Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 58 din 21 august 1998  privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 58 din 21 august 1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 309 din 26 august 1998
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României, precum şi al <>art. 1 pct. 14 lit. b) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Turismul reprezintã un domeniu prioritar al economiei naţionale.
(2) Organizarea, coordonarea şi dezvoltarea turismului se realizeazã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos semnifica dupã cum urmeazã:
a) turismul - ramura a economiei naţionale, cu funcţii complexe, ce reuneste un ansamblu de bunuri şi servicii oferite spre consum persoanelor care cãlãtoresc în afarã mediului lor obişnuit pe o perioada mai mica de un an şi al cãror motiv principal este altul decât exercitarea unei activitãţi remunerate în interiorul locului vizitat;
b) resurse turistice - componente ale mediului natural şi antropic, care, prin calitãţile şi specificul lor, sunt recunoscute, înscrise şi valorificate prin turism, în mãsura în care nu sunt supuse unui regim de protecţie integrala.
Resursele turistice pot fi:
- naturale: elemente geomorfologice, de clima, de flora şi de fauna, peisaje, zãcãminte de substanţe minerale şi alţi factori;
- antropice: monumente arheologice, situri arheologice, monumente, ansambluri şi rezervaţii de arhitectura, monumente şi ansambluri memoriale, monumente tehnice şi de arta, muzee, elemente de folclor şi arta populara etc.;
c) patrimoniu turistic - resursele turistice şi structurile realizate în scopul valorificãrii lor prin activitãţi de turism;
d) structura de primire turistica - orice construcţie şi amenajare destinatã, prin proiectare şi execuţie, cazarii turistilor, servirii mesei pentru turişti, agrementului, transportului special destinat turistilor, tratamentului balnear pentru turişti, împreunã cu serviciile aferente.
Structurile de primire turistica includ:
- structuri de primire turistica cu funcţiuni de cazare turistica: hoteluri, hoteluri-apartament, moteluri, vile turistice, cabane, bungalouri, sate de vacanta, campinguri, camere de închiriat în locuinţe familiale, nave fluviale şi maritime, pensiuni turistice şi pensiuni agroturistice şi alte unitãţi cu funcţiuni de cazare turistica;
- structuri de primire turistica cu funcţiuni de alimentaţie publica: unitãţi de alimentaţie din incinta structurilor de primire cu funcţiuni de cazare, unitãţi de alimentaţie publica situate în staţiuni turistice, precum şi cele administrate de societãţi comerciale de turism, indiferent de amplasament (restaurante, baruri, unitãţi tip fast-food, cofetarii, patiserii etc.);
- structuri de primire turistica cu funcţiuni de agrement: cluburi, cazinouri, sali polivalente, instalaţii şi dotãri specifice agrementului turistic;
- structuri de primire turistica cu funcţiuni de transport:
1. transport rutier: autocare etc.;
2. transport feroviar: trenulete, trenuri cu cremaliera etc.;
3. transport fluvial şi maritim: vapoare etc.;
4. transport pe cablu: telecabine, teleschi etc.;
- structuri de primire turistica cu funcţiuni de tratament balnear: unitãţi de prestãri de servicii pentru tratament balnear, componente integrate sau arondate complexurilor de turism balnear.
Complexuri de turism balnear: clãdiri care includ în acelaşi edificiu sau în edificii legate fizic sau funcţional structuri turistice de primire turistica (de cazare, de alimentaţie şi de tratament balnear, eventual de agrement);
e) zona turistica - teritoriu caracterizat printr-o concentrare de resurse turistice, care poate fi delimitat distinct ca oferta, organizare şi protecţie turistica;
f) zona de recreere periurbana - areal situat în teritoriul preorasenesc, care beneficiazã de un cadru atractiv şi dispune de dotãri corespunzãtoare pentru petrecerea timpului liber (în special la sfârşit de saptamana);
g) obiectiv turistic - element al resursei turistice, individualizat şi introdus în circuitul turistic;
h) punct turistic - obiectiv turistic şi amenajãrile aferente necesare activitãţii de primire turistica;
j) localitate turistica - aşezare urbana sau ruralã cu funcţii turistice dezvoltate pe baza resurselor specifice de care dispune;
j) staţiune turistica - localitate sau parte a unei localitãţi cu funcţii turistice specifice, în care activitãţile economice susţin exclusiv realizarea produsului turistic;
k) funcţia turistica - expresia calitativã şi cantitativã a resurselor turistice şi este determinata de structura, volumul şi calitãţile resurselor;
l) oferta turistica - totalitatea serviciilor prin care este pus în valoare patrimoniul turistic, prin utilizarea de personal specializat;
m) produs turistic - complex de bunuri materiale şi de servicii, concentrate într-o activitate specifica şi oferite pachet consumului turistic;
n) pachet de servicii - combinatie prestabilita a cel puţin doua din elementele urmãtoare: cazare, alimentaţie, transport, tratament balnear, agrement, alte servicii reprezentând o parte semnificativã din pachet, atunci când sunt vândute sau oferite spre vânzare la un preţ global şi atunci când aceste prestaţii depãşesc 24 de ore.

CAP. 2
Patrimoniul turistic
ART. 3
Patrimoniul turistic este constituit din bunuri proprietate publica şi bunuri proprietate privatã şi este valorificat şi protejat în condiţiile legii.
ART. 4
Atestarea, evidentierea şi monitorizarea valorificãrii şi protejãrii patrimoniului turistic se realizeazã de cãtre Ministerul Turismului.
ART. 5
(1) Evidentierea elementelor de patrimoniu se realizeazã prin înscrierea în Registrul general al patrimoniului turistic, care se înfiinţeazã în cadrul Ministerului Turismului.
(2) Deţinãtorii de patrimoniu turistic au obligaţia de a solicita înscrierea acestuia, prezentând în acest scop documentele necesare.
ART. 6
Atestarea se realizeazã prin certificatul de patrimoniu turistic, care da dreptul proprietarului sau administratorului legal la organizarea exploatãrii turistice şi îl obliga la protejarea patrimoniului înscris.
ART. 7
Metodologia de înscriere, atestare şi criteriile de evidentiere a patrimoniului turistic se elaboreazã de cãtre Ministerul Turismului.
ART. 8
Patrimoniul turistic se valorifica şi se dezvolta numai pe baza şi în cadrul Programului anual de dezvoltare a turismului.
ART. 9
În scopul stabilirii calitãţii de staţiune turistica, Ministerul Turismului elaboreazã norme şi criterii specifice de atestare.
ART. 10
Atestarea staţiunilor turistice se face de cãtre Ministerul Turismului, împreunã cu autoritãţile administraţiei publice locale, şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului,
ART. 11
În scopul protejãrii şi valorificãrii resurselor turistice cuprinse în unele zone şi staţiuni turistice, acestea vor fi declarate zone protejate, conform legii.
ART. 12
Ministerul Turismului avizeazã documentaţiile de urbanism privind zonele şi staţiunile turistice, precum şi documentaţiile tehnice privind construcţiile din domeniul turismului.
ART. 13
Omologarea partiilor de schi şi a traseelor turistice se face de cãtre Ministerul Turismului împreunã cu consiliile judeţene sau, dupã caz, cu Consiliul General al Municipiului Bucureşti pe raza cãrora acestea se afla, conform metodologiei elaborate de Ministerul Turismului.
ART. 14
Utilizarea plajei litoralului Marii Negre în scop turistic se face pe baza normelor de specialitate, elaborate de cãtre Ministerul Turismului şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului.

CAP. 3
Cadrul institutional
ART. 15
Coordonarea dezvoltãrii turismului şi controlul activitãţii de turism se realizeazã de cãtre Ministerul Turismului, ca organ central de specialitate al administraţiei publice.
ART. 16
Organizarea şi atribuţiile Ministerului Turismului se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 17
În subordinea Ministerului Turismului funcţioneazã instituţii publice cu atribuţii în domeniile: autorizare şi control, promovare, formare şi management, cercetare pentru turism, organizate prin hotãrâri ale Guvernului.
ART. 18
Pe lângã ministrul turismului funcţioneazã Consiliul Consultativ al Turismului, organism de consultanţa care coreleazã la nivel naţional Programul anual de dezvoltare al turismului cu strategiile ramurilor economice implicate în activitatea turistica.
ART. 19
Componenta, organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Consiliului Consultativ al Turismului sunt stabilite prin statut, aprobat de ministrul turismului.
ART. 20
Consiliile judeţene şi, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucureşti au urmãtoarele atribuţii în domeniul turismului:
- inventarierea principalelor resurse turistice;
- administrarea registrelor locale ale patrimoniului turistic;
- elaborarea de propuneri de dezvoltare a turismului, care stau la baza Programului anual de dezvoltare a turismului;
- participarea la omologarea traseelor turistice şi a partiilor de schi;
- contribuirea la creşterea calitãţii produselor turistice;
- urmãrirea activitãţii turistice, în asa fel încât agenţii economici cu activitate în domeniul turismului sa aibã acces la resursele turistice, cu respectarea normelor de punere în valoare şi protecţie a acestora.
ART. 21
Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 20 consiliile judeţene şi, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucureşti pot crea servicii de specialitate, potrivit legii.

CAP. 4
Organizarea activitãţii de turism
ART. 22
Ministerul Turismului elaboreazã Strategia de dezvoltare a turismului pe termen mediu şi lung, precum şi Programul anual de dezvoltare a turismului, care vor fi aprobate de Guvern.
ART. 23
Acţiunile cu caracter turistic, iniţiate la nivel teritorial de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, trebuie sa se înscrie în Strategia de dezvoltare a turismului pe termen mediu şi lung şi sa respecte reglementãrile specifice pentru toate formele de turism practicate în România.
ART. 24
Agenţii economici din turism sunt obligaţi sa foloseascã pentru servicii care presupun raspunderi privind protecţia turismului numai personal specializat, potrivit normelor elaborate de Ministerul Turismului.
ART. 25
Profesiunile specifice activitãţilor de turism sunt cele cuprinse în clasificarea ocupatiilor din România şi, respectiv, în nomenclatorul de calificare pentru meseriile şi funcţiile din activitãţile hoteliere şi de turism din România.
ART. 26
Pregãtirea profesionalã din domeniul activitãţilor de turism va fi facuta de unitãţile de învãţãmânt private sau de stat, autorizate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi de Ministerul Turismului.
ART. 27
(1) Persoana fizica care asigura conducerea operativã a unei agenţii de turism sau a unei structuri de primire turistica trebuie sa detina brevet de turism, prin care i se atesta capacitatea profesionalã.
(2) Capacitatea unei agenţii de turism de a efectua servicii de calitate şi în condiţii de siguranta pentru turişti se atesta prin licenta de turism.
(3) Condiţiile de acordare a licenţei şi brevetului de turism se aproba prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Turismului.
ART. 28
În scopul protecţiei turistilor, oferirea, comercializarea, vânzarea serviciilor şi a pachetelor de servicii turistice, precum şi crearea de produse turistice pe teritoriul României pot fi realizate numai de cãtre agenţii economici din turism autorizaţi de Ministerul Turismului, posesori de licenţe în turism sau de certificat de clasificare, dupã caz.
ART. 29
Agenţii economici cu activitate de turism au urmãtoarele drepturi:
a) sa presteze şi sa comercializeze servicii turistice, în condiţiile legii;
b) sa primeascã asistenta de specialitate şi informaţii generale privind strategia şi programele de dezvoltare a turismului din partea Ministerului Turismului şi a instituţiilor din subordinea sa;
c) sa fie incluşi, la cerere, în programele de pregãtire profesionalã iniţiate de Ministerul Turismului;
d) sa participe la acţiunile de promovare, naţionale şi internaţionale, şi sa fie incluşi în cataloage, ghiduri şi alte mijloace de lansare a ofertei naţionale de servicii turistice;
e) sa beneficieze de facilitãţi acordate de stat şi de alte organisme şi organizaţii, conform prevederilor legale, în scopul stimulãrii activitãţii de turism;
f) sa obţinã certificatul de clasificare pentru fiecare unitate proprie în care presteazã servicii turistice, corespunzãtor criteriilor îndeplinite de unitatea respectiva;
g) sa obţinã reclasificarea unitãţilor proprii, ca urmare a imbunatatirilor aduse nivelului de dotare şi calitãţii serviciilor.
ART. 30
Agenţii economici din turism au urmãtoarele obligaţii:
a) sa realizeze servicii turistice la nivelul şi în limitele prevederilor licenţei de turism, prin care au fost stabiliţi ca prestatori sau comercializatori de servicii turistice, şi sa constituie integral garanţia financiarã prevãzutã de dispoziţiile legale în vigoare;
b) sa presteze serviciile turistice la nivelul categoriei unitãţii respective, potrivit certificatului de clasificare;
c) sa funcţioneze numai cu structuri de primire turistica clasificate;
d) sa funcţioneze cu personal brevetat, în conformitate cu reglementãrile şi normele de specialitate ale Ministerului Turismului;
e) sa afiseze, într-o forma vizibila şi clara, lista serviciilor şi tarifelor practicate;
f) sa informeze turistii corect şi adecvat cu privire la serviciile turistice pe care le presteazã;
g) sa asigure protecţia turistilor care utilizeazã structurile sale de primire turistice;
h) sa protejeze turistul care beneficiazã de servicii tip excursii, pe perioada programului turistic, conform normelor pentru ghizii de turism;
i) sa protejeze bunurile turistilor impotriva deteriorarii sau furtului şi sa asigure despãgubirea acestora în cazul apariţiei unor prejudicii, conform legii;
j) sa realizeze, potrivit prezentei ordonanţe, exploatarea patrimoniului turistic, asigurând totodatã protecţia şi conservarea acestuia şi a mediului înconjurãtor;
k) sa transmitã datele statistice, conform Sistemului informaţional pentru turism şi reglementãrilor Comisiei Naţionale pentru Statistica;
l) sa realizeze publicitatea proprie cu obiectivitate şi respect fata de resursele turistice, în scopul protejãrii calitãţii produsului turistic romanesc.
ART. 31
(1) Structurile de primire turistica sunt clasificate pe baza normelor elaborate de Ministerul Turismului şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Structurile de primire clasificate pentru activitatea de turism nu pot fi folosite pentru alte destinaţii. Modificarea destinaţiei, parţial sau integral, se poate face numai dupã confirmarea operarii acesteia de cãtre organul care a eliberat certificatul de clasificare.
ART. 32
În vederea corelãrii, stocãrii şi difuzãrii informaţiilor privind piata turistica şi a evaluãrii activitãţii turistice, va funcţiona la nivel naţional Sistemul informaţional pentru turism, care va cuprinde datele şi indicatorii stabiliţi de Ministerul Turismului şi Comisia Nationala pentru Statistica.
ART. 33
(1) Asigurarea protecţiei şi salvãrii turistilor în zonele şi staţiunile turistice montane şi de litoral se face de cãtre consiliile locale de care aparţin, prin organizarea de echipe de salvare.
(2) Organizarea echipelor şi condiţiile de desfãşurare a activitãţilor specifice sunt prevãzute în Regulamentul de funcţionare a echipelor de salvare, elaborat de cãtre Ministerul Turismului împreunã cu Departamentul pentru Administraţie Publica Localã şi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Finanţarea activitãţii desfãşurate de echipele de salvare se asigura din bugetele unitãţilor administraţiei locale pe teritoriul cãrora îşi desfãşoarã activitatea.
ART. 34
În zone, staţiuni şi pe trasee turistice camparea turistilor este permisã numai în structuri de campare, dotate conform normelor aprobate de Ministerul Turismului, sau, în zona montanã, în perimetre amenajate în acest scop.
ART. 35
(1) În domeniul turismului pot fi create asociaţii şi organizaţii fãrã scop lucrativ sau patrimonial, cu caracter profesional, ştiinţific, cultural, religios sau social, care au rol activ în activitãţile desfãşurate de cãtre Ministerul Turismului.
(2) Asociaţiile şi organizaţiile prevãzute la alin. (1) pot fi autorizate de Ministerul Turismului sa presteze servicii turistice pentru membrii lor, exclusiv prin mijloace proprii.
(3) Asociaţiile şi organizaţiile prevãzute la alin. (1) dobândesc personalitate juridicã, în condiţiile legii, cu avizul Ministerului Turismului.

CAP. 5
Mijloace financiare şi sprijinul statului
ART. 36
Statul sprijinã activitatea de turism prin politici şi mecanisme economico-financiare şi acţiuni pentru amenajarea şi protecţia patrimoniului turistic.
ART. 37
În scopul protejãrii activitãţii de turism şi al creãrii bazei de dezvoltare turistica, înstrãinarea structurilor de primire din cadrul staţiunilor turistice se poate face cu obligarea noului proprietar la menţinerea obiectului de activitate şi a funcţiunii structurii de primire turistica.
ART. 38
Zonele şi staţiunile turistice beneficiazã de prioritati pentru:
- realizarea infrastructurii generale necesare dezvoltãrii turismului;
- acordarea de asistenta tehnica de specialitate de cãtre Ministerul Turismului pentru dezvoltarea funcţiei turistice şi promovarea produsului turistic propriu;
- ameliorarea şi protecţia mediului înconjurãtor prin mãsuri şi programe speciale, care vizeazã asigurarea şi încurajarea dezvoltãrii funcţiei turistice, elaborate de Ministerul Turismului în colaborare cu autoritãţile administraţiei publice locale şi cu alte organisme interesate.
ART. 39
Statul sprijinã şi încurajeazã libera initiativa în domeniul promovãrii şi dezvoltãrii activitãţii de turism şi, îndeosebi, în stimularea şi atragerea turistilor strãini în România, precum şi în dezvoltarea activitãţii staţiunilor turistice, prin:
- adoptarea unor reglementãri specifice privind aplicarea asigurãrii sociale de sãnãtate în domeniul trimiterilor medicale în staţiunile turistice balneare;
- organizarea de acţiuni de promovare turistica atât pe plan intern, cat şi prin birourile de promovare turistica din strãinãtate;
- concesionarea pe o perioada de 49 de ani, în condiţiile legii, a unor terenuri care fac parte din domeniul public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale, pentru construirea de structuri de primire turistica în zonele stabilite ca prioritati prin Programul anual de dezvoltare a turismului.

CAP. 6
Raspunderi şi sancţiuni
ART. 40
Încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 41
Constituie contravenţii în activitatea turistica prevãzutã de prezenta ordonanta şi se sancţioneazã cu amenda între 10.000.000 lei şi 15.000.000 lei urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sa constituie infracţiuni;
a) oferirea, comercializarea, vânzarea serviciilor şi a pachetelor de servicii turistice, precum şi crearea de produse turistice de cãtre agenţi economici neautorizati de cãtre Ministerul Turismului;
b) desfãşoarã activitãţi turistice în structuri de primire neclasificate potrivit dispoziţiilor legale;
c) înscrierea de informaţii nereale în materialele de promovare, pe firmele structurilor turistice şi ale agentiilor de turism;
d) refuzul nejustificat de a acorda despãgubiri turistilor pentru daune provenind din neasigurarea integrala sau asigurarea la o calitate inferioarã a pachetului de servicii cumpãrat;
e) comercializarea serviciilor turistice de cãtre agenţii economici care nu au constituit integral garanţia financiarã care sa asigure repatrierea turistilor şi/sau rambursarea sumelor plãtite de aceştia în caz de insolvabilitate sau faliment.
ART. 42
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de cãtre organele de control ale Ministerului Turismului, ale instituţiilor subordonate, ale Ministerului Finanţelor şi de organele de poliţie.

CAP. 7
Dispoziţii finale
ART. 43
(1) Prezenta ordonanta intra în vigoare dupã 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
(2) În termenul prevãzut la alin. (1) Ministerul Turismului va elabora norme metodologice pentru aplicarea prezentei ordonanţe, care se vor publica în Monitorul Oficial al României şi vor intra în vigoare o data cu ordonanta.
ART. 44
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe orice dispoziţii contrare se abroga.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul turismului,
Sorin Frunzaverde

Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu

Secretar de stat,
şeful Departamentului pentru
Administraţie Publica Localã,
Vlad Rosca

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016