Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 52 din 31 iulie 2002  privind stabilirea unui sistem de compensare de catre transportatorii aerieni pentru pasagerii carora li s-a refuzat imbarcarea pe curse aeriene regulate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 52 din 31 iulie 2002 privind stabilirea unui sistem de compensare de catre transportatorii aerieni pentru pasagerii carora li s-a refuzat imbarcarea pe curse aeriene regulate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 609 din 16 august 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale <>art. 1 pct. II.9 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. 1
Prezenta ordonanta stabileşte norme minime aplicabile în cazul în care pasagerilor li se refuza imbarcarea pe o cursa aerianã regulatã suprarezervata, pentru care aceştia au bilet valabil şi rezervare confirmatã, care se efectueazã de la un aeroport amplasat pe teritoriul României, indiferent de naţionalitatea transportatorului aerian, cetãţenia pasagerului şi punctul de destinaţie al cursei.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe:
a) refuzul imbarcarii înseamnã refuzul acceptãrii pasagerilor pe o cursa, deşi aceştia au bilet valabil, au confirmatã rezervarea pe acea cursa şi s-au prezentat pentru formalitãţile de imbarcare în timpul necesar şi precizat;
b) rezervare confirmatã înseamnã ca biletul vândut de transportatorul aerian sau de agentul sau autorizat cuprinde precizarea numãrului, datei şi orei cursei, precum şi notatia "OK" sau orice alta menţiune în spaţiul respectiv de pe bilet, care semnifica înregistrarea şi confirmarea expresã de cãtre transportatorul aerian a rezervarii;
c) cursa regulatã înseamnã o cursa care prezintã, în mod cumulativ, urmãtoarele caracteristici: este efectuatã contra plata, cu o aeronava pentru transport de pasageri sau de pasageri şi cargo şi/sau posta, de o asemenea maniera încât pentru fiecare cursa locurile disponibile sunt puse la dispoziţie publicului fie direct de transportator, fie de agenţii autorizaţi ai acestuia şi este operata pentru a deservi traficul între doua sau mai multe puncte fie conform unui orar publicat, fie prin zboruri efectuate cu o asemenea regularitate încât se constituie într-o succesiune sistematica, identificabila ca atare;
d) cursa suprarezervata înseamnã o cursa pe care numãrul de pasageri care au rezervarea confirmatã şi se prezintã pentru formalitãţile de imbarcare în timpul necesar şi precizat depãşeşte numãrul de locuri disponibile pe acea cursa;
e) voluntar înseamnã o persoana care are bilet valabil, are rezervare confirmatã, s-a prezentat pentru formalitãţile de imbarcare în timpul necesar şi precizat şi rãspunde afirmativ la solicitarea transportatorului aerian adresatã pasagerilor de a renunţa la rezervarile lor confirmate, în schimbul unor compensaţii;
f) destinaţie finala înseamnã destinaţia menţionatã pe biletul de transport aerian prezentat la ghiseul de verificare a biletelor şi eliberare a tichetelor de imbarcare, denumit în continuare ghiseu de check-în, sau, în cazul curselor succesive, pe ultimul cupon de zbor al biletului. Cursele de conexiune care se pot efectua fãrã dificultãţi, deşi s-a cauzat o întârziere prin refuzul imbarcarii unor pasageri, nu sunt luate în considerare.
ART. 3
(1) Transportatorul aerian este obligat sa stabileascã regulile pe care le va aplica la imbarcare, în eventualitatea unei curse suprarezervate. El va inregistra la Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei aceste reguli, precum şi orice schimbãri aduse ulterior acestora. Regulile vor putea fi puse la dispoziţie autoritãţilor aeronautice ale altor state, la cerere. Regulile şi orice schimbãri ulterioare aduse acestora se vor aplica în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii la Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
(2) Regulile prevãzute la alin. (1) vor fi puse la dispoziţie publicului la agenţiile şi la ghiseele de check-în ale transportatorului aerian.
(3) Regulile prevãzute la alin. (1) vor include posibilitatea solicitãrii unor voluntari care sa accepte sa nu fie imbarcati.
(4) În orice condiţii, la imbarcare transportatorul aerian este obligat sa ţinã seama de interesele anumitor categorii de pasageri care trebuie transportaţi cu prioritate din motive legitime, cum ar fi persoanele cu handicap şi minorii neinsotiti.
ART. 4
(1) În eventualitatea unui refuz al imbarcarii pasagerul va avea de ales între:
a) restituirea imediata, fãrã penalizãri, a costului biletului pentru partea de cãlãtorie neefectuata; sau
b) asigurarea transportului pana la destinaţia finala, cu prima ocazie; sau
c) asigurarea transportului pana la destinaţia finala la o data ulterioara, convenabila pasagerului.
(2) Indiferent de alegerea facuta de pasager în conformitate cu prevederile alin. (1), imediat dupã ce imbarcarea a fost refuzatã transportatorul aerian va plati o compensaţie minima, cu luarea în considerare şi a prevederilor alin. (3) şi (4), în valoare de:
a) 150 euro pentru curse de pana la 3.500 km;
b) 300 euro pentru curse de peste 3.500 km, în funcţie de destinaţia finala a pasagerului.
(3) În cazul în care transportatorul aerian oferã rerutarea pana la destinaţia finala pe o cursa alternativa, a carei ora de sosire nu depãşeşte ora de sosire programata a cursei rezervate iniţial cu mai mult de doua ore pentru cursele de pana la 3.500 km şi cu mai mult de patru ore pentru cursele de peste 3.500 km, compensaţia prevãzutã la alin. (2) poate fi redusã cu 50%.
(4) Nivelul compensatiei nu trebuie sa depãşeascã preţul biletului de transport pana la destinaţia finala.
(5) Compensaţia va fi achitatã în numerar sau, de comun acord cu pasagerul, în bonuri de cãlãtorie (vouchere) şi/sau alte servicii.
(6) Dacã pe o cursa suprarezervata un pasager este de acord sa fie plasat într-o clasa inferioarã celei pentru care s-a plãtit biletul, acesta va fi îndreptãţit la rambursarea diferenţei de preţ.
(7) Distanţele prevãzute la alin. (2) şi (3) se vor determina prin metoda distantei ortodromice - distanta dintre punctul de plecare şi cel de sosire ale unui traiect de pe suprafata pãmântului, masurata pe arcul mic din cercul mare determinat de planul secant care trece prin cele doua puncte şi centrul pãmântului.
ART. 5
(1) În eventualitatea refuzului imbarcarii pe o cursa vândutã în cadrul unui pachet turistic transportatorul aerian va fi obligat sa compenseze operatorul turistic care a încheiat un contract cu pasagerul şi care este rãspunzãtor fata de acesta pentru executarea adecvatã a contractului aferent pachetului turistic, în condiţiile prevãzute de lege.
(2) Operatorul turistic este obligat sa plãteascã pasagerului suma compensatorie ce i-a revenit conform prevederilor alin. (1).
ART. 6
(1) Separat de suma compensatorie minima prevãzutã la art. 4, transportatorul aerian va oferi gratuit pasagerilor cãrora li s-a refuzat imbarcarea:
a) posibilitatea efectuãrii unei convorbiri telefonice şi/sau a transmiterii unui mesaj telex/fax cãtre punctul de destinaţie;
b) mancare şi bãuturi racoritoare, ţinând seama de timpul de asteptare;
c) cazare la hotel în cazurile în care este necesarã şederea pe timpul uneia sau mai multor nopti.
(2) Când un oraş sau o regiune este deservita de mai multe aeroporturi, iar un transportator aerian oferã unui pasager cãruia i s-a refuzat imbarcarea o cursa spre un alt aeroport decât cel de destinaţie pentru care pasagerul a fãcut rezervarea, costurile deplasarii între aeroporturile alternative sau spre o destinaţie alternativa apropiatã, convenitã cu pasagerul, vor fi suportate de transportatorul aerian.
ART. 7
Transportatorul aerian nu va fi obligat sa plãteascã compensaţii pentru refuzul imbarcarii în cazul în care pasagerul cãlãtoreşte gratuit sau cu bilete cu tarife reduse, care nu sunt disponibile direct sau indirect publicului.
ART. 8
Transportatorul aerian va pune la dispoziţie fiecãrui pasager cãruia i s-a refuzat imbarcarea un formular care sa conţinã regulile compensatiei pentru refuzul imbarcarii, prevãzute în prezenta ordonanta.
ART. 9
(1) Prezenta ordonanta nu aduce atingere în nici un fel dreptului pasagerului de a solicita alte despãgubiri pe cale judecãtoreascã.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica voluntarilor definiţi la art. 2 lit. e), care au acceptat compensaţia oferitã şi au renunţat la imbarcare.
ART. 10
Prezenta ordonanta intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor şi locuinţei,
Ioan Selaru,
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 31 iulie 2002.
Nr. 52.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016