Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 41 din 30 ianuarie 2003  privind dobandirea si schimbarea pe cale administrativa a numelor persoanelor fizice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 41 din 30 ianuarie 2003 privind dobandirea si schimbarea pe cale administrativa a numelor persoanelor fizice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 68 din 2 februarie 2003

În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. III.1 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Numele cuprinde numele de familie şi prenumele.
ART. 2
(1) Numele de familie se dobândeşte prin efectul filiaţiei şi se schimba de drept prin modificarea intervenita în statutul civil al persoanei fizice, în condiţiile prevãzute de lege.
(2) Prenumele se stabileşte la data înregistrãrii naşterii, pe baza declaraţiei de naştere fãcute de persoana care declara naşterea.
(3) Numele de familie şi prenumele copilului gãsit, nãscut din pãrinţi necunoscuţi, precum şi în situaţia în care copilul este abandonat de cãtre mama în spital, iar identitatea acesteia nu a fost stabilitã în termen de 30 de zile de la constatarea abandonului, se stabilesc prin dispoziţia primarului comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, în a cãrui raza a fost gãsit copilul ori s-a constatat abandonul acestuia, în condiţiile <>Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 3
Numele se poate schimba pe cale administrativã, în condiţiile prezentei ordonanţe.

CAP. 2
Schimbarea numelui pe cale administrativã

ART. 4
(1) Cetãţenii romani pot obţine, pentru motive temeinice, schimbarea pe cale administrativã a numelui de familie şi a prenumelui sau numai a unuia dintre acestea, în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) Sunt considerate ca întemeiate cererile de schimbare a numelui în urmãtoarele cazuri:
a) când numele este format din expresii indecente, ridicole ori transformat prin traducere sau în alt mod;
b) când persoana în cauza a folosit în mod permanent, în exercitarea profesiei, numele pe care doreşte sa îl obţinã, fãcând dovada cu privire la aceasta, precum şi asupra faptului ca este cunoscutã în societate sub acest nume;
c) când, din neatentia ofiţerilor de stare civilã ori ca urmare a necunoasterii reglementãrilor legale în materie, au fost efectuate menţiuni gresite în registrele de stare civilã ori au fost eliberate certificate de stare civilã cu nume eronate, în baza cãrora au fost eliberate alte acte;
d) când persoana în cauza are nume de familie sau prenume format din mai multe cuvinte, de regula reunite, şi doreşte schimbarea acestuia;
e) când persoana în cauza poarta un nume de familie de provenienta strãinã şi solicita sa poarte un nume romanesc;
f) când persoana şi-a schimbat numele de origine strãinã într-un nume romanesc, pe cale administrativã, şi doreşte sa revinã la numele dobândit la naştere;
g) când pãrinţii şi-au schimbat numele pe cale administrativã, iar copiii solicita sa poarte un nume de familie comun cu al pãrinţilor lor;
h) când persoana în cauza solicita sa poarte un nume de familie comun cu al celorlalţi membri ai familiei, nume care a fost dobândit ca urmare a adopţiei, a menţinerii numelui la cãsãtorie, a stabilirii filiaţiei ori a unor schimbãri de nume aprobate anterior pe cale administrativã;
i) când sotii au convenit cu ocazia încheierii cãsãtoriei sa poarte numele de familie reunite şi ambii solicita schimbarea acestuia pe cale administrativã, optand pentru numele de familie dobândit la naştere de cãtre unul dintre ei ori sa revinã fiecare la numele avut anterior cãsãtoriei;
j) când persoana în cauza face dovada ca a fost recunoscuta de cãtre pãrinte ulterior înregistrãrii naşterii, însã, întrucât nu a sesizat instanta pentru încuviinţarea purtãrii numelui de familie al acestuia în timpul vieţii, nu exista alta posibilitate de dobândire a numelui pãrintelui decât pe cale administrativã;
k) când prenumele purtat este specific sexului opus;
l) când persoanei i s-a încuviinţat schimbarea sexului prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitiva şi irevocabilã şi solicita sa poarte un prenume corespunzãtor, prezentând un act medicolegal din care sa rezulte sexul acesteia;
m) alte asemenea cazuri temeinic justificate.
(3) Sunt de asemenea considerate justificate şi cererile de schimbare a numelui în urmãtoarele cazuri:
a) când persoana în cauza a adoptat minori şi doreşte ca aceştia sa poarte un alt prenume;
b) când cãsãtoria a încetat prin moartea sau prin declararea judecãtoreascã a morţii unuia dintre soţi, iar soţul supravieţuitor solicita sa revinã la numele de familie purtat anterior cãsãtoriei ori la numele de familie dobândit la naştere;
c) când în urma divorţului un fost soţ revine la numele de familie purtat anterior şi care provine dintr-o alta cãsãtorie, de asemenea desfãcutã prin divorţ, şi doreşte sa poarte numele dobândit la naştere;
d) când în urma încetãrii cãsãtoriei prin moartea sau prin declararea judecãtoreascã a morţii unuia dintre soţi celãlalt soţ se recasatoreste şi, ca urmare a desfacerii acestei cãsãtorii, acesta doreşte sa poarte numele de familie dobândit la naştere;
e) când fostul soţ doreşte sa poarte numele de familie pe care l-a avut în cãsãtorie, pentru a avea un nume comun cu copiii încredinţaţi spre creştere şi educare, cu consimţãmântul fostului soţ, dat în forma autenticã;
f) când pãrinţii au divorţat, iar copiii încredinţaţi spre creştere şi educare unuia dintre pãrinţi, care a revenit la numele de familie avut anterior cãsãtoriei, solicita sa poarte numele de familie al acestuia;
g) când s-a desfãcut adoptia unei persoane cãsãtorite care are copii minori şi în urma desfacerii adopţiei persoana în cauza revine la numele de familie avut înainte de adopţie;
h) când unul dintre soţi, la încheierea cãsãtoriei, a luat numele de familie al celuilalt soţ, nume pe care acesta l-a dobândit prin adopţie, iar ulterior încheierii cãsãtoriei are loc desfacerea adopţiei.
ART. 5
Cererile de schimbare a numelui pe cale administrativã privind persoanele fãrã cetãţenie domiciliate în România se soluţioneazã în aceleaşi condiţii ca şi cele ale cetãţenilor romani.
ART. 6
(1) Persoana care solicita schimbarea numelui pe cale administrativã va depune o cerere la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor, denumit în continuare serviciu public, aflat în subordinea consiliului local al comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, în a cãrui raza teritorialã îşi are domiciliul.
(2) Cererea de schimbare a numelui trebuie sa fie motivatã prin unul dintre cazurile prevãzute la art. 4 alin. (2) şi (3) şi sa fie însoţitã de urmãtoarele acte:
a) copii legalizate de pe certificatele de stare civilã ale persoanei care solicita schimbarea numelui;
b) un exemplar al Monitorului Oficial al României, Partea a III-a, în care a fost publicat, potrivit art. 10, extrasul din cererea de schimbare a numelui, exemplar de la publicarea cãruia sa nu fi trecut mai mult de un an;
c) consimţãmântul, dat în forma autenticã, al celuilalt soţ, în cazul schimbãrii numelui de familie comun purtat în timpul cãsãtoriei;
d) copie de pe decizia de aprobare a autoritãţii tutelare, în cazurile prevãzute de art. 7;
e) orice alte acte pe care solicitantul le considera necesare pentru motivarea cererii sale.
ART. 7
(1) Pentru minor, cererea de schimbare a numelui se face, dupã caz, de pãrinţi sau, cu încuviinţarea autoritãţii tutelare, de tutore. Dacã pãrinţii nu se înţeleg cu privire la schimbarea numelui copilului, va hotãrî autoritatea tutelara.
(2) Când cererea de schimbare a numelui minorului este facuta de cãtre unul dintre pãrinţi, este necesar acordul celuilalt pãrinte, dat în forma autenticã. Acordul nu este necesar în cazul în care celãlalt pãrinte este pus sub interdicţie ori este declarat judecãtoreşte dispãrut sau decãzut din drepturile pãrinteşti.
(3) În cazul în care minorul a împlinit varsta de 14 ani, cererea va fi semnatã şi de acesta.
(4) Pentru persoana pusã sub interdicţie, cererea de schimbare a numelui se face de cãtre tutore, cu încuviinţarea autoritãţii tutelare.
(5) În cazul în care pãrinţii copilului sunt decedati, necunoscuţi, puşi sub interdicţie, declaraţi judecãtoreşte morţi ori dispãruţi sau decãzuţi din drepturile pãrinteşti şi nu a fost instituitã tutela, în cazul în care copilul a fost declarat abandonat prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitiva, precum şi în cazul în care instanta judecãtoreascã nu a hotãrât încredinţarea copilului unei familii sau unei persoane, în condiţiile legii, cererea de schimbare a numelui minorului se face de cãtre serviciul public specializat pentru protecţia copilului din subordinea consiliului judeţean ori, dupã caz, a consiliului local, al sectorului municipiului Bucureşti.
ART. 8
(1) Schimbarea numelui de familie al minorului se poate cere o data cu schimbarea numelui de familie al pãrinţilor sau separat, pentru motive temeinice.
(2) Schimbarea prenumelui minorului se poate cere oricând.
ART. 9
(1) În cazul în care sotii s-au învoit sa poarte în timpul cãsãtoriei un nume de familie comun, pentru schimbarea acestuia este necesar consimţãmântul celuilalt soţ.
(2) Schimbarea numelui de familie al unuia dintre soţi nu are efect asupra numelui de familie al celuilalt soţ.
ART. 10
(1) Cererea de schimbare a numelui se publica, în extras, în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, prin grija şi pe cheltuiala solicitantului.
(2) Cu aprobarea conducãtorilor serviciilor publice judeţene, respectiv a conducatorului serviciului public al municipiului Bucureşti, cererea de schimbare a numelui format din expresii indecente, ridicole ori transformat prin traducere sau în alt mod poate fi exceptatã de la publicare.
ART. 11
(1) Orice persoana interesatã poate face opoziţie la cererea de schimbare a numelui, cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 10 alin. (2), în termen de 30 de zile de la publicarea extrasului din cererea de schimbare a numelui în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
(2) Opoziţia se face în scris, motivat şi se depune la serviciul public în a cãrui raza de competenta teritorialã îşi are domiciliul persoana care solicita schimbarea numelui pe cale administrativã.
ART. 12
Cererea de schimbare a numelui, împreunã cu toate actele prevãzute la art. 6, şi, dacã este cazul, cu opoziţiile, se trimite spre soluţionare de cãtre serviciul public local cãtre serviciul public judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti.
ART. 13
Serviciul public judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, verifica dacã sunt îndeplinite toate condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta şi, dupã analizarea temeiniciei cererii, precum şi a opoziţiilor fãcute, propune, motivat, preşedintelui consiliului judeţean, respectiv primarului general al municipiului Bucureşti, emiterea dispoziţiei de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui, în termen de 60 de zile de la primirea cererii, potrivit art. 12.
ART. 14
(1) Dispoziţia prin care s-a admis schimbarea numelui se trimite, în copie, serviciului public la care a fost înregistratã cererea. Serviciul public va incunostinta de îndatã solicitantul, iar dupã depunerea de cãtre acesta a dovezii de plata a taxei extrajudiciare de timbru prevãzute de lege, îi va elibera o copie de pe dispoziţia de admitere a schimbãrii numelui. Dacã în termen de 90 de zile de la data luãrii la cunostinta cel în cauza nu a depus dovada de plata a taxei extrajudiciare de timbru, serviciul public va restitui organului emitent copia de pe dispoziţia de admitere a schimbãrii numelui.
(2) Este scutitã de plata taxei extrajudiciare de timbru cererea prin care se solicita schimbarea numelui pentru motivele prevãzute la art. 10 alin. (2). Scutirea de plata taxei extrajudiciare de timbru se menţioneazã în dispoziţia de schimbare a numelui.
ART. 15
(1) Schimbarea numelui se înscrie, prin menţiune, pe marginea actului de naştere, precum şi a celui de cãsãtorie, atunci când este cazul.
(2) În acest scop serviciul public la care s-a înregistrat cererea va trimite, din oficiu, serviciilor publice care au în evidenta actele de stare civilã câte o copie de pe dispoziţia de schimbare a numelui.
ART. 16
Dispoziţia de schimbare a numelui produce efecte juridice de la data înscrierii menţiunii corespunzãtoare pe marginea actului de naştere. De la aceasta data solicitantul va purta numai numele dobândit prin dispoziţia de schimbare a numelui.
ART. 17
Dovada schimbãrii numelui se face cu dispoziţia de admitere a schimbãrii numelui sau cu certificatul eliberat de serviciul public, pe baza dispoziţiei de admitere a schimbãrii numelui.
ART. 18
(1) Dispoziţia de respingere a cererii de schimbare a numelui se comunica solicitantului de cãtre serviciul public judeţean sau, dupã caz, al municipiului Bucureşti, în termen de 10 zile de la emitere.
(2) Dispoziţia de respingere a cererii de schimbare a numelui poate fi contestatã în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare.
(3) Reclamaţia prealabilã sesizãrii instanţei, prevãzutã de <>Legea nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare, se adreseazã Inspectoratului Naţional pentru Evidenta Persoanelor.
ART. 19
Persoana cãreia i s-a respins cererea de schimbare a numelui poate face o noua cerere, dacã în susţinerea acesteia au intervenit motive noi. Dacã cererea de schimbare a numelui a fost respinsã ca urmare a admiterii unei opoziţii, se poate face o noua cerere, în cazul în care se solicita acelaşi nume, numai dupã încetarea cauzelor care au determinat admiterea opoziţiei.
ART. 20
(1) Persoana al carei nume sau prenume a fost înregistrat în actele de stare civilã tradus în alta limba decât cea maternã ori cu ortografia altei limbi poate cere înscrierea, prin menţiune pe aceste acte, a numelui de familie ori a prenumelui, retradus sau cu ortografia limbii materne, atât la rubricile care îl privesc pe titular, cat şi la cele privind pãrinţii.
(2) Cererea se depune la serviciul public care are în pãstrare registrul de stare civilã şi se aproba de cãtre primar.
(3) Pe baza acestei aprobãri se înscriu menţiunile corespunzãtoare pe marginea actelor de stare civilã respective.
(4) Cererea se poate depune de petitionar şi la primãria din localitatea de domiciliu, care o va trimite spre soluţionare serviciului public competent şi va comunica petitionarului modul de soluţionare.
(5) Efectele aprobãrii date în condiţiile prevãzute la alin. (1) şi (2) se extind asupra copiilor minori ai persoanelor în cauza, iar când sotii au nume de familie comun, efectele se extind şi asupra celuilalt soţ, în ambele situaţii, dacã acesta din urma îşi da consimţãmântul. Când sotii nu se înţeleg în ceea ce priveşte extinderea efectelor aprobãrii asupra copiilor minori, decide autoritatea tutelara.
(6) Înscrierile fãcute în temeiul acestui articol se comunica serviciilor publice locale în raza cãrora domiciliazã persoanele în cauza.
(7) Dispoziţiile art. 18 se aplica în mod corespunzãtor.
ART. 21
În cazul admiterii unei cereri de schimbare a numelui pe cale administrativã, persoana cãreia i-a fost vãtãmat un drept sau un interes legitim recunoscut de lege poate solicita pe cale judecãtoreascã, în condiţiile <>Legii nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare, anularea dispoziţiei de schimbare a numelui. Acţiunea în justiţie poate fi introdusã în termen de 6 luni de la data admiterii cererii de schimbare a numelui şi numai dacã persoana care o depune face dovada ca din motive obiective, neimputabile ei, nu a putut formula opoziţia prevãzutã la art. 11.

CAP. 3
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 22
Pana la organizarea serviciilor publice locale din subordinea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, a serviciilor publice judeţene şi al municipiului Bucureşti, din subordinea consiliilor judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, şi a Inspectoratului Naţional pentru Evidenta Persoanelor, din subordinea Ministerului Administraţiei Publice, prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 84/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 372/2002 , atribuţiile prevãzute de prezenta ordonanta în sarcina acestora se exercita, dupã caz:
a) la nivel local: de cãtre compartimentele de stare civilã din aparatul propriu al consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv formaţiunile locale de evidenta a populaţiei, respectiv componenta de evidenta a populaţiei din structura Serviciului de evidenta informatizata a persoanei al municipiului Bucureşti din structura Ministerului de Interne;
b) la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti: de cãtre serviciile de stare civilã din aparatul propriu al consiliilor judeţene şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, respectiv birourile de evidenta a populaţiei şi regim permise de conducere şi certificate de înmatriculare din cadrul serviciilor judeţene de evidenta informatizata a persoanei, respectiv sectoarele de evidenta a populaţiei şi regim permise de conducere şi certificate de înmatriculare a autovehiculelor din cadrul Serviciului de evidenta informatizata a persoanei al municipiului Bucureşti din structura Ministerului de Interne;
c) la nivel naţional: de cãtre Direcţia de evidenta a populaţiei şi Serviciul central de regim permise de conducere şi certificate de înmatriculare din cadrul Direcţiei generale de evidenta informatizata a persoanei din structura Ministerului de Interne.
ART. 23
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe <>Decretul nr. 975/1968 cu privire la nume, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 136 din 29 octombrie 1968, cu modificãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


───────────────
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca

Ministru de interne,
Ioan Rus

Bucureşti, 30 ianuarie 2003.
Nr. 41.

────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016