Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 66 din 24 august 1994 (*republicata*)  privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 66 din 24 august 1994 (*republicata*) privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 303 din 30 decembrie 1995


ART. 1
În scopul întãririi rolului finanţelor publice şi asigurãrii unei discipline bugetare ferme, instituţiile publice care, în înţelesul prezentei ordonanţe, cuprind: autoritatea legislativã, instituţia Preşedinţiei, autoritatea judecãtoreascã, alte autoritãţi publice, Guvernul, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, consiliile judeţene şi locale, precum şi instituţiile publice de subordonare centralã şi localã, indiferent de modul de finanţare a activitãţii acestora, au obligaţia sã efectueze operaţiunile de încasãri şi plãţi prin trezoreria generalã a statului, care funcţioneazã potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.
Statul garanteazã efectuarea operaţiunilor financiare prin trezoreria proprie, în condiţii de siguranţã şi în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, precum şi pãstrarea integritãţii disponibilitãţilor bãneşti.
ART. 2
Trezoreria generalã a statului cuprinde operaţiuni de încasãri şi plãţi în lei şi în valutã, care, dupã caz, privesc:
- veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat, bugetelor locale;
- veniturile şi cheltuielile bugetelor fondurilor speciale, care se constituie şi se utilizeazã potrivit reglementãrilor în vigoare;
- veniturile şi cheltuielile instituţiilor publice care, potrivit reglementãrilor legale, se administreazã în regim extrabugetar;
- datoria publicã internã şi externã, inclusiv evidenţa şi plata serviciului datoriei publice interne şi externe;
- alte venituri şi cheltuieli ale sectorului public reglementate prin dispoziţii legale, inclusiv drepturile de încasat şi obligaţiile de platã ale statului la baza cãrora stau acorduri şi convenţii guvernamentale.
ART. 3
Contul general al trezoreriei statului funcţioneazã la Banca Naţionalã a României, iar soldul activ al acestuia se formeazã din disponibilitãţile trezoreriei centrale din Ministerul Finanţelor şi din disponibilitãţile trezoreriilor din cadrul serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Finanţelor.
În judeţele, în municipiul Bucureşti şi în sectorul agricol Ilfov în care nu funcţioneazã încã trezorerii în cadrul serviciilor descentralizate ale Ministerului Finanţelor, instituţiile publice efectueazã operaţiunile de încasãri şi plãţi prin contul trezoreriei statului, deschis la Banca Naţionalã a României pe seama bãncilor comerciale cu care Ministerul Finanţelor încheie convenţii corespunzãtoare.
Soldul contului general al trezoreriei statului se cuprinde în bilanţul Bãncii Naţionale a României.
ART. 4
Operaţiunile de încasãri şi plãţi în trezoreria statului sunt evidenţiate potrivit planului de conturi stabilit de Ministerul Finanţelor, care asigurã constituirea şi utilizarea resurselor financiare publice în conformitate cu dispoziţiile legale.
ART. 5
Disponibilitãţile aflate în contul general al trezoreriei statului pot fi utilizate în urmãtoarea ordine:
- acoperirea temporarã a deficitului din anul precedent şi din anul curent al bugetului de stat;
- acoperirea temporarã a golurilor de casã, înregistrate de bugetele locale;
- acoperirea temporarã a deficitelor din anul precedent şi din anul curent, înregistrate de bugetul asigurãrilor sociale de stat şi de bugetele fondurilor speciale;
- efectuarea de plasamente financiare, pe termen scurt, prin Banca Naţionalã a României, care acţioneazã ca agent al statului;
- împrumuturi pe termen mediu şi lung pentru finanţarea şi refinanţarea deficitelor anuale ale bugetului de stat, pe seama disponibilitãţilor pe termen mediu şi lung din contravaloarea în lei a împrumuturilor externe.
ART. 6
Pentru disponibilitãţile din contul general al trezoreriei statului pentru care, potrivit reglementãrilor legale în vigoare, existã obligaţia bonificãrii de dobânzi, precum şi pentru plasamentele financiare, pe termen scurt, efectuate prin Banca Naţionalã a României care acţioneazã ca agent al statului, trezoreria statului plãteşte, respectiv încaseazã, dobânzile corespunzãtoare.
În situaţiile în care dobânzile datorate trezoreriei statului pentru sumele avansate în scopul acoperirii deficitelor temporare ale bugetelor fondurilor speciale nu se pot plãti şi compensa, pe bazã de fundamentãri corespunzãtoare, Guvernul poate aproba plata parţialã sau totalã a acestora, din prevederile cuprinse în bugetul de stat pentru cheltuielile aferente dobânzilor la datoria publicã.
De asemenea, în contul general al trezoreriei statului se încaseazã dobânzile pentru sumele utilizate temporar din trezorerie la acoperirea deficitului bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi al bugetelor fondurilor speciale, precum şi dobânzile la împrumuturile pe termen mediu şi lung acordate pentru finanţarea şi refinanţarea deficitelor anuale ale bugetului de stat.
Pentru acoperirea temporarã a deficitelor bugetelor fondurilor speciale ori ale altor bugete, la care reglementãrile legale prevãd obligaţia bonificãrii de dobânzi la disponibilitãţi, dobânzile de încasat pentru sumele avansate temporar din trezoreria statului se pot compensa cu dobânzile de plãtit din trezoreria statului în perioada urmãtoare la disponibilitãţile bugetelor respective.
ART. 7
Nivelul ratelor pentru dobânzile bonificate la disponibilitãţile depozitelor aflate în trezoreria statului, pentru care existã obligaţia legalã de bonificare de dobânzi, precum şi termenele şi condiţiile de platã a dobânzilor se stabilesc prin convenţii încheiate între reprezentanţii Ministerului Finanţelor şi ai titularilor de depozite, desemnaţi de instituţiile respective.
Prin aceleaşi convenţii se stabilesc şi nivelul ratelor pentru dobânzile datorate trezoreriei statului la sumele temporar utilizate pentru acoperirea deficitelor bugetelor fondurilor speciale sau ale altor bugete, precum şi termenele şi condiţiile de platã ori de compensare. În cazuri justificate, Ministerul Finanţelor poate conveni şi aproba ca stingerea obligaţiei de platã a dobânzilor cãtre trezoreria statului - prin compensare - sã depãşeascã anul curent.
La stabilirea nivelurilor pentru ratele la dobânzile de încasat şi de plãtit la şi din trezoreria generalã a statului, Ministerul Finanţelor are obligaţia de a se încadra în obiectivele politicii monetare a Guvernului şi Bãncii Naţionale a României.
Pentru neplata în termen a ratelor scadente la împrumuturile şi avansurile acordate prin trezoreria statului, a dobânzilor aferente acestora, se calculeazã şi se datoreazã majorãri de întârziere, prevãzute de dispoziţiile legale pentru neplata impozitelor şi taxelor la bugetul de stat.
ART. 8
Pentru sumele avansate din trezoreria statului, pe bazã de aprobãri anterioare prezentei ordonanţe, Ministerul Finanţelor va urmãri recuperarea acestora şi va propune Guvernului spre aprobare mãsuri de regularizare.
ART. 9
Periodic, Ministerul Finanţelor întocmeşte informãri şi/sau rapoarte în legãturã cu modul cum a fost executat contul general al trezoreriei statului, pe care le prezintã Guvernului.
ART. 10
Ministerul Finanţelor elaboreazã, administreazã şi executã bugetul trezoreriei statului.
Bugetul trezoreriei statului cuprinde, atât la venituri, cât şi la cheltuieli, dobânzile, comisioanele şi majorãrile de întârziere încasate, respectiv plãtite la şi din trezoreria statului, precum şi alte încasãri şi plãţi pentru operaţiunile care decurg din împrumuturi, avansuri, plasamente ori din pãstrarea şi administrarea depozitelor în trezoreria statului.
În cheltuielile bugetului trezoreriei statului se prevãd şi comisioanele datorate bãncilor comerciale pentru operaţiunile pe care acestea le executã în contul trezoreriei statului; comisioanele care se plãtesc bãncilor comerciale pentru operaţiunile pe care acestea le executã în contul trezoreriei statului se negociazã între reprezentanţii Ministerului Finanţelor şi cei ai bãncilor, în care scop se încheie convenţii bilaterale în care se prevãd nivelul comisionului, termenele de platã, precum şi condiţiile în care se pot modifica convenţiile respective.
Bugetul trezoreriei statului se întocmeşte anual şi se prezintã spre aprobare Guvernului, o datã cu propunerile pentru proiectul bugetului de stat.
Bugetul trezoreriei statului se poate modifica, de regulã, semestrial şi ori de câte ori este necesar, de cãtre Guvern, la propunerea justificatã a Ministerului Finanţelor, în funcţie de schimbãrile intervenite în politica monetarã, cu deosebire în cea a dobânzilor, de modificãrile care apar în rulajele depozitelor care se pãstreazã în trezoreria statului, faţã de cele avute în vedere la fundamentarea şi aprobarea bugetului trezoreriei statului.
Cheltuielile totale aprobate prin bugetul trezoreriei statului reprezintã limite maxime care nu pot fi depãşite. Ministerul Finanţelor poate aproba, începând cu semestrul II al fiecãrui an, modificãri între poziţiile de cheltuieli cuprinse ca detalii în bugetul trezoreriei statului, în funcţie de modul cum evolueazã depozitele pentru care se bonificã dobânzi şi de evoluţia nivelului ratei dobânzilor.
Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului trezoreriei statului se reporteazã în anul imediat urmãtor ca resursã temporarã a trezoreriei statului; angajarea de cheltuieli publice din excedentul trezoreriei statului se aprobã de Parlament, la propunerea Guvernului, prin legea anualã a bugetului de stat sau prin legi speciale.
Guvernul, în situaţii speciale şi fundamentate, poate aproba ca, din excedentul rezultat din execuţia anualã definitivã a bugetului trezoreriei statului, sã compenseze, parţial sau total, dobânzile datorate pentru disponibilitãţile temporar destinate acoperirii deficitului bugetului de stat din anul precedent şi din anul curent, precum şi împrumuturile temporare şi dobânzile aferente acestor împrumuturi acordate bugetelor fondurilor speciale.
ART. 11
În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, Ministerul Finanţelor va elabora şi va transmite tuturor instituţiilor interesate instrucţiuni privind funcţionarea trezoreriei statului.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016