Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 62 din 29 august 2002  pentru modificarea   Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 62 din 29 august 2002 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 646 din 30 august 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. 1
<>Ordonanta Guvernului nr. 70/1997 privind controlul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 64/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Controlul fiscal cuprinde ansamblul activitãţilor care au ca scop verificarea realitãţii, legalitãţii şi sinceritatii declaraţiilor, verificarea corectitudinii şi exactitatii îndeplinirii, conform legii, a obligaţiilor fiscale de cãtre contribuabili, precum şi activitatea de investigare şi constatare a evaziunii fiscale."
2. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Obligaţiile fiscale cuprind:
a) obligaţia de a declara bunurile şi veniturile impozabile sau, dupã caz, impozitele datorate, taxele, contribuţiile la fondurile speciale;
b) obligaţia de a calcula şi de a inregistra în evidentele contabile şi de plata, la termenele legale, impozitele, taxele, contribuţiile la fondurile speciale;
c) obligaţia de a calcula, de a retine şi de a inregistra în evidentele contabile şi de plata, la termenele legale, impozitele care se realizeazã prin stopaj la sursa;
d) orice alte obligaţii legale care revin contribuabililor, persoane fizice sau juridice, în aplicarea legilor fiscale."
3. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Controlul fiscal se exercita de organele de control fiscal din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi al unitãţilor sale teritoriale, denumite în continuare organe de control fiscal, precum şi de cãtre serviciile de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale.
Organele de control fiscal îndeplinesc o funcţie ce implica exerciţiul autoritãţii de stat.
Structura organizatoricã, numãrul de personal pentru activitatea de control fiscal, competenta teritorialã şi atribuţiile aparatului de control fiscal din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi al unitãţilor sale teritoriale se aproba de ministrul finanţelor publice.
În exercitarea atribuţiilor sale de serviciu organele de control fiscal colaboreazã cu autoritãţile publice centrale şi locale, cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, precum şi cu instituţiile fiscale similare din alte state, în condiţiile legii, pentru realizarea obiectivelor sale."
4. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - În exercitarea atribuţiilor ce le revin organele de control fiscal sau, dupã caz, serviciile de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale au dreptul:
a) sa verifice în totalitate sau prin sondaj orice documente, înscrisuri, registre sau evidente contabile ale contribuabililor verificaţi, referitoare la obiectul controlului, sa primeascã copii de pe orice înscris, document sau înregistrare contabila;
b) sa solicite contribuabililor controlati, verbal sau în scris, toate informaţiile şi justificãrile referitoare la abaterile constatate. În cazul în care se solicita rãspunsul în scris, contribuabilii sunt obligaţi sa furnizeze informaţiile respective în termen de 5 zile de la primirea solicitãrii;
c) sa retina documente în scopul protejãrii impotriva înstrãinãrii sau distrugerii, în condiţiile legii, acte, înscrisuri, registre şi documente financiar-contabile sau orice element material care face dovada stabilirii, înregistrãrii şi achitãrii obligaţiilor fiscale de cãtre contribuabili, pe o perioada de maximum 30 de zile. În cazuri excepţionale, cu aprobarea conducerilor organului de control fiscal, perioada de reţinere a documentelor poate fi prelungitã cu maximum 90 de zile;
d) sa solicite prezenta contribuabililor sau a reprezentanţilor legali ai acestora la sediul organului de control fiscal. Solicitarea se face în scris şi cuprinde, în mod obligatoriu, data, ora şi locul intalnirii, precum şi scopul acesteia. Solicitarea se comunica contribuabilului cu cel puţin 5 zile înaintea datei fixate pentru intalnire;
e) sa facã constatãri faptice cu privire la natura activitãţilor producãtoare de venituri impozabile sau pentru identificarea bunurilor ori surselor impozabile;
f) sa confiste, în condiţiile legii, obiectele sau produsele reprezentând bunuri sustrase de la plata impozitelor şi taxelor, precum şi sumele în lei şi în valuta dobândite ilicit;
g) sa stabileascã obligaţiile fiscale prin asimilare sau estimare, în situaţia în care în evidenta contabila nu exista documente justificative sau contribuabilul refuza prezentarea acestora, demonstrate pe baza de înscrisuri, cu excepţia cazurilor de forta majorã, în condiţiile legii. Metodele şi procedurile de stabilire a obligaţiilor prin asimilare sau estimare vor fi aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice. Sarcina de a dovedi ca metoda indirecta utilizata pentru stabilirea obligaţiilor fiscale este incorectã revine contribuabilului;
h) sa stabileascã în sarcina contribuabilului diferenţe de impozite şi taxe, sa calculeze majorãri de întârziere, penalitãţi şi penalitãţi de întârziere pentru neplata în termenele legale a impozitelor şi/sau taxelor datorate conform prevederilor legilor fiscale;
i) sa rãspundã pentru rezultatele controlului, în limita documentelor supuse controlului şi constatãrilor efectuate şi consemnate în actul de control;
j) sa constate contravenţiile şi sa aplice sancţiunile prevãzute de legile fiscale şi contabile;
k) sa dispunã corectarea în contabilitate a eventualelor erori constatate dupã aprobarea şi depunerea situaţiilor financiare anuale, în anul în care au fost constatate;
l) sa anuleze aplicarea mãsurilor care contravin reglementãrilor contabile şi fiscale şi sa dispunã mãsurile necesare îndeplinirii corecte de cãtre contribuabili a obligaţiilor fiscale ce le revin;
m) sa între, în prezenta contribuabilului sau a reprezentantului legal al acestuia ori în prezenta altei persoane desemnate de contribuabil, în orice incinta a sediului în care îşi desfãşoarã activitatea contribuabilul sau în locuri în care exista bunuri impozabile ori în care se desfãşoarã activitãţi producãtoare de venituri. Accesul este permis în cursul programului normal de lucru al contribuabilului, iar în afarã acestuia, numai cu autorizarea scrisã a conducerii organului de control fiscal sau, dupã caz, a conducerii serviciilor de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale şi cu acordul contribuabilului;
n) sa verifice modul de aducere la îndeplinire a mãsurilor dispuse de organele de control fiscal;
o) sa beneficieze de protecţie din partea organelor abilitate ale statului, la solicitarea acestora."
5. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - În scopul determinãrii modului de respectare a obligaţiilor fiscale ce revin contribuabililor şi al stabilirii exacte a impozitelor datorate, organele de control fiscal sau, dupã caz, conducerile serviciilor de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale sunt în drept sa solicite informaţii de la:
a) persoane fizice sau juridice care deţin în pãstrare sau în administrare bunuri ori sume de bani ale contribuabililor, care au relaţii de afaceri cu aceştia sau care pot da relaţii în legatura cu operaţiunile verificate;
b) organe ale administraţiei publice centrale şi locale, instituţii publice sau de interes public;
c) instituţii publice sau private care înregistreazã, sub orice forma, încheierile de contracte, circulaţia mãrfurilor pe cãile de comunicaţie de orice fel, evidenta populaţiei sau a bunurilor, exploatarea proprietãţilor şi altele asemenea.
Persoanele, organele şi instituţiile menţionate la alin. 1 sunt obligate ca în termenul specificat în solicitare sa furnizeze informaţiile şi sa punã la dispoziţie organelor de control fiscal sau, dupã caz, serviciilor de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale actele, evidentele şi datele respective, în condiţiile legii.
Toate actele, datele şi informaţiile obţinute de organele de control fiscal sau, dupã caz, de serviciile de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale, în modalitatea prevãzutã în prezentul articol, vor face parte din dosarul fiscal al contribuabilului şi vor putea fi luate în considerare la recalcularea impozitelor datorate de acesta."
6. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - În cazuri temeinic justificate organele de control fiscal sau, dupã caz, serviciile de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale pot solicita şi altor persoane fizice decât cele angajate la contribuabili, potrivit competentelor teritoriale, note explicative sau declaraţii, considerate necesare pentru a stabili dacã persoana în cauza are sau nu are calitatea de contribuabil ori în legatura cu obiectivele controlului fiscal."
7. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Organele de control fiscal au urmãtoarele obligaţii:
a) sa cunoascã şi sa aplice corect, cu obiectivitate şi profesionalism prevederile legislaţiei contabile şi fiscale şi normele de aplicare a acestora;
b) sa prezinte contribuabilului verificat legitimatia de control şi ordinul de serviciu;
c) sa efectueze controlul în asa fel încât sa afecteze cat mai puţin activitatea curenta a contribuabililor verificaţi;
d) sa acorde atentie intrebarilor, nelamuririlor, reclamatiilor contribuabililor şi sa dea dovada de înţelegere şi solicitudine în soluţionarea acestora, potrivit legii;
e) sa întocmeascã şi sa depunã la sediul unitãţii de care aparţine actele de control privind rezultatele verificãrii, potrivit metodologiei de control;
f) sa utilizeze cu eficienta timpul de control, sa pãstreze şi sa apere secretul operaţiunilor contribuabililor verificaţi;
g) sa nu se angajeze direct sau indirect în relaţii de afaceri cu persoane fizice sau juridice controlate, relaţii care pot afecta îndeplinirea cu corectitudine a sarcinilor de control fiscal încredinţate;
h) sa sesizeze organele de urmãrire penalã în legatura cu anumite constatãri ce ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni constatate cu ocazia exercitãrii atribuţiilor de control fiscal;
i) sa nu pretindã şi sa nu primeascã nici un fel de bunuri în natura sau în bani, sa nu îşi creeze avantaje în legatura cu serviciul sau cu exercitarea funcţiei;
j) sa consemneze, conform legii, în registrul unic de control existent la contribuabil datele privind începerea controlului, obiectivele şi rezultatele sintetice ale acestuia."
8. Articolul 11 se abroga.
9. Articolul 11^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11^1. - Înaintea desfãşurãrii unei acţiuni de control fiscal la sediul, domiciliul sau resedinta contribuabilului, acesta are dreptul:
a) sa fie informat în legatura cu acţiunea de control prin transmiterea unui aviz de verificare;
b) sa fie înştiinţat în legatura cu drepturile şi obligaţiile sale. Avizul de verificare va cuprinde:
1. baza legalã a transmiterii lui şi a desfãşurãrii controlului fiscal;
2. perioada în care este programata sa se desfãşoare acţiunea de control fiscal;
3. impozitele şi perioadele impozabile care vor fi cuprinse în verificare.
Avizul de verificare se transmite contribuabilului cu cel puţin 5 zile înainte de data începerii efective a acţiunii de control fiscal.
Pentru motive întemeiate contribuabilii pot solicita modificarea datei de începere a controlului fiscal cu maximum 15 zile lucrãtoare, solicitare care se comunica în scris conducerii organului de control fiscal la 5 zile de la primirea avizului de verificare.
O noua solicitare de amânare a controlului fiscal respectiv nu se admite.
În cazul controalelor inopinate sau la verificarea unor sesizãri, reclamaţii privind cazuri de evaziune fiscalã, precum şi în cazul verificãrii efectuate la cererea contribuabililor şi al acţiunilor de verificare solicitate de diverse instituţii pentru care sunt stabilite termene precise de soluţionare prin acte normative, nu se transmit avize de verificare."
10. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Pe toatã durata exercitãrii controlului fiscal contribuabilii supuşi acestuia au urmãtoarele drepturi:
a) sa fie informati asupra desfãşurãrii controlului şi eventualelor situaţii neclare;
b) sa fie primii solicitati, în cazul în care sunt disponibili, pentru a furniza informaţii, date, documente şi elemente pentru clarificarea şi justificarea operaţiunilor efectuate;
c) sa beneficieze de asistenta de specialitate sau juridicã pe toatã durata controlului;
d) sa beneficieze din partea organului de control de un tratament just, confidenţial şi echitabil;
e) sa solicite din proprie initiativa sa fie controlati;
f) sa conteste, potrivit legii, constatãrile înscrise în actele de control încheiate;
g) sa fie protejati asupra secretului fiscal."
11. Articolul 12^1 se abroga.
12. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Contribuabilii supuşi controlului fiscal au urmãtoarele obligaţii:
a) sa se prezinte, la solicitarea organului de control, la data şi locul stabilite pentru efectuarea controlului;
b) sa punã la dispoziţie toate documentele, situaţiile şi datele solicitate privind obiectul controlului;
c) sa punã la dispoziţie, la solicitarea organului de control, în condiţiile legii, actele originale sau copii certificate, dupã caz, referitoare la obiectul controlului;
d) sa permitã accesul în locurile unde se afla bunurile şi valorile supuse impozitãrii, precum şi în locurile unde se afla documentele necesare controlului;
e) sa furnizeze în scris şi verbal, în legatura cu obiectul controlului, toate explicaţiile şi elementele necesare clarificarii operaţiunilor economico-financiare efectuate;
f) sa manifeste respect fata de autoritatea controlului, aducând la îndeplinire întocmai mãsurile din actul de control rãmase definitive, şi sa informeze organul de control despre aceasta;
g) sa colaboreze cu organul de control pentru buna desfãşurare a acţiunii de control;
h) sa notifice toate modificãrile intervenite în datele iniţiale de identificare, inclusiv încetarea activitãţii în termenele prevãzute de lege;
i) sa întocmeascã documente pentru orice operaţiune impozabilã şi sa rãspundã pentru realitatea şi exactitatea datelor furnizate, precum şi pentru autenticitatea documentelor în cauza furnizate organului de control;
j) sa refacã evidentele tehnico-operative şi contabile prin care se justifica operaţiunile efectuate, în situaţia în care acestea au fost pierdute ori distruse, în termen de maximum 60 de zile de la data producerii evenimentului;
k) sa întocmeascã şi sa punã la dispoziţie organului de control registrul unic de control;
l) sa dea o declaraţie pe propria rãspundere la finalizarea controlului, în care sa specifice ca au fost prezentate toate documentele ce privesc obiectul controlului;
m) sa creeze condiţii corespunzãtoare pentru desfãşurarea controlului fiscal;
n) sa se prezinte la sediul organului de control fiscal, la solicitarea scrisã a acestuia.
Documentele neprezentate cu rea-credinţa, doveditã cu ocazia controlului fiscal efectuat la sediul, domiciliul sau resedinta contribuabilului ori la sediul organului de control fiscal, nu vor fi luate în considerare ulterior la soluţionarea contestaţiilor impotriva mãsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finanţelor Publice."
13. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Contribuabilii care, potrivit legii, organizeazã şi conduc contabilitatea proprie sunt obligaţi sa pãstreze evidentele contabile, precum şi documentele justificative pe baza cãrora s-au fãcut înregistrãrile contabile, la sediul social declarat cu ocazia autorizãrii şi înregistrãrii la organul fiscal, pana la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului organelor fiscale sau, dupã caz, a dreptului serviciilor de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale de a stabili diferenţe de impozite.
Evidentele contabile şi documentele justificative se pãstreazã şi se arhiveaza într-un mod adecvat, care sa permitã desfãşurarea normalã a controlului fiscal.
Contribuabilii sunt obligaţi sa pãstreze la punctele de lucru un exemplar din documentele justificative aferente desfãşurãrii activitãţii acestora."
14. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Controlul fiscal se desfãşoarã, în baza deciziei conducatorului organului de control fiscal, la sediul, domiciliul ori resedinta contribuabilului sau la sediul organului de control fiscal.
Controlul fiscal se poate desfasura şi în orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul, acesta din urma având în acest caz obligaţia de a asigura condiţiile necesare pentru derularea normalã a acţiunii de control."
15. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - Durata efectuãrii controlului fiscal prevãzut la art. 17 este stabilitã de organele de control fiscal sau, dupã caz, de serviciile de specialitate ale autoritãţilor administraţiei publice locale, în funcţie de obiectivele controlului, şi nu poate fi mai mare de 3 luni.
În cazul marilor contribuabili sau al celor care au subunitati, filiale ori sucursale în ţara, durata controlului nu poate fi mai mare de 6 luni."
16. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 13 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda, dupã cum urmeazã:
a) de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, pentru nerespectarea obligaţiilor prevãzute la lit. c), d), f), g) şi m);
b) de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru nerespectarea obligaţiilor prevãzute la lit. a), e), l) şi n);
c) de la 10.000.000 lei la 15.000.000 lei, pentru nerespectarea obligaţiilor prevãzute la lit. h) şi k);
d) de la 15.000.000 lei la 25.000.000 lei, pentru nerespectarea obligaţiilor prevãzute la lit. b), i) şi j).
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de control fiscal şi de alte persoane împuternicite de Ministerul Finanţelor Publice."
ART. 2
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Ministrul integrãrii europene,
Hildegard Carola Puwak

Bucureşti, 29 august 2002.
Nr. 62.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016