Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 55 din 1 septembrie 2005  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 55 din 1 septembrie 2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 799 din 2 septembrie 2005
ORDONANŢÃ nr. 55 din 1 septembrie 2005
pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihnã ale conducãtorilor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 799 din 2 septembrie 2005

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. III.2 din Legea nr. 209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihnã ale conducãtorilor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 2 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 466/2003 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul va avea urmãtorul cuprins:
"ORDONANŢÃ
privind stabilirea perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihnã ale conducãtorilor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere şi organizarea timpului de muncã al lucrãtorilor mobili în transportul rutier"
2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplicã transporturilor rutiere de mãrfuri şi de persoane care se efectueazã, integral sau parţial, pe drumurile publice din România."
3. La articolul 2, dupã litera i) se introduc şase noi litere, literele j)-o), cu urmãtorul cuprins:
"j) tahograf digital - tip de tahograf care înglobeazã cabluri, senzori, un dispozitiv electronic de informare a şoferului, unul sau douã cititoare de cartele tahografice, o imprimantã integratã sau separatã, instrumente de afişaj şi care permite descãrcarea datelor din memorie, afişarea sau imprimarea informaţiilor stocate la cerere, introducerea denumirilor localitãţilor unde începe şi se terminã perioada zilnicã de lucru;
k) cartelã (tahograficã) - cartelã cu memorie destinatã a fi utilizatã la un aparat de control digital; aceste cartele permit identificarea de cãtre aparatul de control a deţinãtorului cartelei (sau a grupului cãruia îi aparţine deţinãtorul), precum şi descãrcarea şi stocarea datelor.
O cartelã poate fi de unul dintre urmãtoarele tipuri:
1. cartela agentului economic autorizat - cartela eliberatã unui producãtor de aparate de control, unui fabricant de autovehicule sau unui agent economic autorizat. Aceastã cartelã identificã deţinãtorul şi permite încercarea şi etalonarea aparatului de control şi/sau descãrcarea datelor din aparat;
2. cartela conducãtorului auto - cartela eliberatã unui anumit conducãtor auto. Aceastã cartelã identificã conducãtorul auto şi permite stocarea datelor privind activitatea acestuia;
3. cartelã de control - cartela eliberatã organismului de control abilitat prin legislaţia în vigoare. Aceastã cartelã identificã organismul de control şi, eventual, persoana care efectueazã controlul şi permite accesul la datele stocate în memoria aparatului sau a cartelelor conducãtorilor auto pentru citirea, imprimarea şi/sau descãrcarea datelor;
4. cartela întreprinderii - cartela eliberatã proprietarului sau deţinãtorului autovehiculului echipat cu un aparat de control. Aceastã cartelã identificã întreprinderea şi permite afişarea, descãrcarea şi imprimarea datelor stocate în aparatul de control blocat de întreprindere;
l) lucrãtor mobil - orice angajat al unei întreprinderi, inclusiv cursanţii şi stagiarii, care face parte din personalul implicat în operaţiuni de transport rutier, cu excepţia conducãtorilor auto;
m) timp de muncã al lucrãtorului mobil - perioada, cuprinsã între începutul şi sfârşitul lucrului, în care lucrãtorul mobil este la locul sãu de muncã şi îşi exercitã funcţiile şi atribuţiile şi perioada în care acesta este la dispoziţia angajatorului, neputând dispune liber de timpul sãu, fiind obligat sã rãmânã la locul de muncã;
n) perioadã de disponibilitate - orice perioadã, care nu este nici pauzã, nici perioadã de odihnã, în cursul cãreia lucrãtorul mobil nu este nevoit sã rãmânã la locul sãu de muncã, dar trebuie sã fie disponibil pentru a rãspunde oricãror eventuale solicitãri de a relua lucrul. Aceste perioade de disponibilitate includ perioadele în care lucrãtorul mobil însoţeşte vehiculul în timpul transportului cu feribotul sau cu trenul, precum şi perioadele de aşteptare în punctele de trecere a frontierei şi cele impuse de restricţiile de circulaţie. Perioadele de disponibilitate şi durata lor preconizatã trebuie sã fie cunoscute dinainte de cãtre lucrãtorul mobil, fie înainte de plecarea în cursã, fie înainte de începerea perioadei în cauzã;
o) loc de muncã al lucrãtorului mobil - locul de la sediul întreprinderii sau de la sediile secundare ale acesteia, unde lucrãtorul mobil îşi îndeplineşte atribuţiile, sau vehiculul pe care îl utilizeazã lucrãtorul mobil în exercitarea atribuţiilor sale sau orice alt loc unde lucrãtorul mobil desfãşoarã activitãţi legate de activitatea de transport."
4. La articolul 3 alineatul (1), litera l) va avea urmãtorul cuprins:
"l) vehicule folosite pentru transporturi necomerciale de bunuri pentru uz personal;".
5. La articolul 3 alineatul (1), dupã litera t) se introduce o nouã literã, litera u), cu urmãtorul cuprins:
"u) vehicule istorice."
6. Dupã capitolul III se introduce un nou capitol, capitolul III^1, cu urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL III^1
Organizarea timpului de muncã al lucrãtorilor mobili

Art. 8^1. - (1) În cursul unei sãptãmâni, timpul total de lucru al lucrãtorilor mobili poate fi de maximum 48 de ore. Durata maximã a timpului de lucru sãptãmânal poate fi prelungitã pânã la maximum 60 de ore, cu condiţia ca, pentru orice perioadã de 4 luni consecutive, media timpului de lucru sãptãmânal sã nu depãşeascã 48 de ore.
(2) În sensul prevederilor alin. (1), în cazul lucrãtorilor mobili care muncesc pentru mai mulţi angajatori, timpul de lucru este suma orelor lucrate de persoana respectivã pentru toţi angajatorii. Angajatorul va cere lucrãtorului mobil în cauzã informaţii cu privire la timpul lucrat pentru alţi angajatori. Lucrãtorul mobil va furniza în scris aceste informaţii.
Art. 8^2. - Lucrãtorii mobili pot lucra cel mult 6 ore consecutive fãrã pauzã. Timpul de lucru va fi întrerupt de o pauzã de cel puţin 30 de minute dacã timpul total de lucru este de 6 pânã la 9 ore şi, respectiv, de cel puţin 45 de minute dacã timpul total de lucru depãşeşte 9 ore. Pauzele pot fi împãrţite în perioade de minimum 15 minute.
Art. 8^3. - Timpul de muncã zilnic nu va depãşi 10 ore într-un interval de 24 de ore, dacã lucrãtorul mobil munceşte în perioada cuprinsã între ora 0,00 şi ora 7,00, indiferent de numãrul de ore lucrate în aceastã perioadã. Munca efectuatã în aceastã perioadã se va compensa în conformitate cu prevederile legale în vigoare sau cu condiţiile generale negociate de partenerii sociali, astfel încât sã nu fie pusã în pericol siguranţa rutierã.
Art. 8^4. - În cazul cursanţilor şi al stagiarilor se aplicã, în ceea ce priveşte pauzele şi perioadele de odihnã, prevederile art. 5-8."
7. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL IV
Obligaţiile întreprinderilor, ale conducãtorilor auto şi ale lucrãtorilor mobili"

8. La articolul 9, literele c) şi e) vor avea urmãtorul cuprins:
"c) sã informeze conducãtorii auto şi lucrãtorii mobili cu privire la reglementãrile naţionale relevante, regulamentele interne ale întreprinderii şi prevederile relevante ale contractelor colective de muncã;
......................................................................
e) sã angajeze transporturile şi sã întocmeascã programul de executare a transporturilor, astfel încât conducãtorul auto şi lucrãtorii mobili sã poatã respecta prevederile prezentei ordonanţe privind timpul de lucru, de odihnã şi de repaus;".
9. La articolul 9, dupã litera f) se introduce o nouã literã, litera g), cu urmãtorul cuprins:
"g) sã ţinã evidenţa timpului de lucru al lucrãtorilor mobili, sã pãstreze aceste înregistrãri pentru o perioadã de 2 ani şi sã elibereze lucrãtorilor mobili, la cerere, copii ale înregistrãrilor cu privire la timpul de lucru."
10. Dupã articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 9^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - Lucrãtorii mobili au urmãtoarele obligaţii:
a) sã respecte timpul de lucru, aşa cum este stabilit prin prezenta ordonanţã;
b) În cazul celor care lucreazã pentru mai mulţi angajatori, sã furnizeze în scris informaţii corecte angajatorilor cu privire la timpul total lucrat."
11. La articolul 13 alineatul (1), literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) întreprinderile au obligaţia de a verifica zilnic, prin personalul propriu, cel puţin 20% din înregistrãri, astfel încât sãptãmânal sã fie controlaţi toţi conducãtorii auto şi toţi lucrãtorii mobili;
b) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei au obligaţia de a verifica, prin organele de control abilitate, cel puţin 1% din totalul zilelor lucrate anual de conducãtorii vehiculelor şi lucrãtorii mobili care fac obiectul prezentei ordonanţe, astfel încât sã fie controlatã parţial activitatea tuturor conducãtorilor auto şi a lucrãtorilor mobili;".
12. La articolul 15, literele e), l) şi m) vor avea urmãtorul cuprins:
"e) nerespectarea timpului de conducere, a pauzelor şi a perioadelor de odihnã şi de repaus ale conducãtorilor auto sau nerespectarea prevederilor privind organizarea timpului de muncã al lucrãtorilor mobili;
......................................................................
l) lipsa, la sediul întreprinderii, a foilor de înregistrare sau a registrelor de evidenţã privind timpul de lucru al lucrãtorilor mobili;
m) neprezentarea, la solicitarea organelor de control, a înregistrãrilor pentru ultimii 2 ani sau a registrelor de evidenţã privind timpul de lucru al lucrãtorilor mobili pentru ultimii 2 ani;".
13. La articolul 15, dupã litera n) se introduce o nouã literã, litera o), cu urmãtorul cuprins:
"o) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. e)."
14. La articolul 16 alineatul (1), literele e) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"e) cea de la lit. e), cu amendã de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei (RON), în cazul controlului de trafic sau la sediu, aplicabilã întreprinderii, şi imobilizarea vehiculului aflat în trafic, pânã la îndeplinirea condiţiilor privind timpul de conducere, pauzele şi perioadele de odihnã, dupã caz, sau cu amendã de la 3.500 lei (RON) la 4.000 lei (RON), aplicabilã întreprinderii, în cazul controlului la sediu, dacã nu i-a sancţionat pe conducãtorii auto care nu au respectat prevederile prezentei ordonanţe;
f) cele de la lit. f) şi o), cu amendã de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei (RON), aplicabilã întreprinderii;".
15. Alineatele (3) şi (4) ale articolului 16 se abrogã.
16. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Contravenţiile prevãzute în prezenta ordonanţã se constatã şi se sancţioneazã de cãtre personalul cu atribuţii de inspecţie şi control din cadrul Autoritãţii Rutiere Române - A.R.R. şi/sau de cãtre ofiţerii şi agenţii de poliţie şi/sau de cãtre personalul cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei."
17. La articolul 21, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) pânã la data de 31 decembrie 2005 vor fi dotate cu tahografe toate vehiculele utilizate la transportul de persoane, având capacitatea de peste 9 locuri, inclusiv locul conducãtorului auto, precum şi vehiculele destinate transportului rutier de marfã, cu mase maxime totale autorizate mai mari de 3,5 tone;".
18. La articolul 21, dupã litera c) se introduc douã noi litere, literele d) şi e), cu urmãtorul cuprins:
"d) începând cu data de 1 ianuarie 2007, toate vehiculele care fac obiectul prezentei ordonanţe, care se înmatriculeazã pentru prima oarã, vor fi dotate cu tahografe digitale;
e) începând cu data de 1 ianuarie 2007, în cazul în care se impune schimbarea tahografului şi în cazul în care transmiterea semnalelor cãtre aparatul de înregistrare este exclusiv electricã, noul tahograf ce se va instala pe urmãtoarele tipuri de vehicule va fi unul digital: vehiculele înmatriculate pentru prima datã dupã 1 ianuarie 1996, utilizate la transportul de persoane, având capacitatea de peste 9 locuri, inclusiv locul conducãtorului auto, şi masã maximã autorizatã mai mare de 10 tone, precum şi vehiculele înmatriculate pentru prima datã dupã 1 ianuarie 1996, destinate transportului rutier de marfã, cu mase maxime totale autorizate mai mari de 12 tone."
19. Dupã articolul 21 se introduce un nou articol, articolul 21^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 21^1. - Prevederile art. 4, 5, 6, 8^1, 8^2 şi 8^3 nu pot fi interpretate în sensul derogãrii de la prevederile <>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
20. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului emite normele tehnice privind montarea şi inspecţia tehnicã a aparatelor de control (tahografelor) şi normele privind activitatea de control al respectãrii prevederilor prezentei ordonanţe."
ART. II
În cuprinsul <>Ordonanţei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihnã ale conducãtorilor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 2 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 466/2003 , cu modificãrile ulterioare, sintagma "operator de transport" se înlocuieşte cu sintagma "întreprindere".
ART. III
În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va emite normele tehnice privind eliberarea, înlocuirea, schimbarea şi înnoirea cartelelor tahografice.
ART. IV
<>Ordonanţa Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihnã ale conducãtorilor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 2 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 466/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã, va fi republicatã, dupã aprobarea acesteia de cãtre Parlament, dându-se textelor o nouã numerotare.
Prezenta ordonanţã transpune prevederile art. 1-12 şi ale art. 14-16 din Directiva Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene nr. 2002/15 privind organizarea timpului de lucru al persoanelor care efectueazã activitãţi mobile de transport rutier şi creeazã cadrul legal necesar aplicãrii directe, la data aderãrii, a prevederilor art. 2 alin. (1) din Regulamentul nr. 2.135/1998 de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi a Directivei nr. 88/599/ CEE privind aplicarea regulamentelor (CEE) nr. 3.820/85 şi nr. 3.821/85 .
ART. V
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre

Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul integrãrii europene,
Anca Daniela Boagiu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 1 septembrie 2005.
Nr. 55.
____________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016