Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 58 din 30 ianuarie 2000  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 58 din 30 ianuarie 2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 43 din 31 ianuarie 2000
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. U din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

ART. 1
<>Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 1 se completeazã cu alineatul 2 cu urmãtorul cuprins:
"Prevederile prezentei ordonanţe se aplica la comercializarea produselor noi, uzate sau reconditionate şi a serviciilor destinate consumatorilor, cu excepţia produselor uzate care se comercializeazã ca antichitati şi a produselor destinate sa fie reparate sau reconditionate înainte de utilizare, cu condiţia ca agentul economic sa informeze cumpãrãtorul despre aceasta."

2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - În sensul prezentei ordonanţe se înţelege:
- calitate - ansamblul de proprietãţi şi caracteristici ale unui produs sau serviciu care îi conferã acestuia aptitudinea de a satisface necesitãţile explicite sau implicite;
- consumator - persoana fizica care cumpara, dobândeşte, utilizeazã ori consuma produse sau servicii, în afarã activitãţii sale profesionale;
- agent economic - persoana fizica sau juridicã, care fabrica, importa, transporta, depoziteaza sau comercializeazã produse ori pãrţi din acestea ori presteazã servicii;
- producãtor:
● agentul economic care fabrica un produs sau care îşi aplica numele, marca sau alt semn distinctiv pe produs ori care reconditioneaza produsul;
● reprezentantul fabricantului, când acesta nu îşi are sediul în România sau, în lipsa acestuia, importatorul produsului;
● agentul economic din lantul de distribuţie, în mãsura în care activitatea sa profesionalã poate afecta caracteristicile produsului pus pe piata;
- distribuitor - agentul economic din lantul de distribuţie, a cãrui activitate profesionalã nu afecteazã caracteristicile produsului;
- vânzãtor - distribuitorul care oferã produsul consumatorului;
- prestator - agentul economic care presteazã servicii;
- produs - bunul material destinat consumului sau utilizãrii finale individuale ori colective;
- produs sigur - produsul care, folosit în condiţii normale sau previzibile, nu prezintã riscuri sau care prezintã riscuri minime, ţinând seama de întrebuinţarea acestuia.
Riscul se considera acceptabil şi compatibil cu un grad înalt de protecţie pentru siguranta şi sãnãtatea consumatorilor, în funcţie de urmãtoarele aspecte:
● caracteristicile produsului, ale ambalarii şi ale instrucţiunilor de montaj şi întreţinere;
● efectul asupra altor produse, împreunã cu care acesta poate fi folosit;
● modul de prezentare a produsului, etichetarea, instrucţiunile de folosire şi orice alte indicaţii şi informaţii furnizate de producãtor;
● categoria de consumatori expusã riscului prin folosirea produsului.
Evaluarea securitãţii produselor se face în conformitate cu cerinţele minime de securitate prevãzute în actele normative specifice. În lipsa acestora, în procesul de evaluare se au în vedere cerinţele generale de securitate cuprinse în standardele romane, europene sau internaţionale, iar dacã acestea nu exista, se au în vedere cunoştinţele ştiinţifice şi tehnologice din domeniu;
- produs periculos - produsul care nu îndeplineşte condiţiile din definitia produsului sigur;
- produs de folosinta îndelungatã - produsul relativ complex, constituit din piese şi subansambluri, proiectat şi construit pentru a putea fi utilizat pe durata medie de utilizare şi asupra cãruia se pot efectua reparaţii sau activitãţi de întreţinere;
- serviciu - activitatea, alta decât cea din care rezulta produse, efectuatã în scopul satisfacerii unor necesitaţi ale consumatorilor;
- declaraţie de conformitate - declaraţia facuta de cãtre un producãtor sau un prestator, prin care acesta informeazã, pe propria rãspundere, despre faptul ca un produs sau un serviciu este conform cu un document tehnic normativ;
- clauza abuzivã - o clauza contractualã care nu a fost negociata direct cu consumatorul şi care prin ea însãşi sau împreunã cu alte prevederi din contract creeazã, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile pãrţilor;
- termen de garanţie - limita de timp ce curge de la data dobândirii produsului sau serviciului, pana la care producãtorul sau prestatorul îşi asuma responsabilitatea remedierii sau înlocuirii produsului ori serviciului achiziţionat, pe cheltuiala sa, dacã deficientele nu sunt imputabile consumatorului;
- termen de valabilitate - limita de timp stabilitã de producãtor, pana la care un produs perisabil sau un produs care în scurt timp poate prezenta un pericol imediat pentru sãnãtatea consumatorului, îşi pãstreazã caracteristicile specifice, dacã au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi de pãstrare; pentru produsele alimentare, acesta reprezintã data limita de consum;
- data durabilitatii minimale - data stabilitã de producãtor pana la care un produs alimentar îşi pãstreazã caracteristicile specifice în condiţii de depozitare corespunzãtoare; produsele pentru care se stabileşte data durabilitatii minimale nu trebuie sa fie periculoase nici dupã aceasta data;
- durata medie de utilizare - intervalul de timp stabilit în documente tehnice normative sau declarat de cãtre producãtor ori convenit între pãrţi, în cadrul cãruia produsele de folosinta îndelungatã trebuie sa îşi menţinã caracteristicile functionale, dacã au fost respectate condiţiile de transport, manipulare, depozitare şi exploatare;
- viciu ascuns - deficienta calitativã a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat, care nu a fost cunoscutã şi nici nu putea fi cunoscutã de cãtre consumator prin mijloacele obişnuite de verificare;
- practici comerciale abuzive -metode de vânzare restrictive sau condiţionate care afecteazã interesele consumatorilor."

3. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Se interzice punerea pe piata a produselor periculoase.
Se interzic producerea, importul şi comercializarea produselor falsificate sau contrafãcute."

4. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Produsele se comercializeazã numai în cadrul termenului de valabilitate sau al datei durabilitatii minimale stabilite de producãtor.
Se interzice modificarea termenului de valabilitate sau a datei durabilitatii minimale înscrise pe produs, pe eticheta sau pe ambalaj."

5. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Agenţii economici sunt obligaţi:
a) producãtorii:
- sa punã pe piata numai produse sigure şi, dacã actele normative în vigoare prevãd, acestea sa fie testate şi/sau certificate;
- sa punã pe piata numai produse care respecta condiţiile calitative prescrise sau declarate;
- sa opreascã livrãrile şi sa retragã de la beneficiari produsele la care organele abilitate de lege au constatat ca sunt periculoase sau nu îndeplinesc caracteristicile calitative prescrise sau declarate;
- sa asigure în producţie condiţii igienico-sanitare conform normelor sanitare în vigoare;
b) distribuitorii:
- sa se asigure ca produsele oferite spre comercializare sunt sigure şi respecta condiţiile calitative prescrise sau declarate;
- sa nu comercializeze produse despre care deţin informaţii sau considera ca pot fi periculoase;
- sa anunţe, imediat, autoritãţile publice competente, precum şi producãtorul despre existenta pe piata a oricãrui produs de care au cunostinta ca este periculos;
- sa retragã de la comercializare şi de la consumatori produsele la care organele abilitate de lege au constatat ca nu îndeplinesc caracteristicile calitative prescrise sau declarate;
- sa asigure condiţiile tehnice stabilite de producãtor, precum şi condiţiile igienico-sanitare pe timpul transportului, manipulãrii, depozitarii şi desfacerii, conform normelor în vigoare;
c) prestatorii de servicii:
- sa foloseascã, în cadrul serviciilor prestate, numai produse sigure şi, dupã caz, dacã actele normative în vigoare prevãd, acestea sa fie testate şi/sau certificate, şi sa anunţe imediat existenta pe piata a oricãrui produs despre care au cunostinta ca este periculos;
- sa presteze numai servicii care nu afecteazã viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor ori interesele economice ale acestora;
- sa respecte condiţiile calitative prescrise sau declarate, precum şi clauzele prevãzute în contracte;
- sa asigure, la prestarea serviciilor, condiţiile tehnice stabilite de producãtor, precum şi condiţiile igienico-sanitare, conform normelor în vigoare."

6. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Agenţii economici sunt obligaţi sa punã pe piata numai produse care corespund caracteristicilor calitative prescrise sau declarate, sa se comporte în mod corect în relaţiile cu consumatorii şi sa nu foloseascã practici comerciale abuzive."

7. Articolul 15 se completeazã cu alineatele 2 şi 3, cu urmãtorul cuprins:
"Restituirea contravalorii produsului sau serviciului se face la valoarea actualizatã a acesteia.
Agentul economic are aceleaşi obligaţii pentru produsul sau serviciul înlocuit ca şi pentru produsul sau serviciul vândut iniţial."

8. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Producãtorul trebuie sa informeze despre denumirea produsului, denumirea şi/sau marca producãtorului, adresa producãtorului, cantitatea şi, dupã caz, termenul de garanţie, de valabilitate sau data durabilitatii minimale, principalele caracteristici tehnice şi calitative, compozitia, despre eventualele riscuri previzibile, modul de utilizare, manipulare, depozitare şi despre contraindicatii.
Produsele de folosinta îndelungatã trebuie sa fie însoţite de certificatul de garanţie şi, dupã caz, de declaraţia de conformitate, de cartea tehnica ori de instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare, întreţinere, eliberate de cãtre producãtor.
Vânzãtorul trebuie sa informeze consumatorii despre preţul produsului şi sa ofere acestora toate informaţiile şi documentele tehnice care trebuie sa însoţeascã produsul.
Informaţiile trebuie sa fie scrise în limba romana, indiferent de ţara de origine a produsului, fãrã a se exclude prezentarea acestora şi în alte limbi strãine."

9. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Se interzice prezentarea, prin orice mijloace, a afirmaţiilor şi indicaţiilor care nu sunt conforme cu parametrii ce caracterizeazã produsele şi serviciile şi care nu pot fi probate."

10. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Comercializarea produselor şi prestarea serviciilor se fac în locuri şi în spaţii autorizate conform reglementãrilor legale în vigoare.
Este obligatorie afişarea, în mod vizibil, a denumirii unitãţii, afişarea şi respectarea orarului de funcţionare."

11. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor care apara drepturile şi interesele legitime ale consumatorilor în general sunt, de drept, parteneri sociali în organismele consultative prevãzute în prezenta ordonanta, dacã:
a) la nivel naţional, au cel puţin 3.000 de membri şi filiale în cel puţin 10 judeţe;
b) la nivel judeţean şi local, dacã au desfãşurat o activitate în domeniul protecţiei consumatorilor pe o perioada de cel puţin 3 ani."

12. Litera e) a articolului 38 va avea urmãtorul cuprins:
"e) de a fi consultate cu ocazia elaborãrii actelor normative, standardelor sau specificatiilor care definesc caracteristicile tehnice şi calitative ale produselor şi serviciilor destinate consumatorilor."

13. Litera k) a articolului 38 se abroga.

14. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni, şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) încãlcarea dispoziţiilor art. 4, art. 7 lit. a) şi c) şi ale art. 9, cu amenda contravenţionalã de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei;
b) încãlcarea dispoziţiilor art. 5, art. 7 lit. b), art. 21-25 şi ale art. 26 alin. 1, cu amenda contravenţionalã de la 500.000 lei la 5.000.000 lei;
c) încãlcarea dispoziţiilor art. 10, 11, 13-15, 17-20 şi ale art. 26 alin. 2, cu amenda contravenţionalã de la 250.000 lei la 2.500.000 lei.
Sancţiunile pot fi aplicate şi persoanelor juridice, caz în care limitele amenzilor se dubleazã."

15. Dupã articolul 46 se introduc articolele 46^1 şi 46^2 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 46^1. - Împiedicarea, sub orice forma, a organelor administraţiei publice însãrcinate cu protecţia consumatorilor de a-şi exercita atribuţiile de serviciu referitoare la prevenirea şi combaterea faptelor care pot afecta viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor, ori interesele economice ale acestora constituie contravenţie, dacã nu a fost sãvârşitã în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa fie consideratã infracţiune, şi se sancţioneazã cu închisoare contravenţionalã de la 15 zile la 2 luni sau cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Art. 46^2. - Valoarea amenzilor prevãzute la art. 46 şi 46^1 se va actualiza prin hotãrâre a Guvernului."

16. Articolul 47 se abroga.

17. Articolul 48 se abroga.

18. Articolul 49 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 46 şi 46^1 se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, precum şi de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai altor organe ale administraţiei publice, potrivit competentelor stabilite prin actele normative în vigoare.
În cazul sancţiunilor cu închisoare contravenţionalã, mãsura se aplica de cãtre instanta competenta la sesizarea organului din care face parte agentul constatator.
Organele de poliţie sunt obligate sa acorde, la cerere, sprijinul necesar persoanelor împuternicite prevãzute la alin. 1, aflate în exerciţiul funcţiunii, sau sa le însoţeascã, dupã caz."

19. Articolul 50 se abroga.

20. Dupã articolul 50 se introduce articolul 50^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 50^1. - Pentru limitarea prejudicierii consumatorilor agentul constatator poate dispune urmãtoarele mãsuri:
1. oprirea definitiva a comercializãrii şi retragerea din circuitul consumului uman a produselor care:
a) sunt periculoase, falsificate sau contrafãcute;
b) au termenul de valabilitate expirat sau data durabilitatii minimale depãşitã;
c) sunt interzise consumului uman prin reglementãri legale;
2. oprirea temporarã a fabricaţiei şi importului produselor sau a prestãrii serviciilor, pana la remedierea deficienţelor, în cazurile în care:
a) sunt periculoase, falsificate sau contrafãcute;
b) se presteazã servicii care pot pune în pericol viata, sãnãtatea sau securitatea consumatorilor;
3. oprirea temporarã a comercializãrii produselor sau a utilizãrii acestora la prestarea serviciilor, pana la remedierea deficienţelor, dacã:
a) produsele nu sunt testate şi/sau certificate conform normelor legale;
b) produsele nu îndeplinesc caracteristicile calitative prescrise sau declarate, fãrã ca acestea sa fie periculoase;
c) produsele nu prezintã elementele de identificare şi de caracterizare, precum şi documentele de însoţire, conform prevederilor art. 18-22;
4. distrugerea produselor periculoase oprite definitiv de la comercializare, dacã aceasta constituie singurul mijloc care face sa înceteze pericolul."

21. Articolul 51 se abroga.

22. Alineatul 1 al articolului 52 va avea urmãtorul cuprins:
"În cazul în care contravenientul nu a achitat amenda în termen de 30 de zile de la rãmânerea definitiva a sancţiunii şi nu exista posibilitatea executãrii silite, organul din care face parte agentul constatator va sesiza instanta de judecata pe a carei raza teritorialã s-a sãvârşit contravenţia, în vederea înlocuirii amenzii cu sancţiunea închisorii contravenţionale sau, dacã exista consimţãmântul contravenientului, cu sancţiunea obligãrii acestuia la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii, ţinându-se seama de partea din amenda care a fost achitatã."

23. Articolul 53 se abroga.

24. Articolul 54 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - Produsele periculoase, falsificate sau contrafãcute se confisca de organele abilitate de lege, la sesizarea agentului constatator.
Veniturile încasate ilicit de cãtre agenţii economici, ca urmare a încãlcãrii prevederilor art. 4, art. 7 lit. a) prima, a 2-a şi a 3-a liniuta, ale art. 7 lit. b) prima şi a 2-a liniuta şi ale art. 7 lit. c) prima şi a 2-a liniuta, se preiau la bugetul de stat de organele abilitate ale Ministerului Finanţelor."

25. Articolul 60 se abroga.

ART. 2
Prezenta ordonanta intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României. Dispoziţiile actelor normative emise în aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor se modifica şi se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 3
<>Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 , republicatã, cu modificãrile ulterioare şi cu cele aduse prin prezenta ordonanta, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
Oficiul pentru Protecţia
Consumatorilor
Eliade Mihailescu,
director general

Ministrul industriei
şi comerţului,
Radu Berceanu
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016