Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 7 din 30 ianuarie 2003  privind utilizarea in scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 7 din 30 ianuarie 2003 privind utilizarea in scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 59 din 1 februarie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. V.4 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Promovarea şi utilizarea energiei nucleare în scopuri exclusiv paşnice constituie prioritati naţionale în contextul aplicãrii programelor de dezvoltare durabila a societãţii. Activitãţile din domeniul nuclear se desfãşoarã cu respectarea standardelor de securitate nucleara în vederea asigurãrii unei protecţii corespunzãtoare a personalului de exploatare, populaţiei, proprietãţii şi a mediului.
ART. 2
Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie promovarea şi organizarea activitãţilor în domeniul nuclear pentru asigurarea resurselor de energie nucleara, progreselor ştiinţei şi tehnologiei, prin încurajarea cercetãrii, dezvoltãrii şi utilizãrii aplicatiilor nucleare în scopuri paşnice.
ART. 3
Sunt supuse prevederilor prezentei ordonanţe urmãtoarele activitãţi din domeniul nuclear:
a) cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã în domeniul energiei nucleare;
b) cercetarea, experimentarea, proiectarea, amplasarea, construirea, montajul, punerea în funcţiune, exploatarea, modificarea, importul, exportul, conservarea şi dezafectarea obiectivelor şi instalaţiilor nucleare;
c) prospectarea, exploatarea şi prepararea minereurilor de uraniu şi toriu pentru obţinerea concentratului tehnic;
d) conservarea şi închiderea minerelor de uraniu, dezafectarea haldelor şi depozitelor de steril cu conţinut scãzut de uraniu;
e) producerea, furnizarea, tratarea, utilizarea, depozitarea intermediara sau finala, transportul, tranzitul, importul şi exportul materialelor nucleare şi radioactive, inclusiv al combustibilului nuclear proaspãt, al apei grele şi al tritiului;
f) colectarea, tratarea, prelucrarea, transportul, depozitarea intermediara şi finala a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat;
g) evidenta şi controlul materialelor radioactive şi al instalaţiilor nucleare, inclusiv al materialelor de interes nuclear, aflate pe teritoriul României;
h) protecţia fizica a obiectivelor şi instalaţiilor nucleare;
i) asigurarea calitãţii, securitãţii nucleare, radioprotectiei şi protecţiei populaţiei, mediului înconjurãtor şi a proprietãţii;
j) managementul urgenţei nucleare şi/sau radiologice în interiorul şi/sau în afarã unui obiectiv nuclear sau unei instalaţii nucleare, inclusiv pregãtirea şi specializarea permanenta a personalului implicat;
k) informarea şi educarea populaţiei şi dezvoltarea relaţiilor cu mass-media privind desfãşurarea activitãţilor nucleare în scopuri paşnice;
l) cercetarea ştiinţificã în scopul aplicãrii tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în economie şi în viata socialã;
m) elaborarea reglementãrilor la nivel naţional în domeniul nuclear;
n) dezvoltarea relaţiilor de cooperare internationala privind proiectele şi/sau programele nucleare;
o) asigurarea pentru incidente şi accidente nucleare şi evaluarea daunelor în caz de accident nuclear şi/sau urgenta radiologica;
p) producerea, furnizarea, tratarea, utilizarea, depozitarea intermediara sau finala, transportul, tranzitul, importul şi exportul dispozitivelor generatoare de radiatii, al surselor radioactive deschise şi închise.

CAP. 2
Desfãşurarea activitãţilor nucleare

ART. 4
Activitãţile prevãzute la art. 3 sunt activitãţi de interes naţional şi pot fi desfãşurate numai de agenţi economici autorizaţi în conformitate cu reglementãrile naţionale şi normele internaţionale din domeniul nuclear.
ART. 5
Amplasamentul, construcţia, transferul de proprietate şi dezafectarea reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare, precum şi a depozitelor finale de deşeuri radioactive şi combustibil nuclear uzat se aproba prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. 3
Planul nuclear naţional

ART. 6
În România activitãţile din domeniul nuclear se desfãşoarã conform Planului nuclear naţional, denumit în continuare PNN, elaborat în baza Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear şi a Planului de acţiune.
ART. 7
Agenţia Nationala pentru Energie Atomica, denumita în continuare ANEA, funcţioneazã ca direcţie generalã specializatã în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii, elaboreazã PNN cu consultarea ministerelor, a altor organe ale administraţiei publice centrale şi locale, a agenţilor economici care au responsabilitãţi şi activeazã în domeniul nuclear, precum şi a asociaţiilor profesionale din domeniu.
ART. 8
(1) PNN este instrumentul prin care statul realizeazã politica generalã pe termen lung în domeniul utilizãrii paşnice a energiei nucleare şi a tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în economie şi viata socialã, în scopul dezvoltãrii durabile a societãţii.
(2) PNN cuprinde politicile şi obiectivele referitoare la promovarea şi organizarea activitãţilor în domeniul nuclear.
ART. 9
Strategia energetica nucleara se elaboreazã de Ministerul Industriei şi Resurselor şi este componenta a Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear şi a Planului de acţiune, aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 10
(1) Implementarea PNN se face pe baza unor programe sectoriale pe termen scurt, mediu şi lung.
(2) Programele sectoriale privind dezvoltarea şi aplicarea tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în alte domenii ale economiei şi vieţii sociale sunt elaborate şi administrate de ministerele cu activitãţi specifice şi responsabilitãţi în domeniu.

CAP. 4
Coordonarea nationala şi cooperarea internationala

ART. 11
(1) ANEA coordoneazã promovarea activitãţilor nucleare în România, pe baza PNN, cu consultarea ministerelor, a altor organe ale administraţiei publice centrale şi locale, a agenţilor economici care au responsabilitãţi şi activeazã în domeniul nuclear, precum şi a asociaţiilor profesionale din domeniu.
(2) ANEA asigura stimularea dezvoltãrii parteneriatului internaţional prin colaborarea cu Agenţia Internationala pentru Energie Atomica, cu sediul la Viena, denumita în continuare AIEA, şi cu alte organizaţii internaţionale sau regionale de profil, precum şi încheierea de acorduri şi contracte de cercetare-dezvoltare, de asistenta tehnica, de expertiza, de specializare a personalului, cu consultarea ministerelor cu activitãţi specifice şi responsabilitãţi în domeniul nuclear.
(3) ANEA promoveazã participarea agenţilor economici din domeniul nuclear la activitãţile pe profilul de activitate şi la cele care se desfãşoarã sub egida AIEA.

CAP. 5
Controlul activitãţilor nucleare

ART. 12
Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, denumita în continuare CNCAN, aflatã în coordonarea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, este autoritatea nationala competenta în domeniul reglementãrii, autorizãrii şi controlului activitãţilor nucleare desfãşurate în România.
ART. 13
Pentru asigurarea controlului materialelor nucleare şi radioactive sau al combustibilului nuclear, în cazul în care agentul economic deţinãtor este în stare de faliment declarata, Guvernul poate decide, în condiţiile prezentei ordonanţe, transferul acestora la un agent economic roman autorizat de CNCAN.
ART. 14
CNCAN acorda autorizaţii titularilor de instalaţii nucleare în urma verificãrii calitãţii de "proprietar", "utilizator" sau "operator", dupã caz, a acestora şi face menţiuni în acest sens în cuprinsul autorizaţiei.

CAP. 6
Consiliul naţional pentru energie nucleara

ART. 15
(1) În vederea armonizarii politicilor în domeniul nuclear şi monitorizarii implementarii PNN se constituie, în subordinea primului-ministru, Consiliul naţional pentru energie nucleara, denumit în continuare CNEN.
(2) CNEN este alcãtuit din reprezentanţi ai urmãtoarelor ministere cu atribuţii în domeniul nuclear:
a) Ministerul Industriei şi Resurselor;
b) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii - ANEA;
c) Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului - CNCAN;
d) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei;
e) Ministerul de Interne;
f) Ministerul Apãrãrii Naţionale;
g) Ministerul Afacerilor Externe.
ART. 16
CNEN are urmãtoarele atribuţii:
a) avizarea PNN şi monitorizarea acestuia pe componentele organizatorice, tehnice şi financiare;
b) aprobarea programelor sectoriale pe termen scurt, mediu şi lung;
c) promovarea cercetãrii-dezvoltãrii în domeniul utilizãrii energiei nucleare în scopuri paşnice;
d) monitorizarea implementarii activitãţilor de utilizare a tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în economie şi în viata socialã, în scopul dezvoltãrii durabile a societãţii;
e) aprobarea strategiilor privind pregãtirea personalului de specialitate din domeniu, inclusiv a personalului de intervenţie în caz de accident nuclear şi/sau urgenta radiologica;
f) analizarea modernizãrii continue a sistemelor de protecţie fizica a obiectivelor nucleare;
g) analizarea informarilor periodice, prezentate de CNCAN, privind securitatea instalaţiilor nucleare şi suportul tehnic naţional aferent, precum şi a celor privind garanţiile nucleare;
h) analizarea proiectelor actelor normative care reglementeazã domeniul nuclear şi propunerea de mãsuri corective în cazul sesizãrii unor dificiente de ordin legislativ;
i) avizarea documentaţiilor privind amplasarea, construirea, transferul proprietãţii reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare şi a depozitelor finale de deşeuri radioactive şi de combustibil nuclear uzat, precum şi a celor privind dezafectarea reactoarelor nucleare de putere şi de cercetare;
j) urmãrirea armonizarii legislaţiei naţionale cu legislaţia, standardele şi recomandãrile internaţionale în domeniul nuclear;
k) monitorizarea sistemelor de marcare a surselor radio-active în conformitate cu cerinţele specifice internaţionale;
l) monitorizarea punerii în aplicare a acordurilor şi tratatelor internaţionale din domeniul nuclear;
m) aprobarea participãrii României la programele sau proiectele internaţionale în domeniul nuclear.
ART. 17
Secretariatul CNEN este asigurat de ANEA şi CNCAN.
ART. 18
Pentru exercitarea atribuţiilor sale CNEN poate decide constituirea unor comisii de experţi din cadrul instituţiilor naţionale cu responsabilitãţi în domeniu.

CAP. 7
Sursele de finanţare privind promovarea activitãţilor din domeniul nuclear

ART. 19
Promovarea activitãţilor din domeniul nuclear se face pe baza surselor de finanţare rezultate din:
a) fonduri de la bugetul de stat;
b) fonduri din activitãţi de producţie şi servicii în domeniul nuclear;
c) fonduri atrase de la agenţii economici cu capital de stat, mixt sau privat;
d) fonduri provenite din cooperãri în cadrul proiectelor şi/sau programelor internaţionale;
e) alte fonduri constituite conform legii.
ART. 20
Ministerele, precum şi agenţii economici, care au responsabilitãţi sau desfãşoarã activitãţi specifice în domeniu, vor prevedea în bugetul anual propriu fonduri privind promovarea activitãţilor nucleare.
ART. 21
Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii va cuprinde în bugetul anual propriu fonduri pentru finanţarea programelor de cercetare-dezvoltare privind promovarea şi utilizarea energiei nucleare.

CAP. 8
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 22
(1) Organizarea şi funcţionarea CNEN se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) Consiliul interministerial pentru energie atomica îşi înceteazã activitatea la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la alin. (1).
ART. 23
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, <>Legea nr. 61/1974 cu privire la desfãşurarea activitãţilor în domeniul nuclear din România, publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 136 din 2 noiembrie 1974, <>Legea nr. 6/1982 privind asigurarea calitãţii obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 106 din 20 noiembrie 1982, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul delegat la Ministerul Educaţiei
şi Cercetãrii pentru activitatea de cercetare,
Şerban Constantin Valeca

Ministrul industriei şi resurselor,
Dan Ioan Popescu

Ministrul apelor
şi protecţiei mediului,
Petru Lificiu

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 30 ianuarie 2003.
Nr. 7.
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016