Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 67 din 13 august 2004  privind instituirea la nivel national a Retelei de informatii contabile agricole    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 67 din 13 august 2004 privind instituirea la nivel national a Retelei de informatii contabile agricole

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004
ORDONANTA nr. 67 din 13 august 2004
privind instituirea la nivel naţional a Reţelei de informaţii contabile agricole
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 773 din 24 august 2004

În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. I
Instituirea la nivel naţional a Reţelei de informaţii contabile agricole
ART. 1
(1) Se înfiinţeazã, pentru a rãspunde nevoilor politicii agricole româneşti, Reţeaua de informaţii contabile agricole, denumita în continuare RICA.
(2) Scopul RICA este de a culege informaţii contabile necesare pentru:
a) stabilirea anuala a veniturilor exploataţiilor agricole din câmpul de observare definit la art. 2 alin. (1) lit. f);
b) efectuarea unei analize a activitãţii economice a exploataţiilor agricole din câmpul de observare.
(3) Datele obţinute în conformitate cu prezenta ordonanta stau la baza întocmirii de cãtre autoritatea competenta a rapoartelor privind situaţia agriculturii şi a pieţelor produselor agricole, precum şi a celor privind veniturile realizate de exploatatiile agricole în România, rapoarte prezentate anual Guvernului şi Parlamentului.
ART. 2
(1) În sensul prezentei ordonanţe, expresiile de mai jos au urmãtorul înţeles:
a) şeful exploatatiei - reprezintã persoana fizica rãspunzãtoare de gestiunea curenta a unei exploataţii agricole;
b) clasa exploatatiei - reprezintã un ansamblu de exploataţii agricole care aparţin aceloraşi clase de orientare tehnico-economicã şi de dimensiune economicã;
c) exploatatie participanta - reprezintã orice exploatatie agricolã care furnizeazã informaţii pentru RICA;
d) regiune RICA - reprezintã teritoriul sau o parte a teritoriului României delimitata pentru selectarea exploataţiilor participante;
e) informaţii contabile - reprezintã orice date tehnice, economice şi financiare referitoare la o exploatatie agricolã, care constau în înregistrãri efectuate în mod sistematic şi cronologic pe intreaga perioada a exerciţiului financiar;
f) camp de observare - reprezintã acele exploataţii agricole care au o mãrime economicã egala sau mai mare decât un prag exprimat în unitãţi de dimensiune economicã.
(2) Clasele de orientare tehnico-economicã şi de dimensiune economicã menţionate la alin. (1) lit. b), regiunea RICA menţionatã la alin. (1) lit. d) şi câmpul de observare şi pragul menţionate la alin. (1) lit. f) vor fi prevãzute în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe.

CAP. II
Stabilirea veniturilor exploatatiei agricole
ART. 3
(1) Pentru a putea fi selectata ca exploatatie participanta o exploatatie agricolã trebuie:
a) sa aibã o mãrime economicã egala sau mai mare decât pragul care a fost menţionat la art. 2 alin. (1) lit. f);
b) sa aibã evidenta contabila şi sa fie condusã de o persoana dispusã sa permitã punerea informaţiilor contabile la dispoziţia autoritãţii competente;
c) sa fie reprezentativa alãturi de alte exploataţii la nivelul fiecãrei regiuni RICA a câmpului de observare.
(2) Numãrul exploataţiilor participante în fiecare an la RICA se stabileşte prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.
ART. 4
(1) Autoritatea competenta pentru organizarea, implementarea şi funcţionarea RICA este Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
(2) Autoritatea responsabilã pentru selectarea exploataţiilor participante este Comitetul Naţional pentru RICA.
(3) Autoritatea care efectueazã, sub coordonarea metodologicã a Institutului Naţional de Statistica, ancheta anuala necesarã colectãrii informaţiilor contabile de la exploatatiile agricole selectate este Agenţia de Legatura.
ART. 5
(1) Comitetul Naţional pentru RICA, denumit în continuare Comitet Naţional, se constituie prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.
(2) Sarcinile Comitetului Naţional prevãd aprobarea:
a) planului pentru selectarea exploataţiilor participante, cu specificarea distribuirii pe categorii de exploataţii şi a regulilor detaliate pentru selectarea acestora;
b) raportului de implementare a planului de selectare a exploataţiilor participante.
(3) Preşedintele Comitetului Naţional este numit de cãtre Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale dintre membrii acestui comitet. Comitetul Naţional ia decizii în unanimitate. În cazul în care unanimitatea nu este întrunitã, deciziile se iau de cãtre Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale. Preşedintele Comitetului Naţional convoacã şedinţele acestuia. Serviciile de secretariat sunt asigurate de cãtre Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale. Comitetul Naţional îşi adopta propriul regulament de procedura.
(4) Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale poate infiinta pentru fiecare dintre regiunile RICA, definite la art. 2 alin. (1) lit. d), un comitet regional pentru RICA, denumit în continuare Comitet regional. Comitetul regional va avea obligaţia sa coopereze cu Agenţia de Legatura, pentru selectarea exploataţiilor participante.
(5) Comitetul Naţional este consultat pentru:
a) verificarea conformitatii cu dispoziţiile art. 3, privind planul de selectare a exploataţiilor participante;
b) examinarea critica şi aprecierea rezultatelor anuale ponderate ale RICA, ţinând seama, în special, de informaţiile provenite din alte surse statistice agricole şi din conturile naţionale.
ART. 6
(1) Agenţia de Legatura se organizeazã prin transformarea compartimentului RICA existent în cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale în serviciu independent, în cadrul aceluiaşi minister.
(2) Agenţia de Legatura are urmãtoarele obligaţii principale:
a) sa informeze Comitetul Naţional, structurile teritoriale ale autoritãţii competente, birourile de contabilitate şi alte organizaţii/instituţii implicate în RICA asupra regulilor detaliate de aplicare şi sa se asigure ca aceste reguli sunt implementate complet;
b) sa alcatuiasca şi sa trimitã Comitetului Naţional pentru aprobare planul pentru selectarea exploataţiilor participante care trebuie alcãtuit pe baza celor mai recente date statistice şi raportul de implementare a planului de selectare a exploataţiilor participante;
c) sa stabileascã lista exploataţiilor participante şi lista birourilor de contabilitate şi a altor organizaţii/instituţii implicate în RICA, dispuse şi capabile sa completeze fişele exploataţiilor participante în conformitate cu clauzele contractelor prevãzute la art. 9 şi 14;
d) sa colecteze fişele exploataţiilor participante transmise de cãtre structurile teritoriale ale Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, birourile de contabilitate şi alte organizaţii/instituţii implicate în RICA şi sa verifice corectitudinea informaţiilor completate;
e) sa prezinte Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în termen de 9 luni de la încheierea exerciţiului financiar anterior, fişele exploataţiilor participante, completate corect;
f) sa transmitã cãtre Comitetul Naţional, structurile teritoriale ale Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, birourile de contabilitate şi cãtre toate organizaţiile/instituţiile implicate în RICA cererile de informare menţionate la art. 16 şi sa înainteze Guvernului rãspunsurile relevante.
ART. 7
(1) Fiecare exploatatie participanta constituie subiectul unei fise individuale şi anonime.
(2) Informaţiile contabile furnizate de fiecare fişa a exploatatiei participante trebuie sa asigure:
a) caracterizarea exploatatiei participante din punct de vedere al factorilor de producţie ai acesteia;
b) evaluarea venitului exploatatiei participante în diversele sale forme;
c) verificarea corectitudinii completãrii.
(3) Tipul de informaţii contabile care urmeazã sa fie furnizate printr-o fişa a exploatatiei, forma în care astfel de informaţii urmeazã sa fie prezentate, definiţiile şi instrucţiunile referitoare la acestea sunt stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.
ART. 8
Şeful unei exploataţii agricole selectate ca exploatatie participanta alege dintr-o lista alcãtuitã în acest scop de cãtre Agenţia de Legatura un birou de contabilitate sau o organizaţie/instituţie care poate sa completeze fişa exploatatiei în conformitate cu clauzele contractului prevãzut la art. 9.
ART. 9
(1) Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale încheie cu fiecare dintre birourile de contabilitate, organizaţiile/instituţiile alese în conformitate cu art. 8 un contract prin care acestea din urma se angajeazã, în schimbul unui onorariu standard, sa completeze fişele exploataţiilor participante într-un mod care sa respecte dispoziţiile art. 7.
(2) Clauzele acestui contract, care trebuie sa fie aceleaşi în toate regiunile RICA, sunt stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.
(3) Pana la încheierea contractelor menţionate anterior, îndatoririle birourilor de contabilitate, organizaţiilor/instituţiilor contractante sunt îndeplinite de cãtre structurile teritoriale ale Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.

CAP. III
Culegerea de informaţii contabile în scopul unei analize a activitãţii economice a exploataţiilor agricole
ART. 10
Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale gestioneazã intreaga activitate din acest domeniu şi pune în practica angajamentele asumate prin Documentul de poziţie pentru cap. 7 - Agricultura (CONF-RO 0102) şi Documentul de poziţie complementar II pentru acelaşi capitol.
ART. 11
În conformitate cu procedura prevãzutã în art. 19 se stabilesc:
a) obiectul analizelor menţionate la art. 1 alin. (2) lit. b);
b) modalitãţile de selectare şi numãrul exploataţiilor participante, în funcţie de obiectivele fiecãrei analize.
ART. 12
(1) Fiecare exploatatie selectata în conformitate cu dispoziţiile art. 11 lit. b) face obiectul unei fise speciale care este individualã şi anonima. Aceasta fişa a exploatatiei include informaţiile contabile solicitate conform art. 7 alin. (2) şi toate informaţiile şi detaliile contabile suplimentare ce sunt necesare pentru fiecare analiza.
(2) Tipul de informaţii contabile furnizate printr-o fişa specialã a exploatatiei, forma în care astfel de informaţii sunt prezentate, definiţiile şi instrucţiunile referitoare la acestea sunt stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.
(3) Fişele speciale ale exploataţiilor sunt completate de birouri de contabilitate, organizaţii/instituţii, alese în conformitate cu prevederile art. 13.
ART. 13
Şeful unei exploataţii agricole, a cãrui exploatatie este selectata în conformitate cu dispoziţiile art. 11 lit. b), alege dintr-o lista alcãtuitã în acest scop de cãtre Agenţia de Legatura un birou de contabilitate sau o organizaţie/instituţie care poate sa completeze fişa specialã a exploatatiei în conformitate cu clauzele contractului prevãzut în art. 14.
ART. 14
(1) Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale încheie cu fiecare dintre birourile de contabilitate, organizaţiile/instituţiile alese în conformitate cu prevederile art. 13 un contract prin care acestea din urma se angajeazã, în schimbul unui onorariu standard, sa completeze fişele speciale ale exploataţiilor participante într-un mod care sa respecte dispoziţiile art. 12.
(2) Clauzele acestui contract, care trebuie sa fie aceleaşi în toate regiunile RICA, sunt stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.
(3) Pana la încheierea contractelor menţionate anterior, îndatoririle birourilor de contabilitate, organizaţiilor/instituţiilor contractante sunt îndeplinite de cãtre structurile teritoriale ale Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.

CAP. IV
Sancţiuni
ART. 15
(1) Se interzice utilizarea în scopuri de impozitare a oricãror informaţii contabile sau a altor detalii individuale obţinute de la exploatatiile participante, divulgarea sau folosirea de astfel de informaţii pentru alte scopuri decât cele specificate în art. 1.
(2) Se interzice oricãrei persoane care participa sau a participat la RICA sa divulge orice informaţii contabile individuale sau orice alte detalii individuale, de care a luat cunostinta în timpul exercitãrii îndatoririlor sau cu alta ocazie în acest context.
(3) Încãlcarea prevederilor alin. (1) şi (2) constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda contravenţionalã de la 30.000.000 lei la 70.000.000 lei.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale prin persoanele anume împuternicite.
(5) Contravenţiilor prevãzute în prezentul articol le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. V
Dispoziţii finale
ART. 16
(1) Comitetul Naţional, Agenţia de Legatura, structurile teritoriale ale Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale şi birourile de contabilitate, organizaţiile/instituţiile contractante sunt obligate, în cadrul zonelor respective de responsabilitate, sa furnizeze Guvernului orice informaţie pe care acesta ar putea-o solicita din partea lor cu privire la îndeplinirea îndatoririlor ce le revin în aplicarea prezentei ordonanţe.
(2) Astfel de solicitãri fãcute Comitetului Naţional, structurilor teritoriale ale Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale sau birourilor de contabilitate, organizaţiilor/instituţiilor contractante şi rãspunsurile corespunzãtoare vor fi înaintate în scris, prin intermediul Agenţiei de Legatura.
(3) În cazul în care informaţiile sunt insuficiente sau nu ajung la timp, Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale şi Agenţia de Legatura trimit experţi pentru a lucra la fata locului.
ART. 17
Comitetul Naţional examineazã în fiecare an, în luna octombrie, evoluţia veniturilor exploataţiilor agricole din România, în special pe baza rezultatelor RICA actualizate. Comitetul Naţional este informat în mod regulat asupra activitãţii RICA.
ART. 18
Pentru a extinde baza de colectare a informaţiilor contabile necesare RICA şi în scopul stabilirii efectelor sprijinului financiar acordat de statul roman producãtorilor agricoli se vor lua în studiu exploatatiile agricole cu sau fãrã personalitate juridicã, care beneficiazã de sprijin financiar.
ART. 19
(1) Atunci când trebuie urmatã procedura prevãzutã în prezentul articol, problemele sunt supuse spre examinare Comitetului Naţional de cãtre preşedinte.
(2) Oricare dintre membrii Comitetului Naţional poate supune acestuia spre aprobare un proiect de mãsuri care trebuie îndeplinite, iar în funcţie de urgenta problemei, Comitetul Naţional emite un aviz cu privire la acest proiect de mãsuri, într-un termen stabilit de cãtre preşedinte. Preşedintele nu are drept de vot.
(3) Agenţia de Legatura iniţiazã mãsuri care se vor aplica imediat; cu toate acestea, dacã mãsurile respective nu sunt în conformitate cu opinia Comitetului Naţional, acestea vor fi comunicate imediat Guvernului de cãtre Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
(4) În situaţia prevãzutã la alin. (3) Agenţia de Legatura poate amana punerea în aplicare a mãsurilor pe care le-a initiat, pentru cel mult o luna de la data acestei comunicãri, Guvernul putând lua o alta decizie în termen de o luna.
(5) Normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe se elaboreazã în termen de 6 luni de la data intrãrii acesteia în vigoare şi se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale.
ART. 20
(1) Fondurile pentru acoperirea costurilor de organizare, implementare şi funcţionare a RICA, pentru ca aceasta sa devinã operationala în anul 2006, şi costurile privind Agenţia de Legatura, plata onorariilor standard pentru îndeplinirea îndatoririlor menţionate la art. 9 şi 14 vor fi incluse în bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în secţiunea aferentã Integrãrii europene - construcţie institutionala.
(2) Costurile privind funcţionarea Comitetului Naţional, a birourilor de contabilitate şi a organizaţiilor/instituţiilor contractante nu sunt incluse în bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
ART. 21
Prezenta ordonanta transpune prevederile Regulamentului 79/65/CEE de creare a unei reţele de culegere de informaţii contabile privind veniturile şi activitatea economicã a exploataţiilor agricole în Comunitatea Europeanã, text consolidat cu modificãrile prevãzute de regulamentele 2.910/73/CEE , 2.143/81/CEE , 2.801/95/CEE şi 1.256/97/CEE .
ART. 22
Prezenta ordonanta intra în vigoare pe data de 1 ianuarie 2005.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Petre Daea

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 13 august 2004.
Nr. 67.
------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016