Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 37 din 30 ianuarie 2003  pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 37 din 30 ianuarie 2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 62 din 1 februarie 2003
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al <>art. 1 pct. III. 9 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta.

ART. 1
<>Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 31 ianuarie 2000, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Persoanele fizice şi persoanele juridice care urmãresc desfãşurarea unor activitãţi de interes general sau în interes comunitar ori, dupã caz, în interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociaţii ori fundaţii în condiţiile prezentei ordonanţe."
2. Dupã articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1^1. - (1) În sensul prezentei ordonanţe, se considera a fi de interes general domenii ca: dezvoltarea economicã, culturalã şi socialã, promovarea şi apãrarea drepturilor şi libertãţilor omului, promovarea sãnãtãţii, educaţiei, ştiinţei, artelor, traditiilor, culturii, prezervarea monumentelor culturale, asistenta socialã, ajutorarea saracilor şi defavorizatilor, asistenta oamenilor dezavantajati fizic, a copiilor şi a persoanelor în varsta, activitatea de tineret, sporirea cunoaşterii şi participãrii civice, protejarea mediului şi naturii, sprijinirea religiei şi valorilor umane, susţinerea bunastarii sociale, sprijinirea lucrãrilor publice şi infrastructurii, sprijinirea sportului.
(2) Prin interes comunitar se înţelege orice interes care este specific:
a) unei comunitãţi: cartier, localitate, unitate administrativ-teritorialã;
b) unui grup de persoane fizice sau persoane juridice care urmãresc un obiectiv comun sau au aceleaşi opinii, aceeaşi cultura, orientare religioasã, socialã, profesionalã şi altele asemenea."
3. Litera d) a articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
"d) facilitarea accesului asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor la resurse private şi publice;"
4. La articolul 6, dupã alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Este interzisã utilizarea în denumirea asociaţiilor a unor sintagme sau cuvinte specifice autoritãţilor şi instituţiilor publice ori unor profesii liberale sau altor activitãţi cu reglementãri proprii.
(6) În cazul nerespectãrii dispoziţiilor alin. (5), Ministerul Justiţiei va refuza eliberarea dovezii disponibilitatii denumirii."
5. La articolul 7 alineatul (2), dupã litera c) se introduce o noua litera, litera d), cu urmãtorul cuprins:
"d) avizul ministerului sau organului de specialitate al administraţiei publice centrale în a cãrui sfera de competenta îşi desfãşoarã activitatea."
6. La articolul 17 alineatul (2), dupã litera c) se introduce o noua litera, litera d), cu urmãtorul cuprins:
"d) avizul ministerului sau organului de specialitate al administraţiei publice centrale în a cãrui sfera de competenta îşi desfãşoarã activitatea."
7. Alineatul (3) al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dispoziţiile art. 6 alin. (4)-(6), art. 7 alin. (1), art. 8-12 şi 14 se aplica în mod corespunzãtor."
8. Alineatul (3) al articolului 19 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Dacã fundaţia dobândeşte personalitate juridicã dupã decesul fondatorului, efectele liberalitãţilor fãcute în favoarea fundaţiei anterior constituirii ei se vor produce de la data actului constitutiv, pentru fundaţiile înfiinţate prin acte între vii, şi de la data morţii testatorului, pentru fundaţiile înfiinţate prin testament."
9. Alineatul (4) al articolului 27 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Comisia de cenzori este alcãtuitã dintr-un numãr impar de membri, din care majoritatea este formatã din asociaţi. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori. Cel puţin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil autorizat sau expert contabil, în condiţiile legii."
10. Alineatul (6) al articolului 29 va avea urmãtorul cuprins:
"(6) În toate cazurile schimbarea scopului fundaţiei se poate face numai dacã acesta a fost realizat în totalitate sau în cea mai mare parte ori dacã acesta nu mai poate fi îndeplinit."
11. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) În cazul dizolvãrii federaţiilor, dacã nu se prevede altfel în lege sau în statut, bunurile rãmase în urma lichidãrii se transmit, în cote egale, cãtre persoanele juridice constituente.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplica prin asemãnare şi în cazul retragerii din federatie a unei asociaţii sau fundaţii."
12. Titlul capitolului VI "Asociaţiile şi fundaţiile recunoscute ca fiind de utilitate publica" va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL VI
Asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile recunoscute ca fiind de utilitate publica"
13. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) O asociaţie sau fundaţie poate fi recunoscuta de cãtre Guvernul României ca fiind de utilitate publica, dacã sunt întrunite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) activitatea acesteia se desfãşoarã în interes general sau comunitar, dupã caz, şi funcţioneazã cel puţin 3 ani, anterior datei depunerii cererii privind recunoaşterea statutului de utilitate publica;
b) a realizat majoritatea obiectivelor stabilite;
c) prezintã un raport de activitate din care sa rezulte desfãşurarea unei activitãţi anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte specifice scopului sau, însoţit de situaţiile financiare anuale şi de bugetele de venituri şi cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoastarea statutului de utilitate publica;
d) valoarea activului patrimonial pe fiecare dintre cei 3 ani anteriori este cel puţin egala cu valoarea patrimoniului iniţial.
(2) Guvernul României, prin organul sau de specialitate, poate, la propunerea autoritãţii administrative competente, sa acorde o dispensa de la îndeplinirea condiţiilor prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b), dacã:
a) asociaţia sau fundaţia solicitanta a rezultat din fuziunea a doua sau mai multe asociaţii ori fundaţii preexistente; şi
b) fiecare dintre asociaţiile sau fundaţiile preexistente ar fi îndeplinit cele doua condiţii, dacã ar fi formulat solicitarea în mod independent."
14. Dupã articolul 38 se introduce un nou articol, articolul 38^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 38^1. - Prin utilitate publica se înţelege orice activitate care vizeazã atingerea unor scopuri benefice în domenii de interes public general şi/sau comunitar."
15. La articolul 39, dupã alineatul (1) se introduce un alineat nou, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Cererea prevãzutã la alin. (1) va fi însoţitã, pe lângã dovada îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 38 alin. (1), de urmãtoarele documente:
a) copii de pe actul constitutiv şi de pe statutul asociaţiei sau fundaţiei;
b) copie de pe dovada dobândirii personalitãţii juridice;
c) dovada privind bonitatea asociaţiei sau fundaţiei, emisã de banca la care are deschis contul;
d) copie de pe dovada privind situaţia juridicã a sediului asociaţiei şi fundaţiei;
e) numele şi adresa persoanelor fizice, respectiv denumirea şi sediul persoanelor juridice cu care asociaţia sau fundaţia colaboreazã în mod frecvent în vederea realizãrii obiectului sau de activitate pentru care aceasta solicita recunoaşterea statutului de utilitate publica."
16. Alineatul (2) al articolului 39 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Conflictele de competenta apãrute între autoritãţile publice prevãzute la alin. (1) privind înregistrarea cererii se soluţioneazã, la sesizarea oricãreia dintre pãrţi, de cãtre organul de specialitate din aparatul de lucru al Guvernului care are competente în domeniul vieţii asociative, în termen de 15 zile de la data înregistrãrii sesizãrii. În cazul apariţiei unui conflict de competenta, perioada prevãzutã pentru examinarea cererii de recunoaştere a utilitãţii publice se prelungeşte cu perioada necesarã soluţionãrii acestui conflict."
17. Alineatul (3) al articolului 39 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În vederea soluţionãrii conflictului autoritãţile publice prevãzute la alin. (1) sunt obligate sa punã la dispoziţie organului de specialitate din aparatul de lucru al Guvernului toate informaţiile necesare rezolvarii acestuia. Ordinul conducatorului organului de specialitate din cadrul aparatului de lucru al Guvernului este definitiv."
18. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Autoritatea administrativã competenta este obligatã ca, în termen de 60 de zile, sa examineze cererea şi îndeplinirea condiţiilor prevãzute de lege, inclusiv prin solicitarea de informaţii de la persoanele fizice sau persoanele juridice cu care asociaţia sau fundaţia colaboreazã în mod frecvent. În cazul în care constata îndeplinirea acestor condiţii, autoritatea administrativã competenta va propune Guvernului României recunoaşterea. În caz contrar, aceasta va transmite persoanelor juridice solicitante un rãspuns motivat, în termen de 30 de zile de la data luãrii deciziei.
(2) În cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii prevãzute la alin. (1), precum şi a tuturor documentelor necesare luãrii deciziei, Guvernului României decide asupra propunerii de recunoaştere. Dacã propunerea se respinge, soluţia va fi comunicatã asociaţiei sau fundaţiei de cãtre autoritatea administrativã la care s-a înregistrat cererea de recunoaştere, în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii şi a documentelor necesare luãrii deciziei."
19. Dupã articolul 40 se introduce un nou articol, articolul 40^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 40^1. - La nivelul fiecãrui minister sau al celorlalte organe ale administraţiei publice centrale competente sa examineze cererile pentru recunoaşterea statutului de utilitate publica se vor adopta, în baza prezentei ordonanţe, norme proprii care sa stabileascã şi criteriile specifice de acordare a statutului, corespunzãtoare fiecãrui domeniu de activitate."
20. Litera b) a articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"b) dreptul la resurse provenite din bugetul de stat şi din bugetele locale, dupã cum desfãşoarã activitãţi în interes general sau al colectivitãţilor locale, astfel:
1. de la bugetul de stat, prin bugetele ministerelor sau ale altor organe ale administraţiei publice centrale în a cãror sfera de competenta îşi desfãşoarã activitatea;
2. de la bugetele locale, în limita sumelor aprobate de consiliile locale."
21. Litera f) a articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"f) obligaţia de a publica în extras, în termen de 3 luni de la încheierea anului calendaristic, rapoartele de activitate şi situaţiile financiare anuale în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în Registrul naţional al persoanelor juridice fãrã scop patrimonial. Modelul extrasului situaţiilor financiare se va aproba prin ordin al ministrului finanţelor publice."
22. La articolul 41, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Sumele prevãzute la alin. (1) lit. b) vor fi prevãzute în bugetele anuale ale ministerelor, ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale sau ale consiliilor locale, dupã caz."
23. Dupã articolul 41 se introduc doua articole noi, articolele 41^1 şi 41^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 41^1. - (1) Asociaţia sau fundaţia recunoscuta ca fiind de utilitate publica îşi deschide un cont bancar special pentru resursele primite potrivit art. 41 alin. (1) lit. b), iar cheltuielile din aceste resurse se evidenţiazã distinct.
(2) Sumele primite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, planificate a se cheltui în cursul anului şi rãmase neutilizate la finele anului în contul asociaţiei sau al fundaţiei, se restituie de cãtre aceasta la bugetele de la care au fost primite, în primele 5 zile lucrãtoare ale anului urmãtor.
(3) Sumele alocate pentru proiecte ce se întind pe perioada a doi sau mai mulţi ani se vor reporta la finele anului şi vor putea fi folosite în continuare pentru destinaţia pentru care au fost alocate iniţial.
(4) Modul de utilizare a sumelor acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale este supus controlului, potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 41^2. - În cadrul aparatului de lucru al Guvernului funcţioneazã un organ de specialitate la nivel de departament, care are urmãtoarele atribuţii:
a) promoveazã şi evalueaza politicile guvernamentale în domeniul vieţii asociative şi formuleazã recomandãri cu privire la acestea;
b) centralizeazã cererile privind recunoaşterea statutului de utilitate publica;
c) soluţioneazã conflictele de competenta prevãzute la art. 39 alin. (2) şi (3);
d) analizeazã anual activitatea asociaţiilor şi fundaţiilor recunoscute ca fiind de utilitate publica."
24. Alineatul (2) al articolului 42 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care asociaţia sau fundaţia nu mai îndeplineşte una sau mai multe dintre condiţiile care au stat la baza recunoaşterii utilitãţii publice, Guvernul, la propunerea autoritãţii administrative competente sau a Ministerului Justiţiei, va retrage actul de recunoaştere prin adoptarea unei hotãrâri în acest sens."
25. Alineatul (4) al articolului 42 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Împrejurãrile prevãzute la alin. (2) şi (3) pot fi sesizate autoritãţii administrative competente, Ministerului Justiţiei sau Guvernului de cãtre orice persoana fizica sau persoana juridicã interesatã."
26. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Dispoziţiile prezentului capitol referitoare la condiţiile recunoaşterii statutului de utilitate publica, precum şi la drepturile şi obligaţiile asociaţiilor sau fundaţiilor recunoscute ca fiind de utilitate publica se aplica în mod corespunzãtor şi federaţiilor.
(2) O federatie poate fi recunoscuta de Guvernul României ca fiind de utilitate publica dacã cel puţin doua treimi din numãrul asociaţiilor şi fundaţiilor care o alcãtuiesc sunt recunoscute ca fiind de utilitate publica."
27. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - Asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile pot infiinta societãţi comerciale. Dividendele obţinute de asociaţii, fundaţii şi federaţii din activitãţile acestor societãţi comerciale, dacã nu se reinvestesc în aceleaşi societãţi comerciale, se folosesc în mod obligatoriu pentru realizarea scopului asociaţiei, fundaţiei sau federaţiei."
28. Articolul 48 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - Asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile pot desfasura orice alte activitãţi economice directe, dacã acestea au caracter accesoriu şi sunt în strânsã legatura cu scopul principal al persoanei juridice."
29. Alineatul (1) al articolului 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - (1) În cadrul Camerelor Parlamentului, Administraţiei Prezidenţiale, aparatului de lucru al Guvernului, instituţiei Avocatul Poporului, autoritãţilor administrative autonome, ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autoritãţilor administraţiei publice locale funcţioneazã structuri pentru relaţia cu mediul asociativ. Acolo unde asemenea structuri lipsesc, ele se vor constitui."
30. Alineatul (2) al articolului 56 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Instanta competenta sa hotãrascã dizolvarea este judecãtoria în circumscripţia cãreia asociaţia îşi are sediul."
ART. 2
Sintagma "bilanţ contabil" din cuprinsul <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 se înlocuieşte cu sintagma "situaţii financiare anuale".
ART. 3
Prezenta ordonanta intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
În termenul prevãzut la art. III, fiecare minister sau organ al administraţiei publice centrale competent va adopta, în baza prezentei ordonanţe, norme proprii care sa stabileascã şi criteriile specifice de acordare a statutului, corespunzãtoare fiecãrui domeniu de activitate.
ART. 5
<>Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acestora de cãtre Parlament, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul justiţiei,
Cristina Tarcea
secretar de stat

p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 30 ianuarie 2003.
Nr. 37.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016