Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 38 din 30 ianuarie 2000  privind implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor, prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul navelor maritime care utilizeaza porturile romanesti sau care navigheaza in apele nationale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 38 din 30 ianuarie 2000 privind implementarea standardelor internationale pentru siguranta navelor, prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bordul navelor maritime care utilizeaza porturile romanesti sau care navigheaza in apele nationale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 41 din 31 ianuarie 2000

În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi ale <>art. 1 lit. E pct. 1 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,


Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta:

ART. 1
Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie:
a) implementarea standardelor internaţionale pentru siguranta navelor, prevenirea poluarii şi asigurarea condiţiilor de munca şi viata la bordul navelor maritime care utilizeazã porturile româneşti sau care navigheaza în apele naţionale, în scopul reducerii cazurilor de operare în porturile şi în apele naţionale ale României a navelor maritime substandard;
b) instituirea controlului navelor maritime sub pavilion strãin, denumit controlul statului portului - PSC, în conformitate cu reglementãrile europene şi internaţionale privind procedurile armonizate de inspecţie şi reţinere a navelor.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe, termenii utilizaţi au urmãtoarele semnificatii:
1. ape naţionale - ape naţionale navigabile ale României, astfel cum sunt definite prin <>Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind navigaţia civilã;
2. autoritate competenta - Inspectoratul Navigaţiei Civile I.N.C., instituţie publica autofinantata, aflatã în subordinea Ministerului Transporturilor;
3. certificate valabile - certificate care au fost eliberate direct de un stat parte la una dintre convenţii sau, în numele sau, de o organizaţie recunoscuta şi care conţin date concrete şi corecte, îndeplinesc prevederile convenţiilor şi cãrora le corespund particularitãţile navei, echipajul şi echipamentele acesteia;
4. convenţii - includ:
a) Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiatã la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979 ;
b) Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de cãtre nave, modificatã prin Protocolul din 1978, încheiat la Londra la 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78), la care România a aderat prin <>Legea nr. 6/1993 ;
c) Convenţia internationala din 1966 asupra liniilor de încãrcare, încheiatã la Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971 ;
d) Convenţia internationala privind standardele de pregãtire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptatã la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 78), la care România a aderat prin <>Legea nr. 107/1992 ;
e) Convenţia referitoare la Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, încheiatã la Londra la 20 octombrie 1972, la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974 ;
f) Convenţia internationala asupra masurarii tonajului navelor, încheiatã la Londra la 23 iunie 1969 (TONNAGE 69), la care România a aderat prin <>Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976 ;
g) Convenţia nr. 147/1976 privind standardele minime la bordul navelor comerciale, adoptatã la Conferinţa Generalã a Organizaţiei Internaţionale a Muncii la Geneva la 29 octombrie 1976 (ILO 147), ratificatã de România prin <>Ordonanta Guvernului nr. 56/1999 ;
h) protocoalele şi amendamentele la convenţiile prevãzute la lit. a)-g), la care România este parte, precum şi codurile de aplicare obligatorie prevãzute de aceste convenţii;
5. deficienta - o stare care nu este conformã cu cerinţele unei convenţii;
6. inspecţie - vizita la bordul unei nave pentru a verifica atât validitatea certificatelor şi documentelor necesare, cat şi starea navei, a echipamentelor sale şi a echipajului acesteia, precum şi condiţiile de viata şi de munca ale echipajului;
7. inspecţie detaliatã - inspecţie în care nava, echipamentele şi echipajul acesteia, în totalitate sau în parte, în condiţiile prevãzute la art. 6 alin. (3), fac obiectul unei inspecţii mai amanuntite, care include construcţia şi echipamentele navei, echipajul, condiţiile de viata şi de munca ale acestuia, precum şi conformitatea cu procedurile operationale la bord;
8. inspector PSC - persoana fizica autorizata de Ministerul Transporturilor sa efectueze inspecţii în cadrul controlului statului portului - PSC şi care îşi angajeazã rãspunderea în fata autoritãţii competente;
9. instalatie off-shore - platforma fixa sau mobila care opereazã pe sau deasupra platoului continental romanesc;
10. nava - orice nava maritima cãreia i se aplica una sau mai multe convenţii şi care arboreaza pavilionul unei tari strãine;
11. nava substandard - nava ale carei corp, maşini, echipamente sau siguranta operationala sunt în mod substanţial sub standardele cerute prin convenţii sau al carei echipaj nu este în conformitate cu documentul privind echipajul minim de siguranta la bord;
12. organizaţie recunoscuta - o organizaţie care îndeplineşte criteriile şi condiţiile stipulate în Rezoluţia A.739(18) a Organizaţiei Maritime Internaţionale şi care a fost delegatã de administraţia statului pavilionului sa furnizeze serviciile şi certificatele statutare necesare navelor care arboreaza pavilionul sau;
13. reţinere - interzicerea formala pentru o nava de a pãrãsi portul sau rada, ca urmare a deficienţelor constatate care, în totalitate sau în parte, fac ca nava sa se gãseascã într-o stare improprie pentru a naviga;
14. stopare a operaţiunilor - interzicerea formala pentru o nava de a continua operarea datoritã deficienţelor constatate care, în parte sau în totalitate, ar imprima un caracter de periculozitate pentru continuarea operarii.
ART. 3
(1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplica oricãrei nave, inclusiv echipajului acesteia, care:
a) face escala într-un port romanesc sau la o instalatie off-shore aflatã în apele teritoriale româneşti; sau
b) ancoreaza într-un port romanesc sau la o astfel de instalatie off-shore.
(2) În cazul navelor cu un tonaj brut mai mic de 500, autoritatea competenta va aplica acele cerinţe ale convenţiilor care sunt aplicabile şi, în mãsura în care una dintre convenţii nu este aplicabilã, va lua toate mãsurile necesare pentru a asigura ca respectiva nava nu pune în pericol siguranta, sãnãtatea sau mediul.
(3) La efectuarea inspecţiei unei nave care arboreaza pavilionul unui stat care nu este membru al uneia dintre convenţii, autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca tratamentul aplicat unei astfel de nave şi echipamentului sau nu este mai favorabil decât cel aplicat unei nave care arboreaza pavilionul unui stat membru la acea convenţie.
(4) Navele de pescuit, navele de rãzboi, navele auxiliare, navele construite din lemn şi cele de o construcţie primitiva, navele guvernamentale exploatate în scopuri necomerciale, precum şi navele de agrement care nu sunt angajate în comerţ nu fac obiectul prevederilor acestei ordonanţe.
ART. 4
(1) Activitatea de control al statului portului PSC constituie serviciu public administrativ şi se organizeazã în cadrul structurii organizatorice a autoritãţii competente. Inspectiile şi inspectiile detaliate la nave sunt efectuate de inspectori PSC.
(2) Pentru organizarea şi exercitarea activitãţii de control al statului portului - PSC autoritatea competenta primeşte fonduri de la bugetul de stat.
ART. 5
(1) Anual autoritatea competenta va asigura controlul a minimum 25% din numãrul total de nave sub pavilion strãin care intra în porturile româneşti.
(2) Inspectiile la nave vor fi efectuate ca urmare a:
a) iniţiativei autoritãţii competente;
b) cererii sau informatiei asupra navei, furnizatã de un alt stat parte la una dintre convenţii; sau
c) informatiei asupra navei, furnizatã de un membru al echipajului, de un organism profesional, o asociaţie, un sindicat sau de orice alta entitate care are interese în ceea ce priveşte siguranta navei, a echipajului şi a pasagerilor sãi sau protecţia mediului marin.
ART. 6
(1) Inspectorii PSC vor efectua inspecţii care vor consta într-o vizita la bordul navei în vederea verificãrii validitãţii certificatelor şi a altor documente care trebuie sa existe la bordul navei, în conformitate cu prevederile convenţiilor, a stãrii navei, a echipamentului şi echipajului sau, precum şi a condiţiilor de viata şi de munca ale echipajului.
(2) Dacã certificatele şi documentele prevãzute la alin. (1) sunt valabile şi inspectorul PSC este satisfãcut de starea generalã a navei, inclusiv de cea a compartimentului maşinilor şi de condiţiile de cazare şi de igiena ale echipajului şi pasagerilor, inspecţia se va limita la deficientele raportate sau observate, în cazul existenţei acestora.
(3) Atunci când inspectorul PSC are motive întemeiate de a crede, în baza observaţiilor fãcute la bord, ca starea navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia nu îndeplineşte în mod substanţial cerinţele unei convenţii, va fi efectuatã o inspecţie detaliatã.
(4) Motive întemeiate exista atunci când inspectorul PSC descoperã probe care, în baza judecaţii sale profesionale, justifica o inspecţie detaliatã a navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia.
ART. 7
(1) La terminarea inspecţiei sau a inspecţiei detaliate inspectorul PSC trebuie sa transmitã comandantului navei un document care va conţine rezultatele inspecţiei şi detalii asupra oricãror decizii luate de inspectorul PSC, precum şi orice acţiuni de remediere care trebuie luate de comandantul, proprietarul sau de operatorul navei.
(2) În cazul existenţei unor deficiente care necesita reţinerea navei, documentul care se transmite comandantului navei, în conformitate cu alin. (1), va include menţiunea ca mãsura reţinerii navei va fi publicatã în conformitate cu prevederile art. 14.
ART. 8
(1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca toate deficientele confirmate sau descoperite în timpul inspecţiei sunt remediate în conformitate cu prevederile convenţiilor.
(2) În cazul unor deficiente care pun în pericol, în mod obiectiv, siguranta, sãnãtatea sau mediul, autoritatea competenta, prin ordin scris, va lua mãsura reţinerii navei sau a stoparii operaţiunilor în cursul cãrora au fost descoperite deficientele. Ordinul de reţinere a navei sau de stopare a operaţiunilor va fi comunicat imediat comandantului navei şi reprezentantului proprietarului sau operatorului navei în România. Acest ordin va fi retras numai atunci când pericolul este înlãturat sau atunci când autoritatea competenta hotãrãşte ca nava poate pleca sau ca operaţiunile pot fi terminate fãrã nici un risc pentru siguranta şi sãnãtatea pasagerilor sau a echipajului, fãrã a prezenta un pericol pentru alte nave sau un pericol de poluare a mediului marin.
(3) În circumstanţe excepţionale, atunci când starea generalã a unei nave este în mod evident substandard, autoritatea competenta poate suspenda inspecţia acesteia pana când comandantul, proprietarul sau operatorul navei ori reprezentanţii acestora au luat mãsurile necesare în vederea respectãrii prevederilor corespunzãtoare ale convenţiilor.
(4) În cazul în care autoritatea competenta a luat mãsura reţinerii navei, aceasta va informa imediat, în scris, administraţia statului pavilionului şi consulul sau, în absenta acestuia, urmãtorul reprezentant diplomatic al statului pavilionului despre toate circumstanţele în care a fost emis ordinul de reţinere a navei. Acolo unde este necesar va fi informatã şi organizaţia recunoscuta responsabilã de eliberarea certificatelor navei.
(5) Prevederile prezentei ordonanţe nu vor aduce atingere nici unor prevederi adiţionale ale convenţiilor cu privire la procedurile de notificare şi de raportare referitoare la controlul statului portului - PSC.
(6) În exercitarea controlului statului portului - PSC, conform prevederilor prezentei ordonanţe, autoritatea competenta va face tot posibilul pentru a evita reţinerea sau întârzierea nejustificatã a unei nave. Dacã o nava este reţinutã sau intarziata în mod nejustificat, proprietarul sau operatorul acesteia are dreptul la despãgubire pentru orice pierdere sau prejudiciu suferit. În toate aceste cazuri proba reţinerii sau întârzierii nejustificate a navei este în sarcina reclamantului.
(7) În cazul în care comandantul, proprietarul sau agentul unei nave notifica autoritãţii competente, înainte sau imediat dupã intrarea navei în port, orice deficiente ale navei sau ale echipamentului sau, a cãror remediere urmeazã a fi facuta înainte de plecarea navei din port, reţinerea acesteia va fi hotãrâtã numai dacã deficientele care o justifica au fost descoperite dupã ce comandantul a anuntat ca nava este pregatita pentru inspecţie. Aceeaşi procedura va fi aplicatã atunci când autoritatea competenta primeşte notificarea ca nava este programata în vederea efectuãrii inspectiilor de clasa sau a celor conforme prevederilor legislaţiei statului pavilionului.
ART. 9
(1) Proprietarul sau operatorul unei nave ori reprezentanţii acestora în România au dreptul de a contesta ordinul de reţinere a navei dat de autoritatea competenta. Contestaţia nu determina suspendarea mãsurii de reţinere.
(2) Contestarea ordinului de reţinere se face în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Autoritatea competenta va informa, o data cu emiterea ordinului de reţinere a navei, comandantul navei reţinute în legatura cu dreptul de a face contestaţie.
ART. 10
(1) Atunci când deficientele prevãzute la art. 8 alin. (2) nu pot fi remediate în portul în care se exercita controlul statului portului - PSC, autoritatea competenta poate permite navei respective sa plece spre cel mai apropiat şantier de reparaţii disponibil, numai dacã sunt respectate condiţiile specifice determinate de acesta în vederea asigurãrii plecãrii navei într-o stare care nu prezintã nici un risc pentru siguranta şi sãnãtatea pasagerilor sau a echipajului şi nici un pericol pentru alte nave sau nici un pericol de poluare a mediului marin.
(2) În condiţiile prevãzute la alin. (1), atunci când portul spre care se îndreaptã nava în vederea remedierii deficienţelor se afla într-un alt stat, autoritatea competenta va informa în scris autoritatea competenta a acelui stat, pãrţile prevãzute la art. 8 alin. (4) şi orice alta autoritate implicata, cu privire la starea navei, în scopul asigurãrii tuturor condiţiilor pentru plecarea acesteia.
(3) În cazul existenţei unui acord internaţional privind controlul statului portului - PSC, la care România este parte, autoritatea competenta va lua mãsuri pentru a asigura ca navelor prevãzute la alin. (1) care pleacã:
a) fãrã sa se fi conformat condiţiilor determinate de autoritatea competenta a unuia dintre statele membre ale acestui acord; sau
b) care refuza sa se conformeze cerinţelor aplicabile ale convenţiilor, neindreptandu-se spre şantierul de reparaţii indicat, li se va refuza accesul în toate porturile româneşti pana când proprietarul sau operatorul nu va furniza autoritãţii competente proba îndeplinirii în totalitate a cerinţelor aplicabile ale convenţiilor. În aceste circumstanţe autoritatea competenta va informa imediat toate autoritãţile competente ale celorlalte state membre ale acordului.
(4) În cazuri de forta majorã accesul navelor prevãzute la alin. (3) poate fi permis în scopul reducerii pericolului pentru viata omeneasca sau a riscului de poluare. Autoritatea competenta va efectua în mod obligatoriu inspecţia acestor nave.
ART. 11
(1) Inspectiile vor fi efectuate de inspectori PSC, autorizaţi în acest sens de Ministerul Transporturilor şi care îndeplinesc cerinţele specifice şi criteriile de calificare profesionalã stabilite de Ministerul Transporturilor.
(2) Inspectorul PSC poate fi asistat de specialişti având calificarea şi experienta corespunzãtoare, atunci când expertiza profesionalã necesarã nu poate fi asigurata de autoritatea competenta.
(3) Inspectorii PSC şi persoanele care îi asista în conformitate cu prevederile alin. (2) nu trebuie sa aibã nici un interes comercial în portul în care se efectueazã inspecţia sau cu privire la nava inspectata. Inspectorii PSC nu vor fi angajaţi şi nici nu vor desfasura activitãţi pentru organizaţii neguvernamentale care elibereazã certificate statutare sau de clasa ori care efectueazã inspecţii necesare în vederea eliberãrii acestor certificate pentru nave.
(4) Fiecare inspector PSC va deţine, în timpul exercitãrii atribuţiilor sale, o legitimatie specialã, eliberata de Ministerul Transporturilor, care atesta autorizarea inspectorului PSC de a efectua inspecţii în cadrul controlului statului portului - PSC.
(5) Inspectorii PSC vor urma cursuri de pregãtire specialã pentru a aprofunda cunoştinţele necesare privind prevederile convenţiilor şi efectuarea inspectiilor. De asemenea, inspectorii PSC vor participa la seminarii periodice pentru actualizarea cunoştinţelor.
ART. 12
(1) Pilotii angajaţi în vederea intrãrii, iesirii sau efectuãrii de manevre în port vor informa imediat autoritatea competenta despre orice deficiente constatate în timpul desfãşurãrii activitãţilor specifice, care ar pune în pericol siguranta navigaţiei sau ar reprezenta un pericol de poluare a mediului marin.
(2) Obligaţia prevãzutã la alin. (1) revine şi administraţiei portului.
ART. 13
(1) Administraţiile porturilor, celelalte organe portuare şi societãţile comerciale care îşi desfãşoarã activitatea în porturi vor furniza, la solicitarea autoritãţii competente, informaţiile necesare în vederea efectuãrii activitãţii de control al statului portului - PSC şi vor coopera cu aceasta, dacã este cazul, în vederea clarificarii aspectelor legate de reţinerea navelor sau de stoparea operaţiunilor.
(2) Autoritatea competenta va coopera şi va menţine schimbul de informaţii cu autoritãţile competente ale altor state, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe şi cu acordurile privind controlul statului portului - PSC la care România este parte.
(3) Autoritatea competenta va informa Organizaţia Maritima Internationala, respectiv Biroul Internaţional al Muncii, despre retinerile navelor şi despre toate circumstanţele în care au fost luate mãsurile de reţinere, în conformitate cu cerinţele specifice ale fiecãrei convenţii.
ART. 14
(1) Autoritatea competenta va publica un buletin în fiecare trimestru al anului, care va cuprinde informaţiile privind navele reţinute pe perioada celor 3 luni premergãtoare, precum şi navele care au fost reţinute de cel puţin doua ori în ultimele 24 de luni.
(2) Informaţiile publicate vor include:
a) numele navei;
b) numele proprietarului sau al operatorului navei;
c) numãrul dat de Organizaţia Maritima Internationala;
d) statul pavilionului;
e) societatea de clasificare, dacã este relevant, şi, dacã este cazul, organizaţia recunoscuta care a eliberat certificate navei, în conformitate cu prevederile convenţiilor, în numele statului pavilionului;
f) motivele reţinerii;
g) portul şi data la care s-a fãcut reţinerea.
ART. 15
(1) Dacã în urma efectuãrii inspectiilor prevãzute la art. 6 alin. (1) şi (3) se confirma sau se descoperã deficiente care reclama reţinerea navei, în conformitate cu prevederile uneia dintre convenţii, contravaloarea prestaţiilor legate de efectuarea inspectiilor pentru anularea mãsurii de reţinere a navei va fi suportatã de proprietarul sau de operatorul navei ori de reprezentantul acestuia în portul în care s-a fãcut inspecţia şi se va face venit al autoritãţii competente.
(2) Contravaloarea prestaţiilor legate de efectuarea inspectiilor prevãzute la art. 10 alin. (4) va fi suportatã de proprietarul sau operatorul navei şi se va face venit al autoritãţii competente.
(3) Reţinerea navei nu va inceta decât în urma efectuãrii în totalitate a plãţii sau în schimbul unei garanţii suficiente de rambursare a contravalorii prestaţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2).
ART. 16
(1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe Ministerul Transporturilor va elabora, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Afacerilor Externe, regulamentul de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe, care va fi aprobat prin ordin al ministrului şi care va include:
a) lista minima cuprinzând certificatele şi documentele care trebuie sa existe la bordul navelor;
b) categoriile de nave care vor fi controlate cu prioritate;
c) liniile directoare pentru efectuarea inspectiilor;
d) faptele care vor fi considerate drept motive întemeiate pentru efectuarea unei inspecţii detaliate;
e) forma documentului care va conţine rezultatele inspecţiei;
f) liniile directoare privind reţinerea navei;
g) procedurile de schimb de informaţii cu alte state în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) şi (3);
h) sistemul informaţional privind inspectiile;
i) cerinţele specifice şi criteriile profesionale pentru inspectorii PSC;
j) forma legitimatiei speciale a inspectorilor PSC;
k) modalitatea de finanţare de la bugetul de stat a activitãţii de control al statului portului - PSC.
(2) Ordinul prevãzut la alin. (1) va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Ordinul prevãzut la alin. (1) va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.



PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

--------------

-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016