Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA Nr. 39 din 28 august 1996  privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA Nr. 39 din 28 august 1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 206 din 30 august 1996
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României, precum şi al <>art. 1 lit. d) din Legea nr. 65/1996 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se înfiinţeazã Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, denumit în continuare Fondul.
(2) Fondul se constituie ca persoana juridicã de drept public. Organizarea şi funcţionarea Fondului se stabilesc prin statut propriu aprobat de Banca Nationala a României, la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului.
(3) Sediul Fondului este în municipiul Bucureşti.
ART. 2
(1) Scopul Fondului este de a garanta rambursarea depozitelor constituite la societãţile bancare de cãtre deponenti persoane fizice, potrivit condiţiilor şi limitelor stabilite în prezenta ordonanta.
(2) În înţelesul acestei ordonanţe, depozit înseamnã orice sold creditor ce rezulta din sume depuse într-un cont bancar de orice tip, deschis în numele unei sau al mai multor persoane fizice, supuse rambursarii cãtre deponent de cãtre societatea bancarã în conformitate cu legea şi cu termenii contractuali aplicabili.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica şi sumelor reprezentate de certificate de depozit nominative emise de o societate bancarã, dar nu şi sumelor reprezentate de alte titluri de credit emise de aceeaşi societate bancarã sau obligaţiilor ce rezulta din accepte proprii sau bilete la ordin în circulaţie.
(4) În înţelesul prezentei ordonanţe, sumele prevãzute la alin. (2) nu sînt considerate drept depozite atît timp cît ele servesc drept garanţie pentru operaţiuni desfãşurate de deponent cu respectiva societate bancarã.
(5) În înţelesul prezentei ordonanţe, sumele reprezentind active ale fondurilor de investiţii nu sînt considerate depozite.

CAP. 2
Societãţile bancare participante şi depozitele garantate

ART. 3
Toate societãţile bancare, persoane juridice romane, şi sucursalele bãncilor strãine, care sînt sau vor fi autorizate sa primeascã fonduri de la persoane fizice în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 33/1991 privind activitatea bancarã (denumite, în continuare, societãţi bancare), sînt obligate sa participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, în conformitate cu prevederile art. 7.
ART. 4
(1) Fondul garanteazã, în limitele prevãzute de prezenta ordonanta, depozitele deţinute de rezidenţi şi nerezidenti, exprimate în moneda nationala sau strãinã.
(2) Urmãtoarele depozite nu vor fi garantate de cãtre Fond:
a) depozitele membrilor consiliului de administraţie, ai comitetului de direcţie şi ai comisiei de cenzori ale societãţii bancare;
b) depozitele experţilor contabili, însãrcinaţi cu certificarea bilanţului contabil al societãţii bancare;
c) depozitele persoanelor fizice care deţin acţiuni ce reprezintã mai mult de 5% din capitalul societãţii bancare;
d) depozite ale soţilor, rudelor şi afinilor pînã la gradul al doilea inclusiv, ale persoanelor enumerate la lit. a), b) şi c) de mai sus;
e) depozite ale unor terţe persoane fizice care acţioneazã în contul persoanelor prevãzute la lit. a), b) şi c);
f) depozite ale persoanelor fizice ce deţin funcţii similare cu cele enumerate la lit. a), b) şi c) în alte societãţi comerciale din cadrul aceluiaşi grup de societãţi comerciale sau într-o societate comercialã detinind o participaţie de control în societatea bancarã;
g) depozite ale persoanelor fizice care au obţinut în mod special, de la aceeaşi societate bancarã, dobinzi sau alte avantaje financiare în condiţii preferenţiale. În înţelesul prezentei ordonanţe, se considera condiţii preferenţiale obţinerea de cãtre un deponent persoana fizica, din partea unei societãţi bancare, a unor rate de dobinda sau a altor avantaje financiare ce depãşesc nivelurile practicate de respectiva societate bancarã pentru depozite de aceeaşi natura, aceeaşi moneda, aceeaşi categorie, aceeaşi durata şi aceeaşi suma şi care au contribuit la agravarea situaţiei financiare a societãţii bancare. Fondul poate stabili prin reglementãrile sale şi alte criterii ce vor fi luate în considerare în definirea condiţiilor preferenţiale.

CAP. 3
Nivelul garantarii depozitelor

ART. 5
(1) În cazul în care o societate bancarã nu este în mãsura sa îşi onoreze obligaţiile fata de deponentii sãi, Fondul va garanta plata cãtre deponenti a fondurilor depozitate, indiferent de moneda în care este constituit depozitul ori de numãrul sau mãrimea depozitelor, în limita unui plafon de garantare de 10.000.000 lei pe deponent.
(2) Fondul este autorizat sa modifice anual mãrimea plafonului de garantare prevãzut la alin. (1), prin indexarea acestuia cu indicele inflaţiei. Suma rezultatã din calcul va fi rotunjita la cea mai apropiatã mie de lei.
(3) Plafonul de garantare menţionat la alin. (1) va include şi dobinda ce se datoreazã la aceste depozite pînã la data stabilitã la art. 16 din prezenta ordonanta şi se va aplica sumei totale a obligaţiei unei societãţi bancare fata de un deponent, calculatã în conformitate cu prevederile art. 6.
(4) Depozitele în valuta vor fi garantate prin plata echivalentului lor în lei, calculatã în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2).
ART. 6
(1) Suma totalã a obligaţiei unei societãţi bancare fata de un deponent se va stabili prin însumarea tuturor depozitelor deţinute de acesta, inclusiv a dobinzii datorate şi neplãtite la data stabilirii indisponibilitatii depozitelor.
(2) Calcularea în lei a obligaţiei în valuta se va efectua utilizîndu-se cursul în lei, publicat de Banca Nationala a României pentru respectiva moneda strãinã, în vigoare la data indisponibilitatii depozitelor.
(3) În cazul în care societatea bancarã deţine o creanta asupra unui deponent, suma prevãzutã la alin. (1) va fi redusã în mod corespunzãtor cu suma obligaţiei acestui deponent fata de societatea bancarã în cauza.
(4) În cazul unui depozit comun, unde exista mai mulţi deţinãtori ai creanţei, partea fiecãrui deţinãtor individual va fi luatã în considerare pentru determinarea sumei totale menţionate la alin. (1). În absenta unei prevederi contrare a contractului de depozit, depozitul comun va fi divizat în pãrţi egale între deponenti.
(5) În cazul în care depozitul a fost contractat în favoarea unei terţe persoane (beneficiarul), aceasta persoana va beneficia de garantare cu condiţia ca ea sa fi fost identificata sau sa fie identificabila înainte de data la care a fost luatã decizia privind indisponibilitatea depozitelor. În cazul în care exista mai mulţi beneficiari se vor aplica regulile pentru depozitul comun.

CAP. 4
Resursele financiare şi indatorarea Fondului

ART. 7
(1) Fondul va avea urmãtoarele resurse financiare:
a) contribuţia iniţialã a societãţilor bancare;
b) contribuţii anuale şi speciale ale societãţilor bancare;
c) împrumuturi;
d) venituri din lichidarea creanţelor sale;
e) venituri din investirea resurselor sale;
f) alte venituri (donaţii, subvenţii bugetare).
(2) Resursele financiare prevãzute la alin. 1 lit. a), b), c), d) şi f) vor fi utilizate pentru plata depozitelor garantate în condiţiile stabilite de prezenta ordonanta.
(3) Resursele financiare prevãzute la alin. (1) lit. e) vor fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente ale Fondului.
ART. 8
(1) În termen de 90 de zile calendaristice de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, societãţile bancare, persoane juridice romane, vor plati o contribuţie iniţialã prevãzutã la art. 7 alin. (1) lit. a) echivalenta cu 1% din capitalul lor social subscris, înregistrat la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(2) În cazul sucursalelor bãncilor strãine, contribuţia iniţialã va fi echivalenta cu 1% din valoarea capitalul social minim prevãzut pentru o societate bancarã, persoana juridicã romana, pentru a fi autorizata sa desfãşoare activitate bancarã.
(3) Societãţile bancare care vor fi autorizate sa desfãşoare activitate bancarã dupã intrarea în vigoare a acestei ordonanţe vor plati contribuţiile iniţiale prevãzute la alin. (1) şi (2) în termen de 10 zile calendaristice de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare din partea Bãncii Naţionale a României.
(4) În cazul în care o societate bancarã nu plãteşte contribuţia iniţialã în intervalul de timp stabilit prin prezenta ordonanta, la cererea Fondului, Banca Nationala a României va debita contul curent al societãţii bancare în cauza cu sumele datorate.
(5) Contribuţia iniţialã plãtitã de societãţile bancare va fi recunoscuta drept cheltuiala deductibilã din punct de vedere fiscal.
(6) Societãţile bancare ce vor rezulta ca urmare a unei fuziuni sau a altei modalitãţi de transformare sînt scutite de la plata contribuţiei iniţiale.
ART. 9
(1) Fiecare societate bancarã va plati Fondului o contribuţie anuala în valoare de 0,3% din suma totalã a depozitelor persoanelor fizice, existenta în sold la data de 31 decembrie a anului precedent. Echivalentul în lei al depozitelor în valuta se va calcula utilizîndu-se cursul în lei al respectivei monede strãine, valabil la acea data, comunicat de cãtre Banca Nationala a României.
(2) Contribuţia anuala a fiecãrei societãţi bancare se stabileşte pe baza declaraţiilor transmise de cãtre aceasta Fondului, prin intermediul unui formular, ale cãrui format şi data de raportare se vor stabili de cãtre Fond. Comisia de cenzori a societãţii bancare, precum şi auditorii externi ai acesteia au obligaţia de a verifica corectitudinea datelor înscrise în formular.
(3) Contribuţia anuala pe care trebuie sa o plãteascã o societate bancarã nou-autorizata în cursul anului de raportare se va calcula prin înmulţirea cotei de 1/365 din contribuţia determinata conform prevederilor alin. (1) cu numãrul de zile ce au trecut de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare de la Banca Nationala a României pînã la sfîrşitul anului.
(4) Fiecare societate bancarã este obligatã sa plãteascã contribuţia sa anuala în termenul stabilit de Consiliul de administraţie al Fondului, dar nu mai tirziu de data de 31 martie a anului urmãtor celui de raportare. În condiţiile în care plata contribuţiei anuale nu se va efectua la termen se vor aplica prevederile art. 8 alin. (4).
(5) Fondul este autorizat sa majoreze contribuţia anuala ce trebuie plãtitã de cãtre o societate bancarã pînã la nivelul de 0,6%, dacã aceasta se angajeazã în politici bancare riscante şi nesanatoase ce pot fi stabilite ca atare de Fond în reglementãrile sale. Aceasta majorare nu va putea avea loc înainte de a se obţine acordul Bãncii Naţionale a României şi a se da dreptul societãţii bancare în cauza sa-şi exprime opinia.
(6) În cazul în care Consiliul de administraţie al Fondului va decide majorarea contribuţiei anuale în condiţiile prevãzute la alin. (5), acesta va incunostinta societatea bancarã respectiva despre decizia sa cu cel puţin o luna înainte de expirarea anului de raportare.
(7) Contribuţiile anuale efectuate de societãţile bancare vor fi recunoscute drept cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal.
ART. 10
(1) În cazul în care resursele Fondului sînt insuficiente pentru a rambursa depozitele garantate de acesta, societãţile bancare vor plati o contribuţie specialã în condiţiile ce vor fi stabilite de cãtre Consiliul de administraţie al Fondului. Nivelul contribuţiei va fi calculat pe baza depozitelor înregistrate în ultima zi a lunii precedente. Echivalentul în lei al depozitelor în valuta va fi calculat utilizîndu-se cursul comunicat de cãtre Banca Nationala a României pentru respectiva moneda strãinã, valabil la acea data.
(2) Nivelul contribuţiei speciale plãtite în cadrul unui exerciţiu financiar nu poate fi mai mare decît dublul contribuţiei anuale plãtite în exerciţiul financiar respectiv.
(3) Contribuţiile speciale efectuate de societãţile bancare în condiţiile prevãzute la alin. (1) de mai sus vor fi recunoscute drept cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal.
ART. 11
Plata contribuţiilor societãţilor bancare se va efectua prin creditarea contului Fondului deschis la Banca Nationala a României.
ART. 12
(1) Cînd Fondul a acumulat un nivel de resurse care depãşeşte 10% din totalul depozitelor persoanelor fizice aflate în sistemul bancar la acea data, Consiliul de administraţie al Fondului poate decide sa suspende plata contribuţiilor anuale.
(2) În condiţiile în care resursele Fondului au scãzut sub nivelul prevãzut la alin. (1), plata contribuţiilor anuale va fi reluatã.
ART. 13
Contribuţiile fãcute de societãţile bancare nu se restituie, inclusiv în cazul lichidãrii judiciare sau dizolvãrii unei societãţi bancare.
ART. 14
(1) Fondul poate contracta împrumuturile prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. c) numai dacã activele sale nu sînt suficiente pentru a acoperi în întregime obligaţiile sale efective.
(2) Fondul poate imprumuta de la stat, de la Banca Nationala a României şi de la alte instituţii financiare.
(3) Fondul poate cere Guvernului sa garanteze împrumuturile sale, acesta din urma fiind obligat sa ia o decizie în aceasta privinta în termen de 7 zile de la data cererii.

CAP. 5
Conturi bancare şi utilizarea resurselor Fondului

ART. 15
(1) Fondul are cont curent deschis la Banca Nationala a României, care poate plati dobinda asupra soldului creditor al acestui cont în condiţiile stabilite de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României.
(2) Fondul va investi resursele financiare disponibile în titluri de stat, titluri garantate de stat şi în obligaţiuni ale Bãncii Naţionale a României.
(3) Cheltuielile curente ale Fondului nu pot depãşi veniturile prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. e).
(4) Profiturile Fondului obţinute prin diferenţa dintre veniturile prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. e) şi cheltuielile sale curente vor fi utilizate pentru constituirea unui fond anual de premiere a salariaţilor, prin aplicarea unei cote de 2% asupra acestora, iar suma rãmasã va fi repartizata pentru realizarea investiţiilor şi reîntregirea surselor pentru garantarea depozitelor în sistemul bancar în conformitate cu deciziile Consiliului de administraţie al Fondului.

CAP. 6
Plata depozitelor garantate

ART. 16
(1) Fondul va compensa plata depozitelor, atunci cînd acestea devin indisponibile.
(2) Depozitele sînt considerate indisponibile la data cînd:
a) societatea bancarã nu este în mãsura, datoritã unor motive care sînt legate direct de situaţia sa financiarã, sa ramburseze depozitele conform condiţiilor legale şi contractuale aplicabile şi Banca Nationala a României, în conformitate cu reglementãrile sale, a decis sa revoce autorizaţia de funcţionare a acestei societãţi bancare;
b) instanta judecãtoreascã a hotãrît lichidarea judiciarã a unei societãţi bancare.
ART. 17
(1) În cazul indisponibilitatii depozitelor, Fondul va fixa o limita de timp în cadrul cãreia lichidatorul va trebui sa-i trimitã o situaţie completa privind persoanele fizice garantate de Fond şi suma totalã a depozitelor fiecãrui deponent garantat la data cînd depozitele au devenit indisponibile.
(2) Fondul este obligat sa publice la sediul tuturor unitãţilor teritoriale ale societãţii bancare şi în cel puţin doua ziare de circulaţie nationala, atît informaţii privind indisponibilitatea depozitelor, cît şi date privind operaţiunea de compensare a depozitelor, perioada în cursul cãreia va avea loc compensarea, numele societãţilor bancare care vor fi mandatate sa facã plata. De asemenea, vor fi fãcute publice condiţiile ce trebuie îndeplinite şi formalitãţile de urmat pentru a se obţine compensaţia.
ART. 18
(1) Fondul va verifica creanţele deponentilor în raport cu depozitele indisponibile şi le va plati într-un termen de cel mult 3 luni de la data cînd depozitele au devenit indisponibile conform prevederilor art. 16.
(2) În situaţii excepţionale şi de la caz la caz, cu acordul Bãncii Naţionale a României, Fondul va putea acorda trei prelungiri fãrã ca vreuna dintre acestea sa poatã depãşi 3 luni.
(3) Prelungirile prevãzute la alineatul de mai sus nu vor putea fi invocate de Fond pentru a refuza beneficiarul garanţiei unui deponent care nu a fost în mãsura sa-şi valorifice la timp dreptul sau la o compensaţie în contul garanţiei. Dacã un deponent nu va putea prezenta o cerere pentru a obţine compensaţia în intervalul de timp prevãzut la alin. (1) şi (2), din motive pentru care în opinia Fondului nu poate fi fãcut responsabil, Fondul va putea plati compensaţia şi dupã expirarea intervalului amintit mai sus, dar nu mai tirziu de 3 ani de la începerea plãţii compensaţiilor.
ART. 19
Fondul se subroga în drepturile deponentilor pentru o suma egala cu plãţile pe care le-a efectuat pentru compensarea depozitelor garantate.
ART. 20
Fondul va notifica deponentii asupra sumelor pe cale le vor primi, precum şi asupra modalitatii, locului şi datei plãţii.
ART. 21
Fondul poate mandata una sau mai multe societãţi bancare sa efectueze plata depozitelor garantate în condiţiile ce vor fi stabilite de acesta.
ART. 22
Plata depozitelor garantate va fi facuta în lei.
ART. 23
Obligaţia societãţii bancare fata de deponentii sãi se reduce cu suma corespunzãtoare plãţilor efectuate de Fond pentru compensarea depozitelor garantate.
ART. 24
Fondul va informa periodic lichidatorul societãţii bancare asupra sumelor plãtite deponentilor de cãtre Fond.
ART. 25
Creanţele deponentilor, altele decît cele plãtite de Fond, vor fi compensate din averea societãţii bancare în conformitate cu prevederile legale privind reorganizarea şi lichidarea judiciarã a societãţilor comerciale.

CAP. 7
Administraţia Fondului

ART. 26
(1) Fondul este administrat de un consiliu de administraţie format din 7 membri.
(2) Consiliul de administraţie este compus din:
a) trei membri numiţi de Banca Nationala a României. Unul dintre aceştia este prim-viceguvernator sau viceguvernator al Bãncii Naţionale a României şi va fi numit din oficiu preşedinte al Consiliului de administraţie al Fondului;
b) doi membri numiţi de Asociaţia Romana a Bãncilor;
c) un membru numit de Ministerul Finanţelor;
d) un membru numit de Ministerul Justiţiei.
(3) Membrii Consiliului de administraţie sînt numiţi pentru un mandat de 3 ani care poate fi reînnoit.
(4) Membrii consiliului de administraţie ale cãror mandate au expirat vor rãmîne în funcţie pînã la numirea succesorilor lor.
(5) Preşedintele consiliului de administraţie poate fi înlocuit, în caz de absenta sau de imposibilitate temporarã de a participa, de un membru al consiliului de administraţie numit de el sau, în absenta acestei numiri, de cel mai în virsta membru.
(6) În caz de deces, incompatibilitate sau imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului de cãtre unul dintre membrii consiliului de administraţie, o persoana va fi numita în condiţiile alin. (2) pentru durata restanta a mandatului. Se considera imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului orice împrejurare care creeazã o indisponibilitate cu o durata de 90 de zile consecutive.
(7) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului primesc o indemnizaţie în limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului.
ART. 27
Membrii consiliului de administraţie trebuie sa fie cetãţeni romani, domiciliaţi în România, în virsta de minimum 35 de ani, cu o buna reputaţie şi activitate profesionalã în domeniile economic, financiar, bancar sau juridic, avînd o pregãtire în specialitate de minimum 5 ani.
ART. 28
(1) Membrii consiliului de administraţie:
a) nu pot fi soţi, rude sau afini pînã la gradul al doilea între ei;
b) nu trebuie sa fi fost declaraţi faliţi;
c) nu trebuie sa aibã cazier judiciar.
(2) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului nu pot lua parte la luarea deciziilor privind o societate bancarã unde este angajata una dintre persoanele menţionate la alin. (1) lit. a).
ART. 29
Calitatea de membru al consiliului de administraţie înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) la apariţia unei incompatibilitãţi, sau a unui impediment din cele prevãzute la art. 28 alin. (1);
d) prin înlocuire conform art. 26 alin. (6);
e) prin revocare de cãtre instituţia care i-a numit în condiţiile art. 26 alin. (2).
ART. 30
(1) Consiliul de administraţie trebuie sa se întruneascã cel puţin o data pe luna în şedinţa ordinarã.
(2) Consiliul de administraţie poate fi convocat în şedinţa extraordinarã de cãtre preşedinte din proprie initiativa sau la cererea oricãrui membru al consiliului de administraţie.
(3) Consiliul de administraţie trebuie sa fie convocat în scris, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data şedinţei.
(4) Convocarea trebuie sa conţinã ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfãşurare a şedinţei.
(5) Şedinţele vor avea loc la sediul Fondului sau în orice alt loc unde s-a convenit.
(6) În situaţia care solicita acţiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea va fi efectuatã verbal.
(7) Consiliul de administraţie delibereazã în mod valabil, în prezenta a cel puţin 4 dintre membrii sãi.
(8) Deciziile consiliului de administraţie se iau cu majoritate simpla de voturi din totalul membrilor acestuia.
(9) Consiliul de administraţie numeşte cîte un secretar pentru fiecare şedinţa, pentru întocmirea proceselor-verbale ce vor cuprinde ordinea deliberãrilor, deciziile luate, numãrul de voturi întrunite şi opiniile separate. Procesul-verbal va fi semnat de toţi cei care au participat la şedinţa.
ART. 31
Atribuţiile consiliului de administraţie sînt urmãtoarele:
a) administreazã şi controleazã activitatea Fondului şi a directorului general executiv;
b) propune Bãncii Naţionale a României pentru aprobare statutul Fondului şi aproba reglementãrile interne ale acestuia;
c) aproba structura organizatoricã a Fondului şi salariile personalului Fondului, care vor fi corelate cu salariile personalului Bãncii Naţionale a României;
d) numeşte şi elibereazã din funcţie directorul general executiv;
e) asigura publicarea listei iniţiale a societãţilor bancare şi a modificãrilor ulterioare ale acesteia;
f) obţine de la Banca Nationala a României şi de la societãţile bancare documentele şi informaţiile necesare functionarii în bune condiţii a Fondului;
g) aproba bilanţul, contul de profit şi pierderi şi bugetul de venituri şi cheltuieli ale Fondului;
h) decide asupra majorãrii contribuţiilor în conformitate cu art. 9 alin. (5);
i) decide asupra suspendãrii contribuţiilor în conformitate cu art. 12 alin. (1);
j) hotãrãşte politica de urmat în ceea ce priveşte stabilirea contribuţiilor speciale şi a nivelului acestora;
k) decide asupra recurgerii la împrumuturi de cãtre Fond;
l) stabileşte şi verifica modul de respectare a criteriilor privind investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului;
m) asigura îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plãţilor prevãzute de prezenta ordonanta, în cazul indisponibilitatii depozitelor;
n) solicita efectuarea de audit extern la societãţile bancare;
o) aproba contractarea, cu persoane fizice şi juridice, romane şi strãine, de servicii de asistenta de specialitate;
p) exercita orice alte atribuţii ale Fondului prevãzute de prezenta ordonanta.
ART. 32
Preşedintele consiliului de administraţie aduce la îndeplinire hotãrîrile consiliului de administraţie şi îl informeazã asupra modului de realizare a acestora, în care scop are urmãtoarele competente şi atribuţii:
a) prezintã consiliului de administraţie proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi raportul anual de activitate;
b) controleazã activitatea directorului general executiv;
c) îndeplineşte orice atribuţie data în sarcina sa de consiliul de administraţie.
ART. 33
Directorul general executiv conduce operativ activitatea curenta a aparatului Fondului. Competentele şi atribuţiile sale sînt urmãtoarele:
a) angajeazã şi reprezintã Fondul în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, precum şi în fata instanţelor judecãtoreşti;
b) elaboreazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi al raportului anual de activitate pe care le prezintã preşedintelui consiliului de administraţie;
c) angajeazã şi concediazã salariaţii Fondului;
d) angajeazã cheltuielile legate de funcţionarea aparatului propriu al Fondului;
e) prezintã consiliului de administraţie sau preşedintelui acestuia lucrãrile întocmite de organele de execuţie, asigurind aprobarea acestora, transmiterea lor pentru executare sau comunicarea la alte organe;
f) angajeazã colaboratori externi pentru anumite activitãţi;
g) exercita orice alte atribuţii ce-i sînt delegate de consiliul de administraţie şi de preşedintele acestuia.

CAP. 8
Situaţii financiare anuale şi controlul acestora

ART. 34
Fondul organizeazã şi tine evidenta contabila potrivit normelor emise de Fond, cu avizul Bãncii Naţionale a României şi al Ministerului Finanţelor.
ART. 35
(1) Fondul va avea 3 cenzori şi tot atitia supleanţi, care vor fi aleşi de cãtre Consiliul de administraţie al Fondului. Durata mandatului lor este de 3 ani şi pot fi realeşi.
(2) Cenzorii Fondului trebuie sa fie experţi contabili.
(3) Cenzorii sînt remuneraţi cu o indemnizaţie fixa stabilitã de consiliul de administraţie.
(4) Cenzorii îşi vor exercita personal mandatul lor.
(5) În caz de moarte, împiedicare fizica sau legalã, încetare sau renunţare la mandat a unui cenzor, supleantul cel mai în virsta îl înlocuieşte.
ART. 36
Cenzorii Fondului sînt obligaţi:
a) sa vegheze ca dispoziţiile legii şi ale statutului Fondului sa fie îndeplinite de administratori;
b) sa certifice indemnizaţia administratorilor;
c) sa ia parte la întrunirile consiliului de administraţie, putind cere sa se insereze în ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare;
d) sa certifice situaţiile financiare anuale - bilanţ, cont de profit şi pierderi - care se vor supune aprobãrii Consiliului de administraţie al Fondului;
e) sa întocmeascã un raport general asupra situaţiilor financiare anuale prezentate consiliului de administraţie şi, dacã este cazul, rapoarte speciale în cadrul aplicãrii prevederilor legale.
ART. 37
Pentru verificarea şi certificarea situaţiilor financiare anuale, Fondul va putea utiliza experţi contabili independenţi sau societãţi comerciale de expertiza contabila.
ART. 38
Exerciţiul financiar al Fondului începe la 1 ianuarie şi se termina la 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Fondului.
ART. 39
Bilanţul contabil anual va fi aprobat de Consiliul de administraţie al Fondului în conformitate cu normele legale în vigoare. Totodatã, Consiliul de administraţie al Fondului va prezenta Bãncii Naţionale a României un raport anual de activitate cel mai tirziu pînã la data de 30 aprilie. Acest raport va fi dat publicitãţii.

CAP. 9
Informaţii care se vor comunica Fondului

ART. 40
(1) La cererea Consiliului de administraţie al Fondului, Banca Nationala a României va comunica orice informaţii disponibile pe care le apreciazã ca necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor acestuia.
(2) Fondul poate cere societãţilor bancare doar informaţiile care sînt necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor sale şi care nu sînt disponibile la Banca Nationala a României.
(3) Informaţiile obţinute vor fi utilizate de cãtre Fond, exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor sale.
ART. 41
(1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Fondul poate numi un auditor sau o alta persoana sa examineze evidentele contabile ale unei societãţi bancare. O asemenea examinare poate avea loc numai dupã obţinerea aprobãrii Bãncii Naţionale a României.
(2) În cadrul examinãrii menţionate la alin. (1) de mai sus, Fondul sau persoana mandatata de acesta poate sa solicite membrilor consiliului de administraţie şi salariaţilor societãţii bancare, precum şi auditorilor acestei societãţi orice informaţii necesare pentru calculul depozitelor garantate.
ART. 42
Membrii consiliului de administraţie şi salariaţii Fondului, cît şi celelalte persoane angajate de cãtre Fond au obligaţia de a nu dezvalui informaţiile obţinute în cursul activitãţii lor decît în condiţiile prevãzute de lege.

CAP. 10
Informaţii pentru deponenti

ART. 43
(1) Societãţile bancare sînt obligate sa comunice deponentilor toate informaţiile de care aceştia au nevoie referitoare la Fond, în special cele privind tipurile de depozite garantate, nivelul şi modul de calcul al garanţiei, condiţiile şi formalitãţile ce trebuie îndeplinite pentru a se obţine o compensaţie din partea Fondului.
(2) Informaţiile prevãzute la alin. (1) trebuie sa fie disponibile la toate sediile societãţilor bancare, într-un loc accesibil deponentilor, şi sa fie prezentate într-o forma uşor de înţeles.
(3) Fondul va stabili reguli de prezentare a informaţiilor prevãzute la alin. (1).
ART. 44
Societãţile bancare nu au dreptul sa facã anunţuri cãtre public în care sa se prevadã alte tipuri de depozite garantate sau niveluri de garantare a depozitelor persoanelor fizice mai mari decît cele stabilite conform prezentei ordonanţe.

CAP. 11
Sancţiuni

ART. 45
(1) Dacã o societate bancarã nu-şi îndeplineşte obligaţiile ce-i revin în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe, Banca Nationala a României, la solicitarea Fondului, poate proceda la modificarea autorizaţiei de funcţionare a societãţii bancare respective în sensul retragerii dreptului acesteia de a atrage depozite de la persoanele fizice.
(2) Depozitele constituite înaintea datei de modificare a autorizaţiei de funcţionare în condiţiile alin. (1) rãmîn garantate pînã la scadenta lor.
ART. 46
Societatea bancarã cãreia i-a fost modificatã autorizaţia de funcţionare de cãtre Banca Nationala a României va continua sa fie obligatã sa plãteascã contribuţia anuala pentru exerciţiul financiar în cursul cãruia a avut loc modificarea autorizaţiei de funcţionare.

CAP. 12
Dispoziţii finale

ART. 47
Fondul este scutit de orice impozite şi taxe privind activitatea sa.
ART. 48
Fondul este scutit de plata oricãror comisioane pentru operaţiunile efectuate de Banca Nationala a României în contul sau.
ART. 49
Cheltuielile privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului aferente primului sau exerciţiu financiar vor fi finanţate din profitul net al Bãncii Naţionale a României pe anul 1996. Aceste cheltuieli vor fi rambursate Bãncii Naţionale a României de cãtre Fond, de îndatã ce acesta va obţine venituri prin plata contribuţiilor în conformitate cu art. 7.
ART. 50
Prima întrunire a Consiliului de administraţie al Fondului se va tine în termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României.
ART. 51
Fondul va elabora statutul sau şi reglementãri în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe, în termen de 90 de zile de la data publicãrii acesteia în Monitorul Oficial al României.
ART. 52
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se abroga <>art. 37 din Legea nr. 33 din 29 martie 1991 privind activitatea bancarã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 3 aprilie 1991.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
---------------
Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Mugur Isarescu

--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016