Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 40 din 30 ianuarie 2003  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor comerciale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 40 din 30 ianuarie 2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor comerciale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 2 februarie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie, precum şi al <>art. 1 pct. II.6 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. 1
<>Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele mãsuri de urmãrire a executãrii obligaţiilor asumate prin contractele de privatizare a societãţilor comerciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 2 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 506/2002 , se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Capitolul I va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL I
Dispoziţii generale

Art. 1. - Prezenta ordonanta reglementeazã modul de urmãrire a executãrii obligaţiilor asumate de cumpãrãtori, pe perioada derulãrii contractelor de vânzare-cumpãrare de acţiuni deţinute de stat la societãţile comerciale, societãţile şi companiile naţionale, denumite în continuare societate.
Art. 2. - Prezenta ordonanta se aplica contractelor având ca obiect vânzarea-cumpãrarea de acţiuni deţinute de stat la societãţi, încheiate de Fondul Proprietãţii de Stat sau de Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, denumita în continuare Autoritate, şi aflate în derulare, pentru efectele produse de acestea dupã intrarea ei în vigoare.
Art. 3. - (1) În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) afiliat - persoana juridicã la care cumpãrãtorul este asociat/acţionar, cu excepţia societãţii ale carei acţiuni fac obiectul contractului de vânzare-cumpãrare;
b) asociat - persoana fizica/juridicã care deţine acţiuni sau pãrţi sociale emise de cumpãrãtorul persoana juridicã;
c) perioada de derulare a contractului - perioada pana la îndeplinirea oricãreia şi a tuturor obligaţiilor pãrţilor contractante, conform clauzelor contractuale şi prevederilor prezentei ordonanţe; intra sub incidenta acestei definiţii inclusiv acele contracte care pana la apariţia prezentei ordonanţe confereau Autoritãţii anumite drepturi, inclusiv dreptul de a pretinde cumparatorilor aducerea la îndeplinire a obligaţiilor acestora asumate prin contract;
d) scadenta - termenul pana la care debitorul s-a angajat sa îşi îndeplineascã o obligaţie contractualã;
e) sume datorate - sume exigibile şi neachitate la data încheierii actului adiţional de eşalonare/reesalonare a plãţii, la data încheierii convenţiei sau la data desfiinţãrii contractului.
(2) Sursele din care pot fi realizate investiţiile, în vederea îndeplinirii obligaţiilor cumpãrãtorului asumate prin contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni, sunt urmãtoarele:
a) sume de bani virate direct de cumpãrãtor, în numele şi pe contul sau, în contul curent bancar al societãţii;
b) dividende cuvenite cumpãrãtorului, asociatului şi/sau afiliatului acestuia, în calitate de acţionar al societãţii, lãsate cu titlu definitiv la dispoziţia societãţii;
c) aport în natura;
d) partea din profitul net repartizat la surse proprii de finanţare, proporţionalã cu cota de participare la capitalul social detinuta de cumpãrãtor, asociaţi şi/sau afiliati ai acestuia, în calitate de acţionari ai societãţii; intra în aceasta categorie şi orice alta repartizare din profit pentru investiţii în conformitate cu reglementãrile contabile în vigoare;
e) transferul de know-how, licenţe, brevete şi alte valori similare;
f) operaţiuni de leasing pentru retehnologizare/modernizare;
g) sume de bani acordate inclusiv cu titlu de împrumut societãţii de cãtre cumpãrãtor, asociaţii şi/sau afiliatii acestuia ori de cãtre societãţile din cadrul grupului din care face parte cumpãrãtorul;
h) sume de bani acordate de cãtre un terţ societãţii pe baza unei înţelegeri cu cumpãrãtorul, constatatã printr-un înscris autentificat;
i) alte surse care pot fi utilizate pentru realizarea de investiţii.
Art. 4. - (1) Societãţile privatizate prin încheiere de contracte de vânzare-cumpãrare de acţiuni sunt supuse controlului postprivatizare pe perioada de derulare a acestora. Sunt supuse controlului postprivatizare pe perioada de derulare a contractului şi societãţile care dupã privatizare au fuzionat, dupã caz, cu alta persoana juridicã sau cu cumpãrãtorul, precum şi cele rezultate prin divizare, dacã aceste operaţiuni au avut loc înãuntrul perioadei de derulare a contractului.
(2) Controlul postprivatizare se exercita de cãtre Autoritate prin departamentele de specialitate şi are ca obiect urmãrirea modului în care sunt respectate de cãtre cumpãrãtor obligaţiile asumate prin contractele respective şi, dupã caz, urmãrirea evoluţiei principalilor indicatori economico-financiari ai societãţilor la care au fost vândute acţiuni ale statului prin contracte aflate în perioada de derulare.
Art. 5. - Autoritatea nu poate utiliza rezultatele analizei şi controlului postprivatizare cu privire la situaţia economico-financiarã a societãţilor care intra sub incidenta prezentei ordonanţe decât în scopul urmãririi executãrii obligaţiilor contractuale ale cumpãrãtorului şi cu respectarea secretului comercial şi de afaceri."

2. Articolul 5 se abroga, iar articolul 6 devine articolul 5.

3. Articolul 7 se abroga.

4. Capitolul III devine capitolul II cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL II
Obligaţiile cumpãrãtorului"

5. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Cumpãrãtorul şi/sau reprezentanţii legali ai acestuia sunt obligaţi sa transmitã, dacã prin contract nu este prevãzut altfel, în termen de 30 de zile de la data implinirii scadentei sau a solicitãrii Autoritãţii, un raport cu privire la modul respectãrii clauzelor contractuale.
(2) Conducerea societãţii privatizate are obligaţia sa permitã personalului Autoritãţii verificarea scriptica şi, dupã caz, faptica a modului de îndeplinire a obligaţiilor contractuale asumate de cãtre cumpãrãtor, precum şi a situaţiei economico-financiare a societãţilor respective."

6. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Cumpãrãtorul, reprezentanţii legali ai acestuia sau reprezentanţii legali ai societãţii privatizate sunt obligaţi sa comunice Autoritãţii, în cel mult 10 zile, situaţia în care societatea este supusã unei proceduri de divizare, dizolvare, fuziune, lichidare voluntara, reorganizare sau faliment, dacã prin contract nu este prevãzut altfel.
(2) Aceeaşi obligaţie le revine reprezentanţilor legali ai cumpãrãtorului persoana juridicã, în situaţia în care pentru acesta a fost declansata una dintre procedurile prevãzute la alin. (1).
(3) În cazul divizãrii/fuziunii societãţii şi/sau a cumpãrãtorului persoana juridicã, cumpãrãtorul este obligat sa încheie cu Autoritatea un act adiţional la contract, prin care va fi stabilit modul de derulare a contractului din punct de vedere al obligaţiilor asumate."

7. Dupã articolul 9 se introduce articolul 9^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - În perioada de derulare a contractelor transmiterea acţiunilor de la cumpãrãtor cãtre terţi este condiţionatã de obţinerea prealabilã a acordului scris al Autoritãţii, sub sancţiunea nulitãţii de drept a transmiterii acţiunilor."

8. Capitolul IV devine capitolul III cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL III
Atribuţiile Autoritãţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului în domeniul controlului postprivatizare"

9. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Autoritatea are urmãtoarele atribuţii:
a) urmãreşte derularea contractelor de vânzare-cumpãrare de acţiuni, cu privire la clauzele conţinute în acestea, precum şi cu privire la modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate de cumpãrãtor;
b) transmite Guvernului rapoarte anuale privind rezultatele activitãţii de control al respectãrii clauzelor contractuale, precum şi cu privire la evoluţia economico-financiarã a societãţilor respective, pe perioada de derulare a contractului;
c) modificarea contractului, privind:
(i) reesalonarea programului de investiţii, dacã prin aceasta cumpãrãtorul nu îşi pierde poziţia de adjudecatar conform grilei de punctaj pentru selecţia ofertanţilor, aplicatã la încheierea contractului;
(ii) structura angajamentelor investitionale prevãzute în contracte, fie prin înlocuirea obiectivelor, fie prin renunţarea la unele dintre ele, fãrã diminuarea valorii totale angajate;
(iii) programul de investiţii de mediu în cazul în care dupã semnarea contractului cumpãrãtorul prezintã un nou program de conformare aprobat de autoritatea de mediu competenta;
(iv) reducerea volumului valoric de investiţii de mediu angajat prin contract, pe baza confirmãrii, emisã de autoritatea de mediu competenta, a realizãrii mãsurilor din programul de conformare, cu obligaţia varsarii cãtre societate a diferenţei dintre valoarea investiţiilor angajate prin contract şi valoarea confirmatã prin certificatul întocmit de cenzorii societãţii/firma specializatã de audit;
(v) reesalonarea termenelor de plata a ratelor aferente preţului datorat pentru pachetul de acţiuni, pana la termenul final de plata prevãzut în contract;
(vi) efectuarea unei novatii sau delegaţii;
(vii) eşalonarea/reesalonarea plãţii sumelor datorate Autoritãţii ca dividende, sume primite pentru restructurare;
(viii) eşalonarea/reesalonarea plãţii oricãror alte sume datorate Autoritãţii de cãtre cumpãrãtor;
(ix) orice alte modificãri considerate necesare de cãtre Autoritate."

10. Capitolul V devine capitolul IV cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL IV
Urmãrirea modului de realizare a obligaţiilor contractuale"

11. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Investiţia este consideratã realizatã dacã cumpãrãtorul prezintã un certificat emis în acest scop de cenzorii societãţii/firma specializatã de audit, dacã prin contract nu este prevãzut altfel.
(2) Certificatul emis conform alin. (1) va specifica în mod clar ca pana la împlinirea scadentei:
- investiţia realizatã de cumpãrãtor corespunde valorii investitionale asumate prin contract;
- înregistrarea în contabilitate a investiţiilor efectuate este realizatã în conformitate cu legislaţia contabila în vigoare;
- sursele de finanţare a investiţiilor corespund prevederilor prezentei ordonanţe şi/sau celor din contract.
(3) În situaţia în care investiţiile au ca sursa partea din profitul net repartizata la surse proprii de finanţare, cuvenitã cumpãrãtorului, asociaţilor şi/sau afiliatilor cumpãrãtorului, în calitate de acţionari ai societãţii, certificatul prevãzut la alin. (2) va confirma utilizarea acesteia de cãtre societate."

12. Articolul 11^1 se abroga.

13. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - În cazul investiţiilor asumate pentru protecţia mediului, certificatul prevãzut la art. 11 va fi însoţit, în mod obligatoriu, de confirmarea eliberata de autoritatea de mediu competenta privind respectarea de cãtre societate a prevederilor legale referitoare la protecţia mediului şi, dupã caz, îndeplinirea obligaţiilor de protecţie a mediului cu termene de realizare împlinite pana la scadenta prevãzutã în contract."

14. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Sunt considerate ca realizate şi obligaţiile de investiţii efectuate în nume propriu de asociaţii şi/sau afiliatii cumpãrãtorului ori de cãtre societãţile din cadrul grupului din care face parte acesta.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica şi membrilor asociaţiilor PAS, chiar dacã deţin în nume propriu acţiuni/pãrţi sociale ale societãţii.
(3) În contul angajamentelor investitionale asumate sunt considerate şi sumele aferente partii cuvenite cumpãrãtorului, asociaţilor şi/sau afiliatilor acestuia, în calitate de acţionari ai societãţii, din profitul net, care, în baza unei hotãrâri a adunãrii generale a actionarilor, au fost repartizate pentru surse proprii de finanţare din care s-au efectuat investiţii în exerciţiul financiar curent sau în cele urmãtoare.
(4) Investiţiile prevãzute la alin. (3) se considera realizate în baza certificatului întocmit conform prevederilor art. 11."

15. Articolul 14 se abroga.

16. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Pentru ratele rãmase de achitat cu titlu de preţ, pentru care se solicita reesalonarea începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, în actul adiţional se va introduce, în mod obligatoriu, nivelul dobânzii calculat astfel: pentru contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni cu plata preţului în rate, la cuantumul fiecãrei rate eşalonate se aplica o dobanda care sa acopere inflatia, la care se adauga doua procente în cazul în care preţul este stabilit şi plãtit în moneda nationala, şi dobanda LIBOR plus o marja negociata de pãrţi, în cazul în care preţul este stabilit şi plãtit în valuta.
(2) Pentru sumele datorate Autoritãţii reprezentând dividende, rate aferente sumelor alocate pentru fondurile de restructurare, precum şi pentru alte sume datorate Autoritãţii, pentru care se solicita reesalonarea, cu excepţia sumelor prevãzute la alin. (1), convenţia/actul adiţional va cuprinde, în mod obligatoriu, dispoziţii prin care se aplica nivelul dobânzii de referinta comunicate lunar de Banca Nationala a României sau dobanda LIBOR plus o marja negociata de pãrţi, în cazul în care sumele datorate sunt în valuta, precum şi dispoziţii de plata a cheltuielilor de judecata sau de executare."

17. Alineatul (1) al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Este interzisã exceptarea de la plata a majorãrilor, penalitatilor şi/sau a dobânzilor, dupã caz, aferente sumelor plãtite cu întârziere/neplãtite, atât în ceea ce priveşte plata ratelor/preţului pentru pachetul de acţiuni, cat şi în ceea ce priveşte nerealizarea investiţiilor, inclusiv a celor de mediu."

18. Alineatul (3) al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Sumele datorate de cumpãrãtor cu titlu de penalitãţi pentru nerealizarea investiţiilor vor fi virate cu titlu gratuit societãţii şi utilizate în conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe."

19. Dupã alineatul (3) al articolului 16 se introduc alineatele (4), (5) şi (6) cu urmãtorul cuprins:
"(4) Penalitãţile prevãzute la alin. (3), exprimate în moneda nationala, care se esaloneaza se vor consolida în euro la data încheierii actului de eşalonare.
(5) Sumele încasate de Autoritate, aferente preţului acţiunilor, vor stinge obligaţia de plata a debitului principal, a dobânzilor şi a penalitatilor, în aceasta ordine.
(6) Prevederile alin. (5) se aplica contractelor care au stabilit o alta ordine de încasare numai prin încheiere de acte adiţionale."

20. Articolul 16^1 se abroga.

21. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Încheierea actelor adiţionale de cãtre Autoritate, în ceea ce priveşte modificarea angajamentelor de investiţii şi/sau de plata a preţului acţiunilor, este condiţionatã de instituirea în favoarea Autoritãţii a unei garanţii care sa acopere valoric investiţia nerealizata şi/sau partea din preţ neachitata, prin constituirea unei garanţii reale mobiliare asupra unui pachet corespunzãtor de acţiuni emise de societate, raportat la valoarea nominalã a acestora, sau prin garanţii financiare.
(2) Încheierea de cãtre Autoritate a unor acte adiţionale prin care se aduc modificãri clauzelor de natura socialã se va face numai pe baza acordului dintre reprezentanţii legali ai salariaţilor, conducerea societãţii şi cumpãrãtor."

22. Articolul 19 se abroga.

23. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Autoritatea poate sa accepte încheierea unui act adiţional, la solicitarea cumpãrãtorului pentru:
a) efectuarea unei delegaţii imperfecte, atunci când cumpãrãtorul aduce în contract angajamentul unui al doilea debitor alãturi de el, pentru îndeplinirea obligaţiilor contractuale;
b) efectuarea unei novatii prin schimbare de debitor, prin schimbarea debitorului iniţial (cumpãrãtorul) din contract cu o alta persoana care se angajeazã fata de Autoritate sa execute obligaţiile contractuale.
(2) Actul adiţional încheiat în condiţiile alin. (1) are ca efect şi transmiterea tuturor drepturilor contractuale cãtre delegat/noul debitor şi va prevedea în mod obligatoriu asumarea de cãtre acesta a tuturor garanţiilor contractuale privind realizarea obligaţiilor contractuale.
(3) Acordul Autoritãţii pentru situaţiile prevãzute la alin. (1) poate fi dat numai în urmãtoarele condiţii:
a) noul debitor îndeplineşte condiţiile prevãzute pentru ofertanţi de reglementãrile în vigoare referitoare la achiziţionarea unui pachet de acţiuni deţinut de Autoritate în societãţile comerciale cu capital de stat;
b) noul debitor preia toate obligaţiile contractuale ale debitorului iniţial, inclusiv eventualele penalitãţi pentru nerespectarea unor obligaţii contractuale ale cedentului aferente perioadelor trecute - în cazul novatiei prin schimbare de debitor;
c) noul debitor/delegat este ţinut solidar cu debitorul iniţial pentru îndeplinirea obligaţiilor contractuale, inclusiv pentru plata eventualelor penalitãţi pentru nerespectarea unor obligaţii contractuale aferente perioadelor trecute, fãrã ca debitorul iniţial/delegant sa fie descãrcat în mod expres de obligaţiile fata de Autoritate - în cazul unei delegaţii imperfecte;
d) în cazul novatiei prin schimbare de debitor, pentru contractele cu plata în rate, se va negocia cu noul debitor modalitatea de plata a sumelor aferente preţului contractului, inclusiv a dobânzilor şi eventualelor penalitãţi datorate la plata preţului şi neonorate de debitorul iniţial; plata sumelor restante datorate Autoritãţii cu titlu de preţ şi penalitãţi şi/sau dobânzi se va efectua de cãtre noul debitor în termen de maximum 20 de zile lucrãtoare de la semnarea actului adiţional.
(4) În vederea analizarii şi aprobãrii novatiei/delegaţiei trebuie prezentate Autoritãţii urmãtoarele:
a) solicitarea facuta în acest sens de cumpãrãtor, însoţitã de angajamentul ferm şi necondiţionat al viitorului debitor privind preluarea integrala a obligaţiilor contractuale;
b) toate documentele prevãzute de legislaţia referitoare la privatizare, în vigoare, pentru ofertantul-cesionar care achiziţioneazã un pachet de acţiuni de la Autoritate, inclusiv documentele privind bonitatea noului debitor, mai puţin dovada plãţii taxei de participare la licitaţie şi garanţia de participare;
c) în cazul în care cumpãrãtorul şi/sau noul debitor este persoana juridicã, este necesarã aprobarea adunãrii generale a asociaţilor/actionarilor cu privire la efectuarea novatiei/delegaţiei;
d) orice alte documente, care în urma analizei se impun ca fiind necesare, privind asigurarea legalitãţii novatiei/delegaţiei şi îndeplinirii obligaţiilor stipulate în contract şi care sunt solicitate de cãtre Autoritate.
(5) Novatia sau, dupã caz, delegaţia se realizeazã prin act adiţional la contract, care va stabili sancţiunile ce se vor aplica în cazul în care pãrţile nu respecta prevederile acestuia.
(6) Pentru garantarea obligaţiilor privind realizarea investiţiilor şi/sau plata preţului pe care le preia noul debitor vor fi instituite garanţii care sa acopere valoric investiţia nerealizata şi/sau partea din preţ neachitata, prin constituirea unei garanţii reale mobiliare asupra unui pachet de acţiuni emise de societate, raportat la valoarea nominalã a acestora, sau prin garanţii financiare.
(7) Novatia/delegaţia îşi produce efecte numai din momentul semnãrii actului adiţional la contract."

24. Alineatele (3) şi (4) ale articolului 21 vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Stabilirea prejudiciilor şi a întinderii daunelor-interese prevãzute la alin. (2), precum şi a celor provocate Autoritãţii se va face, la solicitarea societãţii/Autoritãţii, pe baza unei expertize întocmite de persoane fizice şi/sau juridice abilitate prin lege pentru astfel de operaţiuni.
(4) Cheltuielile aferente efectuãrii expertizei prevãzute la alin. (3) vor fi avansate de societate sau, dupã caz, de Autoritate şi vor fi recuperate de la cumpãrãtor."

25. Alineatele (1), (2) şi (3) ale articolului 22 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Autoritatea şi cumpãrãtorul pot conveni continuarea contractului prin renunţarea la punerea în executare a unei hotãrâri judecãtoreşti/arbitrale ce are ca efect desfiinţarea contractului, la aplicarea sau la efectele pactului comisoriu, în cazul contractelor care conţin astfel de clauze.
(2) În acest sens Autoritatea şi cumpãrãtorul vor încheia o convenţie de menţinere în vigoare a contractului, cumpãrãtorul obligandu-se sa plãteascã sumele datorate Autoritãţii la data încheierii convenţiei, inclusiv cheltuielile judiciare efectuate de aceasta, într-un termen de 60 de zile de la semnarea acesteia.
(3) În cazul în care se renunţa la punerea în executare a unei hotãrâri judecãtoreşti/arbitrale ce are ca efect desfiinţarea contractului, convenţia de menţinere în vigoare se rezolutioneaza în cazul neîndeplinirii tuturor obligaţiilor asumate prin aceasta. Ca urmare a îndeplinirii condiţiei rezolutorii, Autoritatea va pune în executare hotãrârea judecãtoreascã/arbitralã ce are ca efect desfiinţarea contractului."

26. Articolul 23 se abroga.

27. Articolul 24 se abroga.

28. Capitolul VI devine capitolul V cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL V
Dispoziţii speciale"

29. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) În scopul organizãrii şi desfãşurãrii în condiţii unitare a controlului postprivatizare, prevederile cap. IV se aplica şi contractelor aflate în derulare pentru perioada rãmasã sa curgã de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) Pentru perioada scursa pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe Autoritatea poate conveni cu cumpãrãtorul, prin act adiţional, aplicarea prevederilor alin. (1)."

30. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) În cazul în care angajamentul investitional nu a fost realizat pe obiectivele şi/sau pana la scadentele prevãzute în contract, dar, cumulat pana la împlinirea ultimei scadente anterioare datei intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, rezulta realizarea în cuantum valoric a obligaţiei respective, nu se datoreazã penalitãţi/majorãri de întârziere.
(2) În cazul în care la data implinirii ultimei scadente anterioare intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se constata valoric nerealizarea sau realizarea parţialã a angajamentului investitional, cumpãrãtorul datoreazã, începând cu respectiva data, penalitãţile contractuale calculate la valoarea nerealizata, fãrã luarea în considerare a nerealizarilor pe obiective.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica şi în cazul în care realizarea obligaţiilor investitionale este garantatã prin garanţii mobiliare, imobiliare sau financiare.
(4) Prevederile alineatelor precedente nu se aplica în cazul existenţei unei hotãrâri judecãtoreşti/arbitrale definitive la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, chiar dacã nu au fost puse în executare sau executarea nu a fost definitivata, iar sumele plãtite nu se restituie şi executãrile realizate nu se întorc."

31. Articolul 26^2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26^2. - În situaţiile prevãzute la art. 26 alin. (2) prescripţia pentru dreptul Autoritãţii de a aplica sancţiunile sau de a executa garanţiile începe sa curgã de la data implinirii ultimei scadente anterioare intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe."

32. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Pentru contractele aflate în perioada de derulare, încheiate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, obligaţiile contractuale privind efectuarea investiţiilor se considera realizate în urmãtoarele situaţii:
a) când contractul conţine specificaţia «program de investiţii», angajamentul investitional se considera realizat numai în baza certificatului întocmit conform prevederilor art. 11 alin. (2);
b) în cazul contractelor care conţin specificaţia «alte surse», «alte resurse», «surse atrase» sau «credite», sunt asimilate surselor de realizare a investiţiilor şi creditele angajate de societate din care au fost finalizate obiectivele de investiţii pana la data menţionatã;
c) în contractele cu clauza de atestare a investiţiilor prin certificat emis de cenzorii societãţii sau de o firma specializatã de audit şi care conţin/nu conţin specificaţia expresã «însoţit de documente» sau care conţin specificaţia «documente rezonabile», obligaţia de investiţii se considera realizatã numai în baza certificatului întocmit conform prevederilor art. 11 alin. (2);
d) în contractele care conţin clauza de atestare a executãrii angajamentului investitional prin majorarea de capital social şi înregistrarea acestei operaţiuni la Oficiul registrului comerţului, obligaţia de investiţie se considera realizatã numai în baza certificatului întocmit conform prevederilor art. 11 alin. (2), fãrã a fi necesarã prezentarea dovezii majorãrii capitalului social şi a înregistrãrii acesteia la Oficiul registrului comerţului;
e) achiziţionarea unui bun în regim de leasing poate fi consideratã realizare a investiţiei asumate prin contract, dacã bunul ce face obiectul contractului de leasing este achitat integral, iar dreptul de proprietate asupra bunului este transferat societãţii pana la scadenta; în aceasta situaţie aplicarea sancţiunilor contractuale se suspenda pe perioada derulãrii leasingului, pana la împlinirea scadentei finale.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica în baza certificatului întocmit conform prevederilor art. 11 alin. (2) şi pentru obligaţiile a cãror scadenta este anterioarã intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, numai prin încheierea unui act adiţional la contract."

33. Dupã articolul 27 se introduce articolul 27^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 27^1. - (1) Pentru contractele încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe investiţiile asumate, inclusiv cele pentru protecţia mediului, vor putea fi efectuate atât în forma şi în termenii contractuali conveniti, cat şi în numerar, cu condiţia ca sumele în cauza sa fie înregistrate în contul curent bancar al societãţii.
(2) În cazul contractelor încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, sumele vãrsate de cumpãrãtor în contul obligaţiei de investiţii, cu excepţia celor destinate protecţiei mediului, pot fi utilizate de societate în condiţiile prevãzute de lege, inclusiv pentru plata datoriilor societãţii cãtre Autoritate şi cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, bugetul Fondului asigurãrilor sociale de sãnãtate, bugetele locale etc., ale cãror scadente sunt anterioare datei transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor.
(3) În cazul contractelor încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, este asimilatã investiţiei realizate în baza contractului şi efectuarea acesteia în nume propriu, de cãtre alte persoane decât cumpãrãtorul, cu condiţia suplimentarã a prezentãrii dovezii prin care terţul s-a angajat sa execute obligaţiile respective."

34. Dupã alineatul (3) al articolului 28 se introduce alineatul (4) cu urmãtorul cuprins:
"(4) În situaţiile prevãzute la alin. (2) şi (3) prevederile art. 26^3 se aplica în mod corespunzãtor."

35. Dupã articolul 28 se introduc articolele 28^1 şi 28^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 28^1. - (1) Pentru contractele încheiate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, clauzele contractuale referitoare la obligaţia cumparatorilor de a solicita/încheia într-un anumit termen acte adiţionale la contracte având ca obiect vânzarea-cumpãrarea acţiunilor suplimentare, inclusiv obligaţia cumpãrãtorului de a majorã preţul contractual cu valoarea terenurilor pentru care societatea a obţinut certificatele de atestare a dreptului de proprietate şi sancţiunile aferente rãmân fãrã obiect.
(2) În mod corespunzãtor, notificãrile transmise cumparatorilor, având ca obiect plata penalitatilor, precum şi litigiile iniţiate ca urmare a nerespectãrii obligaţiilor prevãzute la alin. (1) rãmân fãrã obiect.
(3) Sumele stabilite ca datorate Autoritãţii prin hotãrâri judecãtoreşti/arbitrale definitive cu acest titlu nu intra sub incidenta alin. (2), iar sumele plãtite nu se restituie.
(4) În situaţiile prevãzute la alin. (2) şi (3) prevederile art. 26^3 se aplica în mod corespunzãtor.
Art. 28^2. - În cazul în care acţiunile suplimentare emise ca urmare a majorãrii capitalului social cu valoarea terenurilor nu au fost atribuite Autoritãţii, actele şi operaţiunile de la momentul majorãrii capitalului social sunt lovite de nulitate absolutã."

36. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Dacã pãrţile nu au stabilit altfel prin contract, data de referinta pentru determinarea valorii în lei sau în valuta a investiţiilor este:
A. În cazul majorãrii capitalului social:
a) cu aporturi în natura, se va lua în considerare cursul comunicat de Banca Nationala a României pentru data la care adunarea generalã a actionarilor a aprobat majorarea capitalului social cu valoarea bunurilor aportate, pe baza raportului de expertiza;
b) cu aport în numerar, se va lua în considerare cursul comunicat de Banca Nationala a României pentru data emiterii instrumentului de plata cu care a fost efectuat vãrsãmântul în contul curent bancar al societãţii;
c) cu cota-parte din profit repartizata la surse proprii de finanţare, se va lua în considerare cursul mediu comunicat de Banca Nationala a României pentru anul în care s-au utilizat pentru investiţii sumele aferente cotei de participare la capitalul social, detinuta de cumpãrãtor, asociaţii şi/sau afiliatii acestuia din capitalul social;
d) cu dividendele neridicate şi lãsate la dispoziţia societãţii sau prin compensarea unor creanţe lichide şi exigibile asupra societãţii cu acţiuni ale acesteia, se va lua în considerare cursul comunicat de Banca Nationala a României pentru data la care adunarea generalã a actionarilor a aprobat majorarea capitalului social.
B. În cazul în care nu se majoreazã capitalul social:
a) pentru investiţiile în natura, se va lua în considerare cursul comunicat de Banca Nationala a României pentru data înregistrãrii în contabilitatea societãţii a bunurilor respective;
b) pentru viramente în numerar, se va lua în considerare cursul comunicat de Banca Nationala a României pentru data emiterii instrumentului de plata cu care a fost efectuat vãrsãmântul în contul curent bancar al societãţii;
c) pentru investiţiile realizate în societate având ca sursa cota-parte din profit cuvenitã cumpãrãtorului, asociaţilor şi/sau afiliatilor acestuia, repartizata la surse proprii de finanţare, se va lua în considerare cursul mediu comunicat de Banca Nationala a României al perioadei pentru care cenzorii/firma specializatã de audit confirma utilizarea partii din profit;
d) pentru dividendele neridicate şi lãsate la dispoziţia societãţii, se va lua în considerare data înregistrãrii în contabilitatea societãţii a dividendelor respective ca aport pentru realizarea investiţiilor.
(2) Datele stabilite conform alin. (1) pentru determinarea valorii în lei sau în valuta a investiţiilor vor constitui şi reperul în funcţie de care se apreciazã respectarea/nerespectarea termenelor stabilite în contract pentru efectuarea investiţiei."

37. Articolul 30 se abroga.

38. Articolul 31 se abroga.

39. Capitolul VII devine capitolul VI cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL VI
Sancţiuni"

40. Alineatul (2) al articolului 32 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 200.000.000 lei la 500.000.000 lei administratorul, directorul, directorul executiv sau reprezentantul legal al societãţii care utilizeazã sumele reprezentând investiţiile de mediu în alte scopuri decât cel prevãzut în contracte."

41. Alineatul (3) al articolului 32 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei persoana care incalca dispoziţiile prevãzute la art. 8 alin. (2)."

42. Alineatul (4) al articolului 32 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 70.000.000 lei administratorul, directorul, directorul executiv, reprezentantul legal al societãţii, cumpãrãtorul sau reprezentantul legal al acestuia, care:
a) nu respecta obligaţiile prevãzute la art. 8 alin. (1);
b) nu respecta termenul de 10 zile prevãzut la art. 9;
c) nu respecta obligaţiile prevãzute la art. 33."

43. Alineatele (5) şi (6) ale articolului 32 se abroga.

44. Capitolul VIII devine capitolul VII cu urmãtorul titlu:
"CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale"

45. Literele a) şi b) ale articolului 33 vor avea urmãtorul cuprins:
"a) schimbarea formei juridice a societãţii este posibila doar cu acordul prealabil al Autoritãţii, exprimat prin încheierea unui act adiţional la contract, în cazul în care modificarea respectiva poate determina nerealizarea obligaţiilor asumate prin contract de cãtre cumpãrãtor. Acordul nu este necesar în cazul în care legea obliga la schimbarea formei juridice a societãţii. În acest caz cumpãrãtorului îi revine obligaţia de a înştiinţa Autoritatea şi de a încheia cu aceasta un act adiţional în termen de 45 de zile lucrãtoare de la apariţia situaţiei care determina modificarea statutului juridic al societãţii;
b) fuziunea între cumpãrãtor şi societatea privatizata sau succesoarea/succesoarele acesteia este interzisã, dupã intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, pana la realizarea integrala a obligaţiilor asumate prin contract sub sancţiunea nulitãţii de drept."

46. Articolul 34 se abroga.

47. Alineatul (1) al articolului 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Controlul postprivatizare în cadrul societãţilor, în domeniul urmãririi respectãrii obligaţiilor contractuale, ca urmare a unor sesizãri şi solicitãri primite, precum şi prin autosesizare, se efectueazã de cãtre Autoritate."

48. Alineatul (3) al articolului 35 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Salariaţii Autoritãţii nu rãspund administrativ, civil sau penal pentru datele, documentele şi înscrisurile prezentate de cumpãrãtor, societate, administratori, cenzori, firme specializate de audit sau experţi, care au stat la baza deciziilor Autoritãţii."

49. Articolul 37 se abroga.

50. Articolul 39 se abroga.

ART. 2
Nu intra sub incidenta prevederilor <>art. 16 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 sumele încasate de Autoritate cu titlu de penalitãţi, precum şi cele care fac obiectul unor hotãrâri judecãtoreşti sau arbitrale definitive şi/sau irevocabile pana la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 506/2002 .
ART. 3
Cumpãrãtorii care au datorii restante şi neachitate, constând în penalitãţi pentru întârziere la plata preţului, rate scadente şi dobânzi neachitate, dupã caz, beneficiazã de scutirea la plata a 60% din cuantumul penalitatilor aferente preţului, dacã achitã Autoritãţii preţul total, dobânzile integral, precum şi 40% din valoarea penalitatilor calculate pana la data plãţii, în termen de 180 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe. Data plãţii este consideratã data creditarii contului Autoritãţii sau data eliberãrii documentului care confirma plata sumelor în numerar.
ART. 4
Autoritatea va elabora şi va supune spre aprobare Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, normele metodologice de aplicare a acesteia.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul Autoritãţii pentru Privatizare
şi Administrarea Participatiilor Statului,
Popa Stan,
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 30 ianuarie 2003.
Nr. 40.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016