Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 47 din 28 august 1997  privind impunerea unor venituri, realizate din Romania, de persoanele fizice si juridice nerezidente    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 47 din 28 august 1997 privind impunerea unor venituri, realizate din Romania, de persoanele fizice si juridice nerezidente

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 224 din 30 august 1997
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al <>art. 1 lit. a) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

ART. 1
(1) Veniturile realizate, de orice persoana fizica sau persoana juridicã nerezidenta, din activitãţi desfãşurate pe teritoriul României sau din operaţiuni efectuate cu persoane juridice romane sau alte entitãţi autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României, precum şi cu persoane fizice romane autorizate sa desfãşoare pe cont propriu activitãţi producãtoare de venit, sunt supuse impozitului stabilit prin prezenta ordonanta, indiferent dacã sumele sunt încasate în România sau în strãinãtate.
(2) Persoanele juridice romane sau alte entitãţi autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României, precum şi persoanele fizice romane autorizate sa desfãşoare pe cont propriu activitãţi producãtoare de venit sunt denumite în continuare plãtitori de venituri.
(3) În sensul prezentei ordonanţe, termenii nerezident, dobânzi, comisioane, redevenţe, se definesc astfel:
a) nerezident înseamnã orice persoana fizica care nu are resedinta sau domiciliul stabil în România sau care nu este prezenta în România pentru o perioada sau perioade care depãşesc în total 183 de zile în orice perioada de 12 luni, începând sau sfârşind în cursul anului calendaristic vizat, precum şi persoanele juridice strãine şi orice alta entitate înregistratã în strãinãtate;
b) dobânzi înseamnã veniturile din titlurile de creanta de orice natura însoţite sau nu de garanţii ipotecare şi, în special, veniturile din efecte publice, titluri de creanta sau obligaţiuni, inclusiv primele şi premiile legate de asemenea efecte, titluri de creanta sau obligaţiuni, precum şi veniturile realizate din operaţiuni de factoring;
c) comisioane înseamnã plãţile fãcute cãtre un broker, agent comisionar general, intermediar sau altei persoane asimilate acestora, pentru serviciile lor în promovarea şi în realizarea de operaţiuni comerciale;
d) redevenţe înseamnã plati de orice fel, pentru folosirea sau pentru dreptul de a folosi orice proprietate imobiliarã şi intangibila, cum ar fi: orice drepturi de autor asupra lucrãrilor literare, artistice sau ştiinţifice, inclusiv asupra filmelor sau benzilor pentru emisiunile de radio sau de televiziune, înregistrãri audio sau video, precum şi efectuarea de înregistrãri audio, video; orice patent, invenţie, inovaţie, licenta, know-how, mãrci de comerţ sau de fabrica, operaţiuni de franchising, desene sau modele, planuri, schite, formule secrete sau procedee de fabricaţie; orice transmisiuni directe sau indirecte prin cablu, relee sau prin satelit; orice echipament industrial, comercial sau ştiinţific, inclusiv pentru utilizarea şi dreptul de a utiliza informaţiile şi cunoştinţele referitoare la experienta în domeniul industrial, comercial sau ştiinţific; soft de orice fel, precum şi orice alte plati pentru utilizarea altor drepturi.
ART. 2
(1) Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile realizate din România se calculeazã, se retine şi se vãrsa de cãtre plãtitorii de venituri, la fiecare plata, prin aplicarea urmãtoarelor cote de impozit:
a) - 10% pentru veniturile din dobânzi plãtite nerezidentilor;
b) - 15% pentru veniturile din comisioanele plãtite în favoarea nerezidentilor pentru începerea, derularea sau intermedierea unor operaţiuni de comerţ exterior;
c) - 10% pentru veniturile provenind din lucrãri de asistenta tehnica, şcolarizarea personalului, controlul cantitativ sau calitativ al mãrfurilor, expertize de orice natura, consultanţa în domeniul ştiinţific, tehnic, juridic, contabil, bancar, al asigurãrilor şi reasigurarilor de bunuri şi persoane, servicii de management, marketing, audit, precum şi elaborarea de studii în diverse domenii, consultaţii medicale şi operaţii chirurgicale şi alte prestãri de servicii similare. Aceste prevederi se aplica numai în cazul în care asemenea activitãţi au loc efectiv în România şi dacã nu se desfãşoarã prin intermediul unei baze fixe sau a unui sediu permanent, situate pe teritoriul României;
d) - 15% pentru veniturile plãtite nerezidentilor, provenind din transporturi internaţionale aeriene, navale, rutiere şi feroviare, cu urmãtoarele menţiuni:
(i) - impozitul se percepe numai de la beneficiarii de venit care au sediul conducerii efective în statele care impun veniturile similare obţinute din acele state de cãtre întreprinderile de transport romane;
(ii) - veniturile realizate din România de beneficiarii care au sediul conducerii efective în state care aplica companiilor romane de transport o cota de impozit mai redusã de 15% se vor impune cu cote de impozit la nivelul celor percepute de acele state;
(iii) cotele de impozit ce se vor aplica de plãtitorii de venituri vor fi comunicate Ministerului Finanţelor de cãtre Ministerul Transporturilor.
e) - 20% pentru veniturile din redevenţe plãtite nerezidentilor;
f) - 25% în cazul veniturilor plãtite nerezidentilor pentru activitãţi artistice, distractive sau sportive desfãşurate în mod independent, precum şi veniturilor realizate din organizarea de concursuri, inclusiv premiile acordate la concursuri internaţionale organizate în orice domeniu, altele decât cele plãtite cu titlu de salarii;
g) - 50% pentru veniturile obţinute din jocuri de noroc;
h) - 20% pentru veniturile plãtite oamenilor de litere, arta şi ştiinţa nerezidenti, ca urmare a unor activitãţi de acest gen desfãşurate în mod independent pe teritoriul României.
(2) Impozitul reglementat prin prezenta ordonanta se calculeazã prin aplicarea cotelor menţionate la art. 2 alin. (1) asupra veniturilor brute plãtite nerezidentilor, transformate în lei la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Nationala a României, din ziua precedenta celei în care plãtitorul de venit a efectuat ordonanţarea plãţii cãtre nerezident.
ART. 3
Dobânzile plãtite la creditele, respectiv împrumuturile externe contractate şi/sau garantate de Guvernul României, de Banca Nationala a României, de unitãţile administrativ-teritoriale sau de o instituţie financiarã cu capital majoritar de stat, precum şi cele aferente emisiunilor de titluri de stat pe piata interna şi externa de capital, sunt scutite de impozitul prevãzut în prezenta ordonanta.
ART. 4
(1) Sumele reţinute potrivit art. 2 constituie impozit definitiv şi se vãrsa la bugetul de stat în aceeaşi zi în care s-a ordonantat plata venitului supus impunerii conform prezentei ordonanţe.
(2) În cazul în care impozitul datorat nu s-a plãtit la termen, se calculeazã majorãri de întârziere potrivit dispoziţiilor legale în materie.
(3) Neretinerea la sursa a impozitului datorat conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi/sau nevarsate acestuia la bugetul de stat se sancţioneazã cu o penalitate de 100% din impozitul ce trebuia reţinut şi/sau vãrsat, care va avea regimul juridic şi procedura aplicabile acestui impozit.
ART. 5
Plata impozitului, a majorãrilor de întârziere şi a penalitatilor care se fac venit la bugetul de stat se efectueazã în lei.
ART. 6
Constatarea, controlul, urmãrirea şi încasarea impozitului şi a majorãrilor de întârziere aferente, precum şi a penalitatilor reglementate de prezenta ordonanta, se efectueazã de cãtre organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor.
ART. 7
(1) Obiectiunile, contestaţiile şi plângerile formulate la actele de control sau de impunere ale organelor prevãzute la art. 6 se soluţioneazã conform dispoziţiilor legale în materie.
(2) În aceleaşi condiţii se soluţioneazã şi obiectiunile, contestaţiile şi plângerile formulate în legatura cu penalitatea prevãzutã la art. 4 alin. (3) din prezenta ordonanta.
ART. 8
Termenul de prescripţie pentru stabilirea impozitului şi a penalitãţii reglementate de prezenta ordonanta este de 5 ani, socotiţi de la data când trebuia efectuatã plata impozitului sau a penalitãţii, dupã caz.

Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 9
(1) Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplica veniturilor realizate de cãtre persoanele nerezidente din salarii, reprezentantelor din România ale societãţilor comerciale şi organizaţiilor economice strãine, precum şi persoanelor strãine rezidente în România din activitãţi desfãşurate pe teritoriul acesteia.
(2) Veniturile prevãzute de alin. (1) rãmân supuse impozitului potrivit normelor legale care reglementeazã impunerea unor asemenea venituri.
ART. 10
Bãncile sunt obligate sa verifice în momentul când s-a ordonantat plata venitului, reţinerea şi vãrsarea la bugetul de stat a impozitului reglementat prin prezenta ordonanta.
ART. 11
(1) În situaţia în care exista convenţii pentru evitarea dublei impuneri, sunt aplicabile prevederile din acele convenţii.
(2) Pentru aplicarea prevederilor convenţiilor de evitare a dublei impuneri, beneficiarul venitului va prezenta organelor fiscale din România certificatul de rezidenţã fiscalã eliberat de organul fiscal din ţara de rezidenţã, prin care sa se ateste ca este rezident al statului respectiv şi ca îi sunt aplicabile prevederile convenţiei de evitare a dublei impuneri.
ART. 12
Formularistica corespunzãtoare referitoare la aplicarea prezentei ordonanţe şi a convenţiilor de evitare a dublei impuneri se aproba prin ordin al ministrului finanţelor.
ART. 13
Prevederile din prezenta ordonanta referitoare la plata în lei a impozitului, la termenul de plata, la cele privind stabilirea şi calculul majorãrilor de întârziere, a penalitãţii de 100% în cazul impozitului nereţinut, precum şi cele referitoare la soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor formulate la actele de control şi la prescripţie se aplica şi în cazul impozitelor de aceeaşi natura din convenţiile de evitare a dublei impuneri.
ART. 14
Contestaţiile aflate pe rol la organele Ministerului Finanţelor, precum şi plângerile la instanţele judecãtoreşti competente se soluţioneazã în conformitate cu legislaţia în vigoare la data constatãrii faptei.
ART. 15
Prezenta ordonanta intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 1998.
ART. 16
Veniturile care fac obiectul prezentei ordonanţe, realizate ca urmare a derulãrii unor contracte încheiate anterior datei de 1 ianuarie 1998, se impoziteazã potrivit reglementãrii în vigoare la data încheierii acelor contracte.
ART. 17
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>Decretul nr. 276/1973 pentru reglementarea impunerii unor venituri realizate din Republica Socialistã România de persoanele fizice şi juridice nerezidente, publicat în Buletinul Oficial, nr. 70 din 16 mai 1973, astfel cum a fost modificat prin <>Decretul nr. 125/1977 , publicat în Buletinul Oficial, nr. 42 din 20 mai 1977, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
--------------
Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Mircea Ciumara

Ministru de stat,
ministrul industriei
şi comerţului,
Calin Popescu-Tariceanu

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016