Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA nr. 36 din 29 ianuarie 2004  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA nr. 36 din 29 ianuarie 2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 90 din 31 ianuarie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 1 pct. II.10 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptã urmãtoarea ordonanţã:

ART. I
<>Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Prevederile prezentei legi se aplicã societãţilor comerciale, indiferent de actul normativ în baza cãruia s-au înfiinţat, la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar sau asociat, filialelor la care sunt acţionari/asociaţi majoritari societãţi comerciale cu capital majoritar de stat, precum şi regiilor autonome."
2. La articolul 3 se introduc douã noi litere, literele k) şi l), cu urmãtorul cuprins:
"k) societãţi din domeniul utilitãţilor înseamnã societãţi comerciale care produc, transportã, dispecerizeazã, distribuie sau furnizeazã energie electricã, energie termicã, gaze naturale, abur, combustibil şi alte utilitãţi;
l) reglementãri generale privind parteneriatul public-privat înseamnã, împreunã, <>Ordonanţa Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 470/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi normele metodologice emise în aplicarea acesteia, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2002 ."
3. Dupã articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 5^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 5^1. - (1) Guvernul aprobã prin strategia de privatizare elementele esenţiale ale mandatului şi, ulterior, condiţiile principale ale contractului ce urmeazã a fi încheiat de instituţia publicã implicatã pentru vânzarea acţiunilor la societãţile comerciale de interes strategic şi ale societãţilor comerciale din domeniul utilitãţilor, precum şi pentru majorarea capitalului social al acestor societãţi comerciale conform prevederilor art. 14 şi 22.
(2) Guvernul aprobã prin strategia de privatizare elementele esenţiale ale mandatului şi, ulterior, condiţiile principale ale contractului ce urmeazã a fi încheiat de societatea comercialã de interes strategic, respectiv societatea comercialã din domeniul utilitãţilor, pentru vânzarea acţiunilor pe care acestea le deţin la filiale, precum şi pentru majorarea capitalului social al filialelor conform prevederilor art. 14 şi 22."
4. Dupã alineatul (2) al articolului 10 se introduc douã noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Guvernul poate acorda salariaţilor societãţilor comerciale şi/sau filialelor acestora, supuse privatizãrii, dreptul sã achiziţioneze de la instituţia publicã implicatã/societatea comercialã acţiuni la aceste societãţi prin derogare de la art. 1, la acelaşi preţ pe acţiune cu care acestea se vând în cadrul procesului de privatizare.
(4) Societãţile comerciale care cad sub incidenţa alin. (3), cota procentualã din capitalul social oferit spre vânzare salariaţilor, precum şi condiţiile de vânzare vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului."
5. Dupã alineatul (5) al articolului 12 se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmãtorul cuprins:
"(5^1) Majorarea capitalului social cu valoarea terenurilor pentru care s-au eliberat certificate de atestare a dreptului de proprietate se realizeazã fãrã adãugarea unei prime de emisiune."
6. Alineatul (8) al articolului 12 va avea urmãtorul cuprins:
"(8) Preţul de vânzare pentru acţiunile suplimentare provenite din majorarea capitalului social cu valoarea terenului, în situaţia exercitãrii dreptului de preferinţã, este egal cu valoarea nominalã a acţiunilor, în cazul în care preţul pe acţiune plãtit de cumpãrãtor prin contractul iniţial de privatizare este mai mare decât valoarea nominalã a acţiunilor, sau este cel rezultat din negocierea directã dintre instituţia publicã implicatã şi cumpãrãtor, în cazul în care preţul pe acţiune plãtit de cumpãrãtor prin contractul iniţial de privatizare este mai mic decât valoarea nominalã a acţiunilor. Plata acţiunilor se va realiza integral sau în rate. Transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor are loc în momentul plãţii integrale a preţului sau a avansului, dupã caz."
7. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Instituţia publicã implicatã poate decide, în conformitate cu strategia aprobatã, sã propunã în adunarea generalã a acţionarilor diminuarea participaţiei statului la societatea comercialã cu capital majoritar de stat sau diminuarea participaţiei societãţii comerciale cu capital majoritar de stat la filiala acesteia, prin majorarea capitalului social.
(2) Majorarea capitalului social prin aport de capital privat se face prin aport în numerar sau în naturã cu utilaje tehnologice performante (de vârf), cu atragerea unui nou acţionar privat sau cu participarea la majorarea capitalului social a unui acţionar existent în societatea comercialã.
(3) În situaţia în care instituţia publicã implicatã propune majorarea capitalului social şi adunarea generalã a acţionarilor hotãrãşte majorarea capitalului social, se acordã dreptul preferenţial la subscriere acţionarilor privaţi existenţi în societatea comercialã, în termen de 10 zile de la adoptarea hotãrârii de majorare a capitalului social.
(4) Acţionarul privat existent în societate va putea subscrie atât acţiunile aferente cotei deţinute de instituţia publicã implicatã, cât şi acţiunile aferente cotei acţionarilor care nu îşi exercitã dreptul de preferinţã.
(5) Prin derogare de la prevederile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în cazul în care instituţia publicã implicatã decide ca metodã de diminuare a participaţiei statului majorarea capitalului social, convocarea adunãrii generale a acţionarilor se face în termen de douã zile lucrãtoare de la luarea deciziei, iar adunarea generalã a acţionarilor societãţii comerciale se ţine în termen de 5 zile de la publicarea anunţului de convocare.
(6) Hotãrârea adunãrii generale a acţionarilor privind majorarea capitalului social poate fi atacatã în termen de 5 zile de la data publicãrii acesteia."
8. Titlul secţiunii a 3-a din capitolul II va avea urmãtorul cuprins:
"Valorificarea activelor societãţilor comerciale, inclusiv cele de interes strategic, şi transferul cu titlu gratuit sau vânzarea activelor cu caracter social"
9. Dupã alineatul (3) al articolului 15 se introduce un alineat nou, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Vânzarea, închirierea, asocierea în participaţiune, aportul la capitalul social al unei societãţi comerciale, leasingul imobiliar şi constituirea uzufructului având ca obiect activele societãţii comerciale, inclusiv cele de interes strategic, se aprobã de cãtre adunarea generalã a acţionarilor pe baza mandatului acordat de instituţia publicã implicatã."
10. Alineatul (1) al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Administrarea specialã în perioada de privatizare se instituie la societãţile comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale deţine un pachet majoritar de acţiuni şi la filialele acestora aflate în proces de privatizare, prin ordin al ministrului instituţiei publice implicate sau prin hotãrâre a autoritãţii administraţiei publice locale."
11. Alineatul (1^2) al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"(1^2) Acţiunile judiciare sau extrajudiciare pornite împotriva societãţii comerciale înainte sau dupã instituirea supravegherii financiare se suspendã pe perioada cuprinsã între data instituirii supravegherii financiare şi data încheierii contractului de vânzare-cumpãrare a pachetului de acţiuni, dar nu mai mult de 12 luni de la data instituirii supravegherii financiare."
12. Litera c) a alineatului (5) al articolului 16 va avea urmãtorul cuprins:
"c) creditorii bugetari vor suspenda, pânã la transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor, aplicarea oricãrei mãsuri de executare silitã începutã asupra societãţii comerciale şi nu vor face nici un demers pentru instituirea unor noi astfel de mãsuri. Aceleaşi dispoziţii sunt aplicabile şi instituţiei publice implicate, dacã are calitatea de creditor."
13. Alineatul (1) al articolului 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Instituţiile publice implicate şi instituţiile bugetare creditoare, la solicitarea instituţiei publice implicate, vor acorda societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat şi filialelor acestora aflate în proces de privatizare urmãtoarele înlesniri care vor fi cuprinse în mod estimativ în dosarul de prezentare:
a) scutirea totalã sau parţialã la platã a obligaţiilor restante la data de 31 decembrie 2001, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, precum şi cele reprezentând creanţele proprii şi cele provenite din credite bugetare gestionate de instituţia publicã implicatã. În cazul scutirii parţiale, diferenţa rãmasã va fi achitatã eşalonat, conform graficului aprobat de cãtre creditorul bugetar, respectiv instituţia publicã implicatã, dupã caz;
b) scutirea totalã sau parţialã la platã a obligaţiilor bugetare restante la data de 31 decembrie 2001 cãtre bugetele locale, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri, precum şi cele reprezentând creanţele proprii şi cele provenite din credite bugetare gestionate de autoritatea administraţiei publice locale, ce pot fi acordate de cãtre consiliul local prin hotãrâre. În cazul scutirii parţiale, diferenţa rãmasã va fi achitatã eşalonat, conform graficului aprobat de cãtre autoritatea administraţiei publice locale;
c) scutirea la platã a dobânzilor şi a penalitãţilor de orice fel, aferente obligaţiilor bugetare datorate şi neachitate la data de 31 decembrie 2001, calculate pânã la data transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor, cuprinse în certificatele de obligaţii bugetare eliberate de creditorii bugetari."
14. Dupã articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 18^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 18^1. - De înlesnirile prevãzute la art. 18 beneficiazã şi societãţile comerciale cu capital majoritar de stat şi filialele acestora, dacã prin diminuarea participaţiei, realizatã potrivit art. 14 sau 22, ori prin aplicarea oricãrei combinaţii de metode de diminuare prevãzute la art. 4 participaţia statului/societãţii comerciale cu capital majoritar de stat devine minoritarã."
15. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Investitorii pot participa la majorarea capitalului social al societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat din domeniul utilitãţilor şi filialelor acestora, în condiţiile stabilite de instituţia publicã implicatã. Instituţia publicã implicatã sau societatea comercialã poate sã acorde investitorului un drept de opţiune la cumpãrarea unor pachete de acţiuni."
16. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Instituţia publicã implicatã şi/sau societatea comercialã, în calitate de iniţiatori, vor urmãri atragerea de investiţii pentru:
a) finalizarea investiţiilor neterminate;
b) reabilitarea unor obiective economice."
17. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Atragerea de investiţii se poate face prin parteneriat public-privat conform dispoziţiilor prevãzute de reglementãrile generale privind parteneriatul public-privat.
(2) În domeniul energiei, societãţile comerciale de producţie, transport şi distribuţie, precum şi autoritãţile administraţiei publice locale, dupã caz, sunt autorizate sã încheie contracte de cumpãrare de energie pe termen lung, pe baza avizului autoritãţilor de reglementare în domeniu, cu societãţile comerciale producãtoare angajate în parteneriate publice-private, cu confirmarea ministerelor implicate şi a autoritãţilor administraţiei publice locale, dupã caz, şi cu aprobarea Guvernului.
(3) Pot face obiectul atragerii de investiţii prin parteneriat public-privat şi bunurile deţinute cu orice titlu din patrimoniul regiilor autonome şi al societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, precum şi al filialelor acestora, în condiţiile legii."
18. Articolul 40^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40^1. - Cererile formulate de instituţia publicã implicatã, în legãturã cu calitatea de acţionar la societãţile comerciale aflate în portofoliul acesteia, cu procesul de privatizare, cu obligaţiile decurgând din contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni, cu obligaţiile prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau de prezenta lege, cu executarea hotãrârilor judecãtoreşti şi cu orice alte acte procedurale, efectuate de şi pentru aceasta, sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru şi a timbrului judiciar, cauţiuni şi orice alte taxe care se fac, potrivit legii, venit la bugetul de stat."
19. Alineatul (2) al articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Notificarea prin care instituţia publicã implicatã înştiinţeazã cumpãrãtorul asupra desfiinţãrii contractului, ca efect al funcţionãrii pactului comisoriu, constituie înscrisul în baza cãruia se efectueazã reînregistrarea ca acţionar a instituţiei publice implicate de cãtre societatea de registru independentã care ţine registrul acţionarilor respectivei societãţi comerciale (în cazul societãţilor comerciale deţinute public) sau de cãtre societatea comercialã de tip închis care îşi ţine propriul registru al acţionarilor şi de cãtre oficiul registrului comerţului, fãrã a mai fi necesarã îndeplinirea vreunei alte formalitãţi. Notificarea prin care instituţia publicã implicatã înştiinţeazã cumpãrãtorul despre executarea gajului asupra acţiunilor, în favoarea sa, ca efect al neîndeplinirii obligaţiilor investiţionale asumate prin contract, constituie înscrisul în baza cãruia se efectueazã reînregistrarea ca acţionar a instituţiei publice implicate de cãtre societatea de registru independentã care ţine registrul acţionarilor respectivei societãţi comerciale (în cazul societãţilor comerciale deţinute public) sau de cãtre societatea comercialã de tip închis care îşi ţine propriul registru al acţionarilor şi de cãtre oficiul registrului comerţului, fãrã a mai fi necesarã îndeplinirea vreunei alte formalitãţi."
20. Articolul 47^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47^1. - Sunt exceptate de la prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investiţii financiare şi pieţele reglementate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 525/2002 , cu modificãrile ulterioare, operaţiunile de majorare a capitalului social efectuate în conformitate cu prevederile art. 14 şi 22 din prezenta lege, precum şi cele efectuate în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 25/2002 privind unele mãsuri de urmãrire a executãrii obligaţiilor asumate prin contractele de privatizare a societãţilor comerciale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 506/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
21. Articolul 47^2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47^2. - (1) Privatizarea societãţilor comerciale înfiinţate ca filiale ale unor societãţi comerciale cu capital majoritar de stat se realizeazã sub autoritatea şi coordonarea instituţiei publice implicate, potrivit prevederilor prezentei legi şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Instituţia publicã implicatã va acorda mandat special reprezentanţilor sãi în adunãrile generale ale acţionarilor societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, în vederea realizãrii de cãtre acestea a privatizãrii societãţilor comerciale - filiale la care deţin acţiuni."
22. Articolul 56 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 56. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã: alin. 14 al <>art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; lit. a), c), k) şi l) ale art. 3, lit. b) a alin. (2) al art. 4^1, art. 4^2, art. 6, art. 7, alin. (2) şi (3) ale art. 9, alin. (4) al art. 13, alin. (1), (3)-(6), (8) şi (9) ale art. 14, art. 15^2, art. 19, alin. (2)-(5) ale art. 31, secţiunea I a cap. V^2, alin. (2)-(4) ale art. 32^2, art. 32^3, art. 32^4, alin. (1)-(3) ale art. 32^9, art. 32^10 , art. 32^11 , art. 32^12, alin. (1) şi (3) ale art. 32^13, art. 32^14 , alin. (2) al art. 32^15, art. 32^17, alin. (2) al art. 32^18, alin. (1) şi (3) ale art. 32^19, alin. (1) şi (4) ale art. 32^21, art. 32^28, art. 32^31, alin. (1) şi (2) ale art. 34^2, art. 34^3, alin. (1)-(3) ale art. 34^4 şi <>art. 41 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare."
ART. II
Prezenta ordonanţã intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul economiei şi comerţului,
Dan Ioan Popescu
Preşedintele Autoritãţii pentru Privatizare
şi Administrarea Participaţiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Muşetescu
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat

Bucureşti, 29 ianuarie 2004.
Nr. 36.
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016