa va trimite o copie de pe hotãrârea organului fiscal în vederea rectificãrii cazierului fiscal.
ART. 12
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonanţe de cãtre funcţionarii publici din cadrul structurilor specializate ale Ministerului Finanţelor Publice, împuterniciţi sã exercite atribuţii legate de gestionarea cazierului fiscal, atrage rãspunderea administrativã, disciplinarã, civilã sau penalã, dupã caz.
ART. 13
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii de aprobare a acesteia şi se aplicã faptelor constatate prin acte încheiate începând cu aceastã datã, chiar dacã faptele au fost sãvârşite în perioade anterioare intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, dacã la acel moment ele au fost comise cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare la acea datã.
ART. 14
(1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe Guvernul va aproba norme metodologice prin care se vor stabili faptele care se vor înscrie în cazierul fiscal al contribuabilului, procedura de solicitare şi de eliberare a certificatului de cazier fiscal şi a informaţiilor din cazierul fiscal.
(2) Procedura de eliberare a certificatului de cazier fiscal, a cãrui prezentare este obligatorie la înfiinţarea societãţilor comerciale pentru persoanele prevãzute la art. 8 alin. (1), va fi convenitã prin protocol încheiat între Ministerul Finanţelor Publice - Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã şi Ministerul Justiţiei - Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, pânã la data de 31 martie 2004.
ART. 15
Modelul formularisticii necesare pentru solicitarea şi comunicarea datelor înscrise în cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare şi acces la informaţiile din cazierul fiscal se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016