Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 55 din 24 august 1999  privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 55 din 24 august 1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 27 august 1999

În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. D pct. 29 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Realizarea creanţelor bancare neperformante preluate de cãtre Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare se face prin mãsurile prevãzute de lege, precum şi prin executarea silitã a acestor creanţe ca urmare a initierii şi finalizarii, dupã caz, a procedurilor puse în aplicare de organele proprii de executare şi/sau de organele judiciare competente, la solicitarea Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, în condiţiile prevederilor prezentei ordonanţe.
ART. 2
Stingerea, prin plata, a datoriei publice interne rezultate din preluarea la aceasta datorie a creanţelor bancare neperformante cesionate Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare constituie o obligaţie ce revine urmãtoarelor categorii de debitori:
a) persoanele fizice sau persoanele juridice care au contractat creditul, constituind debitorii cedati în temeiul contractelor de cesiune;
b) persoanele juridice rezultate din divizarea debitorului cedat, dacã divizarea s-a fãcut în frauda creditorului; rãspunderea acestor persoane este în temeiul art. 998 din Codul civil;
c) persoanele fizice sau persoanele juridice care au constituit garanţii personale pentru restituirea creditului;
d) persoanele care, începând cu data contractãrii creditului, au îndeplinit funcţia de administrator, director general, director sau director executiv sau care au avut calitatea de acţionar/asociat la societatea comercialã debitoare şi din vina cãrora creditul nu a fost restituit ca urmare a schimbãrii destinaţiei acestuia sau a altor procedee pentru fraudarea creditorului; rãspunderea acestor persoane este în temeiul art. 998 din Codul civil, pentru partea de credit nerestituit la scadenta în perioada în care au avut calitatea sau au îndeplinit funcţia menţionatã;
e) persoanele fizice sau persoanele juridice care, în baza unor raporturi stabilite cu persoanele prevãzute la lit. a), b) şi d), au dobândit, indiferent de titlu sau de modalitate, bunuri ori alte avantaje financiare în dãuna obligaţiei de restituire a creditului.

CAP. 2
Titlurile executorii
ART. 3
(1) Constituie titlu executoriu contractele sau convenţiile de credit dintre banca şi debitorul cedat ori alte titluri constatatoare ale creanţelor, actele prin care s-au constituit garanţii personale sau reale pentru restituirea acestor creanţe cesionate, potrivit legii, Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, precum şi orice alte acte sau înţelegeri încheiate de aceasta pentru realizarea creanţelor preluate.
(2) Pentru debitorii prevãzuţi la art. 2 lit. b), d) şi e) Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare, în mãsura în care constata existenta unor acte sau fapte care atrag rãspunderea acestora, se va adresa instanţei competente în vederea stabilirii rãspunderii. În acest caz titlul executoriu îl constituie hotãrârea prin care instanta a stabilit rãspunderea şi executarea silitã va putea începe dupã rãmânerea definitiva a hotãrârii. La cererea Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, instanta va putea incuviinta aplicarea unui sechestru asigurator prin ordonanta preşedinţialã chiarinainte de pronunţarea hotãrârii.
ART. 4
Titlul executoriu se comunica debitorului şi se pune în executare fãrã nici o alta formalitate.

CAP. 3
Blocarea conturilor, sechestrarea acţiunilor şi instituirea administrãrii speciale
ART. 5
(1) Dupã comunicarea cãtre debitor a titlului executoriu Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare poate dispune, prin ordin, blocarea prin poprire a conturilor bancare, în lei şi în valuta, ale oricãrui debitor. În termen de 24 de ore de la primirea ordinului banca va confirma în scris blocarea contului.
(2) Pe perioada blocarii conturilor bancare orice plata se poate face numai cu aprobarea prealabilã, scrisã, a Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, cu excepţia plãţilor în contul creanţei cesionate şi a privilegiilor legale.
(3) Încãlcarea prevederilor alin. (1) şi (2) atrage nulitatea oricãrei plati şi rãspunderea solidarã a bãncii cu debitorul, în limita sumelor sustrase blocarii.
(4) Sumele din conturile blocate se vireazã în contul Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, dupã validarea popririi.
ART. 6
(1) La cererea Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, instanta poate incuviinta, prin derogare de la prevederile art. 907 şi 908 din Codul comercial, în condiţiile prevãzute la cap. IV din prezenta ordonanta - la societatea comercialã care constituie debitorul cedat, la societatea comercialã care este debitoare potrivit art. 2 lit. b), precum şi la societatea comercialã la care debitorii prevãzuţi la art. 2 deţin, separat sau împreunã, cel puţin 50% plus o acţiune din capitalul social sau, dupã caz, majoritatea pãrţilor sociale - sechestru asupra acţiunilor şi pãrţilor sociale şi instituirea administrãrii speciale. Sechestrul şi mãsura administrãrii speciale se aplica de la data înregistrãrii hotãrârii definitive a instanţei la registrul comerţului.
(2) Pe perioada sechestrului prevãzut la alin. (1) drepturile fata de societatea comercialã, conferite de acţiunile sau pãrţile sociale sechestrate, se exercita de cãtre Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare. Pe timpul administrãrii speciale administrarea societãţii comerciale se asigura de cãtre o persoana desemnatã prin hotãrârea instanţei prevãzute la alin. (1), la propunerea Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare. Persoana propusã trebuie sa fie contabil autorizat, expert contabil, licenţiat în studii economice sau în drept ori inginer şi sa aibã 5 ani de activitate practica economicã sau juridicã. Administratorul va primi o indemnizaţie bruta lunarã, suportatã de societatea comercialã. Pe data numirii administratorului special se suspenda de drept mandatul administratorilor în exerciţiu.
(3) Societatea comercialã supusã administrãrii speciale nu va aloca nici o resursa specialã pentru dezvoltare, iar dividendele cuvenite actionarilor sau asociaţilor care sunt debitori ai creanţelor bancare neperformante cesionate Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare se vãrsa în contul datoriei debitorului cedat.
(4) Asumarea de cãtre societatea comercialã supusã administrãrii speciale de noi obligaţii care ar influenta negativ veniturile acesteia se poate face numai cu aprobarea prealabilã a Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare. Actul încheiat cu încãlcarea acestei obligaţii este nul de drept.
(5) Rãspunderea administratorului desemnat, atât fata de acţionari sau asociaţi, dupã caz, cat şi fata de Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare, se stabileşte potrivit regulilor mandatului comercial.
(6) Prevederile prezentului articol se aplica şi societãţilor comerciale la care acţionari sau asociaţi sunt alte societãţi comerciale ce deţin majoritãţile prevãzute la alin. (1) şi care sunt controlate de debitorii prevãzuţi la art. 2.

CAP. 4
Reguli speciale privind soluţionarea litigiilor
ART. 7
Litigiile în legatura cu creanţele neperformante preluate la datoria publica, în care este parte Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare, se soluţioneazã cu respectarea prevederilor prezentului capitol, completate în mod corespunzãtor cu dispoziţiile Codului de procedura civilã.
ART. 8
Cererile de orice natura privind realizarea creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publica sunt de competenta curţii de apel în a carei raza teritorialã se afla sediul sau, dupã caz, domiciliul debitorului cedat care a contractat creditul şi se judeca de urgenta şi cu precãdere.
ART. 9
(1) Reclamantul este obligat sa comunice cererea, actele pe care se întemeiazã şi, dupã caz, interogatoriul scris, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, înainte de depunerea acestora la instanta. Judecãtorul nu va primi cererea fãrã dovada îndeplinirii obligaţiei de comunicare. Prevederile acestui alineat se aplica oricãrei cereri, indiferent de natura ei, cu excepţia celor formulate în cursul judecaţii sau a celor prin care se exercita o cale de atac.
(2) Primul termen de judecata se stabileşte la cel mult 15 zile de la depunerea cererii de chemare în judecata.
(3) Întâmpinarea este obligatorie şi se depune cel mai târziu pana la primul termen de judecata. Întâmpinarea, actele pe care se întemeiazã şi, dupã caz, interogatoriul scris se comunica de cãtre parte, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, înainte de termenul prevãzut la alin. (2). Nerespectarea obligaţiei de comunicare prezuma renunţarea de cãtre parte la apãrãrile ce puteau fi formulate prin întâmpinare şi la probele în susţinerea acestor apãrãri.
ART. 10
Orice cerere se judeca la primul termen, în afarã cazului în care instanta dispune administrarea de probe noi. Dacã, din motive întemeiate, pãrţile nu sunt în mãsura sa îşi prezinte apãrãrile în mod complet, instanta va putea, în mod excepţional, sa acorde un termen în cunostinta de cel mult 7 zile.
ART. 11
(1) Instanta este obligatã sa pronunţe hotãrârea în termen de 5 zile de la încheierea dezbaterilor şi sa comunice pãrţilor hotãrârea motivatã în cel mult 10 zile de la pronunţare.
(2) Hotãrârea instanţei poate fi atacatã numai cu recurs.
(3) În recurs nu se pot invoca apãrãri ce nu au fost formulate în fata instanţei a carei hotãrâre este recuratã, cu excepţia celor de ordine publica.
(4) Dacã admite recursul, prin aceeaşi hotãrâre instanta este obligatã sa soluţioneze şi fondul cauzei sau, dacã se impune administrarea de probe noi, sa stabileascã termenul de judecata.
ART. 12
(1) Termenul de prescripţie a acţiunilor îndreptate impotriva Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare este de 3 luni de la data când s-a cunoscut sau trebuia sa se cunoascã faptul sau actul pe care se întemeiazã acţiunea, dar nu mai mult de 6 luni de la data producerii faptului sau încheierii actului, dacã legea nu prevede un termen mai scurt.
(2) Termenul prevãzut la alin. (1), pentru acte sau fapte anterioare prezentei ordonanţe, curge de la data intrãrii în vigoare a acesteia.

CAP. 5
Reguli speciale privind executarea silitã
Secţiunea I
Organele de executare şi competenta lor
ART. 13
Procedurile de executare silitã pentru valorificarea activelor bancare de cãtre Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare sunt puse în aplicare de cãtre Corpul de executori ai Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare şi/sau de cãtre executorii judecãtoreşti.
ART. 14
(1) Executorii Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare se numesc prin ordin al secretarului de stat al Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare şi au competenta deplina pe întregul teritoriu al tarii.
(2) Persoanele numite potrivit alin. (1) vor îndeplini aceleaşi condiţii legale ca şi executorii judecãtoreşti.
ART. 15
(1) Corpul de executori ai Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare are obligaţia de a face demersurile necesare pentru identificarea domiciliului sau sediului debitorului, precum şi a bunurilor şi veniturilor lui urmaribile.
(2) Dacã debitorul nu este gãsit la domiciliul sau la sediul cunoscut, Corpul de executori ai Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare este obligat sa solicite organelor de poliţie sa facã cercetãri, precum şi sa ceara relaţii de la oficiul registrului comerţului, de la organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor, de la Garda financiarã sau de la oricare alta persoana fizica sau juridicã ori de la alte organe competente, în scopul stabilirii locului unde se afla debitorul şi obţinerii oricãror date deţinute în legatura cu acesta sau cu bunurile sale.
ART. 16
Organele de poliţie, persoanele fizice şi juridice, precum şi celelalte organe competente prevãzute la art. 15 alin. (2) sunt obligate sa dea de îndatã relaţiile solicitate de Corpul de executori fãrã perceperea vreunei taxe ori vreunui tarif.
ART. 17
Ori de câte ori este necesar, poliţia are obligaţia sa dea concursul executorilor Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, la cererea acestora, în îndeplinirea, potrivit legii, a activitãţii de executare silitã.
ART. 18
(1) În exercitarea atribuţiilor ce le revin executorii Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare pot:
a) sa între în orice incinta de afaceri a debitorului, persoana juridicã, sau în alte incinte ale acestuia, în scopul identificarii bunurilor sau valorilor care pot fi executate silit;
b) sa între în toate încãperile în care se gãsesc bunuri sau valori ale debitorului, persoana fizica, precum şi sa cerceteze toate locurile în care acesta îşi pãstreazã bunurile;
c) sa solicite şi sa cerceteze orice document sau element material care poate constitui o proba în determinarea bunurilor proprietatea debitorului.
(2) Executorii pot intra în încãperile ce reprezintã domiciliul sau resedinta unei persoane fizice, cu consimţãmântul acesteia, iar în caz de refuz executorul va cere autorizarea instanţei judecãtoreşti competente, aplicându-se dispoziţiile Codului de procedura civilã, privind ordonanta preşedinţialã.
ART. 19
Accesul executorului în locuinta, în incinta de afaceri sau în orice alta încãpere a debitorului, persoana fizica sau juridicã, se poate efectua între orele 8,00-18,00, în orice zi lucrãtoare. Executarea începutã va putea continua în aceeaşi zi sau în zilele urmãtoare. În cazuri temeinic justificate, când exista pericolul înstrãinãrii unor bunuri, accesul în încãperile debitorului va avea loc şi la alte ore decât cele menţionate, precum şi în zilele nelucrãtoare, cu autorizarea instanţei.
ART. 20
În absenta debitorului sau dacã acesta refuza accesul în oricare dintre încãperile prevãzute la art. 18, executorul nu poate sa pãtrundã în acestea decât în prezenta unui reprezentant al poliţiei şi a 2 martori. Dispoziţiile art. 18 alin. (2) sunt aplicabile, dupã caz.

Secţiunea a II-a
Reguli speciale privind comunicarea titlului executoriu şi sechestrul
ART. 21
Executorul va începe executarea dupã comunicarea titlului executoriu prevãzut la art. 3 alin. (1), cu menţiunea ca neachitarea de bunãvoie a creanţei în termen de 5 zile lucrãtoare de la primire da dreptul creditorului sa procedeze la executarea silitã fãrã nici o alta somaţie.
ART. 22
Dupã expirarea termenului prevãzut la art. 21 se va putea proceda la sechestrarea bunurilor mobile aparţinând debitorului şi garantilor, urmând a fi valorificate.
ART. 23
Executarea silitã a bunurilor imobile ipotecate şi a bunurilor mobile gajate se poate face în termen de 5 zile de la comunicarea titlului executoriu cãtre proprietarul acestuia, fãrã încuviinţarea instanţei.
ART. 24
Dreptul corespunzãtor creanţei preluate la datoria publica se executa înaintea oricãrui alt drept, indiferent de natura acestuia sau de data când a fost constituit, cu excepţia salariilor şi a altor privilegii legale.
ART. 25
Aplicarea sechestrului, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 6, se face de cãtre executorii Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare sau de cãtre executorii judecãtoreşti, care încheie un proces-verbal de sechestru.
ART. 26
(1) Procesul-verbal de sechestru va cuprinde:
a) numele şi prenumele celui care aplica sechestrul şi numãrul legitimatiei de executor;
b) numele şi prenumele debitorului (sau ale garantului, dacã se sechestreaza bunurile acestuia) şi ale altor persoane care sunt de fata (martori);
c) menţionarea titlului executoriu, suma datoratã şi natura datoriei;
d) enumerarea bunurilor urmaribile sechestrate (natura, gradul de uzura, dimensiunea etc.);
e) eventualele obiecţii fãcute de debitor;
f) indicarea orei, zilei şi locului sechestrului;
g) natura sechestrului, dacã este un sechestru cu ridicare, dacã se numeşte un custode sau dacã se aplica sigilii;
h) semnãturile pãrţilor: executor, debitor sau în lipsa lui ale altor persoane majore care au asistat la aplicarea sechestrului, precum şi, atunci când este cazul, semnatura custodelui.
(2) Dacã debitorul refuza sa semneze, se va mentiona aceasta în procesul-verbal.
(3) Procesul-verbal se întocmeşte în trei exemplare, din care un exemplar se va lasa debitorului, un altul se depune la dosarul de executare silitã şi unul se preda Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare.
ART. 27
Din momentul întocmirii procesului-verbal de sechestru potrivit art. 26, bunurile sechestrate sunt indisponibilizate. Atâta timp cat dureazã executarea silitã debitorul nu poate dispune de aceste bunuri decât cu acordul Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare. Nerespectarea acestei interdicţii atrage rãspunderea, potrivit legii, a celui vinovat.
ART. 28
(1) Dacã bunurile sechestrate nu sunt ridicate şi depozitate de executor, ele vor putea fi lãsate în custodia debitorului sau a altor persoane desemnate de Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare.
(2) Cel care primeşte bunurile în custodie va semna procesul-verbal de sechestru.
ART. 29
(1) În cazul în care nu au fost luate mãsurile asiguratorii pentru realizarea integrala a creanţei şi, la începerea executãrii silite, se constata ca exista pericol de înstrãinare, substituire sau sustragere de la urmãrire a bunurilor urmaribile ale debitorului, sechestrarea lor va putea fi aplicatã o data cu comunicarea titlului executoriu.
(2) Sechestrul prevãzut la alin. (1) se va aplica numai în temeiul autorizãrii date de instanta judecãtoreascã competenta. Dispoziţiile referitoare la ordonanta preşedinţialã din Codul de procedura civilã sunt aplicabile.
ART. 30
(1) În vederea valorificãrii, executorul poate sa verifice dacã bunurile sechestrate se gãsesc la locul menţionat în procesul-verbal de sechestru, precum şi dacã acestea nu au fost substituite sau degradate.
(2) Când bunurile sechestrate, gãsite cu ocazia verificãrii, nu sunt suficiente pentru satisfacerea creanţei, executorul va face investigaţiile necesare pentru identificarea şi urmãrirea altor bunuri ale debitorului.
(3) Despre cele constatate executorul încheie un proces verbal declarand sechestrate, atunci când este cazul, bunurile gãsite cu prilejul investigatiilor fãcute, conform alineatului precedent.
ART. 31
Bunurile rãmân sub sechestru pana la valorificarea lor sau pana când Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare dispune ridicarea sechestrului.

Secţiunea a III-a
Vânzarea bunurilor urmãrite silit
ART. 32
Vânzarea silitã a bunurilor imobile ipotecate şi a bunurilor mobile gajate se face dupã împlinirea termenului prevãzut în adresa de comunicare a titlului executoriu, fãrã încuviinţarea instanţei şi fãrã efectuarea altei formalitãţi.
ART. 33
(1) Vânzarea bunurilor urmãrite silit se face prin licitaţie publica.
(2) Licitaţia publica este organizatã de cãtre o comisie numita în condiţiile stabilite de Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare, condusã de executorul acesteia, care îndeplineşte rolul de licitator.
ART. 34
(1) Preţul de pornire al licitaţiei se stabileşte prin expertiza. Expertul se desemneazã de cãtre Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare pe baza de contract.
(2) Dupã stabilirea preţului de pornire, licitatorul, cu cel puţin 15 zile înainte de data licitaţiei, va publica un anunţ de vânzare într-un cotidian naţional de larga circulaţie şi/sau într-un cotidian local. Anunţul va cuprinde sintetic bunurile ce urmeazã a fi licitate, ziua, ora şi locul licitaţiei, preţul de pornire şi valoarea garanţiei de participare stabilitã de Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare, domiciliul sau sediul licitatorului; în funcţie de gruparea bunurilor se pot prezenta numai limitele de preţ. Anunţul va fi comunicat în mod obligatoriu proprietarului bunului; dacã acesta nu este gãsit, procedura se considera îndeplinitã prin afişare la locul licitaţiei, la locul bunului şi la sediul primãriei din unitatea administrativ-teritorialã unde se afla bunul.
(3) Licitaţia poate avea loc numai dupã expirarea termenului de 15 zile prevãzut la alin. (2) şi se va desfasura la locul stabilit de Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare.
Debitorul cedat este obligat sa permitã ţinerea licitaţiei în spaţiile pe care le deţine, dacã sunt adecvate acestui scop.
ART. 35
Pentru participarea la licitaţie ofertanţii depun licitatorului, cu cel puţin o zi înainte de data licitaţiei, urmãtoarele documente:
a) dovada depunerii garanţiei de participare;
b) împuternicirea persoanei care îl reprezintã pe ofertant;
c) pentru persoanele juridice de naţionalitate romana, copie de pe certificatul de înmatriculare eliberat de oficiul registrului comerţului;
d) pentru persoanele juridice strãine, actul de înmatriculare tradus în limba romana;
e) pentru persoanele fizice romane, copie de pe actul de identitate;
f) pentru persoanele fizice strãine, copie de pe pasaport.
ART. 36
(1) Comisia de licitaţie verifica şi analizeazã documentele de participare prevãzute la art. 35 şi afişeazã la locul licitaţiei, cu cel puţin o ora înaintea începerii acesteia, lista cuprinzând ofertanţii care au depus documentaţia completa de participare.
(2) Ofertanţii se identifica dupã numãrul de ordine de pe lista de participare, dupã care licitatorul anunta obiectul licitaţiei, pasul de licitare stabilit valoric între 5-15% din preţul de pornire, precum şi modul de desfãşurare a licitaţiei; pasul de licitare se stabileşte de cãtre comisia de licitaţie.
(3) Dacã se prezintã un singur ofertant care oferã preţul de pornire, acesta este declarat adjudecatar.
(4) În cazul în care la prima licitaţie nu se oferã preţul de pornire, licitatorul, în cel mult 5 zile, va publica un nou anunţ, cu respectarea prevederilor art. 34 alin. (2), care se aplica în mod corespunzãtor, în vederea ţinerii unei noi licitaţii. Preţul de pornire în acest caz este de 75% din preţul de pornire al licitaţiei anterioare.
(5) Dacã la a doua licitaţie nu se înregistreazã o oferta de cel puţin 75% din preţul de pornire al primei licitaţii, licitatorul va organiza o a treia licitaţie, la care preţul de pornire este de 50% din preţul de pornire al primei licitaţii.
(6) Când în cadrul unei şedinţe nu au putut fi licitate toate bunurile, licitaţia va continua în ziua lucrãtoare urmãtoare, la ora anunţatã de licitator înainte de închiderea şedinţei.
ART. 37
(1) Licitaţia se adjudeca la preţul cel mai mare oferit. Plata în rate este permisã numai dacã cumpãrãtorul prezintã una dintre urmãtoarele garanţii: scrisoare de garanţie emisã de o banca romana sau de o banca strãinã la care o banca romana este corespondenta; bilet la ordin avalizat de o banca agreatã de Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare; garanţia personalã a unui fidejusor, în condiţiile Codului comercial, constând într-o obligaţie unilaterala şi necondiţionatã de plata a ratei neachitate la termen, parţial sau integral, de cãtre debitor. Garanţia nu poate fi decât pentru plata integrala a ratelor şi trebuie sa fie îndestulãtoare.
(2) Plata în rate este permisã numai dacã adjudecatarul achitã un avans de minimum 30% din preţul de adjudecare. Garanţia de participare poate fi consideratã ca plata parţialã a avansului.
(3) Dupã licitarea fiecãrui bun licitatorul întocmeşte procesul-verbal de licitaţie. Procesul-verbal se semneazã de cãtre toţi ofertanţii, inclusiv de cãtre adjudecatar. Refuzul de a semna se consemneazã în procesul-verbal întocmit. În termen de doua zile lucrãtoare de la data întocmirii procesului-verbal licitatorul va dispune în scris restituirea garanţiei tuturor participanţilor, cu excepţia adjudecatarului a cãrui garanţie se retine în contul preţului sau, dacã va refuza încheierea contractului de vânzare-cumpãrare, în contul Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare.
(4) În termen de 10 zile de la întocmirea procesului-verbal de licitaţie adjudecatarul şi licitatorul vor încheia contractul de vânzare-cumpãrare. Contractul, semnat de cumpãrãtor, se trimite de cãtre licitator spre a fi semnat de conducerea Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, dacã nu l-a împuternicit pe licitator în acest scop. Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare poate refuza semnarea contractului numai în cazul în care acesta nu corespunde celor stabilite la licitaţie ori cuprinde clauze ilegale.
ART. 38
(1) În cazul în care la a treia licitaţie a bunurilor imobile sau mobile nu se oferã preţul de pornire, Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare va putea cere adjudecarea bunului în contul creanţei.
(2) Adjudecarea bunului în condiţiile prevãzute la alin. (1) determina diminuarea creanţei cu 50% din preţul bunului stabilit prin expertiza, potrivit art. 34 alin. (1).
(3) Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare este autorizata sa identifice posibilitãţi de valorificare superioarã pentru bunurile adjudecate potrivit alin. (1).

CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 39
Litigiile în curs în legatura cu creanţele bancare cedate Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, indiferent de faza în care se afla, se vor continua şi soluţiona cu aplicarea procedurii prevãzute de prezenta ordonanta. Actele procedurale încheiate rãmân valabile. La cererea Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, aceasta procedura poate fi aplicatã şi executarilor silite, începute potrivit procedurii de drept comun. Actele de executare încheiate îşi menţin valabilitatea.
ART. 40
Debitorii pot contesta în justiţie mãsurile dispuse de Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare potrivit prezentei ordonanţe şi pot face contestaţie la executare, numai cu depunerea unei cauţiuni egale cu jumãtate din valoarea activului bancar supus valorificãrii.
ART. 41
Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare poate accepta darea în plata a unui bun, în vederea stingerii obligaţiilor de plata.
ART. 42
(1) Bãncile cedente ale creanţelor neperformante preluate la datoria publica rãspund patrimonial pentru toate pagubele cauzate prin necomunicarea documentelor sau informaţiilor cãtre Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare, dacã, datoritã acestui fapt, nu s-a putut valorifica respectiva creanta.
(2) Persoanele vinovate de transmiterea unor date incorecte sau de nepredarea tuturor documentelor şi datelor necesare pentru executarea creanţelor cedate Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare rãspund civil, contraventional sau penal, dupã caz, în condiţiile legii.
ART. 43
Cererile şi orice alte acte procedurale efectuate în vederea executãrii creanţelor bancare supuse valorificãrii, cedate Agenţiei de Valorificare a Activelor Bancare, sunt scutite de taxe de timbru, timbru judiciar, cauţiuni şi orice alte taxe.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

p. Ministru de interne,
Liviu Popescu,
secretar de stat

Agenţia de Valorificare
a Activelor Bancare
Ovidiu Grecea,
secretar de stat

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016