Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 7 din 25 ianuarie 2012  privind implementarea sistemelor de transport inteligente in domeniul transportului rutier  si pentru realizarea interfetelor cu alte moduri de transport    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 7 din 25 ianuarie 2012 privind implementarea sistemelor de transport inteligente in domeniul transportului rutier si pentru realizarea interfetelor cu alte moduri de transport

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 77 din 31 ianuarie 2012

    Având în vedere obligaţia adoptãrii şi publicãrii pânã la data de 27 februarie 2012 a actelor cu putere de lege cu privire la transpunerea în legislaţia naţionalã a Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 iulie 2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru interfeţele cu alte moduri de transport,
    în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 284/2011 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

    ART. 1
    (1) Prezenta ordonanţã stabileşte un cadru de sprijinire a implementãrii şi utilizãrii pe teritoriul României a sistemelor de transport inteligente, denumite în continuare STI, în mod coerent şi coordonat cu sistemele similare implementate şi utilizate la nivelul Uniunii Europene, şi prevede condiţiile generale necesare în acest scop.
    (2) Prezenta ordonanţã stabileşte mãsurile necesare pentru ca specificaţiile care urmeazã a fi adoptate de Comisia Europeanã conform prevederilor Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 iulie 2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru interfeţele cu alte moduri de transport, denumitã în continuare Directiva STI, pentru acţiuni în cadrul domeniilor prioritare şi, dupã caz, standardele necesare prevãzute de Directiva STI sã se aplice serviciilor şi aplicaţiilor STI din România în momentul implementãrii acestora.
    (3) Prezenta ordonanţã se aplicã serviciilor şi aplicaţiilor STI în domeniul transportului rutier, precum şi interfeţelor acestora cu alte moduri de transport, fãrã a aduce atingere aspectelor legate de securitatea naţionalã sau celor necesare în domeniul apãrãrii.
    ART. 2
    (1) În sensul prezentei ordonanţe, urmãtoarele domenii constituie domenii prioritare pentru elaborarea şi utilizarea de specificaţii şi standarde conform prevederilor art. 1:
    a) Domeniul prioritar I: Utilizarea optimã a datelor rutiere, din trafic şi de cãlãtorie;
    b) Domeniul prioritar II: Continuitatea serviciilor STI de management al traficului şi al mãrfurilor;
    c) Domeniul prioritar III: Aplicaţiile STI pentru siguranţa şi securitatea rutierã;
    d) Domeniul prioritar IV: Asigurarea legãturii vehiculului cu infrastructura de transport.
    (2) Sfera de aplicare a domeniilor prioritare este prevãzutã în anexa nr. 1.
    ART. 3
    În cadrul domeniilor prioritare, urmãtoarele acţiuni constituie acţiuni prioritare pentru elaborarea şi utilizarea de specificaţii şi standarde, astfel cum sunt prevãzute în anexa nr. 1:
    a) furnizarea unor servicii la nivelul Uniunii Europene de informare cu privire la cãlãtoriile multimodale;
    b) furnizarea unor servicii la nivelul Uniunii Europene de informare în timp real cu privire la trafic;
    c) furnizarea de date şi proceduri cãtre utilizatori, în mod gratuit, atunci când este posibil, precum şi a unor informaţii minime universale în materie de trafic, referitoare la siguranţa rutierã;
    d) furnizarea în mod armonizat a unui sistem eCall interoperabil la nivelul Uniunii Europene;
    e) furnizarea unor servicii de informare referitoare la spaţii de parcare sigure pentru camioane şi vehicule comerciale;
    f) furnizarea unor servicii de rezervare de spaţii de parcare sigure pentru camioane şi vehicule comerciale.
    ART. 4
    În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) sisteme de transport inteligente sau STI - sisteme în cadrul cãrora se aplicã tehnologii ale informaţiei şi comunicaţiilor în domeniul transportului rutier, inclusiv infrastructurã, vehicule şi utilizatori, în gestionarea traficului şi gestionarea mobilitãţii, precum şi pentru interfeţe cu alte moduri de transport;
    b) interoperabilitate - capacitatea sistemelor şi a proceselor comerciale care se aflã la baza acestora de a face schimb de date, informaţii şi cunoştinţe;
    c) aplicaţie STI - un instrument operaţional pentru aplicarea STI;
    d) serviciu STI - furnizarea unei aplicaţii STI într-un cadru organizaţional şi operaţional bine definit pentru a contribui la siguranţa utilizatorilor, la eficienţa, confortul şi/sau la facilitarea ori sprijinirea operaţiunilor de transport şi de cãlãtorie;
    e) furnizor de servicii STI - orice furnizor, public sau privat, de servicii STI;
    f) utilizator de STI - orice utilizator de aplicaţii sau servicii STI, inclusiv cãlãtorii, participanţii la trafic vulnerabili, utilizatorii şi operatorii infrastructurii de transport rutier, administratorii parcurilor de vehicule şi operatorii serviciilor de urgenţã;
    g) participanţi la trafic vulnerabili - participanţi la trafic nemotorizaţi, cum ar fi pietonii şi cicliştii, precum şi motocicliştii şi persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusã ori cu capacitate de orientare redusã;
    h) dispozitiv nomad - un dispozitiv portabil de comunicare ori de informare, care poate fi adus în interiorul vehiculului pentru a ajuta la conducerea acestuia şi/sau la operaţiunile de transport;
    i) platformã - o unitate aflatã la bord sau în exterior, care permite implementarea, furnizarea, exploatarea şi integrarea aplicaţiilor şi serviciilor STI;
    j) arhitecturã - proiectul conceptual care defineşte structura, comportamentul şi integrarea unui sistem dat în mediul sãu înconjurãtor;
    k) interfaţã - un dispozitiv între sisteme, care asigurã mijlocul prin care acestea se pot conecta şi pot interacţiona;
    l) compatibilitate - capacitatea generalã a unui dispozitiv sau a unui sistem de a lucra cu un alt dispozitiv ori sistem fãrã a fi necesare modificãri;
    m) continuitatea serviciilor - capacitatea de a asigura un serviciu neîntrerupt în reţelele de transport în întreaga Uniune Europeanã;
    n) date rutiere - date referitoare la caracteristicile infrastructurii rutiere, inclusiv la semnele de circulaţie fixe sau la caracteristicile reglementare ale acestora privind siguranţa;
    o) date privind traficul - date anterioare şi în timp real referitoare la caracteristicile traficului rutier;
    p) date privind cãlãtoria - date de bazã, precum orare şi tarife ale mijloacelor de transport în comun, necesare în vederea furnizãrii de informaţii privind cãlãtoriile multimodale înaintea şi în timpul cãlãtoriei, pentru a facilita planificarea, rezervarea şi adaptarea acesteia;
    q) specificaţie - o mãsurã obligatorie prin care sunt stabilite dispoziţii cuprinzând cerinţe, proceduri şi orice alte norme relevante;
    r) standard - un standard astfel cum este definit la art. 1 alin. (6) din Directiva 98/34/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, transpusã în legislaţia naţionalã prin Hotãrârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind mãsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societãţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeanã, cu modificãrile ulteriore.
    ART. 5
    (1) Specificaţiile ce urmeazã a fi adoptate de cãtre Comisia Europeanã potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) se aplicã tuturor serviciilor şi aplicaţiilor STI care fac obiectul prezentei ordonanţe, în momentul implementãrii acestora, în conformitate cu principiile prevãzute în anexa nr. 2, fãrã ca prin aceasta sã se aducã atingere dreptului României de a decide cu privire la implementarea unor astfel de servicii şi aplicaţii STI pe teritoriul sãu.
    (2) Autoritãţile prevãzute la art. 8 alin. (1) coopereazã cu autoritãţile celorlalte state membre ale Uniunii Europene în ceea ce priveşte domeniile prioritare, în mãsura în care nu s-a adoptat nicio specificaţie.
    ART. 6
    (1) Prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul operãrii aplicaţiilor şi serviciilor STI care fac obiectul prezentei ordonanţe se efectueazã în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu prevederile Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) În mod special, entitãţile care implementeazã serviciile şi aplicaţiile STI au obligaţia de a proteja datele cu caracter personal împotriva utilizãrii abuzive, inclusiv împotriva accesului neautorizat, modificãrii sau pierderii.
    (3) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (1), pentru a se asigura confidenţialitatea se încurajeazã, dupã caz, utilizarea datelor anonime pentru buna funcţionare a aplicaţiilor şi serviciilor STI.
    (4) Prelucrarea datelor personale cu caracter special se realizeazã cu respectarea consimţãmântului persoanelor vizate.
    (5) Fãrã a aduce atingere prevederilor Legii nr. 677/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, datele cu caracter personal se prelucreazã numai în mãsura în care acest lucru este necesar pentru buna funcţionare a aplicaţiilor şi serviciilor STI.
    (6) În contextul operãrii aplicaţiilor şi serviciilor STI ce fac obiectul prezentei ordonanţe sunt aplicabile prevederile Legii nr. 109/2007 privind reutilizarea informaţiilor din instituţiile publice, cu modificãrile ulterioare.
    ART. 7
    În cazul implementãrii şi utilizãrii aplicaţiilor şi serviciilor STI care fac obiectul prezentei ordonanţe, aspectele legate de rãspundere prevãzute în specificaţiile ce urmeazã a fi adoptate potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) sunt tratate în conformitate cu prevederile legislaţiei Uniunii Europene şi cu cele naţionale relevante în vigoare, în special cu prevederile Legii nr. 240/2004 privind rãspunderea producãtorilor pentru pagubele generate de produsele defecte, republicatã.
    ART. 8
    (1) Se constituie Consiliul de coordonare pentru STI, denumit în continuare CC STI, structurã fãrã personalitate juridicã, organizat în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, alcãtuit din reprezentanţi ai:
    a) Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
    b) Ministerului Comunicaţiilor şi Societãţii Informaţionale;
    c) Ministerului Administraţiei şi Internelor;
    d) Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului;
    e) Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri;
    f) Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului;
    g) Ministerului Mediului şi Pãdurilor;
    h) Ministerului Sãnãtãţii;
    i) Ministerului Apãrãrii Naţionale;
    j) Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
    k) Autoritãţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM);
    l) Agenţiei Spaţiale Române (ROSA);
    m) Asociaţiei de Standardizare din România (ASRO);
    n) Institutului Naţional de Statisticã;
    o) Federaţiei Autoritãţilor Locale din România;
    p) Asociaţiei Municipiilor din România;
    q) Asociaţiei Oraşelor din România;
    r) Asociaţiei Comunelor din România;
    s) Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România.
    (2) CC STI are ca atribuţie principalã asigurarea coordonãrii, la nivel naţional, a acţiunilor necesare implementãrii prezentei ordonanţe şi realizãrii cooperãrii între autoritãţile care au responsabilitãţi în domeniile în legãturã cu care se implementeazã servicii şi aplicaţii STI care fac obiectul prezentei ordonanţe.
    (3) Atribuţiile, precum şi modul de organizare şi funcţionare a CC STI se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
    (4) Membrii CC STI îşi desemneazã reprezentanţii în CC STI în termen de 10 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
    (5) Reprezentanţii desemnaţi conform alin. (4) sunt la nivel de secretar de stat sau asimilat acestuia, preşedintele sau împuternicitul acestuia, dupã caz, şi câte un membru supleant.
    (6) Reprezentanţii instituţiilor publice şi ai structurilor asociative prevãzute la alin. (1), atât titulari, cât şi supleanţi, sunt desemnaţi de cãtre conducãtorii acestora, prin act administrativ, dupã caz. În absenţa membrului titular, membrul supleant participã cu drepturi depline la şedinţele CC STI.
    (7) Preşedinţia CC STI este asiguratã de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi vicepreşedinţia de Ministerul Comunicaţiilor şi Societãţii Informaţionale.
    (8) Secretariatul CC STI este asigurat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin direcţia de specialitate desemnatã în acest sens prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    (9) CC STI îşi poate constitui un grup de lucru interinstituţional alcãtuit din experţi desemnaţi de cãtre conducãtorii instituţiilor publice sau ai structurilor asociative prevãzute la alin. (1).
    (10) CC STI poate fi sprijinit în activitatea sa de un grup tehnic cu rol consultativ alcãtuit din reprezentanţi la nivel înalt ai furnizorilor relevanţi de servicii STI, ai asociaţiilor de utilizatori, ai operatorilor de transport, ai constructorilor de autovehicule, ai partenerilor sociali, ai asociaţiilor profesionale şi ai altor entitãţi interesate.
    (11) Componenţa CC STI poate fi modificatã şi/sau completatã prin hotãrâre a Guvernului.
    ART. 9
    (1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii transmite Comisiei Europene informaţiile privind acţiunile STI pe plan naţional, prevãzute la art. 17 alin. (2) din Directiva STI pe baza datelor furnizate de cãtre autoritãţile şi instituţiile prevãzute în anexa nr. 3.
    (2) Datele furnizate de cãtre autoritãţile şi instituţiile prevãzute la alin. (1) trebuie sã respecte formularul de raportare prevãzut în anexa nr. 4.
    ART. 10
    Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta ordonanţã.

                                        *

    Prezenta ordonanţã transpune Directiva 2010/40/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 iulie 2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru interfeţele cu alte moduri de transport, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 207 din 6 august 2010.

                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                                 --------------
                 Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                              Anca Daniela Boagiu

                   p. Ministrul administraţiei şi internelor,
                                  Mihai Caprã,
                                secretar de stat

             Ministrul comunicaţiilor şi societãţii informaţionale,
                                 Valerian Vreme

                 Ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului,
                              Elena Gabriela Udrea

                              Ministrul sãnãtãţii,
                                 Ritli Ladislau

            Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
                                   Ion Ariton

                        Ministrul mediului şi pãdurilor,
                                 Laszlo Borbely

           Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului,
                              Daniel Petru Funeriu

                         Ministrul apãrãrii naţionale,
                                 Gabriel Oprea

                         Ministrul afacerilor europene,
                                 Leonard Orban

    Bucureşti, 25 ianuarie 2012.
    Nr. 7.


    ANEXA 1


    Domeniile şi acţiunile prioritare
    (astfel cum sunt menţionate la art. 2 şi 3 din ordonanţã)

    - Domeniul prioritar I: Utilizarea optimã a datelor rutiere, din trafic şi de cãlãtorie
    Specificaţiile şi standardele pentru utilizarea optimã a datelor rutiere, din trafic şi de cãlãtorie includ urmãtoarele:
    1. Specificaţiile pentru acţiunea prioritarã a)
    Definirea cerinţelor necesare pentru a pune la dispoziţia utilizatorilor de STI, la nivel transfrontalier, a unor servicii de informare corecte privind cãlãtoriile multimodale la nivelul Uniunii Europene, pe baza:
    - disponibilitãţii şi accesibilitãţii datelor rutiere corecte existente şi a datelor în timp real privind traficul, utilizate în scopul informãrii furnizorilor de servicii STI cu privire la cãlãtoriile multimodale, fãrã a aduce atingere siguranţei şi constrângerilor de gestionare a transportului;
    - facilitãrii schimbului electronic transfrontalier de date între autoritãţile publice competente, pãrţile interesate şi furnizorii de servicii STI implicaţi;
    - actualizãrii periodice de cãtre autoritãţile publice competente şi pãrţile interesate a datelor rutiere şi din trafic disponibile, utilizate pentru informarea cu privire la cãlãtoriile multimodale;
    - actualizãrii periodice a informaţiilor cu privire la cãlãtoriile multimodale de cãtre furnizorii de servicii STI.
    2. Specificaţiile pentru acţiunea prioritarã b)
    Definirea cerinţelor necesare pentru a pune la dispoziţia utilizatorilor de STI, la nivel transfrontalier, a unor servicii de informare corecte şi în timp real privind traficul la nivelul Uniunii Europene, pe baza:
    - disponibilitãţii şi accesibilitãţii datelor rutiere corecte existente şi a datelor în timp real privind traficul, utilizate în scopul informãrii în timp real a furnizorilor de servicii STI cu privire la trafic, fãrã a aduce atingere siguranţei şi constrângerilor de gestionare a transportului;
    - facilitãrii schimbului electronic transfrontalier de date între autoritãţile publice competente, pãrţile interesate şi furnizorii de servicii STI implicaţi;
    - actualizãrii periodice de cãtre autoritãţile publice competente şi pãrţile interesate a datelor rutiere şi din trafic disponibile, utilizate pentru informarea în timp real cu privire la trafic;
    - actualizãrii periodice a informaţiilor în timp real cu privire la trafic de cãtre furnizorii de servicii STI.
    3. Specificaţiile pentru acţiunile prioritare a) şi b)
    3.1. Definirea cerinţelor necesare pentru colectarea de cãtre autoritãţile publice competente şi/sau, dacã este cazul, de cãtre sectorul privat a datelor rutiere şi din trafic (de exemplu, hãrţi de circulaţie rutierã, reglementãri rutiere şi rute recomandate, în special pentru vehiculele grele de mãrfuri) şi comunicarea acestora cãtre furnizorii de servicii STI, pe baza:
    - disponibilitãţii, pentru furnizorii de servicii STI, a datelor rutiere şi din trafic existente (de exemplu, hãrţi de circulaţie rutierã, reglementãri rutiere şi rute recomandate), colectate de autoritãţile publice competente şi/sau de sectorul privat;
    - facilitãrii schimbului electronic de date între autoritãţile publice competente şi furnizorii de servicii STI;
    - actualizãrii periodice, de cãtre autoritãţile publice competente şi/sau, dacã este cazul, de cãtre sectorul privat a datelor rutiere şi din trafic (de exemplu, hãrţi de circulaţie rutierã, reglementãri rutiere şi rute recomandate);
    - actualizãrii periodice de cãtre furnizorii de servicii STI a serviciilor şi aplicaţiilor STI care utilizeazã aceste date rutiere şi din trafic.
    3.2. Definirea cerinţelor necesare pentru ca datele rutiere şi datele privind traficul şi serviciile de transport, utilizate pentru hãrţile digitale, sã fie corecte şi accesibile, dacã este posibil, producãtorilor de hãrţi digitale şi furnizorilor de servicii conexe, pe baza:
    - disponibilitãţii pentru producãtorii de hãrţi digitale şi furnizorii de servicii conexe a datelor rutiere şi din trafic existente, utilizate pentru hãrţile digitale;
    - facilitãrii schimbului electronic de date între autoritãţile publice competente, pãrţile interesate şi producãtorii privaţi de hãrţi digitale şi furnizorii privaţi de servicii conexe;
    - actualizãrii periodice de cãtre autoritãţile publice competente şi pãrţile interesate a datelor rutiere şi din trafic utilizate pentru hãrţile digitale;
    - actualizãrii periodice a hãrţilor digitale de cãtre producãtorii de hãrţi digitale şi furnizorii de servicii conexe.
    4. Specificaţiile pentru acţiunea prioritarã c)
    Definirea cerinţelor minime privind "informaţiile universale în materie de trafic" referitoare la siguranţa rutierã şi furnizate, dacã este posibil, gratuit pentru toţi utilizatorii, precum şi privind conţinutul minim al acestora, pe baza:
    - elaborãrii şi utilizãrii unei liste standardizate de evenimente legate de siguranţa rutierã ("mesaje universale privind traficul") care sã fie comunicate gratuit utilizatorilor de STI;
    - compatibilitãţii "mesajelor universale privind traficul" şi integrãrii acestora în serviciile STI în scopul informãrii în timp real cu privire la trafic şi la cãlãtoriile multimodale.

    Domeniul prioritar II: Continuitatea serviciilor STI de management al traficului şi al mãrfurilor
    Specificaţiile şi standardele pentru continuitatea şi interoperabilitatea serviciilor de management al traficului şi al mãrfurilor, în special privind reţeaua TEN-T, includ urmãtoarele:
    Specificaţiile pentru alte acţiuni
    1. Definirea mãsurilor necesare pentru a elabora o arhitecturã-cadru a Uniunii Europene pentru STI, care sã abordeze aspectele specifice legate de STI privind interoperabilitatea, continuitatea serviciilor şi multimodalitatea, inclusiv, de exemplu, emiterea de bilete interoperabile multimodale, în cadrul cãreia statele membre şi autoritãţile lor competente, în colaborare cu sectorul privat, sã îşi poatã elabora propria arhitecturã STI pentru mobilitatea la nivel naţional, regional sau local.
    2. Definirea cerinţelor minime necesare pentru continuitatea serviciilor STI, în special pentru serviciile transfrontaliere, în vederea gestionãrii transportului de pasageri în cadrul diferitelor moduri de transport, pe baza:
    - facilitãrii schimburilor electronice de date şi informaţii din trafic la nivel transfrontalier şi, dupã caz, la nivel regional sau între zone urbane şi interurbane ori între centrele de informare/de control al traficului implicate şi diferitele pãrţi interesate;
    - utilizãrii fluxurilor de informaţii sau a interfeţelor de trafic standardizate între centrele de informare/de control al traficului implicate şi diferite pãrţi interesate.
    3. Definirea cerinţelor minime necesare pentru continuitatea serviciilor STI pentru gestionarea transportului de mãrfuri pe coridoarele de transport şi utilizând diferite moduri de transport, pe baza:
    - facilitãrii schimburilor electronice de date şi informaţii din trafic la nivel transfrontalier şi, dupã caz, la nivel regional sau între zone urbane şi interurbane ori între centrele de informare/de control al traficului implicate şi diferitele pãrţi interesate;
    - utilizãrii fluxurilor de informaţii sau a interfeţelor de trafic standardizate între centrele de informare/de control al traficului implicate şi diferitele pãrţi interesate.
    4. Definirea mãsurilor necesare realizãrii aplicaţiilor STI (în special, localizarea şi urmãrirea mãrfurilor în timpul transportului şi de la un mod de transport la altul) pentru logistica transporturilor de mãrfuri (eFreight), pe baza:
    - accesului dezvoltatorilor de aplicaţii STI la tehnologiile STI pertinente şi utilizãrii acestora;
    - integrãrii rezultatelor poziţionãrii în instrumentele şi centrele de management al traficului.
    5. Definirea interfeţelor necesare pentru asigurarea interoperabilitãţii şi a compatibilitãţii dintre arhitectura urbanã STI şi arhitectura europeanã STI, pe baza:
    - disponibilitãţii datelor privind transportul public, planificarea cãlãtoriilor, cererea de transport, traficul şi parcãrile pentru centrele urbane de control şi furnizorii de servicii;
    - facilitãrii schimbului electronic de date dintre diferitele centre urbane de control şi furnizori de servicii pentru transportul public sau privat şi pentru toate modurile de transport posibile;
    - integrãrii tuturor datelor şi informaţiilor pertinente într-o arhitecturã unicã.

    Domeniul prioritar III: Aplicaţiile STI pentru siguranţa şi securitatea rutierã
    Specificaţiile şi standardele pentru aplicaţiile STI pentru siguranţa şi securitatea rutierã includ urmãtoarele:
    1. Specificaţiile pentru acţiunea prioritarã d)
    Definirea mãsurilor necesare pentru furnizarea armonizatã a unui sistem interoperabil paneuropean eCall, incluzând:
    - disponibilitatea datelor obligatorii ale STI aflate la bord, care trebuie sã facã obiectul schimbului de informaţii;
    - disponibilitatea în centrele de preluare a apelurilor de urgenţã a echipamentelor necesare pentru recepţionarea datelor transmise din vehicule;
    - facilitarea schimbului electronic de date dintre vehicule şi centrele de preluare a apelurilor de urgenţã.
    2. Specificaţiile pentru acţiunea prioritarã e)
    Definirea mãsurilor necesare pentru asigurarea unor servicii de informare pe baza STI referitoare la spaţii de parcare sigure pentru camioane şi vehicule comerciale, în special în zonele de serviciu şi de repaus din trafic, pe baza:
    - disponibilitãţii informaţiilor privind parcãrile pentru utilizatori;
    - facilitãrii schimbului electronic de date dintre zonele de parcare, centrele rutiere şi vehicule.
    3. Specificaţiile pentru acţiunea prioritarã f)
    Definirea mãsurilor necesare pentru asigurarea unor servicii de rezervare pe baza STI de spaţii de parcare sigure pentru camioane şi vehicule comerciale, pe baza:
    - disponibilitãţii informaţiilor privind parcãrile pentru utilizatori;
    - facilitãrii schimbului electronic de date dintre zonele de parcare, centrele rutiere şi vehicule;
    - integrãrii tehnologiilor STI pertinente atât în vehicule, cât şi în zonele de parcare, pentru actualizarea informaţiilor privind locurile de parcare disponibile în scopul rezervãrii.
    4. Specificaţiile pentru alte acţiuni
    4.1. Definirea mãsurilor necesare pentru sprijinirea siguranţei participanţilor la trafic în ceea ce priveşte interfaţa om-maşinã de la bordul vehiculelor acestora şi utilizarea dispozitivelor nomade în sprijinul conducerii vehiculului şi/sau al operaţiei de transport, precum şi al securitãţii mijloacelor de comunicare instalate la bord.
    4.2. Definirea mãsurilor necesare pentru îmbunãtãţirea siguranţei şi confortului participanţilor la trafic vulnerabili pentru toate aplicaţiile STI relevante.
    4.3. Definirea mãsurilor necesare pentru integrarea în vehicule şi în infrastructura rutierã a sistemelor electronice avansate de asistenţã pentru conducãtorul auto, care nu fac obiectul directivelor 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi unitãţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, 2002/24/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 martie 2002 privind omologarea autovehiculelor cu douã sau trei roţi şi de abrogare a Directivei 92/61/CEE a Consiliului şi 2003/37/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 mai 2003 privind omologarea de tip a tractoarelor agricole sau forestiere, a remorcilor acestora şi a echipamentului remorcat interschimbabil, împreunã cu sistemele, componentele şi unitãţile lor tehnice separate şi de abrogare a Directivei 74/150/CEE .

    Domeniul prioritar IV: Asigurarea legãturii vehiculului cu infrastructura de transport
    Specificaţiile şi standardele pentru asigurarea legãturii vehiculului cu infrastructura de transport includ urmãtoarele:
    Specificaţiile pentru alte acţiuni
    1. Definirea mãsurilor necesare pentru integrarea diferitelor aplicaţii STI într-o platformã deschisã la bordul vehiculului, pe baza:
    - identificãrii cerinţelor funcţionale aferente aplicaţiilor STI existente sau planificate;
    - definirii unei arhitecturi de sistem deschis care sã defineascã funcţionalitãţile şi interfeţele necesare pentru interoperabilitatea/interconectarea cu sistemele şi instalaţiile infrastructurii;
    - integrãrii "plug and play", în viitor, a aplicaţiilor STI noi sau actualizate într-o platformã deschisã instalatã la bord;
    - utilizãrii unui proces de standardizare pentru adoptarea arhitecturii şi a specificaţiilor privind platforma deschisã instalatã la bord.
    2. Definirea mãsurilor necesare pentru continuarea dezvoltãrii şi implementãrii sistemelor cooperative (între vehicule, între vehicul şi infrastructurã, între infrastructuri), pe baza:
    - facilitãrii schimbului de date sau informaţii dintre vehicule, infrastructuri şi dintre vehicul şi infrastructurã;
    - disponibilitãţii pentru pãrţile implicate, vehicul sau infrastructura rutierã, a datelor sau informaţiilor pertinente care urmeazã sã fie schimbate;
    - utilizãrii unui format de mesaj standardizat pentru schimbul de date sau informaţii dintre vehicul şi infrastructurã;
    - definirii unei infrastructuri de comunicare pentru schimbul de date sau informaţii dintre vehicule, infrastructuri şi dintre vehicul şi infrastructurã;
    - utilizãrii proceselor de standardizare pentru adoptarea arhitecturilor respective.


    ANEXA 2

               Principii pentru specificaţiile şi implementarea STI

    Adoptarea specificaţiilor, acordarea mandatelor pentru standarde şi selecţionarea şi implementarea aplicaţiilor şi serviciilor STI se bazeazã pe o evaluare a nevoilor care sã implice toate pãrţile interesate relevante şi respectã principiile prezentate în continuare. Aceste principii:
    a) sunt eficace - au o contribuţie tangibilã la soluţionarea provocãrilor-cheie cu care se confruntã transportul rutier european (de exemplu, reducerea aglomerãrii, diminuarea emisiilor, îmbunãtãţirea eficienţei energetice, atingerea unor niveluri ridicate de siguranţã şi securitate, inclusiv în ceea ce priveşte participanţii vulnerabili la trafic);
    b) sunt eficiente din punctul de vedere al costurilor - optimizeazã raportul dintre costuri şi rezultate din perspectiva îndeplinirii obiectivelor;
    c) sunt proporţionale - asigurã, dupã caz, diferite niveluri de calitate şi de implementare realizabile ale serviciilor, ţinând seama de specificitãţile locale, regionale, naţionale şi europene;
    d) sprijinã continuitatea serviciilor - asigurã servicii neîntrerupte atât în întreaga Uniunea Europeanã, îndeosebi privind reţeaua transeuropeanã, cât şi, dacã este posibil, la frontierele sale externe, atunci când serviciile STI sunt implementate. Ar trebui asiguratã continuitatea serviciilor la un nivel adaptat caracteristicilor reţelelor de transport care fac legãtura dintre ţãri şi, dupã caz, dintre regiuni, precum şi dintre oraşe şi zonele rurale;
    e) asigurã interoperabilitatea - asigurã faptul cã sistemele şi procesele comerciale care se aflã la baza acestora au capacitatea de a face schimb de date, informaţii şi cunoştinţe, pentru a permite furnizarea eficientã a serviciilor STI;
    f) sprijinã compatibilitatea inversã - asigurã, dupã caz, capacitatea sistemelor STI de a lucra cu sistemele existente care au acelaşi scop, fãrã a împiedica dezvoltarea noilor tehnologii;
    g) respectã caracteristicile infrastructurilor şi reţelelor naţionale existente - ţin seama de diferenţele inerente dintre caracteristicile reţelelor de transport, îndeosebi în ceea ce priveşte mãrimea volumului de trafic şi condiţiile meteorologice din trafic;
    h) promoveazã egalitatea accesului - nu împiedicã şi nu discrimineazã în ceea ce priveşte accesul la aplicaţiile şi serviciile STI a participanţilor vulnerabili la trafic;
    i) sprijinã maturitatea - demonstreazã, dupã o evaluare adecvatã a riscului, robusteţea sistemelor STI inovatoare, printr-un nivel suficient de dezvoltare tehnicã şi prin exploatare operaţionalã;
    j) asigurã calitatea datãrii şi a poziţionãrii - utilizeazã infrastructuri prin satelit sau orice tehnologie care asigurã niveluri echivalente de precizie pentru scopurile aplicaţiilor şi serviciilor STI pentru care sunt necesare servicii de datare şi poziţionare globale, continue, exacte şi garantate;
    k) înlesnesc intermodalitatea - la implementarea STI, dupã caz, ţin seama de coordonarea diferitelor moduri de transport;
    l) respectã coerenţa - ţin seama de normele, politicile şi activitãţile existente ale Uniunii Europene, care sunt relevante în domeniul STI, îndeosebi în domeniul standardizãrii.


    ANEXA 3

       Lista autoritãţilor române şi a instituţiilor care furnizeazã date
         privind implementarea serviciilor şi aplicaţiilor STI, conform
                 prevederilor art. 9 alin. (1) din ordonanţã

    a) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
    b) Ministerul Comunicaţiilor şi Societãţii Informaţionale
    c) Ministerul Administraţiei şi Internelor
    d) Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului
    e) Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
    f) Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului
    g) Ministerul Mediului şi Pãdurilor
    h) Ministerul Sãnãtãţii
    i) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale
    j) Autoritatea Naţionalã pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM)
    k) Agenţia Spaţialã Românã (ROSA)
    l) Asociaţia de Standardizare din România (ASRO)


    ANEXA 4


          Formular de raportare privind acţiunile STI pe plan naţional,
          prevãzute la art. 17 alin. (2) din Directiva STI, preconizate
                   pentru urmãtoarea perioadã de 5 ani




┌────┬───────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────┐
│ A.│Autoritatea ce desfãşoarã acţiuni cu │ │
│ │componentã STI, conform art. 9 din │ │
│ │ordonanţã │ ... │
├────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ B.│Descrierea abordãrii şi/sau a strategiei │ │
│ │naţionale privind dezvoltarea şi │ │
│ │implementarea STI, inclusiv principalele │ │
│ │obiective ale acesteia │ ... │
├────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ C.│Descrierea cadrului tehnic şi juridic │ │
│ │aplicabil dezvoltãrii şi implementãrii STI │ ... │
├────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ D.│Descrierea activitãţilor de implementare │ │
│ │a STI │ ... │
├────┼───────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────┤
│ E.│Descrierea domeniilor prioritare la nivel │ │
│ │naţional pentru acţiunile şi mãsurile │ │
│ │aferente, inclusiv o indicare a modului în │ │
│ │care acestea sunt legate de domeniile │ │
│ │prioritare stabilite la art. 2 din │ │
│ │Directiva STI │ ... │
├────┼───────────────────────────────────────────┼───────────┬───────────────────────────────┬─────────┤
│ F.│Implementarea acţiunilor actuale şi │ Acţiunea │Denumirea acţiunii │ ... │
│ │planificate │ nr.... ├───────────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │Structura care implementeazã │ │
│ │ │ │acţiunea │ ... │
│ │ │ ├───────────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │Consultare şi pãrţi interesate │ │
│ │ │ │active │ ... │
│ │ │ ├───────────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │Beneficiarul acţiunii │ ... │
│ │ │ ├───────────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │Descrierea acţiunii │ ... │
│ │ │ ├───────────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │Resurse │ │
│ │ │ ├───────────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │Durata acţiunii, cu indicarea │ │
│ │ │ │datei de începere a acesteia │ ... │
│ │ │ ├───────────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │Obiectivele acţiunii │ ... │
│ │ │ ├───────────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │Repere importante │ ... │
│ │ │ ├───────────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │Monitorizarea implementãrii │ ... │
│ │ │ ├───────────────────────────────┼─────────┤
│ │ │ │Observaţii │ ... │
└────┴───────────────────────────────────────────┴───────────┴───────────────────────────────┴─────────┘



                                    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016