Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 46 din 28 august 2007  privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile si a contributiei nationale in bugetul institutiilor implicate in gestionarea si utilizarea acestora, pentru obiectivul Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 46 din 28 august 2007 privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile si a contributiei nationale in bugetul institutiilor implicate in gestionarea si utilizarea acestora, pentru obiectivul "Cooperare teritoriala europeana"

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 603 din 31 august 2007
Având în vedere prevederile urmãtoarelor regulamente:
a) Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul european de dezvoltare regionalã, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului Consiliului nr. 1.260/1999;
b) Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul european de dezvoltare regionalã şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999;
c) Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 privind regulile de implementare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul european de dezvoltare regionalã, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului european şi al Consiliului privind Fondul european de dezvoltare regionalã;
d) Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.085/2006 privind Instrumentul de Asistenţã pentru Preaderare;
e) Regulamentul (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului european şi al Consiliului privind Instrumentul European de Vecinãtate şi Parteneriat;
f) Regulamentul (CE) nr. 951/2007 privind regulile de implementare pentru programele de cooperare transfrontalierã finanţate prin Regulamentul (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Instrumentul European de Vecinãtate şi Parteneriat;
g) Regulamentul (CE) nr. 718/2007 pentru implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.085/2006 privind Instrumentul de Asistenţã pentru Preaderare;
h) Regulamentul Consiliului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţii Europene;
i) Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţii Europene;
j) Regulamentul (CE, Euratom) nr. 478/2007 al Comisiei de modificare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţii Europene,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. I.1 din Legea nr. 266/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta ordonanţã stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi a contribuţiei naţionale aferente acestei asistenţe, în vederea asigurãrii unui management financiar eficient al fondurilor aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã".
(2) În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) obiectivul "Cooperare teritorialã europeanã" - obiectivul Politicii de Coeziune a Uniunii Europene care vizeazã dezvoltarea de activitãţi economice şi sociale transfrontaliere prin iniţiative locale şi regionale realizate în comun, consolidarea cooperãrii transnaţionale prin acţiuni menite sã favorizeze dezvoltarea teritorialã integratã, inclusiv cooperarea bilateralã dintre regiunile maritime, şi stimularea cooperãrii interregionale, prin realizarea de activitãţi de conectare în reţea şi prin schimburi de experienţã între autoritãţile regionale şi locale, între state membre şi/sau state nemembre ale Uniunii Europene;
b) Fondul european pentru dezvoltare regionalã, denumit în continuare FEDR - fondul structural care sprijinã regiunile mai puţin dezvoltate, prin finanţarea de investiţii în sectorul productiv, infrastructurã, educaţie, sãnãtate, dezvoltare localã şi întreprinderi mici şi mijlocii şi altele asemenea, conform Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 şi Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006;
c) Instrumentul de asistenţã pentru preaderare, denumit în continuare IPA - instrumentul care asigurã ajutor financiar specific adresat ţãrilor candidate şi ţãrilor potenţial canditate şi asistenţã limitatã pentru noile state membre, în vederea susţinerii eforturilor lor de a consolida reformele politice, economice şi instituţionale;
d) Instrumentul european de vecinãtate şi parteneriat, denumit în continuare ENPI - instrumentul financiar care sprijinã implementarea Politicii Europene de Vecinãtate prin finanţarea de programe comune care reunesc regiuni ale statelor membre şi ale ţãrilor terţe (state din afara Uniunii Europene pentru care nu existã deocamdatã perspectiva aderãrii) cãrora li se adreseazã Politica Europeanã de Vecinãtate;
e) program operaţional - documentul de programare elaborat de România împreunã cu autoritãţile naţionale din statele partenere şi adoptat de Comisia Europeanã, prin care este stabilitã o strategie de dezvoltare printr-un set de prioritãţi coerente pentru care se face apel la un fond sau, în cazul obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", la FEDR;
f) program operaţional comun - documentul de programare elaborat în comun de România şi statele partenere din afara graniţelor Uniunii Europene şi adoptat de Comisia Europeanã, prin care este stabilitã o strategie comunã de dezvoltare printr-un set de prioritãţi coerente pentru care se face apel la un fond corespunzãtor ENPI;
g) program de cooperare - documentul de programare elaborat în comun de România şi statele în curs de aderare sau potenţial candidate participante la program şi adoptat de Comisia Europeanã, prin care este stabilitã o strategie de implementare, printr-un set de prioritãţi coerente, a asistenţei acordate de Uniunea Europeanã statelor în curs de aderare şi celor potenţial candidate pe baza IPA.
În ansamblul lor, programele operaţionale, programele operaţionale comune şi programele de cooperare vor fi denumite programe;
h) Autoritate de certificare şi platã - structura organizatoricã din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, denumit în continuare MEF, responsabilã de certificarea sumelor cuprinse în declaraţiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeanã şi pentru primirea fondurilor transferate României din FEDR şi IPA, precum şi asigurarea transferului acestora cãtre Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor;
i) Autoritate de management - structura organizatoricã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, care asigurã gestionarea asistenţei financiare nerambursabile a Uniunii Europene din FEDR şi IPA, precum şi a cofinanţãrii de la bugetul de stat aferente acestor fonduri. Pentru programele operaţionale pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate naţionalã, Autoritatea de management este structura organizatoricã din statul membru alãturi de care România participã în program;
j) Autoritate comunã de management - structura organizatoricã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, desemnatã de comun acord de cãtre statele participante la un program operaţional comun, care asigurã gestionarea asistenţei financiare nerambursabile a Uniunii Europene din ENPI şi a contribuţiei naţionale aferente acestui fond. Pentru programele operaţionale comune pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate naţionalã, Autoritatea comunã de management este structura organizatoricã din statul membru alãturi de care România participã în program;
k) Autoritate naţionalã - structura organizatoricã ce reprezintã statul partener în relaţiile cu celãlalt stat/celelalte state participante la un program, fiind responsabilã de coordonarea contribuţiei statului respectiv la elaborarea şi implementarea programului;
l) Secretariatul tehnic comun - structura organizatoricã desemnatã de cãtre Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management, în urma consultãrii cu statul/statele partenere în program care, în baza atribuţiilor delegate de cãtre aceasta, sprijinã activitatea Autoritãţii de management/Autoritãţii comune de management şi a Comitetului de monitorizare;
m) unitate de platã - structura organizatoricã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor având responsabilitatea transferãrii cãtre liderul de proiect/beneficiar sau parteneri a fondurilor externe nerambursabile şi a cofinanţãrii alocate de la bugetul de stat;
n) lider de proiect - pentru programele finanţate din FEDR şi IPA, liderul de proiect reprezintã persoana juridicã, publicã sau privatã, din oricare dintre statele participante la program, care semneazã un contract de finanţare nerambursabilã cu Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management şi îşi asumã pe deplin, faţã de aceasta, responsabilitatea legalã privind gestionarea financiarã şi implementarea proiectului;
o) beneficiar - pentru programele finanţate din ENPI reprezintã persoana juridicã, publicã sau privatã, din oricare dintre statele participante la program, care semneazã un contract de finanţare nerambursabilã cu Autoritatea comunã de management şi îşi asumã pe deplin, faţã de aceasta, responsabilitatea legalã privind gestionarea financiarã şi implementarea proiectului;
p) partener - persoana juridicã, publicã sau privatã, din oricare dintre statele participante la program, care participã alãturi de liderul de proiect/beneficiar la iniţierea şi implementarea proiectului;
r) platã în avans - sumele transferate cãtre liderul de proiect/beneficiar sau parteneri, în stadiul iniţial de implementare a proiectelor, pentru a asigura resursele financiare necesare începerii derulãrii proiectelor.
În cazul programelor pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor este Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management, plata în avans este realizatã din fondurile externe nerambursabile, pe baza contractului încheiat între Autoritatea de management/ Autoritatea comunã de management şi liderul de proiect/ beneficiar.
În cazul programelor pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor este Autoritatea naţionalã, plata în avans este realizatã din sumele prevãzute în bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, pe baza contractului încheiat între Autoritatea naţionalã şi liderul de proiect/beneficiar sau parteneri din România;
s) cofinanţare publicã - sumele alocate în bugetele prevãzute la <>art. 1 alin. (2) din Legea privind finanţele publice nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare, şi la <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv în bugetele organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean, dupã caz, pentru finanţarea cheltuielilor eligibile aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor;
ş) cofinanţare privatã - orice contribuţie la finanţarea cheltuielilor eligibile, alta decât cea prevãzutã la lit. s), aferentã proiectelor finanţate în cadrul programelor aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã";
t) cheltuieli eligibile - cheltuielile realizate de cãtre liderul de proiect/beneficiar sau parteneri, aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", care pot fi finanţate atât din asistenţa financiarã nerambursabilã, cât şi din bugetul de stat şi/sau contribuţia proprie a liderului de proiect/beneficiarului sau partenerilor;
ţ) cheltuieli neeligibile - cheltuielile inerente realizãrii proiectelor finanţate din fondurile aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã" în cadrul programelor operaţionale/programelor operaţionale comune/programelor de cooperare, care nu pot fi finanţate din fondurile aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", conform reglementãrilor comunitare şi naţionale;
u) contribuţia naţionalã - totalul sumelor cheltuite în implementarea programelor derulate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", fiind formatã din cofinanţarea publicã şi contribuţia proprie a liderului de proiect/beneficiarului sau partenerilor din România;
v) platã directã - transferul sumelor primite de cãtre Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, în calitate de autoritate comunã de management, de la Comisia Europeanã, reprezentând fonduri externe nerambursabile, cãtre beneficiari, în cazul programelor finanţate din ENPI, precum şi transferul cofinanţãrii de la bugetul de stat cãtre liderul de proiect/beneficiar sau parteneri din România, în cazul tuturor programelor aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã";
w) platã indirectã - transferul sumelor, reprezentând fonduri externe nerambursabile, de la Autoritatea de certificare şi platã cãtre liderul de proiect, prin intermediul unitãţii de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, pentru programele finanţate din FEDR şi IPA;
x) debite faţã de bugetul Uniunii Europene - sumele datorate bugetului Uniunii Europene ca urmare a nerespectãrii prevederilor legale comunitare şi naţionale sau a altor documente încheiate ori convenite între Comisia Europeanã şi Guvernul României, precum şi între Comisia Europeanã şi statele participante la programe.

CAPITOLUL II
Fondurile externe nerambursabile de la Uniunea Europeanã, aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã"

ART. 2
Programele derulate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã" în perioada de programare financiarã 2007-2013 sunt finanţate din FEDR, ENPI şi IPA.
ART. 3
(1) FEDR finanţeazã urmãtoarele programe:
a) Programul operaţional de cooperare transfrontalierã România-Bulgaria 2007-2013;
b) Programul operaţional de cooperare transfrontalierã Ungaria-România 2007-2013;
c) Programul de cooperare transnaţionalã "Sud-Estul Europei";
d) Programul de cooperare interregionalã INTERREG IVC;
e) Programul de cooperare interregionalã URBACT II;
f) Programul de cooperare interregionalã INTERACT II;
g) Programul de cooperare interregionalã ESPON 2013.
(2) Sumele aferente FEDR stabilite pentru Programul operaţional de cooperare transfrontalierã România-Bulgaria 2007-2013, pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate de management, au caracter previzional şi se reflectã în anexa la bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, respectiv în anexa la bugetul unitãţilor administrativ-teritoriale, al organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean din România, în calitate de lider de proiect/beneficiar sau partener.
(3) Autoritatea de certificare şi platã din cadrul MEF transferã sumele prevãzute la art. 3 alin. (2), prin platã indirectã, cãtre liderul de proiect, prin intermediul unitãţii de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, în conturi deschise de aceştia la instituţii financiar-bancare sau Trezoreria Statului. Plata sumelor prevãzute la alin. (2) se face în euro.
(4) Pentru celelalte programe operaţionale prevãzute la alin. (1) lit. b)-g), pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate naţionalã, sumele provenite din FEDR sunt transferate liderului de proiect din România de cãtre Autoritatea de certificare/ Autoritatea de management/Secretariatul tehnic comun din cadrul statului partener, conform procedurilor de implementare agreate la nivelul programelor, într-un cont în euro deschis de acesta la instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria Statului.
(5) Liderul de proiect asigurã gestionarea fondurilor primite conform alin. (3) şi (4) şi realizeazã repartizarea sumelor cãtre ceilalţi parteneri de proiect conform contractului de parteneriat încheiat cu aceştia.
(6) Sumele provenite din FEDR şi transferate conform alin. (4) şi (5) se reflectã în anexa la bugetul unitãţilor administrativ-teritoriale, al organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean din România, în cazul în care acestea au calitatea de lider de proiect sau partener.
ART. 4
(1) IPA finanţeazã Programul de cooperare transfrontalierã România-Serbia 2007-2013.
(2) Sumele aferente IPA, stabilite pentru Programul de cooperare transfrontalierã România-Serbia 2007-2013, pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate de management, au caracter previzional şi se reflectã în anexa la bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, respectiv în anexa la bugetul unitãţilor administrativ-teritoriale, al organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean din România, în calitate de lider de proiect/beneficiar sau partener.
(3) Autoritatea de certificare şi platã din cadrul MEF transferã sumele prevãzute la alin. (2), prin platã indirectã, cãtre liderul de proiect, prin intermediul unitãţii de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, în conturi în euro deschise de acesta la instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria Statului. Plata sumelor prevãzute la alin. (2) se face în euro.
(4) Liderul de proiect asigurã gestionarea fondurilor primite conform alin. (3) şi realizeazã repartizarea sumelor cãtre ceilalţi parteneri conform contractului de parteneriat încheiat cu aceştia.
ART. 5
(1) ENPI finanţeazã urmãtoarele programe operaţionale comune:
a) Programul operaţional comuna România-Ucraina-Moldova;
b) Programul operaţional comun de cooperare în Bazinul Mãrii Negre;
c) Programul operaţional comun Ungaria-Slovacia-România-Ucraina.
(2) Sumele aferente ENPI, stabilite pentru programele operaţionale comune prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b), pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate comunã de management, se transferã de la Comisia Europeanã cãtre Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor în conturi în euro deschise la instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria Statului.
(3) Sumele prevãzute la alin. (2) au caracter previzional şi se reflectã în anexa la bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, respectiv în anexa la bugetul unitãţilor administrativ-teritoriale, al organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean din România, în calitate de lider de proiect/beneficiar sau partener.
(4) Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor transferã sumele prevãzute la alin. (2), prin platã directã, cãtre beneficiar, într-un cont deschis de acesta la instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria Statului. Plata sumelor prevãzute la alin. (2) se face în euro.
(5) Pentru programul operaţional comun prevãzut la alin. (1) lit. c), pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate naţionalã, sumele provenite din ENPI sunt transferate beneficiarului din România de cãtre Autoritatea comunã de management din cadrul statului partener, conform procedurilor de implementare agreate la nivelul programului.
(6) Beneficiarul asigurã gestionarea fondurilor primite conform alin. (4) şi (5) şi realizeazã repartizarea sumelor cãtre ceilalţi parteneri conform contractului de parteneriat încheiat cu aceştia.
(7) Sumele provenite din ENPI şi transferate conform alin. (5) şi (6) se reflectã în anexa la bugetul unitãţilor administrativteritoriale, al organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean din România, în cazul în care acestea au calitatea de beneficiar sau partener.

CAP. III
Contribuţia naţionalã

ART. 6
Sumele aferente contribuţiei naţionale pentru programele derulate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã" se cuprind astfel:
1. în bugetul MEF - Acţiuni generale se cuprind:
a) sumele necesare continuãrii finanţãrii proiectelor pentru programele derulate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor externe nerambursabile, cu excepţia programelor finanţate din ENPI;
b) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor aferente transferului de fonduri externe nerambursabile din conturile Autoritãţii de certificare şi platã din cadrul MEF în conturile Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor, cu excepţia programelor finanţate din ENPI;
2. în bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor se cuprind:
a) sumele necesare continuãrii finanţãrii proiectelor, în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor comunitare pentru programele finanţate din ENPI;
b) Sumele necesare finanţãrii cheltuielilor aferente transferului de fonduri externe nerambursabile şi a cofinanţãrii din conturile Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor în conturile liderului de proiect/beneficiarului sau ale partenerilor;
c) sumele necesare cofinanţãrii axelor prioritare/prioritãţilor din cadrul tuturor programelor;
d) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor neeligibile, în cazul în care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor are calitatea de beneficiar de asistenţã tehnicã;
e) sumele necesare pentru acoperirea plãţilor în avans pentru programele finanţate din FEDR şi ENPI, pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor este autoritate naţionalã;
f) sumele aferente achitãrii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene pentru nereguli, inclusiv a majorãrilor de întârziere ca urmare a nerecuperãrii acestora la timp de la liderii de proiect/beneficiari sau parteneri;
3. în bugetele unitãţilor administrativ-teritoriale, respectiv ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local sau judeţean din România, în calitate de lider de proiect/beneficiar sau partener, pentru sumele necesare asigurãrii cofinanţãrii locale, finanţãrii cheltuielilor neeligibile aferente implementãrii proiectelor proprii.
ART. 7
(1) În cadrul programelor finanţate din FEDR şi IPA, sumele alocate de la bugetul de stat, reprezentând cofinanţarea, se acordã pentru proiectele la care liderul de proiect sau partenerii sunt instituţii publice ori organizaţii neguvernamentale din România şi reprezintã maximum 13% din cheltuielile eligibile ale acestora stabilite în contractul de cofinanţare încheiat cu Autoritatea de management/Autoritatea naţionalã.
(2) Pentru programele finanţate din ENPI prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c), sumele alocate de la bugetul de stat, reprezentând cofinanţarea, se acordã pentru proiectele la care beneficiarul sau partenerii sunt instituţii publice ori organizaţii neguvernamentale din România şi reprezintã maximum 8% din fondurile externe nerambursabile de care beneficiazã aceştia.
(3) Sumele alocate de la bugetul de stat, prevãzute la alin. (1), sunt acordate în funcţie de program.
ART. 8
Sumele aferente cofinanţãrii axelor prioritare/ prioritãţilor, cu excepţia axei prioritare/prioritãţii de asistenţã tehnicã, se transferã de cãte unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor cãtre liderul de proiect/beneficiar sau cãtre partenerul din România prin plãţi în moneda naţionalã.
ART. 9
(1) Pentru programele prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b)-e), pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate naţionalã, sumele alocate în bugetul de stat, aferente cofinanţãrii axei prioritare de asistenţã tehnicã, sunt transferate Autoritãţii de certificare/ Autoritãţii de management/Secretariatului tehnic comun din statul partener, prin plãţi în euro, de cãtre unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor.
(2) Pentru programele ESPON 2013, INTERACT II şi URBACT II, Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor transferã Autoritãţii de management/Autoritãţii de certificare/Secretariatului tehnic comun din statul partener sumele alocate în bugetul de stat, aferente cofinanţãrii pentru toate axele prioritare ale programului, prin plãţi în euro, de cãtre unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor.
ART. 10
Pentru Programul de cooperare transfrontalierã România - Bulgaria 2007-2013, pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor are responsabilitate de autoritate de management, Autoritatea naţionalã din Bulgaria transferã cofinanţarea publicã pentru axa prioritarã de asistenţã tehnicã într-un cont în euro al Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor.
ART. 11
Alocarea în bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor a sumelor prevãzute la art. 6 pct. 2 lit. f), pentru plata debitelor faţã de bugetul Uniunii Europene, inclusiv a majorãrilor de întârziere ca urmare a nerecuperãrii la timp de la liderul de proiect/beneficiar sau parteneri, se realizeazã potrivit prevederilor <>Legii nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare. Sumele alocate în acest scop nu pot fi realocate pentru alte destinaţii.
ART. 12
Propunerile de credite bugetare prevãzute la art. 6 pct. 3 se stabilesc pe baza proiectelor aprobate şi/sau a estimãrii cuantumului proiectelor ce urmeazã a se aproba conform tabelelor financiare cuprinse în programele de cooperare teritorialã aprobate.

CAP. IV
Plata în avans

ART. 13
În cazul programelor pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor este Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management, plata în avans se acordã liderului de proiect/beneficiar din fondurile externe nerambursabile cuprinse în bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor.
ART. 14
În cazul programelor pentru care Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor este Autoritatea naţionalã, plata în avans se acordã, în limita valorii contractului de cofinanţare încheiat cu liderul de proiect/beneficiarul sau cu partenerii din România, din sumele cuprinse în bugetul Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor.
ART. 15
(1) Sumele reprezentând plãţi în avans din fonduri externe nerambursabile şi/sau din sumele de la bugetul de stat, acordate unui lider de proiect/beneficiar sau partener, se vor deduce din cererile ulterioare de rambursare/platã pânã la finalizarea proiectului.
(2) Condiţiile de acordare şi de recuperare a sumelor prevãzute la alin. (1) se stabilesc în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 16
Sumele prevãzute la art. 6 pct. 2 lit. f), care se recupereazã în cursul aceluiaşi an bugetar în care au fost plãtite, reîntregesc plãţile de casã şi creditele bugetare aferente bugetului din care au fost acordate, iar cele recuperate în anii urmãtori se fac venit la bugetul de stat.
ART. 17
Disponibilitãţile din fondurile aferente fondurilor externe nerambursabile şi din fondurile publice destinate cofinanţãrii/plãţii în avans, rãmase în conturile Autoritãţii de certificare şi platã, ale Ministerului Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor şi/sau ale unitãţilor administrativ-teritoriale şi ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local ori judeţean la sfârşitul anului bugetar, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
ART. 18
(1) Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management este responsabilã de recuperarea sumelor plãtite necuvenit ca urmare a unor nereguli sau neutilizãrii conform destinaţiei stabilite prin contract a fondurilor externe nerambursabile, a plãţii în avans şi a cofinanţãrii alocate de la bugetul de stat proiectelor finanţate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã".
(2) Autoritatea naţionalã este responsabilã de recuperarea sumelor plãtite necuvenit ca urmare a unor nereguli sau neutilizãrii conform destinaţiei stabilite prin contract a fondurilor externe nerambursabile, a plãţii în avans şi a cofinanţãrii alocate de la bugetul de stat liderilor de proiect/beneficiarilor sau partenerilor din România.
ART. 19
Creditele bugetare aprobate potrivit art. 12 şi neutilizate ca urmare a neaprobãrii proiectelor se redistribuie, la propunerea ordonatorilor sau conducãtorilor organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publicã de interes local ori judeţean, dupã caz, formulate în condiţiile legii, pe bazã de justificãri temeinic fundamentate.
ART. 20
(1) Liderul de proiect/beneficiarul sau partenerii unui proiect finanţat din fonduri externe nerambursabile au obligaţia îndosarierii şi pãstrãrii în bune condiţii a tuturor documentelor aferente proiectului, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Liderul de proiect/beneficiarul sau partenerii au obligaţia de a asigura accesul autoritãţilor naţionale cu atribuţii de control şi audit, precum şi al serviciilor Comisiei Europene şi al Curţii Europene de Conturi, în limitele competenţelor care le revin, la toate documentele aferente proiectului finanţat.
(3) În exercitarea atribuţiilor de control, reprezentanţii serviciului specializat al Comisiei Europene - Oficiul European pentru Lupta Antifraudã - OLAF, precum şi reprezentanţii Departamentului pentru Luptã Antifraudã - DLAF procedeazã la efectuarea de controale la faţa locului, la luarea de declaraţii, solicitã toate documentele şi informaţiile necesare, liderul de proiect/beneficiarul sau partenerii având obligaţia de a permite accesul necondiţionat în sedii sau alte spaţii folosite în scopul realizãrii proiectului, cu respectarea legislaţiei române în materie în vigoare.
(4) În cazul nerespectãrii prevederilor alin. (1), liderul de proiect/beneficiarul sau partenerii sunt obligaţi sã restituie întreaga sumã primitã, aferentã proiectului, reprezentând asistenţã financiarã nerambursabilã din fonduri externe şi cofinanţarea aferentã alocatã de la bugetul de stat, inclusiv dobânzile/penalizãrile aferente.
ART. 21
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin comun al ministrului dezvoltãrii, lucrãrilor publice şi locuinţelor şi al ministrului economiei şi finanţelor se aprobã normele metodologice de aplicare.
ART. 22
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
--------------
Ministrul dezvoltãrii, lucrãrilor
publice şi locuinţelor,
Laszlo Borbely

Ministrul economiei
şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Departamentul pentru
Afaceri Europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat

Bucureşti, 28 august 2007.
Nr. 46.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016