Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 70 din 28 august 1997  privind controlul fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 70 din 28 august 1997 privind controlul fiscal

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 227 din 30 august 1997
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Controlul fiscal cuprinde ansamblul activitãţilor care au ca scop verificarea sinceritatii declaraţiilor, precum şi verificarea corectitudinii şi exactitatii îndeplinirii, conform legii, a obligaţiilor fiscale de cãtre contribuabili.
ART. 2
Sunt supuşi controlului fiscal, potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe, contribuabilii persoane fizice şi juridice, romane şi strãine, precum şi asociaţii fãrã personalitate juridicã, cãrora le revin, potrivit reglementãrilor legale în vigoare, obligaţii fiscale.
ART. 3
Obligaţiile fiscale cuprind:
a) obligaţia de declarare a bunurilor, a veniturilor impozabile sau, dupã caz, a impozitelor datorate;
b) obligaţia de calculare, de înregistrare în evidentele contabile şi de plata la termenele legale a impozitelor;
c) obligaţia de calculare, de înregistrare în evidentele contabile şi de plata la termenele legale a impozitelor care se realizeazã prin stopaj la sursa;
d) orice alte obligaţii care revin contribuabililor în aplicarea şi executarea legilor fiscale.
ART. 4
În sensul prezentei ordonanţe, prin impozite se înţelege sumele datorate, potrivit legii, bugetului de stat şi bugetelor locale, precum şi orice alte sume care constituie venituri de natura fiscalã, a cãror administrare revine Ministerului Finanţelor.
ART. 5
Controlul fiscal se exercita de cãtre Ministerul Finanţelor şi unitãţile sale teritoriale, prin aparatul fiscal şi organele de control financiar abilitate de lege, denumite în continuare organe fiscale.
Angajaţii organelor fiscale îndeplinesc o funcţie ce implica exerciţiul autoritãţii de stat.
Organizarea, competenta teritorialã şi atribuţiile aparatului fiscal se aproba de cãtre ministrul finanţelor.

CAP. 2
Drepturile şi obligaţiile organelor fiscale

ART. 6
În exercitarea atribuţiilor ce le revin, organele fiscale au dreptul:
a) sa examineze orice înscrisuri, documente, registre sau evidente contabile ale contribuabililor care pot fi relevante pentru stabilirea corecta a impozitelor datorate şi pentru modul de respectare a obligaţiilor fiscale de cãtre aceştia;
b) sa solicite contribuabililor toate informaţiile, justificãrile sau explicaţiile referitoare la declaraţiile sau documentele supuse controlului. În cazul în care se solicita rãspunsul în scris, contribuabilii sunt obligaţi sa furnizeze informaţiile respective în termen de 3 zile de la primirea solicitãrii;
c) sa solicite prezenta contribuabililor sau reprezentanţilor legali ai acestora la sediul unitãţii fiscale. Solicitarea se face în scris şi cuprinde, în mod obligatoriu, data, ora şi locul intalnirii, precum şi scopul acesteia. Solicitarea se comunica contribuabilului cu cel puţin 10 zile înaintea datei fixate pentru intalnire;
d) sa facã constatãri faptice cu privire la natura activitãţilor producãtoare de venituri impozabile sau pentru indentificarea obiectelor sau surselor impozabile;
e) sa ridice extrase sau sa facã copii de pe oricare înscris, document sau înregistrare contabila;
f) sa retina, în scopul protejãrii impotriva înstrãinãrii sau distrugerii, în schimbul unei dovezi scrise şi semnate de organul fiscal, orice document sau orice element material care poate constitui o proba sau o dovada referitoare la determinarea impozitelor datorate de cãtre contribuabil, pe o perioada de maximum 30 de zile. În cazuri excepţionale, cu aprobarea conducerii organului fiscal, perioada de reţinere poate fi prelungitã pana la 90 de zile;
g) sa între, în prezenta contribuabilului sau a reprezentantului legal al acestuia, ori în prezenta unei alte persoane desemnate de contribuabil, în orice incinta de afaceri a contribuabilului sau în orice alte incinte sau locuri în care exista bunuri impozabile sau se desfãşoarã activitãţi producãtoare de venituri. Accesul este permis în cursul programului normal de lucru al contribuabilului, iar în afarã acestuia, numai cu autorizarea scrisã a conducerii organului fiscal şi cu acordul contribuabilului;
h) sa între în încãperile care reprezintã domiciliul sau resedinta unei persoane fizice, cu consimţãmântul scris al acesteia. În caz de refuz, organul fiscal va solicita autorizarea instanţei judecãtoreşti competente, aplicându-se dispoziţiile Codului de procedura civilã privind ordonanta preşedinţialã.
ART. 7
În cazul în care evidentele contabile sau orice alte evidente sunt ţinute cu ajutorul sistemelor de prelucrare automatã a datelor, controlul se poate exercita asupra ansamblului informaţiilor, datelor şi prelucrarilor informatice care concura, direct sau indirect, la obţinerea rezultatelor contabile sau fiscale şi la elaborarea declaraţiilor, precum şi asupra documentaţiei referitoare la analiza, programarea şi executarea prelucrarilor.
ART. 8
În scopul determinãrii modului de respectare a obligaţiilor fiscale ce revin contribuabililor şi al stabilirii exacte a impozitelor datorate, organele fiscale sunt în drept sa solicite informaţii de la:
- persoane fizice sau juridice care deţin în pãstrare sau administrare bunuri sau sume de bani ale contribuabililor sau care au relaţii de afaceri cu aceştia;
- organe ale administraţiei publice centrale şi locale, instituţii publice sau de interes public;
- instituţii publice sau private care înregistreazã, sub orice forma, încheierile de contracte, circulaţia mãrfurilor pe cãile de comunicaţie de orice fel, evidenta populaţiei sau a bunurilor, exploatarea proprietãţilor şi alte asemenea.
Persoanele, organele, instituţiile menţionate mai sus sunt obligate ca, în termenul specificat în solicitare, sa furnizeze informaţiile şi sa punã la dispoziţia organelor fiscale actele, evidentele şi datele respective.
Toate actele, datele şi informaţiile obţinute de organele fiscale în modul prevãzut în prezentul articol vor face parte din dosarul fiscal al contribuabilului şi vor putea fi luate în considerare la recalcularea impozitelor datorate de acesta.
ART. 9
În cazuri temeinic justificate, organele fiscale pot solicita persoanelor, potrivit competentelor teritoriale, sa facã declaraţii sau sa prezinte documente, considerate necesare pentru a stabili dacã persoana în cauza are sau nu calitatea de contribuabil.
ART. 10
Organele fiscale au obligaţia sa exercite controlul fiscal în asa fel încât sa afecteze cat mai puţin desfãşurarea activitãţilor curente ale contribuabililor.
Pe intreaga durata a controlului fiscal, organele fiscale au obligaţia de a acţiona cu profesionalism, dovedind corectitudine şi obiectivitate în relaţiile cu contribuabilii controlati şi cu celelalte persoane cu care vin în contact pe parcursul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu.
ART. 11
În baza constatãrilor efectuate ca urmare a acţiunilor de control, Ministerul Finanţelor are dreptul:
a) sa stabileascã în sarcina contribuabililor diferenţe de impozite, precum şi sa calculeze majorãri de întârziere pentru neplata la termenele legale a impozitelor datorate;
b) sa constate contravenţiile şi sa aplice amenzile prevãzute de legile fiscale;
c) sa dispunã mãsurile necesare îndeplinirii corecte, de cãtre contribuabili, a obligaţiilor fiscale ce le revin.

CAP. 3
Drepturile şi obligaţiile contribuabililor

ART. 12
Pe intreaga durata a controlului fiscal contribuabilii au dreptul:
a) sa fie informati asupra desfãşurãrii controlului şi asupra eventualelor situaţii neclare;
b) sa fie primii solicitati, în cazul în care sunt disponibili, pentru a furniza informaţii, explicaţii şi justificãri;
c) sa beneficieze de asistenta de specialitate;
d) sa fie protejati pe linia secretului fiscal.
ART. 13
Contribuabilii sunt obligaţi sa punã la dispoziţia organelor fiscale toate documentele tehnico-operative şi contabile, evidentele şi orice fel de înscrisuri care stau la baza calculãrii corecte şi în cuantumul legal a impozitelor datorate.
Neprezentarea, cu rea-credinţa, a documentelor cu ocazia controlului fiscal efectuat la sediul, respectiv resedinta sau domiciliul contribuabilului sau la sediul organului fiscal, nu vor fi luate în considerare ulterior, cu ocazia soluţionãrii eventualelor obiecţiuni, contestaţii şi plângeri impotriva actelor de control.
ART. 14
Contribuabilii care, potrivit legii, organizeazã şi conduc contabilitatea proprie, sunt obligaţi sa pãstreze evidentele contabile, precum şi documentele justificative pe baza cãrora s-au fãcut înregistrãrile contabile, la sediul social declarat cu ocazia autorizãrii şi înregistrãrii la organul fiscal, pana la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului organelor fiscale de a stabili diferenţe de impozite.
Evidentele contabile şi documentele justificative se pãstreazã şi se arhiveaza într-un mod adecvat, care sa permitã desfãşurarea normalã a controlului fiscal.
ART. 15
Mãsurile dispuse ca urmare a controlului fiscal pot fi contestate de cãtre contribuabili, potrivit legii.
ART. 16
Contribuabilii sau, dupã caz, reprezentanţii legali ai acestora sunt obligaţi sa coopereze la desfãşurarea în condiţii optime a controlului fiscal, prin respectarea drepturilor organelor fiscale şi acordarea sprijinului necesar în exercitarea acestor drepturi.

CAP. 4
Reguli de procedura

ART. 17
Controlul fiscal se desfãşoarã la sediul, domiciliul ori resedinta contribuabilului, sau la sediul organului fiscal, dupã caz.
Controlul fiscal se poate desfasura şi în oricare alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul, acesta din urma având, în acest caz, obligaţia asigurãrii condiţiilor şi documentelor necesare derulãrii normale a acţiunii de control.
ART. 18
Timpul afectat efectuãrii controlului fiscal prevãzut la art. 17 este stabilit de cãtre organele fiscale în funcţie de obiectivele controlului şi nu poate fi mai mare de 3 luni.
ART. 19
Controlul fiscal la sediul contribuabilului sau în alt loc stabilit de comun acord cu acesta se efectueazã o singura data pentru fiecare impozit şi pentru fiecare perioada supusã impozitãrii.
Prin excepţie de la prevederile alin. 1, conducãtorul organului fiscal competent poate decide reverificarea unei anumite perioade dacã, de la data încheierii controlului fiscal şi pana la împlinirea termenului de prescripţie prevãzut de prezenta ordonanta, apar date suplimentare, necunoscute organului fiscal la data efectuãrii controlului, care influenţeazã sau modifica rezultatele acestuia.
ART. 20
Rezultatele controlului fiscal se consemneazã obligatoriu în procese-verbale de control, note de constatare, procese-verbale de constatare a contravenţiilor, note unilaterale.

CAP. 5
Prescripţia dreptului de a stabili diferenţe de impozite

ART. 21
Dreptul organelor fiscale de a stabili diferenţe de impozite şi majorãri de întârziere pentru neplata în termen a acestora, precum şi de a constata contravenţii şi a aplica amenzi şi penalitãţi pentru faptele a cãror constatare şi sancţionare sunt, potrivit legii, de competenta organelor fiscale, pentru o perioada impozabilã, se prescrie dupã cum urmeazã:
a) în termen de 5 ani de la data la care a expirat termenul de depunere a declaraţiei pentru perioada respectiva;
b) în termen de 5 ani de la data ultimului termen legal de plata a impozitului, în cazul în care legea nu prevede obligaţia depunerii declaraţiei;
c) în termen de 5 ani de la data comunicãrii, cãtre contribuabil, a impozitului stabilit de organele fiscale în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 22
Termenele de prescripţie prevãzute la art. 21 se întrerup:
a) în cazurile şi în condiţiile stabilite de lege pentru întreruperea termenului de prescripţie a dreptului la acţiune;
b) la data depunerii de cãtre contribuabil a declaraţiei fiscale, dupã expirarea termenului legal de depunere a acesteia;
c) la data efectuãrii, de cãtre contribuabil, a unui act voluntar de recunoaştere a impozitului datorat, inclusiv plata integrala sau parţialã a acestuia;
d) la data comunicãrii, cãtre contribuabil, a unor diferenţe de impozit stabilite de organele fiscale ca urmare a acţiunilor de control.
ART. 23
Termenele de prescripţie prevãzute la art. 21 se suspenda:
a) în cazurile şi în condiţiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescripţie a dreptului la acţiune;
b) pe timpul cat contribuabilul se sustrage, cu rea-credinţa, de la efectuarea controlului fiscal;
c) cat timp contribuabilul, ca urmare a dispoziţiilor organelor fiscale, remediaza deficientele sau indeparteaza cauzele care impiedica desfãşurarea controlului fiscal.
ART. 24
Impozitele şi diferenţele de impozite declarate sau recunoscute în orice mod de cãtre contribuabil, dupã împlinirea termenelor de prescripţie, se considera legal stabilite şi datorate.
ART. 25
Termenul de prescripţie pentru stabilirea impozitelor şi a diferenţelor de impozite este de 10 ani, în caz de evaziune fiscalã.

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 26
Constituie contravenţii, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa constituie infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) nefurnizarea de cãtre contribuabil, sau de cãtre persoana imputernicita legal sa îl reprezinte, a informaţiilor, justificarilor sau explicatiilor solicitate de organele fiscale;
b) neprezentarea contribuabililor sau reprezentanţilor legali ai acestora la sediul unitãţii fiscale la data, ora şi locul fixate, la solicitarea scrisã a organului fiscal;
c) refuzul contribuabilului de a permite accesul organului fiscal în sediul sau de afaceri sau în oricare alte locuri în care exista bunuri impozabile sau în care acesta desfãşoarã activitãţi producãtoare de venituri, în vederea exercitãrii controlului fiscal;
d) nefurnizarea de cãtre persoanele, organele şi instituţiile prevãzute la art. 8, în termenul stabilit de organele fiscale, a informaţiilor, actelor, evidentelor şi datelor solicitate;
e) netinerea evidentelor contabile şi a documentelor justificative la sediul social declarat sau pãstrarea acestora în condiţii improprii desfãşurãrii controlului fiscal.
Contravenţiile prevãzute în prezentul articol se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
1. cele de la lit. a) şi b), cu amenda de la 100.000 lei la 1.000.000 lei, ce se suporta de cãtre persoanele fizice vinovate;
2. cele de la lit. c), cu amenda de la 100.000 lei la 1.000.000 lei;
3. cele de la lit. d) şi e), cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele fiscale.
Prevederile prezentului articol se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind constatarea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25 şi 26.

CAP. 7
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 27
Controalele fiscale în curs la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se vor continua potrivit dispoziţiilor acesteia, actele îndeplinite anterior rãmânând valabile.
Termenele în curs la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se calculeazã dupã normele legale în vigoare la data când au început sa curgã.
ART. 28
Prezenta ordonanta se completeazã cu dispoziţiile referitoare la exercitarea controlului fiscal, cuprinse în reglementãrile legale în vigoare, în mãsura în care acestea nu contravin prezentei.
ART. 29
În aplicarea prezentei ordonanţe, Ministerul Finanţelor va emite instrucţiuni de aplicare aprobate prin ordin al ministrului, care se vor publica în Monitorul Oficial al României.
ART. 30
Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
ART. 31
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga:
- <>art. 26 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, cu modificãrile ulterioare;
- <>art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 18 decembrie 1995, cu modificãrile ulterioare;
- <>art. 20 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import şi din ţara, precum şi impozitul la titeiul din producţia interna şi gazele naturale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 11 decembrie 1995, cu modificãrile ulterioare;
- <>art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 26/1995 privind impozitul pe dividende, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 30 august 1995, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 101/1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 21 noiembrie 1995;
- <>art. 32 din Decretul nr. 153/1954 privind impozitul pe veniturile populaţiei, publicat în Buletinul Oficial, nr. 22 din 11 mai 1954, cu modificãrile ulterioare;
- pct. 7 din anexa la <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1992 privind modul de desfãşurare şi impozitare a activitãţii de taximetrie auto, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209 din 14 august 1992, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 114/1992 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 30 noiembrie 1992, cu modificãrile ulterioare;
- orice alte dispoziţii contrare prezentei ordonanţe, referitoare la prescripţia dreptului organelor fiscale de a stabili diferenţe de impozite şi majorãri de întârziere, precum şi de a constata contravenţii şi a aplica amenzi pentru faptele a cãror constatare şi sancţionare sunt, potrivit legii, de competenta acestora.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
--------------
Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016