Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004  pentru modificarea si completarea   Legii spitalelor nr. 270/2003     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 40 din 29 ianuarie 2004 pentru modificarea si completarea Legii spitalelor nr. 270/2003

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. V.2 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã.

ART. I
<>Legea spitalelor nr. 270/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din 20 iunie 2003, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (3) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Spitalul participã la asigurarea stãrii de sãnãtate a populaţiei. Competenţele, pe tipuri de spitale, se stabilesc prin norme aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii."
2. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Alte unitãţi sanitare cu paturi sunt: institutele şi centrele medicale, sanatoriile, preventoriile, centrele de diagnostic şi tratament cu paturi, centrele de sãnãtate şi unitãţile de asistenţã medico-sociale.
(2) În sensul prezentei legi, în categoria spitalelor se includ şi unitãţile sanitare prevãzute la alin. (1)."
3. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - În sensul prezentei legi, urmãtoarele noţiuni se definesc dupã cum urmeazã:
a) spitalul general este spitalul care are organizate în structurã minimum 3 din cele 4 specialitãţi de bazã, respectiv medicinã internã, pediatrie, obstetricã-ginecologie şi chirurgie;
b) spitalul de specialitate este spitalul care asigurã asistenţa medicalã într-o singurã specialitate;
c) spitalul de urgenţã este spitalul care dispune de o structurã complexã de specialitãţi, dotare cu aparaturã medicalã corespunzãtoare, personal specializat, având amplasament şi accesibilitate pentru teritorii extinse. În structura spitalului de urgenţã funcţioneazã obligatoriu departamentul de urgenţã care, în funcţie de necesitãţi, poate avea şi un serviciu mobil de urgenţã - reanimare şi transport medicalizat;
d) spitalul pentru bolnavi cu afecţiuni cronice este spitalul în care durata de spitalizare este prelungitã datoritã specificului patologiei. Bolnavii cu afecţiuni cronice şi probleme sociale vor fi preluaţi de cãtre unitãţile de asistenţã medico-sociale, precum şi de cãtre aşezãmintele de asistenţã socialã prevãzute de lege;
e) spitalul judeţean este spitalul general care asigurã asistenţa medicalã a judeţului;
f) spitalul municipal şi spitalul orãşenesc sunt spitalele care au în componenţã cel puţin cele 4 specialitãţi de bazã dintre cele prevãzute la lit. a) şi sunt organizate la nivelul municipiilor sau oraşelor unui judeţ;
g) spitalul comunal este unitatea sanitarã cu paturi care asigurã asistenţã medicalã de specialitate pentru populaţia din mai multe localitãţi rurale apropiate, având secţii de medicinã internã, pediatrie, ginecologie şi obstetricã pentru naşteri normale;
h) spitalul clinic este spitalul care are în componenţã cel puţin douã clinici universitare în specialitãţi diferite, care desfãşoarã asistenţã medicalã, activitate de învãţãmânt şi cercetare ştiinţificã medicalã şi de educaţie medicalã continuã;
i) spitalul universitar este spitalul organizat în centre universitare medicale, în structura cãruia toate secţiile de specialitate sunt secţii clinice şi sunt incluse în structura clinicilor universitare;
j) secţiile clinice sunt secţiile de spital în care se desfãşoarã activitãţi de învãţãmânt universitar. Clinica universitarã are în structura ei una sau mai multe secţii clinice;
k) sanatoriul este unitatea sanitarã cu paturi care asigurã asistenţã medicalã utilizând factori curativi naturali asociaţi cu celelalte procedee, tehnici şi mijloace terapeutice;
l) preventoriul este unitatea sanitarã cu paturi care asigurã prevenirea şi combaterea tuberculozei la copii şi tineri, precum şi la bolnavii de tuberculozã stabilizaţi clinic şi necontagioşi;
m) centrele de sãnãtate sunt unitãţi sanitare cu paturi care asigurã asistenţa medicalã de specialitate pentru populaţia din mai multe localitãţi apropiate, în cel puţin douã specialitãţi;
n) institutele şi centrele medicale sunt unitãţi de asistenţã medicalã de specialitate în care se desfãşoarã şi activitate de învãţãmânt şi cercetare ştiinţificã medicalã, de îndrumare şi coordonare metodologicã pe domeniul sãu de activitate, precum şi de educaţie medicalã continuã;
o) unitãţile de asistenţã medico-sociale sunt instituţii publice specializate, în subordinea autoritãţilor administraţiei publice locale, care acordã servicii de îngrijire, servicii medicale, precum şi servicii sociale persoanelor cu nevoi medico-sociale;
p) centrele de diagnostic şi tratament cu paturi sunt unitãţi sanitare care acordã asistenţã medicalã ambulatorie de specialitate şi pot avea în structura medicalã paturi pentru asistenţa medicalã spitaliceascã."
4. Alineatul (2) al articolului 10 se abrogã.
5. Alineatul (8) al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins:
"(8) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor primesc o indemnizaţie lunarã în cuantum de 25% din indemnizaţia unui secretar de stat, cu condiţia participãrii la toate şedinţele din luna respectivã."
6. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Procedurile, condiţiile de acreditare, standardele de calitate medicalã şi indicatorii corespunzãtori, precum şi categoriile de acreditare a spitalelor se aprobã de cãtre Comisia Naţionalã de Acreditare a Spitalelor.
(2) Lista cu unitãţile spitaliceşti acreditate se aprobã prin ordin al preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Membrii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi personalul medical care deţine cabinete sau clinici private nu pot sã ocupe funcţii în conducerea spitalelor publice."
7. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Conducerea executivã a spitalelor publice este asiguratã de comitetul director.
(2) Din comitetul director fac parte:
a) directorul general;
b) directorul general adjunct medical;
c) contabilul-şef;
d) directorul administrativ;
e) directorul de îngrijiri, de profesie asistent medical, pentru spitalele cu peste 400 de paturi.
(3) Membrii comitetului director sunt numiţi pe o perioadã de 4 ani de cãtre consiliul de administraţie, prin concurs organizat în condiţiile legii.
(4) Comitetul director conduce întreaga activitate a spitalului între şedinţele consiliului de administraţie, în conformitate cu hotãrârile acestuia.
(5) Directorul general conduce activitatea comitetului director.
(6) În cadrul spitalului se organizeazã consiliul medical, format din medicii şefi de secţie, şefi de departamente, laboratoare sau compartimente.
(7) Atribuţiile şi competenţele consiliului medical se aprobã prin ordin al ministrului sãnãtãţii, cu avizul Colegiului Medicilor din România."
8. Literele c) şi e) ale articolului 24 vor avea urmãtorul cuprins:
"c) fundamenteazã şi supune spre aprobare consiliului de administraţie planul de achiziţii publice, precum şi lista lucrãrilor de investiţii, de reparaţii curente sau capitale care se realizeazã într-un exerciţiu financiar, în condiţiile legii;
.............................................................
e) prezintã consiliului de administraţie informãri trimestriale şi anuale cu privire la patrimoniul aflat în administrare, precum şi la execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli."
9. Alineatele (2), (3) şi (5) ale articolului 25 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Membrii consiliului de administraţie sunt:
a) 2 reprezentanţi ai Ministerului Sãnãtãţii sau ai direcţiei de sãnãtate publicã, dupã caz;
b) 2 reprezentanţi numiţi de consiliul judeţean ori local, dintre care unul specialist în finanţe publice locale, sau de ministerele ori instituţiile cu reţea sanitarã proprie, dupã caz;
c) 1 reprezentant al Colegiului Medicilor din România;
d) 1 reprezentant al Ordinului Asistenţilor Medicali din România;
e) directorul general;
f) 2 reprezentanţi ai senatului universitar, pentru spitalele clinice şi universitare.
(3) La şedinţele consiliului de administraţie participã, fãrã drept de vot, câte un reprezentant al organizaţiilor sindicale şi patronale semnatare ale Contractului colectiv de muncã la nivel de ramurã sanitarã.
..................................................................
(5) Atribuţiile principale ale consiliului de administraţie sunt urmãtoarele:
a) aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalului, precum şi situaţiile financiare anuale, în condiţiile legii;
b) organizeazã concurs pentru ocuparea funcţiilor de director general, director general adjunct medical şi a celorlalte funcţii de director, în baza regulamentului aprobat în acest scop prin ordin al ministrului sãnãtãţii. Preşedintele consiliului de administraţie numeşte în funcţie persoanele care au promovat concursul;
c) aprobã mãsurile pentru dezvoltarea activitãţii spitalului, în concordanţã cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei;
d) aprobã planul de achiziţii publice, precum şi lista investiţiilor şi a lucrãrilor de reparaţii curente sau capitale care urmeazã sã se realizeze într-un exerciţiu financiar, în condiţiile legii;
e) analizeazã modul de îndeplinire a obligaţiilor comitetului director şi activitatea directorului general, dispunând mãsuri de îmbunãtãţire a activitãţii;
f) negociazã, prin preşedinte şi directorul general, contractele de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurãri de sãnãtate."
10. Alineatul (7) al articolului 25 se abrogã.
11. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Pentru spitalele clinice şi universitare, precum şi pentru institutele clinice, candidaţii la funcţia de director general trebuie sã fie cadre didactice universitare de predare şi sã îndeplineascã condiţiile prevãzute la alin. (2) şi (3).
(2) Directorul general trebuie sã aibã obligatoriu competenţã în management sanitar şi sã încheie contract de administrare, pe un mandat de 4 ani, cu consiliul de administraţie, pe baza criteriilor stabilite de cãtre Ministerul Sãnãtãţii, cu posibilitatea de a fi reînnoit.
(3) Funcţia de director general poate fi ocupatã prin concurs şi de cãtre o persoanã care nu a dobândit competenţã în management sanitar potrivit cerinţelor prevãzute la alin. (2), aceasta având obligaţia ca pânã la data de 31 decembrie 2005 sã dobândeascã aceastã competenţã.
În cazul nerespectãrii acestei obligaţii, persoana în cauzã va fi eliberatã din funcţia de director general.
(4) Pentru spitalele militare din sistemul de apãrare, ordine publicã, siguranţã naţionalã şi autoritate judecãtoreascã, funcţia de comandant/director general se ocupã de o persoanã numitã de conducãtorul ministerului sau instituţiei care are în structurã spitalul, conform reglementãrilor proprii, cu respectarea prevederilor alin. (1), (2) şi (3).
(5) Directorul general este ordonator de credite şi reprezintã spitalul în relaţiile cu terţii."
12. Articolul 27 se abrogã.
13. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Secţiile, laboratoarele, departamentele şi serviciile medicale ale spitalului sunt conduse de cãtre un şef de secţie, şef de laborator, şef de departament sau şef de serviciu. Aceste funcţii se ocupã prin concurs organizat în condiţiile legii.
(2) La numirea în funcţie, aceştia vor încheia cu directorul general un subcontract de administrare, pe un mandat de 4 ani, ca act adiţional la contractul de muncã, în cuprinsul cãruia sunt prevãzuţi indicatori specifici de performanţã care se stabilesc anual de cãtre consiliul de administraţie."
14. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - Regulamentele de organizare şi funcţionare, precum şi regulamentele interne ale spitalelor şi fişele posturilor personalului angajat vor fi elaborate de conducerea spitalului şi aprobate de consiliul de administraţie, respectiv de conducerea ministerului/instituţiei cu reţea sanitarã proprie, conform reglementãrilor proprii."
15. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Spitalele publice sunt instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi funcţioneazã pe principiul autonomiei financiare. Veniturile proprii ale spitalelor publice provin din sumele încasate pentru serviciile medicale prestate pe bazã de contracte încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate şi din alte surse, conform legii.
(2) Spitalele publice monitorizeazã lunar execuţia bugetarã, urmãrind realizarea veniturilor şi efectuarea cheltuielilor în limita bugetului aprobat."
16. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 36 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Spitalele publice primesc sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, care vor fi utilizate numai pentru destinaţiile pentru care au fost alocate, dupã cum urmeazã:
a) de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sãnãtãţii sau al ministerelor ori instituţiilor centrale cu reţea sanitarã proprie;
b) de la bugetul consiliului judeţean, pentru spitalele judeţene;
c) de la bugetul consiliului local şi al consiliului judeţean, pentru spitalele locale.
..................................................................
(3) Bugetele locale pot participa la finanţarea unor cheltuieli pentru finalizarea construcţiilor şi realizarea de lucrãri de reparaţii curente şi capitale, precum şi pentru dotarea cu aparaturã medicalã."
17. Litera e) a alineatului (2) al articolului 36 va avea urmãtorul cuprins:
"e) modernizarea, transformarea şi extinderea construcţiilor existente, precum şi efectuarea de reparaţii capitale;"
18. Alineatul (2) al articolului 38 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al spitalelor publice se aprobã, în condiţiile legii, în termen de cel mult 10 zile de la data contractãrii serviciilor medicale cu casele de asigurãri de sãnãtate."
19. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - În cazul existenţei unor datorii la data numirii conducerii spitalului, acestea vor fi evidenţiate separat în contractul de administrare, prin care se vor stabili posibilitãţile şi intervalul de timp în vederea lichidãrii acestora, în condiţiile legii."
20. Articolul 41 se abrogã.
21. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - În cazul unor activitãţi medicale pentru care unitatea spitaliceascã nu are specialişti competenţi în astfel de activitãţi sau manopere medicale, se poate încheia un contract privind furnizarea unor astfel de servicii medicale cu un cabinet medical specializat ori cu o altã unitate medicalã publicã sau privatã acreditatã. Unitãţile spitaliceşti pot încheia contracte privind furnizarea de servicii auxiliare necesare funcţionãrii spitalului."
22. Alineatele (1) şi (3) ale articolului 47 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - (1) Imobilele din domeniul public al statului sau al unor unitãţi administrativ-teritoriale, aflate în administrarea unor spitale publice, care se reorganizeazã şi devin disponibile, precum şi aparatura medicalã pot fi, în condiţiile legii, închiriate sau concesionate, dupã caz, unor persoane fizice ori juridice, în scopul organizãrii şi funcţionãrii unor spitale private sau pentru alte forme de asistenţã medicalã ori socialã, în condiţiile legii.
....................................................................
(3) Sumele obţinute din închirierea sau concesionarea bunurilor constituie venituri proprii ale spitalului şi se utilizeazã pentru cheltuieli curente şi de capital, în conformitate cu bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat."
ART. II
<>Legea spitalelor nr. 270/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din 20 iunie 2003, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea de cãtre Parlament a prezentei ordonanţe, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. III
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul sãnãtãţii,
Ovidiu Brînzan

Ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus

Ministrul delegat
pentru administraţia publicã,
Gabriel Oprea

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 29 ianuarie 2004.
Nr. 40.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016