Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 38 din 30 ianuarie 2000 (*republicata*)  privind implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor, prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul navelor maritime sub pavilion strain care utilizeaza porturile sau instalatiile romanesti din largul marii, care opereaza pe sau deasupra platoului continental romanesc    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 38 din 30 ianuarie 2000 (*republicata*) privind implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor, prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul navelor maritime sub pavilion strain care utilizeaza porturile sau instalatiile romanesti din largul marii, care opereaza pe sau deasupra platoului continental romanesc

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 717 din 2 octombrie 2002
-------------
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 224 din 23 aprilie 2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 13 mai 2002, dându-se textelor o noua numerotare.
<>Ordonanta Guvernului nr. 38 din 30 ianuarie 2000 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie 2000.

ART. 1
Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie:
a) implementarea standardelor internaţionale pentru siguranta navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de munca şi viata la bordul navelor maritime sub pavilion strãin care utilizeazã porturile româneşti sau instalaţiile româneşti din largul marii, care opereazã pe sau deasupra platoului continental romanesc în scopul reducerii cazurilor de operare a navelor maritime substandard;
b) instituirea controlului navelor maritime sub pavilion strãin, denumit controlul statului portului - PSC, în conformitate cu reglementãrile europene şi internaţionale privind procedurile armonizate de inspecţie şi reţinere a navelor.
ART. 2
Activitatea de control al statului portului - PSC constituie o obligaţie a Guvernului României, care deriva din Convenţia internationala SOLAS 74 şi se organizeazã în cadrul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
ART. 3
În sensul prezentei ordonanţe, termenii utilizaţi au urmãtoarele semnificatii:
1. ape naţionale - ape naţionale navigabile ale României, astfel cum sunt definite prin <>Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind navigaţia civilã;
2. autoritate competenta - Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi având rol de autoritate de stat în domeniul transporturilor maritime;
3. certificate statutare - certificate prevãzute de convenţiile aplicabile, eliberate de autoritatea competenta a statului de pavilion sau de societatea de clasificare imputernicita în acest sens de autoritatea competenta, care conţin date concrete şi corecte, îndeplinesc prevederile convenţiilor şi cãrora le corespund particularitãţile navei, echipajul şi echipamentele acesteia;
4. convenţii aplicabile:
a) Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiatã la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979 ;
b) Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de cãtre nave, modificatã prin Protocolul din 1978, încheiat la Londra la 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78), la care România a aderat prin <>Legea nr. 6/1993 ;
c) Convenţia internationala din 1966 asupra liniilor de încãrcare, încheiatã la Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971 ;
d) Convenţia internationala privind standardele de pregãtire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptatã la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 78), la care România a aderat prin <>Legea nr. 107/1992 ;
e) Convenţia referitoare la Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, încheiatã la Londra la 20 octombrie 1972, la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974 ;
f) Convenţia internationala asupra masurarii tonajului navelor, încheiatã la Londra la 23 iunie 1969 (TONNAGE 69), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976 ;
g) Convenţia nr. 147/1976 privind standardele minime la bordul navelor comerciale, adoptatã la Conferinţa Generalã a Organizaţiei Internaţionale a Muncii la Geneva la 29 octombrie 1976 (ILO 147), ratificatã de România prin <>Ordonanta Guvernului nr. 56/1999 ;
h) protocoalele şi amendamentele la convenţiile prevãzute la lit. a)-g), la care România este parte, precum şi codurile de aplicare obligatorie prevãzute de aceste convenţii;
5. deficienta - o stare care nu este conformã cu cerinţele unei convenţii;
6. inspecţie - verificarea la bordul unei nave a valabilitãţii certificatelor statutare a documentelor necesare, a stãrii navei, a echipamentelor sale şi a echipajului acesteia, precum şi a condiţiilor de viata şi de munca ale echipajului;
7. inspecţie detaliatã - inspecţie în care nava, echipamentele şi echipajul acesteia, în totalitate sau în parte, în condiţiile prevãzute la art. 7 alin. (3), fac obiectul unei inspecţii mai amanuntite, care include construcţia şi echipamentele navei, echipajul, condiţiile de viata şi de munca ale acestuia, precum şi conformitatea cu procedurile operationale la bord;
8. inspector PSC - persoana fizica autorizata de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei sa efectueze inspecţii în cadrul controlului statului portului - PSC şi care îşi angajeazã rãspunderea în fata autoritãţii competente;
9. instalaţii româneşti din largul marii - instalaţii fixe sau mobile care opereazã pe sau deasupra platoului continental romanesc;
10. nava - orice nava maritima cãreia i se aplica una sau mai multe convenţii aplicabile şi care arboreaza pavilionul unei tari strãine;
11. nava substandard - nava ale carei corp, maşini, echipamente sau siguranta operationala sunt în mod substanţial sub standardele cerute prin convenţiile aplicabile sau al carei echipaj nu este în conformitate cu documentul privind echipajul minim de siguranta la bord;
12. societate de clasificare - o societate imputernicita de autoritatea competenta a statului de pavilion sa elibereze certificatele statutare, prevãzute de convenţiile aplicabile, navelor care arboreaza pavilionul sau;
13. reţinere - mãsura luatã de autoritatea competenta atunci când starea navei sau a echipajului acesteia nu corespunde în mod substanţial prevederilor convenţiilor aplicabile, indiferent dacã aceasta mãsura afecteazã sau nu programul normal al navei;
14. stoparea operaţiunilor - interdicţia pentru o nava de a opera datoritã deficienţelor constatate care, în parte sau în totalitate, ar imprima un caracter de periculozitate pentru nava, pentru porturi sau pentru instalaţiile româneşti din largul marii.
ART. 4
(1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplica oricãrei nave, inclusiv echipajului acesteia, care:
a) face escala într-un port romanesc sau la instalaţii româneşti din largul marii;
b) ancoreaza într-un port romanesc sau la instalaţii româneşti din largul marii.
(2) În cazul navelor cu un tonaj brut mai mic de 500, autoritatea competenta va aplica acele cerinţe ale convenţiilor care sunt aplicabile şi, în mãsura în care una dintre convenţii nu este aplicabilã, va lua toate mãsurile necesare pentru a asigura ca respectiva nava nu pune în pericol siguranta, sãnãtatea sau mediul.
(3) La efectuarea inspecţiei unei nave care arboreaza pavilionul unui stat care nu este membru al uneia dintre convenţiile aplicabile autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca tratamentul aplicat unei astfel de nave şi echipamentului sau nu este mai favorabil decât cel aplicat unei nave care arboreaza pavilionul unui stat membru la acea convenţie aplicabilã.
(4) Navele de pescuit, navele militare, navele auxiliare, navele construite din lemn, navele guvernamentale exploatate în scopuri necomerciale, precum şi navele de agrement care nu sunt angajate în comerţ nu fac obiectul prevederilor acestei ordonanţe.
ART. 5
Dotãrile necesare desfãşurãrii activitãţii de control al statului portului - PSC se vor finanta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
ART. 6
(1) Anual autoritatea competenta va asigura controlul a minimum 25% din numãrul total de nave sub pavilion strãin care intra în porturile româneşti.
(2) Inspectiile la nave vor fi efectuate ca urmare a:
a) iniţiativei autoritãţii competente;
b) cererii sau informatiei asupra navei, furnizatã de un alt stat parte la una dintre convenţii; sau
c) informatiei asupra navei, furnizatã de un membru al echipajului, de un organism profesional, o asociaţie, un sindicat sau de orice alta entitate care are interese în ceea ce priveşte siguranta navei, a echipajului şi a pasagerilor sãi sau protecţia mediului marin.
ART. 7
(1) Inspectorii PSC vor efectua inspecţii care vor consta într-o vizita la bordul navei în vederea verificãrii validitãţii certificatelor statutare şi a altor documente care trebuie sa existe la bordul navei în original, în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile, a stãrii navei, a echipamentului şi echipajului sau, precum şi a condiţiilor de viata şi de munca ale echipajului.
(2) Dacã certificatele statutare şi documentele prevãzute la alin. (1) sunt valabile şi inspectorul PSC este satisfãcut de starea generalã a navei, inclusiv de cea a compartimentului maşinilor şi de condiţiile de munca şi viata ale echipajului şi pasagerilor, inspecţia se va limita la deficientele raportate sau observate, în cazul existenţei acestora.
(3) Atunci când inspectorul PSC are motive întemeiate de a crede, în baza observaţiilor fãcute la bord, ca starea navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia nu îndeplineşte în mod substanţial cerinţele unei convenţii aplicabile, va fi efectuatã o inspecţie detaliatã.
(4) Motive întemeiate exista atunci când inspectorul PSC descoperã probe care, în baza judecaţii sale profesionale, justifica o inspecţie detaliatã a navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia.
ART. 8
(1) La terminarea inspecţiei sau a inspecţiei detaliate inspectorul PSC trebuie sa transmitã comandantului navei un document care va conţine rezultatele inspecţiei şi detalii asupra oricãror decizii luate de inspectorul PSC, precum şi orice acţiuni de remediere care trebuie luate de comandantul, proprietarul sau de operatorul navei.
(2) În cazul existenţei unor deficiente care necesita reţinerea navei, documentul care se transmite comandantului navei, în conformitate cu alin. (1), va include menţiunea ca mãsura reţinerii navei va fi publicatã în conformitate cu prevederile art. 15.
ART. 9
(1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca toate deficientele confirmate sau descoperite în timpul inspecţiei sunt remediate în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile.
(2) În cazul unor deficiente care pun în pericol, în mod obiectiv, siguranta, sãnãtatea sau mediul, autoritatea competenta, prin nota scrisã, va lua mãsura reţinerii navei sau a stoparii operaţiunilor. Nota scrisã privind reţinerea navei sau stoparea operaţiunilor va fi comunicatã imediat comandantului navei şi reprezentantului proprietarului ori, dupã caz, operatorului navei în România. Nota scrisã privind reţinerea navei sau stoparea operaţiunilor va fi retrasã numai atunci când pericolul este înlãturat ori atunci când autoritatea competenta hotãrãşte ca nava poate pleca sau ca operaţiunile pot fi terminate fãrã nici un risc pentru siguranta şi sãnãtatea pasagerilor ori a echipajului, fãrã a prezenta un pericol pentru alte nave sau un pericol de poluare a mediului marin.
(3) În circumstanţe excepţionale, atunci când starea generalã a unei nave este în mod evident substandard, autoritatea competenta poate suspenda inspecţia acesteia pana când comandantul, proprietarul sau operatorul navei ori reprezentanţii acestora au luat mãsurile necesare în vederea conformarii cu prevederile corespunzãtoare ale convenţiilor aplicabile.
(4) În cazul în care autoritatea competenta a luat mãsura reţinerii navei, aceasta va informa imediat, prin nota scrisã, administraţia statului de pavilion şi consulul sau, în absenta acestuia, urmãtorul reprezentant diplomatic al statului de pavilion despre toate circumstanţele în care a fost emisã nota de reţinere a navei. Acolo unde este necesar va fi informatã şi societatea de clasificare responsabilã de eliberarea certificatelor statutare ale navei.
(5) Prevederile prezentei ordonanţe nu vor aduce atingere nici unor prevederi adiţionale ale convenţiilor aplicabile cu privire la procedurile de notificare şi de raportare referitoare la controlul statului portului - PSC.
(6) În exercitarea controlului statului portului - PSC, conform prevederilor prezentei ordonanţe, autoritatea competenta va face tot posibilul pentru a evita reţinerea sau întârzierea nejustificatã a unei nave. Dacã o nava este reţinutã sau intarziata în mod nejustificat, proprietarul ori operatorul acesteia are dreptul la despãgubire pentru orice pierdere sau prejudiciu suferit. În toate aceste cazuri proba reţinerii sau întârzierii nejustificate a navei este în sarcina reclamantului.
(7) Autoritatea care a luat mãsura reţinerii navei sau stoparea operaţiunilor este direct rãspunzãtoare dacã aceasta mãsura se dovedeşte ca a fost luatã în mod nejustificat.
(8) În cazul în care comandantul, proprietarul sau agentul unei nave notifica autoritãţii competente, înainte sau imediat dupã intrarea navei în port, orice deficiente ale navei care intra sub incidenta convenţiilor aplicabile, a cãror remediere urmeazã sa fie facuta înainte de plecarea navei din port, reţinerea acesteia va fi hotãrâtã numai dacã deficientele care o justifica au fost descoperite dupã ce comandantul a anuntat ca nava este pregatita pentru inspecţie. Aceeaşi procedura va fi aplicatã atunci când autoritatea competenta primeşte notificarea ca nava este programata în vederea efectuãrii inspectiilor de clasa sau a celor conforme prevederilor legislaţiei statului pavilionului.
ART. 10
(1) Proprietarul sau operatorul unei nave ori reprezentanţii acestora în România au dreptul de a contesta nota de reţinere a navei data de autoritatea competenta. Contestaţia nu determina suspendarea mãsurii de reţinere.
(2) Contestarea notei de reţinere se face în conformitate cu prevederile <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) O data cu emiterea notei de reţinere autoritatea competenta va informa comandantul navei despre dreptul sau de a face contestaţie.
ART. 11
(1) Atunci când deficientele prevãzute la art. 9 alin. (2) nu pot fi remediate în portul în care se exercita controlul statului portului - PSC, autoritatea competenta poate permite navei respective sa plece spre cel mai apropiat şantier de reparaţii disponibil, numai dacã sunt respectate condiţiile specifice determinate de acesta în vederea asigurãrii plecãrii navei într-o stare care nu prezintã nici un risc pentru siguranta şi sãnãtatea pasagerilor sau a echipajului şi nici un pericol pentru alte nave sau nici un pericol de poluare a mediului marin.
(2) În condiţiile prevãzute la alin. (1), atunci când portul spre care se îndreaptã nava în vederea remedierii deficienţelor se afla într-un alt stat, autoritatea competenta va informa în scris autoritatea competenta a acelui stat, pãrţile prevãzute la art. 9 alin. (4) şi orice alta autoritate implicata, cu privire la starea navei, în scopul asigurãrii tuturor condiţiilor pentru plecarea acesteia.
(3) În cazul existenţei unui acord internaţional privind controlul statului portului - PSC, la care România este parte, autoritatea competenta va lua mãsuri pentru a asigura ca navelor prevãzute la alin. (1) care pleacã:
a) fãrã sa se fi conformat condiţiilor determinate de autoritatea competenta a unuia dintre statele membre ale acestui acord; sau
b) care refuza sa se conformeze cerinţelor convenţiilor aplicabile, neindreptandu-se spre şantierul de reparaţii indicat, li se va refuza accesul în toate porturile româneşti pana când proprietarul sau operatorul nu va furniza autoritãţii competente proba îndeplinirii în totalitate a cerinţelor convenţiilor aplicabile. În aceste circumstanţe autoritatea competenta va informa imediat toate autoritãţile competente ale celorlalte state membre ale acordului.
(4) În cazuri de forta majorã accesul navelor prevãzute la alin. (3) poate fi permis în scopul reducerii pericolului pentru viata omeneasca sau a riscului de poluare. Autoritatea competenta va efectua în mod obligatoriu inspecţia acestor nave.
ART. 12
(1) Inspectiile vor fi efectuate de inspectori PSC, autorizaţi în acest sens de autoritatea competenta.
(2) Inspectorul PSC poate fi asistat de specialişti având calificarea şi experienta corespunzãtoare, atunci când expertiza profesionalã necesarã nu poate fi asigurata de autoritatea competenta.
(3) Inspectorii PSC şi persoanele care îi asista în conformitate cu prevederile alin. (2) nu trebuie sa aibã nici un interes comercial în portul în care se efectueazã inspecţia sau cu privire la nava inspectata. Inspectorii PSC nu vor fi angajaţi şi nici nu vor desfasura activitãţi pentru organizaţii neguvernamentale care elibereazã certificate statutare sau de clasa ori care efectueazã inspecţii necesare în vederea eliberãrii acestor certificate pentru nave.
(4) Fiecare inspector PSC va deţine în timpul exercitãrii atribuţiilor sale o legitimatie specialã, eliberata de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, care atesta faptul ca inspectorul PSC este autorizat sa efectueze inspecţii în cadrul controlului statului portului - PSC.
(5) Inspectorii PSC vor urma cursuri de pregãtire specialã pentru a aprofunda cunoştinţele necesare privind prevederile convenţiilor aplicabile şi efectuarea inspectiilor. De asemenea, inspectorii PSC vor participa la seminarii periodice pentru actualizarea cunoştinţelor.
ART. 13
(1) Pilotii angajaţi în vederea intrãrii, iesirii sau efectuãrii de manevre în port vor informa imediat autoritatea competenta despre orice deficiente constatate în timpul desfãşurãrii activitãţilor specifice, care ar pune în pericol siguranta navigaţiei sau ar reprezenta un pericol de poluare a mediului marin.
(2) Obligaţia prevãzutã la alin. (1) revine şi administraţiei portului.
ART. 14
(1) Administraţiile porturilor, celelalte organe portuare şi societãţile comerciale care îşi desfãşoarã activitatea în porturi vor furniza, la solicitarea autoritãţii competente, informaţiile necesare în vederea efectuãrii activitãţii de control al statului portului-PSC şi vor coopera cu aceasta, dacã este cazul, în vederea clarificarii aspectelor legate de reţinerea navelor sau de stoparea operaţiunilor.
(2) Autoritatea competenta va coopera şi va menţine schimbul de informaţii cu autoritãţile competente ale altor state, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe şi cu acordurile privind controlul statului portului-PSC la care România este parte.
(3) Autoritatea competenta va informa Organizaţia Maritima Internationala, respectiv Biroul Internaţional al Muncii, despre retinerile navelor şi despre toate circumstanţele în care au fost luate mãsurile de reţinere, în conformitate cu cerinţele specifice ale fiecãrei convenţii.
ART. 15
(1) Autoritatea competenta va publica un buletin în fiecare trimestru al anului, care va cuprinde informaţiile privind navele reţinute pe perioada celor 3 luni premergãtoare, precum şi navele care au fost reţinute de cel puţin doua ori în ultimele 24 de luni.
(2) Informaţiile publicate vor include:
a) numele navei;
b) numele proprietarului sau al operatorului navei;
c) numãrul dat de Organizaţia Maritima Internationala;
d) statul pavilionului;
e) societatea de clasificare, imputernicita în acest sens de autoritatea competenta care a eliberat navei certificatele statutare, în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile, în numele statului de pavilion;
f) motivele reţinerii;
g) portul şi data la care s-a fãcut reţinerea.
ART. 16
(1) Dacã în urma efectuãrii inspectiilor prevãzute la art. 7 alin. (1) şi (3) se confirma sau se descoperã deficiente care reclama reţinerea navei, în conformitate cu prevederile uneia dintre convenţiile aplicabile, contravaloarea prestaţiilor legate de efectuarea inspectiilor pentru anularea mãsurii de reţinere a navei va fi suportatã de proprietarul sau de operatorul navei ori de reprezentantul acestuia în portul în care s-a fãcut inspecţia.
(2) Contravaloarea prestaţiilor legate de efectuarea inspectiilor prevãzute la art. 11 alin. (4) va fi suportatã de proprietarul sau de operatorul navei.
(3) Reţinerea navei nu va inceta decât în urma efectuãrii în totalitate a plãţii sau în schimbul unei garanţii suficiente de rambursare a contravalorii prestaţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2).
ART. 17
(1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei va elabora regulamentul de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe, care va fi aprobat prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei asigura direct sau prin delegare de competenta, prin instituţii publice subordonate, aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016