Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 41 din 30 ianuarie 2000  privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 41 din 30 ianuarie 2000 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 45 din 31 ianuarie 2000
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. C pct. 2 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

ART. 1
(1) Se înfiinţeazã Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, denumita în continuare ANRGN, cu sediul în municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 22-24, etajul 1, sectorul 1, instituţie publica cu personalitate juridicã aflatã în coordonarea Ministerului Industriei şi Comerţului.
(2) Finanţarea activitãţii ANRGN se asigura integral din venituri extrabugetare obţinute din tarife pentru acordarea de licenţe şi autorizaţii potrivit <>Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice şi din alte surse atrase.
ART. 2
(1) Patrimoniul ANRGN la data constituirii este format din bunurile preluate în administrare din patrimoniul Societãţii Naţionale de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. Lista cuprinzând bunurile - mijloace fixe şi mijloace circulante - şi valoarea acestora este prevãzute în anexa nr. 1.
(2) Patrimoniul Societãţii Naţionale de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A., înfiinţatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 491/1998 , se diminueazã cu valoarea bunurilor cuprinsã în anexa nr. 1.
(3) Predarea-preluarea bunurilor prevãzute la alin. (2) se efectueazã pe baza de protocol încheiat între Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. şi ANRGN în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
ART. 3
ANRGN se organizeazã şi funcţioneazã pe baza Regulamentului de organizare şi funcţionare elaborat de aceasta în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe şi aprobat de ministrul industriei şi comerţului.
ART. 4
ANRGN elaboreazã, aplica şi urmãreşte sistemul de reglementãri obligatorii la nivel naţional, necesar pentru funcţionarea sectorului şi a pieţei gazelor naturale în condiţii de eficienta, siguranta, concurenta, transparenta şi protecţie a consumatorilor şi a mediului.
ART. 5
(1) ANRGN are urmãtoarele competente:
a) emite, acorda, suspenda sau retrage autorizaţiile şi licentele pentru agenţii economici existenţi în sectorul gazelor naturale, precum şi pentru cei care vor aparea ca urmare a deschiderii pieţei de gaze naturale;
b) avizeazã clauzele şi condiţiile acordurilor de concesiune ale sistemelor de transport şi distribuţie a gazelor naturale;
c) stabileşte principiile de baza ale contractelor-cadru privind vânzarea, achiziţia, precum şi furnizarea gazelor naturale la consumatorii finali;
d) stabileşte cerinţele, criteriile şi procedurile privind alegerea consumatorilor de gaze naturale;
e) emite norme tehnice, la propunerea agenţilor economici din sector, necesare pentru funcţionarea eficienta şi transparenta a sistemului naţional de transport, a altor sisteme de transport, precum şi a sistemelor de distribuţie a gazelor naturale;
f) elaboreazã recomandãri pentru utilizarea eficienta a gazelor naturale;
g) avizeazã regulamentul de programe, funcţionare şi dispecerizare a sistemului naţional de transport al gazelor naturale, elaborat de operatorul acestuia.
(2) ANRGN are şi alte competente prevãzute de lege.
ART. 6
ANRGN are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã regulamentul de organizare şi funcţionare propriu şi stabileşte responsabilitãţile personalului, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b) elaboreazã regulamentul privind acordarea licenţelor şi a autorizaţiilor în sectorul gazelor naturale prin care vor fi stabilite procedurile, termenele şi condiţiile de acordare, de suspendare, de retragere sau de modificare a acestora;
c) stabileşte criteriile şi metodele pentru calculul preţurilor şi al tarifelor, în sectorul gazelor naturale, având în vedere protejarea intereselor consumatorilor de gaze naturale;
d) deruleazã programe specifice, inclusiv programe de asistenta şi expertiza aprobate de Guvernul României;
e) urmãreşte încheierea şi respectarea contractelor de concesiune din domeniul sectorului de gaze naturale şi se autosesizeaza în vederea protejãrii pãrţilor contractante, în condiţiile legii;
f) urmãreşte aplicarea standardelor de calitate în domeniul serviciilor specifice sectorului gazelor naturale şi propune, ori de câte ori constata neconcordante, adaptarea acestora;
g) creeazã baza de date necesarã pentru desfãşurarea activitãţii sale, precum şi pentru furnizarea de informaţii altor organisme implicate în elaborarea strategiei de dezvoltare a sectorului gazelor naturale, precum şi în activitatea de comerţ internaţional cu gaze naturale;
h) participa, împreunã cu organismele abilitate de lege, la activitatea de agrementare tehnica a produselor, procedeelor şi echipamentelor noi, precum şi la cea de autorizare şi acreditare a laboratoarelor de analiza şi încercãri din domeniul gazelor naturale;
i) elaboreazã metodologia proprie de urmãrire şi control în vederea respectãrii de cãtre furnizorii de gaze naturale a criteriilor şi metodelor de calcul al preţurilor şi tarifelor;
j) controleazã aplicarea deciziilor proprii de cãtre agenţii economici din sectorul gazelor naturale şi aplica sancţiuni în cazul nerespectãrii acestora;
k) elaboreazã regulamentul pentru autorizarea şi verificarea agenţilor economici şi a personalului care desfãşoarã activitãţi de proiectare şi execuţie în domeniul gazelor naturale;
l) elaboreazã, în conformitate cu prevederile legale, regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementãrile emise în domeniu;
m) propune organelor competente mãsuri de prevenire şi eliminare a abuzului de poziţie dominanta pe piata ori de câte ori constata nerespectarea reglementãrilor cu privire la concurenta şi la transparenta;
n) instruieste şi perfectioneaza continuu personalul propriu, inclusiv cu asistenta tehnica strãinã;
o) întocmeşte rapoarte anuale asupra activitãţii proprii, pe care le da publicitãţii;
p) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 7
Structura organizatoricã a ANRGN se stabileşte prin anexa la regulamentul de organizare şi funcţionare.
ART. 8
(1) ANRGN este condusã de un preşedinte şi un vicepreşedinte, funcţionari publici, numiţi prin ordin al ministrului industriei şi comerţului pentru o perioada de 5 ani. Preşedintele reprezintã ANRGN în relaţiile cu terţii.
(2) Calitatea de preşedinte şi de vicepreşedinte este incompatibilã cu exercitarea oricãrei alte funcţii publice, cu excepţia activitãţii didactice, în condiţiile legii. Preşedintelui şi vicepreşedintelui le sunt interzise exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitãţilor de comerţ şi participarea la administrarea sau la conducerea unor societãţi comerciale, regii autonome sau a unor organizaţii cooperatiste.
(3) Mandatele preşedintelui şi vicepreşedintelui înceteazã:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin imposibilitate de exercitare a mandatului, constând într-o indisponibilitate pe o perioada mai mare de 60 de zile consecutive;
d) la survenirea unei incompatibilitãţi dintre cele prevãzute la alin. (2);
e) prin revocare de cãtre autoritatea care i-a numit;
f) prin deces.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele emite decizii.
(5) Ordinele şi deciziile cu caracter normativ se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Deciziile emise de preşedinte în exercitarea atribuţiilor sale pot fi atacate în contencios administrativ în condiţiile legii, în temen de 30 de zile de la data la care au fost notificate pãrţilor interesate sau de la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României, dacã au caracter normativ.
ART. 9
(1) Pentru activitãţile de reglementare se constituie un comitet de reglementare, în vederea obţinerii unui spor de obiectivitate, format din preşedinte, vicepreşedinte şi 3 reglementatori, funcţionari publici, numiţi de cãtre ministrul industriei şi comerţului.
(2) Deciziile ANRGN cu privire la reglementare sunt adoptate cu votul a cel puţin 3 membri ai comitetului de reglementare.
ART. 10
(1) Comitetul de reglementare al ANRGN este asistat de un consiliu consultativ format din 9 membri, numiţi prin ordin al ministrului industriei şi comerţului, pe baza propunerilor primite din partea asociaţiilor profesionale din domeniul gazelor naturale, a societãţilor de transport, inmagazinare şi distribuţie, a asociaţiilor consumatorilor de gaze naturale, precum şi din specialişti din cadrul Ministerului Industriei şi Comerţului sau din învãţãmântul superior de specialitate.
(2) Consiliul consultativ asigura armonizarea intereselor agenţilor economici din sector cu cele ale consumatorilor de gaze naturale, evalueaza impactul reglementãrilor ANRGN şi face propuneri de imbunatatire a acestora, potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a ANRGN.
ART. 11
(1) Personalul ANRGN este angajat, promovat şi eliberat din funcţie în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare, cu contractul colectiv sau individual de munca şi cu reglementãrile legale în vigoare privind legislaţia muncii.
(2) Confidenţialitatea tuturor informaţiilor obţinute în cursul sau ca urmare a exercitãrii atribuţiilor de serviciu în cadrul ANRGN este obligatorie pentru tot personalul acesteia şi pentru membrii consiliului consultativ, în condiţiile legii.
ART. 12
Salarizarea personalului ANRGN se stabileşte în conformitate cu reglementãrile în vigoare pentru instituţiile publice finanţate integral din venituri extrabugetare.
ART. 13
(1) ANRGN întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor, care va fi supus spre aprobare ministrului industriei şi comerţului.
(2) Soldurile anuale rezultate din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al ANRGN rãmân la dispoziţia acesteia şi se vor folosi în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
(3) Activitatea economicã a ANRGN este supusã controlului Curţii de Conturi şi al celorlalte organe abilitate, potrivit legii.
ART. 14
(1) Agenţii economici din sectorul gazelor naturale au obligaţia de a pune la dispoziţie ANRGN informaţiile necesare pentru desfãşurarea în bune condiţii a activitãţii acesteia.
(2) Furnizarea cu rea-credinţa de informaţii incorecte, incomplete sau eronate, dacã nu a fost sãvârşitã în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa fie consideratã infracţiune, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei.
(3) Sancţiunea contravenţionalã prevãzutã la alin. (2) se aplica persoanelor juridice.
(4) Constatarea contravenţiei prevãzute la alin. (2) şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoane împuternicite din cadrul ANRGN.
(5) Contravenţiei prevãzute la alin. (2) îi sunt aplicabile dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 15
Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale ANRGN colaboreazã cu Consiliul Concurentei, Oficiul Concurentei şi cu Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, cu ministerele şi cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale sau locale, cu asociaţiile consumatorilor de gaze naturale, cu agenţii economici care funcţioneazã pe piata gazelor naturale, cu asociaţiile profesionale din domeniul gazelor naturale şi cu organizaţiile patronale.
ART. 16
(1) În termen de 4 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe ANRGN elaboreazã regulamentul privind acordarea licenţelor şi autorizaţiilor în sectorul gazelor naturale, în care vor fi stabilite procedurile, termenele şi condiţiile de acordare, de suspendare, de retragere sau de modificare a acestora.
(2) Agenţii economici din sectorul gazelor naturale sunt obligaţi sa solicite acordarea licenţelor şi autorizaţiilor în termen de cel mult 3 luni de la emiterea regulamentului prevãzut la alin. (1).
(3) În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe ANRGN va emite reglementãri privind stabilirea criteriilor şi metodelor pentru calculul preţurilor şi al tarifelor în sectorul gazelor naturale.
ART. 17
Termenii specifici utilizaţi în prezenta ordonanta au înţelesul definit în anexa nr. 2.
ART. 18
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta ordonanta.
ART. 19
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga orice dispoziţie contrarã.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriei şi
comerţului,
Radu Berceanu

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

Ministrul muncii şi protecţiei
sociale,
Smaranda Dobrescu


ANEXA 1

LISTA
cuprinzând bunurile care vor fi preluate în
administrare din patrimoniul Societãţii Naţionale
de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. în patrimoniul
Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale (ANRGN)

────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea Valoarea
crt. - lei -
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Mobilier, aparatura, birotica 300.000.000
2. Calculatoare, periferice 450.000.000
3. Maşini, utilaje, instalaţii 300.000.000
4. Mijloace de transport 600.000.000
5. Mijloace circulante 550.000.000
────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL GENERAL: 2.200.000.000
────────────────────────────────────────────────────────────────────────



ANEXA 2

DEFINIŢII ALE UNOR TERMENI SPECIFICI

Sectorul gazelor naturale - ansamblul activitãţilor şi instalaţiilor aferente transportului, dispecerizarii, distribuţiei şi furnizarii gazelor naturale, precum şi ansamblul instalaţiilor aferente producţiei şi inmagazinarii gazelor naturale.
Furnizor - persoana juridicã, romana sau strãinã, licentiata sa comercializeze gaze naturale.
Consumator final - persoana fizica sau juridicã, romana ori strãinã, care cumpara gaze naturale pentru propria utilizare.
Consumator eligibil - persoana fizica sau juridicã, romana ori strãinã, care are deplina libertate de a cumpara gaze naturale de la orice producãtor şi/sau furnizor; calitatea de consumator eligibil este stabilitã de ANRGN.
Consumator captiv - persoana fizica sau juridicã, romana ori strãinã, care este obligatã, în conformitate cu reglementãrile în domeniu, sa contracteze gaze naturale cu un anumit producãtor sau furnizor.
Sistem (de transport şi/sau de distribuţie) - ansamblul reţelelor de transport şi/sau distribuţie a gazelor naturale, conectate între ele, inclusiv instalaţiile şi echipamentele aferente.
Autorizaţie - permisiune acordatã unei persoane juridice, romana sau strãinã, pentru a construi, a pune în funcţiune şi a opera sau a modifica o instalatie de producţie, inmagazinare, transport şi distribuţie a gazelor naturale.
Licenta - permisiune acordatã unei persoane juridice, romana sau strãinã, pentru desfãşurarea de activitãţi comerciale şi/sau prestãri de servicii în legatura cu una sau mai multe funcţiuni de producţie, inmagazinare, transport şi distribuţie a gazelor naturale.
Acces la sistem (de transport şi/sau de distribuţie) dreptul unui producãtor, furnizor şi/sau consumator de a utiliza sistemul de transport şi/sau de distribuţie în condiţiile legii.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016