Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 53 din 16 august 2002  privind Statutul-cadru al unitatii administrativ-teritoriale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 53 din 16 august 2002 privind Statutul-cadru al unitatii administrativ-teritoriale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 633 din 27 august 2002

În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. IV. 6 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. 1
(1) Prezenta ordonanta are ca obiect stabilirea Statutului-cadru al unitãţilor administrativ-teritoriale din România.
(2) Unitãţile administrativ-teritoriale din România cãrora li se aplica prevederile prezentului statut sunt comunele, oraşele, municipiile şi judeţele.
ART. 2
(1) Comuna este unitatea administrativ-teritorialã de baza, care cuprinde populaţia ruralã reunita prin comunitate de interese şi traditii. Comuna este alcãtuitã din unul sau mai multe sate componente, în funcţie de condiţiile economice, social-culturale, geografice şi demografice. Unul dintre satele componente are statut de resedinta a comunei.
(2) În satul resedinta de comuna îşi au sediul autoritãţile administraţiei publice locale şi sunt grupate, de regula, celelalte autoritãţi şi instituţii publice reprezentative pentru comuna respectiva.
ART. 3
(1) Oraşul este unitatea administrativ-teritorialã de baza, alcãtuitã, de regula, dintr-o singura localitate.
(2) Oraşul poate grupa în jurul sau unul sau mai multe sate apartinatoare ori localitãţi componente.
(3) Satele apartinatoare îşi pãstreazã caracterul preponderent rural. Acestora li se aplica reglementãrile legale în vigoare specifice mediului rural.
(4) Localitãţile componente sunt pãrţi integrante ale oraşului.
ART. 4
(1) Unele oraşe pot fi declarate municipii, în condiţiile legii.
(2) Municipiile pot fi împãrţite în subunitati administrativ-teritoriale fãrã personalitate juridicã.
(3) Comunele din jurul municipiului Bucureşti şi cele din jurul municipiilor de rangul I pot fi organizate în zone metropolitane ale municipiului.
(4) Organizarea şi funcţionarea zonelor metropolitane se fac potrivit legii.
ART. 5
(1) Comunele, oraşele şi judeţele sunt persoane juridice de drept public. Ele au patrimoniu propriu şi capacitate juridicã deplina.
(2) Unitãţile administrativ-teritoriale pot intra în raporturi juridice cu alte autoritãţi sau instituţii publice, cu persoane juridice romane sau strãine, indiferent de natura acestora, precum şi cu persoane fizice, în condiţiile legii.
ART. 6
Statutul fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale cuprinde date şi elemente specifice, care au rolul de a o individualiza în raport cu alte unitãţi similare, privitoare la:
a) întinderea teritoriului administrativ, delimitarea teritorialã a unitãţii administrativ-teritoriale, satele componente, iar în cazul oraşelor, satele apartinatoare şi localitãţile componente, amplasarea acestora, prezentatã grafic şi descriptiv, distanta dintre satele componente, respectiv apartinatoare, şi localitãţile componente;
b) determinarea colectivitãţii asupra cãreia se exercita autoritatea consiliului local şi a primarului; date privind înfiinţarea acesteia, prima atestare documentara, evoluţia istorica;
c) populaţia unitãţii administrativ-teritoriale, fãcându-se menţiune cu privire la componenta etnicã - în vederea aplicãrii dispoziţiilor privitoare la dreptul cetãţenilor aparţinând unei minoritãţi naţionale de a folosi limba maternã în administraţia publica localã, cuprinse în <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 -, precum şi la ocupaţie, defalcate pe sate componente, respectiv apartinatoare, şi localitãţi componente;
d) localitatea de resedinta;
e) autoritãţile administraţiei publice locale, sediul acestora;
f) cãile de comunicaţie existente şi categoria acestora;
g) date privitoare la principalele instituţii din domeniul educaţiei, culturii, sãnãtãţii, asistenţei sociale, presei, radioului, televiziunii şi altele asemenea;
h) principalele funcţiuni economice, capacitãţi de producţie diversificate din sectorul secundar şi tertiar, precum şi din agricultura;
i) serviciile publice existente;
j) patrimoniul public şi privat, componenta şi întinderea acestuia;
k) partide politice şi sindicate, care îşi desfãşoarã activitatea în unitatea administrativ-teritorialã.
ART. 7
În statut se va preciza rangul unitãţii administrativ-teritoriale, stabilit potrivit prevederilor <>Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a IV-a "Reţeaua de localitãţi".
ART. 8
Statutul va preciza autoritãţile administraţiei publice locale, sediul acestora, numãrul şi structura politica a membrilor consiliului local, precum şi data constituirii acestuia.
ART. 9
Persoanele nãscute în comuna sau oraş primesc, la împlinirea vârstei de 18 ani, titlul şi certificatul de fiu/fiica al/a comunei sau oraşului, în cadrul unei festivitati care se organizeazã de cãtre primar.
ART. 10
Prin statut se stabilesc criteriile potrivit cãrora se poate conferi persoanelor fizice romane sau strãine, cu merite deosebite pe plan politic, economic, social, cultural, sau altor persoane importante, reprezentative pentru comuna, oraşul sau judeţul respectiv, titlul de cetãţean de onoare, drepturile de care se bucura aceste persoane, precum şi condiţiile de pierdere sau de retragere a acestui titlu.
ART. 11
În statut se precizeazã ca locuitorii comunei sau oraşului sunt consultaţi, în condiţiile legii, prin referendum, asupra problemelor de interes deosebit din unitatea administrativ-teritorialã şi se enumera problemele specifice apreciate ca fiind de interes deosebit, precum şi faptul ca referendumul local se poate organiza în toate satele şi localitãţile componente ale comunei sau oraşului ori numai în unele dintre acestea.
ART. 12
(1) Cetãţenii comunei sau oraşului pot fi consultaţi şi prin adunãri cetatenesti organizate pe sate, în mediul rural, şi pe cartiere sau strãzi, în mediul urban.
(2) Convocarea şi organizarea adunãrilor cetatenesti se fac de cãtre primar, la initiativa acestuia ori a unei treimi din numãrul consilierilor în funcţie.
(3) Convocarea adunãrii cetatenesti se face prin aducerea la cunostinta publica a scopului, datei şi a locului unde urmeazã sa se desfãşoare aceasta.
(4) Adunarea cetateneasca este valabil constituitã în prezenta majoritãţii reprezentanţilor familiilor şi adopta propuneri cu majoritatea celor prezenţi.
(5) Propunerile se consemneazã într-un proces-verbal şi se înainteazã primarului, care le va supune dezbaterii consiliului local în prima şedinţa, în vederea stabilirii modalitãţilor concrete de realizare şi de finanţare, dacã este cazul.
(6) Soluţia adoptatã de consiliul local se aduce la cunostinta publica prin grija secretarului.
ART. 13
În afarã referendumului local sau a adunãrilor cetatenesti, în statut se pot prevedea şi alte forme de consultare directa a cetãţenilor, potrivit unor eventuale traditii locale, şi se va descrie modul de organizare şi desfãşurare a acestora.
ART. 14
(1) Potrivit legii, patrimoniul unitãţii administrativ-teritoriale este alcãtuit din bunurile mobile şi imobile aflate în proprietatea publica şi în proprietatea privatã ale acesteia, precum şi drepturile şi obligaţiile cu caracter patrimonial.
(2) Bunurile care aparţin unitãţilor administrativ-teritoriale sunt supuse inventarierii anuale, în termen de 60 de zile de la data depunerii situaţiilor financiare anuale.
(3) Inventarul bunurilor unitãţilor administrativ-teritoriale se constituie într-o anexa la statut, care se actualizeazã anual.
(4) Creşterea sau diminuarea patrimoniului va fi temeinic justificatã pentru fiecare caz, în note explicative anexate la inventar.
ART. 15
(1) Prin statut se stabilesc criteriile pe baza cãrora bunurile aflate în proprietatea publica a unitãţii administrativ-teritoriale şi cele din proprietatea privatã a acesteia pot fi date în administrare regiilor autonome şi instituţiilor publice, pot fi concesionate ori închiriate în condiţiile legii sau pot fi atribuite în folosinta gratuita pe termen limitat persoanelor juridice fãrã scop lucrativ care desfãşoarã activitate de binefacere sau de utilitate publica ori serviciilor publice.
(2) Prin statut se stabilesc criteriile pe baza cãrora consiliile locale şi consiliile judeţene hotãrãsc cu privire la cumpãrarea unor bunuri ori la vânzarea bunurilor aflate în proprietatea privatã a unitãţii administrativ-teritoriale, în condiţiile legii.
(3) Vânzarea, concesionarea şi închirierea se fac prin licitaţie publica, potrivit prevederilor legale.
ART. 16
Statutul va stabili condiţiile de realizare a cooperãrii sau asocierii cu persoane juridice romane sau strãine, cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi parteneri sociali, în vederea finanţãrii şi realizãrii în comun a unor acţiuni, lucrãri, servicii sau proiecte de interes public local, precum şi de stabilire a unor relaţii de parteneriat cu unitãţi administrativ-teritoriale similare din alte tari.
ART. 17
Statutul va cuprinde menţiuni privind cooperarea sau asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice locale din ţara sau din strãinãtate, precum şi aderarea la asociaţii naţionale şi internaţionale ale autoritãţilor administraţiei publice locale, în vederea promovãrii unor interese comune.
ART. 18
Statutul cuprinde, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, modalitatea de atribuire şi schimbare a denumirilor de strãzi, pieţe şi de obiective de interes public local.
ART. 19
Prin statut se stabilesc, în condiţiile legii, însemnele specifice ale localitãţii şi modalitãţile de utilizare a acestora.
ART. 20
Pe baza prevederilor prezentului statut, în termen de 90 de zile de la publicarea legii de aprobare a prezentei ordonanţe, consiliile locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi consiliile judeţene vor elabora şi vor aproba, în condiţiile legii, statute proprii.
ART. 21
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1992 privind aprobarea statutului-cadru orientativ al comunei şi oraşului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 31 martie 1992.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


────────────────
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Bucureşti, 16 august 2002.
Nr. 53.

──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016