Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 7 din 30 ianuarie 2003 (*republicata*)  privind utilizarea in scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 7 din 30 ianuarie 2003 (*republicata*) privind utilizarea in scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 388 din 9 mai 2005
_____________
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 321/2003 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 7/2003 privind utilizarea în scopuri exclusiv paşnice a energiei nucleare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 15 iulie 2003, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Ordonanţa Guvernului nr. 7/2003 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 1 februarie 2003.

CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Promovarea şi utilizarea energiei nucleare în scopuri exclusiv paşnice constituie prioritãţi naţionale în contextul aplicãrii programelor de dezvoltare durabilã a societãţii. Activitãţile din domeniul nuclear se desfãşoarã cu respectarea standardelor de securitate nuclearã în vederea asigurãrii unei protecţii corespunzãtoare a personalului de exploatare, populaţiei, proprietãţii şi a mediului.
ART. 2
Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie promovarea şi organizarea activitãţilor din domeniul nuclear pentru asigurarea resurselor de energie nuclearã, prin stimularea cercetãrii, dezvoltãrii şi utilizãrii aplicaţiilor nucleare în scopuri paşnice.
ART. 3
Activitãţile din domeniul nuclear supuse prevederilor prezentei ordonanţe sunt urmãtoarele:
a) cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã în domeniul energiei nucleare;
b) cercetarea, experimentarea, proiectarea, amplasarea, construcţia, montajul, punerea în funcţiune, exploatarea, modificarea, importul, exportul, conservarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
c) prospectarea, explorarea, exploatarea şi prepararea minereurilor de uraniu şi toriu pentru obţinerea concentratului tehnic;
d) conservarea şi închiderea minelor de uraniu, dezafectarea haldelor şi depozitelor de steril cu conţinut scãzut de uraniu;
e) producerea, furnizarea, tratarea, prelucrarea, utilizarea, depozitarea, transportul, tranzitul, importul şi exportul materialelor nucleare şi radioactive, inclusiv ale combustibilului nuclear, apei grele şi tritiului;
f) colectarea, tratarea, condiţionarea, transportul, depozitarea temporarã şi definitivã a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat;
g) evidenţa şi controlul materialelor nucleare şi radioactive, instalaţiilor nucleare şi radiologice, inclusiv ale materialelor de interes nuclear, aflate pe teritoriul României;
h) protecţia fizicã a instalaţiilor nucleare şi radiologice;
i) managementul calitãţii, securitatea nuclearã, protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietãţii;
j) managementul accidentului nuclear şi/sau urgenţei radiologice în interiorul şi/sau în afara unei instalaţii nucleare ori radiologice, inclusiv pregãtirea şi specializarea permanentã a personalului implicat;
k) informarea şi educarea populaţiei şi dezvoltarea relaţiilor cu mass-media privind desfãşurarea activitãţilor nucleare în scopuri paşnice;
l) cercetarea ştiinţificã în scopul aplicãrii tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în economie şi în viaţa socialã;
m) elaborarea reglementãrilor la nivel naţional în domeniul nuclear;
n) dezvoltarea relaţiilor de cooperare internaţionalã privind proiectele şi/sau programele nucleare;
o) asigurarea pentru incidente şi accidente nucleare şi evaluarea daunelor în caz de accident nuclear şi/sau urgenţã radiologicã;
p) producerea, furnizarea, tratarea, utilizarea, depozitarea temporarã sau definitivã, dupã caz transportul, tranzitul, importul şi exportul dispozitivelor generatoare de radiaţii, al surselor radioactive deschise şi închise.

CAP. II
Desfãşurarea activitãţilor nucleare
ART. 4
Activitãţile prevãzute la art. 3 sunt activitãţi de interes naţional şi pot fi desfãşurate numai în conformitate cu reglementãrile naţionale şi cu acordurile internaţionale la care România este parte.
ART. 5
Amplasarea, construcţia, transferul de proprietate şi dezafectarea reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare, precum şi a depozitelor definitive de deşeuri radioactive şi combustibil nuclear uzat se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. III
Planul nuclear naţional
ART. 6
În România activitãţile din domeniul nuclear se desfãşoarã conform Planului nuclear naţional, denumit în continuare PNN, elaborat în baza Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear şi a Planului de acţiune.
ART. 7
În vederea armonizãrii politicilor în domeniul nuclear şi monitorizãrii implementãrii PNN se înfiinţeazã Agenţia Nuclearã prin reorganizarea Agenţiei Naţionale pentru Energie Atomicã din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii.
ART. 8
Agenţia Nuclearã, denumitã în continuare AN, elaboreazã Strategia de dezvoltare a domeniului nuclear, Planul de acţiune şi PNN, cu consultarea ministerelor, a altor organe ale administraţiei publice centrale şi locale, a agenţilor economici care au responsabilitãţi şi activeazã în domeniul nuclear, precum şi a asociaţiilor profesionale din domeniu.
ART. 9
(1) PNN este instrumentul prin care statul realizeazã politica generalã pe termen lung în domeniul utilizãrii paşnice a energiei nucleare şi a tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în economie şi viaţa socialã, în scopul dezvoltãrii durabile a societãţii.
(2) PNN cuprinde politicile şi obiectivele referitoare la promovarea şi organizarea activitãţilor din domeniul nuclear.
ART. 10
Strategia energeticã nuclearã se elaboreazã de Ministerul Economiei şi Comerţului şi este componentã a Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear şi a Planului de acţiune, aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 11
(1) Implementarea PNN se face pe baza unor programe sectoriale pe termen scurt, mediu şi lung.
(2) Programele sectoriale privind dezvoltarea şi aplicarea tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în diverse domenii ale economiei şi vieţii sociale sunt elaborate şi administrate de ministerele cu activitãţi specifice şi responsabilitãţi în domeniul respectiv.

CAP. IV
Coordonarea naţionalã şi cooperarea internaţionalã
ART. 12
(1) AN coordoneazã promovarea activitãţilor nucleare în România, pe baza Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear, a Planului de acţiune şi a PNN.
(2) AN asigurã stimularea dezvoltãrii parteneriatului internaţional prin colaborarea cu Agenţia Internaţionalã pentru Energie Atomicã, cu sediul la Viena, denumitã în continuare AIEA, şi cu alte organizaţii internaţionale sau regionale de profil, precum şi încheierea de acorduri şi contracte de cercetare-dezvoltare, de asistenţã tehnicã, de expertizã, de specializare a personalului, cu consultarea ministerelor cu activitãţi specifice şi responsabilitãţi în domeniul nuclear.
(3) AN promoveazã participarea agenţilor economici din domeniul nuclear la activitãţile pe profilul de activitate şi la cele care se desfãşoarã sub egida AIEA.

CAP. V
Controlul activitãţilor nucleare
ART. 13
Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, denumitã în continuare CNCAN, aflatã în coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria PrimuluiMinistru, este autoritatea naţionalã competentã în domeniul reglementãrii, autorizãrii şi controlului activitãţilor nucleare desfãşurate în România.
ART. 14
Pentru asigurarea controlului materialelor nucleare şi radioactive sau al combustibilului nuclear, în cazul în care agentul economic deţinãtor este în stare de faliment declaratã, Guvernul poate decide, în condiţiile prezentei ordonanţe, transferul acestora la un agent economic român autorizat de CNCAN.
ART. 15
CNCAN acordã autorizaţii titularilor de instalaţii nucleare în urma verificãrii calitãţii de "proprietar", "utilizator" sau "operator", dupã caz, a acestora şi face menţiuni în acest sens în cuprinsul autorizaţiei.

CAP. VI
Agenţia Nuclearã
ART. 16
AN este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului, şi are ca principal obiect de activitate acordarea de asistenţã tehnicã de specialitate Guvernului în formularea politicii în domeniul nuclear, precum şi promovarea şi monitorizarea activitãţilor nucleare în România.
ART. 17
AN are urmãtoarele atribuţii:
a) elaborarea Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear, a Planului de acţiune şi a PNN şi monitorizarea implementãrii acestora pe componentele organizatorice, tehnice şi financiare;
b) aprobarea programelor sectoriale pe termen scurt, mediu şi lung;
c) promovarea cercetãrii-dezvoltãrii în domeniul utilizãrii energiei nucleare în scopuri paşnice;
d) monitorizarea implementãrii activitãţilor de utilizare a tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în economie şi în viaţa socialã, în scopul dezvoltãrii durabile a societãţii;
e) aprobarea strategiilor privind pregãtirea personalului de specialitate din domeniu, inclusiv a personalului de intervenţie în caz de accident nuclear şi/sau urgenţã radiologicã;
f) analizarea modernizãrii continue a sistemelor de protecţie fizicã a instalaţiilor nucleare şi radiologice;
g) analizarea informãrilor periodice, prezentate de CNCAN, privind securitatea instalaţiilor nucleare şi radiologice şi suportul tehnic naţional aferent, precum şi a celor privind garanţiile nucleare;
h) analizarea actelor normative care reglementeazã domeniul nuclear şi propunerea de mãsuri corective în cazul sesizãrii unor deficienţe de ordin legislativ;
i) avizarea documentaţiilor şi urmãrirea investiţiilor privind amplasarea şi construcţia reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare şi a depozitelor definitive de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat, precum şi a celor privind dezafectarea reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare;
j) urmãrirea armonizãrii legislaţiei naţionale cu legislaţia, standardele şi recomandãrile internaţionale în domeniul nuclear;
k) monitorizarea sistemelor de marcare a surselor radioactive în conformitate cu cerinţele specifice internaţionale;
l) monitorizarea punerii în aplicare a acordurilor şi tratatelor internaţionale din domeniul nuclear;
m) aprobarea participãrii României la programele sau proiectele internaţionale în domeniul nuclear;
n) monitorizarea, pe componentele principale, a producţiei de energie electricã de origine nuclearã, de combustibil nuclear şi de apã grea.
ART. 18
(1) Patrimoniul iniţial al AN se va constitui prin preluarea patrimoniului Agenţiei Naţionale pentru Energie Atomicã, existent la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.
(2) AN este condusã de un consiliu de administraţie, ai cãrui membri sunt reprezentanţi ai ministerelor cu atribuţii în domeniul nuclear.
(3) Preşedintele AN este numit şi revocat prin decizie a primului-ministru.
ART. 19
AN îşi desfãşoarã activitatea potrivit structurii organizatorice şi regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 20
Bugetul de venituri şi cheltuieli al AN se aprobã în condiţiile legii.
ART. 21
Cheltuielile curente şi de capital ale AN se finanţeazã de la bugetul de stat.
ART. 22
Cheltuielile curente şi de capital cuprind categoriile de cheltuieli necesare finanţãrii activitãţilor privind funcţionarea AN pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin.
ART. 23
Pentru executarea unor activitãţi de specialitate, AN poate angaja experţi din cadrul ministerelor sau al institutelor naţionale cu responsabilitãţi în domeniul nuclear.

CAP. VII
Sursele de finanţare privind promovarea activitãţilor din domeniul nuclear
ART. 24
Promovarea activitãţilor din domeniul nuclear se face pe baza surselor de finanţare rezultate din:
a) fonduri de la bugetul de stat;
b) fonduri din activitãţi de producţie şi servicii în domeniul nuclear;
c) fonduri atrase de la agenţii economici cu capital de stat, mixt sau privat;
d) fonduri provenite din cooperãri în cadrul proiectelor şi/sau programelor internaţionale;
e) alte fonduri constituite conform legii.
ART. 25
Ministerele, precum şi agenţii economici, care au responsabilitãţi sau desfãşoarã activitãţi specifice în domeniu, vor prevedea în bugetul anual propriu fonduri privind promovarea activitãţilor nucleare.
ART. 26
Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii va cuprinde în bugetul anual propriu fonduri pentru finanţarea programelor de cercetare-dezvoltare privind promovarea şi utilizarea energiei nucleare.

CAP. VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 27
(1) Regulamentul de organizare şi funcţionare al AN se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe.
(2) Consiliul interministerial pentru energie atomicã îşi înceteazã activitatea la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la alin. (1).
ART. 28
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, <>Legea nr. 61/1974 cu privire la desfãşurarea activitãţilor în domeniul nuclear din România, publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 136 din 2 noiembrie 1974, <>Legea nr. 6/1982 privind asigurarea calitãţii obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 106 din 20 noiembrie 1982, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abrogã.

----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016