Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 6 din 26 ianuarie 2011  pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 6 din 26 ianuarie 2011 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 80 din 31 ianuarie 2011

    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. III din Legea nr. 274/2010 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

    ART. I
    <>Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 30 august 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 1. - Cercetarea ştiinţificã, dezvoltarea experimentalã şi inovarea sunt principalele activitãţi creatoare de cunoaştere şi generatoare de progres economic şi social, încurajate şi sprijinite de cãtre stat conform Constituţiei României, republicatã, şi prezentei ordonanţe."
    2. La articolul 2, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 2. - (1) Activitatea de cercetare-dezvoltare cuprinde cercetarea ştiinţificã, dezvoltarea experimentalã şi inovarea bazatã pe cercetare ştiinţificã şi dezvoltare experimentalã. Cercetarea ştiinţificã cuprinde cercetarea fundamentalã şi cercetarea aplicativã."
    3. La articolul 2, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
    "(3) Definiţiile prevãzute la alin. (2) se pot detalia prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, în acord cu legislaţia Uniunii Europene şi bunele practici internaţionale."
    4. Articolul 7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 7. - În sistemul naţional de cercetare-dezvoltare sunt cuprinse urmãtoarele categorii de unitãţi şi instituţii de drept public:
    a) institute naţionale de cercetare-dezvoltare;
    b) instituţii de învãţãmânt superior de stat acreditate sau structuri de cercetare-dezvoltare ale acestora, fãrã personalitate juridicã, constituite conform Cartei universitare;
    c) institute, centre sau staţiuni de cercetare-dezvoltare din subordinea Academiei Române sau a academiilor de ramurã;
    d) alte institute, centre sau staţiuni de cercetare-dezvoltare organizate ca instituţii publice ori de drept public;
    e) centre internaţionale de cercetare-dezvoltare înfiinţate în baza unor acorduri internaţionale;
    f) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate în cadrul societãţilor naţionale, companiilor naţionale şi regiilor autonome;
    g) alte instituţii publice sau de drept public care au ca obiect de activitate şi cercetarea-dezvoltarea ori structuri ale acestora legal constituite."
    5. Articolul 8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 8. - În sistemul naţional de cercetare-dezvoltare sunt cuprinse, de asemenea, urmãtoarele categorii de unitãţi şi instituţii de drept privat:
    a) instituţii de învãţãmânt superior particulare acreditate sau structuri de cercetare-dezvoltare ale acestora, fãrã personalitate juridicã, constituite conform Cartei universitare;
    b) institute sau centre de cercetare-dezvoltare fãrã scop patrimonial, recunoscute de utilitate publicã;
    c) alte institute, centre sau staţiuni de cercetare-dezvoltare organizate ca persoane juridice de drept privat, fãrã scop patrimonial;
    d) alte organizaţii neguvernamentale, fãrã scop patrimonial, care au ca obiect de activitate şi cercetarea-dezvoltarea sau structuri ale acestora legal constituite;
    e) societãţi comerciale care au ca principal obiect de activitate cercetarea-dezvoltarea;
    f) societãţi comerciale care au în obiectul de activitate şi cercetarea-dezvoltarea sau structuri ale acestora legal constituite."
    6. Dupã articolul 8 se introduce un nou articol, articolul 8^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 8^1. - În sensul prezentei ordonanţe, unitãţile de cercetare-dezvoltare prevãzute la art. 7 şi 8 sunt fie o unitate cu personalitate juridicã, fie o structurã de cercetare-dezvoltare fãrã personalitate juridicã care este constituitã în cadrul unei persoane juridice. Unitatea de cercetare-dezvoltare fãrã personalitate juridicã îndeplineşte simultan urmãtoarele condiţii:
    a) este înfiinţatã printr-o decizie a conducerii persoanei juridice, conform legii;
    b) are o misiune şi un regulament propriu de funcţionare în cadrul persoanei juridice şi o titulaturã proprie;
    c) are personal şi conducere proprii;
    d) activitatea unitãţii este înregistratã distinct în cadrul contabilitãţii persoanei juridice, conform legii."
    7. La articolul 12, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 12. - (1) În cadrul fiecãrei instituţii şi unitãţi de cercetare-dezvoltare de drept public funcţioneazã un consiliu ştiinţific, care are ca scop elaborarea strategiei de cercetaredezvoltare şi inovare a instituţiei sau a unitãţii şi a programelor proprii de cercetare-dezvoltare şi inovare, precum şi luarea mãsurilor necesare pentru realizarea acestora."
    8. Articolul 13 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 13. - (1) Instituţiile şi unitãţile de cercetare-dezvoltare de drept public pot desfãşura activitãţi de microproducţie şi pot oferi servicii specifice, potrivit regulamentelor de organizare şi funcţionare proprii şi prevederilor legale corespunzãtoare. Activitãţile şi serviciile pot fi desfãşurate inclusiv prin asociere în participaţiune, numai în scopul stimulãrii transferului rezultatelor activitãţii de cercetare-dezvoltare, potrivit regulamentelor de organizare şi funcţionare proprii şi prevederilor legale corespunzãtoare, cu aprobarea organului administraţiei publice centrale în subordinea sau coordonarea cãruia funcţioneazã instituţia sau unitatea de drept public.
    (2) Instituţiile şi unitãţile de drept privat dispun de autonomie în exploatarea rezultatelor activitãţii proprii de cercetaredezvoltare, conform legii."
    9. La articolul 14, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Unitãţile de cercetare-dezvoltare privatizate nu pot pãstra în patrimoniu documentaţiile, colecţiile sau bazele de date de interes naţional acumulate pânã la data privatizãrii. Aceste documentaţii, colecţii sau baze de date de interes naţional, stabilite conform prevederilor art. 75 alin. (3), se depun la institutele naţionale sau la instituţiile publice desemnate în acest scop de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare."
    10. La articolul 16, dupã litera d) se introduc douã noi litere, literele e) şi f), cu urmãtorul cuprins:
    "e) condiţii optime de activitate şi de dezvoltare profesionalã pentru personalul de cercetare, cu respectarea prevederilor legale;
    f) sprijin administrativ pentru personalul de cercetaredezvoltare, astfel încât sã se permitã acestuia focalizarea pe activitãţile ştiinţifice, iar timpul alocat pentru activitãţi administrative de cãtre personalul de cercetare-dezvoltare care nu ocupã funcţii de conducere sau administrative sã nu depãşeascã, în medie, 10% din timpul de lucru al acestuia."
    11. Articolul 18 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 18. - (1) Înfiinţarea institutului naţional se face prin hotãrâre a Guvernului, pe baza rezultatelor evaluãrii privind îndeplinirea condiţiilor pentru certificare, conform prevederilor art. 33, cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea organului administraţiei publice centrale coordonator în domeniul de activitate al unitãţii.
    (2) Înfiinţarea şi certificarea unui institut naţional trebuie sã asigure concentrarea resurselor financiare şi umane din domenii de cercetare de interes major.
    (3) Evaluarea capacitãţii de cercetare-dezvoltare pentru certificarea unui institut naţional se realizeazã în conformitate cu prevederile art. 33.
    (4) Institutul naţional care, în urma evaluãrii, nu obţine certificarea sau re-certificarea, se reorganizeazã prin hotãrâre a Guvernului, iniţiatã de autoritatea de stat pentru cercetaredezvoltare."
    12. La articolul 22, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
    "(2) Directorul general, numit în condiţiile alin. (1), încheie un contract de management cu conducãtorul autoritãţii publice în coordonarea cãreia funcţioneazã institutul naţional, conform metodologiei prevãzute la alin. (1)."
    13. La articolul 23, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
    "(3) Pentru valorificarea rezultatelor proprii de cercetaredezvoltare, institutul naţional poate înfiinţa societãţi comerciale sau poate dobândi acţiuni sau pãrţi sociale în cadrul unor societãţi comerciale, conform legii, cu acordul consiliului de administraţie şi al consiliului ştiinţific al institutului. Pentru aceasta, institutul îşi poate angaja exclusiv experienţa ştiinţificã şi tehnologicã acumulatã, metode, tehnici, scheme, planuri, procedee, reţete sau alte forme de cunoaştere şi experienţã, inclusiv cele protejate prin titluri de proprietate intelectualã."
    14. La articolul 26, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea organului administraţiei publice centrale coordonator."
    15. La articolul 29, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
    "(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare urmãreşte şi identificã bunele practici pentru activitãţile de cercetare-dezvoltare din ţãrile Uniunii Europene şi ale Organizaţiei pentru cooperare şi dezvoltare economicã şi organizeazã popularizarea lor în vederea adoptãrii acestora de cãtre instituţiile şi unitãţile de cercetare-dezvoltare."
    16. Articolul 32 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 32. - Cercetãtorii ştiinţifici pot fi conducãtori de doctorat, conform prevederilor <>Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011."
    17. Articolul 33 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 33. - (1) Unitãţile şi instituţiile din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare pot fi evaluate şi clasificate, din punctul de vedere al activitãţii de cercetare-dezvoltare, de cãtre Colegiul Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare şi Inovare, denumit în continuare Colegiul consultativ, organizat în condiţiile art. 44.
    (2) Normele metodologice pentru evaluarea şi clasificarea prevãzute la alin. (1) se elaboreazã de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, cu consultarea Colegiului consultativ, a Academiei Române şi a academiilor de ramurã, a Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior, a altor consilii consultative de nivel naţional din domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, a organizaţiilor profesionale neguvernamentale din domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi a mediului economic, şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului. Clasificarea se face pe urmãtoarele niveluri: A+, A, A-, B, şi C.
    (3) Evaluarea şi clasificarea unitãţilor şi instituţiilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã de cãtre echipe de experţi evaluatori compuse în proporţie de cel puţin 50% din evaluatori din strãinãtate, selectaţi din celelalte state membre ale Uniunii Europene sau din statele membre ale Organizaţiei pentru cooperare şi dezvoltare economicã.
    (4) Pentru fiecare unitate şi instituţie evaluatã şi clasificatã, echipa de experţi elaboreazã un raport care se face public pe site-ul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    (5) Pot fi certificate pentru activitatea de cercetare-dezvoltare numai unitãţile şi instituţiile din categoriile prevãzute la art. 7 lit. a)-e) şi g) şi la art. 8 lit. a)-d), care sunt clasificate la nivelurile A+, A sau A- ale clasificãrii prevãzute la alin. (1).
    (6) În urma evaluãrii, Colegiul consultativ propune autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare aprobarea hotãrârilor privind certificarea, recertificarea, neacordarea certificãrii sau retragerea certificãrii.
    (7) Certificarea sau recertificarea se acordã pe o perioadã de cel mult 5 ani.
    (8) Unitãţile şi instituţiile din categoriile prevãzute la art. 7 lit. a) şi c)-e) sunt evaluate şi clasificate în vederea certificãrii la intervale de cel mult 5 ani, conform normelor metodologice prevãzute la alin. (2).
    (9) Unitãţile şi instituţiile din sistemul naţional de cercetaredezvoltare, din alte categorii decât cele prevãzute la alin. (8), pot fi evaluate şi clasificate conform normelor metodologice prevãzute la alin. (2), la cerere. Intervalul dintre douã evaluãri şi clasificãri succesive conform alin. (1) ale aceleiaşi unitãţi sau instituţii nu poate fi mai mic de 2 ani. Pentru realizarea evaluãrii acestor entitãţi, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare percepe taxe de pânã la 8 salarii maxime ale unui cercetãtor ştiinţific gradul I din unitãţi bugetare, care se fac venituri la bugetul de stat."
    18. Articolul 34 se abrogã.
    19. La articolul 35, alineatul (1) se abrogã.
    20. Articolele 36 şi 37 se abrogã.
    21. La articolul 40, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Consiliul Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei este constituit din maximum 9 membri, persoane recunoscute pentru experienţa în domeniu, din care cel puţin 4 sunt membri ai Colegiului consultativ la momentul numirii lor în Consiliul Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei. Componenţa se aprobã prin decizie a primului ministru, pe baza propunerilor conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, pentru un mandat de 5 ani."
    22. La articolul 40, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
    "(4) Anual, Consiliul Naţional pentru Politica Ştiinţei şi Tehnologiei prezintã Guvernului, în cadrul unei şedinţe de Guvern, un raport care cuprinde concluziile şi recomandãrile privind cercetarea ştiinţificã, transferul tehnologic, inovarea şi dezvoltarea societãţii şi economiei bazate pe cunoaştere în România şi care se face public."
    23. La articolul 44, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 44. - (1) Colegiul consultativ este principalul organ consultativ de specialitate, fãrã personalitate juridicã, al autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare şi este format din cercetãtori şi cadre didactice universitare recunoscuţi/ recunoscute pe plan internaţional şi specialişti care provin din mediul economic. Structura şi componenţa Colegiului consultativ sunt aprobate prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
    24. Dupã articolul 44 se introduce un nou articol, articolul 44^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 44^1. - (1) Pentru coordonarea ştiinţificã a unor programe din Planul naţional, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate înfiinţa consilii consultative de nivel naţional, fãrã personalitate juridicã. Structura, componenţa şi regulamentul de funcţionare ale acestor consilii se stabilesc prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetaredezvoltare.
    (2) Pentru activitatea desfãşuratã, membrii consiliilor consultative de nivel naţional prevãzute la alin. (1) şi ai organelor de lucru ale acestora sunt remuneraţi, în afara activitãţii de bazã, în funcţie de numãrul orelor efectiv lucrate, la nivelul maxim al gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetaredezvoltare stabilit pentru unitãţile bugetare.
    (3) Cheltuielile necesare funcţionãrii consiliilor consultative de nivel naţional prevãzute la alin. (1) sunt asigurate din bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
    25. La articolul 47, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 47. - (1) Conducerea programelor prevãzute în Planul naţional sau a altor planuri, programe sau proiecte de cercetaredezvoltare şi inovare ale autoritãţilor contractante se poate face direct de cãtre acestea sau se poate atribui, în baza caracterului de recurenţã, Unitãţii executive pentru finanţarea învãţãmântului superior, a cercetãrii, dezvoltãrii şi inovãrii, instituţiilor şi unitãţilor cu profil de cercetare-dezvoltare şi inovare sau de management al activitãţii de cercetare-dezvoltare şi inovare, academiilor de ramurã, instituţiilor de învãţãmânt superior acreditate, organizaţiilor neguvernamentale, precum şi operatorilor economici, pe bazã de criterii de capabilitate, în sistem competiţional sau în mod direct, potrivit legii."
    26. La articolul 48, dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera c^1), cu urmãtorul cuprins:
    "c^1) fonduri acordate de fundaţii sau provenind din alte surse private;".
    27. La articolul 49, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 49. - (1) Fondurile alocate anual în bugetul de stat pentru activitatea de cercetare-dezvoltare reprezintã o prioritate a cheltuielilor de la bugetul de stat."
    28. Articolul 50 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 50. - (1) Fondurile prevãzute la art. 49 alin. (1) se utilizeazã şi pentru finanţarea obiectivelor planurilor sectoriale, pentru finanţarea instituţionalã de bazã, inclusiv pentru contracte în regim de cofinanţare, în completarea resurselor financiare ale contractorilor, în scopul realizãrii unor activitãţi de cercetaredezvoltare şi inovare prin proiecte din cadrul planurilor şi programelor prevãzute la art. 41, precum şi din cadrul planurilor şi programelor internaţionale la care pot participa persoane fizice sau juridice române.
    (2) Unitãţile şi instituţiile certificate conform art. 33, din categoriile prevãzute la art. 7 lit. a)-e) şi g), pot fi sprijinite financiar de la bugetul de stat pentru realizarea de investiţii pentru dotãri cu aparaturã, echipamente, instalaţii şi alte active corporale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare."
    29. La articolul 58 alineatul (3), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "b) cheltuieli pentru funcţionarea organismelor consultative de nivel naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare şi a comisiilor organizate de acestea;".
    30. La articolul 60, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 60. - (1) Programele şi proiectele de cercetaredezvoltare şi inovare, acţiunile cuprinse în Planul naţional, planurile sectoriale şi alte programe de cercetare-dezvoltare, precum şi finanţarea instituţionalã de bazã şi finanţarea instituţionalã complementarã de susţinere a performanţei se realizeazã pe bazã de contracte de finanţare."
    31. Articolul 63 se abrogã.
    32. La articolul 64, alineatele (1) şi (2) se abrogã.
    33. Articolul 67 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 67. - (1) Instituţiile şi unitãţile de cercetare-dezvoltare certificate conform art. 33, din categoriile prevãzute la art. 7 lit. a), c)-e) şi g), cu excepţia celor finanţate parţial sau integral de la bugetul de stat, beneficiazã de finanţare instituţionalã de bazã pentru susţinerea funcţionãrii infrastructurii de cercetaredezvoltare, începând cu data de 1 ianuarie 2012.
    (2) Finanţarea instituţionalã de bazã se calculeazã pe standarde de cost şi se acordã prin bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, pe baza unui contract-cadru de finanţare instituţionalã, încheiat pe o perioadã egalã cu durata certificãrii.
    (3) Normele metodologice pentru acordarea finanţãrii instituţionale de bazã se elaboreazã de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
    (4) Pentru fiecare an, standardele de cost se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetaredezvoltare.
    (5) În fiecare an, fondurile alocate pentru finanţarea instituţionalã de bazã nu pot avea o pondere mai mare de 20% din fondurile alocate la capitolul "Cercetare fundamentalã şi cercetare-dezvoltare" din bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    (6) În fiecare an, suma fondurilor alocate pentru finanţarea instituţionalã de bazã şi pentru finanţarea instituţionalã complementarã de susţinere a performanţei, prevãzutã la art. 68, nu poate avea o pondere mai micã de 25% sau mai mare de 50% din fondurile alocate la capitolul "Cercetare fundamentalã şi cercetare-dezvoltare" din bugetul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
    34. Dupã articolul 67 se introduce un nou articol, articolul 67^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 67^1. - Criteriile şi standardele de calitate pe baza cãrora se alocã universitãţilor finanţarea suplimentarã, conform <>art. 197 lit. a) din Legea nr. 1/2011, includ criterii şi standarde care reflectã rezultatele cu relevanţã internaţionalã ale activitãţilor de cercetare-dezvoltare, propuse de cãtre Colegiul consultativ."
    35. Articolul 68 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 68. - (1) Instituţiile şi unitãţile de drept public şi de drept privat fãrã scop patrimonial, evaluate şi clasificate la nivelurile A+, A sau A- conform art. 33 alin. (1), pot beneficia de finanţare instituţionalã complementarã de susţinere a performanţei, în regim competitiv.
    (2) Finanţarea instituţionalã complementarã se acordã anual, printr-un program specific al Planului naţional, în baza unor norme metodologice de evaluare a performanţei în activitatea de cercetare-dezvoltare elaborate de cãtre Colegiul consultativ, cu consultarea Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice din Învãţãmântul Superior, a altor consilii consultative de nivel naţional din domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, a Academiei Române şi academiilor de ramurã, a organizaţiilor profesionale neguvernamentale din domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi a mediului economic, şi aprobate prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare."
    36. La articolul 70, alineatul (3) se abrogã.
    37. Dupã articolul 70 se introduce un nou articol, articolul 70^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 70^1. - Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, cu consultarea Colegiului consultativ, realizeazã şi actualizeazã periodic baze de date publice cu cercetãtorii din România, pe domenii de activitate şi pe specializãri, cu indicarea rezultatelor lor publice, incluzând publicaţii şi brevete acordate."
    38. La articolul 73, alineatul (2) se abrogã.
    39. La articolul 74 alineatul (1), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera e), cu urmãtorul cuprins:
    "e) colecţii şi baze de date conţinând înregistrãri analogice sau digitale, izvoare istorice, eşantioane, specimene, fotografii, observaţii, roci, fosile şi altele asemenea, împreunã cu informaţiile necesare arhivãrii, regãsirii şi precizãrii contextului în care au fost obţinute."
    40. La articolul 74, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
    "(4) Instrumentele de evaluare şi monitorizare a activitãţilor de cercetare-dezvoltare finanţate din fonduri publice, elaborate de autoritãţile sau organismele competente conform legii, iau în considerare numai acele rezultate ale cercetãrii care sunt relevante pentru evaluarea şi monitorizarea avutã în vedere, dupã caz."
    41. Articolul 75 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 75. - (1) Rezultatele cercetãrilor obţinute pe baza derulãrii unui contract de cercetare-dezvoltare sau inovare finanţat parţial sau total din fonduri publice aparţin contractorilor care executã în mod direct activitãţile prevãzute în contractul de finanţare şi/sau angajaţilor acestora, conform contractelor de finanţare şi legislaţiei în vigoare referitoare la titlurile de proprietate industrialã şi drepturile de autor. În cazul execuţiei de cãtre mai mulţi contractori, repartizarea între contractori a drepturilor asupra rezultatelor se face conform acordului prealabil al contractorilor, stabilit în scris.
    (2) Rezultatele cercetãrilor prevãzute la alin. (1) sunt administrate de proprietarii acestora, cu toate drepturile care decurg din calitatea de proprietar.
    (3) Documentaţiile, colecţiile şi bazele de date de interes naţional, precum şi unitãţile sau instituţiile în a cãror custodie acestea sunt pãstrate sunt stabilite prin ordin al conducãtorului autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. La nivelul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare se înfiinţeazã şi se pãstreazã registrul documentaţiilor, colecţiilor şi bazelor de date de interes naţional.
    (4) În cazul desfiinţãrii persoanei juridice care pãstreazã în custodie o documentaţie, colecţie sau bazã de date de interes naţional, acestea sunt preluate în custodie de cãtre o altã instituţie publicã desemnatã de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, rãmânând în continuare sub controlul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    (5) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate stabili, prin ordin, o metodologie de identificare, evaluare şi luare în evidenţã a documentaţiilor, colecţiilor şi bazelor de date de interes naţional, care sã includã şi procedurile de asigurare a unor seturi de copii ale acestora, în cazurile în care acest lucru este posibil."
    42. Articolul 76 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 76. - (1) Rezultatele cercetãrii-dezvoltãrii se înregistreazã în contabilitate conform reglementãrilor contabile aplicabile. Activele fixe corporale şi necorporale, rezultate ale cercetãrii-dezvoltãrii, pot fi transferate cãtre alte entitãţi în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare şi de contractele de finanţare.
    (2) Achiziţiile efectuate în vederea executãrii contractului se înregistreazã în contabilitate potrivit legislaţiei în vigoare."
    43. Articolul 78 se abrogã.
    44. La articolul 79, alineatele (1) şi (2) se abrogã.
    45. Articolul 81 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 81. - Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate finanţa din fonduri publice proiecte de transfer tehnologic, de stimulare a inovãrii şi a antreprenoriatului, prin programe din cadrul Planului naţional."
    46. Articolul 83 se abrogã.
    47. La articolul 84, alineatul (3) se abrogã.
    48. Articolul 87 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 87. - (1) Statul acceptã existenţa eşecului pieţei în realizarea activitãţilor de cercetare-dezvoltare, în special ca urmare a faptului cã bunurile generate de acestea sunt preponderent publice, şi preia acest risc, prin finanţãri din fonduri publice ale acestor activitãţi, inclusiv prin acordarea ajutorului de stat pentru derularea acestor activitãţi, conform legislaţiei în vigoare.
    (2) Se recunoaşte faptul cã activitãţile de cercetaredezvoltare şi inovare implicã, prin explorarea necunoscutului, un risc inerent de nerealizare a ipotezelor sau obiectivelor prevãzute înaintea desfãşurãrii lor. Aceste nerealizãri se constatã în cursul procesului de evaluare şi monitorizare a proiectelor, detaliat în pachetul de informaţii al programului sau subprogramului de finanţare, şi nu presupun obligativitatea recuperãrii fondurilor cheltuite. Criteriile în funcţie de care se poate accepta riscul de nerealizare a ipotezelor sau obiectivelor se stabilesc prin decizie a preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã."
    49. La anexã, punctele 1-6 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "1. Cercetarea fundamentalã - activitãţile experimentale sau teoretice desfãşurate, în principal, pentru dobândirea unor cunoştinţe noi cu privire la fundamentele fenomenelor şi faptelor observabile, fãrã a se urmãri, în mod particular, aplicarea sau utilizarea practicã imediatã.
    2. Cercetarea aplicativã - investigaţia originalã desfãşuratã pentru dobândirea de cunoştinţe în vederea unui obiectiv practic, specific.
    3. Dezvoltarea experimentalã - activitatea sistematicã, plecând de la cunoştinţe rezultate din cercetare şi/sau de la experienţa practicã, care urmãreşte producerea de noi materiale, produse sau dispozitive, instituirea de noi procese, sisteme şi servicii sau îmbunãtãţirea substanţialã a celor existente.
    4. Inovarea - implementarea unui produs, serviciu sau proces nou sau substanţial îmbunãtãţit ori a unei metode de marketing sau afaceri noi, în activitatea practicã, în organizarea locului de muncã ori a relaţiilor externe.
    5. Inovarea de produs - introducerea în circuitul economic a unui produs sau serviciu care este nou ori îmbunãtãţit substanţial în privinţa caracteristicilor şi utilizãrilor sale. Îmbunãtãţirile substanţiale pot fi ale specificaţiilor tehnice, ale componentelor sau materialelor, ale programelor de calculator încorporate, ale utilizãrii sau ale altor caracteristici funcţionale.
    6. Inovarea de proces - punerea în aplicare a unei metode de producţie sau de distribuţie noi sau îmbunãtãţite considerabil, care implicã schimbãri semnificative în ceea ce priveşte tehnicile, echipamentele şi/sau programele de calculator."
    50. La anexã, punctul 16 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "16.1. Finanţare instituţionalã de bazã - finanţare acordatã conform art. 67 de cãtre autoritatea de stat pentru cercetaredezvoltare, astfel încât sã asigure o finanţare de bazã a cheltuielilor unitãţii aferente activitãţii de cercetare-dezvoltare.
    16.2. Finanţare instituţionalã complementarã - finanţare instituţionalã anualã, acordatã în sistem competitiv conform art. 68, pe baza rezultatelor creatoare de cunoaştere şi a impactului economic şi social al activitãţilor de cercetaredezvoltare, inovare şi de transfer tehnologic."
    51. La anexã, punctul 17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "17. Lucrare de cercetare-dezvoltare - componentã a proiectelor de cercetare-dezvoltare care are un obiectiv concret."
    52. La anexã, punctul 19 se abrogã.
    53. La anexã, punctul 20 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "20. Certificare - proces prin care autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare recunoaşte şi garanteazã cã o instituţie sau o unitate de cercetare-dezvoltare corespunde unor criterii şi standarde de competenţã în domeniu."
    ART. II
    Normele metodologice pentru evaluarea şi clasificarea unitãţilor şi instituţiilor din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare, prevãzute la <>art. 33 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aprobã prin hotãrâre a Guvernului în termen de maximum 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
    ART. III
    Normele metodologice pentru acordarea finanţãrii instituţionale de bazã, prevãzute la <>art. 67 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aprobã prin hotãrâre a Guvernului în termen de maximum 10 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
    ART. IV
    Autoritatea Naţionalã pentru Cercetare Ştiinţificã elaboreazã lista documentaţiilor, colecţiilor şi bazelor de date de interes naţional, existente la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, care se aprobã prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe. Documentaţiile, colecţiile şi bazele de date din listã se includ în registrul prevãzut la <>art. 75 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. V
    Contractele de finanţare pe programe-nucleu aflate în desfãşurare la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se deruleazã, pânã la finalizare, conform legislaţiei în vigoare la data încheierii lor, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2011.
    ART. VI
    Contractele din fondurile structurale şi de coeziune, contractele pe programe sectoriale şi alte contracte de finanţare a cercetãrii-dezvoltãrii încheiate cu instituţii sau unitãţi atestate sau acreditate, aflate în desfãşurare la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, se deruleazã, pânã la finalizare, conform legislaţiei în vigoare la data încheierii lor.
    ART. VII
    Unitãţilor şi instituţiilor din sistemul de cercetaredezvoltare de interes naţional acreditate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe li se aplicã în continuare prevederile specifice, pânã la expirarea acreditãrii sau pânã la data publicãrii hotãrârii de neacordare a certificãrii conform <>art. 33 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. VIII
    Prevederile <>art. 22 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se aplicã mandatelor în curs la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
    ART. IX
    Prevederile prezentei ordonanţe intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. I pct. 11, 17, 28, 30, 33, 35, 50 şi 53, care intrã în vigoare la 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. X
    <>Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 30 august 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea prin lege a acesteia, dându-se textelor o nouã numerotare.


                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                        Ministrul educaţiei, cercetãrii,
                           tineretului şi sportului,
                              Daniel Petru Funeriu

                        Ministrul economiei, comerţului
                            şi mediului de afaceri,
                                   Ion Ariton

                         Ministrul finanţelor publice,
                              Gheorghe Ialomiţianu

    Bucureşti, 26 ianuarie 2011.
    Nr. 6.

                                     -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016